הגדה השמאלית

במה ביקורתית לחברה ותרבות


מאת: ב-1 ביוני, 2005 9 תגובות

עיריית ירושלים מבקשת להרוס מתחם שלם בכפר סילוואן על 88 בתיו ואלף דייריו, זאת על מנת לחשוף שרידים ארכיאולוגים מימי בית דוד. למרות שמדובר במהלך חסר תקדים בהיקפו, הרי שהסיפור אינו חדש. מאז 1967 מדינת ישראל מבקשת להשתלט לא רק על המרחב הפיסי אלא מנסה גם לייהד את מזרח העיר, למחוק את סממניו הערביים ולצבוע כל פינה בצבעים יהודיים. לא די לה בשעבוד התושבים ובמשטר הקיפוח שהנהיגה, היא מבקשת גם למחוק מעל פני האדמה את הנוכחות הערבית, ואם לא באופן פיסי, אז לפחות את סימני הזהות שלה.

הכפר סילוואן עומד בחזית המתקפה הישראלית למחיקת הנוכחות הערבית במזרח העיר. בשל הערך ההיסטורי הטמון במקום, ובשל הקירבה להר הבית, סילוואן, או כפי שמכונה ע"י המתנחלים – "כפר השילוח", הפך למושא תשוקתם של גורמים ימניים ששמו להם למטרה "לגאול" את האדמות בהן הקים דוד המלך את ממלכתו. מאז שנות ה-70 מבצעת המדינה באמצעות עמותת אלע"ד מאמץ כביר להשתלט על מבנים ושטחים מכל הבא ליד והיא זו שמוציאה לפועל בשם המדינה עסקות מפוקפקות שהמדינה מנועה מלבצע באופן רשמי.


התוכנית הנוכחית לגלח את כל הבתים במתחם אל-בוסתן היא חלק מאותה תוכנית-אב להשתלט על סילוואן, לנקות אותו מתושביו ולייהד את האזור. התירוץ הרשמי הוא, כאמור, ערכו הארכיאולוגי עבור העם היהודי. כאן מתחילה ירושלים, כאן הסתובבו דוד המלך, שלמה ושאר מלכי ישראל, וכאן מצוים קברים מימי בית ראשון. הדברים נכתבו במפורש במסמך רשמי שהוציא מהנדס עיריית ירושלים בנובמבר 2004, ומכיוון שהוא מסמך מאלף, ראוי להביא אותו במלואו וכלשונו.



"הנדון: פינוי מבנים בלתי חוקיים בעמק המלך


ראשיתה של ירושלים היא בתל עיר דוד. בתל זה ובסביבותיו ישנם שרידים ארכיאולוגים מ-5,000 השנים האחרונות. לשרידים אלו יש ערך בינלאומי ולאומי רב והם מקנים לעיר את מעמדה כאחת הערים החשובות בעולם.


עמק המלך, שהוא אחד המרכיבים החשובים בנחל קידרון, מהווה יחד עם תל עיר דוד יחידה ארכיאולוגית שלמה שבה כל האתרים מקושרים יחדיו ומהווים מרכיב חשוב בהבנת המכלול השלם המורכב מחלקים ומתקופות שונות.


מבחינה סטטוטורית, למין התחלת התכנון המודרני בעיר בתקופת המנדט, נקבע כי העמקים הסובבים את העיר העתיקה (ובהם גם עמק המלך) ישמשו כשטחים פתוחים.


גישה זו אומצה גם ע"י רשויות התכנון הישראליות. בתוכנית ע/מ 9 – תוכנית המתאר לעיר העתיקה וסביבותיה שהוכנה בתחילת שנות ה-70, נקבעו הנחיות לתכנון ולפיתוח, ייעודי קרקע, מערכות דרכים והנחיות ארכיטקטוניות מפורטות לשימור אופי העיר בתוך החומות ובכל אזור אגן העיר העתיקה. עפ"י תוכנית ע/מ9 שטח עמק המלך מוגדר כשטח ציבורי פתוח ודרך.


לאור כל המתואר לעיל הריני מורה על הסרת הבינוי הבלתי חוקי בעמק המלך".


מסמך זה מקפל בתוכו את כל הסכסוך היהודי-ערבי בדף אחד. נדירים המסמכים אשר מסוגלים להכיל כמוהו על רגל אחת את מהות המאבק כולו מאז ראשית הציונות ועד ימינו אנו. מהנדס העיר מציג נכוחה את הסכסוך בין שני העמים כפי שהוא: מאבק בין דוד המלך לבין פחרי אבו דיאב – יו"ר ועד הפעולה של תושבי אל-בוסתן. המאבק הוא בין העבר היהודי לבין ההווה הערבי, ותוך כדי כך מקריבים את העתיד של שני העמים. על מנת לחשוף לשרידים מתקופת בית ראשון ושני מוכנים להחריב את הבית השלישי – זה של התושבים המקומיים. המאבק מתמקד בשאלה זכותו של מי גובר, של מי שהתגורר באזור לפני 3,000 שנה או של מי שמתגורר בשטח היום.


מהנדס העיר מעלה על נס את העתיקות הטמונות מתחת לפני הקרקע ומתעלם מהחיים הרוחשים מעליה. הוא משתמש רק בשמות העבריים של האתר, כאילו לא קיים כפר בשם סילוואן, כאילו לא חיים בו בני אדם מלבד שרידים ארכיאולוגים. ברם, למרות מס השפתיים לשרידים ארכיאולוגים הבה לא נתבלבל – מה שעומד על הפרק אינו חשיפת העבר, אלא מאבק על השליטה. לו היו מתגוררים במקום יהודים אף אחד לא היה מעלה על הדעת לפנותם למען חשיפת העבר.


שתי מטרות עומדות מאחורי המהלך המסוכן הזה: אחד הוא ליצור רצועה של מתחמים יהודים במזרח העיר שיתחילו בעיר העתיקה ויכללו את סלוואן (עיר דוד) – ראס אל עמוד (מעלה הזית) – אבו דיס (קדמת ציון) וממנה, להתחבר לאזור א-1 ולמעלה אדומים. באופן זה יקטעו את הרצף הטריטוריאלי במזרח העיר בין השכונות הצפוניות והדרומיות, יבודדו את העיר העתיקה משאר הערים במדינה הפלסטינית לכשתקום, ויהפכו כל פתרון צודק של הסכסוך היהודי-ערבי לבלתי אפשרי.


המטרה השנייה היא רצון העירייה להשיב לעצמה את השליטה על מזרח העיר אחרי שתושביו החלו לגלות סימנים של אובדן סבלנות לנוכח הקשיים הבלתי נסבלים העומדים בדרכם מאז האינתיפאדה השנייה. החומה המנתקת אותם ממשפחתם בשטחים, הגבלות התנועה, המשבר הכלכלי, חובות הארנונה הגוררות עיקולים ומעצרים, התעמרות שוטרי מג"ב, הריסת בתים ללא תקדים, קנסות בסדרי גודל בלתי נתפסים, ביטול תושבות וזכויות סוציאליות מהביטוח לאומי, מחיקה מרשימת קופת חולים, איסור להתייחד עם בני זוג מהשטחים, כל אלה שינו את האקלים שאיפיין את החיים במזרח העיר משך שנים רבות והם מתחילים לתת את אותותיהם. עננים של קדם פיצוץ מרחפים באוויר. העירייה נתונה בלחץ וכאילו לא די בכך גם "השד הדמוגרפי" הרים ראש ומאיים להפוך את הערבים לרוב מכריע תוך פחות מדור.


כל הסיבות הללו – רצף יהודי והשבת השליטה על מזרח העיר, עומדות מאחורי הקשחת המדיניות העירונית בכל התחומים וגם מאחורי הנסיון למחוק 88 בתים מעל פני הקרקע. בלי להבין את המאבק על השליטה לא נבין מה עומד מאחורי צעד חסר תקדים זה. בשל אותו מאבק נפרצו כל הגבולות והעירייה מרשה לעצמה היום את מה שלא הרשתה לעצמה למעלה מ-30 שנה. הכיבוש משנה פרצוף והיום כל פקיד עירוני הפך לפירומן המשחק באש ומרשה לעצמו לשפוך דלק על מדורת סכסוך הדמים בין שני העמים.


מכתב זה ראוי שיתפוס מקום של כבוד בקלסיקה של ספרות הכיבוש. הוא מביש, אומלל וגובל בפשע נגד האנושות. הוא נכתב בלשון נקייה, בשם החוק ובשמם של ערכים אוניברסלים אבל בין השורות מסתתרת אידיאולוגיה גזענית ודורסנית.

תגובות
נושאים: מאמרים

9 תגובות

  1. אחת הגיב:

    היה מעניין לדעת אם הבתים המדוברים נבנו בזמן השלטון הישראלי (כלומר, אלחר 67) או לא, ובכלל מתי הם נבנו ? זה נשמע שהכורת ירד על האזור הזה, וכל עוד שרון בשלטון, אפשר רק לקוות בשבילם שהביורוקרטיה תיתקע את התוכניות האלה לזמן רב, עד "שהפריץ ימות" ותתחלף ממשלה. האם העובדה שאופיר פינס הוא שר הפנים לא אמורה לשפר קצת מצבם ? הוא אחראי על זה ? תיקון קטן, גם אם אלו היו יהודים, היו מפנים אותם משם, וכך עשו לעולים מארצות ערב כידוע בכמה מקרים, אפילו בירושלים בירת ישראל הנצחית והיהודית לעילא ולעילא, והעיפו אותם פחות לכל הרוחות, גם בלי פיצויים. תמיד כדאי להזכיר שממשלת ישראל היא גוף דורסני שאין אצלו הבחנה בין קורבנות, למעט כאשר היא נוחה להמשך קיומה של ביורוקרטיה זו. וזה הופך ממשלה זו לבלתי לגיטימית בעליל ולא רק בעיני הפלשתינאים.

  2. רמי יובל הגיב:

    ביוני 67′ סיפחה ישראל את שטחי ירושלים הירדנית והכפרים שסביבה, אבל התעלמה מתושבי השטח המסופח. באחת היו אלו לחסרי מעמד פוליטי בארצם (ארצם, שהרי השטח היה לחלק משטח המדינה). הסיפוח החיל עליהם את החוק הישראלי וחובותיו לכל עניין: מסים, נאמנות למדינה וכו’ וכו’, אבל נמנעה מהם הזכות להשתתף בקביעת גורלם. אפילו שאלת התושבות לא הוסדרה ולא הוצהרה, ורק בפסיקה מאוחרת – אגב גירוש תושב ירושלים שגר בארה"ב מהארץ – ביהמ"ש העליון הסיק את הזכות המוגבלת לתושבות מכלל הנסיבות. מתחייה מפסק דין עוואד שביהמ"ש העליון התוודע למחדל והשלים אתו ואפילו לא המליץ על תיקונו. אכן, המדינה לא דחתה בדרך כלל בקשות התאזרחות (ודאגה לתורים שיעשו הגשת בקשה כזו לבלתי אפשרית), אך איפשור ההתאזרחות אינה אלא מס שפתיים לדמוקרטיה. כי אם אתה מחיל אוטומטית על בני אדם את החוק הישראלי, חייב אתה להקנות להם אוטומטית את הזכות להשתתף בשלטון באמצעות זכות בחירה פסיבית ואקטיבית. זהו החטא הקדמון של הכיבוש הישראלי והוא שמאפשר היום (ותמיד) התעללות בלתי פוסקת בתושבי מזרח ירושלים. הנושא לא נבחן על ידי מומחי המשפט החוקתי (רובינשטיין בספרו מתעלם ממנו) ומן הראוי שמשפטנים צעירים יחקרו אותו ויכתבו עליו. רק תביעה להעניק אזרחות לכל תושבי ירושלים המסופחת תעמיד את ישראל בפני הדילמה האמיתית של הכיבוש.

  3. צימחוני הגיב:

    שאלה. האם שכונת ארמון הנציב נמצאת בתוך תחומי הקו הירוק או מחוצה לו? תודה מראש.

  4. גבריאל הגיב:

    לצמחוני
    ארמון הנציב נמצאת מחוץ לקו הירוק, ברובה המכריע לפחות.

  5. צימחוני הגיב:

    תודה. אם אפשר את אותה השאלה לגבי שכונות רמות, רמת אשכול וגבעה צרפתית. עד כמה שידוע לי לגבעה צרפתית היה מעמד מיוחד לפני מלחמת ששת הימים.

  6. רמי ל"צמחוני" הגיב:

    גבולות ירושלים נקבעו בהסכם שביתת הנשק ישראל ירדן שנחתם ברודוס ב-1949. במקביל לישיבות "פורמליות" ברודוס פעל דיין, בהנחיית בן גוריון, במו"מ ישיר עם עבדאללה. הוסכם לספח לישראל את המשולש הקטן וכן 200 מטר מדרום למסילת הברזל. שטחים רחבים נקראו שטחי הפקר. פרטים רבים תמצא בספרו של דיין וכן בספריהם של טבת על דיין ושל עבדאללה א-תל. לגבי בתים מסויימים בבתיר ובית צפפה לא ברור היכן הגבול עד היום. אין מפה מוסמכת מלבד המקורית השמורה אי שם במרתפים. רמות היא שטח פלסטיני לכל הדעות וכמוה רמת אשכול, תלפיות מזרח ועוד. ארמון הנציב והגן בו הוא שוכן היה שטח בינלאומי, לא לנו ולא להם אלא לאו"ם.

  7. דניאל הגיב:

    אז ככה:
    קודם-כל – דוד ושלמה, כידוע, לא היו ולא נבראו; מי שכן היו, אלה רק המלכים המאוחרים יותר, *ל?כ?ל ה?מ??ק?ד??ם* משלהי המאה התשיעית לפנה"ס (בסביבות שנת ג"נ בלע"ח).

    כעת – אופייני לציונות ולציוניים, כמובן, לראות אך ורק יהודים כבני-אדם, הזקוקים לתשתיות, אישורי-בנייה וכיו"ב – כפי שנוכחנו לדעת גם, אך זה עתה, בחיפה (עם ראש-עירייתה המערכניק, ה"""מתון""", כביכול – למי שבעיניו, מפלגת ה"אבו?דה" עוד נחשבת בתור מ?ש??הו?, *מלבד* ימין קיצוני, פשיסטי ומיליטאריסטי). הדבר בולט גם בהתנגדות הציונית, להעברת *כ??ל* השליטה בתשתיות המים, למשל, בשטחים הכבושים לידי הפלשתינאים – מה, ערבים אינם צריכים לשתות! רק ארים!! אופס, סליחה, יהודים.

    כעת – אדרבא ואדרבא!! יבנו-נא הציונים היהודיים האלה בסילוואן, אולי אפילו ישלחו לשם *ש?ו?ב*, את גאולה כהן, שתשבור שם, את רגלה, פעם נוספת, כמו בתקופת ממשלת שמיר (כי כל מקום, בו שבר יהודי את רגלו – נכס-צאן-ברזל לישראל המה!!), שתבנה את ירושלים עד ליריחו, למעבר אלנבי ולים המלח. תפאדל!! הדבר רק יקל עלינו, שוחרי-הדמוקרטיה ה?א?מ??ת??י??ים, במאבקנו למען ביטול האארטהייד, על כל צורותיו, ויצירת מדינה אחת, שוויונית לכל, מן הים עד לנהר. מדינה ערבית נאורה, עם מיעוט יהודי, אשר – אל דאגה! נרשה לו, גם, לבנות בתים ולהתגורר בם.

  8. מאיר הגיב:

    דניאל.אתה קשקשן, מאין אתה קובע שדוד ושלמה "לא היו ולא נבראו" על מה אתה מסתמך? קומץ קטן של "חוקרים ארכאולוגים פוסט ציוניים"שמבססים מחקרים שרלטניים אכולי שנאה עצמית כמוכה מנסה לכפות הנחות בכלל לא מבוססות,על ציבור שלם בכדי לזכות ב"כותרות"ואם באמת אתה רוצה "ללמוד" משהו על דוד אז לך לכתובת שנתגלתה בתל דן בה עוכר ישראל בהשמצותיו מזכיר את "בית דוד". בהזהר בדברך…

  9. אתר חדש לסיור בסילוואן הגיב:

    סיור אלטרנטיבי בירושלים הקדומה

    — קישור —

הגיבו כאן

אורך תגובה מקסימלי: 1000 תווים

הרשמה לעדכונים בדוא"ל

Subscribe via Email

מומלצים