הגדה השמאלית

במה ביקורתית לחברה ותרבות


מאת: ב-3 בפברואר, 2005 54 תגובות

לאחרונה הוזמנתי לערב של שוברים שתיקה בקפה יאפה ביפו, ערב שמטרתו היתה להביא לידיעת הציבור את מעשי ורגשות חיילי צה"ל המשרתים במשימת הכיבוש. הערב שילב שירה, משחק ובין לבין פתח את סגור ליבו אחד מאנשי הקבוצה והקריא סיפורים שכתב בזמן שירותו הצבאי בחברון. הקהל מחא כפיים במה שנראה לטעמי כקתרזיס המשמש למירוק חטאים. נזכרתי בטוני סופרנו מסדרת הטלוויזיה ה"סופרנוס", איש מאפיה הרוצח ופוגע באנשים ובסופו של יום יושב על ספת הפסיכולוג לתראפיה מזככת.

האם שוברים שתיקה משיגים את המטרה ומביאים את הציבור בישראל להבנה ברורה שאסור להמשיך לכבוש ולהרוס את החברה הפלסטינית? אני רוצה לטעון כאן שלא רק שאין הדבר כך, אלא שהם גרמו נזק ביציאתם המתוקשרת מארון השלדים המזעזע של צבא הכיבוש הישראלי. הקבוצה מביעה רצון להראות לעם בישראל "מה עובר על בנינו בשטחים" ומציגה למעשה את החיילים כילדים קטנים חפויי ראש הבוכים על מר גורלם וכאבם כי גדול, כאב שנגרם בגלל שהם נאלצים להרוג, להשפיל, למנוע חיים ולפגוע בכל תשתית החיים של הפלסטינים, והם נאלצים לעשות זאת כי העם בישראל והצבא והממשלה בראשו אינם מפסיקים את הכיבוש ומחזירים אותם הביתה.


שלטונות הצבא לא יכלו לבקש לעצמם טובה גדולה יותר מיציאת התערוכה ואח"כ שאר הפעילות של קבוצה זו. כבר לאחר תקופת הרעש הראשוני שנוצר בתקשורת יצא הרמטכ"ל בקריאה לחיילי הצבא "לשבור שתיקה" ולספר כאשר קורים דברים נוראיים ובכך "בלע" הממסד את מעט האפקט שיכול היה אולי להיות לסיפורי הקבוצה והכשיר בכך את המשך הכיבוש תחת האמונה הישנה והכוזבת של "הכיבוש הנאור", מצב בו לכאורה, הכול בסדר ואילו המעשים ה"חריגים" מקבלים עידוד להיות מסופרים.


באותו דיון בו נכחתי, הצגתי בפני דוברי הקבוצה עם השאלה המתבקשת: האם תחזרו לשם או תסרבו לקחת חלק בכיבוש, עכשיו לאחר שהבנתם כמה נורא הכיבוש והזדעזעתם ממעשיכם? נתקלתי בהתחמקות ובפטירת השאלה כלא רלוונטית ותוקפנית, והיו אף אנשים מהקהל שטענו ששוברים שתיקה פועלת במסגרת הדמוקרטיה ואילו הסרבנים מחוץ לה.


זו הנקודה החשובה: אילו הקבוצה היתה יוצאת בקריאה ברורה שמעשיי הצבא אינם פוגעים בחיילים אלא בבני האדם אותם הוא כובש, ושלאור כל הזוועות הנעשות על ידו ובשמנו, הם, "שוברים שתיקה", אינם חוזרים לקחת חלק במעשה הכיבוש, או אז היתה משמעות מוסרית אמיתית למעשיהם.


במקום זאת התשובה והאילן בו נתלים אנשי הקבוצה ומצדדיהם הוא שרק כך ניתן להגיע ללב העם בישראל ולעקוף את ההתנגדות אל הסרבנות. השאלה היא: עם איזו אמירה הם מצליחים להגיע אל ליבו של הקונסנזוס? לדעתי, אמירה זו עקרה מהתוכן האמיתי שיכול היה להיות לה, לו היו אנשי הקבוצה מסיקים את המסקנה המתבקשת ומכריזים כי בשל חוסר המוסריות שבמעשי הצבא, הכיבוש חייב להיפסק.


האם הקבוצה הבינה כי באמת לא ניתן להגיע לציבור הישראלי ביעילות אלא דרך השימוש בכאב החיילים והידרדרותם המוסרית ולכן החליטה לא לקרוא לסירוב כמסקנה? תמהני. הצגת תערוכה המראה את תצלומי הקורבנות הפלסטיניים, לפחות פוטנציאלית, מהווה מסר יותר חד מאשר קריאה לסרבנות. אם כך מדוע לא לקרוא לסירוב? איך אפשר לנפץ מצד אחד את האשלייה שמתקיים כאן משטר נאור ולהציג את תוצאות מעשיו בתערוכות וסיפורים, ובאותו הזמן לקרוא לשלטון זה שלטון דמוקרטי.


באשר לטענה כי הם עובדים בתוך התחום הדמוקרטי ולפיכך מעשיהם יותר לגיטימיים, רבות נכתב על משמעותה של דמוקרטיה אמיתית, אך נראה כי אין מנוס מלהזכיר מספר נקודות: הצבא הישראלי היה מאז ומתמיד פוליטי ומעורב ודוחף להחלטות פוליטיות במסווה ביטחוני. מגמה זו גוברת מאוד בשנים האחרונות, לכן, אמירות כגון: "אין לערב צבא ופוליטיקה" באות מן הסתם לשרת את המצב הקיים ולערער על הניסיון לשנותו. שנית, וחשוב אף יותר, דמוקרטיה אינה ציות עיוור לחוקים. די אם נזכיר כי משטרים שונים בעבר הלא מאוד רחוק כגון גרמניה הנאצית ומשטרי רודנות אחרים חוקקו חוקים המנוגדים לכל מצפון ומוסר, וציות לחוקים אלו נחשב לחוקי אך בוודאי זה לא הדבר המצופה מאנשים מצפוניים.


כחיילים בצבא הכיבוש המספרים את עלילותיהם ומכים על חטא אך חוזרים למלא פקודות בהיקראם למילואים, אם גם מתוך חירוק שיניים וכאב, אנשי "שוברים שתיקה" אינם לוקחים אחריות ומבקשים רחמים על עצמם בעוד הקורבנות האמיתיים, הפלסטינים, הם בלתי נראים בסיפור זה.


מבחינה אפקטיבית יציאתה של "שוברים שתיקה" לציבוריות הישראלית תרמה לנטרול האפקט של מעשה הסירוב בכך שקיבעה את הקווים וכללי המשחק בתוך המשחק "הדמוקרטי" (היינו, להיאבק כאזרח ולהישמע לפקודות כחייל). עכשיו כולם יכולים לצקצק בלשונם, להכות על חטא וללכת לישון בשקט כי הרי יש לנו מוסר ובנינו אינם מענים ורוצחים סתם, הם כואבים את מעשיהם ומתחננים שישחררו אותם ממעשים אלו. בקיצור, יורים ובוכים וממשיכים את מעשה הכיבוש.


חשוב שאנשי שוברים שתיקה יידעו כי מבחינת החוק הבינלאומי מעשיהם אינם עולים בקנה אחד עם התנהגות צבאות כובשים וכי יציאתם אל הציבור עם כאבם על עוללות הכיבוש, מוסרי ככל שייראה, לא ינקה אותם מאשמה ולא הופך אותם למוסריים יותר אלא פחות.


הסירוב של אנשי המילואים לשרת בצבא בכלל או בשטחים כל עוד נמשך הכיבוש אינם מהווים עוד גורם משפיע על החלטות הממשלה. אנו רואים ששלטונות הצבא פשוט אינם מזמנים יותר אנשי מילואים לפעולות הדיכוי בשטחים ונשענים לצורך כך על הצבא הסדיר.


ההשפעה הגדולה יכולה לבוא מצד עידוד הסירוב בקרב סדירים או מי שעומדים להתגייס ואם אנשי הקבוצה יצטרפו לקריאה זו יש סיכוי כי הדבר יהווה זרז משמעותי להפיכת הסירוב למעשה רב השפעה על החלטת השלטונות.


עשו את הצעד הנוסף והכל כך מתבקש, והכריזו על כך שאינכם חוזרים לשם. הודיעו בקול רם וברור כי אי אפשר להישאר אנושי ומוסרי כאשר מדכאים הורגים ופוגעים בעם אחר. הודיעו כי לדבר על דמוקרטיה ומצפון ולאפסן אותם בבית כאשר הצבא קורא אינם מעשים המתיישבים עם מוסר ואנושיות ואל תצפו שאת ההחלטה יקבלו עבורכם אחרים. קחו אחריות וסרבו לשרת בשטחים – כך נוכל להפסיק את הכיבוש.

תגובות
נושאים: מאמרים

54 תגובות

  1. איריס הגיב:

    מאמר חשוב ונכון. הם מנציחים את הקורבניות הישראלית. ליבי ליבי…

  2. דן תמיר הגיב:

    אני מסכים לחלוטין עם שתי הפסקאות ההצהרתיות שחותמות את מאמרו של איתן לרנר.
    ואם כבר הוזכרה גרמניה הנאצית, הרי שיש תקדימים מתודולוגיים גם לירי ולבכי. נקח למשל כדוגמה את ארנסט יונגר (1895-1998), שבמלחמת העולם הראשונה שרת בחזית המזרחית. בשנת 1920 יצא לאור יומן המלחמה שלו "בסער הפלדה", שזכה להצלחה מסחררת. האם היה זה נסיון לקתרזיס, לעיבוד של מוראות המלחמה? אולי.
    למרות שהציעו לו להצטרף למפלגה הנאצית, הוא לא עשה כן, ובעקבות זה נרדף על ידי המפלגה ומאוחר יותר על ידי הגסטאפו: הוא גורש מלשכת הסופרים של הרייך ונאלץ לעזוב את ביתו. אך עם זאת, כל תאור אימי המלחמה בספריו לא רק שלא מנע הלכי רוח מיליטריסטיים בגרמניה, אלא כנראה שגם עודד אותם.
    רוצה לומר, שעצם הצגתם של פשעים לא בהכרח מונעת את השנותם, אלא לפעמים רק תורמת לבנאליזציה שלהם. והדבר נכון גם לגבי ארגונים אחרים בארץ, לא רק "שוברים שתיקה".

  3. נתן. הגיב:

    בהמשך לדבריו של דן תמיר.
    אחד מהספרים האנטי מלחמתיים הגדולים בהסטוריה
    "במערב אין כל חדש" נכתב על ידי אריך מריה מרק שהשתתף כחייל בצבא הגרמני במלחמת העולם הראשונה ובספרו חשף בכישרון רב את כל הצביעות הטמטום והאיוולת הקשורים במלחמות.
    מיותר לציין שזה לא השפיע במיוחד על הגרמנים.

  4. הגרמני הגיב:

    לאיתן,
    האם היה רומל נאצי? או האם היה היינריך בל אחד שכזה? למרות שלחמו במלחמת העולם השנייה עבור מכונת המלחמה הנאצית.
    אני מסכים עימך בהרבה משכתבת. הפוליטיזציה של הצבא, מעשיו על גבול האפור(וגם בשחור)וכדומה.
    לעומתך אני כן סבור שמן הראוי שבשרות הצבא ישרתו אנשים מוסריים, שכן אלו הם היחידים היכולים בהשפעתם מבפנים למנוע אולי מעשים בלתי מוסריים. הוצאתם מחוץ לגדר לא תועיל לאיש!
    אחי למשל,איש שמאל מובהק, ממשיך לעשות מילואים ביחידה מובחרת. לשאלתי עונה הוא תמיד ששלושים ימים בשנה הוא ממלא פקודות(אבל לא באופן עיוור), ובשאר הימים הוא מנסה בכל הדרכים הדמוקרטיות להפיל השלטון.
    אני לא הייתי רוצה להפוך אנשים כמו אחי(והם לא מעטים) ל"פושעים" רק מכיוון שהם מאמינים שזוהי הדרך הדמוקרטית הראוייה!

  5. מיכה רחמן הגיב:

    אני מסכים לכך שהתגובה הנכונה, גם מוסרית וגם פוליטית, למעשי הרשע של הכיבוש, היא סירוב לקחת בהם חלק.נכונה גם קביעת כותב המאמר שהוידוי אינו מציל ממתן הדין על פשעים סתם או פשעי מלחמה הנעשים בשטחים (במידה ומדובר בשובר שתיקה המתוודה על מעשיו שלו). אבל, לא נראית לי הפסילה של התנועה כולה. יש ל"שוברים שתיקה" אפקט פוליטי ומוסרי חשוב ביותר בהתנגדות למעשי הזועה של הכיבוש לא פחות מאשר לסרבנים. ובכלל, הגיע הזמן שנבין (אנחנו הסרבנים מהשמאל), שכל אחד/ת מוצא בסופו של דבר את המקום המתאים לו/ה בהתנגדות לכיבוש. העובדה שבשנים האחרונות קמו תנועות סרבנות שונות, החל בסרבנים מהשמאל – עם סירוב טוטאלי לשרת בצבא, ועד המרכז של סרבנים ציונים למהדרין, היא התפתחות טובה שרק מרחיבה את מחנה מתנגדי הכיבוש. אפילו שאין זו השקפתנו, חשוב וטוב שתהיה תנועה כמו "שוברים שתיקה" המתאימה להשקופתיהם של חבריה.

  6. בתשובה לאירית הגיב:

    כפי שכתבתי, אני מסכים לחלוטין עם שתי הפסקאות ההצהרתיות שחותמות את המאמר:

    ההשפעה הגדולה יכולה לבוא מצד עידוד הסירוב בקרב סדירים או מי שעומדים להתגייס ואם אנשי הקבוצה יצטרפו לקריאה זו יש סיכוי כי הדבר יהווה זרז משמעותי להפיכת הסירוב למעשה רב השפעה על החלטת השלטונות.
    עשו את הצעד הנוסף והכל כך מתבקש, והכריזו על כך שאינכם חוזרים לשם. הודיעו בקול רם וברור כי אי אפשר להישאר אנושי ומוסרי כאשר מדכאים הורגים ופוגעים בעם אחר. הודיעו כי לדבר על דמוקרטיה ומצפון ולאפסן אותם בבית כאשר הצבא קורא אינם מעשים המתיישבים עם מוסר ואנושיות ואל תצפו שאת ההחלטה יקבלו עבורכם אחרים. קחו אחריות וסרבו לשרת בשטחים – כך נוכל להפסיק את הכיבוש.

    כמו כן אני מסכים לחלוטין עם דבריו של מיכה רחמן.
    נקודה חשובה שעדיין לא זכתה כאן להתיחסות מפורשת, הנה ההבדל בין עבר לבין עתיד. הודאה במעשים שנעשו בעבר הנה דבר אחד, והמנעות מעשייתם בעתיד הנה דבר אחר, ואין שום קשר בין זו לזו. משל עצם הודאת נאשם בגניבת מכונית בפשעו ביום א’ אינה אומרת שלא יגנוב שוב מכונית אחרת ביום ד’. לעומת זאת, יכול אותו אדם לבוא ולומר: יותר לא אגנוב מכוניות, ולעמוד בדיבורו. זה בדיוק ההבדל בין עיסוק (מעניין, מזכך ומוצדק ככל שיהיה) בעוולות העבר, לבין סרוב לבצע עוולות כאלו בעתיד. אין שום קשר הכרחי בין הדברים. ור’ הפסקה האחרונה בתגובתי הראשונה לעיל.

    דן תמיר

  7. חמי הגיב:

    פה בדיוק הטעות שלכם. שוברים שתיקה עושים מבחינתכם את העבודה האמיתית בזמן שאתם יושבים בבית ועושים המון רעש. אם באמת כמו שאתם טוענים נעשים שם פשעי מלחמה אז עצם העובדה שיש בשטח מילואימניק שדעותיו דעותיכם, סביר להניח שהוא יפעל לשיפור המצב של הנדכאים. כשהוא חלק מהמערכת הוא יוכל להשפיע הרבה יותר מאשר כשהוא מחוץ לה. כאשר הטייסים והמטכלסטים חתמו על העצומה בניגוד למה שהייתם מצפים כמעט אף אחד לא הלך אחריהם. להפך הציבור רובו ככולו התנער מהם וזילזל בהם ובכך בעצם לא שינו כלום. מה גם שלמרבה צערכם אין לשמאל הקיצוני יותר מדי משקל בצבא ועובדה שמהסירוב שלכם לא היו צריכים לסגור אפילו כיתה, אבל דמיינו לעצמכם שבאמת קריאתכם תענה ואז כל אחד יעשה לפי הנכון בעיניו ויסרב פקודה שלא נראית לו. אז אתם תפסידו בגדול, הדבר היחיד שעלול לצאת מכך הוא שבמידה והממשלה תחליט להתנתק מעזה הצבא לא יוכל לעמוד בנטל שכן מאות חיילים וקצינים יסרבו פקודה. את המכה של הימין העם ירגיש טוב מאד לכם אין כמעט שיניים. אם ניקח את חטיבת גולני כמשל (גולני היא החטיבה שנמצאת כרגע ברצועה) יותר מחצי מהקצינים בחטיכה דתיים. כן כן שמעתם נכון. מתוך 4 הגדודים 2 מג"דים דתיים. בנוסף לכך האחוזים של הלא דתיים שיסרבו פקודה במקרה של פינוי גבוה למדי. החטיבה פשוט תתפרק. אני אישית נגד סרבנות משני הצדדים, הסיבה שאני נגד סרבנות מימין היא שאז אנחנו כמו הטייסים בדיוק. אבל דבר אחד חשוב שתזכרו אם כבר מסרבים אז לימין יש עוצמה פי כמה וכמה אז תחשבו טוב אם אתם רוצים לפתוח את הטיבת פנדורה הזאת.

  8. פחזנית הגיב:

    איתן לרנר צודק, תחליפי הסירוב לא ירפאו אותנו מקיללת הכיבוש. צריך גם לשבור שתיקה וגם לסרב!!
    מאידך, אני חולקת על השתלחותו בשוברי שתיקה. אין זה הוגן לרדת עליהם ולהטיל בהם דופי. הם עשו מה שיכלו, וזה יותר מרוב האחרים. קשה מאד לאדם צעיר להשתלט על מערבולת הערכים המסתחררת סביבו, ולא כל לוחם מסוגל לסרב ולהביט אח"כ בפני חבריו ליחידה.
    הבה נקווה ששוברי השתיקה יתעשתו ביום פקודה, ויצטרפו גם הם לסרבנים. אמן.

  9. תיקון טעות הגיב:

    ארנסט יונגר שרת במלחמת העולם הראשונה בחזית המערבית, ולא כפי שנכתב בטעות. סליחה על התקלה ותודה על ההבנה.

    דן תמיר

  10. אירית הגיב:

    מסכימה עם המאמר ועם הערה של דן תמיר על הפרובלמטיות של ארגונים כאלה ואחרים ב"שמאל". לפעמים נידמה שעדיף היה שלא יפעלו ולא יספקו עלה תאנה בינלאומי, הסברתי, לשלטון המפר זכויות אדם בסיטונות.
    ואולם, מהתנסות אישית של כל אחד מאיתנו, ברור שקשה מאד, עד בלתי אפשרי (ללא מחיר אישי בלתי נסבל) לעמוד באמת נגד המדיניות של השלטון הישראלי, ורשויות הבטחון בפרט. כך שאם בוחנים את הערך החינוכי הפנימי של הארגון, כלומר, מבחינת ההשפעה על החיילים המשתתפים בו, יתכן שזה מכשיר אותם לעתיד להבין איפה הם חיים ויש לזה גם ערך טיפולי מבחינתם, שעשוי למנוע תופעות אלימות בעתיד או מחלות נפש כתוצאה מ"טראומת וייטנם".
    לגבי "זכויות האדם" ? נו, זה לא בדיוק משנה משהו לאף אחד. מניסיון, כמעט כל ארגון שיש לו פוטנציאל באמת לשנות משהו בתחום זכויות האדם עובר תהליך של קואופטציה או סוג של שליטה ומניפולציה שמעקרת אותו. אין בארץ ארגון זכויות אדם עצמאי ואפקטיבי, וגם כניראה לא יהיה עוד הרבה זמן. מה מציע איתן ומה מציע דן תמיר ? אשמח לשמוע באמת.

  11. הסטוריון מצעד המחץ הגיב:

    כבר אמרה הרבנית מבית אלפא: "יורים ובוכים".

    פרופיל 21, לא יורים ולא בוכים.

  12. עופר נ הגיב:

    שלום איתן

    טיעונים טובים במאמרך. יש "בשוברים שתיקה" כל מיני אנשים, עם דעות שונות לגבי סרבנות (מידע אישי, יש בהם כאלה שסירבו לפקודות מסויימות בשטחים). קשה מאד להכליל לגביהם.

    לי אישית מפריעה פחות הבחירה לא לסרב לשרת בשטחים. אני חד משמעית בעד סרבנות, שטחים ואף טוטאלית, ובאופן כללי אני מתעב את הטיעון ש"חשוב שילכו לשם אנשים טובים", אבל אי אפשר לשלול את תוקף הטיעון הזה במקרים *מסויימים ומעטים*.כשאתה שומע את מפי פלסטינים בצירוף דוגמה קונקרטית, התמונה הופכת יותר מורכבת.

    יותר יפריע לי טיעון מפורש מנימוקי "דמוקרטיה" או "הגנה על המדינה" נגד הסרבנות (כמו במכתב "כיבושית מדוברת" של מומיק שפורסם כאן).

    ובעיקר מפריעה לי ההתרכזות ב"מה שזה עושה לחיילינו", ששיאה ניכר בכתבה הבאה:
    — קישור —
    על הורים לחיילים שוברי שתיקה.

    בכל זאת, "שוברים שתיקה" הינה תנועה חשובה, ולו בגלל חשיפת מקרים שאחרת לא היו מגיעים לתודעה. לא כל מי שקורא את העדויות האלה מסתפק במרוק מצפוני. אני בטוח שיש כאלה שהעדויות האלה גורמות להם לסרב או להצטרף לאחד הארגונים שפועלים בשטח נגד הכיבוש. אני עדיין חושב שארגון הרצאה עם נציגי התנועה יכול להשפיע לטובה על אנשים, ושאנחנו צריכים לקוות שהתנועה תמשיך להגיע לתודעה הציבורית

  13. ציון הגיב:

    מאמר מקומם בצדקנותו. אופייני כל-כך לאנשים המתעטפים בדגלי "השמאל הרדיקלי האמיתי" כחותמת בג"ץ מוסרית לערכיותם האיתנה. הטהרנות העולה מהרשימה הזאת היא בדיוק הסיבה לכך שהשמאל בישראל נדחק לשולי השיח והוא במקרה הטוב בעל השפעה זניחה על מהלך האירועים. אבל לעזאזל השפעה ולעזאזל מציאות, העיקר להיות צודק וטהור…
    שוברים שתיקה הוא צעד חשוב ביותר בשינוי התודעה הציבורית ובהטיה (אמנם איטית להכאיב) של הגאיי הטיטניק הישראלית. חיבוק הדב של הרמטכ"ל לא יכול לשנות זאת. אבל במקום לעודד את התופעה, תוך הצבת אתגרים מוסריים ליוזמיה, בוחר הכותב לגנות אותה ולשלול אותה מהיסוד, ממש כשם ש"טהרנים" אחרים בוחרים לנגח את כותבי הטורים של "הארץ" ולהאשימם כגרועים שבמשתפ"ים המאפשרים את המשך הכיבוש.
    החשיבות של שוברים שתיקה היא במישור הפוליטי; החשיבות והלגיטימציה של הסירוב היא במישור המוסרי-אישי. למרות ששני ערוצים אלה חופפים במידה רבה אין ביניהם זהות. סירוב על בסיס פוליטי (כלומר סירוב ככלי לקידום השקפת עולם רחבה ואינטרסים שחורגים משאלות מוסר ספציפיות) הוא יותר בעייתי, מפני שגבולות הלגיטימיות שלו פרוצים ומפני שהוא אכן יכול לערער את יסודות הדמוקרטיה (אם כי לא תמיד ולא בהכרח). סירוב מטעמי מצפון הוא חובה, בתנאים מסוימים, עבור כל אדם חושב, ועל כל אחד לסמן לעצמו את הקווים האדומים. מכיוון ששוברים שתיקה היא התארגנות בעלת משמעות פוליטית – שינוי תודעה ובאמצעותו שינוי המציאות – דרישתו של לרנר, תסרבו לשרת או תסתמו את הפה, מחמיצה לגמרי את העיקר ומערבבת מין בשאינו מינו. חבל ועצוב.

  14. הערה ל"חמי" הגיב:

    אולי אתה תפסיד בגדול,
    "לנו" אין כל ענין בקיום חטיבת גולני ואפילו לא בקיום מדינה המבוססת על גזענות. היא תתפרק כפי הנראה מהסתירות הפנימיות שלה ולא מלחץ חיצוני.
    לכן "אנחנו" בעד סרבנות, מימין ומשמאל.

  15. אור הגיב:

    מה ששוברים שתיקה שברו זה את הרעיון האווילי כאילו יש אפשרות לשירות הומאני בשטחים ולכן "דווקא השמאלנים" צריכים ללכת לשרת שם, כי הם "יפי נפש" ולא יבצעו התעללות.

  16. הגרמני הגיב:

    לאיתן,
    גם אם אני נגד כל צורה של נוכחות בשטחים, אם צבאית ואם אזרחית, עדיין אינני יכול להתעלם מהעובדה שבצבא משרתים חיילים הממלאים פקודות.
    הרי גם רומל(כפי שכבר כתבתי) שירת שלטון נאצי, שעל חוסר מוסריותו אין להכביר במילים. עם זאת לא הואשם רומל(למיטב ידיעתי) בהיותו פושע מלחמה!
    מסגרת המאבק במדינה דמוקרטית חייבת להיעשות באמצעים דמוקרטיים, ומערכת דמוקרטית תקינה אמורה להעניק את האמצעים לזה אשר אינו יכול מבחינה מוסרית לבצע פקודות(שבעיניו בלתי מוסריות). לפיכך רואה אני בסרבנות סלקטיבית דבר מקובל האמור לשקף את עולמו המוסרי של כל אינדיבידואל בפני עצמו. מי שמוכן לשלם את המחיר עבור סרבנותו- אני אישית מעריך מאוד את צעדו.
    עם זאת רואה אני בניסיון לסרבנות קיבוצית(כפי שקוראים לו רבנים מסויימים) דבר בלתי ראוי!
    בדמוקרטיה כמו בדמוקרטיה יש לכבד את דעת הרוב, גם אם זו אינו עומדת בקנה מידותיך.את הויכוח מה חוקי אני משאיר למשפטנים!

  17. deutschland הגיב:

    הגנרל ארוין רומל לא הואשם בפשעי מלחמה בין השאר מפני שלא שרד עד סופה. הוא סיים את חייו בהתאבדות (בליעת רעל) ב- 14 באוקטובר 1944, וזכה להלויה ממלכתית מפוארת.
    הגנרל וילהלם קיטל, לעומתו, נמצא אשם בפשעי מלחמה ובפשעים נגד האנושות במשפטי נירנברג, והוצא להורג בשנת 1946.

    דן תמיר

  18. עופר נ- לחמי הגיב:

    חמי,

    אני רואה שאת המביא כאן תגובה אוטומטית על סרבו הימין המפחיד לעומת סרוב השמאל הלא אפקטיבי. ובכן, סרבנות שמאל כבר הביאה לנסיגת ישראל מרב השטח הכבוש בלבנון:

    — קישור —

    והשפיעה גם על שרון וייסגלס. אני מניח שקראת את הראיון המפורסם.

    סרבנות הימין לא מפחידה אותי. מצידי, שחצי מגולני ומצה"ל יתפרקו. ישראל לא צריכה צבא כל כך גדול, וממילא רובו משמש כיום לכיבוש.

  19. הגרמני הגיב:

    לדן תמיר ותקן אותי אם אני טועה,
    למיטב ידיעתי זכה רומל להערכה רבה מצד האנגלים, ואף זכה לאזכרה ממלכתית בנוכחות צ’רצ’יל.
    גם מונטגומרי חלק לו כבוד, לא לחינם זכה לכינוי "שועל המדבר".
    אינני טוען שרומל היה צדיק ואוהב יהודים, אך הוא בהחלט סלד מהמשטר הנאצי וכוחותיו באפריקה לא ענדו עד לשלב מאוחר במלחמה את צלב הקרס.

  20. דניאל קלטי, הסופר הגיב:

    לא הצלחתי בשום אופן להבין, על מה אדוני מלין. זוהי המנטאליות, של ה"שמאל" הציוני. כך היו מעולם וכך יהיו לעולם. לא ראיתי שום דבר חדש, בדיווחך הלז.

  21. לדן תמיר מאירית הגיב:

    אתה בעצם חוזר לסרבנות כתשובה ומענה יחיד. אני חושבת שיש הבחנה רלוונטית בין סרבנות לשרת בשטחים כיון שעצם הכיבוש הוא הפרת זכויות אדם ובין תופעות של אכזריות ועינויים במסגרת שירות צבאי או בטחוני, אפילו בתוך שטחי הקו הירוק בעוד שעל הנושא הראשון יש איזה קונסנזוס חלקי, הרי הנושא השני לא מטופל בצורה פוליטית או מקצועית בכלל בישראל. שוברים שתיקה למעשה פועלים על שתי הגזרות, ולא ברור מה הקו הפוליטי שלהם, אם יש כזה. בעוד שבנושא השטחים כשאלה פוליטית, הממסד מרשה ולי ניראה שאף מעודד את הדיון המחאה משני הצדדים והעניין הבינלאומי, הרי בשאלה השניה – טאבו מוחלט.
    מן הסיבה הזו, שוברים שתיקה יכול להיות פתיח לשבירת שתיקה בנושא הזה, אך בתנאי, כמו שאתה מציין שזה מוביל לפעולה ולא רק ל"קתרזיס".
    ארגון כמו ועד נגד עינויים למשל עוסק בנושא שוב רק ב"תיאורים" (ועיסוק משפטי, שלדעתי לא יפתור כלום אם אף אחד לא מוכן להודות במה שנעשה, וכבר ראינו את קשר השקרים לבית המשפט). הייתי אפילו אומרת שגם העדויות שמגיעות מאנשי ימין קיצוני על דברים שהם עוברים, היו יכולות לפתוח עיסוק בנושא בצורה מעשית. נכון שליבוביץ אמר שהדברים קשורים, ושכיבוש השטחים יביא לנאציזם האכזריות ומדינת שב"כ, אבל היום שאנחנו כבר בשלב מתקדם, הבעיה שנוצרה לא תיפתר רק באופן פוליטי. (:ייבוש הביצות" ז"א). הוסף לזה את ההשפעה של האמריקאניזציה/גלובליזציה של מערכות הבטחון, המעורבות של ישראל כבר בסכסוכים בעולם כולו, ועדיין גם אם תיאורטית תהיה איזו פשרה בשטחים, נישאר עם חיות הטרף בבית.

  22. איריס הגיב:

    "שוברים שתיקה" לא מספרים לנו שום דבר חדש שלא ידענו עליו. מי שרוצה באמת לדעת מה קורה בשטחים שתחת כיבוש יכול להגיע לעובדות הללו כבר שנים ארוכות (נכון הוא שיש הסלמה והיום אף אחת לא שרה על "ילדה שאיבדה את עינה", אבל הכל ידוע). אם הם היו יוצאים במסר שאומר: מה שעשינו הוא נורא ויותר לא מעשה את זה, זה היה משהו אחר. הם רוצים להביע חרטה ולצאת צודקים בלי לשנות את התנהגותם בעקבות התובנות החדשות שלהם. נכון עושה איתן לרנר בהעבירו את המסר הנגדי: "אני לא קונה חרטה אם אין לקיחת אחריות אמיתית".כדי שיהיה ביטוי ללקיחת אחריות הם צריכים לשנות משהו בהתנהגותם. ללכת לספר לחברה זה לא מספיק…

  23. איתן לרנר הגיב:

    מספר תגובות : לגרמני – הטענה כי צריך אנשים נאורים וושבים ומוסרים כחלק מכונת הכיבוש על מנת לא להפקירו בידי ה"רעים " האמיתיים נידונה כבר בהרבה דיונים וויכוחים אך בקצרה : הכיבוש או כל פעילות בלתי מוסרית ופושעת ( לפי המשפט הבינלאומי ) היא כאמור בלתי מוסרית . עצם השתתפות בה אינה מוסרית . אתה יכול להניח מגף על צווארו של אדם ולעשות זאת ברחמים או בעדינות אך עדיין תהיה כובש ותוקפן. בנוסף הרוע הוא כאמור מאוד בנאלי ונגרם בעיקר מהקטנות של יום יום ומאי ראיית המצב כלא אפשרי.
    לעופר : לא טענתי שאין מסרבים בין אנשי התנועה אלא טענתי לכך שלאחר הבנה כפי שהם טענים שהגיעו אלייה לגבי אופיו הרע של הכיבוש , לא לקרוא לסירוב לקחת חלק בכך בעתיד משול בעיניי לאינדולגנציות בתקופת ימי הביניים – אנשים קיבלו מחילות מראש מהאפיפיור בטרם יצאו למלחמות ובכך נסללה הדרך לירוים והבוכים של תקופתם.
    אני מתייחס לתנועה בשני מימדים , המימד המוסרי בו הם נשפטים בעיניי לחומרה יותר מאותם אלו החושבים כי הכיבוש נכון והכרחי ( אם כי כאנשים מבוגרים כולם ללא יוצא מן הכלל אחראים ) ובמימד האפקטיבי בו לדעתי הם איפשרו יציאה כנגד הסרבנות או כל פעולה של אי ציות המתבקשת מן המצב על ידי כך שהם משחקים לידי השלטון והקונצנזוס האומר כי צריך למחות באזרחות ולהמשיך למלא פקודות בצבא ( ולזאת קוראים בארצנו דמוקרטיה ) כאשר נמצאים בצבא . מעבר לכך הצבא ושלטונות הכיבוש "בלעו" את האפקט הפוטנציאלי של הזעזוע בקרב הציבור על ידי הכוונת והנחיית חיילים לפנות ולשבור שתיקה כבר במסגרת הצבא ( דברי הרמטכל ) ובכך ניטרלו את התנועה כדרך ששלטונות עשו מאז ומתמיד.
    באשר למה ניתן לעשות : אין לי תשובות אך אני חושב שהפעילות צריכה להיות בכל המישורים : פרופיל חדש שכבר פועלת לאיזרוח החברה , יוזמת נגד של פעילות בבתי ספר להעלאת כל השאלות המוסריות בפני בני הנוער ( כקונטרה לסגני האלופים בתיכונים ) – אני יודע שיש כאלו פעילויות של "יש גבול" כבר שנים .
    באופן אישי לצערי אינני חושב כי בישראל של ימינו יש כרגע סיכוי להפסקת הכיבוש , פשוט מפני שהשלטון אינו רוצה בכך ואילו רוב העם שבוי באותן מיסאינפורמציות לגבי הפלסטינים וכוונותייהם , מיסאינפורמציות אשר כמובן זרמו מצד המדיה בשירות המדינה בכל בעשור האחרון .
    שבת שלום

  24. עופר נ- לגרמני הגיב:

    רומל לא רק סלד מהמשטר הנאצי, אלא היה שותף, לפחות בידיעה, לקשר לרצוח את היטלר.

    לפי הידוע, זו הסיבה להתאבדותו, כשהדבר נחשף, והוצע לו לבחור בין התאבדות ובין עמידה לדין

  25. איריס הגיב:

    לגרמני,
    העובדה שרומל זכה או לא להערכה ע"י האנגלים לא משנה את העובדה שהוא פושע מלחמה. בגרמניה הוא נחשב לחיל אמיץ, והוא הודה ב-44 שהוא ידע על נסיון ההתנקשות בהיטלר ע"י פון שטאופנברג. בעקבות זאת הנאצים איפשרו לו לבחור בין התאבדות ע"י בליעת ציאנקלי או עמידה למשפט מול השופט הרוצח הנורא פרייזלר בפולקסגריכטהוף בברלין. הוא נקבר בהלויה צבאית באולם,גרמניה, ולא סביר שצ’רצ’יל נטל חלק בה בשנת 44 .
    שנים רבות רווח בגרמניה המיתוס שרק ב-סס היו פושעי מלחמה ואילו הבונדסוור היה פשוט צבא, מיתוס שהתערוכה שמימן יאן רימצמה ניסה לשבור והצליח קצת. תשאל את חבריך הגרמניים: לא מעט מהם זוכים ליחס של כבוד בבקרם באנגליה, לעומת השנאה בהולנד וצרפת. אנגליה לא נכבשה ע"י הגרמנים, והאנגלים היו הראשונים שנלחמו לבד זמן רב נגד הגרמנים. כלומר האנגלים תופסים את הגרמנים כאויב ולא ככובש.
    מה שחשוב שיאמר: בגרמניה הנאצית היו הרבה יותר סרבני מלחמה, באחוז מהאוכלוסיה, ממה שיש בישראל של היום, למרות שהסירוב היה כרוך בסכנת חיים והרבה שילמו על כך בחייהם.
    באשר לדמוקרטיה: בדמוקרטיה מה שחשוב הוא לא הכיבוד של החלטת הרוב, אלא השמירה על זכויות המיעוט. אם הרוב מחליט, נאמר לאפשר למפלגה ניאונאצית כמו ה-NPD להיות בבונדסטג, זה לא עושה את המסרים של המפלגה הזו לדמוקרטית. בישראל עוד לא ראיתי את הדמוקרטיה הזו, כך שלטיעון שלך יש בכל מקרה רגליים לא מאוד יציבות.

  26. יואב סכנובסקי-ינאי הגיב:

    רוב הצמרת הצבאית תיעבה את היטלר וראתה בו מטורף מסוכן. מבראוכיטש ובלומברג (שהודחו) עד קאנאריס ורומל. לצמרת הוורמכט היה חלק נכבד בנסיון ההתנקשות בהיטלר.

    וילהלם קייטל היה "מינוי מטעם", ונחשב מנהיג צבאי בינוני מינוס, שעיקר כישוריו התמצו בלחזור בלהתלהבות אחרי כל מה שהפיהרר מצהיר…

  27. איריס – תיקון טעות הגיב:

    סליחה על הטעות הגדולה: התערוכה שמימן יאן רימצמה היתה כמובן על פשעי הוורמאכט ובכלל לא על הבונדסוור, שהוא הצבא הנוכחי של גרמניה הדמוקרטית.
    אשמח אם אפשר יהיה לתקן זאת בגוף התגובה – ואם לא אז ככה.

  28. הגרמני הגיב:

    לאיריס,
    בוודאי שצ’רצ’יל לא היה בהלוויה, אולם באנגליה נערכה לרומל אזכרה בה נוכח זה. מונטגומרי אגב החזיק על שולחנו תמונה של רומל כאות על הערכתו לרומל כחייל ומצביא צבאי.
    רומל לא היה פושע מלחמה ואף סירב לרצוח בצרפת שבויי מלחמה על פי הנחייה מפורשת של היטלר, כמו גם שסירב לפגוע(על פי נתונים שלקוחים מאורי אבנרי) ביהודי לוב.
    בוודאי שלולא לא תמך בהיטלר בשלבים מוקדמים של המלחמה לא היה זוכה לקידום כה מטאורי, אולם הכרתו בשלב מאוחר יותר בנזק העצום שמסב היטלר לגרמניה הניעה אותו להפנות לו את גבו.
    ספק אני אם היה עומד למשפט כפושע מלחמה אם היה שורד אותה, הרי גם פון הינדנבורג ששימש כנשיאה האחרון של ויימאר היה קצין מוערך במלחמת העולם הראשונה(החזית הסובייטית).
    כל שברצוני היה להגיד הוא, שלאו דווקא בהכרח הופכים חיילים לפושעי מלחמה, רק בשל שירותם. במיוחד לא ראוי להפיל כתם שכזה על חיילים בצבא הנתון לפקודות משטר דמוקרטי. במיוחד לא כאשר אינם שותפים למילוי פקודות בלתי חוקיות בעליל!

  29. ציון הגיב:

    לאיתן,
    נכון אתה צודק, ראוי וחשוב שבמקום לזעוק ולהמשיך במעשי העוול יפשטו חברי שוברים שתיקה את מדיהם ויפסיקו לאלתר לקחת חלק במנגנון הכיבוש. אך אינני מסכים עם הלוגיקה שלך האומרת שאם הם לא עושים זאת הם מחזקים ומכשירים את הכיבוש. הכיבוש זקוק ללגיטימציה ציבורית או לפחות להסכמה בשתיקה של מליוני בני אדם כדי להמשיך להתקיים! לגיטימציה זו מתקיימת מפני שהציבור מעדיף לעצום עיניו ולא לדעת מה נעשה בשמו משך 38 שנים ומשום שהציבור מפוחד ומבוהל(זה לא שאנשים לא יודעים – הם יודעים ומכחישים ועוצמים עין בכל כוחם). שוברים שתיקה מכריח אנשים שמולעטים במידע מגמתי ובהפחדה יום-יומית להתחיל להתמודד עם המציאות שהם חלק ממנה.
    אין לי ספק שגם חברי שוברים שתיקה וגם נערים צעירים רבים המתגייסים בימים אלה יבחרו לסרב לשרת בשטחים או יסרבו למלא פקודות בלתי חוקיות. נכון, זה לא אידאלי, זה בכל זאת להשתתף במשחק המרושע הזה, אבל לא לכולם, בייחוד בגיל צעיר, יש מספיק עצמאות מחשבתית ואומץ ללכת עד הסוף.
    זה משמעותי ביותר שהיוזמה עולה באופן ספונטני משורות החיילים הנאלצים להתחבט בדילמה המוסרית: האם להיות חבר נאמן בחברה שגידלה ותמכה בי או לציית לצו מצפוני ולצאת נגדה. אל תקל ראשך בכך! העובדה שהרמטכ"ל נזעק להשמיע קולו בעניין מראה את חרדתו מהמהלך (אולי בין השאר מפחד ביהמ"ש בהאג?).
    אתה אומר כי אינך "חושב כי בישראל של ימינו יש כרגע סיכוי להפסקת הכיבוש, פשוט מפני שהשלטון אינו רוצה בכך". שלטון אינו חי בואקום ואינו מנגנון דטרמיניסטי בלתי ניתן לשינוי! שלטון זקוק ללגיטימציה ולציבור ממושמע שניתן לנווט לכיוון הרצוי. השפעת שוברים שתיקה בשל היותה קריאה העולה מה’מיין סטרים’ ולא מקומץ סרבנים שקל לבטלם כ"בוגדים" ו"אנטישמיים" היא חיונית ואפקטיבית לערעור הלגיטימציה הזאת.
    כדי שישראל תהיה למדינה סבירה יותר יש להביא לסוף הכיבוש המטורף ולביטול האפליה הבוטה הנהוגה כאן כנגד ערבים ובני מיעוטים אחרים. כדי לעשות את זה צריך להלחם על לבם ותודעתם של חברי מרכז הליכוד והציבור ממנו הם באים ולא לסחוט קריאות התפעלות באתר הגדה השמאלית…

  30. חמי לעופר הגיב:

    מה שאתה לא מבין זה שחטיבת גולני תמשיך להתקיים, היא תמשיך לבצע "פשעי מלחמה" כביכול, רק מה? את המשימה של פינוי ההתנחלויות ברצועה היא לא תוכל לבצע ואז יש סיכוי רציני מאד שהממשלה תשבר ולא תצא מהרצועה. לא בטוח בכלל שזה יקרה אבל יש לזה הרבה יותר סיכוי מאשר לסירוב המאד שולי שיש לכם להציע. ואם העלת את לבנון אז באמת בחרת דוגמא טובה, הגורם העיקרי ליציאה מלבנון בתחום של דעת הקהל היתה של ארגונים כמו ארבע אמהות, אמהות אלו היו אמהות לבנים ששרתו בלבנון וקיימו את ה"כיבוש" לדבריכם. וכך לאט לאט הממשלה נשברה ללחצם ויצאה מלבנון, מי שהניעו אותם לכך לא היו אמהות לסרבנים אלא אמהות ללוחמים. אף אחד לא היה מתרגש מקריאה של אמא של סרבן גיוס לצאת מלבנון אלא היו בועטים אותה מכל המדרגות, מי שהשפיעו היו האמהות של הלוחמים והלוחמים בעצמם.

  31. ניר נאדר הגיב:

    תודה לאיתן לרנר על מאמרך החשוב.

    התגובות הלא דמוקרטיות שקיבלת בעת האירוע קשורות לרוח ההתנתקות ששורה על פני המים הפוליטיים בישראל. רוח שדבקה ברובו של השמאל.

    שוברים שתיקה היא תופעה חשובה רק מהיבט אחד שלה. היא משקפת את מה שהממסד המדיני ביטחוני החל להבין לקראת סוף שנת 2003,ש"יש סימנים לסדקים ראשונים בחברה הישראלית".דברי אולמרט, ארבעת ראשי השב"כ, סרבנות הטייסים ומטכל ויוזמת ג’נבה של ביילין הביאו את שרון להכריז על ההתנתקות שלו. לקח לו זמן ורוב השמאל כולל ביילין, איש ג’נבה, עומדים כיום מאחורי שרון באופן מביך(מה שמביך היא לא הפרסונה, אלא המהות), כולל מיטב סרבנינו.

    ברוח תקופת "הסדקים" פרצו לדעת הקהל גם אנשי שוברים שתיקה. הצבא אימץ את מי שהצביעו בפירוש על פשעי מילחמה של עצמם, ולא היו מוכנים לבצע את הצעד הפוליטי המתבקש, לדרוש מעצמם ומאחרים להפסיק לעשות זאת, משמע סרבנות. לכן אין מה להתלהב מכך שהרמטכל מבקש מחייליו "לשבור שתיקה".

    זוהי רוח הקונצנזוס כרגע והיא גם עוזרת לשבור את הסרבנות.

    משום כך והן משום שלתנועת הסרבנות אין היום שום עמדה עקרונית נגד ההתנתקות, אין גם עמדה מתווכחת הקוראת ל"שוברים שתיקה"לסרב.

  32. איריס הגיב:

    לגרמני,
    קורט טוכולסקי אמר שכל החיילים הם רוצחים, והיו גם בגרמניה של לפני כמה שנים הרבה דיונים על זה, עד שבית המשפט לחוקה היה צריך להתערב בסוגיה (האם זו הסתה ללכת עם המשפט הזה כתוב על שלט בהפגנה?)
    השאלה היא איך מגדירים פושע מלחמה. רומל היה אולי פושע מלחמה שהבין שטעה. הוא היה מוצב בצפון אפריקה ולא בחזית המזרחית. זה שהוא לא שיתף פעולה עם רצח אזרחים עוד לא עושה אותו ללא פושע מלחמה. הוא בודאי לא היה חייל שסר למרותה של ממשלה דמוקרטית…היטלר תפס את השלטון בכוח ועשה טיהורים פוליטיים ורצח אלפי גרמנים לפני שהמלחמה החלה (רבע מחברי הרייכסטג, אנשי רוח וביניהם פון אוסייצקי המו"ל של טוכולסקי), כל העובדות הללו היו ידועות לרומל שפעל בשירותו הנאמן של היטלר. אז מה בדיוק הוא היה עם לא משתף פעולה עם גדול פושעי המלחמה?
    אני מבינה את הקושי האישי שלך מול אחיך, זו הבעיה של רובינו בהווה וזו הבעיה של הגרמנים עם הוריהם וסביהם. החיים מלאי סתירות וכל אחד מוצא לו את ההצדקות הפנימיות שלו. עדיין הכיבוש הוא רע ושיתוף פעולה עימו מכתים. החיילים שחזרו, לפחות בגופם אחרי מלחמת העולם השניה יודעים את זה. גם ילדיהם ונכדיהם.

  33. שובר שתיקה הגיב:

    שאלות קשות מעלה המאמר על פעילות הארגון "שוברים שתיקה". האם יש מקום בכלל לווידוי בחברה הישראלית? וגם אם כן איזה משקל יש לדבר כאשר אין הוא מלווה באמירות פוליטיוות ברורות.
    שוברים שתיקה בהגדרה באה לעמת את החברה הישראלית עם המציאות המתרחשת בחצרה האחורי ולהוות מקור מידע שאינו קיים כיום בציבור. אחד הדברים שלא נעשו בשיח הפוליטי בציבור הוא הניסיון הזה להעמיד את האזרח הממוצע מול המראה בבוקר. אפשר לדבר על נזקי הכיבוש עוד 37 שנה ואפשר גם להמשיך לדבר על שילטון של עם אחר אך אם לא נדקור את הנקודה הזאת ואם לא נציג אותה בצורה שתחייב את המערכת כולה ולא רק את "השמאל המשוכנע" לעמוד מול המראה המכוערת הזאת אז לא נגיע לכלום.
    בכוונה אני מדגיש את השמאל המשוכנע כיון שאם אנחנו חושבים שיש דבר כזה אז בידינו טעות קשה. תעברו בבתי חבריכים וחברי הוריכם ותשאלו אותם כמה מהם יודעים מה הבן שלהם עשה בשירותו בשטחים? כמה מהם פיקפקו אי פעם בצה"ל ובלגיטימיות של השליחות שהוא מבצע? הניסיון של שוברים שתיקה הוא ערעור עמוק מאין כמותו כיון שהוא טוען לחברה בה הצבא חייב לעמוד תחת ביקורת הציבור תמיד ועל הציבור להחליט מאחורי אילו משימות הוא מוכן לעמוד.
    לא חכמה לדרוש מפעילי ה"גדה השמאלית" לענות על שאלה זו. החכמה היא להציב דרישה כזו אל מול ציבור שמעולם לא פקפק ולא ערער על שום משימה או פקודה בצבא. מי שרוצה להיווכח לתהליך הקשה הזה מוזמן להצטרף להרצאות של הארגון ברחבי הארץ מול קהלים פחות "קלים".
    כאשר בא אזרח ומצהיר על סירוב הוא אמנם עושה מעשה הדורש אומץ ובודאי בעל משמעות ומשקל בשיח הפוליטי אך הוא שוב עוזר לציבור בכללותו להתנער מאחריות. מעשה הסירוב משמאל כבר מזמן לא מאיים על המערכת הצבאית והפוליטית ובודאי לא כאשר יש אלפי אם לא עשרות אלפי סרבנים מימין. האיום של ארגון המוציא החוצה את ה"כביסה המלוכלכת" של הצבא הוא הרבה יותר מאיים.
    דבר אחד חשוב לתקן בעובדות במאמר וזה שהמערכת עוד רחוקה מלחבק אותנו. עצם העובדה שאנו ממשיכים להיות נרדפים ע"י מצ"ח ונקראים שוב ושוב לחקירות ונאלצים לשמור על חסיון על מקורותינו מוכיחה כי אנו עדיין לא מחובקים.
    במאמר יש ביטוי לחוסר הבנה בסיסי של המסר של הארגון. הארגון לא בא כדי לתת במה לחיילים משוחררים לשפןך את הלב ובכך לזכות במחילה. אף אחד מאיתנו לא מצפה למחילה. המסר של הארגון הוא שהגיע זמן שהחברה הישראלית תבין כי אין דרך לבצע את המשימה הזאת בצורה נקייה. אין דבר כזה חריג אלא מציאות מעוותת ולא מוסרית המחייבת פעולות לא מוסריות ע"י חיילים. אולי המסר העמוק ביותר של הארגון הוא שכדי להיות חייל בשטחים אי-אפשר להיות בן-אדם. מסר כזה אינו מובן מאליו ועד היום לא נאמר לחברה הישראלית בלי ניסיון למכור אג’נדה פוליטית.
    בואו לא נתרשם מרמטכ"ל הקורא לחיילים לשבור שתיקה. בואו לא נשלה בחזיונות שווא כאשר התקשורת עוסקת בנפגעים הפלסטינים במשך כמה שבועות. עוד לא התחלנו בכלל לחפור ולהוציא את האמת החוצה. עוד לא התקרבנו לתחתית של המציאות. יש עוד הרבה מה לספר לחברה הישראלית ורק ע"י חיילים שהיו שם ומוכנים לספר בעצמם כעדי ראייה על מה שראו וחוו נוכל לחשוף את האמת המרה.

  34. עופר נ. – חמי, אתה יודע לקרוא? הגיב:

    או שאתה מתעצל. הובאה בפניך דוגמה ברורה להשפעת הסרבנות על הנסיגה של 1985. הנסיגה ב- 2000 כלל לא הועמדה כאן לדיון (לא היתה שם סרבנות, מפני שהממשלה שלחה לשם רק חיילים סדירים, מן הסתם כלקח מהשפעת הסרבנות של שנות ה- 80).

    נסה לאמץ קצת יותר את התאים האפורים כדי להפחיד אותי ביחס להשפעת סרבנות הימין. את המתנחלים אפשר לפנות עם הרבה פחות מחצי צה"ל, ואם אי אפשר לפנות אותם, תקום מדינה דמוקרטית לכולם בין הים והנהר.

    אתה יכול לקרוא לכיבוש בלבנון "כיבוש" עד מחר, אבל זועות הרצח והעינויים באל חיאם, כמו הרג המוני של אזרחים ללא הבחנה בהחלט מעידים שזה היה כיבוש. גרוע מזה, מאות ישראלים מתים שילמו על הכיבוש הזה, פחות מאלה ששילמו על הכיבוש בשטחים, המתוחזק ע"י אחד כמוך ששם סביב המילה מרכאות.

  35. לדן תמיר הגיב:

    האם אתה מתכוון בארגונים אחרים גם למחסום-ווטש? לאילו ארגונים נוספים התכוונת?

  36. ל"שובר שתיקה" מפחזנית הגיב:

    קצת פירגון וצניעות לא יזיקו לך. סרבני הכיבוש אינם מתחרים בכם. אתה טועה ומטעה כאשר אתה אומר "הסירוב משמאל כבר מזמן לא מאיים על המערכת הצבאית והפוליטית ובודאי לא כאשר יש אלפי אם לא עשרות אלפי סרבנים מימין". כדאי שתחדל להתבלבל ותלמד שוב מהם ההבדלים בין סרבן כיבוש ו"סרבן" ימני.
    אנחנו מכבדים את שוברי השתיקה, אבל אוהבים את הסרבנים. ידיהם נקיות.

  37. יורם בר-חיים לאירית הגיב:

    בניגוד למה שכתבת, הנה כמה שמות של ארגוני זכויות אדם בארץ, עצמאים מהשפעה שלטונית ואפקטיביים במגבלות הנתונות :

    בשטחי 48 :
    עדאלה – המרכז המשפטי לזכויות המיעוט הערבי בישראל.
    המוקד להגנת הפרט
    קו לעובד
    אנצאר אלסג’ין – עמותה העוסקת בהגנה על זכויותיהם של אסירים פוליטיים.
    נשים למען אסירות פוליטיות

    בשטחי 67 :
    אלדמיר – ארגון להגנה על אסירים פוליטיים ולזכויות האדם
    אלחאק
    ויש עוד רבים אחרים….

  38. אירית הגיב:

    ככל שאני קוראת יותר את הדיון פה, ואחרים דומים לו, נוצר רושם שהניסיון של אנשי מצפון ושמאל "להתנחל בלבבות" או להשפיע על אנשים שמעולם לא הרהרו אחר פקודות צבא או אחר המעשים של ממשלת ישראל, הוא יריה ברגל לנושא כולו. זו אחריות מדומה שיוצרת סירוס של כל פעולה אפקטיבית מראש. אם המדד הוא השפעה על אנשים שממילא אין להם שום עניין במצפון ומוסר, אז כל מה שנותר הוא שפועלים מתוך רגש גלותי ומתגונן, שמפחד ללכת עם המחאה שלו עד הסוף. כלומר, אנשי המצפון חוששים שאם עמדתם תתקבל באמת "יתרחש אסון". לכן, יוצא שכל ארגון זכויות אדם וכל סרבן ופעיל מראש לא מתכוון להצליח וסוחב קהל שגם הוא לא באמת מתכוון להשפיע, ואז מקטרים שהכל נשאר אותו דבר ויותר גרוע. מטעם זה, גם בעולם לא ממש מתייחסים ל"דיסידנטים" ישראלים באמון רב. ההנחה היא שהפעילות נעשית מראש כדי להתגונן ולהציג את ישראל באור מוסרי, ולא באמת כדי לעקור את הפעילות הזו מן השורש. למעט דן תמיר שהוכיח פה כנות בנושא הזה, לא ראיתי עוד אנשים שדנים בזה, למרות שאולי זה הנושא הכי חשוב היום.

  39. לרנר איתן הגיב:

    לציון :

    לא קיימת הפרדה אמיתית בין המצפוני לפוליטי וכאשר אני חושב שמשהו קורה והוא נפשע ולא מוסרי אני לא רק שלא מוכן לקחת בו חלק , אלא רוצה שאנשים רבים ככל האפשר יסרבו לקחת בו חלק ובכך בהחלט לגרום לשינוי . איך אפשר בכלל להפריד בין השניים ? !
    לא אתייחס להאשמותייך לגבי " טהרנות" וצדקנות כיוון שנראה לי כי פספסת את הנקודה ובאשר לשוברים ולכך שאני לטענתך משתלח בהם במקום להציג גבולות מוסריים : תקרא שנית ותראה שמה שאני קורא לו הוא שהם יקראו לסירוב ובכך יממשו את המזסקנה המתבקשת מיציאתם לציבוריות הישראלית . לדעתי , כך הם גם יגרמו להשפעה אמיתית ולא משתמעת לשני פנים .

  40. אלישע הגיב:

    לאיריס
    כיצד את מגיעה למסקנה שרומל היה פןשע מלחמה נשגב מבינתי.
    כמה דוגמאות: בזמן שפיקד על קורפוס אפריקה הורה לו היטלר במפגיע כי כל איש קומנדו בריטי שייפול בשבי, בין אם הוא לובש מדים או לא, יוצא להורג. רומל סירב למלא את הפקודה הזו, ועל כך מעידים קצינים בריטיים בזכרונותיהם.
    רומל גם סירב למלא אחר פקודה נוספת של היטלר, זו שהורתה להוציא להורג חיילים יהודים שיפלו בשבי. בכך קרוב יותר רומל לטייסים ולמטכליסטים הסרבנים, מאשר למושג "פושע מלחמה". כמוהם הוא סירב לבצע פקודות שנראו לו לא חוקיות ולא מוסריות.
    במקרה אחר, בו נודע לו על טבח שביצעו אנשי אס אס בתושביו של כפר צרפתי, הגיב באומרו שצריך להעניש את כל היחידה שביצעה את המעשה הנפשע הזה. הדברים האלה אינם מתיישבים עם ההגדרה "פושע מלחמה".

  41. ליורם בר חיים הגיב:

    מאירית.
    תודה על הרשימה. האמת, אני לא מכירה את הארגונים שמנית באופן אישי, עדאלה מוציא כתב עת מקסים כמובן, אבל אם אני לא טועה, שוב מימי ייסודו מזמן לפני יותר מעשר שנים, זה היה בברכת אנשי המחקר של המוחבראתים. על יסוד התיזה של "אזרוח" הבעיה הפלשתינית והפיכת הנושא למשהו כמו "זכןיות הצרפתים בקנדה". אני ממש לא מכירה את הנושא של פעילות בשטחים, ואין לי רצון להגיב מתוך בורות ושליפה. זה מורכב, וגם הטענה שלי מורכבת, ולא טענה שארגון פלוני או אלמוני מוכר את הקליינטים לשב"כ. למרות הרשימה שלך, אני לא חושבת שיש ארגון שיכול היה לשרוד לו הפעילות שלו היתה אפקטיבית ברמת המאקרו, ראה דרך הניצוץ. בתוך התחום הצר שממשלת ישראל מסכימה, כן, יש פעילות מבורכת וזה יפה וטוב. אני מדברת על השליטה שיש בישראלים יהודים, ולא בערבים הפעילים דוקא. ויש לי מספיק דוגמאות להראות לך שיהודים’ישראלים שבאמת "עשו הבדל" נוטרלו מהר מאד,או לאט ובהדרגה, והדברים כתובים בדברי ימי זכויות האדם והאזרח בישראל. למערכת חשוב גם שיהיו ארגונים כאלה שקצת "מנקזים" תסכולים, ניראים טוב, וגם מאפשרים שליטה ואפילו שימוש מניפולטיבי במשחק הכולל. חוץ מזה גם במערכת הבטחון יש מי שרואים עצמם כ"ליבראלים" וזה הכי מסוכן. אני כבר לא מזלזלת בחיבוק הדב של ממשלת ישראל ולא במניפולציות. לפעמים כדאי להם כביכול "להפסיד" עשר שנים, כדי להשתמש בארגון כזה פעם אחת, בצורה מאד אפקטיבית לכיוון ההפוך. ואז השאלה אם במאזן הכולל הארגון הזה סייע לקליינטים שלו או לממשלה ? ואיך מודדים את התפוקות היחסיות. ארגוני זכויות=מרכז כמו של הקרן החדשה לישראל ושתי"ל, הם תופעה חיובית בסך הכל,ף אבל הם משמשים גם לניטרול של פעילות רדיקלית באמת, על ידי "השתלטות" על מאבקים מסויימים, ודחיקת המסרים היותר חדים, לשוליים. אני חושבת שצריך להיות כן בנושאים האלה. יש לי דוגמאות יותר מעניינות אבל אולי זה לא המקום להעלות אותן. דיברתי פעם על הנושא עם פעילה "קלאסית" (צפון תל אביבית) של תעיוש ו מחסום ווטש וכולי, והעליתי את התהיות שלי. היא אמרה ככה (כמעט ציטוט): שאכן, הרבה פעמים הם שמים לב שעזרה שלהם לאדם מסויים, שהשלטון לא רוצה שייעזרו לו, גוררת נקמנות ועוד יותר צרות לאותו אדם, שגם משמש בהזדמנות זו "התרעה". אמרתי לה, אז איך את מרגישה שבעצם את באה לעזור ויוצאת בסוף מזיקה ? היא אמרה, זה כמו שעצרתי למישהו במעבר חציה, והוא התחיל לחצות ואז בא רכב משמאל שלא מסתכל ודורס אותו. אני את שלי עשיתי, כלומר, עצרתי לאיש הזה, העובדה שזה בעקיפין גרם למותו, זה כבר לא אחריות שלי.
    ??

  42. שובר שתיקה הגיב:

    לפחזנית משובר שתיקה:
    אני מצטער כי לא הבהרתי את עצמי. אין שום כוונה בדבריי להשוות אפילו במעט בין "סרבני הכיבוש" לסירוב מימין. כמובן שמעשה הסירוב לכיבוש הוא אמיץ ואף בעל משקל רב מאוד. עם כל זאת חשוב שנבין שהמאבק בכיבוש מורכב ממכלול של מעשים ופעולות. כמובן שאין לזלזל באף ארגון ובשום יוזמה ולכל אחד תפקיד ומקום משלו. השאלה היא איזה סוג פעולה נדרשת כיום מחייל משוחרר שלא בהכרח מוצא עצמו כסרבן ואולי חס וחלילה לא ממש בשמאל אך בכל זאת מבין וחש שיש משהו מעוות מאוד במה שהוא עשה במשך שלוש שנים או יותר. שבירת שתיקה שבאה ממקום כזה היא אכן שבירת שתיקה עמוקה ואמיתית ולא כפי שניסו לתאר כאן כסוג של התייפחות או שפיכת לב כדי לנקות מצפון.

  43. דן תמיר הגיב:

    אין לי ספק שברמה האישית, עצם ההודאה בחטא/עון/פשע יכולה להיות דבר מבורך. עם זאת, היא איננה תנאי מספק למניעת ביצוע מעשים דומים אפילו על ידי אותו אדם, קל וחומר על ידי פרטים אחרים שמודעים היטב למה שנעשה. ידיעה שכלית איננה תחליף לשיפוט מוסרי.
    אנסה, לפיכך, לזקק את עיקר תגובתי הראשונה: יש הבדל ממשי בין הכרה בעולה היסטורית מן העבר לבין מניעה של השנותה בהווה ובעתיד. למרות ששתי הפעולות יכולות להיות קשורות זו בזו, אין שום קשר הכרחי ביניהן.
    מכאן לענין הארגונים: אני רואה הבדל בין ארגונים שבאים להזכיר עוול מן העבר (מלפני חודשיים, שנה, שנתיים או דורות), לבין ארגונים העוסקים במניעת עוולות בהווה ובעתיד. למיטב ידיעתי והכרתי, למרות ש"מבט מחסום" מוציא עדכונים תקופתיים על הנעשה בשטחים, הרי שהוא משתייך באופן ברור לסוג השני של הארגונים, העוסקים לא רק בפרסום ארועים מן העבר, אלא בנסיון לשנותם בהווה ובעתיד.
    וברשותך עוד הרהור אחד: יכול להיות שההנחה ש"אור הזרקורים הנו חומר החיטוי הטוב ביותר" אינה תמיד נכונה. נראה לי שבמקום שבו אין ידיעת מתן דין וחשבון, זיהומים יכולים לשגשג גם כשהם שזופים לחלוטין.

  44. ל"שובר שתיקה" מאיריס הגיב:

    חברי "אומץ לסרב" ניסו את ה כבר קודם. הם בהחלט סיפרו מה הם עשו בשטחים ואיך הם לא היו בני אדם שם. כמו ב"שוברים שתיקה" גם הם ניסו להישאר בתוך השיח הצבאי הציוני ופחדו מהדבקה של כל תוית שתסמן אותם כלא מספיק פטריוטים: חברי הארגון היו רק חיילים קרביים שסירבו לשרת בשטחים הכבושים. ומה קרה להם? הם לא הגיעו לסרבן החמש מאות ומדינת ישראל פלשה לג’נין ובקלי קלות גייסה אלפי אנשי מילואים מתלהבים ומתלהמים ופטריוטים.
    למרבה הצער הבעיה אינה מחסור במידע. מידע יש בשפע ומה שחסר זו המוכנות לשנות גישות בעקבותיו. מכיון ש"אומץ לסרב" כבר ניסו ונכשלו, אין שום סיבה להאמין שאתם תצליחו "לשנות מבפנים". אתם בהחלט יכולים להצליח בללכת עם (הקונצנזוס) ולהרגיש בלי וגם זה משהו. כלומר מה שנשאר זה משהו פרטי שלכם, שאפשר להבין בתוך הנסיבות הקיימות אולי כקבוצת תמיכה פתוחה.

  45. דניאל קלטי, הסופר לאירית הגיב:

    "…שפועלים מתוך רגש גלותי ומתגונן, שמפחד ללכת עם המחאה שלו עד הסוף. כלומר, אנשי המצפון חוששים שאם עמדתם תתקבל באמת "יתרחש אסון". לכן, יוצא שכל ארגון זכויות אדם וכל סרבן ופעיל מראש לא מתכוון להצליח וסוחב קהל שגם הוא לא באמת מתכוון להשפיע, ואז מקטרים שהכל נשאר אותו דבר ויותר גרוע".

    נשמע לי כמו תיאור, מדוייק ומפורט בתכלית, של כל פעילויות "השמאל הישראלי", ושל עצם מהותו, מאז ומעולם…

  46. צנון הגיב:

    חבל שאתם לא מכירים את החברה הישראלית.צאו מהבועת השמאל הרדיקלי. סרבנות מובילה בעיקר לניקוי מצפונו של הסרבן ובו בזמן להנצחת הכיבוש.הגיע הזמן להתעורר ולהבין שכיבוש בן 38 שנים לא יסתיים כבמטה קסם אלא בחריש עמוק ובחינוך שיוביל לשינוי תודעתי בשני הצדדים. בינתיים חייבים להקטין את הנזקים, וזה דווקא על ידי שירות בשטחים, וניסיון לעשות זאת באופן המוסרי ביותר, וזאת על אף ששום סיטואציה של כיבוש אינה מוסרית (ובכל זאת).

    באשר לשוברים שתיקה: להבנתי הם לא מתיימרים לנקות את מצפונם, או להזדכך, אלא פשוט להביא את המציאות כהוויתה.

  47. עברית הגיב:

    הייתי מציעה תרגום אחר "משמר המחסום", לדעתי זה יפה וגם כולל אלוזיה משעשעת לסדרת טלויזיה מטופשת, שהולמת מאד את גדר ההפרדה והוגיה. א,

  48. יונתן ליבנה הגיב:

    עכשיו כשקצת נרגעו הרוחות, בסך הכל הויכוח הוא על דרך הפעולה הנכונה לסיום הכיבוש – זה אומר שללא קריאה לסרבנות כל פעילות היא מיותרת ואף מזיקה וזה אומר שגם (ואולי דווקא) ללא קריאה לסרבנות יש ערך לפרויקט כמו שוברים שתיקה. הדיון יכול להיות חשוב ומפרה, אבל רק אם יתנהל בצורה חברית בתוך המחנה ולא בסגנון הבולשוויקי של הדרה של כל מי שחורג מהקו "שלנו". גם ראוי לו שיתנהל בענווה – לכולנו יש דעות ונסיון מהעשורים הקודמים לגבי האסטרטגיה המועדפת במאבק החברתי, לאף אחד מאיתנו אין ידע מהימן לגבי העתיד. דן תמיר (חברי הטוב) מדבר על תנאי מספיק – אני לא בטוח שיש תנאים מספיקים בהתנהלות ההיסטוריה (וגם אם סרבנות המונית היא תנאי מספיק – השאלה הרי צריכה להיות איך מחוללים אותה באופן אפקטיבי – אני לא מכיר תנאי מספיק להנעת סרבנות המונית בארץ), מנסיוננו (כהיסטוריונים) לא עדיף לדבר על תנאים הכרחיים? האם אספקה ללב הקונסנזוס של מידע רב ואמין על הפגיעה המתמשכת בזכויות אדם של פלסטינים מצד חיילים היא לא תנאי הכרחי לשינוי לבבות?
    לבסוף, גם בעיני, בפרוייקט של שוברים שתיקה יש את כל הסכנות שתוארו על ידי איתן והמגיבים אחריו (במיוחד הסכנה למשוך את הדיון שוב אל מה שהכיבוש עושה לנו ולא אל מה שהוא עושה לזולת). אני מתרשם ששוברים שתיקה עושים מאמצים לחדד את המסר ולהתרחק מהסכנות האלה אבל נכון הדבר שלא מובטחת להם הצלחה בכך.
    מילה אחרונה לזכותם – שוב בראייה של היסטוריונים – הפרוייקט הזה חשוב גם בהיותו פרוייקט תיעוד מאוד נרחב (של חומר חזותי ומילולי) שיאפשר לדורות הבאים אולי ללמוד משהו על הסיפור של החברה האנושית בין הים לירדן בשנים האחרונות. אפשר לראות בטיעון הזה קריאה לנטישה אסקפיסטית של המאבק (התגובה הבולשוויקית המתבקשת) אבל אפשר לראות בזה גם ביטוי לאחריות שרובצת לפתחנו לספר ביציאת מצרים.

  49. לאלישע מאיריס הגיב:

    אולי יש לך הגדרה טובה יותר לרומל: האיש שגם סירב לירות בשבויים (ובכך רק מילא נורמה מלחמתית ולא נהיה לדעתי חסיד אומות העולם. אין לנו יכולת לדעת איך היה נוהג לו היה קצין בחזית המזרחית ושומע את הנאום של היטלר לראשי הוורמאכט, שבו הוא קורא להם לנהל במפורש מלחמה מלוכלכת בלי לשמור על הנורמות הללו), ורומל האיש שנלחם בשירותו של היטלר?
    אשמח לשמוע איך אתה מגדיר אותו.
    איריס

  50. ציון הגיב:

    לאיתן,
    נכון, המוסרי והפוליטי קרובים זה אצל זה – אבל לא זהים! לעיתים ראוי וחשוב להפריד ביניהם (גם אם אכן ההפרדה היא קצת מאולצת). כך זה לדעתי בעניין הסירוב. אם תסרב כדי לקדם הסדר מדיני מסוים אתה מכשיר כלפעולת סירוב ככלי לקידום סדר יום פוליטי (כמו לדוגמא, סירוב לשלם מס עד שלא יוחזרו הקצבאות)ובכך שומט את הקרקע מתחת רגליך. סירוב מטעמי מצפון אכן יכול להוביל ליציאה מהשטחים אולם זו בפירוש לא מטרתו העיקרית. סירוב הוא הכרעה אישית חד משמעית שקשורה לדרך בה מגדיר אדם את עצמו והיא התשובה שהוא נותן לשאלת גבולות השתתפותו במשחק החברתי. לפעולה זו יש ערך מחנך ממדרגה ראשונה והיא יכולה להוות דוגמא לאורה ילכו אחרים ובכך לצור השפעה מוסרית רחבה יותר. בכך חשיבות הסירוב וכאן טמונה הלגיטימציה שלו.
    קראתי את דבריך היטב ואתה אכן משתלח בשוברי השתיקה, ומציין "כי הם איפשרו יציאה כנגד הסרבנות או כל פעולה של אי ציות המתבקשת מן המצב על ידי כך שהם משחקים לידי השלטון.."
    בעוד שאני מבין את הסתיגותך הברורה במישור המוסרי-אישי (זה לא ממש מעורר כבוד שאנשים מדווחים על זוועות בהן השתתפו ואינם מוכנים להתחייב שלא לחזור עליהן) נדמה לי שבנקודה זאת אתה טועה. הם לא פוגעים בשום דרך בסרבנות כי הם פועלים בשדה אחר, וניתן אף לטעון שהם מחזקים את הסרבנות בכך שהם נותנים לגיטימציה לביקורת וליוזמה של מחאה אישית. אם המטרה היא תיקון מוסרי ראוי וחשוב לצרף כוחות עם כל שמץ של שפיות שנמצא בשטח – חוזקו של החבל נמדד על פי מספר החוטים ממנו הוא שזור ולא על פי אחידותו.

הגיבו לעברית

אורך תגובה מקסימלי: 1000 תווים

הרשמה לעדכונים בדוא"ל

Subscribe via Email

מומלצים