הגדה השמאלית

במה ביקורתית לחברה ותרבות


מאת: ב-24 בנובמבר, 2004 12 תגובות

התחקיר על מצב הבטיחות בכבישי ישראל צריך לעורר תגובות קשות בציבור, אולם מוזר שבערוץ 2 הפנו את כל האשמה כלפי מע"ץ. בתחקיר ראינו מעקות בטיחות המורכבים הפוך, וכך מאמצעי בטיחות הם הופכים לבעלי פוטנציאל קטלני. את המעקות, כפי שנאמר בכתבה, לא מרכיבים מזה שנים אנשי מע"ץ, וזאת בגין מגמת ההפרטה שנכפתה עליהם על ידי האוצר. מי שמרכיב את המעקות הם עובדי קבלן, אשר זכה במכרז להרכבתם. מאחר שכל עניינו של הקבלן הוא מקסום רווחיו, הרי שהוא לוקח לעבודה אנשים שאינם מיומנים וכך מורכבים מעקות בטיחות שעלולים לעלות בחיי אדם – הכל בשם החיסכון התקציבי.

ראינו את אותה הסיטואציה באנגליה, בעקבות ההפרטה הגדולה של מסילות הברזל. עובדי רשות הרכבות האנגלית פוטרו ובמקומם הוכנסו חברות קבלניות שנתנו את שירות תחזוקת הרכבות והמסילות באמצעות עובדים בלתי מיומנים, בתנאי עבודה קשים מנשוא. התוצאה לא איחרה לבוא בדמותן של רכבות אשר ירדו מן הפסים, התנגשות זו בזו, בתאונות שעלו בחיי רבים. הכל בשל התחזוקה הקלוקלת מבית היוצר של האידאל התאצ’ריסטי שדגל ב"ייעול מערכות" ו"צמצום הוצאות".


כך גם כבישי ישראל הופכים לחלק ממשחק ההפרטה – בשם האידאולוגיה הקיצונית של האוצר, הרואה בהפרטה ערך עליון ובצמצום ההוצאות חזות הכל – מעבירים את הבטיחות בכבישי הארץ לידיהם של אנשים פרטיים, הפועלים, בצדק מבחינתם, לשם רווח אישי.


מדובר במשחק בחיי אדם. לפי אותו הגיון צריך גם להפריט את הצבא – בטוח אפשר למצוא קבלן שיתן שירותי ביטחון למדינה ויעסיק חיילים באופן שיצמצם את העלויות. על חשבון חיי אדם.


צריך סוף סוף להבין, המדינה אינה עסק שכל מטרתו עשיית רווחים וצמצום הוצאות. עובדים מיומנים הם הכרח ולא עול, גם אם זה עולה למדינה מעט יותר – תפקידה הוא לתת שירותים בסיסיים לאזרחים, ולאו דוקא את השירות הזול ביותר שניתן לקנות. בטיחות בזול, כמו הרבה דברים אחרים שעולים בזול – שווה בהתאם למחיר שמשלמים עליה. ובעצם שווה פחות, כי הרי רוב הכסף הולך לקבלנים שבדרך.

תגובות
נושאים: מאמרים

12 תגובות

  1. גלילי הגיב:

    עם כל הכבוד לכותבת נראה לי שהיא טועה ובגדול.
    הקבלן זוכה במכרז ובו כתב כמויות מועדי ביצוע וסנקציות על ביצוע לא תקין או לא בזמן.
    מי שצריך לפקח על הקבלנים הם אנשי מעצ ומשרד התחבורה ואת זאת הם לא עושים.
    מצב הכבישים הוא שערורייתי . השילוט מרושל . כבישים שהוחל לסלול אותם העבודה הופסקה באמצע . לדוגמא : מסלול אחד בנתיבי איילון מהרצליה ועד כפר שמריהו מוכן מזה יותר משנה כולל תאורה ולא נפתח . כביש דו מסלולי רעננה הרצליה כפר שמריהו סלול לכל אורכו ורק מעבר פסי הרכבת הוא חד מסלולי הגורם פקקים בכל יום.
    אם ידע הקבלן שיש פיקוח מחמיר יבצע את העבודה טוב.אין פה שום קשר למשכורות אותן מקבלים העובדים שהן שאלה לדיון אחר.

  2. חיים ברעם הגיב:

    מע"צ וקורבנות התאונות הם נפגעי התאצ’ריזם שפשה גם בישראל, בדיוק כמו נוסעי הרכבות באנגליה,שהרשלנות ואי האיכפתיות של "היזמים" גרמו שם להרוגים, פצועים והרס המוסד הנהדר ששמו נסיעה זולה, בטוחה ומהירה ברכבת.
    אני מודה ליפעת סולל על רשימתה החשובה.

  3. הקטור הגיב:

    אני מסכים עם גלילי. הקבלן יכול לעשות מה שהוא רוצה כדי למקסם את רווחיו וזה לגיטימי, אלה חוקי השוק. המדינה מצידה צריכה לפקח עליו כדי שלא יסטה מתוכנית המתאר ויקפיד על הסטנדרטים, ואת זה היא לא עושה. כאן הבעיה. יפה שגלילי חידד לנו את הבעיה האמיתית.

  4. הגרמני הגיב:

    כאילו היו כבישי מדינת ישראל טרם ההפרטה כה בטוחים. גם טרם ההפרטה ניצלה מע"צ את מעמדה כמונופול, ופשעה בהזנחת התשתיות הכפופים אליה.
    בחינה מאוד שטחית את המונופולים הממשלתיים במדינת ישראל מעלה תמונה לא קלה של מנגנונים שמנים ומנופחים הדואגים למקורביהם. אני זוכר עוד ימים בהם עבור דקת שיחה לחו"ל עם בזק, נאלצתי לקחת הלוואה בבנק.
    ומה עם רשות שדות התעופה ופרוייקט נתב"ג 3000, שלא נדבר על חברת החשמל.
    הרעיון בהפרטה מלאה גם הוא אינו מוצא חן בעיני!(ביביזם)
    על המדינה להפריט חלקית חברותיה(דהיינו להשאיר בידיה גרעין שליטה), ולפתוח את השווקים לתחרות.
    רק מהלך שכזה יוביל להתייעלות מחד,וליצירת מקומות עבודה חדשים מחד גיסא.
    לידיעת הכותבת. התייעלות היא לא מילת גנאי, במיוחד לא כאשר מדובר בהפטרות משכבת מנהלים שכבר מזמן מייצרת רק עודף בירוקרטיה.
    באם ההסתדרות רוצה להגיע לליבותיהם של האנשים עליה להפסיק ליצג רק ועדי עובדים כוחניים ועשירים, ולהתחיל ללחום עבור מערכת סוציאלית הולמת ושווה לכול(בדומה למודל הסקנדינבי)

  5. נתן. הגיב:

    טיפש לא רוצה ללמוד מניסיונם של אחרים.

    להלן ציטוט מתוך כתבה שפורסמה בעיתון ה"ארץ" וכבר הובאה במדור זה בעבר:

    תחת הכותרת "בריטניה הלאימה את תחזוקת מערכת הרכבות", מתחילה הכתבה במשפטים הבאים: "…על רקע חששות גוברים בדבר בטיחות, ביטלה שלשום רשות הרכבות של בריטניה חלק מהותי בהפרטה של מערכת הרכבות במדינה והודיעה שפעילות התחזוקה שביצעו שבע חברות פרטיות בעלות של שני מיליארד דולר בשנה, תבוצע מעתה בידי החברה הממשלתית – נטוורק רייל (Network Rail)".

    "…החזרתה לידי הממשלה של מערכת המסילות באורך 32 אלף ק"מ באה בעקבות סדרת תאונות קטלניות שעוררה חשדות כבדים באשר לרמת הבטיחות מאז ההפרטה, כאשר המבקרים טוענים כי הבטיחות הוקרבה בשם הרווחים. כעת מתכננת הממשלה לגייס כ-18אלף מהעובדים של חברות התחזוקה הפרטיות אשר יעברו לעבוד בחברה הממשלתית נטוורק רייל".

    "…מערכת המסילות של בריטניה שנמכרה למשקיעים פרטיים קרסה לפני 9 שנים והממשלה נאלצה להעביר את המערכת, כולל מסילות ותחנות, לידי החברה הממשלתית שנוצרה לשם כך – נטוורק רייל".

    בקיצור, במולדת התאצריזם הגיעו למסקנה שדווקא הפרטה ומכירת נכסים לאומיים לבעלי הון היא זאת שפוגעת "ברמת החיים של האזרחים ובביטחון האספקה של שירותים חיוניים", ועל כך אמרו סז"ל (סוציאליסטים זיכרונם לברכה) – "גם אויל מחריש לחכם ייחשב".

  6. דב. הגיב:

    יש בהחלט הבדל בין שני עובדים שעושים את אותה עבודה במידה שאחד מהם הוא עצבני, עייף מתוסכל ושונא את המעביד ואת מקום העבודה(בקיצור עובד קבלן) לבין עובד שגאה במקום עבודתו שמח בחלקו ומרוצה משכרו(בקיצור עובד חברת חשמל או עובד הנמלים או עובד בזק או עובד מאורגן)

    אפילו את האמת הבסיסית הזאת הצליחו השרלטנים מהאוצר להסתיר, וטיפשים כמו גלילי נופלים בפח.

  7. אמיר הגיב:

    לדעתי הדוגמא של ההפרטה של הרכבת הבריטית לא רלוונטית לפרשה של מע"צ.
    היא הייתה יכולה להיות רלוונטית , אם מע"צ בדומה להפרטה של הרכבת הבריטית הייתה מופרטת בצורה גורפת, אבל היא לא.
    לגבי הטענה של דב ,מאוד הגיוני מה שאתה אומר , אין ספק שהסבירות שעובד קבלן יהיה עייף,מתוסכל,ישנא את המעביד ומקום העבודה וכן הלאה היא גבוהה למדי , וכל זה בהשוואה לעובד שנהנה מבטחון בעבודה ותנאים טובים.
    העניין הוא , שמאוד לא סביר שהתחושות והרגשות הללו יבואו לידי ביטוי בכשלים כל כך בוטים כפי שמתגלים במערכת הכבישים שלנו.
    הכשלים , מקורם בפיקוח קלוקל , ומקורם לאו דווקא בעובד הקטן , כמו למשל הדוגמא של הקבלו שמשתמש בכמות צבע הקטנה מהדרוש , הוא לא עושה זאת מתסכול אלא בגלל היכולת לנצל מערכת שלא מפקחת עליו כראוי.

  8. גלילי הגיב:

    אם אני טיפש יואיל הדב לענות לי :
    השלטון העותומני בסוף המאה ה 19 בנה מסילת רכבת מתל אביב לירושלים. . כיום המסילה עזובה , אין רכבת לבירת ישראל.
    אין אני אומר כי מסירת עבודה לקבלנים היא שיטה מושלמת , אולם הוכח כי ביצוע עבודה על ידי קבלנים או חברות פרטיות טובה ויעילה יותר. הרי רוב המשק הישראלי היה בשליטה ממשלתית והסתדרותית הבירוקרטיה והשחיתות מוטטו חלק מן החברות והמונופולים הבודדים שנותרו ושיש בידם האצבע על השלטר מנצלים את כוחם לרעת הציבור.
    אני חוזר על עמדתי : ביצוע עבודות על ידי קבלן בפיקוח הדוק , כתיבת פרטי הביצוע ונקיטת סנקציות על אי ביצוע בטיב ובזמן ואכיפתם הם הדרך הטובה ביותר שקיימת.

  9. מתתיהו טיילור הגיב:

    אין צורך להוציא עבודות אלה לידיים פרטיות. המדינה יכולה לבנות כבישים וגם לפקח על הבניה בו זמנית דרך גופים ממשלתיים נפרדים. הבעייה היא שכולם חושבים איך למקסם לעצמם את הרווחים וזאת עקב החינוך הקלוקל בארץ שמתבטא בין היתר בהצדקת הפרטות למיניהן.
    הקבלן הפרטי רוצה להרוויח כסף, נקודה. המטרה שלו תהיה תמיד ליעל את העבודה מבחינה רווח לטובתו. לעומת זאת כשיש ממשלה תקינה עם אזרחים בעלי חוש סוציאלי מפותח (דבר שכידוע לא עבד עדיין לצער כולנו בצורה חד-משמעית בהיסטוריה), אז הדאגה היחידה היא טובת האזרח והמדינה וקידומם.

  10. הגרמני הגיב:

    לדב,
    מוטב היית אומר גאה בשכרו בלבד.
    עובדי קבלן הינם עבדים מודרניים, ובזה הסכמתי המלאה איתך, אולם מהצד השני בולטים עובדי המונופולים הממשלתיים בשרלנותם, בהצמדותם לכיסאותיהם, ובחוסר רצונם לעבור תהליכי התייעלות כלשהם.
    על כל זאת נאמר: זה נבלה וזה טריפה!!!

  11. יצחק הגיב:

    התחקיר על מצב הכבישים הפך להיות דיון בנושא הפרטה,לתחקיר עצמו,עלי לצין כי יש מקום רב לביקורת על מעצ, אשר קימים בה כשלונות מרובים אבל הבקורת צריכה להיות מופנית כלפי הנהלת מעצ והממשלה, ולא כולה מופנית כלפי אדם מסוים שהוא רק בורג קטן בתוך מערכת גדולה המערכת כולה כשלה ולא רק האיש שתהיה דרגתו גבוהה ככל שתהיה.גם מערכת ערוץ 2 כשלה כאשר לא הגיע לממצעים בולטים שצריכים דיון .למשל איך כשלה מערכת הכבישים באיזור ים המלח,כאשר השטפונות גרמו לנזקים של מליונים ולאבדן חיים של 3 בני אדם האים האשמה היא בתכנון או בביצוע או בפקוח,או בעבודה לקויה.או בחומרים לא תיקניים,או באי הספקת כמויות נכונות.או בחוסר תקציב מתאים.
    ואולי הקבלנים נהנים מהחלטות מרכז הליכוד האחרון.

  12. יצחק הגיב:

    כתוספת לענין ההפרטה והתחרות,הם ששני מוסגים אשר אינם מתקימים במציאות ונשמעים רק כטיעון פופוליסטי של ממציאו [ביבי].
    להזכירכם כי מדינת ישראל וכל המערכות החשובות נבנו על ידי הגופים המונופולסטיים,מערכת החינוך שנבנת על ידי ההסתדרות {רק היום אנחנו יודעים כמה טובה היא היתה בהשואה למצב היום}עד היום עדין לא ראינו חברה פרטית שהקימה תחנת כח פרטית ותתחרה במחיר עם חברת החשמל,מפעל מפואר של רשת מים ארצית עם מוביל מים ארצי שנבנה בתכנון לעשרים וחמש שנים עובד כמעט ללא תקלות למעלה מארבעים שנה. לחברה פרטית במקום להשקיעה באחזקה היתה כבר מקבלת תקציב לבנית מוביל ארצי חדש,
    המונופולים מונעים רק דבר אחד העברת רכוש המדינה לידי חבריו של ביבי ובכל מצב הפרטה של חברת החשמל ויצירת שלוש או ארבע חברות יוסיפו רק כמה עשרות חברי מועצות מנהלים מבין חבריו של ביבי אבל ייקרו את העלות בעשרות אחוזים.
    ודוגמאות על נושא התחרות אנו מקבלים יום יום,לאחרונה קבלנו במקום שלוש חברות כבלים קבלנו חברה אחת ובמקום הורדת מחירים קבלנו העלאת מחירים,דוגמא נוספת הם דמי הקשוריות של חברות הטלםונים, במקום תחרות קבלו חברות הטלפונים מתנה של קרוב לארבעה מליארד שח .
    החקירות נגד הבנקים בנושא הקרטל אם לא יוגש כתב אישום זה יהיה רק בגלל חוסר ראיות ולא בגלל חוסר אשמה.
    התחרות קימת רק אצל הפוליטקים ולא במשק .
    ולכן את נושא ההפרטה והתחרות והעוני אפשר יהיה לחסל באמצאות הורדת ביבי מהשלטון ולא על ידי שמוש במנטרות שלו.

הגיבו כאן

אורך תגובה מקסימלי: 1000 תווים

הרשמה לעדכונים בדוא"ל

Subscribe via Email

מומלצים