הגדה השמאלית

במה ביקורתית לחברה ותרבות


מאת: ב-4 במאי, 2006 תגובה 1

מפעל המכוניות "סוזוקי" הינו אחד הגדולים בסוגו בהונגריה. המפעל הוקם לפני 14 שנה ותוצרתו מיועדת לשיווק באירופה ובמדינות נוספות – בהן ישראל. מכוניות רבות מדגם סוזוקי שבכבישי הארץ אינן יפניות אלא דווקא מתוצרת הונגריה. אשתקד ייצר המפעל 147 אלף מכוניות והעסיק 3,200 עובדים. המפעל מספק בעקיפין עבודה לרבבות עובדים נוספים. בעוד שנתיים הוא אמור לייצר 300 אלף מכוניות מדי שנה ולהעסיק 800 עובדים נוספים.

בשנים הראשונות להקמת המפעל שררה במקום מתיחות בשל השכר הנמוך, תנאי העבודה הקשים ושעות העבודה הלא-סדירות. בשנות ה-90 המוקדמות איגוד עובדי המתכת ניסה לארגן, ללא הצלחה, את פועלי המפעל. שביתות פראיות וחילופי עובדים תדיר הכריחו את ההנהלה לשפר את תנאי העבודה. השכר נשאר נמוך וההנהלה נאלצה להביא עובדים מארצות שכנות. 900 עובדים מגיעים מדי יום מסלובקיה (בסידור דומה למה שהיה קיים בישראל עם העובדים הפלסטינים מן השטחים הכבושים) ו-100 פועלים נוספים באים מרומניה. השכר בארצות אלה נמוך מאשר בהונגריה.


אשתקד גאתה מחדש המתיחות במפעל. בדצמבר האחרון פדרציית האיגודים המקצועיים "ליגה" קראה להפגנות בפתח המפעל במחאה על תנאי העבודה הקשים ועל שעות העבודה הלא-סדירות. דרך קבע המפעל חורג ממספר הכולל של שעות העבודה השבועיות המקובלות על פי הנחיות האיחוד האירופי. ועד העובדים שהוקם נאלץ לפעול באופן מחתרתי וחבריו אינם יכולים לפעול בפומבי. רק שמו של יושב הראש הנבחר פורסם ברבים. ההנהלה כמובן, מסרבת לנהל מו"מ עם הוועד או האיגוד ואף מסרבת לנהל כל דיאלוג עם נציגות העובדים.


כמו כן, המפעל עובר על חוקי העבודה של הונגריה. העובדים לא יכולים לצאת לחופשה בתשלום בעת החגים. היציאה לחופשה בחגים מתאפשרת רק כאשר ההנהלה מסכימה קרי: שלא פוגעים בקצב העבודה. ההנהלה דורשת מהעובדים לעבוד שעות נוספות "בהתנדבות", ללא שכר ובניגוד לחוק. במפעל אין מקלחות ולא הותקנו בו מזגנים. מערכת השכר הכוללת פרמיות ובונוסים הקשורים בביצוע, כופה על העובדים לעבוד על-פי לוח-זמנים גמיש. איגוד עובדי המתכת דורש העלאת השכר הבסיסי והקפדה על חוקי העבודה ועל לוח שעות-עבודה סדיר. פקחי משרד העבודה שביקרו במקום בדקו ומצאו שהנהלת המפעל פעלה בניגוד לחוק בכל הנוגע לשעות העבודה של העובדים.


עשרות עובדים החליטו לפני שלושה חודשים להפסיק לעבוד שעות נוספות. בתגובה ההנהלה פיטרה את יו"ר הוועד. לפי ההנהלה הסיבה לפיטורים היא ש"הצהרותיו פגעו בשמו הטוב של התאגיד". עוד טענה ההנהלה שבתאו של יו"ר הוועד נמצאו בקבוקי משקאות משכרים. איש הוועד הגיב ואמר שבסך הכול מסר לעיתונות את תנאי העבודה והשכר הנהוגים בסוזוקי ושתאו נפרץ יומיים לפני הפיטורים. לאחר פיטורי יו"ר הוועד, פוטר איש ועד נוסף שפעל בחשאיות לצירוף חברים חדשים לאיגוד המקצועי ולהקמת ועד עובדים בכל חלקי המפעל.


מאבק עובדי החברה שבבעלות יפנית זכתה לתהודה רבה בעיתונות המקומית. לאחרונה סירב ראש ממשלת הונגריה להשתתף בטקס הפתיחה של מבנה ייצור חדש ואף הצהיר שזכותם החוקית של עובדי המפעל להתארגן ושאין ההנהלה יכולה למנוע זאת. על רקע ירידת מספר החברים באיגודים המקצועיים בהונגריה והפיצול הקיים בין פדרציות האיגודים השונות, המאבק של עובדי סוזוקי זוכה לתמיכה ציבורית הולכת וגדלה.

תגובות
נושאים: מאמרים

תגובה אחת

  1. איל – מאבק סוציאליסטי הגיב:

    אין לי כסף לקפה בשינקין
    ואין לי זמן
    אני צריך לעבוד

הגיבו כאן

אורך תגובה מקסימלי: 1000 תווים

הרשמה לעדכונים בדוא"ל

Subscribe via Email

מומלצים