בעקבות דיון שהתנהל באתר הגדה השמאלית ובו העליתי את הצעתי לשינוי סמלי המדינה שאף זכתה לאי-אלו תגובות חיוביות, אפרט יותר את ההצעה. ראשית אציין שנראה כאילו הסמלים הנוכחיים לא מייצגים חלק ניכר מאזרחי המדינה, בהיותם מבוססים על סמלים יהודיים דתיים. כאשר המדינה הופכת לדמוקרטית ופתוחה יותר, ויש בה קבוצות שונות, רוב האזרחים אינם בעלי קשר עמוק לדת היהודית, וחלק גדול מתוכם כלל אינו משתייך לדת זו.
מנגד, אין לשכוח שאנחנו חיים במציאות פוליטית מסוימת, וכל ניסיון לשנות את הסמלים ייתקל בהתנגדות רבה, בדיוק מאותן סיבות שחלק מהאזרחים לא מרגישים קשורים לסמלים אלה. לכן יש לנסות לבצע את השינוי בזהירות כדי שלא יוביל להתנגדות גדולה מדי או אף לריאקציה נגדית.
לעניין הדגל – אני מציע להחליף את דגל המדינה לכזה המייצג יותר את כלל האזרחים – שני פסים כחולים עבים ללא מגן דוד באמצע (קצת דומה לדגל של ארגנטינה). מבחינה סמלית יוכלו יהודים לראות בדגל כזה דמיון רב יותר לטלית מאשר הדגל הנוכחי, וערביי ישראל סמל לירדן ולים.
לעניין ההמנון – הצעתי היא להחליף את המלה "יהודי" במלה "ישראל" (ולא "ישראלי" כדי לא לפגוע במשקל של השיר); וכמו-כן להחליף את המלים "התקווה בת שנות אלפיים" בגרסה הראשונה שחיבר נפתלי אימבר, כלומר "התקווה הנושנה". ולי מפריעה המלה "ציון", זה בסך הכל שם אחר לירושלים. ההמנון בגירסתו החדשה יישמע כך:
כל עוד בלבב פנימה
נפש ישראל הומייה
ולפאתי מזרח קדימה
עין לציון צופייה
עוד לא אבדה תקוותנו
התקווה הנושנה
להיות עם חופשי בארצנו
ארץ ציון וירושלים
שהכוכבים בדגל ארה"ב יהיו בצורת מגן דוד וחצי סהר כדי לתת כבוד למיעוטים היהודים והמוסלמים שם. שבדגל דנמרק יופיע במרכז חצי סהר כי כבר כיום יש שם מיעוט מוסלמי של מעל 10% . ולמי שתוהה, למה את כל השינויים להתחיל דוקא בישראל השסועה. בארץ שאין בה מחלוקות קשות יהיה יותר קל לישם את השינוי ואם יצליח נישם גם כאן.
למגיב "עוד הצעות" – אני לא מציע שום שינוי בשום מדינה אחרת, מכיוון שאני חי בישראל.ודווקא תגובתך הלעגנית מחזקת את עמדתי – שים לב שלא הצעתי להוסיף שופ דבר לסמלים, ולא לגעת בשלב זה 0ואולי בשום שלב) בסמל המדינה עם המנורה והקנים, למרות שדווקא הוא סמל דתי מובהק.ואולי במקום שינוי בסמלים עדיף להתחיל את מסענו לעבר המערב דווקא בהפרדת הדת מהמדינה, כפי שאתה רומז.
אגב, במכתבי כפי שפורסם נפלה טעות דפוס, וצריך להיות כתוב בסופו " ולמי שמפריעה המילה ציון…".
וראוי גם לשוב ולהזכיר את ההצעות לאמץ המנון חדש, המתיחס לארץ כולה ולא רק לעיר הדומן המשמשת כבירתה. דוגמה להמנון כזה היא השיר "הו ארצי מולדתי" של שאול טשרניחובסקי (בלחן של נעמי שמר!): הרבה מאד תאורים יפים של הארץ, ואפס סמלים משיחיים אסכטולוגיים.
באשר לדגל, הצעתו של רטוש בעינה עומדת: ה"אלף", האות הראשונה המשותפת לשני הכתיבים המשמשים בארצנו, יכולה להתנוסס בגאון במרכזו.
כל עוד בלבב הומיה
נפש אזרחי הומיה
עוד לא אבדה תיקוותנו
להיות עם חופשי בעמים
ונפשי חביבי כמה הומייה
עין בעין צופיה
אני חושב שערביי ישראל חייבים להכניס מלים בערבית בהתאמה לאחוזם באוכלוסיה.
יתכן שגם לאמריקאים שממנים כל כך יפה את הפרוייקט צריך לתת זמן הימנון, אולי יאאלה ביי בסיום, או משהו אחר שיחשבו עליו בניו יורק (דילן או לו ריד אם אפשר). יהלום עלה והצלח!
יוחי בן זכאיוס-ספרטקוס
הרעיון לשנות את סמלי המדינה הוא חשוב. יש דרכים בסיסיות לעשות זאת. האחת היא להוסיף לסמלי המדינה מרכיבים אשר איתם יוכלו פלסטינים להזדהות. השנייה היא להוריד מרכיבים איתם יכולים רק יהודים להזדהות ולהפוך את סמלי המדינה ליותר "ניטרליים". אני נוטה לחשוב שהדרך הראשונה עדיפה. אבל קודם שמציעים הצעות ספציפיות ראוי אולי לדון בשאלה העקרונית האם ראוי ללכת בדרך הראשונה או השנייה.
"הוי ארצי מולדתי" ממש לא מתאר את הארץ היום.
מה שחסר לי בהצעה של עופר, זה הדבר המובן מאליו והבסיסי ביותר: למה לא פשוט לשתף את 20% הפלסטינים אזרחי ישראל ולשאול את דעתם? למה עופר יהלום צריך להציע הצעה שאולי כן ואולי לא תתקבל על דעת מי שכרגע הסמלים כלל לא מייצגים אותו? האין פשוט מזה? מדוע לא להציע שכל סמל / הימנון / דגל יהיה חייב להתייחס ולכלול את כלל האוכלוסייה – ולא שהרוב יכפה על המיעוט.
חלב נאקות הוא לא כשר, ולכן פלגים גדולים באוכלוסיה לא ישתו אותו גם אם הוא בריא.
בנוגע לשיר – פשוט, כבר יותר מדי הארץ מלאה שלמת בטון ומלט מכדי להתאים ל"הר טרשים קרח", "ביר סוד יתום בגב", "מושבה לא נושבה", ול"חיל חולות לים סביב".
בכל מקרה בדיון כרגע משתתפים רק 8 אנשים. אלה שהגיבו.
זה לא שאת מסקנות הדיון מביאים לאישור במשאל עם.
אתה מבלבל עופר יקרי!
סמלים יהודיים הם דתיים ולאומיים באותה המידה, אין הבדל בין סמל "דתי" ל"לאומי" חד הם.
לגבי מגן הדוד, מה גורם לך להגדיר אותו כסמל דתי?, סבתי, אגב, יוצאת יהדות עיראק מכנה אותו עד היום "נג’מה צהיוניה"-כוכבית ציונית, מפני שאין זה סמל דתי, אלא סימן(משפיל, בדומה לטלאי צהוב) שהוטל ביהודי פראג לפני 600 שנה…
אני לא מבין מדוע לרוב אין זכות לקבוע את סמלי המדינה כרצונו…מדוע אלו אמורים לייצג גם את האזרחים הערבים? (ובדומה דגל בריטניה המפורסם המכיל 3 צלבים!!!! (לא אחד), לא הפריע שם לאיש…כן כן אתה לא גר בבריטניה אני יודע, אבל על זה כבר נאמר שהחלת נורמות שונות על ישראל ועל שאר העולם היא סוג של אנטישמיות…)
דומה שזה ברור מאליו כי קביעה של סמלי המדינה צריכה להעשות בשתוף פעולה עם כל אזרחי ישראל יהודים כערבים. זה כמובן לא צריך למנוע מאתנו להציע הצעות בנושא זה.
איפה כתוב שסמלי המדינה חייבים ליצג את כל המיעוטים הקיימים בקירבה. האם סמלי מדינות ערב ייצגו גם סמלים של המיעוט היהודי שחי בתוכם?
אין קשר בין ישראל כמדינת העם היהודי לבין שיוויון זכויות לחיים בתוכם. אם לא אני דורש שיזכירו גם את תושבי רחוב גאולה בכפר סבא כדי שאוכל להזדהות עם ההמנון כמו גם את המיעוטים הנוצרים הארמנים ונטורי כרטא.
לדן תמיר
אכן אין מה להשוות בין עיר הדומן ירושלים למוסקווה לכיכר האדומה ולהיכל הקרמלין.
לאלמוני הראשון:
אני חושב שאני מבין למה אתה מתכון. נכון אמנם שלא כל התאורים נכונים לימינו, חלק מהדברים המוצעים בו לא נצפים בתדירות גבוהה (גמלת, מושבה ועוד), אך דברים רבים אחרים עדיין אתנו, תודה לאל: העיט, הצבר, המנזרים, נחלים כמהי מים, פרדסי אביב וכו’. דרך אגב: בקשר לגמלים, שוה לשקול את חדוש גדולם. חלב הנאקות צריך להיות מזין ובריא למדי.
לאלמוני השני:
תודה על המידע. מעולם לא היתי במוסקוה (וכרגע אינני שוקל ביקור שם), אבל טוב לדעת.
במסגרת תרומתי הקטנה-אך-מתמשכת לקידום האנרכיזם, אגיב מהסוף להתחלה:
לאלמונית הראשונה – הצעתי היתה הרבה יותר צנועה מאשר החלפת כל ההמנון, עקב הקשיים הפוליטיים העצומים שזה יעורר. אבל אם כבר יוחלט להחליפו לגמרי, "הוי ארצי מולדתי", נראה לי דווקא מתאים.
לישר דרך – לדעתי החל משנת 48 נוצר כאן בהדרגה עם ישראלי, והיהודים הופכים בהדרגה לדת בלבד, מה שהיו עד חורבן בית ראשון (וכן, ידוע לי שזה לא רעיון מקורי במיוחד, מה לעשות שגם את הגלגל כבר המציאו מזמן…).
בכל מקרה, אלה נתפסים כסמלים דתיים, וסביר להניח שייתפסו ככאלה במשך עוד כמה דורות לפחות. אשר לשאלה מהו האיזון הנכון בין הרוב והמיעוט – זו שאלה שימיה כימי המשטר הדמוקרטי עצמו, אבל נראה לי שהסמלים של מדינת ישראל היום מפרים את האיזון יותר מדי לטובת הרוב.
ולא, אנחנו לא אמורים להיות טובים או גרועים יותר מכל מדינה אחרת, מכיוון שלכל מדינה ולכל עם יש את הייחוד שלו, אבל כל אחד צריך לשאוף לשיפור.לעניין בריטניה- קודם כל אני מייחל ליום שבו ישתנו (כלומר יקוצצו באופן דראסטי) סמכויות הרבנות הראשית לאלה של הארכיבישוף מקנטרברי, ראש דת המדינה בבריטניה.
והדגל שלהם באמת מורכב מצלבים, אבל אחרי מאות שנים כבר איבד את הממעות הדתית שלו, מה גם שבבריטניה אין את המצב אצלנו של מיעוט אתני גדול שנבדל, לדבריך, מן הרוב גם מבחינה דתית.(וגם לדברי המגיב "למשוררים").
ל"יוחנן בן זכאיוס" – אולי עדיף לחזור למצב שהיה בארץ עד אוקטובר 2004(!), ולהיות עם הימנון שאינו קבוע בחוק אלא מינהג בלבד.
אני ממש מרוצה מהכיוון שאליו הולך הדיון. ובכן, רבים מאד בארץ גם אינם אוכלים בשר חזיר, ועם זאת לא חסרים דירים ואטליזים שבהם חיים, מתרבים, נשחטים ונמכרים שוסעי השסע החביבים הללו. למה שלא יהיה כך גם עם חלב נאקות?
ונכון, יש יותר מדי בטון ויותר מדי מלט, ונכון, חלק גדול ממה שתאר טשרניחובסקי די נהרס, אבל דברים רבים אחרים עדיין אקטואליים (ור’ דוגמאות לעיל).
🙂
גם אני כמ ו כמו הרוב כאן בעד להחליף את ההימנון אבל לא לשנות בו מספר מילים אלא להחליף אותו לגמרי לשנות את המילים ואת המנגינה.אין בכלל מקום להחליף את המילה "יהודי" ל"ישראל" (שזהו שמו של יעקב אבינו-אביהם של עם ישראל!!!!)-אנו חיים במדינה י-ה-ו-ד-י-ת!!!!!
לדעתי ההימנון צריך להיות המזמור "שיר המעלות בשוב.." (המזמור ששרים לפני ברכת המזון) שהוא שיר יהודי שיר על עם ישראל וארצו. את מדינת היהודים לא צריך לסמל הימנון שמנגינתו נוצרית ומילותיו לא נכתבו ע"י רב או אפילו משורר מוכר ומחובר לדת כגון ביאליק…
האמנם דגל בריטניה "לא הפריע לאיש"?
"and we say there’s not enough black in the union jack
and we say there’s too much white in the stars and stripes
fuck the Brady Bill
fuck the Brady Bill
if God made man they say
Sam Colt made him equal."
לפחות ללהקת מחאה בריטית אחת זה הפריע.
ידידי היקר,
גם במדינות מערביות בהן, כהצעתך, הופרדה הדת מהמדינה מופיעים בסמלי המדינה סמלים דתיים. דוגמא טובה לכך יהיו בריטניה ושוויץ בהן מופיע הצלב הנוצרי בדגל על אף התרבות המיעוטים.
חשוב להבין, כי גם במדינה דמוקרטית קשה להיות מיעוט. המדינה קובעת את ערכיה, חזונותיה ושאיפותיה על פי הרוב (כיאה לדמוקרטיה) במאמץ מקסימלי שלא לפגוע במיעוט. סמלי המדינה באים להמחיש יותר מכל את האלמנטים עליהם מבוססים אמונותיה, ערכיה וחזונותיה של המדינה ולכן, אך טבעי שיופיעו בהם השקפותיו של הרוב.
אל לך לשכוח שגם החרדים הם מיעוט שנפגע מסמלי המדינה, אך משום מה לא תציע לגשת לפשרה המוותרת לחרדים ותפנה, לעומת זאת, לערבים, וזאת על שום מה ?
כפי שכבר כתבתי, הסמלים הדתיים בדגלי אירופה איבדו במשך מאות שנים את משמעותם, ונתפסים כיום כסמלים אזרחיים רגילים.גם יש גדולים מאוד בין אירופה לישראל, שם המדינות לא הוקמו ע"י הרוב שהחזיק בדת אחת, תוך מאבק עם המיעוט שהחזיק בדת אחרת.
בקשר לחרדים, הם מרגישים פגועים מעצם קיומה של המדינה כמדינה ריבונית, שדת המדינה היא היהדות. מכאן שכל זמן שיש דת מדינה, כל סמל של המדינה יפגע בהם בין אם זה מגן דוד, חצי סהר או פסים וכוכבים.
ואגב, בבריטניה ושוויץ לא הופרדה הדת מהמדינה. יתכן שהן יכולות להיות מודל לקיום דת מדינה שאינה מפריעה, כשלעצמה, למיעוטים הדתיים.
בזמן שאתה מתלונן נימצא הפיתרון ממש כאן .
אני חושב לעלינו כאזרחי ארץ ישראל נהפוך את עצמינו למדינת ירושלים ועל היהודים להיות אזרחי מדינת ירושלים
ירו שלום לאלף דור ישראל לא מספקת את מרבית העם ואיין אחדות ציונית ואיין ממשלה יש אחדות ואז נישמע מכול העולם מה הוא אומר על זה יש לנו את הביג היסטורי של הלוהים שאנחנו לעולם .
עופר,
זה רק סימפטום של המחלה שהתפרצה כבר די מזמן. ולצערנו, זה לא הסימפטום הראשון.
מתישהו, באיזשהו שלב, כשכולנו שמחנו במדינה שהדת והלאום שלה הן אחת, רשמנו חוקים יפים ויהודי שמח להיות יהודי ולהיות מזוהה ככזה.
ואז, בא מישהו בלילה וכל פעם מחק ושינה סעיף קטן.
סעיף הלאום בתעודות זהות נמחק כלא היה. מה זה לאום בכלל? למה צריך אותו?
מדינה יהודית, יש חיה כזו?
זהות יהודית? כנראה עדיף שלא.
✡✡✡✡✡✡