הגדה השמאלית

במה ביקורתית לחברה ותרבות


מאת: ב-28 באפריל, 2005 23 תגובות

עיתון "הארץ" מוציא מוסף כלכלי חדש שנקרא The Marker. לעתים אני מדפדף בו ואני מתמלא הערצה כלפי האנשים עליהם מדווחים שם. אלה ממש קוסמים שבפשטות מניעים את העולם שלנו. הנה אדון אחד מכר מניות ב-500 מיליון דולר וקנה מפעל שיכניס לו אולי מיליארד. אדון אחר מנהל עסקים חובקי עולם ונדמה שהוא נמצא בבת אחת בכל בירות תבל. שני אדונים ישראלים קנו גורדי שחקים מפורסמים במנהטן העיר. גם השרים שלנו מככבים במוסף הזה. את מעשי ידיו של שר האוצר שלנו מתעדים מדי יום למען ההיסטוריה וכן ההתפארויות העצמיות בהישגיו (לפחות בעתיד, בעוד 10 שנים נהיה בין 10 המדינות העשירות בעולם).

וגם ראש ממשלה לשעבר מככב לעתים קרובות שם, כמשקיע רציני, פעם פה ופעם שם. כן אלה האנשים המנהלים את חיינו. ובל נטעה, הם לא עושים זאת "בחינם". הנה המנהל הזה "מרוויח" 100 אלף דולר לחודש (פרט למענקים ולאופציות כמובן), אבל בעל עסק אחר הרוויח השנה כך וכך מיליונים. וגם תמונותיהם הניבטות אלינו מספרות על החיים הטובים שלהם – ממש טוב להם ובאמת לא נאה לקנא – למה לא תיתן לבן אדם ליהנות?


משה טווינה, כך נדמה, אף פעם לא פתח את דפי ה"דה מרקר" ולא היה יכול לשתף עצמו, לפחות בקריאה, בחיים המשוגעים של שועי הארץ (ו"הארץ"). הסיבה פשוטה. כפי שמסופר בעיתון ("הארץ" 1/3/05), הוא עבד לעתים לא פחות מ-18 שעות ביום, ועם יום עבודה שכזה אין לאדם זמן להתעניין באנשי המשק שלנו ולהינחם בחייהם הטובים. משה טווינה היה נהג טקסי. אני נוקט בלשון עבר כי הוא כבר לא איתנו. הוא היה שקוע בחובות עד כדי כך, וידע שאיש לא יעזור לו, עד שהוא לקח את המונית, נסע לפארק הלאומי של אשקלון, מצא מקום מבודד, הוציא מתא המטען פח בנזין והצית את עצמו. לאנשים שחשו לעזרתו ושאלו לפשר המעשה הוא רק לחש: זה "המצב".


משה טווינה היה "לוזר", אולי לוזר קיצוני, אם כי היו כבר בארץ מקרים לא מעטים של מתאבדים על רקע כלכלי דומה, כלומר מישהו שלא היה יכול לשאת יותר את סבלו, מישהו שכנראה פרט לייאוש גם הבושה וההשפלה הכריעו אותו.


עצם ההרגשה של אדם להיות לוזר והבושה והשפלה הנלווים לכך היא גם הצלחה של האידיאולוגיה הברוטלית של החברה הקפיטליסטית. לפנים הלוזר היה לפחות להלכה מושג מכובד. החלכאים והנדכאים נחשבו כמי שצריך לחוש לעזרם, הם צוירו אפילו בהילה רומנטית מסוימת. דווקא העשירים והשליטים הוקעו כטיפוסים שליליים בתרבות האנושית. הרי ישו הנוצרי היה "הלוזר" הגדול מכולם. "קודם יעבור גמל בקוף המחט לפני שעשיר יגיע לשמים" הוא קבע, ו"המסכנים והעלובים ירשו את הארץ". וגם לעמוס יש מה לומר על פרות הבשן אשר בהר שומרון העושקות דלים ורוצצות אביונים.


והנה תרבות ימינו מצליחה לשרש מושגים עמוסי תרבות ומסורת ארוכה ולנצל אותם לחיזוק ההגמוניה של השכבה השלטת. המסר שהיא מעבירה לאדם הוא ברור: גורלך איננו תלוי בסדרי החברה, הוא תלוי בך בלבד, ואם אינך מצליח אתה אשם! – זבש"ך! אין זה מענינו של אף אחד אם גדלת במשפחה ענייה ועל כן חסרו לך תנאי יסוד להגיע לחינוך והשכלה גבוהה. במקום זה אתה יכול להתבשם מקריאת מודעת פרסומת עצומה של בית ספר מסוים במרכז דיזנגוף בה נכתב: לך תצטיין! הלוזריות הפכה למושג שליט בחברה ובתקשורת. כאשר היא בעצם טרנספר מודרני של הדרוויניזם הביולוגי לדרוויניזם חברתי.


הצד השני של האידיאולוגיה הזו היא המצאת מושג "החמלה". אין זה עוד מושג החמלה והרחמים המקורי, ובעיקר אין זה מושג של חובת החברה לדאוג לחבריה, לעזרה הדדית. של הזכות (בניגוד לחסד) של האזרח לעזרה מן החברה לקיום הוגן ומכובד. המושג נולד (איך לא) בארה"ב צמוד לשמרנות. The Compassionate Conservative, כלומר החמלה של השמרנים הגומלים לעניים. זו חמלה ממוסחרת ששכרה בצידה (של הגומלים).


בישראל אומץ המותג החדש מיד. דוגמה גרוטסקית של חמלה ראינו לפני כמה ימים בטלוויזיה: המיליונר ארנון מילצ’ן מבטיח לתרום 100 מיליון דולר למען מטרה כלשהי, לידו יושבים לימור לבנת ושמעון פרס, מתמוגגים ומוחאים כפיים. באותם ימים מתפרסם שמילצ’ן מבקש הקלות מן הממשלה בתנאי החוזה עם ערוץ 10 אותו הוא עומד לרכוש, הקלות שיחסכו לו כ-100 מיליון שקל.


בימים אלה של חג הפסח החמלה מתורגמת למשלוח חבילות מזון לנצרכים. אחת הפעילות המטיבות עם העם היא לא אחרת מגברת אריסון הנחשבת לאשה העשירה בישראל. לא מזמן היא עוררה שערורייה כאשר רצתה לזרוק לרחוב 900 עובדים מבנק הפועלים שברשותה ובעקבות השערורייה קמה ועזבה אותנו לאנחות וברחה לארה"ב, ללא שוב כדבריה. כעבור חודשים ספורים חזרה, ועכשיו היא מנסה לשקם את שמה. עכשיו יש לה ארגון המתווך בין המתנדבים לעמותות השונות, כך בזיל הזול רוכשים עשירינו שם טוב של "מטיבים" עם העם (ביטוי פטרנליסטי מקורי של מנחם בגין). על הצדקה והעמותות אומר ד"ר מייק נפתלי, מבית הספר לעבודות סוציאלית באוניברסיטת תל אביב ומהמועצה הלאומית להתנדבות: הישראלים התגייסו בהמוניהם לתרום מוח עצם בשבוע שעבר לילד חולה סרטן. והוא מוסיף: "אני יותר ויותר משתכנע שכל התרומות האלה רק תורמות לפירוק מדינת הרווחה. עמותות המזון השמיטו את הקרקע מתחת לתביעה הציבורית למדיניות רווחה אוניברסאלית", ("הארץ", 18/4/05).


שני המושגים החשובים הנוספים בהם הסדר הבורגני עושה שימוש נרחב הם החופש והדמוקרטיה. הרקע ההיסטורי לכך הוא שבמשטר הקפיטליסטי, בנבדל ממשטרי ניצול קודמים, אין צורך בכפייה ישירה. בזמן שלוט הפיאודלים, הצמית היה מרותק לאחוזת אדונו והיה מחויב לעלות לו חלק מיבולו. בתקופת העבדות העבד היה רכושו של אדונו. בזמנים ההם הדיכוי והניצול היו שקופים לחלוטין. אני נזכר בביקור בלובר בפאריס במחלקה של מצרים העתיקה. ראיתי שם בתצוגת פסלונים עתיקים כיצד התנהלה העבודה החקלאית במצרים העתיקה. על כל כמה עובדי שדה, ניצב שומר עם מגלב בידו פן יברח העבד או יתעצל. במשטר קפיטליסטי אין כפייה גלויה ואין שקיפות של הניצול. העובד הולך מרצונו החופשי אל מקום עבודתו. יוצא שהקפיטליזם יוצר אשליה של חופש של העובד המחליט בעצמו על מקום עבודתו. יתר על כן, ההפרדה שקיימת בשיטה הקפיטליסטית, בין התחום הפוליטי לתחום הכלכלי – תחומים המתנהלים לרוב בשני ערוצים מקבילים אבל לא זהים – מסווה את מהות המדינה הקפיטליסטית המודרנית העומדת למעשה לרשות המעמד השליט. שיווי המשקל מופר רק כאשר יש איום ישיר מצד שמאל על השלטון הקיים – במצב זה נופל המסווה והמדינה עוברת לשלטון דיקטטורי: הפאשיזם.


חוסר השקיפות של הניצול החברתי הוא המאפשר את הצגת השיטה הקפיטליסטית כדמוקרטית חופשית ואת המדינה כישות ניטרלית ומתווכת בין עובדים למעבידים. "המנגנון האידיאולוגי של המדינה" כפי שאלתוסר קרא לזה בשעתו, דואג להציג את המדינה הבורגנית בצורה הפאנגלוסית כהעולם הטוב שבעולמות. סיסמת הדמוקרטיה משמשת כנשק אידיאולוגי כלפי פנים וחוץ. כלפי חוץ כצידוק למסעי כיבוש אימפריאליים לארצות בהן צריך "להנהיג דמוקרטיה". מאחר שיש ארצות רבות בהן אין דמוקרטיה מערבית, יכולה השתלת הדמוקרטיה לשמש לצידוק פלישות לטווח ארוך או במלים אחרות למלחמה בלתי פוסקת של ארה"ב. הדוגמה האחרונה היא כמובן עיראק ואפגניסטאן והמסומנות בתור הן סוריה ואיראן.


כלפי פנים התדמית של המדינה הדמוקרטית הניטרלית מנוצלת ע"י האליטות הכלכליות להשתלטות על נכסי המדינה תחת מסווה הדאגה לכלכלת המדינה. שימוש במנגנון המדינה להורדת רמת חיי העובדים ע"י קיצוץ השירותים החברתיים, כלומר חיסול מדינת הרווחה, היא תופעה המתרחבת בכל הארצות התעשייתיות במערב ובאופן פרדוקסלי זה קורה עם התגברות הגלובליזציה. הסיבה היא שפשוט אי אפשר להעביר את מדיניות הבנק העולמי או הסכמי הסחר הניאו ליברליים בלי מנגנוני המדינה השונים.


נתניהו הוא נציג המדינה לצורך זה. בטענה השקרית שלו שהמדינה דואגת לכל אזרחי הארץ הוא מציג תקציב מדינה ותוכנית כלכלית שכל כולה לטובת האליטה העשירה. לעשירים הוא מעביר את נכסי המדינה ע"י ההפרטה וגם משחרר אותם מתשלום מס המגיע מהם. אין פלא איפה שהמאבקים של העובדים מנוהלים בעימות ישיר עם המדינה עצמה או עם חברות הגדולות הנתמכות ע"י המדינה. אלה המאבקים נגד ההפרטה, נגד הורדת השכר ושכר המינימום, בפגיעה בפנסיה, בשירותי החינוך, הבריאות, בשירותים המוניציפאליים, בהזנחת הסביבה וכך הלאה בכל שטחי החיים של האזרח בהם שולטת המדינה.


העימות הישיר עם מנגנון המדינה מערים קשיים עצומים בפני מאבקי העובדים בישראל, אבל יש בו גם יתרון מבחינת התודעה הפועלית. הוא מציב את המאבק לא נגד הקפיטליסט הבודד, אלא נגד המדינה הבורגנית עצמה.


במאבקי העובדים בישראל נוסף גם הקושי של מאבק מעמדי-חברתי בעת מאבק לאומי חריף עם הפלסטינים כאשר ישראל מופיעה בתפקיד הכפול של דיכוי קולוניאלי כלפי הפלסטינים בשטחים הכבושים, ונגד ערבי ישראל בתפקיד של קיפוח זכויותיהם החברתיות והלאומיות. במצב זה יש הרוצים לעקוף את המכשול הזה על ידי העלמה לפחות חלקית של מצוות הסולידריות היהודית-ערבית במאבקי העובדים. או בהתעלמות מן הקשר בין המאבק לשלום לבין מאבק האיגוד המקצועי. אין שגיאה גדולה מזו!

תגובות
נושאים: מאמרים

23 תגובות

  1. דניאל הגיב:

    מסכים כמובן עם כל האמור (ואף יש לי תחושה קשה, כאילו מאמרך נקטע באמצעו?), אך עלי להדגיש, נקודה אחת חשובה: היעד אינו צריך להיות – ואסור שיהיה – חיזוק המדינה ותכנון ממורכז של הכלכלה. התשובה לתועבת הדרוויניזם החברתי, מבית מדרשם של פיהרר הקלקלה ביבי ושותפיו מ"שינוי", אסור לה שתהיה תועבת הסטאליניזם. זו רעה וזו רעה. לא: על התיקון החברתי, להיות בכיוון שונה לחלוטין: לא עוד ויכוחים, על כמה אלה משתכרים וכמה אלה משלמים, אילו רווחים ואילו מסים, כי-אם יצירת מערכת שונה לחלוטין. מערכת שבה, ל"כסף", לא תהיה עוד, שום משמעות שהיא. מהפכנות חברתית אמיתית, איננה טמונה בוויכוח על "קצבאות כן או לא", או על "שכר מינימום / מקסימום כן או לא". כי כל עוד, אנו דנים *בכך*, מצויים אנו בשטחו-האידיאולוגי, של האוייב הבורגני-חומרני, הרואה בכסף את חזות-הכל. בכך אנו מקבלים, את המוסכמה, לפיה: "יותר כסף = יותר טוב", ורק ממירים, במשהו, את יחסי-הכוחות, בין מעמד כלכלי אחד למשנהו, בין קבוצה אחת, של בני-אדם, למשניה.
    השמאלנות האמיתית היא משהו שונה לחלוטין: על-פי החזון החברתי המהפכני, אין שכר ואין מס, כי אין כסף, כי אין כלל רכוש, לאף אדם! כל האקסיומה, של "תעבוד כך וכך ותקבל כך וכך", הוחלפה באקסיומה, בה הכל שותפים לחלוטין בכל, כל אחד עושה כחפצו, עובד ויוצר *למען עצמו*, למען פתח את רוחו-*הו?א* האישית, שבכך תורמת היא, לרוחה הכללית של החברה, מעלתה לדרגת חברה רוחנית, במקום חומרנית, ו – בחברה כזאת, פשוט תיכנס לחנות, ותיקח מה שתחפוץ, ובעלי-החנות יוכלו, מתי שרק יתחשק להם, לבוא ולקחת ממך משהו, והכל טוב ואפשרי ולגיטימי, כי אין עוד מושג של "רכוש", או של "שלי-שלך". האנושות ה?ת?ב??ג?ר?ה. בעולם שכזה, לא ייאלצו הורים, להשליך את ילדיהם לכלא (טוב, טוב – "בית-ספר", "גן" ו"מעון", באורווליאנית מדוברת), כי הם יוכלו להישאר עמם, כי החברה כולה, תתמוך בגידול הילדים, וכולם אז יהיו, ללא-חומות ובלא-קירות, כמו משפחה אחת גדולה.

  2. הגרמני הגיב:

    אינני שותף לטענה הגורסת כי קפיטליזם, וגלובליזציה מחרבנים את עולמנו לחלוטין.
    קיימים מודלים במדינות שונות באירופה המצליחות לשלב בין מדיניות רווחה וקפיטליזם. הסקנדינבים עושים זאת בצורה מעוררת כבוד, כמו גם ההולנדים. רק השבוע ראיתי כתבה המתארת חווה חקלאית בהולנד, בה משלם המעסיק למועסק את כל ההטבות הקבועות בחוק, ואף מעבר לזה, מתוך האמונה שעובד שטוב לו, תורם יותר למערכת בה הוא נמצא.
    "כל ישראל חברים" כבר לא קיים יותר, ומן הראוי שיפנימו זאת אזרחי מדינת ישראל. תחת ביבי הרברבן התאצ’ריסט נפערת תהום בין מעמדית. אט אט מתחסל לו מעמד הביניים, כשאת הרברבן מעניין רק לרצות את העשירים, ולפזר הבטחות חסרות בסיס.

  3. ניצן הגיב:

    לגרמני,

    אני חושבת שמה שדניאל מחפש בחברה הוא ביטחון. שילוב של מדינת רווחה במדינה קפיטליסטית, על פי ההגיון, הוא עסק מאוד שברירי. בהינף יד יכולים הקפיטליסטים להחליט שמדיניות הרווחה לא נוחה להם ושבידיהם הכח, ולנתצה לרסיסים. ראה באיזו קלות מחדיר נתניהו את הקפיטליזם למדינה (סוציאליסטית?) כמו ישראל.

    קפיטליזם כשיטה חברתית, לכשלעצמו, רעוע. כשהמעסיק ההולנדי החביב, שדואג לעובד שלו לשכר הוגן והטבות -מבלי לזלזל ולו לרגע בטוב ליבו- יבחין כי יש באפשרותו להרוויח עוד, ולו יהא זה על חשבון עובדיו, ובכך להקנות לו מקום מכובד עוד יותר בין אילי ההון הגדולים – האמונה שעובד שטוב לו עובד טוב יותר, תיפול היכנשהו בין הדירוג השנתי בעיתונות את העשירים במדינה, ובין שאר האפשרויות שהון תפוח יקנה לו (שעשועים בבורסה, רכישת חברות קטנות לתאגיד וכו’). כשהון וגריפת רווחים עומדים בבסיס האידיאולוגיה (הקפיטל), קשה לי להאמין שברגע שאדם נכנס לעולם תחרותי של רווחים, הוא נשאר רגיש וסובלני לעובדים תחתיו. מפני שהמעמדות החברתיים יוותרו כשהיו.

    ובגלל זה אני יכולה מאוד להזדהות עם הרצון של דניאל לחיות בחברה בטוחה, לא להרגיש מאוים תמיד. "כל ישראל חברים" לא קיים יותר, אבל הניסיון היה יפה. אני מעריכה שייקח עוד מספר לא מבוטל של ניסיונות כאלה עד שהחברה תגיע למצב המעט אוטופי, אבל גשמי, שדניאל מבקש.

  4. זאת ועוד הגיב:

    הקפיטליזם כשיטה הוא דורסני כלפי כל המעמדות בחברה, כולל בעלי ההון (אם כי האינטרס שלהם הוא בקיום השיטה ואי אפשר להשוות את מצבם האישי למצב האדם במעמדות העובדים). התחרות מאלצת את כולם להגביר את הניצול למכסימום. האיים שבהם מסיבות קונייקטוראליות או אחרות (זמניות פחות או יותר), שבהם קיימים יחסי ניצול "אנושיים" אינם מעידים אלא על היוצא מן הכלל המעיד על הכלל, אלא שהתעמולה מרכזת את תשומת הלב אליהם כאילו הם האידיאל שאליו המשטר יכול להגיע. "קצת קפיטליזם", כלומר קפיטליזם אנושי הוא החלום הרטוב של הזעיר בורגנות, הוא אפשרי בדיוק כמו חצי הריון. הניצול של כולם בידי כולם הוא העקרון של הקפיטליזם ומגיע עד התא החברתי האינטימי ביותר המשפחה, אבל מאחר שהניצול אינו ישיר (כפי שמתואר במאמר לעיל) נראה כאילו יחסי הניצול הם יחסים חופשיים וטבעיים הנובעים מטבע האדם או מטבע העולם.

  5. זאת ועוד הגיב:

    הקפיטליזם כשיטה הוא דורסני כלפי כל המעמדות בחברה, כולל בעלי ההון (אם כי האינטרס שלהם הוא בקיום השיטה ואי אפשר להשוות את מצבם האישי למצב האדם במעמדות העובדים). התחרות מאלצת את כולם להגביר את הניצול למכסימום. האיים שבהם מסיבות קונייקטוראליות או אחרות (זמניות פחות או יותר), שבהם קיימים יחסי ניצול "אנושיים" אינם מעידים אלא על היוצא מן הכלל המעיד על הכלל, אלא שהתעמולה מרכזת את תשומת הלב אליהם כאילו הם האידיאל שאליו המשטר יכול להגיע. "קצת קפיטליזם", כלומר קפיטליזם אנושי הוא החלום הרטוב של הזעיר בורגנות, הוא אפשרי בדיוק כמו חצי הריון. הניצול של כולם בידי כולם הוא העקרון של הקפיטליזם ומגיע עד התא החברתי האינטימי ביותר המשפחה, אבל מאחר שהניצול אינו ישיר (כפי שמתואר במאמר לעיל) נראה כאילו יחסי הניצול הם יחסים חופשיים וטבעיים הנובעים מטבע האדם או מטבע העולם.

  6. הגרמני הגיב:

    לצערי הרב אני נוטה שלא להסכים עם התזה הגורסת שהקפיטליזם הוא שורש הרע.
    הקפיטליזם איפשר את הקפיצות הטכנולוגיות בעשרות השנים האחרונות, כמו שאפשר לבני המעמד הנמוך, שבמאה הקודמת היו נשארים כל ימי חייהם כאלו, להפוך לבני המעמד הבינוני ואף מעבר לזה.
    לו היינו מבודדים את הניצול השרירותי בנשק ההון, ומתמקדים ביתרונות השיטה הקפיטליסטית, היינו בודאי מבחינים בשינויים שחלו במעמדות לאורך השנים.
    אינני יכול להתעלם מהסכנות האורבות, אולם אני סבור שכפי שהוכיחו המדינות הסקנדינביות, קפיטליזם ניתן לשלב עם מדיניות רווחה.
    תפקיד האינדיבידואל לייצר את ההון, שבעזרת מיסוי מתאים וראוי, ניתן להפנותו הלאה על ידי מוסדות המדינה.
    במדינת ישראל מתקיים לצערי שילוב מסוכן שבין אנשי עסקים תאווי בצע ,חמדנים וחסרי מוסריות אשר נתמכים על ידי שר אוצר מונוטריסט וניו ליברליסט.
    שילוב זה הופך את כלכלת מדינת ישראל לתמונת מראה של הכלכלה האמריקאית, לפחות בכל מה שנוגע לפער בין המעמדות, ומדיניות רווחה.

  7. אור דורון הגיב:

    לדניאל ולשמואל אמיר כותב המאמר.
    תומס מורוס כתב על אוטופיה. המהפכה שאתה דניאל,מדבר עליה היא בלתי ריאלית במונחי זמן ומרחב(לצערי).
    באשר למאמר אכן תחושתי שיש מקום להרחיב את היריעה אבל בהחלט הצגת דברים נכוחה וכואבת ומצביעה על הנסיגה מתפיסות שהורגלנו והתחנכנו עליהן… וחבל!
    עלינו לשנס מתניים ולהאבק עד חורמה במובילי הקו ולהפנות את משאבינו – זמן, רצון לשנות, המילה הכתובה, ההפגנה, המילה המדוברת, לכיוונים שאנו מאמינים שהם יותר נכונים כי יש בהם רגש ואנושיות וחמלה (ראה הרמב"ם למשל) ואמונה כי להיות עני זו אינה גזירה משמים אלא גזרתה של ממשלה, זו או אחרת, ולפעול יחד בכיוונים הללו.
    אני מאמין באימרה הסינית כי "גם מסע בן אלף מילין מתחיל בצעד ראשון" (ולא בתוצאות אותו מסע).
    שמואל אמיר מילים כדורבנות.אוהב מאד את הדברים שכתבת

  8. נתן. הגיב:

    קפיטליזים על רגל אחת:
    "תאוריה כלכלית שמסבירה לעניים מדוע לעשירים מותר לדפוק אותם".

  9. נתן. הגיב:

    שאלה לדניאל.

    בעולם שאליו אתה שואף לא תהיה תמורה חומרית עבור מאמץ.

    במילים אחרות אדם שקם בבוקר והולך לעבוד בקטיף תפוזים, או אדם שהולך לעבוד בבניה יהנו מאותה רמת חים שממנה יהנה אדם שקם בבוקר והולך להשתזף בים.

    במציאות כזאת, מי ילך לעבוד בבניה או בקטיף תפוזים?

    הערה:אם עבדת אי פעם בעבודות כאלו אתה בוודאי יודע שאין בהן שום סיפוק רוחני ו\ או התעלות נפשית,(ושאר פטפוטי הבל כאלו שמאפיינים דוקא את הבורגנים השבעים חסידי הביביזים למיניהם השולחים את כל המובטלים לעבוד בבניה וקטיף), אלה בעיקר קושי פיזי ונפשי עצום.

  10. גדליה הגיב:

    בקובה הסוציאליסטית, המשוחררת מכלכלת השוק ומשליטת האימפריאליזם, העלה המקסימו לידר (בגרמנית: אוברסטר פיהרר) לאחרונה את שכר המינימום לעמלים מ-4.5 דולר ל-10 דולר.

    לא לשעה, או ליום – לחודש, רבותי!

    מה’שכר’ הזה שמחים להתקיים 1.6 מיליון עמלים מאושרים בקובה הסוציאליסטית – הם ובני משפחותיהם.

    TODOS CON FIDEL A LA PLAZA DE LA RRREVOLUCION !

  11. רות הגיב:

    הראיה האוטופית של שמואל ודניאל מרנינת לב אך מדלגת על מתן תשובה לשתי שאלות מרכזיות (לפחות).
    1. המוטיבציה לפעול למען רווחת הזולת (או כפי שנתן מציג נכון, שאלת התיגמול)
    2. מנגנון הניהול של המאמצים האינדיבידואליים – ובמילים פשוטות, מי יעשה מה וכמה, בידי מי הכוח להחליט ולהקצות.

    כלכלת השוק מעניקה תשובה הולמת לשתי השאלות האלה. חסרונה הגדול בנטיתה להביא לקיפוח הולך ומתגבר של החלשים והמוחלשים.
    אידיאולוגיה חברתית עכשוית צריכה להתמקד בפיקוח פוליטי על מנגנוני השוק ומניעת הביזיון, הניוון והשחיתות שבהקצאת רוב המשאבים לידי העשירים.
    לאידיאולוגיה הזאת קוראים בדרך כלל סוציאליזם מודרני או "הדרך השלישית" ובעולם כבר יש לה הצלחות ראויות לציון.חבל שכאן שוב ינסו היהודים להמציא את הגלגל. אם התחליף לביבי הוא הסטאלין הבא, שלא נדע.

  12. לגדליה הגיב:

    אם ארה"ב היתה מטילה על ישראל חרם כלכלי, לא היית מתקיים על 4.5 דולר לחודש, כי לא היית מתקיים בכלל..
    אז אולי יש משהו בכל זאת שבגללו "1.6 מיליון עמלים מאושרים בקובה הסוציאליסטית – הם ובני משפחותיהם"

  13. למגיב ‘לגדליה’ הגיב:

    מזל שיש לך את מי להאשים בפשיטת הרגל של הקומוניזם בקובה ובכל מקום אחר – חוץ מאשר את הקומוניזם עצמו.

    וזה אחרי שבריה"מ השקיעה עשרות מיליארדים דולר בקובה במשך כ-30 שנה ולמרות שכל השווקים האחרים בעולם, כולל אירופה ואמריקה הלטינית, פתוחים לרווחה בפני המשטר של קסטרו המקבל כבונוס מיוחד נפט זול מוונצואלה במחיר נמוך בהרבה ממחיר השוק העולמי.

    בטח חברי האוליגרכיה הקומוניסטית השלטת משתכרים גם הם 10 דולר בחודש לאות ‘סולידריות’ עם ההמונים בתקופה הקשה המוליכה לקריסה הבלתי-נמנעת של המשטר.

  14. לרות, הגיב:

    הצרה היא שביבי *הוא* הסטאלין הבא.
    לא האידיאולוגיה, אלא המעשים.
    סטאלין, באידיאולוגיה המוצהרת שלו, התנגד לפאשיזם ולקפיטליזם.
    ביבי הוא בעד קפיטליזם ונשען, לפחות, על אוהדי הפאשיזם בחברה הישראלית (הוא גם מזכיר את מוסוליני, אבל זה עניין אחר).
    אבל ה*תוצאות של מעשיהם* מעמידות את שניהם בשורה אחת – שורה שהאידיאולוגיה הצרופה שלה היא ה*רשעיזם*.

  15. הגרמני הגיב:

    לרות,
    קלעת בדיוק למטרה!
    כבר עלו רעיונות להנהגת מיסוי מינימלי(1%) משכר הברוטו בכדיי לממן סוגי תעסוקות הנעשות בדרך כלל בהתנדבות.
    למיטב ידיעתי ניסה להביא שרודר, קנצלר גרמניה, להחלת מיסוי שכזה, אך נבלם על ידי הצרפתים.

  16. תגובה לתגובה לגדליה? הגיב:

    הקפיטליזם בקובה (של בטיסטה) היה כמובן סיפור הצלחה…
    כמו בכל דרום ומרכז אמריקה

  17. מרות למגיב האלמוני הגיב:

    הכללות כמו "ביבי הוא סטאלין" ו"שרון הוא היטלר" לא ממש עוזרות. תמיד אפשר להוכיח שהם לא, ואז סתם הפסדת את הוויכוח. למה שלא תתייחס לשאלות שהעליתי באופן ענייני? הגישה המרכסיסטית נכשלת שוב ושוב בקטע של המוטיבציה והניהול, וכל מה שסיפקת כטיעון זה גידוף שמשחרר קיטור.

  18. גישת ביניים הגיב:

    הויכוח בין דניאל לבין ש.א. קיים בליבו של כל אדם. אין דרך נכונה אחת. יש משהו בדבריו של דניאל, אולי דוקא למעט בעניינו של פפה, אבל כתופעה. אנשי המצפון, כביכול, שישבו עד היום באוניברסיטאות לא ממש יצאו מגדרם להפגין סולידריות עם מדוכאים אחרים, כולל הסטודנטים אפילו. יש משהו לא ישר (וגם לא אפקטיבי כפי שרואים עתה) בהזדעקות שנובעת מכך שסכין הכורת הגיע לצוארם, והם היום על הכוונת של ממשלת הימין. מה שקורה באקדמיה לא התחיל אתמול. אולי פפה הוא בין היחידים שאין לבוא אליהם בטענות, אבל קשה להיתלות בו להצדיק את השאר. הליכוד יקים את אריאל, ושמעון פרס יקים בודאי איזה מוסד בגליל בתור ה"דיל" ביניהם, ומי שמודאג מזה (בעיקר בצד הקריירה והפרנסה שלהם) הם המרצים מן המוסדות האחרים שיקבלו הרבה פחות תקציבים אלא אם כן יישרו קו פוליטי עם הממשלה. (וגם אז לדעתי זה לא יעזור להם). השרדנים ביניהם כבר עושים את ה"דילים" עם מי שצריך כדי להשאר (לבנת ודומיה). נידמה לי שזו תחושתו המוצדקת של דניאל, אבל אפשר לאמר שממילא התהליך מתרחש ביוזמת הממשלה, כפי ששמואל אמיר ציין. לא צריך להצטרף לזה, אבל גם כפי ששמים לב, אין הרבה התמרמרות בציבור.

  19. לדניאל הגיב:

    לדניאל שלום,
    אני מודה שהתרשמתי מאוד מן החזון העתידי והחברה אליה אתה שואף, אותם תיארת בתגובתך. אינני שולל מה שנקרא "אוטופיות", להפך – בלי חזון אין גם הווה. השאלה הקטנה היא כמובן כיצד מגיעים לחזון או לפחות מתקרבים איליו. כל פעולה למען החזון דורשת פעילות במציאות הקיימת – כלומר מציאות ואוטופיה הם קשורים. אצלך, כך נדמה, אין קשר כזה או ציון דרך מן החזון אל מימושו. לי נראה שבלי ארגון משותף של בעלי המטרה לא יהיה אפשר להזיז את ההרים. אתה גם לא רואה שלבים או התפתחות לקראת המטרה . נראה לי שאצלך זה "הכול או לא כלום".

    דוגמה טובה לכך היא עמדתך כלפי – אילן פפה. ממנו אתה דורש להתפטר מיד מן האוניברסיטה ולהציל את מצפונו. כאשר הוא אינו נוהג לפי עצתך אתה מצטרף למקהלה של הימין המקרטיסטי וטוען כמוהו שאין לו יושרה וכד’. ממרום העמדה שאתה מציב אינך רואה את האומץ הבלתי רגיל של פפה לצאת נגד כל הממסד. אינך רואה גם את כל ההתנפלות הציבורית עליו: מכתיבת מאמרים ומכתבים למערכת ועד איומים על חייו. {זה די מגוחך שאני צריך להגן על אילן פפה – אני לא מכיר רבים, אם בכלל, שיש להם יותר קבלות במאבק נגד הממסד הישראלי). אין גם ספק שאוניברסיטת חיפה רק מצפה לרגע המתאים על מנת לסלקו כפי שניסתה כבר בעבר בעת פרשת תדי כץ – טנטורה. אתה גם לא רואה את זכותו המלאה להמשיך ולעבוד באוניברסיטה שהיא שייכת לו לא פחות מכול הימין המקרטיסטי השולט בה. כבר לא לדבר על כך שבתוך האוניברסיטה הוא משמש מנהיג וגם סעד לרבים מתלמידיו ובודאי לסטודנטים הפלסטינאים בה. למה דווקא הוא או השמאל בכלל צריך לעזוב אפילו את ישראל כדי להיאבק בה מבחוץ? האם לנו שייכת הארץ פחות מאשר למישהו אחר?
    נדמה לי שנקיטת עמדה מבלי להתחשב בכך שאותה עמדה נקוטה גם על ידי הימין מקורה בחוסר רצון להיכנס לפוליטיקה מעשית, ארגונית ולא לעשות שום שיקול מעשי.
    מה יעשה למשל מרצה שמגיע למסקנה שאכן החרם הבריטי הוא מוצדק? עליו מיד לעזוב את מקום עבודתו? בתנאים אלה רבים יעדיפו לא להתעסק כלל עם מחאות. ללמד באוניברסיטה כפי שעושה זאת פפה אינו דומה כלל לתופעה של "לשנות מבפנים" שהיא באמת תופעה מגונה . לי נראה שלגישתך בעניין פפה יש קשר לגישה של "הכול או לא כלום" גישה המביאה בסופו של עניין רק ליאוש וחוסר מעש פוליטי.
    ש.א.

  20. דניאל – הודעתי הפוליטית האחרונה הגיב:

    אינני אחד מכם, הישראלים בני סוף המאה העשרים. מעולם לא הייתי, ולשמחתי הרבה, לעולם גם לא אהיה.

    במשך כל חיי, למעשה, וביחוד במרוצת שש וחצי השנים האחרונות, עשיתי, כל אשר לאל-ידי, על-מנת לנסות ולקדם אתכם, הישראלים, מעט בסולם הציביליזאציה התרבותית. אינני יודע, עד כמה הצלחתי. אולם – ניסיתי.

    בעשותי זאת, מילאתי תפקיד מסויים; תפקידי הושלם. את כל הידע התרבותי, שנועדתי להעביר אליכם – העברתי, בהצלחה כזו או אחרת. את כל מהותו, החברתית-תרבותית, של העתיד היפה, של המאה העשרים ושלוש, פרשתי לפניכם כפי-יכולתי. אתם יכולים לעשות עמו, ככל שרק תחפצו. אני חדלתי.

    בהקדם האפשרי, אעזוב אתכם, הישראלים. יש עוד מקומות בעולם, ללכת ולהינבא בם. לימדתם אותי רבות ועל-כך, תודתי נתונה לכם. אני שולח בזאת, יונת-שלום, לכל מי, שאי-פעם הסתכסכתי עמו, מעל דפי-הרשת, או בחיים האמיתיים, על רקע פוליטי, כזה או אחר. פרק זה במסעי – הושלם.

    (אל נא תגיבו להודעה זו – לא אכנס עוד, לאתר זה ולפיכך, גם את התגובות לא אראה)

  21. "גישת ביניים" הגיב:

    לא רמזתי בשום מקום שאני בעד כלל המרצים באקדמיה, בדיוק להפך. אני בעד מאבק על דעותיהם כנגד הרוב הקונפורמיסטי – כפי שעושה אילן פפה. קיראו היום ב"מוסף הארץ" את הראיון איתו.

  22. ניצן הגיב:

    נתן,
    אני נוטה לא להסכים איתך בנוגע לסוגיית ה"פרזיטים"…

    ההערכה שלי היא שאדם שנולד וגדל בחברה בה עבודה היא ערך עקרוני ומושרש, וניתן לראות בעיניים את טיבה – יעבוד. אם אתה קוטף תפוזים וחברך קוצר חיטה, בסוף היום אתה תקבל תפוזים ולחם. עבודת כפיך לא תיאלץ לעבור עיבוד של שוק גלובלי, תנודות בבורסה ועיכוב בבנק, כי כל אחד מקבל את שמגיע לו באופן הכי ישיר שאפשר, מבלי לפגוע במבחר ובשפע. (המחסור במשאבים נולד דווקא עם הפרשי התוצר והצריכה המאפיינים את "חברת השפע" של השוק הקפיטליסטי, אין שום סיבה שבחברה האוטופית של דניאל לא יישאר מספיק תפוזים לכולם).
    על כן אני בהחלט חולקת על דבריך באמרך כי ‘סיפוק מעבודה’ היא קלישאה בורגנית. אמנם עבודת כפיים מצריכה כוחות רבים ואנרגיות, אולם הכוחות האלה, האנרגיות שכבר קיימות אצלנו גם היום, מבוזבזות בימינו על אלימות ומלחמה. הכוח והמרץ קיימים בנו היום, בזה אין ספק. לא כל כך קשה לנתב אותם לעבודת כפיים. (אמנם גם עבודת כפיים לא הולמת את כולם, ולכך יש מספיק משרות הכרחיות שלא דורשות כוחות פיסיים מיוחדים. תקופת הבוז לעבודות פקידות, לדעתי, כבר חלפה).

  23. איתן ק הגיב:

    לשמואל אמיר , תודה על מאמר הנושם רגישות חברתית ,שלצערי הולכת ונעלמת מהמוספים הכלכליים של העיתונות הישראלית.

הגיבו כאן

אורך תגובה מקסימלי: 1000 תווים

הרשמה לעדכונים בדוא"ל

Subscribe via Email

מומלצים