חומרתה של בעיית העוני בישראל היא מן המוסכמות הכלכליות-חברתיות של העת הזו, למרות שהיא טרם נחקרה כראוי וטרם אופיינה כנדרש לשם טיפול אפקטיבי בה. גם הממשלה המתפטרת, שמדיניותה הכלכלית-חברתית עדיין לוקה במשגי משנתו התאצ’ריסטית של שר האוצר לשעבר, בנימין נתניהו, עושה בעודפי התקציב האדירים שנרשמו ב-2005 כאילו הבעיה אינה קיימת, ואין מדובר בחבית חומר נפץ חברתי שמאיימת על כל הישגינו כחברה מתוקנת.
בנוסף לכך, החשיבה והשיח הציבורי בבעיית העוני מובלים עדיין בעיקר על ידי פוליטיקאים וכלכלנים שמילון המושגים שלהם כולל רק אמירות ניאו-ליברליות מנוכרות כגון: "הצמיחה הכלכלית תחלחל עם הזמן לשולי העוני ותעשיר אותם"; "השוק מתגמל את מי שראוי"; "הקצבאות מעודדות בטלה, ענישה כלכלית היא גורם הנעה עיקרי למעבר מקצבאות לעבודה" או "עדיף מס ממוצע נמוך מאשר קצבת מינימום גבוהה". כל המושגים במילון ניאו-ליברלי זה אינם מצליחים לקדם ולו תוכנית ראויה אחת למאבק בעוני וחמור מזה, השקפות אלה מדרדרות את מדינת הרווחה בישראל לעברי פי פחת.
כולנו עדים להחמרת בעיית העוני ולהעמקת הפערים החברתיים דווקא בעת הגלובליזציה, יחד עם הפרטת חלקים ניכרים מהמגזר הציבורי ושירותיו לאזרח ובמקביל לצמיחה המחודשת. מסתבר שכלכלת השוק אינה נוטה חסד לענייה, והם אינם נמנים על השכבות הנהנות מפירות השגשוג הכלכלי. העוני הוא סימן לכלכלת שוק שאינה מתפקדת כראוי (הקצאת משאבים ורווחה מעוותת), וגם לחברה חולה המשלימה עם מצוקתם המיותרת של חלק מאזרחיה.
לנוכח מציאות כלכלית-חברתית עגומה ומביכה זו, אנו סבורים שיש לראות במאבק בעוני לא רק סעיף משנה בסדר היום הכלכלי, אלא משימה לאומית חיונית, דוגמת הנסיגה מרצועת עזה, שיש לנהלה באותה נחישות, כתוכנית חומש מתוכננת ומגובשת היטב, באחריותם האישית של ראש הממשלה ושר האוצר. המיזם הלאומי החשוב זה – מאבק לצמצום העוני והפערים – חייב לכלול שלושה נדבכים עיקריים על מנת להוות פתרון יסודי וארוך טווח לבעיה:
- ראשון, העלאה מיידית של שכר המינימום, ושל קצבאות הביטוח הלאומי, לרמת הכנסה שתהיה מעל לקו העוני החלופי (קו עוני האמור להיות גבוה יותר מקו העוני הקיים ומבוסס על נתונים מציאותיים יותר של עלויות המחיה), על מנת להקל בדחיפות המתבקשת על מצוקתם העכשווית של העניים ולפצותם על הגזירות הכלכליות שהוטלו עליהם בשנים האחרונות.
- שני, רפורמה משולבת למערכי הקצבאות, המיסוי והפנסיה, על מנת לתעל ולמקד את משאבי הרווחה של המשק בעיקר בפתרון בעיות העוני והפערים החברתיים ולייעל את הקצאתם.
- שלישי, מערך ממלכתי מקיף ומתואם – פועל יוצא של תפיסת רווחה ברורה ומגובשת – של שירותים בסיסיים ואיכותיים לאזרח, שינתנו חינם לכל דורש, בתחומי החינוך הכללי והמקצועי, הבריאות והסיעוד, הדיור, התחבורה, המזון, התרבות והספורט והסיוע הסוציאלי. זאת על מנת לממש את החזון המשותף לרוב הציבור בישראל, חזון של מדינת רווחה מתקדמת ונאורה, הדואגת באופן שווה לכל אזרחיה.
איננו בטוחים שממצאי המחקרים והתוכניות למאבק בעוני של כלכלני האוצר ובנק ישראל יענו כראוי על מכלול הבעיות המאפיינות את העוני בישראל ועל מורכבותן, ולו רק משום שכלי עבודה של הכלכלן מוגבלים לצורך זה. על כן, אנו סבורים שרצוי יהיה לבחון את התוכניות למאבק בעוני שתוצענה על ידם בזהירות רבה, בהתחשב בנקודות מבט מקצועיות וציבוריות נוספות, וגם לאור התפיסה המובאת כאן.
שלום לכם, שגיא ינקו ואפרים ז’ילוני. יש לי מספר שאלות בשבילכם. הנוגעות למאמר זה שכתבתם.
1. מאיפה יבוא הכסף? שאתם רוצים להעניק לעניי ישראל.
2. מה אם הוצאות כוח-האדם של המעסיקים? איך תמנעו מבעל-הון, להעביר את המפעל שלו, אל מחוץ למדינת ישראל.
3. מה אם המובטלים? גם להם תעניקו קיצבאות נדיבות, במקום לעודד אותם למצוא עבודה.
זה הכל לבינתיים. נראה אותכם עונים על השאלות האלה. מבלי לההישמע פעילים אידיאליסטים המצטטים סיסמאות מן המצע של המפלגות הסוציאליסטיות.
שבת שלום.
——-
לצערי, לא עושה רושם ששינוי כלשהו יכול להיות מושג באופן שהכותבים חפצים בו, קרי נסיונות שכנוע והצהרת עמדות, ככל שהיא נכונה. יישום אפשרי של הרעיונות המוצגים במאמר יהיה, כך אני צופה, בהכרח פחות ממה שאפשרי ובגדר מס שפתיים. רק עימות ממשי, דוגמת שביתות והפגנות עשוי להשיג משהו וגם זה את מה שממילא מגיע לעובדים, משום שהמכניזם הכלכלי חברתי בארץ לא בנוי לפשרות והבורבונים של האוצר והתאחדות התעשיינים לא יוותרו על פסיק, כמו שהם לא וויתרו עד עכשיו. יש לזה שמות בתיאוריה אבל לא צריך להיות מרקסיסט בשביל לראות שהאנשים הללו מנותקים מהעובדים ומהצרכים של מי שאינו אלפיון עליון. צורת הניתוח של הכלכלה הישראלית צריכה להיות מעמדית ולקחת בחשבון קונפליקט כי פקידי האוצר אינם חברים שלנו וגם לא יהיו.
מדוע אינני רואה את ההצעות האלו בעיתונות היומית?
מלחמה בעוני? הדרך היחידה להילחם בעוני היא להילחם בעושר. אנשים מתעשרים מעוניים של אחרים.
אני לא חושב שתחבורה, מזון ותרבות נמנים על השירותים שהמדינה צריכה לממן לאזרחים, אבל בהמשך לתגובתו של ע.ג. זה באמת כסף קטן, תרתי משמע – הדרך היחידה להילחם בעוני, לצמצם פערים וכו’ היא לקחת את רוב רכושם של העשירים ולחלק לעניים. לדעתי הדרך הנכונה לעשות זאת היא להעיל מס רכוש על נדל"ן.
1. הכסף יכול לבוא ממספר מקורות, לדוג’ מס אמיתי על ההון כמו שיש באירופה ובארה"ב (זה לבד יכניס כ-5 מיליארד ש"ח בשנה), מס על הירושה, ביטול הטבות המס שנתן ביבי לעשירון העליון, ועוד.
2. לא כל דבר אפשר לייצר בכל מקום. טקסטיל בכל מקרה כמעט ולא מייצרים במערב, מה שכן מייצרים כאן לא יעבירו כל כך מהר. אל תשכח שהממשלה נותנת הטבות גדולות מאוד למעסיקים גדולים.
3. אני אישית בעד למצוא לכל המובטלים עבודה, אבל היא חייבת להיות בשכר שמאפשר קיום בכבוד, כי לאדם שמשכורתו לא מספיקה לו אין מוטיבציה לעבוד. כאשר רוב העניים בישראל הם אנשים עובדים, קצת קשה להמשיך עם הקלישאה השחוקה שלעבודה היא פיתרון לעוני. ודרך אגב, הקצבאות לא כל כך נדיבות, אבל צריך לזכור שהן מאפשרות הגברה של הצריכה במשק.
שים לב שלא תמצא את עצמך חו"ח מצטט סיסמאות מהמצע של מפלגות הימין הקיצוני.
שבת שלום גם לך
ליניב
הנה כמה מקורות מימון:
1. ביטול החומה שעלותה 10 מיליארד שקל (חלק כבר נבנה אך עדיין אפשר לבטלה ולחסוך כמה מיליארדים).
2. ביטול בניית שתי צוללות גרעיניות – מיליארד דולר (כ-4.6 מיליארד שקל).
3. מכירת 3 הצוללות הגרעיניות שכבר נקנו, כל אחת כ-350 מיליון דולר – עוד כמליארד דולר (4.6 מיליארד שקל).
4. ביטול תוכנית הגדר בגבול מצרים 1-1.5 מיליארד שקל.
סה"כ 15-20 מיליארד שקל, ועוד לא נגענו בבעלי ההון..
למגיבים שלום. לא ידעתי שלמדינת ישראל. יש צוללות גרעיניות. זו באמת בפתעה בשבילי. תקציב הביטחון בישראל. הוא באמת גדול מאד. לפעמים אני שואל את עצמי למה? שיקולי ביטחון הם ממני והלאה. כל עוד לא יהיה מצב של שלום בין מדינת ישראל לשכנותיה. תקציב הביטחון יצטרך להישאר גדול.
אך, המאמר הנ"ל הוא מאמר רעיוני, אשר מביא הצעה ישנה במילים חדשות. כל פעיל פוליטי וותיק מן השמאל החברתי. כבר חשב על רעיונות מאין אלה. בשלב כלשהו בחייו. מכלכלן ועורך-דין, אשר עובדים ב-"הסתדרות". הייתי מצפה ליותר. הייתי מצפה: להתייחסות רצינית יותר, למציאות הכלכלית-חברתית של מדינת ישראל.
שבוע טוב לכולכם ולכולכן.
——-
ניסוי קצר:
נניח שיש משק כלשהו שיש בו 100 בני אדם. 60 מהם פועלי ייצור; 20 בעלי דרג ניהולי זוטר; 15 בדרג ניהולי בינוני; 4 בדרג ניהולי בכיר ואדם אחד הוא הבעלים.
המשכורות החודשיות במשק הן כדלהלן:
פועל ייצור- 3,300 שקל (שכר מינימום);
מנהל זוטר- 5,000 שקל;
מנהל בינוני- 8,000 שקל;
מנהל בכיר- 25,000 שקל;
בעלים- 100,000 שקל.
(אני סבור שזוהי מפת שכר די אופיינית למשק הישראלי).
יוצא שהוצאות השכר החודשיות הכוללות של המשק הנ"ל הן 618,000 שקל. השכר הממוצע המתקבל בחלוקת המספר הזה ב-100 הוא: 6,180 שקל בחודש.
הרוב המוחלט של העובדים בדגם המשק הזה משתכר כמובן כמעט חצי משכר זה, אבל המאסה הכבירה של משכורות העל של המנהלים הבכירים והבעלים מצליחה לעצב ממוצע סביר בהחלט, אשר כביכול אופייני ל"עובד הממוצע" של המשק. אולם, עובד ממוצע כזה אינו קיים כלל, והוא לא יותר מאשר פיקציה כלכלנית הלובשת מעטה חמור סבר של מדעיות אך מטייחת כליל את תמונת המציאות.
עוד עולה מהניסוי הזה, שאם יעניקו לעצמם המנהלים הבכירים והבעלים תוספת שכר של 10%, יוצא שהשכר הממוצע יעלה ל-6,380 שקל לחודש, ואז יוכלו הדוברים להתגאות בפומבי ב"נתון הכלכלי", שהשכר במשק עלה ב-3%.
העוני שאתם מדברים עליו, איפה הוא? אני מוגדר עני לפי דו"ח העוני (משתכר פחות ממחצית השכר הממוצע) אבל יש לי מה לאכול, מה ללבוש, ואני גם יוצא מדי פעם לבלות עם חברים. שני שליש מהעניים במשק הם חרדים וערבים. שתי חברות שבהן יש מספר גדול מאוד של ילדים פר משפחה, מה שמגדיל מיידית את רמת העוני שלהם. לחרדים יש אחוז גדול של מובטלים מבחירה, והערבים עובדים בשחור וכך מוגדרים כעניים ועוד מקבלים דמי אבטלה.איך אתם מצפים לפתור את בעיית העוני עם האוכלוסיות האלה? כמה שלא תיתנו להם, הם יעשו עוד ילדים, וימשיכו להיות עניים.נראה אתכם משכנעים משפחה חרדית להוליד פחות ילדים בלי תמריץ כלכלי.יש עניים בישראל, אבל ממש לא מיליון וחצי, ופשוט לתת להם כסף לא יפתור שום דבר, רק יחמיד את המצב של אלה שיש להם קצת.
איזה משק ריאלי הציג לנו האמפיריסט.
על כל שלושה עובדים יש מנהל
על כל מנהל וחצי יש עד מנהל-על מעליו
על כל 4 מנהלי-על יש עד מנהל בכיר אחד
הבעלים מרוויח פי 4 מהמנהל הבכיר ביותר שמתחתיו(כשכר ולא כדיבידנד או הון)
בקיצור שכבת ניהול של 40 אחוז הלוקחת 68 אחוז מהשכר המשולם בחברה. ויחס עובדים-הנהלה של 1-1.5. זה לא עסק זו בדיחה או חברה לפיתוח תוכנה אבל אז מבנה השכר הוא, איך נאמר זאת בעדינות, שונה אפעס. היחס המקובל הוא 1-7 עד 1-9 עובדים למנהל.
הניסוי היא מקבילה ארוכה במיוחד וטובה הרבה פחות מהאימרה הידועה על ההוא שטבע בבריכה שעמקה הממוצע הוא חצי מטר. אנקדוטה סטטיסטית חביבה אך חסרת כל קשר למשק כלשהו.