הגדה השמאלית

במה ביקורתית לחברה ותרבות


מאת: ב-14 באוקטובר, 2004 79 תגובות

העולם לא נוצר עם נסח טאבו, כפי שכבר מישהו אמר. ברוב המקומות היה זה לאחר אלפי שנים של מאבקים, התנחלות, גזל ורכישות מסודרות, כאשר נקבע רישום קרקעות, ומה שרשום הוא המשקף את הזכויות של בני האדם החיים על קרקעות אלה, במישור הפרטי או הלאומי. מכאן שאין שום הצדקה למה שקרוי "זכויות היסטוריות". אילו היו מכירים בזכויות כאלה, היתה המשמעות שכל חלקת קרקע בעולם שייכת לעשרה עמים שונים, על כל המשתמע מכך – כלומר אנרכיה עולמית מוחלטת, שבה כולם נלחמים בכולם. לגבי ההגירה היהודית לארץ, קיים מיתוס כאילו היהודים הגיעו לארץ עקב זכויות היסטוריות, אבל מה לעשות שהמיתוס אינו נכון. אולי אותם היהודים האמינו שיש להם זכויות כאלה, אבל אף שלטון לא היה נותן להם להיכנס לארץ ולהתיישב בה רק בשל טענה זו.

לרוב המכריע של היהודים שבאו לארץ מאירופה בתקופה העותמנית, היה מעמד של "אזרחים זרים בחסות הקונסול". זאת כתוצאה מאינטרס המעצמות דאז שכמה שיותר מאזרחיהן יהיו בארץ, כאשר לשלטון המקומי לא היה את הכוח להתנגד למעצמות אלה. לאחר מלחמת העולם הראשונה הוחלט בוועידת השלום בסן-רמו כי בריטניה תקבל מנדט על הארץ, בין היתר לשם הקמת "בית לאומי" ליהודים. החלטה זו התקבלה עקב האינטרס שהיה למערב ליצור באזור "מוצב קדמי" בהשפעתו, אך גם לאור העובדה שהיו כבר יהודים בארץ והתנועה הציונית הפכה לקבוצת לחץ רצינית.


כעבור שנים, כשהסידור הזה לא היה נוח לבריטים, הם החליטו כי עבר הירדן המזרחי לא יכלל באזור המנדט, ואסרו על הגירה יהודית לאזור זה, למרות שהתירו את ההגירה הערבית לארץ. בשנות ה-30, בעקבות המרד הערבי, ניסו הבריטים להפסיק את ההגירה וההתיישבות היהודית באופן מוחלט, אבל במידה רבה זה כבר היה מאוחר מדי – בייחוד לגבי ההתיישבות, עקב מספרם הרב של היהודים והמוטיווציה שגילו לתפוס קרקעות במידת הצורך. ב-1945, לאחר מלחמת העולם השנייה, נפתחו השערים לאותם יהודים אירופאים שנשארו בחיים. בשלב זה היישוב בארץ פיתח אמצעים המתקרבים לזה של אומה מודרנית, כך שהיה לו מספיק כוח כדי להתנגד לבריטים, מה גם שהלחץ האמריקאי אילץ אותם להסכים לתוכנית החלוקה.


מכאן שאין זה משנה אם היהודים שחיים כיום הם צאצאי אלה שחיו בארץ לפני אלפי שנים, או שמקורם בשבטים מצפון אפריקה ודרום רוסיה שהתגיירו בימי הביניים. ממש כפי שאין זה משנה אם הפלסטינים הגיעו לראשונה לארץ לפני 3,000, 1,300 או 100 שנה. למציאות יש דינמיקה משלה: כל מדינה רשאית להתיר או לאסור הגירה של קבוצות מסוימות לתוכה, אולם מי שנמצא במדינה (כחוק או לא) במשך כמה שנים, מבחינה משפטית ומוסרית, חייבים לתת לו אזרחות מלאה.


באותה מידה, אזרח שנמצא מחוץ למדינה במשך שנים ויש לו אזרחות נוספת, זכותה המלאה של המדינה לשלול את אזרחותו. וזו גם הסיבה מדוע יש לתת אזרחות ישראלית לחלק מהעובדים הזרים אבל לא להעניק זכות הצבעה לאותם אזרחים ישראלים החיים בחו"ל מעבר לתקופה מסוימת ומחזיקים באזרחות כפולה.


בניגוד לפלסטינים, כמעט ואין דרישה ל"זכות שיבה" של קבוצות שגורשו בעבר ממקומות מושבן, כמו הצ’רקסים מרוסיה או הגרמנים מפולין וצ’כיה. קבוצות אלה הסתדרו במקומות מושבן החדש, כלומר הפכו לאזרחים שווי זכויות וחובות במדינות שהם יושבים בהן, בין אם הם משתייכים לרוב או למיעוט. במבט לאחור, נראה שאילו הסכימו מדינות ערב לתת שוויון זכויות לפלסטינים היושבים בקרבן (כמה זכויות שכבר יש לאזרחים במשטרי העריצות ההם), היתה הבעיה הפלסטינית נעלמת לפני שנים.


כיום כמובן שיישוב הפליטים במדינות ערב אינו מעשי, מה גם שאין בכך כדי לפתור את בעייתם הלאומית של הפלסטינים בגדה וברצועה. יש להגיע לפתרון הבעיה בתוך גבולות המנדט הישנים, כלומר באמצעות הקמת מדינה פלסטינית בגבולות הקו הירוק ולתת פיצוי לפליטי 48′. אולי בהקשר זה ישאלו אנשי הימין (ולא רק הם), מדוע יידרשו רק המתנחלים לעזוב את שטח המדינה הפלסטינית כשתקום, וערביי ישראל לא יידרשו לעבור לאותה מדינה. אבל אין כאן שום סימטריה – מדינה לא יכולה לשלול מאזרחיה את אזרחותם וגם לא את הזכות לשבת בתוכה, ואילו המתנחלים התיישבו בשטח כבוש, שהחוק הישראלי לא הוחל עליו מאז 67′ ועד היום.

תגובות
נושאים: מאמרים

79 תגובות

  1. תמה הגיב:

    אני שמח שבאתר השמאל מתפרסמת כתבה האומרת שאין זכויות היסטוריות על קרקע (במובן מדינה) וכן שמי שהנציח את בעית הפליטים, בשונה ממי שאולי גרם לה, הן מדינות ערב. התמיהה היחידה היא מדוע לדעת הכותב אין זכויות ליהודים על הקרקע הקרויה ישראל אבל יש זכויות כאלה לערבים, מדוע כשהיהודים רוצים לחזור לישראל זה לא יוצר זכויות, אבל כשהערבים רוצים לחזור לארץ זה כן יוצר זכויות.

  2. דן תמיר הגיב:

    שלום עופר,

    תודה על המאמר המענין, המאיר מספר נקודות שלרוב נעדרות מן השיח הפוליטי בשמאל הישראלי.

    מספר שאלות, ברשותך:

    אתה כותב ש"נראה שאילו הסכימו מדינות ערב לתת שוויון זכויות לפלסטינים היושבים בקרבן היתה הבעיה הפלסטינית נעלמת לפני שנים”, מה שנכון במאה אחוז. אך מדוע כיום "יישוב הפליטים במדינות ערב אינו מעשי"? מה נשתנה?
    שנית, מדוע רצויה הקמת מדינה פלסטינית בגבולות הקו הירוק דוקא, ולא בכל ארץ ישראל המערבית, או אפילו – אם כבר הזכרת את גבולות המנדט – בשתי גדות הירדן?
    ואחרונה, מדוע יש לתת פיצוי לפליטי 47-49, אם הסיבה לפליטותם דומה לזו של המגורשים הצ’רקסים או הפליטים הגרמנים מפולין ומצ’כיה, שלא קבלו שום פיצויים?

  3. שירה הגיב:

    ומה אם הפליטים ירצו לחזור בהמוניהם כי הם לא לא ממש מרגישים שהם "הסתדרו" בדיוק כמו שהיהודים עלו לארץ בהמוניהם? למדינה הפלסטינית יש זכות להכניס כל דורש לתוכה או שהיא צריכה לבקש רשות מישראל?

  4. יורם בר-חיים הגיב:

    השוואת הפליטים הפלסטינים לפליטים הגרמנים, בפעם האלף, היא מטופשת לחלוטין.
    הפליטים הפלסטינים גורשו משטחים שעליהם השתלטה תנועה גזענית ואתנוקרטית, שבמשך כל תהליך ההשתלטות תיכננה לגרש אותם, ושהפלסטינים התנגדו לה בצדק.
    הגמרנים שגורשו מפולין גורשו כנקמה על מלחמה גזענית ורצחנית שפתחה מדינה שהם היו מזוהים איתה (גם אם לא בצדק).

    גירוש הגרמנים מפולין וצ’כיה הוא העוול הכי פחות חשוב של מלחמת העולם השניה. גירוש הפלסטינים הוא העוול העיקרי, הגדול ביותר והחשוב ביותר של הציונות ושל מלחמת 48. המגורשים הפלסטינים הם הצד שנכבש והותקף, המגורשים הגרמנים היו מזוהים עם הצד הכובש הגזעני.

    באותה מידה אפשר להשוות את הפצצת דרזדן לבאבי-יאר.

    אם ישנו בכלל אירוע כאן המקביל לגירוש הגרמנים מפולין הרי זה גירוש היהודים מח’ליל (חברון). מעניין לציין בעניין זה כי עז אלדין אלקסאם התנגד בשעתו להתקפות על יהודים מ"היישוב הישן" בהם ראה אזרחים חפים מפשע שאינם חלק מהציונות.

  5. גיא נ הגיב:

    לעופר,
    ראשית- מדוע אתה נזקק להגדרות הפורמאליות בהן השתמשו משטרים שונים? מה זה כבר מוכיח? האם ההגדרות הפורמאליות של השלטון- כל שלטון- הן הקובעות את מהות הדברים? השלטון הישראלי מגדיר את רמת הגולן ומזרח ירושליים (סליחה- "אל קודס" בשבילך) כשטחים ישראליים לכל דבר; האם משום כך אתה מקבל אותם ככאלה?
    ולעצם הענין- המונח "זכויות הסטוריות" אינו בא לתאר מציאות (שהרי במציאות אין "זכות" אלא רק נתונים אמפיריים לגבי יחסי כוחות בין גורמים שונים) אלא עולם ערכים. ערכים, בניגוד לנתונים אמפיריים, אין ענינם במצוי, אלא ברצוי- וכאן כל אחד מעצב את סדר העדיפויות שלו. כאשר אתה, כליברל, מגנה את "שקר הזכויות ההסטוריות", הדבר דומה לקומוניסט המגנה את "שקר הזכות לקנין פרטי", או לפאשיסט המגנה את "שקר הזכות לבחור לבחור ולהיבחר", וכ’ו וכ’ו. בקיצור- לך תתוכח על ערכים.
    לסיום-ניתן בהחלט להתווכח האם לאומיות מוליכה לאנרכיה מוחלטת; וחשוב מכך- האם הפחד מ"מה יקרה" אמור, לדעתך, להוביל אדם להתכחש להכרתו הערכית? ניתן גם לתהות האם אדם צריך לשבת בשקט, בשם הפציפיזם הקדוש, בשעה שלפי תפישתו גוזלים ממנו את זכויותיו.

  6. דן תמיר הגיב:

    יורם,

    האם אתה יכול לציין את המקור שעליו אתה מסתמך בענין התנגדותו של עד"ק?
    תודה מראש.

  7. יגאל הגיב:

    שלופ עופר,

    מספר שאילות:
    1. האם זה משנה מה היה מעמד היהודים שעלו
    לארץ?
    הרי התנועה הציונית נסתה לגייס את
    תמיכתן לביצוע התוכנית הציונית
    (שבעיני היא צודקת ומוצדקת).
    2. אם נומר יגרשו את כל תושבי יו"ש,
    האם לאחר זמן מה לא תהיה להם
    לגיטימציה לחזור?
    3. היכן הגבול בין כיבוש עכשיו ובעלות
    אחר כך?

    וליורם בר חיים:
    א. "תנועה גזענית" – ניחא.
    "סילוקם מלכתחילה"? מאיפה הבאת את זה?
    ב. הפלשתינאים הביאו את מתקפת הנגד להכרזת
    המדינה, אולי מהגדולות בהיסטוריה.
    והרשה לי לנחש שהם לא היו נותנים ליהודים
    זרי שושנים וורדים עם קישוטים אדומים
    ומילות ברכה.
    ג. נאצים מול הציונות?
    כמו להשוות את סרי נוסייבה לבין לאדן או
    היטלר. בקיצור – ארס ארס כי ימלוך.

  8. חגי הגיב:

    הפוסל במומו פוסל.

    אם אין זכויות היסטוריות, והרישום "בטאבו" של עם כלפי מדינתו נקבע לאחר שנים של מלחמות ומאבקים, מדוע אין לנו את הזכות לקבוע כי כל ארץ ישראל המערבית היא של היהודים? אפשר גם לקבוע כי כל העולם שלנו רק שאין לנו כוח לממש את הקביעה הזאת, אבל יש לנו את הכוח לממש את הקביעה הזאת כלפי כל ארץ ישראל המערבית.

    כלומר עפ"י המאמר זכותנו לספח למדינת ישראל את כל השטח ואף לגרש את כל מי שאני מקבל קביעה זאת ופועל נגדה.

    ליורם בר-חיים.
    הגרמנים לא גורשו רק מפולין או מחבל הסודטים אלה גם משטחים שהיסטורית היו תמיד גרמניים (פרוסיה המזרחית,איזור דנציג ואיזור הריין – שטרסבורג).
    לידיעתך לרוב הערים המזרח אירופאיות מברלין ועד וולוגראד (סטלינגרד) יש שמות שונים בגרמנית, כלומר הם היו תחת שלטון גרמניה באיזשהו שלב בהיסטוריה.
    כל הגבולות באירופה, בעיקר במזרחה, נקבעו לאחר שנים של מלחמות, מלחמת העולם הראשונה והשניה ומלחמת יגוסלביה.
    האם אתה בעד חזרת הגבולות לימי האימפריה האוסטו-הונגרית?
    למה מה שטוב לאירוםה לא טוב למזרח התיכון?

  9. יגאל הצבוע הגיב:

    ההשוואה של הפליטים לפליטים הגמרנים היא שנועדה להכניס את הנאצים לסכסוך, היא נועדה לרמוז שהפליטים, כמו אלו הגרמנים, שילמו מחיר של אוכלוסיה אזרחית על מעשי "הנהגתם".

    אז לכותב מותר לגרור את הנאצים לעסק ולי אסור לטעון שאם יש נאצים בסיפור אז הם נמצאים בצד השני ?

    יורם בר-חיים

  10. ועוד משהו ליגאל הגיב:

    שהוכרז\ה המדינה כבר הייתה רובה של הנכבה עובדה מוגמרת. וכן, ההתנגדות הפלסטינית להקמת מדינה גזענית על רוב ארצם הייתה מוצדקת.

  11. נתן. הגיב:

    ליורם.

    כתבת:"המגורשים הפלסטינים הם הצד שנכבש והותקף, המגורשים הגרמנים היו מזוהים עם הצד הכובש הגזעני."

    לפי מיטב ידיעתי ב48 מדינות ערב פלשו לתוך ארץ ישראל ולא מדינת ישראל פלשה לשכנותייה ,בדיוק כמו שגרמניה פלשה לצכיה ולא להיפך.
    .

  12. הגרמני הגיב:

    ליורם,
    אני סבור שאתה טועה, ואף מטעה בהדיפתך את הנסיונות להשוואה בין הפליטים הגרמנים והפליטים הפלשתינים. הן רובם של הגרמנים, כמו גם רובם של הפלשתינים תמכו בצורה אקטיבית, או פסיבית בצד המנוצח. שני הצדדים שילמו מחיר כואב בעבור הזדהותם!
    שנים רבות השתמשו מדינות ערב בפלשתינים המגורשים לשטחיהם, כפאן מאחד במאבקם במדינת ישראל, כאשר למעשה מעולם לא ניסו לפתור את הבעייה. היה נוח להן לנפנף בפליטים המסכנים אל מול העולם, ומצבם בכי הרע של הפלשתינים במחנות הפליטים שירת את האינטרסים האופורטוניסטים של מדינות אלו.
    אני טוען, שהאחריות למצבם הנוכחי של אלו, רובצת לפתחן של מדינות אירופה, ובראשן גרמניה, בדיוק כמו אחריותה של מדינת ישראל.כל זאת בשל הנסיבות ההיסטוריות שהביאו למצב הנוכחי במזרח התיכון.
    בפורום שנטלתי בו חלק באוניברסיטה בה אני לומד בגרמניה, הופתעתי לגלות שרבים מהפלשתינים, דור שני ל"נאקבה", בכלל לא מעוניינים בחזרה לבתיהם.
    רבים מהם היו מעוניינים לחפש את עתידם במדינות אירופה, אוסטרליה, קנדה וארה"ב.
    רק ההכרה בעוול, פיצוי על רכושם שהושאר מאחור, או הולאם ונבזז, ואפשרות לקליטתם במדינות הנזכרות ולא כפליטים, אלא כאזרחים שווי זכויות, יוכל להביא להחזרת חלק קטן מהעוול שנעשה.
    זה לא משנה כהוא זה את דעתי, שלמדינת ישראל אין זכות היסטורית, מוסרית או חוקית להתיישב בשטחים הכבושים.
    כל זאת בדומה לסרבים שניסו בכוח להשאיר את יגוסלביה מאוחדת, למרות הכרתם של מרבית אומות העולם בלאומים השונים החיים בה ובזכותם לעצמאות(בוסנים, קרואטים, סלובנים, מקדונים ועוד).

  13. ליאורה הגיב:

    ליורם.
    מדוע אתה כותב בתשובתך ח’ליל (חברון) ולא כותב את שם העיר המקורי, חברון?

    בבקשה תפרסמו שאלה זו.

  14. עופר יהלום הגיב:

    עקב אנארכיזם מסויים שאחז בי אתחיל להגיב דווקא מהסוף את תשובתי למגיבים (המפוצלת עקב אורכה).

    לגיא נ – כל שלטון מגדיר את נתיניו בצורה מסויימת ולעתים מחלקם לקבוצות. עצם העובדה שאני מצביע על כמה חלוקות שנעשו לא אומרת שאני בהכרח מסכים עם הגדרות אלה.ואני קורא לירושלים בשמה, למרות שיש המכנים אותה בשמות אחרים.
    לעניין עצם המושג זכויות, שים לב שהכותרות היא "ש ק ר…", ולכן לא ראיתי לנכון להכניס את הביטוי זכויות היסטוריות למרכאות, למרות שאני לא מכיר בזכויות אלה.וכדבריך, זה ערך וניתן להתווכח גם על ערכים, שהרי זו אחת ממטרותיו של האתר.
    אני גם לא סבור שלאומיות מוליכה לאנארכיה עולמית, אבל לאומנות קיצונית דווקא כן – תאר לך שכל מדינה תנסה לחזור בכוח לגבולות השיא ההיסטוריים שלה.

    ליגאל – 1. לא, לא משנה. כנראה שהם האמינו שהם חוזרים לארץ אבותיהם, גם בעקבות התעמולה של התנועה הציונית, אבל היהודים שהיגרו לארגנטינה או לארה"ב לא היו זקוקים לזה.
    2. בעיקרון, המתנחלים רכשו בעיני את הזכות לגור בשטחים, אבל לא נראה לי שמישהו מהם ירצה להיות חלק מהמיעוט היהודי במדינה הפלסטינית, כך שזה עניין תיאורטי לחלוטין.
    3. השאלה קשורה לשאלתך הקודמת, כלומר מתי חלה ה"התיישנות" לעניין הזכות לחזור. כאשר אדם נכנס למדינה , המקובל בעולם הוא לתת לו אזרחות אם שהה 5 שנים כחוק או 10 שנים שלא כחוק. באותה מידה, כפי שכתבתי אם אדם שהה 10 שנים מחוץ למדינה ויש לו אזרחות כפולה ניתן לשלול ממנו את האזרחות, מה גם שבשלב זה רובם כבר לא מחדשים את הדרכון (הפליטים יוכלו לקבל אזרחות של המדינה הפלסטיית אם וכאשר תקום). אגב, לגרמניה יש כיום פטנט אחר – נותנים לעובדים הזרים לשהות ללא הגבלה ומונעים מהם לקבל אזרחות במשך דורות שלמים, אבל נראה לי שמתקרב היום שבו בהמ"ש לזכויות אדם של הקהילה האירופית יתערב בעניין הזה.

    לשירה – לאחר שהפליטים יקבלו פיצויים ואזרחות פלסטינית (או שכוחם הכלכלי בעקבות קבלת הפיצוי יאפשר להם לקבל אזרחות של מדינות ערב), כבר לא יוכלו לדרוש שום דבר נוסף.וזה בדיוק מה שהיה קורה אם היו פותרים את הבעיה מוקדם יותר.לעניין ההגירה לפלסטין – המוסדות הריבוניים של המדינה הפלסטינית יצטרכו להחליט אם הם מעדיפים "חוק שבות" בלתי מוגבל כמו בישראל או רק כניסה הדרגתית, אבל זה כבר לא עניין של ישראל.

    לדן – אני מדגיש שאני לא משוכנע כמוך שהבעייה היתה נפתרת באזרחות ערבית לפלסטינים, וכאמור זה לא היה פותר את הבעייה של תושבי השטחים. נראה לי שעקב האפלייה שהם סבלו ממנה במדינות ערב, הפליטים יעדיפו לעבור למדינה הפלסטינית כשתקום.ולשאלתך מדוע לא מדינה פלסטינית יותר גדולה מהגדה והרצועה – אזכיר לך שכבר יש בשטחים האלה מדינות ריבוניות, שכיום הן השלטון והן הרוב המכריע של האזרחים לא רוצים להתאחד עם המדינה הפלסטינית (אולי תקום איזו קונפדרציה, אבל זה עניין לעוד שנים רבות אם בכלל).
    לעניין הפיצויים, למיטב ידיעתי פליטים אחרים אמנם לא קיבלו פיצוי, אבל כן קיבלו את האפשרות להשתלב בחברה הקולטת – כלומר דרכון, זכות לרכישת מקצוע לעבודה, וזכות לרכישת בית בתנאים נוחים כולל תשתית מתאימה.

    ולתמה – כשאדם דורש משהו זה לא נותן לו זכות לקבל אותו. השאלה היא באם הדרישה מוצדקת או לא. לאזרחי מדינת ישראל – יהודים וערבים – יש זכויות במדינה מכוח ישיבתם בה, וליהודי העולם יש זכות להגר למדינה מכוח חוקיה.

  15. עופר יהלום הגיב:

    ליורם – "בפעם האלף"? אני יודע שזו רק צורת ביטוי, אבל זה מזכיר לי את מה שאומרים ילדים – אמרתי לך אלף מיליון מיליארד פעם לא להגזים.
    "תנועה גזענית ופאשיסטית" – עם כינויים כאלה, רק חסר שתוסיף למנהיג הג’יהאד כנפי מלאך ותדביק לביילין זנב וקרניים. על כל תנועה לאומית ניתן לומר שהיא גזענית, ואני לא חושב שהנבירה האינסופית בכתבי אבות הציונות כדי למצוא שם אי-אלו משפטי תמיכה בטרנספר תועיל במשהו. אפילו היסטוריונים כבני מוריס כבר לא תומכים בתיאוריות הקונספירציה האלה, ומודים שהגירוש ב-48 לא היה מתוכנן ומאורגן מלמעלה לפרטיו, לא יוזמה של מפקדים מקומיים, ואפילו – שומו שמים – היו גם כמה פלסטינים שברחו מיוזמתם, כפי שקורה בכל מלחמה.
    גם יש בעולם מקרים רבים של פליטים, וכולם דומים מבחינת קיומה או היעדרה של הזכות לחזור למקומם הישן. בכל מקרה, למרות שלקחת משפט אחד במאמר ועשית ממנו סיפור שלם, אני עומד על כך שההשוואה בין הפולקסדויטשה לפלסטינים היא במקומה.
    אנשים אלה גורשו לאחר המלחמה משטח ריבוני של גרמניה שסופח לפולין וברה"מ, ובו הוקם משטר עריצות קומוניסטי. עוול קטן יחסית גם הוא עוול, הרי באותה מידה יכלו הגרמנים אחרי המלחמה לשלול פיצויים ממי שרק ביצע עבודות כפייה ולא גורש או נשלח למחנה ריכוז. גם קשה לי להבין מדוע אתה מצדיק נקמנות כזו, בסגנון של אלה שצועקים מוות לערבים אלרי כל פיגוע, או אלה שהתקיפו את המסגד ביפו בתחילת האינתיפאדה.
    אם אנו עוסקים בהשוואות היסטוריות, לא כדאי לעסוק במה שאירע במזרח אירופה. בעיני אין הבדל בין קאטין ובאבי-יאר, הגולאגים ומחנות ההשמדה, סטאלין והיטלר.
    מעצמות המערב, שבדרך כלל נהגו לפי כללי אמנת ז’נווה, נזהרו שלא להעמיד לדין את מפקדי הלופטוואפםה אחרי המלחמה אלא רק את האדמירלים, ומסיבה טובה מאוד: בעלות הברית עצמן לא טרפדו ספינות נוסעים גרמניות, מכיוון שלא היה כל-כך איפה לעשות את זה.ולכן אין ביעני גם הבדל בין נאגאסאקי ודרזדן – אופס התבלבלתי, שתיהן פשעי מלחמה מהצד שלנו, התכוונתי לומר קובנטרי ודרזדן.
    ואני גם לא חושב שצריך לתת מדיליה לאותו אל-קאסם שרצה לחעשות סלקציה ולהרוג "רק" יהודים מסוג אחד ולא מסוג שני.

  16. ה"צבוע" (יגאל) ליורם. הגיב:

    כצבוע – אמליץ לך לקרוא את תגובתי בערבון מוגבל.

    ועכשיו ברצינות:
    אף שאיני מצדיק את גירוש הגרמנים,
    כמו את מאסר היפנים בארה"ב והשמתם בגטאות,
    בניגוד מוחלט לזכויות האזרח שלהם.

    אבל כנראה שאם כל המלחמות – מלה"ע II
    טרפה את כל הקלפים – וזכויות אזרח לא היו
    על סדר היום העולמי.

    ברם, עדיין קיים "ניחוח רע" מהשוואתך את
    מעשה הציונות למעשה גזעני נאצי.
    וכאמור – הבה נניח כי מעשה ה"נבלה" הזה
    היה כושל, וצבאות ערב + כוחות גרילה
    והתאגדויות מקומיות היו מנצחות בקרבות….
    אני שוב משער כי הם היו מחלקים זרי פרחים,
    וזורקים אורז וסוכריות עלינו היהודים,
    נכון?

    יש לי תחושה שלו הייתה מתרחשת ל"נכבה יהודית", גם גירוש לא היה אופציה.
    (גם זה מוצדק בעיניך?)

    (ע"ע הפרעות בחברון).

  17. גיא נ הגיב:

    לעופר,
    ראשית- הבנתי יפה מאד שאתה "לא בהכרח מסכים עם ההגדרות האלה", אבל אדרבא- לשם מה הזכרת אותן בכלל? כיצד הן מסייעות לך להפריך את טיעון ה"זכויות ההסטוריות"?
    שנית- גם שמתי לב היטב למלה "שקר" בכותרת. זוהי פשוט טעוט של קטגוריה- המונחים "שקר" ו"אמת" יכולים להתיחס לנתונים אמפיריים בלבד, ולא לטיעונים ערכיים! הסיבה לכך, כפי שציינתי, היא שערכים אינם עוסקים במצוי, אלא ברצוי. הגדרתו המדוייקת של ה"רצוי" היא סובייקטיבית לחלוטין ואינה ניתנת להפרכה או להוכחה. אתה, כליברל והומניסט, מעמיד את האדם ורווחתו כערך העליון, שהשאר צריך להתבטל מפניו; אחר יראה דווקא בדבר חיצוני לאדם הבודד, כגון האומה, את הערך העליון שהשאר (גם רווחתו של האדם הבודד) אמור להתבטל מפניו. אין אפשרות להחיל את הקטגוריה "שקר" על מי מטענות אלה (אלא, לכל היותר, את הקטגוריות "טוב" ו"רע", ואין זה ענין סמנטי בלבד).
    שלישית, אכן יהיה קשה מאד אם כל מדינה תחתור ל"גבולותיה ההסטוריים"; אך טיעון זה הוא בלתי רלוונטי כלפי אדם אשר, לפי מיטב הכרתו, הדבר מתחייב ממושגי הצדק שהוא אמון עליהם. בדומה לכך- אף ליברלים מסוגך באירופה של המאות ה-18 וה-19 הבינו היטב שדבקותם ברעיונותיהם פירושה בהכרח מלחמות ומהפכות עקובות מדם, שיתבעו דם נקיים לרוב, שהרי המשטרים הישנים לא יסכימו להיעלם מרצונם. האם משום כך, לדעתך, היה עליהם לסגת ממה שנראה להם כצודק?

  18. גלילי הגיב:

    שוב המציאות לא נותנת לשנות את התזה . הכותב מתאר את המצב בדומה לתאור הניתן על ידי מועצת יש"ע אולם מסקנותיו שונות .אני אנסה להמשיך את דבריו – עלינו לדרוש מארצות ערב לתת אזרחות לפליטים היושבים בקרבם. תהיה להם בעתיד מדינה יהיו בעלי אזרחות כפולה . אין תקדים לפליטים מעל 50 שנה.
    "הריני קורא לכם כאוהד העניין הפלשתיני לגלות חמלה כלפי אחיכם אשר עליהם אתם מגינים בחרוף נפש באו"ם. קחו דוגמא מהיהודים אשר התגייסו לעזור לאחיהם כמיליון פליטים יהודים מארצות ערב והמגרב וכמיליון יהודים מברית המועצות ז"ל נקלטו ונשכחה פליטותם."
    הערה : סקרנני לקבל תשוה מיורם לשאלתו של דן תמיר : האם הצדיק עז א דין אל קסם התנגד להשמדת יהודי חברון ומדוע לא "הצליח" בכך .
    חוסר תשובה = שתיקה פרושה כהודיה.

  19. דן בן זכאי הגיב:

    בס"ד
    אדון נכבד שבת שלום,
    אולי אותם היהודים האמינו שיש להם זכויות כאלה, אבל אף שלטון לא היה נותן להם להיכנס לארץ ולהתיישב בה רק בשל טענה זו.
    … אבל מה לעשות שהתורה מציינת אחרת. אלוקים נתן לכם ("לך אתן את הארץ הזאת",אמר אלוקים לאברהם)

  20. ציוני גאה / לא יאומן כי יסופר הגיב:

    סוף סוף קראתי באתר על פרעות חברון שארעו לפני 75 שנה-לפני הנכבה, ולפני פעילות האצ"ל והלח"י. והכל אודות ליורם בר חיים

    שקלתי בדעתי לשלוח לאתר מאמר על המשמעות של הטרנספר הראשון שבוצע בארץ.אך ויתרתי כי הוא היה ללא ספק מצונזר

    אין ספק שלטרנספר זה ולטבח שקדם לו היו השפעות על ארועי 48′.

    תודה יורם

  21. גלילי הגיב:

    אני מפנה את הקוראים לעבודה רצינית על עז א דין אל קאסם . — קישור —
    לפי העבודה כל פעולותיו של קאסם בוצעו בצפון הארץ. מאיפה שואב יורם את ידיעותיו לגבי התנגדות קאסם לטבח חברון ?

  22. הגרמני הגיב:

    לעופר,
    מה שכתבת בנוגע ל"טריק" של גרמניה אינו מדוייק.
    למעט ישראלים המחזיקים בדרכון גרמני ובדרכון ישראלי לא מותר כפל האזרחות בגרמניה.
    תורכים רבים, שהגיעו כעובדים-"אורחים" בשנות השישים ונשארו, קיבלו את הזכות לבחור באזרחות המועדפת עליהם. רבים מהם החליטו עבור האזרחות התורכית, אך עם זאת קיבלו אשרת שהייה בלתי מוגבלת!
    סיפור אחר הינם אלו שנקלטו בגרמניה כפליטים פוליטיים במהלך השנים. רבים מהם, ולמרות השנים הלעיתים רבות שעברו, מעמדם עדיין לא הוסדר.
    הסיבה לכך נעוצה ברובה בכך, שמרביתם נקלטו תחת ההנחה שיום יבוא בהם יוכלו לשוב לבתיהם. מה שהתרחש בינתיים הוא ג’ונגל לא ברור(כן ,הגרמנים), בו חלקם מקבלים אישורי עבודה, ואחרים לא!
    חשוב לציין שבעייה דומה קיימת גם בהולנד השכנה, לה מערכת אינטגרציה טובה ויעילה בהרבה

  23. גלילי הגיב:

    בשל החשיבות – הקישור שציינתי לא נקלט . ניתן לכתוב בגוגל יובל ירדני והעבודה תתקבל .
    העבודה מכילה 219 עמודים ובתוכה תיאור מפורט על תולדות חייו של קאסם (מהגר מתורכיה ). כל הקוראים מוזמנים לקרוא ויורם מוזמן להגיב .

  24. עופר יהלום הגיב:

    למגיבים שלום!
    מאחר וזה מאמרי הראשון באתתר לא הייתי מודע לצור לשחק איתכם בפינג-פונג של תגובות, כמקובל בפורומים.

    בהזדמנות זו אתקן שגיאת כתיב בדברי הוקדימים – כוונתי היתה שבני מוריס מודה שהטרנספר ב-48 לא היה מלמעלה א ל א יוזמה מקומית וכו’.

    לחגי – יש לנו את הזכות לקבוע שכל שטח שהוא שייך לנו, ממש כפי שלכל אחד יש את הזכות לחלות בשיגעון גדלות.וזו בדיוק הבעייה – המציאות של 5/15/35 השנה האחרונות (מחק את המיותר) מוכיחה שמדינת ישראל לא יכולה לשלוט בשטחים תוך דיכוי שני מיליון פלסטינים שיושבים בהם. המחיר הוא פשוט גבוה מדי, גם לפני שמתייחסים לשאלה המוסרית.

    לדן בן זכאי – מובן שאף שלטון לא היה נותן זכות כניסה לקבוצה כלשהי רק מכיוון שהיא טוענת לזכויות היסטוריות. אבל מצד שני – מי שפשוט נוח לו להגר לארץ יאפשרו לו להיכנס, אם עומדות מאחוריו קבוצות לחץ חזקות מספיק, כפי שהיו ליהודים. אגב, גם אני יכול לקרוא מה שכתוב בתורה, אבל מנין לך שהקב"ה באמת אמר את מה שמיוחס לו שם?

    לגרמני – אנחנו למעשה מסכימים שגרמניה לא מאפשרת לאלה ששוהים בה המשך שנים לקבל אזרחות. תיאורטית, ניתן לגרש מחר בבוקר את כל האזרחים הזרים ששוהים שם.

  25. ישר דרך הגיב:

    עופר, אני מניח שאתה אותו עופר אותו אני מנהל דו שיח במאמר של ספירו, אם כן יש הרבה שגיאות המאמר שלך, למשל ההשואה לפולקס דוייטשה לא קשורה, בעוד אנשים אלה גרו במזרח אירופה מתוך ניסיון לגזול אותה מתושביה החוקיים על בסיס התנשאות גזעית,גם היהודים וגם הפלסטינים אינם דומים לפולקס דוייטשה, מפני שהם רק שבים לארצות מוצאם.

    גם הטענה המרכזית שלך לפיו האומות הכירו בזכותנו על הארץ רק מתוך קולוניאליזם
    תלויה על בי מה, איפה ההוכחות?

    "מכאן שאין זה משנה אם היהודים שחיים כיום הם צאצאי אלה שחיו בארץ לפני אלפי שנים"- לא הבנתי מה ההקשר הלוגי, מה הקשר בין התחרטות הבריטים והפרתם את החוק הבינלאומי מסבירה את הטענה הזאת?

  26. אלישע הגיב:

    לעופר יהלום:
    לא הבנתי למה אתה מתכוון שבנות הברית הקפידו לא להעמיד לדין את מפקדי הלופטןןאפה. הרי את הרמן גרינג העמידו לדין וגם דנו אותו למוות, כיאה וכיאות. השרץ השמן הצליח להתאבד בתאו לפני שהצליחו להוציא את גזר הדין לפועל.
    לגבי קובנטרי, דרזדן ונגאסקי: בהפצצות בנות הברית על ערי גרמניה נהרגו מיליון וחצי אזרחים. אני אישית לא הייתי מזיל דמעה לו היו נהרגים עוד ארבעה וחצי מיליון, כדי ליצור תיקו.

  27. יעקב אמיר הגיב:

    עופר יהלום כותב:"אין זה משנה אם היהודים החיים היום הם צאצאי היהודים שחיו כאן לפני אלפי שנים, או שמקורם בשבטים בצפון אפריקה או בדרום רוסיה."
    אבל, המחקר הגנטי של השנים האחרונות מראה שיהודי פולני קרוב יותר, מבחינה גנטית, ליהודי תימני מאשר לשכנו הפולני הנוצרי. גם העובדה שגן הכוהנים מצוי באותה שכיחות בבוהנים אשכנזים ובכוהנים ספרדים מראה שמקןר שניהם בזמן עתיק.
    בלי חשיבות ל"זכות היסטורית" מקורם של היהודים של היום הוא אכן מהיהודים שהוגלו מכאן לפני כ 1900 שנה. הם הצליחו לשמור על זכרון עברם וזאת הסיבה היחידה שלבסוף הצליחו לחזור לכאן ולכונן מחדש את עצמאותם במקום מוצאם. זה לא "הזכות היסטורית" אלא הקשר העמוק בין העם היהודי לארץ ישראל שהביא אותו חזרה. בזכות הקשר
    הזה, הצליח העם היהודי לעשות דבר ללא אח ורע בהיסטוריה.

  28. יורם בר-חיים הגיב:

    פעילותו של עז אלדין אלקסאם בפלסטין החלה בחיפה, בה שימש כאמאם לאחר שנאלץ לברוח מסוריה, שם השתתף במרד נגד הצרפתים. בחיפה הוא הצליח למעשה להקים קבוצת גרילה שעשתה מאבק מזוין באיזור ג’נין והובסה סופית בקרב ליד יעבד.
    כל זה כמובן לא אמור להפריע למישהו להתנגד למעשים שנעשו באיזורים אחרים, את הרפרנס אביא כשאמצא אותו.

    באשר לח’ליל, זה לא היה ה"טרנספר" הראשון, הציונים גירשו חקלאים משטחים שנקנו מ"בעליהם" עוד לפני כן, ייתכן שהטרנספר הראשון בפלסטין בעת החדשה הוא גירוש התימנים מכינרת על-ידי המתנחלים הציונים האשכנזים.

    בנוגע ל48, הציונות היא שתקפה את פלסטין וכבשה אותה, תושבי פלסטין לא באו לעיירות אוקראינה ופולין כדי לכבוש אותן ולגרש את תושביהן. באופן קונקרטי וטכני יותר, עיקר הלחימה עם "צבאות ערב" התרחשה מחוץ לשטחי החלוקה ואילו רוב הגירושים בוצעו בתוך שטחי החלוקה, ללא כל קורלציה ללחימה. ההתאמה בין החלוקה, תכנית ד’ והגירוש בפועל גם מראה כי החלוקה הייתה למעשה מתן לגיטימציה לגירוש. העובדה שבאירופה, בשל הרגש כלפי גרמניה אחרי מלחמת העולם השניה, סודרו העניינים באופן שלא כלל שיבת פליטים גרמנים, איננה משהו שהעם הפלסטיני אמור לשלם עליו, הפליטים לא צריכים לוותר על זכותם הדמוקרטית והאנושית רק משום שבאירופה היה הסדר שונה בסיטואציה שונה לגמרי.

  29. הגרמני הגיב:

    אלישע היקר,
    שוב אני נאלץ לתקנך.
    לגבי הפצצות בעלות הברית את ערי גרמניה סמוך לתום המלחמה. היה זה אקט חסר חשיבות ברמה המלחמתית, כיוון שמטרתו הייתה שבירת רוחו של העם הגרמני, ונקמה על הפצצותיה של גרמניה הנאצית מטרות אזרחיות.
    כמו כן בל נשכח, שכבר בשלב זה זיהו האמריקאים את סטלין כגורם בעל חשיבות הולכת וגוברת באירופה העתידית. הפצצת נגסאקי והירושימה בפצצות אטום היו חלק מ"המשחק", ובאו גם כנקמה, וגם בכדיי שיבינו ויראו הקומוניסטים את ה"צעצועים" החדשים במערכה.
    לגביי גרינג. השרץ היה לא אחר מאשר חלק בלתי נפרד מצמרת המפלגה הנאצית, דהיינו מינוי פוליטי, ולכן לא ניתן להשוותו לקצינים הגרמנים האחרים. בל לא נשכח את פלד-מארשל רומל, שלכאשר חזר מאפריקה, והבין לאן חותר היטלר, ניסה להמריד קצינים בצבא הגרמני כנגד היטלר. אותו רומל "אולץ" להתאבד.
    כמו כן, כפי שכבר כתבתי בעבר, קיבלו נאצים רבים, במשפטיי נירנברג שלאחר המלחמה, חנינה, או שכלל לא הועמדו לדין!

  30. גלילי הגיב:

    יורם לא מדייק ( בלשון המעטה ) לגבי קאסם.
    קאסם אכן נולד במערב סוריה סבו הגר לשם מעירק.
    הוא התנדב לצבא התורכי כקצין דת. נלחם כנגד הצרפתים . נידון למוות על ידם , ברח לחיפה בשנת 1921 כלומר בהיותו בן 39.
    עיקר תורתו ג’יהד כנגד היהודים והבריטים.
    "הישגיו" הם – רצח 3 יהודים ביגור 1 בכפר חסידים 2 (אב ובנו הקטן) בנהלל נסיונות שלא צלחו במקומות שונים ורצח יהודי בתל יוסף . לבסוף נתגלה על ידי הבריטים כתוצאה מהלשנת ערבים ונהרג .
    אני משוכנע שכל אלה היוצרים מיתוס מעז א דין לא יודעים את הפרטים האלה . נראה לי שיורם יודע . אני מבקש ממך יורם להתיחס לדברי ולומר לקוראים האם יש בהם דבר לא נכון .
    זכור המטרה לא מקדשת את האמצעים.
    אם מעשיו של קאסם הם בעינך גרילה באיזור ג’נין ואם רציחותיו מוצדקות בעינך אמור זאת בלי גמגום !

  31. אלישע הגיב:

    לגרמני שלום,
    נכון שהר גרינג היה מעמודי התווך של המשטר הנאצי, אבל נכון שהיה גם מפקד חיל האויר במשך כל זמן המלחמה. אני לא מצליח להבין ממך: האם אתה טוען כי אם היה מפקד חיל האויר בלבד לא היה מועמד לדין? זו טענה מוזרה מאד לאור העובדות.הרי דניץ (מפקד חיל הים) וקייטל (מפקד חילות היבשה) הועמדו לדין למרות שלא היו חלק מהממסד הנאצי.
    לגבי רומל: הוא אולץ להתאבד ללא מרכאות. אבל לא הוא הנהיג את מרד הקצינים אלא קולנל פון שטאופנברג.
    לגבי ההפצצות על גרמניה:נכון הדבר כי היה בהן יסוד של נקמה (מוצדקת) אבל לטעון שלא הייתה להן חשיבות צבאית איננו מדויק:

  32. נתן. הגיב:

    ליורם.

    איפה בדיוק נמאת מדינת "הציונות" שעל פי דברייך התקיפה את מדינת "פלשתין"?

  33. יורם בר-חיים הגיב:

    לנתן :
    הציונות באה מאירופה כדי להשתלט על פלסטין, שלא הייתה אז מדינה אלא חבל ארץ מיושב.

    לגלילי :
    אין לי מושג מה אתה רוצה מחיי, אני לא עוסק בהצדקה או אי-הצדקה של מאבקו של עז אלדין אלקסאם. כל מה שטענתי הוא שאלקסאם הבחין בין היהודים הפלסטינים הותיקים לבין המתנחלים הציונים, אבחנה שאז הייתה בעל חשיבות – בין קולוניזטורים לתושבים ובין מאבק אנטי-אימפריאליסטי לבין מאבק ביהודים כיהודים.
    עז אלדין אלקסאם היה לוחם אנטי-אימפאיליסטי שלחם באנגלים,בצרפתים ובציונים. טוב או רע, יפה או מכוער, וכל השאר, על כל זה אין יל עניין להתווכח עם ציונים.

  34. ליאורה הגיב:

    ליורם
    א. אומרים אל ח’ליל ולא חליל
    ב. משמעות השם ‘היקר’, והכוונה לאברהם אבינו.
    ג. חברון בראש ובראשונה עיר האבות.וגם שמה הערבי מעיד על כך.
    ד. אם קצת, אבל רק קצת יותר, היית לומד את מורשת אבותיך, לא היית מוחק את השם (הזהות) של העיר חברון.
    ה. ומכאן כל השאר.

  35. יורם בר-חיים הגיב:

    השם הוא ח’ליל אלרחמן ובקיצור ח’ליל (או אלח’ליל).

    מורשת אבותיי היא של קוזאקים באוקראינה ואין לה שום קשר לשמות יישובים בפלסטין.

    אם נוח למישהו להשתמש בניים-ספייס תנכ"י זו בעיה שלו, אבל כדאי שיזכור שהמושג "ארץ-ישראל" לא מופיע בתנ"ך והמושג "יהודי" מופיע רק במגילת אסתר… אבל מה אכפת לי, מצידי אתם יכולים להחליט שמשה קצב הוא דוד מלך ישראל (למה לא ? שניהם קצבים לא קטנים) ושאול מופז הוא יואב בן צרויה.

  36. עופר יהלום הגיב:

    הפולקס דויטשה הם רק מקרה אחד מרבים של מיעוטים שגורשו, שוקמו במקום אחר ואינם מעוניינים כיוס ברובם לחזור למקום מושבם הקודם. אמנם, חלק מדוברי הגרמנית שישבו ממזרח לאודר היו צאצאי הכובשים הגרמנים במאות ה 14-16, אבל כנראה שמוצא רובם היו מפולנים שישבו באותו אזור ועברו תהליך של גרמניזציה.גירושם מראה על התוצאה העגומה של נסיון לנקמה או להחזרת הגלגל לאחור לאחר עשרות ומאות שנים.

    לעניין משפטי נירנברג, גרינג הועמד לדן עקב חלקו בפשעי מלחמה שונים כמי שהיה מס’ 2 במשטר הנאצי, ולאו דווקא על חלקו בהפצצות על אוכלוסייה אזרחית. לעומת זאת, גנרלים אחרים בלופטוואפה לא הועמדו לדין על מעשיהם, ולעומת זאת ראשי הצי הגרמני, האדמירלים דניץ ורדר, הועמדו לדין והורשעו עקב הוראותיהם לפתוח במלחמת צוללות בלתי מוגבלת ולא לאסוף ניצולים, וזאת מכיוון שבניגוד לחיל האוויר הגרמני, לא נעשו מעשים דומים ע"י אדמירלים מבעלות הברית.

    לגיא נ – האם לדעתך גם פאשיסט צריך להמשית להיאבק על הדכות שהוא מאמין בהן? – השאלות שאתה מעלה, כמו שאלה זו, הן קצת מעגליות מכיוון שכל אדם עושה, בסופו של דבר, מה שהוא רואה לנכון, השאלה היא מדוע הוא רואה לנכון לעשות כך. על כל פנים, אני טוען שעמדתי השמה את הפרט במרכז היא. בעיקרון, יותר לגיטימית ממי ששם את העם/מדינה/לאום במרכז. לו אין שום זכות מוסרית להתקומם כנגד רצון הרוב, ובמקרים חריגים ונדירים לי דווקא כן יש זכות כזו – אם יש טרור של הרוב על המיעוט.

    לאלישע – אני לא חושב שמישהו היה צריך לרדת לרמתם של הנאצים ולרצוח שישה מיליון גרמנים כנקמה. הרי זה בעצם ההבדל בינינו לבינם.

    לגלילי – קשה לי למדי להבין את דבריך, וממילא קשה גם להגיב להם. בכל מקרה, אני לא סבור שזה ריאלי לדרוש ממדינות ערב לתת אזרחות לפלסטינים, מכיוון שפשוט אינן מוכנות לכך.

    לישר דך – אכן, אני אותו עופר, ובהזדמנות זו מסור ד"ש לידידך רוקסטון.וצר לי שאין לי זמן לחפש ברשת קישורים למסמכים שמוכיחים את טענותי, כך שכמו רוב המגיביפם אני נאלץ להסתמך על ידיעותי הקודמות.בכל מקרה, אני מתייחס רק לכך שאיפשרו היגרה יהודית ולא למאורעות שהובילו ישירות להחלטת החלוקה מ-47, וזה נושא מורכב יותר אלא שההחלטה איך לחלק וההצבעה עליה כבר הסתמכה על מציאות של מספר ניכר של יהודים בארץ.

    ליעקב אמיר – למיטב ידיעתי, תוצאות המחקר על "גן הכוהנים" אינן כל-כך חד משמעיות כפפי שאתה מתאר. גם אם נניח שרוב היהודים כיום הם צאצאי אלה שחיו כאן בימי קדם,אתה בעצם מתפרץ לדלת פתוחה – אני טוען שהעבר הרחוק אינו יוצר זכויות (כן, אני יודע שיש ויכוח על השאלה מה זה רחוק).ומובן שאם היהודים היו נטמעים ומאבדים את זהותם התרבותית/דתית לא היו מבקשים להגר כקבוצה, וממילא גם לא היו מהגרים (חוזרים?) לארץ.

  37. ליאורה הגיב:

    ליורם מליאורה

    אם, כדבריך, מורשת אבותיך היא של קוזקים באוקראינה, מה לעזעזל אתה מחפש פה ומתערב בסיכסוך שאינו שלך.

  38. גלילי הגיב:

    ליורם. כילד לפליטי שואה מגליציה ( כיום אוקראינה ) , אני חוקר את תולדות העיירה . אינני יודע,אך אם הוריך יהודים אין להם כל קרבה לקוזקים , אל יאמין מי מהגולשים לשקר הנתעב הזה.המוני היהודים שהיו שם שמרו על מסורת ישראל , התגעגעו אליה וירושלים נשמעה בתפילתם בכל יום. ככל שאני קורא את תגובותיך נראה לי כי אם היתה תחרות בין כל שונאי ישראל בעולם אתה היית זוכה בפרס הראשון ובגדול . הרשה נא לי להביע סלידה בין אם זה מעניין אותך ובין אם לא.

  39. יעקב אמיר הגיב:

    לעופר,
    כתבתי במפורש ש"זכויות היסטוריות" לא הביאו את היהודים לכאן אלא רק העובדה שהם אכן שמרו על זכרונם ההיסטורי. כאשר מיליוני אירים היגרו לארה"ב הם לא חשבו לכונן שם "מדינה עצמאית אירית". היהודים נמצאים בארץ בזכות יכולתם "לזכור" ולשמר את מורשתם. לא תמצא תופעה דומה בכל ההיסוריה האנושית.

    ליורם,
    לצערך הרב , אין לך כל קשר לקוזקים באוקראינה, אלא אם כן הגעת לכאן בתור עובד לא חוקי… האגדה שרוב האשכנזם, מקורם בכוזרים הוכחה כלא נכונה. אך אם אתה מתעקש אני משוכנע שאוקראינה תשמח לקבל אותך…. וכך תוכל לעזור לפלשתינים, כי כאשר אתה חי בארץ ומשלם מיסים ל"ציונים הנוראים" אתה למעשה תומך במדינה שאתה שונא… מי יודע אולי אתה גם משרת במילואים (חס וחלילה…), אז רוץ לשגרירות האוקראינית…. אני מוכן לתרום את כרטיס הטיסה…

  40. ליעקב הגיב:

    מי דיבר על כוזרים ?

    וכן, חלק מאבותיי הגיעו לפה כמהגרים לא-חוקיים וכולם הגיעו לפה כמהגרים באופן שאינו מקובל על האוכלוסיה (קולוניזטורים).

    לפי תגובותיך הנזעמות ברור שאני מועיל הרבה יותר למאבק השחרור של הארץ בה נולדתי כשאנהי נמצא כאן, פועל ומתווכח, כך או אחרת אני לא צריך ממך רשות לחיות פה. רק בישראל יש את הרעיון המשונה שלפיו מי שמתנגד למשטר לא אמור לחיות בארץ ואני לא מתכוון לאמץ את הרעיון הטפשי הזה.

    יורם בר-חיים

  41. יורם בר-חיים הגיב:

    תענוג לקרוא את הימנים פה, רגע אחד "זו מדינתם של כל היהודים" ורגע אחר כך הם מנסים לגרש אותי מפה, היש דרך טובה מזו להבחין ביסוד הטרנספריסטי המלווה את החשיבה הציונית כולה ?

    ליאורה יקרה, נולדתי בפלסטין ואני נשאר בפלסטין, וכאמור, בלי קשר למורשת אבותיי, בין שזה מוצא חן בעינייך ובין שלא. אני בכלל לא מתפלא שאין לך שמץ של יכולת להבין את הרעיון שלפיו אדם חי בארץ בה נולד בלי קשר ל"אבותיו" ומגבש את דעותיו בלי קשר להיותו "יהודי" או לא, הרעיון הפשוט הזה הוא מעבר לתפיסתם של ימנים.

    לגלילי, אלף צרחות "מסורת ישראל" לא ישנו את העובדה שאבותיי הביולוגיים כפי שהם משתקפים במראה ותווי הפנים שלי, של אבי ושל סבי היו אוקראינים ושבאופן לא מקרי, רוב היהודים בעולם דומים לתושבים האחרים בארצות מגוריהם יותר ממה שיהודי רוסי דומה ליהודי ערבי, לא כל שכן ליהודי אתיופי…

  42. מנחם הגיב:

    כותב בר-חיים הנכבד:
    "רק בישראל יש את הרעיון המשונה שלפיו מי שמתנגד למשטר לא אמור לחיות בארץ…"
    אולי, בישראל יש כאלה שחושבים מה שהאדון הנכבד כותב.
    אך יש מדינות שבהן מקיימים זאת הלכה למעשה ואני שם דגש על המילים "לחיות בארץ" בה הם מתנגדים למשטר:
    ראה בריה"מ ז"ל
    ראה מזרח גרמניה ז"ל
    ראה קובה
    ראה צפון קוריאה
    ראה סין
    ויש עוד…
    נסה לחיות יום אחד באחת מן המדינות הנ"ל לאחר שתביע התנגדות למשטר.
    שמח שאתה חי בישראל הציונית

  43. הערה הגיב:

    יסביר לנו מר יעקב אמיר המלומד, להיכן הוגלו היהודים לפני 1900 שנה, מלבד כמה מאות לוחמים שנשלחו לרומא לכבוד חגיגת הנצחון על יהודה, טרף לאריות?
    כנראה שלחלק מהפלסטינים יש יותר "דם יהודי" מאשר לכל יהודי אוקראינה (חרף "הבדיקות הגנטיות")

  44. גלילי הגיב:

    ליורם – אני מצפה לתשובתך בקשר להתנגדות קאסם להרג יהודים בחברון. כמו כן מענין אם יש לך מובאה כלשהיא שעז א דין רצה להרוג רק יהודים שבאו לארץ ולא יהודים באשר הם יהודים. כמו כן האם אתה חושב שהדרך שבה נקט קאסם הרג ללא אבחנה של יהודים נראית בעינך.
    אל תצא ידי חובה בחלוקת ציונים לימניים או שמאליים יהיו דעותיך אשר יהיו ובלבד שלא תשקר.אם תעית אל תתביש לומר זאת . מודה ועוזב ירוחם.

  45. יעקב אמיר הגיב:

    ליורם,

    אתה אינך "מתנגד למשטר בישראל" כפי שאתה כותב. אתה מתנגד לעצם קיומה של המדינה. יוסי בילין, למשל, מתנגד למשטר ועושה כל מה שהוא יכול על מנת להחליפו. אבל הוא אינו רוצה להביא את סופה של מדינת העם היהודי. אתה סבור שהוריך הגיעו לארץ בניגוד לרצונם של התושבים הערבים, ולכן הם היו "קולוניזטורים". גם המדינה שהקימו הינה ישות "קולוניאלית" שנולדה בחטא. אבל אתה הרי מבין שזאת מדינה קולוניאלית ובכל זאת אתה ממשיך לגור בה, לעבוד בה, לשלם מיסים לה, ולמעשה לתמוך בה. מצידי, זה מצוין, כי אני סבור שרוב רובו של העם היהודי צריך לחיות פה, כך שאתה למעשה מגשים את החלום הציוני…
    אבל מבחינת ההיגיון הפשוט היית צריך לעזוב
    את המדינה כי אחרת אתה, כמו הוריך, "קולוניזטור"… אבל, כנראה שהיגיון אינו הצד החזק שלך.
    אתה כותב שהורי הוריך היו דומים לאוקראינים ולכן אין לך כל קשר ליהודים שחיו פה בעבר הרחוק.
    אנא תביט ב- Proceedings of the Nationaltal Academy of Sciences מיום ה- 9 למאי 2000 ותקרא את עבודתם של אוסטרר וחברין, העוסקת בבדיקות של כרומוזום Y אצל גברים מ- 29 אוכלוסיות שונות מהמזרח התיכון, אפריקה ואירופה שכללה יהודים ולא יהודים. הם הראו שמידת העירבוב של היהודים ושכניהם הייתה מינימלית. הם הראו שהיהודים היו קרובים הרבה יותר ליהודים מארצות אחרות מאשר לשכניהם הלא יהודים. הם גם מצאו שהיהודים והעבים קרובים יותר זה לזה מאשר לאירופאים או לאפריקאים. ז,א שלערבים וליהודים (גם אלה שבאו מאוקראינה…) ישנו מקור משותף באיזור המזרח התיכון. אם תרצה או לא, אתה צאצא ישיר של יהיודים שחיו כאן לפני 1900 שנה.

  46. ליעקב אמיר הגיב:

    יעקב אמיר שלום. לדעתי אתה מציג כאן תאוריה של גזעים, שאינה רחוקה מתאוריות בהן עסקו בגרמניה בשנות ה-30. בחוק הגרמני למשל, נקבע כי מצבו של מי שהוא 1/16 יהודי (כלומר – שאחד מהסבים של הסבים היה יהודי) היה הרבה יותר טוב ממי שהוא "רק" 1/8 יהודי (שרק אחד ההורים של הסבים היה יהודי). אתה מחפש באמצעות המדע והביולוגיה (חקר ה-DNA) מי שייך לגזע היהודי ומי לא, ואף מרחיק לכת 2000 שנה לאחור. ההיסטוריה מלמדת שתאוריות כאלה מובילות לגזענות ולפאשיזם – ותסכים איתי שהמצב בישראל כיום אינו רחוק מכך (בלשון המעטה).

    אני לא שולל את זכות היהודים שנולדו כאן לחיות כאן, והאמת שגם מרבית הערבים לא (תתפלא). אני (כמו יורם) נגד מדינה השוללת מהאוכלוסייה הילידית לחיות על אדמתה בשביל תנועת מהגרים מתנחלת. גם אם היהודים שבו לאדמתם, אין פירוש הדבר שזכותם לנשל את בני המקום.

    כשאני אומר שאני מתנגד למדינה בצורה הזו, אין פירוש הדבר שכוונתי שיש להרוס אותה, ואין פירוש הדבר לגרש מפה איש. הכוונה לפרק את המסגרת המדינתית הקיימת (ללא שפיכות דמים או אלימות) בכדי להקים מסגרת הומנית וצודקת, שתכלול את כל ילידי המקום (כולל אלו שגורשו ב-56 השנים האחרונות). להקים מדינה שלא תתבסס על שום הפרדה גזעית כפי שאתה מציע. תחת פירוק המסגרות כמו הממשלה, הכנסת, הצבא, בית המשפט, מינהל מקרקעי ישראל וכדומה, תקום מדינת אזרחיה. במדינה זו, כמו בכל מדינה דמוקרטית במערב, ייהנו כל בני הדתות מחופש דת ופולחן מוחלט (כולל היהודים). מה שכן, ההשתייכות לדת היהודית (או לכל דת שהיא) לא תקנה כל עדיפות על בני דתות/עדות אחרות בכל נושא שאינו קשור ישירות לדת.

    אגב, דרישתך כי מי שאינו מקבל את התאוריה הגזעית שלך – עליו לעזוב, מוסיפה חטא על פשע. בשום מדינה דמוקרטית בעולם אין קריאה למי שנולד במקום לעזוב רק כי הוא יריב פוליטי. ההפך. אתה הוא זה שמסכן את הדמוקרטיה, בהציעך משטר המבוסס על השתייכות דתית/אתנית – תחת משטר המקנה זכויות לכל אדם באשר הוא אדם. אני בניגוד אליך לא קורא לך לעזוב למרות שאתה ושכמותך אינם רוצים שלטון דמוקרטי אלא שלטון אתנוקרטי – ולפיכך מהווים איום על הרעיון הדמוקרטי.

  47. יורם בר-חיים הגיב:

    במקרה של ישראל, המדינה היא המשטר. מדינה מוגדרת בגבולות גאוגרפיים ודמוגרפיים, גבולותיה הגאוגרפיים של ישראל נקבעו בכיבוש הציוני והגבולות הדמוגרפיים נקבעו בטרנספר ובחקיקה גזענית, כך שישראל היא מדינה ציונית-גזענית בהגדרה ובמהות וכדי להחליף את המשטר בה צריך לפרק את כל המסגרת המדינתית הקיימת בה. לא יכולה להיות "ישראל דמוקרטית" כמו שלא יכולה להיות "ברית המועצות קפיטליסטית".

    אנשים הנהנהנים מהפריבילגיות שהקולוניאליזם מחלק להם הופכים כמובן את המאבק האנטי-קולוניאלי לשאלה של כן או לא לחיות בארץ מסויימת, אבל עבור מי שאינו גזען, ברור שהקולוניאליזם הוא שאלה של איך אתה חי בארץ מסויימת ולא האם אתה חי בה ולכן המאבק בקולוניאליזם הוא מאבק נגד צורת הקיום של הקולוניזטורים ולא נגד עצם קיומם.

    לא מפליא אותי שאנשים כמו יעקב מנסים לשכנע אותי או את עצמם שהדרך היחידה להיאבק בציונות היא לגרש מפה את את היהודים, הרי הדרך היחידה שלהם "לחזור למולדתם העתיקה" הייתה לגרש מפה את התושבים… לצערם של אלו שיודעים לפתור בעיות רק באמצעות גירוש, העם הפלסטיני (ואני איתו) סבור אחרת ומגוון הפתרונות שמוצעים על-ידו אינו כולל גירוש.

  48. גלילי הגיב:

    יורם צודק. לא איכפת לי צבע עורו של היהודי. אני עומד נפעם לראות יהודים תימנים פולנים מרוקנים ואתיופיים המתפללים מסידור דומה ומאמינים באותה תורה למרות שלא היה קשר בינהם מזה מאות בשנים. כל אדם שקושר את גורלו בארץ הזאת הוא אחי . כולל אתה ( יש גם כבשים שחורות במשפחה ).
    יורם אני רואה שאתה מאוד פעיל בתשובותיך , אני מצפה בכליון עיניים לתשובותיך בקשר ל עז א דין אל קאסם. אי מתן תשובה מציגה אותך כשקרן קבל כל הגולשים.

  49. נתן. הגיב:

    שאלה ליורם.

    מה לפי דעתך ההבדל בין גזענות לאפלייה,וכיצד ניתן להבדיל ביניהם?

  50. יורם בר-חיים הגיב:

    לגלילי, אני לא חיב לך כלום ואין לי כוונה לנהל איתך דיונים בתוך הטרמינולוגיה הגזענית שלך, את הרפרנס למה שאני אמרתי ולא לדברים ששמת בפי אביא כשיהיה לי אותו כתוב.

    לנתן, גזענות היא צורת-חשיבה, אפליה היא פעולה, מובן שיש קשר בין השתיים אבל אפשר להיות גזען ולהתנגד לאפליה (אני למשל תומך במאבק הפמיניסטי אבל לא מוכן להישבע שנגמלתי מכל הלך-מחשבה שוביניסטי, אם כי אני משתדל) ואפשר גם לתמוך באפליה בלי להיות גזען, מטעמים אינטרסנטיים-אישיים טהורים.

הגיבו לעופר יהלום

אורך תגובה מקסימלי: 1000 תווים

הרשמה לעדכונים בדוא"ל

Subscribe via Email

מומלצים