לכבוד בנצי ליברמן
יו"ר מועצת יש"ע
31 בינואר 2005
א.נ.
הנדון: קריאתכם לאנשי השמאל בישראל להצטרף למאבקכם
התרגשתי מאוד למשמע קריאתכם ב"הפגנת המאה" לשמאל הישראלי, שיש לי הכבוד להימנות עליו, להצטרף למאבקכם כנגד ההתנתקות תוך נשיאת דגל הדמוקרטיה ועל בסיס עקרונותיה. התרגשתי כי נראה שמועצת יש"ע ותומכיה מהימין חזרו לפתע בתשובה: מזה שלושים שנה, מאז תחילתו של מפעל ההתנחלות, לא היתה הדמוקרטיה בראש מעייניכם. מפעלכם לא אושר מעולם במשאל עם. יתר על כן, מפעל ההתנחלות עצמו נולד בחטא: בשקר, באינוס ובמרמה תוך הסתרת האמת מרובו של העם. נזכיר רק את עפרה, שנקראה בשנים הראשונות "מחנה עבודה" ואת בית אל, שנקרא בתחילת דרכו "מחנה ארכיאולוגי". נזכיר את הקמת ההתנחלות בקרית ארבע, על בסיס "ליל הסדר" במלון פארק בחברון. נזכיר עוד את הפלישה לסבסטיה שתוצאתה ה"פשרה" בקדומים. נזכיר את הפלישה לקרקע ערבית פרטית של רוג’ייב, שתוצאתה אלון מורה.
ונזכיר מקרים רבים ללא ספור של פלישה לאדמות של פלסטינים, של אלימות כנגד פלסטינים, של הפרות חוק מכל מין וסוג, של האחזויות והתנחלויות בלתי חוקיות, של כספי מדינה רבים שזרמו להתנחלויות תוך הסתרתם בין אלפי סעיפי התקציב, בניגוד לחובת השקיפות הדמוקרטית ועוד.
לכן חזרתכם בתשובה עתה מרגשת אותי מאוד, ואני נוטה להיענות לבקשתכם. אולם לפני קבלת החלטה סופית ברצוני להציב לפניכם כמה שאלות, בתקווה שתענו עליהן בכנות וביושר. כציבור שהדמוקרטיה כה חשובה בעיניו, אתם בוודאי מודעים לכך שדמוקרטיה אינה רק שיטת בחירות ומשאלי עם, אלא היא גם – ובעיקר – ערכים ועקרונות כמו חירות, חופש, שוויון, איסור הפליה על רקע דת, גזע, מין וכד’, כיבוד האדם באשר הוא אדם וכיבוד עקרונות המשפט הבינלאומי. אני מבטיח לכם שאם התשובה לכל אחת מעשר השאלות הללו תהייה חיובית, אצטרף למאבקכם ללא דיחוי.
להלן שאלותי:
- כאשר אתם דורשים קיומו של משאל עם, לאיזה משאל עם אתם מתכוונים? האם כל אזרחי ישראל ישתתפו במשאל או רק היהודים ביניהם?
- האם תתנגדו לדרישה לרוב מיוחס במשאל העם, שמטרתו לנטרל את קולות הערבים?
- אם יוחלט על משאל עם, שבו ישתתפו כל אזרחי ישראל, האם תכירו בתוצאותיו, גם אם על פי התוצאה יהיה ברור שההכרעה הושגה בקולות הערבים אזרחי ישראל?
- האם אתם מתנגדים לטרנספר של ערבים אזרחי ישראל מתחומי מדינת ישראל?
- האם אתם מתנגדים להחלת חוק נכסי נפקדים על תושבי יהודה, שומרון וחבל עזה שלהם נכסים במזרח ירושלים?
- האם אתם מתנגדים לאפליה לרעה של ערבים אזרחי המדינה לעומת אזרחיה היהודים בכל התחומים, לרבות בנושא מכירה או חכירה של קרקעות המדינה או קרקעות בבעלות הקק"ל?
- האם אתם תומכים בעיקרון של שלטון החוק ואכיפתו ללא אפליה כלפי כלל אזרחי המדינה, כולל כלפי מתנחלים היושבים בהתנחלויות או בהאחזויות לא חוקיות וכלפי מתנחלים ותומכיהם הנוהגים באלימות כלפי פלסטינים ורכושם? ולכן האם תתמכו בפינוין המיידי של כל ההאחזויות הבלתי חוקיות?
- האם אתם מתנגדים לסרבנות מכל סוג שהוא?
- האם אתם מכירים בלגיטימיות של החלטות הממשלה והכנסת, שהתקבלו ברוב הנדרש, גם כאשר החלטות אלה יהיו מנוגדות לדעתכם?
- האם אתם בעד הקמתה של מדינה פלסטינית עצמאית בשטחי יהודה, שומרון וחבל עזה על בסיס מו"מ להסדר קבע עמם?
כתומכי דמוקרטיה מובהקים אני סמוך ובטוח שהתשובה לכל אחת מהשאלות הללו תהיה חיובית ולכן, על בסיס תקווה זו, אני מבטיח לכם מראש את תמיכתי המלאה במאבקכם הצודק לדמוקרטיזציה בישראל.
אם לעומת זאת תשובתכם – אם תהיה תשובה – תהיה שלילית על השאלות הללו, יסתבר שלא ממש חזרתם בתשובה, אלא שאתם ממשיכים לסובב בכחש ובמרמה את עם ישראל וכי כל ההאחזות הצדקנית שלכם בדמוקרטיה אינה אלא מהלך טקטי במטרה לדחות את ההתנתקות עד אין קץ. לכך לא אצטרף.
בתקווה לתשובה מהירה וחיובית
שלכם
שי שהמי, עו"ד
בסעיף 7 אתה שואל "האם אתם תומכים בעיקרון של שלטון החוק האם תתמכו בפינוין המיידי של כל ההאחזויות הבלתי חוקיות?"
יש כאן שגיאה קונספטואלית שכן ההתנחלויות כולן הן לא חוקיות כמו המאחזים. את הכל יש לפרק או להעביר לרשות הפלסטינים.
אהבתי!!
ואתה יותר ממוזמן, לפרסם את מכתבך גם בקומונת השמאל היחידה ב"תפוז" – קישור:
— קישור —
באמת כל הכבוד.
למרות שסבורני שאינך מחכה לתשובה, זה חשוב להראות את הצביעות והשקרים שבהתנהלות מועצת יש"ע, וגם את השיקולים שעומדים מאחורי קריאתם הפשוטה לכאורה לתת לעם להחליט.
הפוליטיקה של מנהיגים אלה מבוססת על הטעיה, שקרים ומרמה, ובלעדיהם היא תתמוטט, משום שאין אפשרות לומר בגלוי את דעתם האמיתית – שערבים שווים פחות מיהודים. ניסחת בצורה מצוינת שהקריאה שלהם לדמוקרטיה היא מהלך טקטי, וזה חשוב שאתה מראה מה הם כל שאר היבטי הדמוקרטיה שהם יצטרכו לקבל על עצמם כדי לתת תוקף לקריאה שכזאת. לגבי השאלות, אני מבין איך כולן נובעות מערכי הדמוקרטיה, חוץ מהשאלה האחרונה. התשובה לשאלה זו תלויה בעוד כמה גורמים, כדי להגיע להכרחיות של ‘כן’ למדינה פלשטינית צריך קודם כל להראות שלפלשתינאים יש זכויות על האדמה ההיא, וגם שהם לא אותו עם כמו הירדנים, וזה כבר עניין בפני עצמו(למרות שאני מסכים עם המסקנה הסופית).
חייבים להסיר את הלוט מעל הקריאה הזאת של מועצת יש"ע, שעשויה בפשטותה למשוך אנשים רבים אבל למעשה מסתירה יותר משהיא מגלה, כמו שאר הפוליטיקה מאותו מקור.
מה שווה כל ההתיחסות הזאת אם זה מגיע ל 4 אנשים ?
אפילו המונה של הכניסות יהיה פי 100 או 10000
עדיין נשאר העניין הפעוט של הפרסום.
אנשי הימין כמובן לא יגיבו פה אז צריך להעביר את המאמר אליהם , שם יתפתח דיון.
יש לי מספר שאלות לכותב:
1. האם תקבל חוק זהה אשר מדבר על ישוב ערבי במקום גוש קטיף?
2. האם אתה מקבל את הציטוטים המפורסמים של יוסי שריד ועמוס עוז (בענין התנגדותם לפנוי ערבים) ותפעל כך גם כשמדובר נגד יהודים?
3. האם אתה מזדהה עם הכתוב במגילת העצמאות שהוקמה פה מדינה לעם היהודי?
אני מניח שכאדם עם יושר איטלקטואלי תענה בחיוב על שאלות אלו (ונוספות שלא הבאתי כדי לקצר)
אחי היקרים מכל הקשת הפוליטית בואו נכיר בקרבה בין היהודים כמהלך ראשון ומכאן נמשיך הלאה.
יצחק היקר (כן, יקר, עמדותיך עולות הרבה כסף…)
בוא לא נכיר בקרבה בין כל היהודים כמהלך הראשון, בוא נכיר בקרבה שבין אדם לשכניו ולאהוביו ובקרבת הגורל שבינו לבין בני ארצו. זה המון קרבה ביני לבין הרבה מאד פלסטינים, שכניי, חבריי ובני ארצי, מעט מאד קרבה ביני לבין גזענים ופושעי-מלחמה שהופכים את הארץ לגיהנום קולוניאליסטי. הקרבה היחידה שלי לאלו (כולל אותך) היא שאני נושא באחריות (בלי שרציתי) לתוצאות מעשיכם ולכן אני מחוייב להיאבק בכם.
עוד משהו על קרבה, כשאני נוסע לבקר את קרוביי, אני נוסע בזהירות ולא דורס כל מי שבדרך. וגם אתה, כשאתה רץ אליי עם חיבוק הדוב שלך, אם אתה רץ על גולגלות של פלסטינים אז אני מוותר על החיבוק. יודע מה ? מוותר בכל מקרה…
אמנם השאלה לא הופנתה אלי, אך מכיון שזו הרמה להנחתה, קשה לי שלא להשיב.
1.המדובר לא בישוב "ערבי" לעומת ישוב "יהודי". הבעיה היא עם עצם הרעיון האוילי שבו מדינה כופה על אנשים לעזוב את ביתם, ועוד עושה את זה עם הכי הרבה רעש וצלצולים שרק אפשר, וגם הופכת את זה לאידיאולוגיה. ואמנם, כבר אמרו חכמים שמדינת ישראל איננה דמוקרטיה, אלא אידיאוקרטיה. (במאמר מוסגר אציין רק שמבחינתי כישראלי, כל המעשים שנעשו והחוקים שחוקקו בשטחי יהודה, שומרון ועזה מאז שנת 1967, ללא יוצא מן הכלל הם בבחינת מוקצים מחמת מיאוס, מעצם העובדה ששטחים אלה מנוהלים על ידי שלטון צבאי. ועל זה נאמר: הזורע רוח, קוצר סופה, ועל דאטפת אטפוך: מי שהתרגל לסמוך על כח ועוצם יד, שלא יתפלא שזה חוזר אליו כמו בומרנג).
2. אישית, אני הפסקתי לסמוך על יוסי שריד ועמוס עוז כבר מזמן. לענינה של ההשואה, ראוי לומר כך: ביום שבו תתן ממשלת ישראל את אותם פיצויים נדיבים (ומדובר במאות אלפי שקלים לכל משפחה, אם לא יותר, פלוס הטבות רבות ומגוונות) ותכין מקומות ישוב יפים ונחמדים בתוך הקו הירוק לכל מאות המשפחות שגרשה מבתיהן שאחר כך הרסה בגדה ובעזה במשך השנים (ר’ קישור מ"הארץ" של היום: — קישור —,) אני מוכן לקבל בפרחים ובעוגה כל משפחה לא משנה אם היא מדיר אל בלח או מנוה דקלים! – שתבוא לגור לידי בתל אביב. לעומת זאת, אם היה צה"ל "מחשף" את פאת שדה, מורג, חומש או כל התנחלות אחרת תוך 24 שעות וזורק מאות משפחות מביתן בהתראה של שעתיים, היתי מתנגד לכך בכל תוקף. זו המשואה הנכונה, ושוב: אין לזה שום קשר עם המכונים "יהודים" או המכונים "ערבים".
3.לענין מגילת העצמאות: חשוב להבחין מחד בדקויות שיש בה ובעמימויות שבה מצד שני, והדברים ידועים (דרך אגב, בשום מקום לא כתוב שם במפורש שהוקמה כאן מדינה "לעם היהודי"). אישית, אני רואה בחומרה רבה את הנסיונות הנואלים להקים מדינה ארצית לעם היהודי, בפרט בארץ שבה אני חי (אין לי שום בעיה אם כמה יהודים ירצו להקים להם מדינה בכל מקום אחר בעולם; אני אוכל רק להצטער או לגחך על כך). בכל אופן, גם אם קרו תקלות ונעשו משגים בהיסטוריה של הארץ הזו, אף פעם לא מאוחר לתקן ושערי תשובה פתוחים תמיד ויפה שעה אחת קודם. אכן, הגיע הזמן להקים את מדינת ישראל, כמדינה המקבלת את כל בני הארץ כאזרחים שוים, ואת כל אזרחיה כבנים.
ובקשר להערתך האחרונה: לקרבה בין יהודים אין דבר, חצי דבר, רבע דבר או שמינית דבר עם מה שאני רוצה לראות כאן בארץ שלי. מבחינתי שיהודים ברחבי העולם יהיו קרובים זה לזה כמו סרדינים בקופסה, זה לא מענין אותי בשום הקשר פוליטי או מדיני. מה שחשוב הם תושבי הארץ הזו, בלי שום קשר ל"יהודים" או לא.
חותם על כל דבריהם, של יורם ושל דן.
ואני מוכן בהחלט להכיר בקרבה, לא רק בין יהודים, אלא גם בינם, לבין הנוצרים, הדרוזים, המוסלמים, וכיוצא-באלה מריעין-בישין מונותאיסטיים. אלא, שאני אינני חלק מן הקרבה הזאת… אלא מתנגד לה: אני פגאני. :-))
הערה קטנה לחידוד תגובתו האחרונה של קלטי: יהודים, נוצרים, דרוזים ומוסלמים הם הינו הך, מלים נרדפות לאותו דבר בדיוק.
מעניין מי מחליט בשביל יהודים, נוצרים, דרוזים ומוסלמים? דן תמיר???
זהו בדיוק והיא הנותנת: כל אחד מחליט בשביל עצמו.
אשמח לקרוא את תגובתך להערתי לעיל.
ידידי היקר
מסכים אני עימך לגבי גירוש אנשים מאדמותיהם ללא הבדל גזע או דת אך מסופקני אם אינך נלהב מעצם הרעיון עצמו ומחסיר כמה פרטים.
אין ספק שעשינו פשעים ושנעשו גם נגדנו פשעים.
אני חושב שמחובתך להזכיר בד בבד עם סילוק ערבים מאדמתם גם סילוק יהודים מאדמתם,שהרי אם לא כך תהא זו צביעות.
אינני מדבר על אדמות דוגמת גוש קטיף,אני מבקש שתסביר ותציג גם כן את עובדת סילוק היהודים מחברון ומירושלים ומצפת בכל המאורעות ביניהם תרפ"ט,אני הראשון שאתייצב לידך אם תצליח ליצור גישור ולהביא לידיעתי על אזרחים ממוצא ערבי או כל מוצא אחר שמוכנים לקבל את העובדות הללו ולהכיר בהם.
אין ספק שהמקרים בצד השני מספרם רב יותר אך עליהם להכיר גם באובדננו על מנת שאכיר באובדנם בלב שלם,שלא כן אין אמת וחתירת צדק בדבריהם.
מצפה לתשובתך הכנה
רוני
מסכים במאת האחוזים