הגדה השמאלית

במה ביקורתית לחברה ותרבות


מאת: ב-1 ביולי, 2005 39 תגובות

החלטת התובע הכללי של רוסיה לפתוח בחקירה בנושא הסתה גזענית כלפיי לא יהודים הכלולה בספר "שולחן ערוך", זכתה לקבלת פנים אחידה וזועמת החל ממרצ, עבור לשינוי, המשך בעבודה ובליכוד וכלה בכל המפלגות הדתיות. כמובן שקולם של ההסתדרות הציונית, הסוכנות היהודית, קהילות יהודיות בעולם ויד ושם לא נפקדו. כולם חזרו כמקהלה ממושמעת על הטקסטים המקובלים במקרים כאלה כמו "אנטישמיות", "הפרוטוקולים של זקני ציון" (כך היהודי החרדי לפיד) וכיוצא באלה נימוקים מבית המדרש היהודי.

שוב הוכח שיש דבר כזה כמו "היהדות הבינלאומית" עליה מנצחת ממשלת ישראל והיא בעלת כוח רב. עובדה שהתובע הרוסי לא נזקק ליותר מיום אחד לאחר ששמע את המחאות הקולניות של כל הגורמים הנ"ל, והחליט על ביטול החקירה.


יחד עם זאת, הידיעה על החקירה, היתה חשובה משום שהיא הביאה לידיעת הציבור בישראל, בעיקר החילוני שלא מצוי בכתוב בשולחן ערוך, מידע רב ערך על הגזענות המצויה בספר זה. אמנם הספר נכתב על ידי יוסף קארו בשנת 1565, אולם אין בכך לשנות את העובדה שהוא מהווה גם כיום ספר המצוות וההלכות הבסיסי לדת היהודית על כמעט כל גווניה וזרמיה (אינני יודע מה יחסם של הרפורמים לשולחן ערוך).


מה למדנו בינתיים? שעל פי שולחן ערוך אסור ליהודי לסייע לאשה לא יהודיה שכורעת ללדת; אסור ללמד לא יהודים מקצועות מסוימים; אסור לסחור איתם ועוד. צריך לציין בהגינות כי שולחן ערוך הוא טקסט יחסית צמחוני באשר לגזענותו. אצל הרמב"ם ובתלמוד יש התבטאויות והלכות הרבה יותר חמורות.


מי שחושב שגזענות זו היא רק עניין של העבר הרחוק, טועה. הגזענות בדת היהודית רלבנטית מאוד גם לימינו. מורם וגיבורם של מתנחלי גוש אמונים הרב קוק (האב) כתב כי "ההבדל בן הנשמה היהודית ובין נשמת הגוים כולם, לכל דרגותיהם, הוא יותר גדול ויותר עמוק מההבדל שבין נשמת האדם לנפש הבהמה".


מדיניות ממשלות ישראל והמתנחלים בשטחים הכבושים יונקת מגזענות זו ומיישמת אותה.


צריך לומר ביושר כי על בסיס כל ההלכות וההתבטאויות בטקסטים הדתיים היהודים, אפשר היה לחוקק גרסה יהודית כשירה לחוקי נירנברג.


אילו התובע הרוסי לא היה מפסיק את החקירה, ניתן היה לצפות במתח לעדותו של הרב של מוסקבה, איש חב"ד, אחת הכתות היותר גזעניות ביהדות, ומקורב לנשיא פוטין, מנסה להסביר לתובע הרוסי את פשר ההלכות הגזעניות כלפיי לא יהודים.


יטען הטוען, כי העילה לחקירה לא היתה כשרה. מי שתבעו אותה הונעו משנאת יהודים, ולא מתוך איזו כמיהה לשוויון אוניברסלי בין בני אדם. בוודאי שזה כך לגבי רבים שחתמו על העצומה שדרשה מהתובע הכללי להתחיל בחקירה. אולם מוטיבציה לא כשרה יכולה לייצר לעתים תוצאות שיוזמיה לא התכוונו אליה.


תארו לכם, שהחקירה היתה פורשת כנפיים וכוללת בדיקה של כתבי קודש של דתות אחרות. שהרי זו אמת לאמיתה: בכל כתבי הקודש של הדתות המונותיאיסטיות, נצרות, יהדות ואיסלאם, מצוים כתבי פלסתר גזעניים כלפיי המאמינים בדת הזולת.


ייתכן והתובע הרוסי הוא לא הכתובת המתאימה לחקור את תועבות הגזענות ושנאת הזרים הכלולות בספרי ההלכות של הדתות השונות. קבוצות מחקר בלתי תלויות מטעם האו"ם או מוסד אקדמי בעל יוקרה, עדיפות על התובע הרוסי.


הדת מהווה עדיין מקור למלחמות, לאפליות, לגזענות, להומופוביה, וראוי היה שבמדינות נאורות הלוחמות בגזענות יתבעו ממורי ההלכה של הדתות השונות להוציא מכתבי הקודש את כל הקטעים שמחנכים ומסיתים לשנאה האחר.


אין קדושה בתועבה הזו, גם אם היא מיוחסת לאלוהים או לרבי מלובביץ, או לרב קוק, או לרב לוינגר, או לכומר הגזען מהקו קלוקס קן שהורשע עתה ברצח פעילי זכויות אדם במסיסיפי או לדרשנים במסגדים הקוראים למלחמת קודש בכופרים.


כולם ראויים לגינוי.


דילמה


הבנקים מנהלים עתה מערכה אדירה נגד מסקנות ועדת בכר לרפורמה בשוק ההון. בעיקר שני הבנקים הגדולים, פועלים ולאומי המחזיקים ב-70% מהנכסים הפיננסים של הציבור. על פי מסקנות ועדת בכר, יוצאו מהבנקים קופות הגמל והקרנות ויועברו לפעילים אחרים בשוק ההון. כך תגדל התחרות, ויוזלו התעריפים.


הבנקים שכרו את מיטב היחצ"נים שעושים שטיפת מוח לחברי הכנסת במטרה לדחות את מסקנות ועדת בכר. קופות הגמל והקרנות הן ביצי זהב שמכניסות לבנקים מיליארדים. לעומת זאת הביצועים של הקופות והקרנות שמחזיקים הבנקים הם פחות מבינוני, והציבור הרחב שמחזיק בהן את חסכונותיו, לא מקבל את התמורה הטובה ביותר עבור כספו. ככה זה כשיש מונופול של שני בנקים, מה שקרוי דואופול.


הבה נזכור כי לפני 22 שנים, בשנת 1983, כאשר הבנקים פשטו את הרגל במשבר המניות הגדול, כתוצאה ממהלכים שהתבררו מאוחר יותר כפליליים, הממשלה הצילה אותם בכספינו. ועדת בייסקי שהוקמה בעקבות משבר המניות המליצה כבר אז להוציא את קופות הגמל מהבנקים. שום דבר לא נעשה, הבנקים חזרו לסורם, וועדת בכר הוא ניסיון נוסף לממש באיחור ניכר את עיקרי מסקנות ועדת בייסקי.


ל"אדם הקטן" כפי שנקראים אלה המחזיקים את חשבונות משקי הבית, אין סיבה לתמוך בבנקים. הבנקים שודדים את הציבור בעמלות מטורפות. חשבונות משקי הבית הם מעיין שמניב רווחים בטוחים. הם הבסיס למדיניות הרפתקנית של הבנקים לפיה נותנים הלוואות עתק לכרישים שונים, שרבות מהן מתבררות כמפוקפקות, שנופלות לבסוף למצבת חובות אבודים. אנחנו, משקי הבית, מממנים את ההרפתקנות הזו.


רווחי העתק של הבנקים אינם חוזרים ללקוחות בדמות הפחתת העמלות, אלא מוזרמים למשכורות השחיתות של המנהלים (9 מיליון ליו"ר בנק הפועלים, ו-9 מיליון למנכ"ל ומאות מיליונים לגברת אריסון וכו’).


אין לנו סיבה לתמוך בהשארת קופות הגמל בידי הבנקים.


מה עושים מנהלי הבנקים? מגייסים את העובדים כשותפים למאבק. בנק הפועלים, שפיטר לפני כשנה 700 עובדים וזרק אותם לכלבים רואה בהם לפתע בני ברית במאבק. בעלי הבנק מאיימים על העובדים "אם נאבד את הקופות והקרנות, יהיו פיטורים המוניים". והעובדים מפחדים ומתגייסים למען הבוסים.


אמנם יש יותר מחוות דעת אחת הקובעת שאין לאיום הזה שחר, שהבנקים ימשיכו להזדקק לעובדים מיומנים אלה, שתמורת קופות הגמל שתגרענה, יוכלו הבנקים לעסוק בביטוחים, גם זה מצריך כוח אדם. ואילו עובדים אחרים יוכלו להיקלט בחברות החדשות שתכנסנה לשוק ההון, אולי אפילו בתנאים יותר טובים.


מהו תפקידינו כאנשי שמאל? האם עלינו לתמוך בעובדים שתומכים בכרישי ההון שמסובבים לחברי הכנסת את הראש? או שמא לומר להם: "חברים, קחו מרחק מהבוסים, הם משתמשים בכם כשנוח להם, ולא יתביישו לנסות לזרוק אתכם כאשר יתאים להם. רק העבודה המאורגנת תציל אתכם, בין שתהיה רפורמה בין שלא. הם מהלכים עליכם אימים, ואתם צריכים לדחות זאת על הסף".


כל שנכתב כאן, הוא תוצאה של אילוץ לפיו אנו חיים בחברה קפיטליסטית, ובמסגרתה יש קפיטליזם חזירי יותר ופחות. מסקנות ועדת בכר מובילות, כך שוכנעתי, לקפיטליזם מעט פחות חזירי בתחום שוק ההון והאשראי מזה המושל כיום.


כמובן שבמשטר סוציאליסטי המקפיד על זכויות אדם ומושתת על כלכלה דמוקרטית (כן, יש דבר כזה) חלק ניכר מהבעיות האלה לא יתקיים, כי כל חוקי המשחק יהיו שונים. עתיד נפלא זה מצפה לנו בחזון אחרית הימים כשלא ישא גוי אל גוי חרב והנביא עמוס יהיה שר האוצר.


חמאס ודמוקרטיה


(פורסם בעיתון הפלסטיני אל טאריק – הדרך, היוצא לאור ברמאללה)


במסיבת העיתונאים המשותפת של נשיא ארה"ב ג’ורג’ W בוש ונשיא הרשות הפלסטינית אבו מאזן, דיבר בוש על חשיבות הדמוקרטיה ברשות הפלסטינית. הנשיא אבו מאזן חזר אף הוא בדבריו על המחויבות של הרשות לדמוקרטיה.


הנשיא בוש אינו האיש המתאים להטיף מוסר לאחרים בענייני דמוקרטיה. גם אם נתעלם מהפלישה האמריקאית לעיראק, שבשם הדמוקרטיה קטלה עד כה את חייהם של יותר מ-100 אלף עיראקים, ונסקור רק את ההתפתחויות בתוך ארה"ב בעקבות אירועי ה-11 בספטמבר 2001, נמצא כי הדמוקרטיה האמריקאית נמצאת בנסיגה עמוקה בכל הקשור לזכויות אזרח.


תיקוני חקיקה שנעשו בארה"ב מאפשרים לעצור אנשים לתקופות ארוכות ללא משפט, בחסות מה שמכונה "המלחמה בטרור". לארה"ב קורה מה שמתרחש במדינת ישראל מזה 37 שנים. בחסות "המלחמה בטרור" הופכת המדינה בעצמה למכשיר שפועל בשיטות טרור.


נשיא ארה"ב אמנם עטף את אבו מאזן במחמאות, אבל הוא נזהר במשך כל מסיבת העיתונאים לא להזכיר ולו פעם אחת את המלה כיבוש, שלא לדבר על הערה שתאמר שכל עוד הכיבוש הישראלי המאוד לא דמוקרטי קיים, קשה מאוד לבנות דמוקרטיה של ממש בצד הפלסטיני.


מדינת ישראל, היא האחרונה שיכולה לבוא בדרישות אל הפלסטינים בכל הקשור לדמוקרטיה. 37 שנות כיבוש וטרור של ממשלות ישראל והמתנחלים, שסופן עוד לא נראה באופק, הם שיעור ארוך ואכזרי כיצד בונים טרור ועריצות.


אבו מאזן חוזר ומדגיש בכל הזדמנות את מחויבותו לדמוקרטיה. אין ספק כי כל עוד הכיבוש הישראלי קיים, היכולת לבנות דמוקרטיה היא מוגבלת, ובכל זאת יש כמה סימנים מעוררי דאגה.


למשל, בתי דין לביטחון המדינה ששופטים אנשים למוות בהליכים קצרים שאין בינם לבין הליך דמוקרטי ולא כלום. השחיתות בממשל הפלסטיני, כפי שמשתקפת בדיווחי העיתונות הפלסטינית מהווה אף היא מכשול לבניית דמוקרטיה (כפי שהשחיתות בממשל הישראלי שוחקת את הדמוקרטיה בישראל).


גם התחזקות החמאס מעלה שאלות לגבי עתידה של הדמוקרטיה הפלסטינית, בעיקר אם החמאס יזכה בבחירות וירכיב את הממשלה.


האם מותר לנו כישראלים לנקוט עמדה באשר לדמוקרטיה הפלסטינית? מותר גם מותר, שהרי מה שמתרחש ברשות משפיע גם עלינו, כפי שמותר לפלסטינים להביע עמדה על הדמוקרטיה הישראלית הבעייתית, משום שיש לכך השפעה עליהם. יחד עם זאת רצוי שאנשים יבואו בידיים נקיות. מתנחל שהוא חלק מהכיבוש הישראלי לא בא בידיים נקיות כאשר הוא מטיף לפלסטינים מוסר על דמוקרטיה, לעומת זאת ישראלי שנימנה עם מחנה השלום, נאבק נגד הכיבוש, בא בידיים נקיות כאשר הוא מחווה את דעתו על המתרחש בחברה הפלסטינית.


יש לעשות אבחנה בין דמוקרטיה לבין הכרעת רוב. דמוקרטיה כוללת בתוכה הכרעת רוב, זהו מרכיב חשוב במבנה הדמוקרטי, אבל לא בלעדי. דמוקרטיה זה גם חופש עיתונות, מערכת משפט בלתי תלויה, משטר רב מפלגתי, בחירות במועדן (נקיות וללא זיופים), זכויות אדם ואזרח ובעיקר הקפדה על זכויות מיעוט, ניקיון כפיים של הממשל, כפיפות הכוחות המזוינים למרות ממשלה אזרחית, הפרדת הדת מהמדינה, חופש פולחן לכל הדתות, יחס שוויוני לנשים ושיתופן בכל מערכות הממשל והכלכלה, מערכת חינוך מתקדמת שמכבדת את זכויות הילד והתלמיד, מיסוי פרוגרסיבי, צדק חברתי, וזו רשימה חלקית בלבד. על פי עקרונות אלו גם ישראל בתחומי הקו הירוק היא עדיין דמוקרטיה מאוד חלקית, שהרי בשטחים הכבושים מפעילה ממשלת ישראל משטר כיבוש ואפרטהייד.


התחזקותה של תנועת החמאס בבחירות האחרונות לעיריות ולמועצות המקומיות, והתחזית לפיה קיימת אפשרות שתזכה בבחירות לפרלמנט הפלסטיני, צריכה להדאיג כל מי שהדמוקרטיה הפלסטינית חשובה לו.


אין ספק כי רשות פלסטינית ומדינה פלסטינית בהנהגת החמאס פירושה, מדינת הלכה מוסלמית. מדינה כזו, המתבססת על חוקי האיסלאם אינה יכולה להיות דמוקרטית על פי הקווים ששורטטו לעיל, כפי שמדינה שתושתת על חוקי ההלכה היהודית לא תהיה דמוקרטית אף היא.


תנועת החמאס היא במידה רבה תוצר של הכיבוש הישראלי. רשות פלסטינית בהנהגת החמאס הוא חלום רטוב של ראש ממשלת ישראל אריאל שרון. מנהיגי החמאס אמרו לא אחת שהם לא יחתמו על הסכם שלום עם ישראל, לכל היותר יסכימו להתחייב להודנה לתקופת זמן מוגבלת, משום שלתפישתם גם מדינת ישראל היא חלק מההקדש המוסלמי שצריך לעבור לשליטה מוסלמית.


הדבר ייתן לשרון את העילה להמשיך בכיבוש בחסות "המלחמה בטרור". מצב זה הוא הרה סכנות ויכול לדרדר את אזורנו לסדרה של מלחמות שעלולות חס ושלום להיגמר בשואה גרעינית בעקבות הפעלת הנשק הגרעיני הישראלי.


או אז יעלם המזרח התיכון, כולל ישראל והפלסטינים מעל גבי המפה הפוליטית. כולנו נעלה השמיימה בפטרייה הגרעינית. נסיגת ישראל לגבולות ה-4 ביוני 1967 הוא תנאי בסיסי להסכם שלום ישראלי פלסטיני עם רשות פלסטינית חילונית המחויבת לדמוקרטיה.


יחד עם זאת, אם יתברר כי הסכם כזה הוא בלתי אפשרי (בין השאר גם בגלל ניצחון החמאס בבחירות), גם אז אני תומך בנסיגה ישראלית מכל השטחים הכבושים, כי התנגדותי לשלוט על עם אחר הינה מוחלטת ואינה תלויה במפלגה או בתנועה שיהוו את הממשל הפלסטיני.

תגובות
נושאים: מאמרים

39 תגובות

  1. קורבן הבנק הגיב:

    כשקראתי את טורו של גדעון ספירו המרתי שדווקא הקטע על הבנקים והרפורמה המתוכננת בשוק ההון, יעורר ויכוח נוקב ותוסס בגדה השמאלית. אבל לא.
    בניגוד לכל הציפיות הנושא היהודי הוא שמיקד, עד כה לפחות, את תשומת הלב.
    מה אנו למדים? שגם בשמאל העניין היהודי בוער בעצמות.
    המחזירים בתשובה בוודאי מאמינים שיש להם כר חדש לפעולה.

  2. עודד הגיב:

    אני סבור שהשתלחות ביהדות והטחת גזענות בה מצד הוד רוממותו התובע הכללי של רוסיה היא עליבות נפש.היהדות היתה דת נרדפת בזמנו של יוסף קארו (גירוש ספרד מזה ובני חסות תחת העותומנים מזה) וכל כלי התגוננותה(כמו שולחן ערוך)חייב להיבחן בצורה לא מנותקת מהתקופה.
    לקיחת הספר הזה במנותק ובחינתו בסטנדרטים של היום היא רעות לב והיטפלות אנטישמית (כן כן)

  3. על שולחן ערוך הגיב:

    הבעיה עם הטיעון שלך נגד הדתות והיהודית בכללן היא שהמשטרים החילונים לאומיים והאידיאולוגיות בבסיסם לא התגלו כטובים יותר משום בחינה. קיים שיפור לאחרונה, באירופה בעיקר, אבל צריך לתת לזה קצת יותר זמן כדי לראות מה קורה. מלחמות העולם הותירו רושם די רע על החילוניות כמשטר חברתי, ובארצות הברית יש היום גל חזרה לדת.
    את הדת צריכים להמיר בתשתית ערכית מוסכמת בעלת מימדים רבים, ורבדים שעונים גם על צרכים רוחניים ואמוניים של בני אדם. זהו תהליך בבניה, ולי יש תקווה שהוא יגיע גם לשלב מתקדם יותר בקרוב. הציטוטים נחמדים, באמת היהודים סבורים שהם נזר הבריאה, ועכשיו גם האוונגליסטים מסכימים לזה, ולהם יש מספיק כסף כדי לוודא שהשטויות האלה ימשיכו להתקיים. בכל מקרה, יוסף קארו היה דוקא אדם רב מימדי ורגיש, אך כמו אחרים, היה נטוע בתקופתו. הבעיה של היהדות שהיא לא זזה הרבה קדימה מאז, בעיקר משום האפליה החשוכה נגד נשים, שהן היום הכוח המוביל בבניית אלטרנטיבות רוחניות כוללות. מה שגדעון ספירו יכול לעשות זה לפעול במרץ לשיפור מעמד האשה בישראל הנמצא עכשיו בשפל חסר תקדים, מותקף מן הדת ומן המיליטריזציה הציונית, בתוספת של הלבנטיניות השובבה של מאצ’ואים מקומיים.

  4. יובל הלפרין הגיב:

    המובאות שמביא גדעון מהשולחן הערוך נכונות. ודאי שהוא ספוג בגזענות המעניקה השראה למתנחלים ולימין הדתי בישראל (אגב, היחס ליהודי "חילוני", מחלל שבת ואוכל טרפות, גרוע בהרבה בשולחן הערוך מאשר היחס ל"גוי").
    יש לציין את תנועת דעת אמת, המורכבת בעיקרה מחוזרים בשאלה ופועלת לגילוי אמיתות כואבות על ההלכה היהודית, אשר המחזירים בתשובה נוטים להסתיר או לייפות…
    אלא שניסיון לדקדק בביטויי גזענות בקרב ציבור שכשלעצמו הוא קורבן לגזענות יביא להגברת הגזענות, הן כלפיו והן ממנו.
    היהודים ברוסיה הם מיעוט מבוטל, והדתיים שבהם – מיעוט קטן עוד יותר. אין בכוחם לכונן שם מדינה כוזרית חדשה וליישם את דיני ההלכה היהודית. כך שאם כבר חוקרים, עדיף להתחיל, למשל, בכתבי אוגוסטינוס הקדוש ויחסו ליהודים ולכל מי שאינו נוצרי.
    משל, למה הדבר דומה? בהחלת עקרון הדמוקרטיה המתגוננת על התנועה האיסלאמית בישראל, בעוד המפד"ל ומועצת יש"ע פועלות ללא כל הפרעה…

  5. יובל הלפרין הגיב:

    ולהלן קישור לאתר דעת אמת:

    — קישור —

  6. חיים הגיב:

    אח, החיים קלים. הבא ונחזור בזמן כ400 שנה, תקופה בה האנקוויזיציה השתוללה, מכשפות הועלו על המוקד ובאמריקה שזה מכבר נחשפה תרבויות נמחו מבלי להזיז למישהו את קצה הציפורן החודרנית(מלבד כמובן לאמריקאים שתרבותם נמחתה לפתע), תקופה מכוערת וקשה בתולודות המין האינושי. ראשית התפשטותו של האדם הלבן שעבר ממצב של לחימה פנימית מתמדת ודיכוי עצמי דתי-פוליטי חריף(דיכוי בו היהודים בילו לא מעט בצד הפחות יציב של הגרדום) למצב של לוחמה פנימית מתמדת ויצוא דיכוי דתי-פוליטי לרחבי הגלובוס(השינוי אגב לא שיפר מהותית את מצבו של היהודי, למעשה הוא הרע אותו במידה לא מבוטלת). בוא נחפש לנו ספר יהודי מאז, כזה ששרד כמעט חצי מילניה ונותר רלוונטי ובעל משמעות הסטורית, נפשפש בו ונמצא לנו כמה אמירות שנתפסות מכוערות בעולם המושגים של היום(ביחוד שמזקקים אותן לכדי כותרת עיתון) ועל פיהן נשפוט במישרין את ה"יהדות" ובמשתמע את ה"יהודים", מה שלא יהיה מובטח לנו שספירו לפחות יתמוך בנו.

  7. יורם גת הגיב:

    החקירות באשר לתוכנו של "שולחן ערוך" הן התשובה ההולמת לטענות הנפוצות במקומותינו – והחביבות על "הערביסטים" למיניהם – על היותו של חיסול הלא-מוסלמים אחד מעקרונות האיסלאם.

  8. עודד ליורם הגיב:

    כזמן כיבושי האיסלם במאה השביעית נהגו הכובשים להעניק חסות (ד’ימי) להאלל אל כיתאב- עמי הספר-היהודים והנוצרים ולגזור איסלום או מוות על הכופרים,דהיינו עובדי האלילים.
    זו עובדה.
    ויפה שאנטישמים רוסים הם משתפי פעולה עם האיסלם כנגד הדת הכובשת,הרוצחת והגזענית האיומה שצלבה את המשיח ולעגה לנביא עליו השלום

  9. אנחנו, ולא התובע הרוסי הגיב:

    צריכים להיות אלה שיעמידו למשפט את תכנם של הספרים שנכתבו בזמן אחר, ובהקשר אחר, אך כיום יש להוציאם מארון הספרים הישראלי (לשים בצד).
    כל אלה שנזקקו אי פעם למשרד לביטוח לאומי בירושלים וגם אחרים שהלכו לבילויים באזור, מכירים את רחוב שמעון בן שטח. הרחוב המרכזי בעיר נקרא על שם צייד מכשפות ושורף נשים. מוגזם קצת לדרוש מעיריית ירושלים הנוכחית המגבה מחבלים יהודים לשנות את שם הרחוב, אבל באופן כללי יש לערוך רוויזיה בכל מה שקרוי "מקורותינו" ולפעול במקומות הנכונים, כדי שהתכנים הלא ראויים ייזרקו לפח הזבל של ההסטוריה.

  10. יובל הלפרין הגיב:

    עבדו של ינאי המלך הרג נפש.
    שלח לו שמעון בן שטח: "עבדך הרג נפש. תן עיניך בו ונדנונו."
    שילחו אליהם. אמר לו: "בו אף אתה. ‘והועד בבעליו’."
    בא. נתנו לו כיסא אצל שמעון בן שטח וישב.
    אמר לו: "ינאי המלך, עמוד על רגליך ויעידו בך."
    אמר לו: לא כשתאמר אתה, אלא כמו שיאמרו חבריך."
    הביט לימינו, כבשו פניהם בקרקע. הביט לשמאלו, כבשו פניהם בקרקע. אמר להם: "בעלי מחשבות אתם? יבוא בעל המחשבות וייפרע מכם."
    מיד בא גבריאל וחבטם בקרקע עד שיצאה נשמתם. נזדעזע המלך.
    אמר לו שמעון בן שטח: "עמוד על רגליך ויעידו בך. ולא לפנינו אתה עומד, כי אם לפני מי שאמר והיה עולם, שנאמר: ‘יקומו שני האנשים אשר להם הדבר לפני ה"."
    מיד קם ינאי המלך על רגליו.

    אז מה עדיף, שמעון בן שטח, או מני מזוז?

  11. ביטוח לאומי בן שטח הגיב:

    ניראה שביטוח לאומי ביחד עם ביבי ממשיכים את המסורת.

  12. אסתר ואיתן קלינסקי הגיב:

    חשוב לדייק, שולחן ערוך אינו אוסר לסייע לגויה ללדת. שולחן ערוך מתנה את העזרה בכך שהיא תנתן רק על ידי בעלת מקצוע, כלומר, מיילדת."…אלא אם כן היא ידועה כמיילדת, שאז מותרת, ודווקא בשכר וביום חול" המובאה היא משולחן ערוך, יורה דעה, סימן קנד, סעיף ב.
    אפשר להתוכח ולשאול מדוע רק בשכר ורק ביום חול. אבל ברור שאי אפשר לטעון שיש כאן איסור לסייע לגויה ללדת.
    בימינו יש היתר של הרב עובדיה יוסף מתקופת היותו רב ראשי לישראל בספר שאלות ותשובות "יביע אומר" המתיר לרופא יהודי לחלל שבת לרפא רופא גוי, וכן רווחת הוראת רבנים להתיר לרופאים לסייע בלידת גויה.
    איננו שלמים עם כל פסקה רבנית , אבל אסור להגרר לאי דיוקים .

  13. מכשפה ספקנית הגיב:

    יובל, הסיפור יפה (נחמד היה לקבל פירוש רש"י למי שמתעייף מהניסוח המכביד) אבל תרשה למכשפה ספקנית לפקפק באמיתותו…האם באמת ירד גבריאל ? ואולי עדיף מני מזוז אחד (אחרי שיתחיל לזוז, המזוז הזה) על פני בעלי דמיון מזרחי פרוע המשבחים את עצמם.

  14. דקדוקי עניות הגיב:

    התיקונים להכללות הפראיות של ספירו ראויים, אך באמת, אין הם משנים את הטענה במקרה זה. הדת היהודית על כל מסמכיה מבחינה באופן מהותי בין יהודי לגוי, לטובת הראשון, וקובעת כי יש ביניהם מדרג איכותי אוניברסלי (ולא רק העדפה פנים קהילתית, שהיא טבעית והגיונית בפרט לימים ההם שמדינות היו דתיות ממילא). גם לגבי נשים המצב דומה. הניסיונות של דוסים נאורים, קבלני קבלה, ומתרצי תירוצים לחמוק מזה, רק מחמירה את המצב. זה לא רק קשקוש (כפי שהמציאות מוכיחה למשל ממשלת ישראל וכנסת ישראל) אלא קשקוש מזיק שגורר שינאה צודקת. אף אחד לא אוהב קביעות כאלה, כאשר הוא בצד הפחות טוב. אין להתברבר עם הדברים האלה, להוציא בחוץ את אמרות השפר, את התיאוריה ואת המחזיקים בהן. אמנם "אחינו" הם, ואמנם "מסורתנו" זו, אבל מסריח. היום יהודי צריך לבחור לשנות את היהדות או לעזוב אותה, עם כל הצער. (לאו דוקא לדת אחרת, אלא בכלל). עדיפות שניה מעשית יותר. קל יותר לטוס למאדים מאשר לנהל דיאלוג עם רבנים. והנה דוגמא באתר זה, סיפורי שמעון בן שטח. נו, לך תתווכח עם אגדות לילדים.

  15. יוסף הזקן ליובל הלפרין הגיב:

    אני אינני מאמין לסיפור המצוץ ששמעון בן שטח "שרף" כמה מאות מכשפות ונשים ובטוח שגם אתה לא מאמין בהגזמה המגמתית והמטורפת הזאת.
    שאלתי אליך- כאל מכר ותיק, עוד מימי ה"בולשביק", זוכר? –
    למה אתה לא משתתף ברובריקה "שאלות ותשובות" ב"דעת אמת"? המעניינת, העשירה בידע, והעיקר -הלא דוגמתית- פונדמנטליסטית.
    ואם כן אתה משתתף- אודה לך מאוד אם תנחה אותי- איפה ובאיזה תאריך הצגת את שאלותיך. אני בטוח שאתה לא רוגז עלי על שהצקתי לך בעבר בעניין הבולשביזם.., עד היום אינני מבין איך ייתכן צירוף מוזר וקונטראוורסלי שכזה אצל בן אדם צעיר ורחב אופקים כי.ה.

  16. נועה – חיזוק לאסתר ולאיתן קלינסקי הגיב:

    השולחן ערוך אינו המצאה יש מאין ולא פסיקות של ר’ יוסף קארו עצמו אלא מתבסס על פסיקות קודמות שהתקבלו, על דיונים בתלמוד וכיו"ב. ר’ יוסף קארו רק כינס אותם יחד, על מנת שאדם יוכל לדעת מה ההלכה בכל עניין בלי לדעת את התלמוד בעל פה.
    השערה שלי שהשולחן ערוך מתנה את העזרה לגויה יולדת רק במקרה של מילדת שזה מקצועה כדי למנוע מצב שבו היולדת מתה בלידה (30% מהנשים בימים עברו מתו בלידה) ומאשימים את היהודים שהרגו אותה. מיילדת מומחית מקטינה את הסיכון הזה.

    אגב, בדרך כלל כשמדברים על גויים מדובר על עכו"ם, ולא סתם גוי, אלא שנוצרים לאורך ההיסטוריה, כל פעם שרואים עכו"ם הם לוקחים את זה אישית (עכשיו בפרשת הקיצור שולחן ערוך כמו במשפט נגד התלמוד במאה ה-12).
    לרובם המכריע של הגויים, לפחות בעולם המערבי, יש דין של בני נוח, הואיל ורוב בני האדם בימינו מקיימים אותן.

  17. יובל הלפרין הגיב:

    מכשפה יקרה,
    שכחת אולי איך שמעון בן שטח הצליח ללכוד את חברותייך. הוא שלח להן בחורים נאים ‘להתעסק’ איתן, וכשהאווירה התחממה הניף כל בחור את המכשפה שלו בזרועותיו.
    בן שטח ידע שמכשפה שמורמת מהקרקע מאבדת את כוחותיה, וכך הובלו הגבירות על ידי הבחורים היישר אל עץ התלייה.
    כך שאת יכולה להמשיך להטיל ספק. כל "חז"לנו" הן דמויות מיתולוגיות למחצה, והעלילות אודותם הן בגדר ספרות ולא בגדר היסטוריה.

    הסיפור הזה הוא פשוט למדי, ומייצג מאבק כוח בין הרשות ‘השופטת’ לרשות ‘המבצעת’, ליתר דיוק בין המלך לסנהדרין.
    נשיא הסנהדרין דורש מהמלך להישפט ולהעיד כאחד האדם. המלך מסרב. הדיינים, אנשי הסנהדרין, ‘כובשים פניהם בקרקע’ (‘משקשקים’ בלשון ימנו), וכדי לסיים את הסיפור באה התערבות אלוהית, במוטיב המזכיר במקצת את ה’תאוס אקס מכינה’ מהתיאטרון היווני…

  18. נתן. הגיב:

    להלן פרוט של תרי"ג מצוות בהן מחויב כל יהודי
    לפי תוכנן:

    ****
    397 הוראות פולחניות או מינהליות, והוראות של נהלים בבית המקדש, שאין יחס בינן לבין האדם.
    ****
    54 הוראות טכניות של נוהל דין (מצוות בית דין), שדומות להן מצויות בכל נוהל של בית משפט, או בעיות שמעוררות סוגיות משפטיות מוסריות. מצוות בית הדין חלות על הרשות השופטת, ולא על כל אדם;
    ***
    38 מצוות שהן בבחינת דעות קדומות, הוראות של התבדלות גזענית מאחרים וציוויים שיש בהם אפלייה בין אדם מישראל לבין זה שאיננו מישראל, אפליית האישה ביחס לגבר, ונידוייה;
    ****
    18 פקודות לא אנושיות, גזעניות ו/או מרושעות, שעל פי אורח החיים שלנו כיום
    הן לא הוגנות, לא מוסריות ו/או לא חוקיות בעליל;
    ****
    עוד חומר בנושא-
    — קישור —
    106 הוראות בתחום המוסר, המוסר האנושי והיחס לאדם.

  19. גדעון ספירו הגיב:

    איזו הפתעה. יש כאן מספר מגיבים שמגלים בקיאות מופלגת במקורות, והערותיהם ממש מאירות עיניים. כה לחי.
    יש גם תגובות, שבלשון המעטה אקרא להן תמוהות, כמו תגובתה של נועה, כמוה שמענו לאחרונה מרבנים שהתראיינו בתקשורת, לפיהן המצוות המפלות כלפיי לא יהודים נועדו "רק לעכו’ם".
    ממתי אנחנו מבחינים בין עכו"ם ל"בני נוח"? לעכו"ם מותר להתנכל?
    האם כל אותם מיליוני בני אדם שמאמינים בבודהא, למשל, (כולל יהודים רבים שעשו הסבה) ראויים לכל המכות שהשולחן ערוך מפיל עליהם?
    רק עכשיו ראינו חרדי שלוקח ברצינות את הכתוב בתורה, ודקר שלושה משתתפים שצעדו במצצעד הגאווה בירושלים.
    על פי היהדות האורתודודכסית דין משכב זכר כדין עכו"ם. סקילה ומוות.
    נועה תסלח, בכל זאת רק עכו"ם.
    דרך אגב, לרוב בני האדם בעולם אין דין בני נוח. "עכו’ם" הם עדיין הרוב. אבל זה זמני. ביהדות יש גם היתר להשמדת עמים.

  20. מכשפה ספקנית הגיב:

    יובל, ההתאנות של הרבנים לנשים, בגלל תחרות על השפעה רוחנית, אינה מוסיפה להם כבוד וגם לא למי שמביא מדבריהם היום, בהסכמה. מכשפה, שמעון בן שטח, אותו דבר בהבדל מגדר. ציד המכשפות המתואר, דומה למעשה יעל וסיסרא או שמשון ודלילה בהפוכה. תמיד השתמשו בפיתוי מיני להפיל אנשים, עד היום כמובן, כמו מוניקה לוינסקי ומטה הארי. תקרא את זה שוב ותבין שאותו עקרון של תלישה מן האדמה וחיסול הופעל גם בגלות הארוכה. וד"ל. המלחמה נגד הרוחני=הנשי, לא הועילה לעם ישראל וממשיכה עד היום. אתה מתפעל מדברי הבל, שיש בהם גם שינאה עצמית. מאחר שהאתר הזה מצטיין במיסוגניות, אפשר להניח שגם שמעון בן שטח יכול לפרסם פה מאמר. כל אדם התלוש מאדמתו מאבד את כוחו. אלא שהרבנים שונאי הנשים השליכו את איבתם על "מכשפות" במקום להתעסק בעיקר. וגם אתה.
    הסיפור על ינאי דפוק קצת ומזכיר את הפולסא דנורא. מעדיפה את דוד ונתן (שימוש בתקשורת) שהוא גם יותר מעשי. בקיצור, מכשפים שונאי נשים, מקללים, ורשעים, שעושים כביכול לשם שמיים, אנחנו לא אוהבות. אברא קדברא עליך.

  21. יובל הלפרין הגיב:

    אני לא "מתפעל" מהסיפורים. הבאתי את הסיפורים האלה בין השאר כדי להמחיש את דברייך.
    אפשר להתייחס לסיפורים האלה כמו אל כל טקסט עתיק, מתוך ידיעה שאין הם נשענים על עקרונות המוסר שלנו. לא צריך להימנע מקריאת האודיסיאה רק מפני שאודיסאוס טבח בחתנים, ולא צריך לגנוז את האליאדה בטענה שאגממנון והקטור ואכילס וכל השאר היו "פושעי מלחמה".

  22. שפר אברהם הגיב:

    בס"ד
    מר גידעון אחי היקר!
    כולי תיקווה שתיזכה לעשות תשובה על חטאיך הרבים כנגד עמך כבר בגילגול זה, ולא תיאלץ לעבור יסורי גיהנום ע"מ להיתפכח.
    העולם הזה הוא בבחינת "הסתר" ולכן קשה, עם מח גשמי אנושי ומוגבל, למצוא פה אלוקות, קל וחומר כשלא מחפשים!
    מר גידעון אני מאחל לך כל טוב!
    ובאמת מקווה שתיזכה לתשובה שלימה בקרוב!

  23. מכשפה ליובל הגיב:

    או, אם הבאת את הטקסט כדוגמית וכולי, עמך הסליחה. היה לי הרושם שאתה נפעם מהאיש ומהסיפורים האלה. לי הוא נשמע באגו טריפ, גם בעניין הנשים והתרגילים שלו, וגם בעניין המלך והכנעתו המדומה..ככל הניראה. זה מסוג הסיפורים שהרב עובדיה מספר לחסידיו ביום שישי, בסגנון "שימות כבר זבנג וגמרנו" על אריק שרון וכולי. בעוד מאתיים שנה כבר יכתבו את זה כאילו הוא עשה לו זבנג בעזרת המלאך גבריאל.
    יש הבדל עצום בין האיליאדה ובין התלמוד והמשנה וכל היצירות האלה. אף אחד לא קורא את האיליאדה כאילו היא טקסט חי, רלוונטי ומחייב בערכיו. אבל אצלנו הגאונים האלה נחשבים כמורי דרך ה י ו ם אצל רבים מן היהודים. ולכן, אין מנוס מאשר להתייחס לסיפורים שלהם בכובד ראש מסויים, ובהתאם לנזקים שהם גורמים ממש עכשיו.

  24. לשפר אברהם = על נשמת ספירו ותיקונה הגיב:

    לי תמיד נדמה שסספירו מגייס דמויות פיקטיביות מן הימין שיתקפו אותו בעוז וברשע, כדי לרומם ולבצר את מעמדו כשמאל (חרף עמדותיו המאד מרכזיות ציוניות). האם אתה קיים מר שפר ? ואם כן, מדוע נכנסת לאתר זה, ולרשימה זו ? הרי ודאי אינך פוקד אתרי שמאל חילוני (אי אפםשר לאמר אוכלי שפנים כיון שהרב כאן צמחונים, אבל כל השאר נכון).

  25. אירית הגיב:

    היום הזדמן לי לצפות בסרטים של דני סיטון, קודם כל מומלץ מאד. סרט אחד נגע בתופעת הקאפו, היהודי שסייע לנאצים להשמיד את אחיו. מן הסרט עולה שבלי סיוע משמעותי של יהודים, התוכנית לא היתה יוצאת לפועל. מכל מקום, היה שם ראיון קצר עם חיים כהן ז"ל, שישב בדינו של קאפו נוראי במיוחד, משיהו בשם ברנבלט, מנצח תזמורת שהפך לראש משטרה מקומית באיזה גטו. לאחר שהורשע ודינו נגזר, זיכה אותו חיים כהן לחלוטין, מכל אשמה . ודוק.
    ובראיון מסביר חיים כהן שהוא ריחם עליו, כיון שלא שופטים אדם שפעל תחת איום.
    אותו ברנבלט נוראי, שרוצץ גולגלות יום יום, היגר מישראל ופצח בחיים מאושרים במינכן. כמותו, ראשי בלוקים, ראשי מחנות, הגרו להם למדינות העולם, מאוסטרליה ועד ארצות הברית, וחיו בעושר ואושר, מטופחים ואיתנים בדעתם שסדר צריך להיות. מדינת ישראל ככה פה ושם הענישה כמה, ואת קסטנר קידמה לעמדה מפלגתית בכירה. שופטי ישראל רחמנים מאד, או הכינו לעצמם את האליבי לשפיטה משת"פית בכל הקשור למעללי הממסד הישראלי.

  26. נועה לקורבן הבנק הגיב:

    "בניגוד לכל הציפיות הנושא היהודי הוא שמיקד, עד כה לפחות, את תשומת הלב".

    ומדוע שלא ימקד את תשומת הלב? גם אנשי שמאל הם יהודים.
    אני סבורה שגם מי שמגדיר עצמו חילוני צריך לרכוש לעצמו בקיאות מסויימת במקורות, אחרת ניגש לנושא בבורות ובדיעות קדומות, בדומה לאנשי "חופש".

  27. לנועה הגיב:

    אני אמנם לא "קורבן הבנק" אבל לא כל כך מסכימה אתך. קודם כל ההתעניינות אינה מלמדת על היעדר בורות. פה באתר היא מלמדת על רצון עז להשתחרר מהשליטה הקלירקלית על המרחב הציבורי ועל הכרעות פוליטיות. אין לימוד בא מתוך שינאה או כפיה. בעיני לתופעה יש צד שלילי – מעין "קיטור" מתמיד ללא תוצאות. במקום זה עדיף היה לעבוד על פיתוח משנה סדורה של זהות, חזון, וחלופה לדת היהודית.
    ?(ה"אני ישראלי" הולך בכיוון). הצד החיובי – שזה לפעמים מעלה נושאים מעניינים ועמוקים בשאלות תרבותיות, ומחדד גם את ההבדלים בין שוחרי טיפוח הזהות היהודית ובין המתנגדים לה. כך לפחות יודעים על מה רבים.

  28. לקורבן הבנק הגיב:

    לקורבן הבנק,
    המתדיינים על עניין הרפורמה בבנקים פונים למאמרה של תמר גוז’נסקי "לכו, התעשרו", כי הוא עוסק רק בו.

  29. גדעון ספירו הגיב:

    אינני יודע מיהו שפר אברהם, אם זה שם עט או שם אמיתי, אבל ברצוני להבטיח למעלה החשדות לעיל, כי לא "גייסתי" אותו וגם אינני נוהג לעשות זאת.

  30. עודד הגיב:

    לגבי שמעון בן שטח ואלכסנדר ינאי.
    אשקלון היתה עיר הלניסטית במשך קיומה של הממלכה החשמונאית עד ימיו של אלכסנדר ינאי.
    ינאי כבש את העיר ומיד לאחריו החל,כמו שקורה תמיד במצבים בכגון אלו,city sacking במשמעות האמורה בימים עברו.
    כלומר השתוללות הצבא בעיר,שריפה והרג (כמו שנהגו חיליו של טיטוס בירושלים) וראש הסנהדרין (הסמכות הדתית של אז שהיתה גם "מועצת זקנים") הוביל את אנשיו למקדשים הפזורים בעיר. במקדש היו משרתות "קדשות" דהיינו זונות שמטרתן לפתות את האנשים לבוא למקדשים להילולה של אורגיה ועבודת קודש (ככה זה אצל היוונים ,וגם אצל הכנענים,דרך אגב).
    אלו כונו מכשפות כדי לא להזכיר את עיסוקם הבזוי לדעת כותבי קורות הימים. הוחלפו המקדשים במערות כדי לא לציין את העבודה הזרה באשקלון מעל דפי התלמוד (ונזכור שאשקלון נמצאת במישור החוף ואין בקירבתה מערות)

    האם הכובשים הגדולים הרומאים שהחריבו את קורינתוס ביוון במאה השלישית לפנה"ס מוגדרים כרוצחים והם מוקעים מהתרבות הרומית ? או אמילינוס מחריב קרתגו?

  31. עודד הגיב:

    קראתי את פתיל התגובות ולגבי גוי \עכומ אני נחפז להסכים עם ספירו שאין זה צודק לגבי עכומ.אבל יש לזכור ש:
    א.עכומ באיסלם ובנצרות מחויב לבחור בין המרה או מוות
    ב.בזמן בו היתה יישות מדינית אימפריאלית יהודית שאנו יודעים עליה בודאות (ממלכת החשמונאים) פסקו יונתן החשמונאי ואלכסנדר ינאי (החשמונאי גם הוא) גיור או גירוש על יושבי הר חברון(אדומיאה) והגליל.
    ג. שולחן ערוך וכו’ נכתבן בזמן בו היודים דוכאו עד עפר על ידי הנוצרים (גירוש ספרד כאילו ?) וסביר מאוד היה להניח שהקהילות המוכות יתכנסו בתוך עצמן וילחשו קללות כנגד הגויים.ואף יכתבו ספר שבו הם משמיצים את הגויים הללו.
    כלומר,מדובר בפליטים שגורשו לאחר ישיבה של מאות שנים בספרד ופורטוגל. שנושלו והם תלושים.

  32. ישר דרך הגיב:

    ספירו, אתה שוב נהוג מוסר כפול- צריך לשקול את העת בה נכתבו הכתבים האלה, ושולחן ערוך נחתם ב 1550 בערך, הוא מתאים לתקופה ולצרות הרבות שידע עמנו. אגב לא נכנס להסבר ההלכתי אבל רוב ההלכות נוגעות לגויי שהוא עכו"ם (עובד כוכבים ומזלות ) וכאלה אינם בנמצא, לפחות לא במערב…

  33. נתן. הגיב:

    לנועה.

    הנוצרים הם, על פי היהדות, עובדי עכו"ם לכל עינין ודבר וזאת משום שאינם מאמינים באל אחד אלה ב"שילוש הקדוש".

  34. גדעון ספירו הגיב:

    המתקרא ישר דרך חוזר על המשגה לפיו יש להקל בחומרת ההלכות המפלות כלפי לא יהודים משום שהן חלות "רק על עכו’ם". "ישר דרך" נוהג בנדון בדרך מאד עקומה. מנקודת מבטו של אדם חילוני, שמאלי או ליברלי, אין שום משקל לאבחנות ההלכתיות "מי עכו’ם ומי לא". כולם בני אדם שזכאים לזכויות שוות, ולכן אין כל חשיבות בעיניי אם הנוצרים הם כן עכו’ם לפי ההלכה או לאו.

  35. לספירו (מישר דרך בשנית) הגיב:

    מה שכן סחטן על משחק המילים- עכו"ם~עקום~ישר דרך יפה יפה!

  36. לספירו (מישר דרך) הגיב:

    ספירו- אתה לא קולט את זה, אני אמחיש את דברי בדוגמא:
    כידוע התורה אוסרת (על יהודי) לגבות ריבית מיהודי, וטוב שכך, אבל מצווה על גביית ריבית מגוי- האם אין פה אפליה? לא ! במקרה שיהודי לווה מיהודי אין ריבית ובמקרה שגוי לווה מיהודי או יהודי מגוי יש ריבית! הכל בסדר! הוא הדין לגבי שאר ההלכות, צריך לבחון לא רק חד צדדית את יחס היהודים לגויים אלה גם להיפך! כמו שאמרתי ספירו – קריאה רק של טקסטים היהודים באופן מנותק מההקשר ובלי התחשבות ביחס הצד השני ליהודים זה מוסר כפול.
    לגבי ההבחנה בין עכו"ם או לא עכו"ם- בתפיסת המתבססת על טקסטים קנוניים, כמו היהדות קשה להזיז קדימה, הדרך היחידה היא למצוא תירוצים למה מה שנפסק הוא כבר לא רלוונטי ואז אפשר לעשות דין חדש, מתאים יותר לזמן, הוא הדין עם עכו"ם, מאחר ונפסק כי מוסלמים אינם עכו"ם, ונוצרים אומנם עכו"ם אבל אין לנהוג בהם דין עכו"ם מחשש "התגרות באומות" הצליחו להזיז קדימה את הפסיקה, אדם ליברלי צריך לברך על כך.

  37. גדעון ספירו הגיב:

    ל"ישר דרך"(???)
    אילו היה מדובר בהלכות ישנות שאינן רלבנטיות לימינו, ניחא. אבל לא זה המצב. כל הביוב הגזעני של ההלכה היהודית ממשיך לצערי לשמש מורה דרך גם כיום. משטר הכיבוש הישראלי וצבא המתנחלים עושים בהלכה היהודית הגזענית שימוש יומיומי כדי להצדיק את התנכלותם לפלסטינים.
    קרא את מאמרה של שולמית אלוני ב"הארץ" מהיום (10.7.2005) ותבין עד כמה אתה שוגה.

  38. לירון הגיב:

    טעם ההבדל בין גוי ליהודי במצוות ריבית פשוט.
    ריבית היא דבר הגיוני ומקובל באומות העולם.
    אין מי שיאסור על כך.לכך היהודי יכול להלוות
    לגוי וללוות מגוי בלי הגבלה בריבית.פריוליגיה של הלוואה ללא ריבית שמורה לבן משפחה קרוב כך התורה מצווה עלינו שנתייחס לכל אחד מעם ישראל כאל אח שממנו לא מתאים לקחת ריבית.אין זו אפליה אלא עניין טבעי התואם את רוח האדם.

  39. נועה הגיב:

    לנוצרים אין דין עכו"ם משום שהם, גם לפי ההגדרה היהודית, "עובדי עבודה זרה בשיתוף", קרי – משלבים סגידה לגורמים נוספים במקביל לעבודת ה’. השיתוף אסור על יהודים, אבל לא נאסר על בני נוח.

    (לא שיהודים לא נכשלים בזה – אני חייבת לציין שלטעמי תפילות בקברי צדיקים, ויותר מזה – תפילות לצדיק עצמו, אינן שונות בהרבה מתפילות לקדושים).

    כמו כן, קיימים לא מעט זרמים פרוטסטנטיים שלא מאמינים בשילוש, וגם בכנסיות שלהם אין פסלים ותמונות, כך שהם בכל מקרה אינם עכו"ם.

    ולעניין האפליה בין עכו"ם ללא-עכו"ם, נכון שרוב העולם (מספרית, אבל לא מדינית) הוא עכו"ם, אבל ממילא מספר היהודים שחיו במדינות עכו"ם זעום מראש (סין? הודו?), ואני בספק אם אי פעם נהגו לפי הכללים הללו.
    מעבר לזה, "כולם בני אדם שזכאים לזכויות שוות, ולכן אין כל חשיבות בעיניי אם הנוצרים הם כן עכו’ם לפי ההלכה או לאו".
    יופי.
    אתה לא כתבת את השולחן ערוך. אתה גם חי היום ולא לפני 500 שנה. השאלה היא לא אילו דברים איומים וגזעניים רשומים במקורות שלנו, יש מספיק כאלה, אלה מה נוהג היום. אילו היית חי אז, גם היית מתחתן עם ילדה בת 13-14. והיום כזה דבר הוא בלתי נתפס בעולם המערבי – אם היית עושה כזה דבר, היית עבריין על החוק ופדופיל.

הגיבו כאן

אורך תגובה מקסימלי: 1000 תווים

הרשמה לעדכונים בדוא"ל

Subscribe via Email

מומלצים