הגדה השמאלית

במה ביקורתית לחברה ותרבות


מאת: ב-12 במאי, 2005 231 תגובות

"הישראלים דווקא פטריוטים, אבל אינם יודעים הרבה על ההיסטוריה שלהם", כך נכתב ב"ידיעות אחרונות" ביום העצמאות שעבר. ובהמשך: 30% מתלמידי כיתות י’ עד י"ב אינם יודעים שדוד בן גוריון היה ראש-הממשלה הראשון של ישראל. 30% גם לא שמעו על הפלמ"ח. אין בזה דבר חדש, כבר ארנסט רנן מראשוני ההוגים של הלאומיות כתב בחיבורו המפורסם "מה זו אומה", שסימן ההיכר ללאומיות הוא אי ידיעת ההיסטוריה שלך. השאלה העולה מיד היא האם הם "דווקא" פטריוטים בגלל בורותם או למרות בורותם? וגם מה זה פטריוטיזם בעיניהם? לעתים דומה שמשמעות הפטריוטיזם אצלנו היא להיות שונא ערבים. ולהיות פטריוטי יותר משמע שונא ערבים גדול יותר.

האם הישראלים שונים בעניין זה מארצות אחרות? בארה"ב יצא לא מזמן ספר רב מכר ששמו "ליודע הרבה על ההיסטוריה". וגם כאן מתעוררת השאלה לו ידעו את ההיסטוריה, היכלו להיות פטריוטים? כמה אמריקאים יודעים למשל שבישוב אמריקה הצפונית הושמדו כ-20 מיליון אינדיאנים? או כמה מהם יודעים שבזמן יסוד ארצות הברית במדינה הגדולה ביותר – וירג’יניה, 40% מתושביה היו שחורים – או במלים פשוטות יותר עבדים. כמה אזרחים אמריקאים מודעים לכך שתחילתו של עושרה הגדול של ארצות הברית בא לה מ-200 שנות עבדות איומה. שבארצות הברית היקף העבדות היה אף גדול יותר מאשר בעולם העתיק. האם זה הפריע לאבות המייסדים לחזור שוב ושוב על המשפט אמריקה "כבית של האנשים החופשיים" (The Home of the Free)?


אבל נחזור לארצנו. לא מכבר יצאה לאור הביוגרפיה של יגאל אלון, "אביב חֶלדו". אלון היה מפקד אותו פלמ"ח שבני הנוער לא שמעו עליו, היה גיבור מלחמת העצמאות, והמפקד הנערץ של המלחמה. אבל כמה יודעים שהוא היה מגדולי מגרשי הערבים ב-48′? אניטה שפירא מחברת הספר ומעריצה גדולה שלו כותבת "שהיה היה תומך עקבי ונחרץ של העברת ערבים, ואף ביצע גירושים המוניים במלחמת תש"ח. היא ממשיכה ש"ליגאל לא היו היסוסים לגבי מדיניות זו (במהלך תש"ח)". ועוד היא מצטטת אותו מהרצאה שנערכה ב-1950: "אני סבור כי תהליך הבריחה הערבית היה תהליך חיובי. יותר מזה, אני סבור כי פעילותנו לפינוי שטחים גדולים בעלי ערך צבאי מאוכלוסייה ערבית עוינת, גם היא היתה אי-ברירה שיש לה הצדקה לא רק לשעה אחת, שעת הקרבות, אלא הצדקה לאורך ימים".


הוא גם ראה במלחמת העצמאות "הזדמנות היסטורית חד-פעמית לשינוי המאזן הדמוגרפי וההתיישבותי בין היהודים והערבים. ההזדמנות שלא היהודים יזמו אותה, ולטעמו הם גם לא ניצלו אותה כיאות. ככל שהדברים היו תלויים בו, הוא עשה כמיטב יכולתו לא רק לכבוש את שטחי א"י, אלא גם לפנות אותם מערבים", כותבת שפירא.


בני מוריס שסקר ספר זה (ובינתיים כבר מסכים מן הסתם עם רוב הנחות היסוד של אלון), מוכיח את שפירא על שכתבה בעבר על האתוס הדפנסיבי של כוחות ההגנה ושרק אחר כך עברו לאתוס האופנסיבי. מה פתאום, הוא כותב, כל עוד היינו חלשים ובמיעוט היינו אכן דפנסיביים אבל כשניתנה לנו ההזדמנות, עברנו מהר מאוד לאופנסיביות. והוא מוסיף תרומה הגותית משלו: לו עמדו לרשות הרצל חמש דיביזיות, היה משגר אותם ללא היסוס לפלסטינה כדי לכובשה" ("הארץ", ספרים 24/4/04).


אם לחזור לשאלה שנשאלה קודם – אם הציבור הרחב היה יודע זאת, האם היה מחזיק ב"פטריותיותו", וב"אמונתו בדרך"? אם לדון לפי מצב הרוח של הציבור היום, לא נראה שהידע היה גורם לשינוי בעמדותיו.


מה זה גירוש? באותם ימים הייתי חבר קיבוץ וחבר נלהב ב"שומר הצעיר". הייתי בעד מדינה דו-לאומית אבל קיבלתי עם כל תנועתי ללא בעיות את גזירת חלוקת הארץ והקמת מדינת ישראל. לקיבוץ שלי היו עם פרוץ מלחמת העצמאות 1,700 דונם בקירוב. עם תום הקרבות היו קרוב ל-20,000 דונם. כל הסביבה התרוקנה פתאום מבני אדם. רק השייח’ חוזייל ומשפחתו נשארו במקומם מול היישוב שלנו. לא הרגשנו כלל שלקחנו ממישהו את האדמה – כי לא ראינו את הפלסטינים בורחים. מצפונינו נשאר נקי. ובמיוחד לאור העובדה שלא היה לנו כאן עניין בהתעשרות אישית פרטית. הכול היה הרי רכוש משותף של הקיבוץ.


ביפו למשל, המצב היה שונה. הגעתי לשם אחרי המלחמה וראיתי כיצד בעיר שלמה התחלפה האוכלוסייה. כאן ניכרו עדיין עקבות האנשים שגרו כאן קודם ויצאו-ברחו-גורשו. בדירות בהן גרו, התיישבו התושבים החדשים, יהודים שנשארו אחרי השואה באירופה, ועדיין נשארו מקצת הרהיטים של הבעלים הקודמים. לעתים נותרו עוד תמונות משפחה על הקיר. פתאום עלה בי זיכרון של ביקור קודם שלי ביפו, שנים רבות לפניכן. טיילתי עם חברי מהשומר הצעיר ביפו, ונפגשנו עם כמה יפואים צעירים בני גילינו. התחיל ויכוח (ידידותי בהחלט) בינינו. אנו הסברנו שאנו שואפים למאבק משותף יהודי-ערבי למען עצמאות הארץ והקמת מדינה דו-לאומית בכל פלסטינה (לא הייתי מצוי אז ברזי האותיות הקטנות של התוכנית הדו-לאומית ("תוכנית בנטוב") של השומר הצעיר. שם היה מדובר על מדינה דו-לאומית שתקום אחרי שליהודים יהיה רוב בארץ, שהמנדט הבריטי ימשך עוד עשר שנים – ואם הפלסטינים לא יסכימו לתוכנית, יאלצו אותם המעצמות הגדולות לעשות זאת.


הפלסטינים רק הסתכלו בנו באי אמון, הצביעו על סמלי השומר הצעיר על דש בגדינו ואמרו "מה ערך לכל הדיבורים האלה הרי אתם ציונים".


ישראל נוסדה אחרי מלחמת 48′ והניצחון במלחמה היה מלווה בגירוש רוב האוכלוסייה המקומית. כלומר באסון לאומי קטסטרופלי – הנכבה. מלחמת 48′ נקראת אצלנו מלחמת העצמאות. אבל יש לשאול ממי בעצם כבשנו את עצמאותנו. ישראל היתה מנדט בריטי, כלומר בשלטון בריטי. אבל במהלך המלחמה לא לחמנו כלל בבריטים (תקראו על כך בספרו המצוין של תום שגב "ימי הכלניות"). המלחמה היתה נגד הערבים והפלסטינים. בכרך הרביעי של הביוגרפיה של בן גוריון ("קנאת דויד" של שבתי טבת) שיצא זה עתה, מתוארת דווקא גדולתו של בן גוריון בכך שכבר שנתיים לפני המלחמה הכין את היישוב למלחמה נגד הערבים. אניטה שפירא, הסוקרת הנלהבת של הספר, כותבת: "הוא הבין כבר בסוף 1946 שצריך להפסיק את המאבק בבריטים כדי לנצור את הכוח הצבאי של היישוב למאבק בערבים. בכך הרחיק ראות מן האקטיביסטים ומן המתונים גם יחד".("הארץ, מוסף ספרים, 10/3/05).


קשה ובעצם בלתי אפשרי להוציא את מלחמת 48′ מן הרצף ההיסטורי של מלחמת דחיקה נגד העם שישב בארץ. מראשית ההגירה וההתיישבות הציונית בסוף המאה ה-19 הכריזו העולים שהארץ הזו שייכת להם. תוכנית כל המפלגות הציוניות בארץ היתה השגת רוב יהודי, כלומר שלילת זכותו של העם הפלסטיני על הארץ עד כה. זה כמובן התאים לרוח הזמן של אותם ימים שהיתה שיא הקולוניאליזם האירופי. הנימוק המרכזי הציוני לכיבוש הארץ היה ברור: "לנו הזכות על כל הארץ". ההנמקה היתה הזכויות ההיסטוריות של העם היהודי. הציונות "הצליחה" מתחנה לתחנה. במבט לאחור, כיבוש הארץ נראה כמו תהליך דטרמיניסטי שלא היה כוח שיכול היה לעוצרו. התהליך החל מתפיסת ראש גשר ובסיס התיישבותי ראשוני תחת השלטון העות’מאני, דרך הצהרת בלפור הבריטית שאיפשרה את הקמת היישוב, ועד למלחמת העצמאות – הנכבה החל מ-47′. לאחר מזה היה ניסיון קצר ל"ממלכת ישראל השלישית" בשיתוף צרפתי בריטי ב-1956 ולאחר מכן גולת הכותרת בכיבוש הארץ כולה ב-1967. ומאז הכיבוש הצבאי חל ניסיון של כיבוש התנחלותי התיישבותי הנמשך עד עצם היום הזה.


והנה בשיא ההצלחה הישראלית כאשר ישראל שולטת בכל הארץ, כאשר מאחוריה ניצבת המעצמה החזקה בעולם, דווקא אז מתחיל המסע להיעצר. תוכנית ההתנתקות היא רק סימפטום לכך. בסופו של עניין אין בכוחה של מדינת ישראל לכפות את רצונה על העם הפלסטיני. יתר על כן, מי שרוצה להעביר את המאבק הלאומי קולוניאלי גם לפסים דתיים ימצא את עצמו במאזן כוחות הנוטה לרעתו. דווקא ביום העצמאות הנוכחי צריך לחזור ולהדגיש שפתרון צודק של הסכסוך הישראלי פלסטיני הוא האינטרס של ישראל. הפתרון גם הוא ידוע ואין צורך להמציא מחדש: גם היום לא סר חינו של פתרון שתי המדינות שבצד הפלסטיני הוא נישא על כמיהת ליבו של הרוב העצום של העם למדינה משלו. גם יסודות תוכנית השלום ידועים: גבולות 67′ ופתרון בעיית הפליטים על בסיס הכרה בזכות השיבה.


אסיים בנימה אופטימית הלקוחה דווקא ממאמר ראשי של עיתון "הארץ" הכותב "שביום העצמאות הזה אין משהו אופטימי וחשוב לשאוף אליו יותר מאשר חלוקת ארץ ישראל מחדש, בהסכמה ולא במלחמה למדינת ישראל ולמדינת פלסטין. והוא מציע (אני רוצה להניח שהכוונה כאן לממשלת ישראל) "לא להתקמצן, לא להתבכיין, לא להתחשבן, לא לראות צל הרים כהרים, לא לדבוק בכל תל וקבר ובית ולא לפחד מהחלטות היסטוריות".


לו יהי!

תגובות
נושאים: מאמרים

231 תגובות

  1. אלישע הגיב:

    לשמואל אמיר,
    אני מבטיחך חגיגית, מעל אתר זה, ובנוכחות המגיבים הנכבדים, כי ביום שבו הודו תכיר באחריותה לגירוש מיליוני מוסלמים לפקיסטן, וביום שבו פקיסטן תכיר באחריותה ל"נכבה" של מיליוני ההינדים שגורשו על ידה להודו, וביום שבו טורקיה תכיר באחריותה לטיהור האתני שערכה ביוונים שישבו באסיה הקטנה, וביום שבו תכיר יוון בעוול הנורא שנגרם למוסלמים הטורקים שישבו ביוון, אני, אלישע, אצדד בזכות השיבה בלב מלא, באמונה שלמה, ואקבל את הפליטים הפלסטינים בזרועות פתוחות. אמן סלה.

  2. לאלישע הגיב:

    לאלישע

    בטח צידדת באלה מגרמניה, פולין ושוויץ שאמרו שהם יכירו בשואת היהודים רק לאחר שהטורקים יכירו בשואת הארמנים, ורק לאחר שהינקים יכירו בשואת האינדיאנים, ורק לאחר שהאוסטרלים יכירו במה שעשו לאבורג’ינים ורק לאחר…

    אני בטוח שאתה מסתכל בראי ורואה אדם עקבי.

    אמן, כן יהי רצון.

  3. עופר לאלישע ול "לאלישע" הגיב:

    נראה לי שאתם במישורים שונים – הכרה באחריות לגירוש (או בכך שלא נתנו לבורחים ממלחמה לשוב) זה עניין אחד, לתת להם לחזור לאחר עשרות שנים זה עניין אחר לגמרי.

  4. דניאל לעופר – הכרה, בלא מתן אפשרות לחזרה בפועל הגיב:

    משמעה = "כן, אנחנו באמת נבלות וחלאות, אבל – נחשו מה? – היינו נבלות וחלאות זמן מספיק, על-מנת שזה יהיה בסדר, אם נמסד את המצב הנתעב, אליו הגענו; כי אמנם, זה לא יפה מצדנו, אבל – עדיין – וואו איזה יופי-טופי!!!"

  5. עופר יהלום הגיב:

    לאלישע – נו כן, הרי כל מדינה בעולם נוסדה עי כיבושים, מעשי טב, טרנספר והטמעה בכוח של האוכלוסייה המקורית.כיום רוב המדינות הפסיקו לעשות זאת, וחלקן מוכנות להכיר בעוול שעשו, אבל אין אף אחת שמוכנה לתת פיצוי על הרכוש שלא לדבר על זכות שיבה לצאצאי הפליטים שגורשו.אם אני מוכן להיות קאתולי יותר מהאפיפיור, זה לא אומר שאני צריך להיות כמו פטרוס הקדוש עצמו.

    לעפרה – כפי שמוכח בשנים האחרונות, המודל השוויצרי לא מתאים לשום מדינה, אפילו לא לשוויץ!
    לא ניתן לקחת שני עמים, נניח הישראלי והפלסטיני, לשים אותם המדינה את (נניח "ישראתין" כמו שרוצה קדאפי), להגדיר אותם כמשתייכים לעם הישראתיני ובזה נגמר העניין. המאפיין העיקדי של לאום הוא השפה (תנאי הכרחי ולא מספיק כלומר יתכנו מספר לאומים עם אותה שפה אבל לא לאום אחד עם מספר שפות), כאשר השפה לא השתנתה בקנטונים של שוויץ כבר מאות שנים, והרי הקנטונים עצמם הם סוג של אוטונומיות לאומיות, בייחוד כיום כאשר חלק מהמסכויות של הממשלה הפדרלית עברו למוסדות האיחוד האירופי.

  6. דניאל לעופר הגיב:

    אף-אחד פה לא אומר, שזה יהיה קל, או *אפילו* "אפשרי". עדיין, הייתי שמח מאד לראותך מוצא ראש-ממשלה, או מועמד ישראלי לראשות-ממשלה, שגם עתיד להיבחר בזמן הקרוב – וגם יפנה מספיק התנחלויות בגדה, על-מנת לאפשר את יצירתה של מדינה פלשתינאית עצמאית *באמת* ולא בופוצוואנה. את אופציית הקו הירוק, לדעתי, כבר הצליחו לאייד פה; מה שנשאר, הן רק שלוש אופציות לפתרון: מדינת אפארטהייד, עם בופוצוואנה מפוצלת, לסיפוק עבדים לאדוני-הארץ, טראנספר לילידים ומדינה אחת לכל. האופציה הראשונה – איננה מוצאת חן בעיני בשום פנים ואופן! השנייה – אין מה לדבר, לדעתי, אז נשארת רק השלישית.
    רע לך? בוא בטענות למתנחלים ולמשת"פיהם במסדרונות-השלטהון, לא אלי!

  7. שמואל אמיר לעופר הגיב:

    לעופר
    כרגיל ציונים טוענים שהם לא גירשו את הערבים מכאן , שאינם אשמים בנכבה ובכלל ארץ זו היא שלהם בגין הזכויות ההיסטוריות. נימוקים אלה תופסים היום רק עבור ציונים פנאטים בעליל. והנה בא אתה וטוען שאכן אין באמת זכויות היסטוריות ואתה יוצא גם נגד :ניקוי" אתני. הכול טוב ויפה אלא שאתה מוסיף הגיג קטן לתפיסה הליברלית שלך : "כך עושות כולן". כלומר כך דרכו של העולם וכך אתה מצליח להגן על הציונות באופן "ליברלי". זכויות היסטוריות מלפני 2000 שנה כביכול ערכן כמו זכויות של פליטים מלפני 57 שנה וגירוש אתני ממשי ב 47-48 ו- 67′ מושווה לאיזה גירוש מיתי (ממצרים?). ההגנה הליברלית כביכול על הציונות היא בעיני מבחינות מסוימות אף גרועה מן הטענות של הציונים הפנאטיים – אבל מה לא עושים להגנה על הציונות!

  8. שאלה מדן לשמואל הגיב:

    סליחה, רק כדי להבין: מה ההבדל בין גירוש לפני 57 שנה לגירוש לפני 1900 שנה?

  9. ש. א. הגיב:

    זה ההבדל בין המציאות לבין המיתולוגיה. במציאות הקורבנות עדיין בינינו, הם מסרבים להיעלם ודורשים פתרון!

  10. דן הגיב:

    זה אולי קצת לא נעים, אבל, איך לומר – את אותו הדבר בדיוק אומרים גם אלה וגם אלה… כולם "מסרבים להעלם ודורשים פתרון".

  11. לשמואל אמיר הגיב:

    משום מה נידמה לך ולחבריך שאתם אחראים על הגדרת הזכויות בהיסטוריה ובעולם בכלל. אבל האמת היא שאתם לא מייצגים שום דבר ודעתכם לא נחשבת ובוודאי לא קובעת.

    זכות היהודים על א"י או לפחות על חלק גדול ממנה הוכרה ע"י הקהילה הבי"ל בתעודת המנדט הבריטי ובהחלטת החלוקה של האו"ם והיא מוכרת כיום ע"י כל העולם כמעט כמו זכות של כל עם אחר על ארצו – כל העולם חוץ מכם, החמאס ועוד כמה גופים מהסוג הזה. אתם לא חושבים שאתם קצת מגזימים אם אתם חושבים שמישהו זקוק לאישורכם למשהו בעולם הזה?

    אתם גם היחידים – חוץ מהפלסטינים ותועמלנים ערבים ושמאלניים – המדברים על ‘גירוש’ הערבים. בשביל כל העולם יש בעייה הומניטארית של פליטים שנוצרה כתוצאה ממלחמה שצריך לפתור איכשהו כמו שפתרו עשרות בעיות פליטים אחרות. אף אחד בעולם חוץ מתועמלנים פלסטניים ומטורפי השמאל הקיצוני לא מדבר על ‘שיבת הפליטים’ כי כולם יודעים שלא מחזירים את הגלגל אחורה – לא באירופה, לא באפריקה, לא בין הודו לפקיסטאן.

    אז אתם יכולים להמשיך להסתובב סביב הזנב של עצמכם ולקיים ‘דיונים’ עם עצמכם – וכדור הארץ ימשיך להסתובב במסלולו הרגיל.

  12. Henry Lowi הגיב:

    The entire liberal wing of Zionism has expressed its disgust at the recent Haifa University think-tank on making Palestine Araberrein.

    At the same time Ari Shavit’s article in Haaretz contains an attack on the right of return on ostensible grounds of “reasonableness” and realpolitik — קישור —

    As the Palestine refugees press for their rights, outside the confines of the Oslo-created PA, the PA pays lip-service to these pressures, although the PA cannot be relied upon to demand recognition of, and implement, the refugees’ right of return.

    In Zionist-dominated Israeli Jewish society, the fight against the refugees is in high gear, politically as well as militarily. It is being waged on Hagada Hasmalit, as well.

    The ONLY principled answer to the “demography” fascists is to stand up plainly and clearly for the refugees’ right of return. It’s not enough to express your disgust at Arnon Sofer and his friends. They and all wings of Zionism are in one camp. All supporters of the so-called “2 state solution”, “2 states for 2 peoples”, etc. are in that camp. All stand for the continued existence of the “Jewish state”, i.e. a state based on demographic purity, racism, lack of democracy, and ethnic cleansing.

    All honest peace activists and honest pro-democracy activists must embrace the Palestine refugees as fellow human beings, as people indigenous to the Land, as the primary victims of the establishment of the Zionist State of Israel, and as partners in the building of a new society.

  13. יורם בר-חיים לשמואל אמיר הגיב:

    הרעיון שלפיו "מדינה אחת" סותרת את המאבק הפלסטיני להגדרה עצמית הוא המצאה של אינטלקטואלים שתומכים ב"מדינה אחת" מהסיבות הלא נכונות. פרוגראמת השחרור של העם הפלסטיני משנת 69 מדברת על "מדינה חילונית ודמוקרטית בכל פלסטין. כשמתווכחים את הויכוח הפוליטי בערבית, התומכים בשתי מדינות לא טוענים שהרעיון של פלסטין חילונית ודמוקרטית נוגד את שאיפותיהם הלאומייות או שהוא רעיון רע, הם פשוט טוענים ש"מסיבות פרקטיות" עדיף כרגע שתי-מדינות.

    במילים אחרות, הדרישה של פלסטינית ל"שתי מדינות" כשיפור לעומת המצב הקיים (קרי, הפסקת הכיבוש בשטחי 67) איננה דומה כלל לאותה דרישה מצד אנשים המנסים להגן על קיומה של ישראל הציונית (ואין ישראל לא ציונית). הפלטינים, כפי שאתה אומר בצדק, נהרגים למען שחרור לאומי, למען עצמאותם, לא למען "שתי מדינות". "שתי מדינות" זה משהו שנחשב (במקרה הטוב) לפשרה המאפשרת חלק מתביעות השחרור הלאומי.

  14. אלישע הגיב:

    תגיד, שמואל אמיר, יש אירגון, או מפלגה או גוף של הודים שמטיפים לזכות השיבה של מוסלמים להודו? שוטטתי בכל מרחבי האינטרנט ולא מצאתי ולו אחד כזה לרפואה. לך (או להנרי לאווי, האיש שעדיין לא מצא מיקלדת בעיברית) ידוע על משהו כזה?

  15. שמואל אמיר להנרי לווי הגיב:

    להנרי לווי,
    אתה מצהיר שכל תומכי הפתרון של "שתי מדינות" הם במחנה הציוני וכולם יחד במחנה של הגזען ארנון סופר מאוניברסיטת חיפה. יכולתי כמובן לכתוב מאמר או שניים לסתירת "אמיתות" כאלה. אלא שמפאת הכבוד שאני רוכש לך לא אעשה זאת. אשאל אותך רק שאלה קטנה: האם אתה באמת חושב שהרוב העצום של הפלסטינים בגדה המערבית וכן הפלסטינים בישראל, שהם בעד פתרון שתי המדינות וחוזרים על כך בכל הזדמנות , הם ציונים ואף גזענים? האם כל כך קל לזלזל בכך שפלסטינים שנהרגים במאבק על תקומת מדינתם נקברים עטופים בדגל הפלסטיני? מה מביא אותך להתנשא על רוב הפלסטינים, להתעלם מדעותיהם? בשם מי אתה מדבר ועוד בשפה כזו?

  16. עופר יהלום הגיב:

    לדניאל – אף-אחד פה לא אומר, שפיתרון של שתי מדיונות יהיה קל, או *אפילו* "אפשרי".וזה גם לוקח שמן רב – לקח 35 שנה עד ששליש מהציבור שוכנע לתמוך בפתרון של שתי דמיניות לפי קווי ז’נווה, עם חילופי שטחים, וכנראה שייקח עוד מספר שנים עד שיהיה לזה רוב או אפילו רוב מכריע.
    לדעתי, כל נסיון לממש אחד מהפתרונות האחרים, הגם שהוא אפשרי, יסתיים באסון – המשך הגם שהם אפשריים בעיקרון, יסתיים באסון – המשך המצב הנוכחי או מדינת בנתוסתאנים(אינתיפאדה שלישית), מדינה דו-לאומית (מלחמת אזרחים כמו בלבנון/בוסניה), טרנספר (מרי אזרחי או מלחמת אזרחים עם חיילי צה"ל משני הצדדים).
    שאלתך בעניין מועמד לראשות הממשלה מזכירה לי, שביום ו’ הופיע ראיון עם אהוד ברק במוסף "הארץ", שבו הוא מאשים את שרון שמעשיו יוליכו לקווי ז’נווה. לדעתי שרון מתכוון דווקא לבנתוסתנים ולהערכתי ברק עם פרסום תוצאות הבחירות מנהיג מפלגה של 10-15 מנדטים, אבל זה כבר עניין אחר.

    לשמואל אמיר – אני לא אוהב ששמים עלי תוויות של ציוני, ליברל, שמרן, סוציאליסט וכו’, ובוודאי לא שמסלפים את דברי -אבל מה לא עושים בשביל לתקוף את הציונות!.
    אני לא אומר שהנורמה של טיהור אתני מצדיקה את מעשי הציונות, אלא שכל תנועה לאומית בהגדרתה מתבססת על טיהור אתני, ממש כפי שכל עסק המעסיק שכירים מתבסס על ניצול עבודתם, גם בלי שעושים כל שיפוט מוסרי.

    וכן, אני אומר שערכן של זכויות היסטוריות של עם מלפני 2000 שנה הן כמו מלפני 57 שנה – כלומר אפס!. מובן שיש זכויות אינדיווידואליות שקיימות תקופה מוגבלת, כמו זכות הקניין שקיימת 300 שנה אחורה לכל היותר עקב היעדר מסמכים מוקדמים יותר, וזכות השיבה של פליט ומשפחתו הקרובה שקיימת 80 שנה אחורה לכל היותר עקב תוחלת החיים.

  17. עופר ליורם הגיב:

    לאחר שסיימתי את תגובתי הקודמת למאמר ראיתי את תגובתך, ואני חייב לציין שלדעתי, לאחר הקמת שתי מדינות, אין לפסול קונפדרציה ישראלית-פלסטינית, ממש כפי שתומכי ה"אופציה הירדנית" בשנות ה-80 תמכו בקונפדרציה ירדנית-פלסטינית ולא פסלו הצטרפות ישראלית אליה בשלב מאוחר יותר, או בדומה לאיחוד האירופי שקם בשנות ה-90, למרות שכל זה עניין לשנים רבות אם בכלל; מה שבטוח הוא שאחרי שכולנו הגענו להסכמה, אפשר לסגור את האתר (: .

  18. דניאל לעופר וליורם הגיב:

    כפי שאני רואה זאת, אנחנו הולכים בכיוון שגוי מיסודו. תחת להתדיין דיונים עקרים, על כן זכויות הסטוריות / לא זכויות הסטוריות, עלינו לברר לעצמנו, מהי הדרך היעילה ביותר, על-מנת להביא לידי סיום את המצב, בו שלושה וחצי מיליוני בני-אדם, נאלצים לחיות בלי שום זכויות-אזרח שהן, עוד כמיליון וחמישית חיים, בלא שיהיו להם שום זכויות אזרחיות משמעותיות, עוד כשלוש-מאות אלף בני-אדם, נאלצים להסתתר ולהימלט על חייהם, מפחד רדיפות וגירוש, בידי כוחות השחור והקסנופוביה, וגם מקרב בעלי הזכויות, המלאות-ל?כ?או?ר?ה?, למעלה ממיליון וחצי בני-אדם, חיים על סף העוני ואף מתחת לו. המדובר כאן הוא, בהערכה מינימלית, בשישה וחצי מיליוני בני-אדם, שחייהם, בין הים לנהר, אינם חיים, עקב הדבקות בעיקרון, של לאומיות נפרדת – על כל מה, שדבקות זו מביאה עמה, בין שבתור תוצאה ישירה ובין שבתור עקיפה. עלינו לבחון, אם כן, איזה פתרון יביא קץ, למצב הזה – ואותו לקדם!

  19. שאלות לדניאל הגיב:

    מה שכתבת בדיון עד עכשיו ניתן להסיק שאתה תומך במדינה אחת מהים עד הירדן, מדינה כזו אמנם תשפר את מצבם של הפלסטינים וערביי ישראל לעומת מצבם כיום, אבל מי ערב לך שישתפר מצבם של העובדים הזרים? – הרי זו לא תהיה מדינתם שהרי אינם משתייכים לאף אחד משני העמים.
    ועוד דבר – עוני ועושר הם מטבעם יחסיים. אם תקום מדינה אחת, סביר להניח שמצב העניים הפלסטינים ישתפר במידה ניכרת, אבל האם לא תיגרם הרעה יחסית במצבם של היהודים, כלומר חלק גדול יותר מהם יירדו מתחת לקו העוני?

    עופר

  20. מתן לש.א. הגיב:

    "זה ההבדל בין המציאות לבין המיתולוגיה. במציאות הקורבנות עדיין בינינו, הם מסרבים להיעלם ודורשים פתרון!"

    הגלויות, הגירושים והטרנספרים שנערכו בתושבי ממלכת ישראל הקדומה שנכבשה הם עובדה קיימת שאמנם הפכה למסורת אך אין זה אומר שהיא מיתולוגיה. יש לכך תעודות ועדויות היסטוריות מלבד התנ"ך, כמו תעודות אשוריות, בבליות וכו’ שנמצאות במסופוטמיה הקדומה (כיום אזור עיראק). התוצאה של גלות ישראל: פיזור העם בעשרות\מאות ארצות תבל. תקציר ההיסטוריה של העם היהודי בגולה ודאי ידוע לך. קורבנות גירושי העבר הם מיליוני היהודים שנטבחו, גורשו ונדחו לאורך הדוחות במקום מושבם.
    מטופש מצדך להגיד "הם עדיין בינינו ומסרבים להיעלם"… בניגוד ליהודים שגורשו מא"י שכביכול "נעלמו"? ומיהו עם ישראל כיום, לדעתך?

  21. יורם בר-חיים לשמואל אמיר הגיב:

    נתחיל מהסוף : ייתכן שהרבה מאד פלסטינים לא רוצים לחיות עם מדכאיהם, אבל רוב הפלסטינים רוצים שחרור בכל חלקי ארצם, גם אם הם מוכנים לוותר עליו כדי לסיים את הכיבוש של שטחי 67. למעשה, לפליטים ולפלסטינים אזרחי ישראל אין ברירה, הדרך היחידה שבה הם יוכלו לא לחיות עם יהודים זה לגרש אותם ועל זה הם אינם נאבקים…

    כעת, לא נכון בכלל לומר "הפלסטינים רוצים", יש כל מיני פלסטינים. חלק מהפלסטינים מוכנים להגיע לפשרה על מדינה בשטחי 67 וחלק מתעקשים על שחרור בכל ארצם שיקבל צורה של מדינה חילונית ודמוקרטית, זהו הבסיס הנכון למאבק על "מדינה אחת" ולא ביטול המאבק הלאומי הפלסטיני.

    בקשר לגדר, אתה טועה, עמדתם של רוב הארגונים הפלסטינים (גם של הארגונים המפלגתיים והלא-מפלגתיים בתוך הקו הירוק) היא התנגדות גם לגדר על הקו הירוק. יש אפילו נייר עמדה בנושא ואנסה לחפש ולהביא.

    האלג’יראים לא רצו להתאחד עם צרפת כי צרפת לא היתה ארצם, היא היתה ארצם של הכובשים, הפלסטינים, שרובם גורשו מכאן ב-48, רואים בשטחי 48 את ארצם, גם אם הם מוכנים לויתורים בנושא. המאבק על אלגיר היה רק על אלג’יר, הציונות מדכאת את העם הפלסטיני בכל חלקי הארץ ולא רק בשטחי 67.

    אני בכוונה (גם הנרי לאוי לדעתי) לא מדבר על "מדינה דו-לאומית" שהיא נסיון למזג את ישראל הציונית עם פלסטין שלא הוקמה תוך כדי ביטול מערכת המושגים של שחרור לאומי. אני מדבר על מדינה חילונית ודמוקרטית שהיא בעבר הפרוגרמה של תנועת השחרור הלאומי וכיום הפרוגראמה של השמאל העקבי בתוך התץנועה הזו.

  22. שמואל אמיר ליורם הגיב:

    ליורם,
    אני כמובן מסכים איתך שהפלסטינים לוחמים למען הקמת מדינה שלהם : פלסטין! ולפי הדוגמא שנתתי הם אינם מובאים לקבר עטופים בדגל פלסטיני וישראלי אלא רק בזה הפלסטיני. יחד עם זאת הם מכירים, כפי שאתה מציין, שמבחינה פרקטית הם מסכימים לשתי מדינות. גם זה לא היה קל עבור הפלסטינים, אבל זו עובדה פוליטית שראוי היה שאנשים שהם בעד העניין הפלסטיני יבינו סוף סוף. לתכנית של מדינה דו-לאומית יש חסרונות רבים אחרים. אולי העיקרי שבהם הוא שיש בו בעצם ערעור על המאבק הפלסטיני לעצמאות. למה להיאבק למדינה פלסטינית אם המטרה היא דו-לאומיות? למה להיאבק על גבולות 67 ‘ אם המטרה היא מדינה דו-לאומית? הפלסטינים הרי אמרו שאינם מתנגדים להקמת הגדר על גבול קו הירוק, כאשר ההיגיון מאחורי זה הוא לייצב את גבולות 67′ . אז מה ההיגיון מבחינת אנשי הדו-לאומיות להיאבק נגד הזזת הגדר לתוך השטחים הפלסטיניים? ומה היגיון המאבק על גבולות 67′? גם לא מובן לי על סמך מה מצפים אנשי הפתרון הדו-לאומי שהפלסטינים ירצו לחיות במדינה אחת עם מדכאיהם רבי השנים. האלג’ירים התנגדו בכל תוקף (תוקף במקרה זה מאבק רווי דם) להצטרף למדינה הצרפתית כפי שממשלת צרפת החליטה עבורם. למה מדוכאים ישמחו להצטרף למדינה של מדכאיהם?
    הרעיון הלאומי והרצון למדינה משלהם עוד לא מיצה עצמו אצל הפלסטינים למרות התנאים הקשים בו הוא מתרחש. זה כל כך קשה להבין? הרעיון הדו-לאומי נולד בשל הייאוש מהצלחת המאבק הפלסטיני להקים מדינתם העצמאית, מתוך השלמה שבייאוש שישראל ניצחה ואין מה לעשות. מבחינה זו ( בלי שזו כמובן כוונתם) אנשי הדו-לאומיות מרפים ידיהם של אלה הנאבקים למדינה עצמאית בקרב הפלסטינים.
    לסיום אחזור רק על דבר אחד: לא להתעלם מהרצון של הרוב הפלסטיני העצום למדינה משלהם – במקום להטיף לפלסטינים מוטב להקשיב להם – להגיונם ולרחשי ליבם.

  23. לשמואל אמיר בנוגע לאלג’יריה הגיב:

    האלג’ירים עשו את שגיאת חייהם כשלא הסכימו להיות חלק מצרפת ולהיאבק בתוכה על שוויון זכויות.

    כל הדם הרב שנשפך והסבל הבל-יתואר היה רק כדי לקבל מדינה נחשלת, מפגרת, מדכאת, הנעה בין איסלאמיזם קיצוני ובין דיקטטורה צבאית ונתונה במלחמת אזרחים עקובה מדם כבר 15 שנה.

    חוץ ממארש צבאי בתור ‘הימנון’ וסמרטוט ירקרק התלוי על מוט לא נתנה להם המדינה הזאת דבר – כבר יותר מ-40 שנה. אבל לקחה להם הרבה מאוד, לרבים מהם את חייהם.

    מיליוני אלג’ירים (רבים מהם ברברים, לא ערבים) אמרו ‘כן’ לחיים בצרפת והצביעו ברגליהם נגד המדינה הנוראה שלהם.

    אין דבר שמיליוני אלג’ירים משתוקקים לו יותר מאשר לחיות במדינת ‘מדכאיהם לשעבר’ ולהיות חלק מהאיחוד האירופי.

  24. Henry Lowi הגיב:

    Avi Shavit in Haaretz attacked Mustafa Barghouti for daring to insist on the right of return.

    In Israel, the Zionist “left” and the “non-Zionist” left all are silent on the right of return — with some rare and important exceptions, centered on Zochrot.

    The “demography” fascists and the supporters of Oslo, Road Map, Geneva Initiative, and any other program for preserving a state in Palestine that is based on privileges for the Jewish ethnic group — all are in the same camp, when it comes to the fundamental political choices that affect the future coexistence of Arabs and Jews in Palestine.

    The fundamental divide is: Is this a fight to re-organize the Partition of Palestine, to preserve a Zionist-colonialist enclave? Or is it a fight for the right of self-determination of the people, all the people, of Mandatory Palestine?

    Within Palestinian society, there is a range of views, of course. The following view is asserting itself more and more, as the failure of Oslo is analyzed, and as the so-called "2 state solution" a-la Sharon, Bush, and Abu Mazen becomes clear.

    See: — קישור —

    This view might be authoritative, or not, it might be widespread, or it might be a minority view. But, on its face, it contains the elements for coexistence on the basis of democracy and human rights, and thus contains a principled and practical answer to the “demography” fascists, all the Zionists, and all the supporters of “2 states for 2 peoples”.

  25. אדרינוס הגיב:

    מה שלא מתאים להשקפותי הוא כמובן "דוגמה", הכותב הוא "תופעה" ו"המציאות" תמיד משתנה בהתאם לדעתי.
    מה לעשות אבל מה שטוען הנרי בבהירות ובעקביות הוא שלא יתכן פתרון לשאלת הסכסוך לאורך ימים שיתעלם מהזכויות הבסיסיות של הפלסטינים, כולל זכות השיבה ולא יתכן שלום ללא דמוקרטיה, שוויון ביו ערבים ליהודים וביטול כל האפליות והפריבילגיות.
    מה לעשות, המציאות אכן מוכיחה הנחות אלו אבל יש מי שמעדיף לטמון את הראש ב"הנריזם"

  26. אדריאנה, ליורם בר הגיב:

    אז, למי שרצה, הנה עוד תגובה "הנריסטית". מי שרוצה 2 מדינות ל2 עמים הוא אוטומטית תומך בישראל ללא סייג, שוביניסט פרובינציאלי ועוד גידופים… מסע ההפחדה שלך ושל שותפך מקנדה (הגם שלא פגשת אותו מעודך) ממש לא יצלח. מותר ואפשר לא להסכים לפנטזיות של "מדינה אחת מהים עד הנהר" ובמקום זאת לפעול לפתרון צודק של חלוקת הארץ הזאת ל2 מדינות גם בלי להיות גזען, לאומני, ציוני, ריאקציונר…

    לא אמרתי שצריך להיות עשרים שנה בקנדה כדי להיות מנותק מהמציאות. אפשר גם אפשר להיות בחיפה ולהיות מנותק… או לאומן ערבי "מתקדם"
    (גם אם ממוצא קיבוצי).

  27. אדריאנה, על תופעת ה"הנריזם" הגיב:

    נו… ואני שואלת… מאיפה מישהו שלא חי בארץ כבר שנים רבות, לא מעורב פוליטית בשום מסגרת חוץ מפורום או שניים באינטרנט, לא כותב אפילו בעברית (וזה לא רק טכני בעיני)… מאיפה הוא שואב את הבטחון והפסקנות לקבוע קביעות כה חד-משמעיות? או שמא הכל ידוע ונחרץ מבעד למשקפיים של הנרי, שהמציאות עצמה לא נורא חשובה, רק ה"דוגמות" שהוא יודע לשנן? האם אין אפשרות שבעשרים שנה פלוס שהנרי מנותק (מבחירתו האישית) מהמאבק הפוליטי בארץ התרחשו שינויים שונים המצריכים בחינה מחודשת של ה"דוגמות"?

    מצטערת על הציניות (אם נשמעת כזו), אבל כל זה יחד עם הלינקים המוזרים משהו על עיסוקיו וקשריו של הנרי, רק מקשים יותר על הבנת הלגיטימיות, הקונטקסט והסבטקסט של הטענות שלו.

  28. יורם בר-חיים לאדריאנה הגיב:

    לאור העובדה שכל ישראלי, "שמאלי" או "ימני" הוא מומחה פסקני וחסר היסוס לפלסטינים, אין לי בעיה עם הפסקנות של הנרי… אני יודע עליו מספיק כדי לדעת שיש לו מספיק קשרים עם פלסטינים כדי ללמוד על המתרחש כאן גם בשנים שבהן הוא שוהה בקנדה. אופס, שכחתי, פלסטינים לא נחשבים, כדי להביע עמדות על המצב בפלסטין אתה חייב לשמוע מישראלים או פשוט לתמוך בישראל ללא סייג…

    אם כבר ללכת עם השוביניזם הפרובינציאלי הזה, אז יאללה, בואו נצטרף כולנו להחלטת האיחוד האירופי שלפיה אחד מסוגי האנטישמיות זה הטענה שישראל היא מדינה גזענית.

  29. קורינה, לאדרינוס הגיב:

    גם הטקסט הזה בהיר ועקבי, לא כן?

    "Among my clients are some of the major Jewish organizations and Israeli organizations active in North America. I have excellent relationships with the staff of the Consulate General of Israel in Toronto."

    — קישור —

  30. שמואל אמיר ליורם הגיב:

    ליורם שלום,
    מתגובותיך הבנתי שבתיאוריה ולטווח ארוך אתה בעד חיסול המדינה הציונית, אתה כותב : "הפסקת הכיבוש בשטחי 67) איננה דומה כלל לאותה דרישה מצד אנשים המנסים להגן על קיומה של ישראל הציונית (ואין ישראל לא ציונית):. אתה גם כותב: פרוגראמת השחרור של העם הפלסטיני משנת 69 מדברת על "מדינה חילונית ודמוקרטית בכל פלסטין". מאידך ולמעשה אתה מקבל את הפתרון של שתי מדינות לפחות בתור פתרון זמני. מאחר שקצת קשה לאחד שתי ההשקפות השפה שלך נעשית פתאום מפותלת ומתפתלת. : "כשמתווכחים את הויכוח הפוליטי בערבית, התומכים בשתי מדינות לא טוענים שהרעיון של פלסטין חילונית ודמוקרטית נוגד את שאיפותיהם הלאומיות או שהוא רעיון רע, הם פשוט טוענים ש"מסיבות פרקטיות" עדיף כרגע שתי-מדינות".
    יוצא שמצד אחד אתה "מדבר על מדינה חילונית ודמוקרטית שהיא בעבר הפרוגראמה של תנועת השחרור הלאומי וכיום הפרוגראמה של השמאל העקבי בתוך התנועה הזו". ומאידך על שתי המדינות "מסיבות פרקטיות"
    ככה זה כאשר מצד אחד רוצים להיות נאמנים לעקרונות המדינה החילונית והדמוקרטית ומאידך מנסים להתחשב במציאות חדשה, ומכירים באפשרות המעשית של שתי מדינות.
    אני מצידי מכיר בשתי מדינות בכורח המציאות, כפתרון יחידי באופק המוכר על ידי הרוב גדול של שני העמים (אנא על תספר לי שיש פלסטינים כאלה וכאלה, אני מדבר על הרוב המכריע של דעת הקהל הפלסטינית בגדה ובישראל) . ישראל נולדה תוך תהליך קולוניאלי ועל חורבת הנכבה אבל בזה היא לא שונה מארצות אחרות בעולם כמו ארה"ב אוסטרליה ואחרות – שגם להן זכות קיום. אלא שבהכירי בזכות הקיום של ישראל אינני משלים עם דמותה היום . ישראל חייבת להפוך למדינה לכל אזרחיה, להכיר בזכות הפליטים לחזור, וכמובן לסגת מכל השטחים הכבושים מ67. אם זאת תהיה עדיין מדינה ציונית על כך ניתן להתווכח. לפי דעתי מדינה כזאת תוכל לחיות בשלום וגם להתפייס עם הפלסטינים. תוצאת פיוס כזה מי יישורנו? שכנות טובה למשך דורות? פדרציה נוסח שוויץ או אפילו מדינה אחת?

  31. דג אילם לאדריאנה הגיב:

    לאדריאנה

    יכול להיות שפתרון של שתי מדינות והיפרדות יביא סוף לדיכוי של הפלסטינים. אך הדיכוי של הפלסטינים לא נגרם בגלל הפלסטינים. כאילו אמרת שללא יהודים לא תהיה אנטישמיות. הרי לא היהודים הם "שגרמו" לאנטישמיות.

    הגורם לדיכוי הפלסטינים (בשטחים ובתוך ישראל) הוא אנחנו, או יותר נכון התנועה הציונית. תנועה זו ביקשה להקים מדינה יהודית. פה טמון זרע האפליה. ראי מה קרה כאן ב-57 השנים האחרונות. כל מי שלא יהודי הוא סוג ב’, או ג’ או…

    בפתרון שאת מציעה (שגם בו תומך שמואל אמיר), פתרון של שתי מדינות, את מציעה שוב מדינה יהודית – רק הפעם ללא הערבים. אבל במדינה הזו שוב תהיה אפליה. אם לא כלפי הערבים אז כלפי "לא יהודים" אחרים. כלפי עובדים זרים או מהגרים מרוסיה, בני זוג שהתחתנו עם יהודים ומסרבים להתגייר you name it.

    האפליה והדיכוי יפשטו צורה וילבשו צורה אחרת. לכן מדינה אחת, שהיא דמוקרטית ושייכת לכל אזרחיה, היא הפתרון לדיכוי. במדינה זו לא תהיה כלל חשיבות למוצאך, לדתך או לאמונתך. כבת/ן אדם את וכולן/ם יהיו שווים. לא תהיה כל הפרדה על בסיס אתני, גזעי או אחר.

  32. קורינה, קורינה, הגיב:

    מה ענין קדחת לתחת? או מה ענין הטקסט הזה לויכוח, בהיר ועקבי או לא

    אדרינוס

  33. אדריאנה לדג אילם הגיב:

    הטקסט שלך נופל לקטיגוריה של טקסטים כמו "וכיתתו חרבותיהם לאיתים", או "גר זאב עם כבש". אף אחד לא יכול להתנגד לסיסמאות כאלו, אבל השאלה היא האם הן יכולות להיות בסיס לפרוגרמה פוליטית הבאה לפתור בעיה קונקרטית של סכסוך מתמשך בין שתי אוכלוסיות עוינות החיות בארץ אחת?

    הפרדה בין שני העמים היא צו השעה, וקו הגבול לא צריך להיצמד בהכרח לקווי 67. אם בעתיד תהיה התפייסות והשלמה במידה שתאפשר איחוד פדרטיבי או אפילו מיזוג, למה לא?

    האם אתה מכיר איזושהי מדינה בעולם, שהיא דמוקרטית ושייכת לכל אזרחיה, ושבה אין חשיבות למוצא, לדת או לאמונה, למוצא אתני וגזעי, וכולם שווים (כולל גברים ונשים)?
    וגם אם אין כרגע מדינה כזו, האם ידוע לך על מדינה כזאת בעבר? ואם אין או לא היתה, אז אפילו מדינה שאיכשהו קצת התקרבה לזה, לא ברמה של סיסמה ריקה על שטר כסף אלא במציאות.

  34. יורם בר-חיים לשמואל אמיר הגיב:

    אתה טועה לגמרי, נסיתי להסביר את ההבדל הטרמינולוגי בין הדרישה הפלסטינית לחיסול הכיבוש בשטחי 67 לבין הדרישה הישראלית (כולל של ישראלים "לא-ציונים") לפתרון של שתי מדינות.

    עמדתי שלי היא שאני תומך במדינה חילונית ומדוקרטית בכל פלסטין ואני לא מאמין שמצב של "שתי מדינות" עשוי בכלל להתקיים. אילו היתה אפשרות כזו, לא הייתי עומד בדרכו של העם הפלסטיני לעצמאות חלקית בחלק מארצו (נהפוך הוא, הייתי תומך בו) אבל לא הייתי קורא לזה פתרון ולא הייתי מוותר על הדרישה לפירוק המשטר הציוני בכל חלקי הארץ.

    מכאן ש :
    אני בעד כל נסיגה ישראלית בכלל, ומכל השטחים שנכבשו ב-67 בפרט, ובעד הזכות של העם הפלסטיני להקים מדינה בשטחי שישוחררו, אם ישוחררו.
    אני נגד ויתור על הזכות של העם הפלסטיני (כולל הפליטים) להשתחרר בכל ארצו וחושב שהפרוגרמת השחרור של "מדינה חילונית ודמוקרטית" היא הפרוגרמה הנכונה.

    ישראל שונה מאוסטרליה ומדינות אחרות בדיוק בכך שהיא לא יכולה להפוך למדינת כל תושביה, משום שעצם ה"תושבות" בה נקבעה בטרנספר והמגורשים (מליוני אנשים) עודם דורשים את הזכות לחדש את התושבות בה, זכות שמימושה (ההכרחי) יוצר מצב של עם פלסטיני אחד בארצו, משני עברי הקו הירוק, כך שאין סיבה לקיים את ישראל כמדינה נפרדת מלבד ההגנה על הפריבילגיות של היהודים.

  35. דג אילם ודמוקרטי הגיב:

    לאדריאנה,

    נהפוך הוא, האם את מכירה מדינה בעולם שההשתייכות אליה היא דתית כמו ההשתייכות כאן של רק מי שהוא יהודי? אולי איראן, אולי.

    אין כזו מדינה בעולם, כלומר יש, ישראל. לא סתם בכל יום מנסים לחזור על המנטרה של מדינה יהודית ודמוקרטית. יודעים שאין חיה כזו בכל העולם אבל חושבים שאם נחזור על צמד המלים הזה מספיק פעמים, מישהו עוד יאמין. נו, אותך כבר הצליחו לשכנע.

  36. חררדו ליורם הגיב:

    לפי דבריך, אם ישראל היתה מחסלת פיזית ולא מגרשת את הפלסטינים, אזי לא היתה שונות מאוסטרליה או מדינות אחרות, ואז לא היית מתנגד לקיום ישראל כמדינה נפרדת?

    האם זהו הקו של הקבוצה שאתה חבר בה, "בני הארץ" (הידועה גם כ"בני הכפר")?

  37. נפתלי, תהיה ליורם הגיב:

    ציינת בהודעות קודמות את הפריבלגיות החמריות שמעניקה המדינה הציונית ליהודים.

    אם אכן הדבר כך, מדוע ואיך היהודים יוותרו על הפריבלגיות האלו, בהנחה שההוויה קובעת את התודעה (ושהכל מונע ע"י החומר ולא הרוח).

  38. יורם בר-חיים לחררדו הגיב:

    זכויות אפשר להחזיר רק לחיים, לא למתים, אילו ישראל היתה מצליחה חלילה לחסל את הפלסטינים אז כן, היא היתה כמו ארה"ב, קנדה ואוסטרליה ולא היה טעם לדרוש את פירוקה אלא רק את השתלבותה במרחב כיישות שווה ולא אימפריאליסטית ולעשות סרטי-פלסטינים בסגנון "רוקד עם זאבים" בכיכובו של משה איבגי…

    מה אתה רוצה שאגיד לך, שאם ישראל היתה רוצחת את כל הפלסטינים הייתי צריך להילחם על זכותם לקום לתחיה ? אולי, אבל אני לא מאמין בתחיית המתים.

    כל זה הוא טענתי שלי, באבנאא אלבלד לא דנים על "מה היה קורה אילו", מספיק קשה עם מה שבאמת קורה.

  39. קורינה לאדרינוס הגיב:

    לא מבינה מה אתה לא מבין. האם אתה מיתמם או שזה ברצינות
    ?
    חוסר העקביות הוא של כותב, שמצד אחד טוען בתקיפות את כל הטענות האפשריות נגד המדינה הציונית, ומצד שני מתאר את קשריו עם ארגונים ישראליים ושגרירות ישראל בצפון אמריקה.

    חוסר הבהירות הוא ביחס לאיך אפשר לשלב את שתי הקצוות האלו. והמבינה תבין…

  40. דן תמיר לאדריאנה הגיב:

    בתשובה לשאלתך, נדמה לי שהקונפדרציה ההלוטית (הידועה גם כ"שויצריה") מתקרבת למודל שתארת.
    אם יהא רצון מלפני ה’ והאזרחים, אזי ב- 5 ביוני תחל גם ההכרה בזכויותיהם של הזוגות הגאים, בדומה להלכת "ידוע בציבור" הנהוגה בישראל.

  41. חררדו לייבנר הגיב:

    ליורם בר חיים
    המגיב הקודם שהזדהה בשם חררדו ושאיתו התווכחת הוא לא אני.
    בהזדמנות זאת אבקש ממנו להשתמש בשמו המלא כדי להבחין בינינו, הרי די ברור שיש לנו עמדות שונות ואיננו אותו אדם.

  42. Henry Lowi הגיב:

    The views expressed above by Adriana are a good example of what I have been saying.

    i.e. Those who say: The most pressing thing is to separate the peoples, and to create a wall between them — these are the "demography" fascists, and the "2 state"ists — in the same camp, and opposed to the right of return of the refugees.

    The only consistent alternative to the "demography" fascists is for pro-democracy activists to uphold the right of return, and to make it the centerpiece of democratic political agitation.

  43. חררדו לחררדו לייבנד הגיב:

    באיזו זכות אתה תובע מונופול על השם חררדו שתובע ממני להשתמש בשם אחר?

  44. אפרים הגיב:

    האם הח’ הנרי לוי לא שמע על זכות העממים להיפרדות מהאומות המדכאות?

  45. לקורינה הגיב:

    ובהמשך ל"מבינה תבין", איך אפשר ליישב את זה שהאתר ועורכיו ממש יוצאים מגדרם לאפשר לכמה כמה כותבים כאלה להמשיך את ההצגה ?

  46. הימין הקיצוני הגיב:

    הפלסטיני אצלנו ותומכיו (הנרי לאווי, יורם בר-חיים, ‘דג אילם’ ושות’) הם אחים ברוח של הימין הקיצוני בגרמניה המפיח שם את אש ‘השיבה’ כדי להחזיר את הגלגל לימי הפיהרר.

    אצלנו הימין הקיצוני הפלסטיני ועוזריו בישראל, המוסיפים את שמן ‘השיבה’ לסכסוך הישראלי-פלסטיני, מנסים לחדש את ימי המופתי כקדם.

    האם נרשה ל’סודטים’ שלנו לחזור למדינתנו כדרישת הימין הקיצוני הפלסטיני ותומכיו בישראל כדי לחסל אותה?

    נצטרף לדברי שר החוץ הגרמני יושקה פישר ש’היה קשר ישיר בין מעשי הגרמנים תחת המשטר הנאצי לבין הגירוש מצ’כוסלובקיה’.

    — קישור —

    גם אצלנו היה קשר ישיר בין מעשי הערבים בהנהגת המופתי וכנופייתו (טרור, רצח ומלחמת השמד נגדנו) ובין מה שקרה להם כתוצאה מהתבוסה.

  47. יורם בר-חיים לחררדו לייבנר הגיב:

    לא התווכחתי וממילא לא נגרם כל נזק, עניתי לשאלה לגיטימית (אם כי קצת טפשית).

  48. ל"לקורינה המבינה" הגיב:

    לעבוד עם השגרירות אינו בעיית "אישיות" אלא אידיאולוגיה. לוואי לא מחולל טקסטים בנפרד מזהותו. הנימוס הסובייטי שמתגלה כאן בקשר לאנשים מסויימים מעורר תמיהות. תבוטל הסכיזופרניה.
    מבחינה מעשית, היחידים שיכולים לקבל גושפנקא מאנשי שמאל וגם מהשגרירות זה עובדי שירותים מסויימים. בישראל צריך רקורד של רוצח מדופלם כדי שתוכל להתבטא ללא התנכלות ולהביע דעות המכונות "שמאלניות". ולכן, קורינה מעלה שאלה במקומה. מאחר שהדיון הזה עלה וירד כמה פעמים, אין לצפות לתשובות גם עכשיו. והנודיקית תבין.

  49. שמואל אמיר ליורם בר חיים הגיב:

    ליורם שלום,
    עדיין לא ירדתי לסוף דעתך ולא הבנתי מה התכנית המדינית שלך וקבוצתך. אתה בעד מדינה אחת חילונית ודמוקרטית בכל שטח המנדט לשעבר ובכך אתה רואה את תכנית השחרור המלאה של הפלסטינים. (ובאותה העת אתה שולל את קיומה של ישראל בכל צורה כי מדינה כזו תמיד תהיה ציונית).
    אבל בוא נשים את הקלפים על השולחן – הטרגדיה הפלסטינית הגדולה לא הייתה בייסוד "מדינת" ישראל אלא בייסוד ה"יישוב" היהודי בפלסטינה. אתה נגד גירוש היהודים מהמדינה הדמוקרטית של פלסטינה אז באיזה צורה המדינה כזו המכילה במרכזה מעל לשישה מליון יהודים היא הפתרון והשחרור של הפלסטינאים? למדינה כזו שואפים באמת הפלסטינים? אולי יש בין הפלסטינים אי מי החולם על פינוי היהודים אבל הרוב הפלסטיני מבין שזו אינה תכנית מעשית. מאידך אתה צריך לשכנע את הפלסטינים שהמאבק הנוכחי שלהם למדינה שלהם אינו רעיון טוב משום שהוא משלים עם המדינה הישראלית. אני מניח שלא כל כך קל למכור רעיון כזה לציבור הפלסטיני הלוחם על מדינתו. (וגם לא כל כך חכם). לישראלים תומכי המדינה הדו-לאומית אין בעיות כאלה משום שהם אינם פונים לציבור הפלסטיני הנאמן לרעיון המדינה העצמאית.
    אתה שולל את רעיון שתי המדינות משום שמדינת ישראל תמיד תהיה מדינה ציונית. בתנאים הנוכחים זה אולי נכון. אבל בתנאי שלום עם מדינה פלסטינית הדברים יכולים להיראות אחרת. במצב של שלום נוצרים תנאים סבירים לשינוי חברתי לכיוון של מדינה לכל אזרחיה, נוצרים תנאים לסילוק שיירים גזעניים ציוניים. בתנאי שלום יש סיכוי ריאלי להתפתחות כפי שהייתה בדרום אפריקה. במלחמה קל יותר לשלוט באזרח הישראלי כאשר מפחידים אותו שקיימת סכנה לקיומו. בעידן שלום קל יותר לשכנע אותו שהענקת זכויות אזרח ושוויון עשויה להטיב את מצבו. בפרט שבסיטואציה מעין זו דעת הקהל העולמית תתמוך בצעדי דמוקרטיזציה כאלה. החרם האקדמי הנוכחי הוא רק דוגמה מה יוכל להתרחש אז. אבל שוב: תנאי מוקדם לכך הוא הקמת מדינה פלסטינית.

  50. יורם בר-חיים לשמואל אמיר הגיב:

    אתה חוזר שוב ושוב על אותה טעות.
    אני לא מנסה לשכנע שום פלסטיני שהמאבק שלו למען מדינה עצמאית אינו רעיון טוב. אני חלק מזרם פלסטיני שסבור (כמו שרוב העם הפלסטיני היה סבור וחלקו ויתר על כך) שלפלסטינים יש זכות להשתחרר בכל ארצם, ושהשחרור הזה אין פירושו לחיות ללא יהודים אלא לחיות ללא כיבוש ציוני.

    אני מתחיל להתעייף מלחזור על הסברים פרוגרמאטיים אז פשוט תסתכל על המציאות הקונקרטית – מעולם לא נטען בויכוח הפוליטי הפלסטיני שאבנאא אלבלד הנאבקת על מדינה חילונית ודמוקרטית, או החזית העממית הנאבקת בגדה הרצועה והפזורה על אותה עמדה הם ארגונים הפועלים נגד השאיפות הלאומיות הפלסטיניות, אדרבא, הארגונים האלו נחשבים לכאלו שמעלים באופן נחרץ והעקבי את התביעות הלאומיות והביקורת נגדם היא שהם לא ממוכנים להתפשר (וגם שאנחנו חילונים…)

    הטיעונים שאתה מעלה לקוחים מהביצה של השמאל הישראלי, שבו אנשים מדברים על "מדינה אחת" באופן שמנותק לגמרי מהעמדות של הפלסטינים שתומכים בה, ואחרים מגינים על ההפרדה בטענה שזוהי הדרישה הפלסטינית (כמו שהקפיטליסטים טוענים שהפועלים רק רוצים העלאה במשכורת).

הגיבו לאדריאנה, על תופעת ה"הנריזם"

אורך תגובה מקסימלי: 1000 תווים

הרשמה לעדכונים בדוא"ל

Subscribe via Email

מומלצים