לחד"ש יש כבר היסטוריה משלה. חד"ש הוקמה לאחר ב-1977 על ידי המפלגה הקומוניסטית הישראלית. הנהגת מק"י העריכה נכון, שכתוצאה מהכיבוש הישראלי של רצועת עזה, הגדה המערבית ומזרח ירושלים – המפלגה לא תישאר לבד בהתנגדות למלחמה התוקפנית ובמאבק נגד הכיבוש ולנסיגה לגבולות הרביעי ביוני 1967. המפלגה הקומוניסטית העריכה נכון כי יצטרפו אליה עוד גופים למרות נסיונות שונים של קבוצות פוליטיות ואישי ציבור לסלף את האמת ולהצהיר שכביכול גם הם – ואפילו בעיקר הם – התנגדו למלחמה.
העובדות הברורות מעידות שבגלוי ובפומבי רק סיעת מק"י בכנסת היתה היחידה שהתנגדה למלחמה והתנגדה לתקציב המלחמה. מיד לאחר המלחמה דרשה באופן הברור ביותר נסיגה של ישראל מכל שטחי הכיבוש. אפילו מיקוניס וסנה שפילגו את המפלגה הצביעו בעד המלחמה ובעד תקציב המלחמה.
כעת מתברר שהיו אישי ציבור חשובים שהתנגדו בזמנו למלחמה. לא מזמן שודרה בטלוויזיה תוכנית במסגרת קווים לדמותו של יצחק בן אהרון, שכללה שיחה שהתקיימה לפני מספר שנים בין בן אהרון לבין הסופר עמוס עוז. בשיחה זו מבקר עוז את בן אהרון שלא יצא בביקורת חריפה על מהלכי המלחמה. עוז מוכיח את בן אהרון: "אתה בן אהרון התנגדת למלחמה, התנגדת בתוך מפלגתך, יצאת חוצץ נגד שרים ומפקדי צבא שניהלו את המלחמה. למה עשית זאת רק בחדרי חדרים. מדוע לא הופעת בגלוי בפני הציבור. מדוע לא פילגת את מפלגתך. פילוג שהיה מעמיד משני צדי המתרס את מצדדי המלחמה מול שולליה".
בשיחה זו מתוודה בן אהרון ומקבל בהכנעה את ביקורתו של עוז.
במק"י הערכנו שלמרות היותנו היחידים שבאופן פומבי מוקיעים מכל וכל את המלחמה, ישנם עוד אחרים המתנגדים למלחמה. ואכן לזכותה של מק"י יאמר שעוד בעיצומה של המלחמה הצליחה להחתים 50 אישי ציבור בגנות המלחמה.
רצינו שגילוי הדעת המוקיע את המלחמה יפורסם ברחבי העולם. לראשונה הוא פורסם ב"פרבדה" בברית המועצות, ומאז קראו לגילוי הדעת הזה "כרוז פרבדה".
היה בסיס להערכתנו שמפלגתנו המרקסיסטית לניניסטית, היהודית ערבית, תמצא בעלי ברית שמתנגדים לכיבוש ומקבלים את הפתרון של שתי מדינות לשני העמים – ישראל ופלסטין.
מול מסלפי האמת ההיסטורית יש מקום לפרט בפירוט יתר את התפקיד של מק"י במאבק נגד המלחמה. אך הפעם אני רוצה להתמקד במפלגת חד"ש – העבר, ההווה והעתיד.
באותם ימים של מאבק נמרץ נגד המלחמה מצאנו בעלי ברית. אני מוצא לנכון להזכיר שלושה אישים ישרי לב אליהם הגענו במגעינו הפוליטיים. הראשון היה פרופ’ ישעיהו ליבוביץ. למרות חילוקי דעות אידיאולוגיים מצאנו אצלו גילויים של התנגדות נמרצת ותקיפה למלחמה ולכיבוש. פרופ’ ליבוביץ היה זה שדרש מאיתנו לארגן פעולות יזומות לסירוב לשרת בשטחים הכבושים, לסרב ליטול חלק בדיכוי העם הפלסטיני. למעשה יש לזקוף לזכותו את הרעיון להקמת תנועת "יש גבול".
האדם השני שראוי להזכירו היה מתי פלד. למרות היותו אלוף במילואים, הוא שיתף איתנו פעולה באומץ לב. בעזרתנו הוא קיים פגישות עם נציגים של הנהגת אש"ף.
האדם השלישי שראוי לציין – מי שהיה בעבר מפקד הלח"י – הוא נתן ילין מור (פרידמן). בכנות רבה ובאומץ לב הוא נענה לכל פנייה שלנו. בכל הופעותיו נגד המלחמה הוא היה גאה על שיתוף הפעולה שלו עם רק"ח (שמה של המפלגה באותם הימים).
בהנהגת המפלגה הגענו למסקנה שיש להקים מסגרת על בסיס פרוגרמה פוליטית בלבד. מק"י קיימת על בסיס אידיאולוגי ברור, אולם יש צורך בהקמת חזית פוליטית על בסיס פרוגרמה האומרת – אחדות יהודית-ערבית נגד הכיבוש, נסיגה מוחלטת מכל השטחים שנכבשו ברביעי ביוני 1967, שתי מדינות עצמאיות לשני העמים.
בשלב מאוחר יותר הוספנו – שחרור כל האסירים הפלסטינים, ביצוע החלטות האו"ם בקשר לפליטים הפלסטינים, שוויון זכויות מלא – לאומי ואזרחי – לפלסטינים בישראל, הגנה עקבית ונאמנה על זכויות הפועלים יהודים כערבים. כן הוספנו פרק חשוב בנושא שמירת איכות הסביבה.
הנהגת המפלגה בחרה בוועדה בהרכב החברים מאיר וילנר, תופיק טובי, אמיל תומא ואנוכי. הוועדה נועדה כדי להקים את חד"ש. נקבע העקרון – שלא שונה עד היום – חד"ש מורכבת ממרכיבים שונים וממצטרפים על בסיס אישי. כל מי שמקבל את מצעה של חד"ש על כל סעיפיו רשאי להצטרף לחד"ש.
מאיר וילנר היה מרבה להדגיש שלא קובע יחסו של מרכיב זה או אחר למק"י ויחסו לאידיאולוגיה המרקסיסטית-לניניסטית שלה. מי שמסכים עם המצע של חד"ש יכול להיות חבר בה.
ואכן היו ארגונים כמו "הפנתרים-השחורים" שהצטרפו לחד"ש (אולם כעבור כמה שנים הארגון התפרק).
מאז כנס היסוד נשמר בברור העיקרון שחד"ש היא גוף ארגוני עצמאי השואב את כוחו ממצע פוליטי משותף. מוסדות חד"ש – המורכבים ממרכיבי חד"ש – רק הם בלבד המחליטים על פעילות חד"ש.
עם כל הערכה הרבה שיש לי לפועלה של חד"ש, יש נקודות חולשה שלדעתי מחייבות תיקון.
אין כל סיבה שמרכיב חשוב עד למאוד בחד"ש, כמו ראשי הרשויות המקומיות הערביות, חדל לפעול. להיפך, דווקא במצב הנתון, במצב של קיפוח ואפליית הרשויות המקומיות הערביות, יש מקום לחידוש הפעילות של מרכיב כה חשוב וכה משמעותי. אותו הדין עם ועד היוזמה הדרוזי. יש מקום לבחון הקמת מרכיב של ערביי הנגב (הבדואים). יש לשאול מדוע לא יצורפו נציגים של מרכיבים כמו בנק"י, סטודנטים, ארגוני נשים, ארגוני ספורט ועוד.
במצב הנתון של אהדה גוברת לחד"ש בציבור הערבי והיהודי, יש מקום לצרף מרכיבים נוספים וכן גם אישים לחד"ש. אין כל הצדקה שרק מק"י תהיה המרכיב היחידי בחד"ש.
חשוב להיות ערניים לביקורת ולא להתעלם מביקורת כנה של אישים שונים – יהודים כפלסטינים – הטוענים שקיימת ערבוביה וחוסר הבדל בין מק"י לחד"ש. דבר הנוגד את עיקרון העצמאות של חד"ש. אנו עדים לפעילות מאוד מבורכת של ארגוני שלום וחברה בהנהגת אישים שאינם חברי מק"י, הזוכים להערכה רבה על פעילותם זו. לטובת גידולה וחיזוקה של חד"ש יש מקום שאותם אישי ציבור ישולבו במוסדות של חד"ש. חשוב מאוד שהם יהיו רשאים לנהל ועדות וסניפים של חד"ש. זה באינטרס של מק"י ובחיזוקה להגדיל ולהרחיב השתתפות פעילה של אישים בלתי מפלגתיים בהנהגה של חד"ש.
אני מוצא לנכון להדגיש שכל מרכיב פוליטי רשאי להצטרף לחד"ש בתנאי שהוא מצהיר על קבלת עקרונות חד"ש.
מק"י וגופים פוליטיים יכולים להמשיך לנהל ביניהם ויכוחים ודיונים אידיאולוגיים אבל זה לא במסגרת חד"ש. חד"ש כאמור זה רק מרכיב פוליטי ולא אידיאולוגי.
לסיום אני רוצה להתייחס לבעיה נוספת כמסקנה מהבחירות האחרונות לכנסת, ועל בסיס האפשרות שגם הפעם תקוצר כהונתה של הממשלה ויתכנו בחירות חדשות לכנסת. חייבים לשקוד בעוד מועד לפתח ולהרחיב את שיתוף הפעולה עם כל הגופים המתנגדים לכיבוש, החותרים לשלום צודק ומסכימים עם מצעה של חד"ש.
הכרחי לשים קץ להסתגרות ולפעול להגברת שיתוף פעולה יהודי-פלסטיני. זה אפשרי. ראיה לכך שלאחרונה הוקם ביוזמת חד"ש ועד ציבורי יהודי-ערבי נגד נגע הגזענות. בוועד למאבק נגד הגזענות פועלים תוך שיתוף פעולה חברים ממפלגות שונות. המסקנה היא שזו הדרך לפרוץ ולהגיע למעגלים ציבוריים נוספים.
חד"ש חייבת לגדול. יש לשקוד על הקמת סניפי חד"ש חדשים ברחבי הארץ. יש לשנס מותניים להגברת המאמץ הארגוני כדי להשיג את היעד להרחבת השורות של חד"ש במאבקה לשלום ולשוויון.
בשביל לגדול חד"ש חייבת להשתנות. הנכס הגדול של המפלגה הוא שיתוף ערבי יהודי וערכים דמוקרטיים (לא ציוניים), מה שיכול להוות בסיס לתנועה רחבה למדי בשנים הקרובות.
עקב האכילס של המפלגה הוא מנגנונים אנכרוניסטיים ומסואבים, חוסר ייצוג פרלמנטרי ומוסדי של נשים ושחיקה מתמדת באיכות הפעילות ובהיקפה, הן הציבורית והן הפרלמנטרית.
כל עוד תשמר חד"ש את הסתירה הטבועה בעמדותיה, של דרישת שלום ושויון מצד אחד ושימור האבחנה בין "יהודים ל"ערבים" (קל וחומר "יהודים ופלסטינים"!) מצד שני, היא תמשיך להיות גורם שולי במקרה הטוב ותנא דמסייע לגרועים שבגזענים ובשונאים במקרה הרע. לא יעזרו כל הכוונות הטובות.
בהקשר הזה ובכלל, מענין אותי לדעת קצת יותר על תמיכתו של ילין מור בחדש, ואשמח אם יפרט עוזי.
כמי שסייע בהדפסת המעמר של עוזי, אני מצטער שבשלבי העריכה באתר נפלה שגיאה מצערת. במקור היה כתוב "חד"ש הוקמה לאחר מלחמת יוני 1967…" ולא 1977 כפי שפורסם.
חד"ש לא גדילה בצבור היהודי משום שבשנים האחרונות היא עזבה את הסיסמא שתי מדינות לשני עמים ותומכת ללא סיג וללא מחשבה עצמאית בעמדות הפלשתיניות שלא לומר בעמדות אירגוני הטרור. חבל כשדווקא כשעמדתה הבסיסית -מדינה פלשתינית ונסיגה מרוב אם לא כל השטחים – זוכה לרוב בישראל אין לרק"ח עמדת השפעה בנושאים חברתים שבהם עמדותיה יכולות להוביל לקו חשיבה חדש בישראל. כל זמן שרק"ח מיצגת עמדות הנתפסות בצבור הרחב כאנטי ישראליות היא לא תוכל להשפיע.
לא כל אי הסכמה עם המדיניות הישראלית היא אנטי ישראליות. אפשר וצריך לבקר את עמדות הממשלה. צריך לבקר את תוצאות החיסולים הממוקדים ואפשר וצריך עוד הרבה דברים. הענין הופך לאנטי ישראליות בוטה כאשר כל קללה של חיל וכל פגיעה באזרח פלשתיני הופכים לפשע מלחמה אבל לא שומעים אפילו ציוץ כאשר פלשתינים רוצחים בכוונת תחילה ולא במקרה אזרחים נשים וילדים ישראלים או שמגנים כל ירי על עזה אבל מתעלמים לחלוטין מירי בלתי פוסק על שדרות וישובים אחרים שהם מטרות אזרחיות לחלוטין. אז לפני קשקושים על עמדות ימניות כדאי "לשמאלנים" לבדוק אם עמדותיהם הן באמת שמאל או טפשות גמורה.
ע.נ מצפה שחד"ש תצטרף למקהלה הלאומנית הישראלית אבל לשם כך אין צורך בחד"ש.
עמדות דמוקרטיות בסיסיות נתפסות בצבור הרחב כאנטי ישראליות "בצדק" משום שישראל היא דמוקרטיה ליהודים בלבד, כלומר מדינת אפלייה על בסיס אתני. כל זמן שזה "טוב" ליהודים כל תנועה השואפת לשוויון בין האזרחים תשאר חסרת השפעה ולא משנה מה עמדותיה החברתיות.
לא כמו שכתוב במאמר, הכרוז הידוע כ"כרוז פרבדה" יצא נגד פיצוץ בתים בשטחים. יוזמי הכרוז היו אנשי מפ"ם ובראשם המזרחן אהרן כהן. החותמים היו מקרב השמאל הישראלי החל ממצפן וגמור בקומוניסטים. את הכרוז סרבו העיתונים הישראלים לפרסם. הוא התפרסם לראשונה על לוחות המודעות של עירית תל אביב ורק אחר כך הגיע לפרבדה, ועורר סערה גדולה במפ"ם ובקיבוצי השומר הצעיר. אהרן כהן (חבר קיבוץ משמר העמק, כמדומני) נאלץ לחזור בו מחתימתו ואילן שליף, חבר נגבה בותה תקופה, נזרק מהקיבוץ.
עוזי בורשטיין לא מדייק בצורה שהוא מציג את מלחמת ששת הימים. ראשית, כמעט שלא יתה מלחמה בהיסטוריה שבה צד אחד היה התוקפן האשם וצד שני לחלוטין חף מפשע. אבל בהקשר של מלחמות ישראל-ערב, ניתן לומר שהצד היותר אשם במלחמות של 48 ו-67 היה הצד הערבי, ולכל הפחות הן היו, לפחות באופן חלקי, מלחמות הגנה מהצד הישראלי.
ובורשטיין מתעלם מהסיבה שמפלגות קומוניסטיות בעולם מקימות "חזיתות" עם גופים אחרים : במפלגות אלה שולט עקרון הצנטרליזם הדמוקרטי – בלשון פחות נקייה, השתקת המיעוט. ולכן באם הן רוצות להרחיב את בסיס התמיכה שלהן, עלךיהן להקים ברית עם תומכים שאינם רוצים או אינם יכולים להצטרף למפלגה מסיבה זו.
החזית אכן הוקמה ב- 1977 ולא ב- 1967. ובחזית פעלו מסגרות פוליטיות שאינן קיימות כעת כגון הפנתרים השחורים או שס"י – שמאל סוציאליסטי ישראלי
1)אהרון כהן היה חבר שער העמקים.מזרחן בעל שיעור קומה שלא הלך תמיד בתלם של מפלגתו – מפ"ם.
2)לא חשוב אם היוזמה היתה של חברים בקבוצי השומר הצעיר או של גורם זה או אחר. מה שחשוב שהיה שיתוף פעולה פורה ועניני בין קומוניסטים – שנציגיהם בכנסת מוקיעים מכל וכל את המלחמה – ובין חברים בקיבוצי השוה"צ, מפ"ם, יוצאי לח"י, "העולם הזה", אינטלקטואלים בלתי מפלגתיים ועוד.
יש אכן תחושה שקבוצת פעילי השמאל הוותיקים ממש שמחה בחלקה ולא מעוניינת כלל בפרצופים חדשים. מעין חשש אליטיסטי מזרימתם של "המונים" בלתי רצויים.
ההפגנה במלאת 39 שנים לכיבוש היתה דוגמה טובה. כאילו נעשה הכל כדי שלא יותר מאלף איש יגיעו לכיכר המוזיאון. בתל אביב יש עשרות אלפים שהיו מוכנים להביע קול מחאה כזה, אך משום מה לא קמה מנהיגות שיכולה לגייס אותם.
חד"ש צריכה להתנער מן האנכרוניזם של "שתי מדינות לשני עמים", ולאמץ סיסמא ההולמת את ההתפתחויות הפוליטיות העכשוויות: מדינה דמוקרטית חילונית וסוציאליסטית לשני העמים בארצם האחת מנהר ועד ים. נניח שתוקם מדינת פלסטינית לצד מדינת ישראל, האם מתאים לעוזי לחיות במדינה המפלה לרעה כל מי שאמן שלו אינה יהודיה ובמיוחד אדם שאמו שלו ערבייה ר"ל? ומגמות גזעניות אלו הולכות ומתחזקות והקמת מדינה פלסטינית תביא אותם לכלל קיצוניות. לי זה ממש לא מתאים. הגיע הזמן לפעולה חינוכית נרחבת ועמוקה בקרה מבוגרים ונוער אשר תישא את הבשורה של אחווה יהודית ערבית במדינה האחת של שני העמים ואשר תכלול תיאור קצר וקריא ונכון (נא להדגיש היטב מילת נכון) של ההיסטוריה של הסכסוך היהודי ערבי בא"י פלסטין מאז העלייה הראשונה ועד ימינו. אגב, אורי אבנרי החל במפעל כתיבה זה, אבל מדובר בהוצאה לקריאת לילה ואילו מה שנחוץ הוא ווליום הרבה יותר כבד. הרי 99% מבני הנוער חיים כאן או בבורות או בשקר או בשניהם יחד.
מדוע מתעלמים כאן בשיטתיות מעוד כל מיני גופים וקבוצות שהיו שותפות לדרך? מצפן (ארגון סוציאליסטי ישראלי שהפך לארגון סוציאליסטי בישראל), הברית המהפכנית, הליגה הקומוניסטית, מצפן מרקסיסיטי, "מאבק", ברית הפועלים, מסע אחר המאואיסטי, אבנגרד, הניצוץ, הלמברטיסטים, ארגון סרבני המצפון, ועוד ועוד.
דווקא ההתפתחויות הפוליטיות של השנים האחרונות מקרבות אותנו לשתי מדינות על בסיס קווי 67. התעלמות מן היסוד הלאומי לא תצמצם את הגזענות והאלימות בין שני העמים אלא דווקא תגביר אותן, ממש כפי ש"גלובליזציה" וצמיחת תנועות קיצוניות הן שתי תופעות שהולכות יד ביד.
בהמשך לסמי: ומה עם מצפן ירושלים, מצפן ת"א, ספרטקוס, עו"ד יוסף שוורץ, ספרטקיססה שלוחת קנדה (א-ציוניים), פק"פ (פרה-ציוניים), בד"מ יהודי-ערבי (פארא-ציוניים)? הרשימה ארוכה ומן הסתם אי אפשר למנות את כולם.
סמי היקר, אין מגמה להפחית מערכו של שום גורם שפעל נגד המלחמה בימים של שכרות נצחון ושכרון הכוח.
בכנסת היתה סיעה אחת שפעלה בגלוי, בהחלטיות ובנחישות נגד הכיבוש הישראלי.מנהיגה של אותה סיעה היה מאיר וילנר.
למאבק זה נרתמו עוד גורמים כמו פרופסור ליבוביץ, אורי אבנרי עורך "העולם-הזה", נתן פרידמן ילין מור, אחד ממנהיגי הלח"י בעבר(היה חבר הכנסת הראשונה מטעם סיעת לוחמים), שערך באותם הימים דו שבועון חשוב של הפעולה השמית בשם "אתגר".
אנשים טובים במפ"ם כמו המזרחן אהרונציק כהן(שאף ישב תקופה קצרה בבית סוהר בישראל כי תפרו לו תיק של ריגול). שי"ח, מצפן,חברים בקיבוצי השומר הצעיר, ובמרוצת הזמן קמו גופים שונים שחלקם גם אתה -סמי היקר- מנית. כל אחד תרם את חלקו. ובאמת אין זה חשוב מי היה ראשון, או מי פעל יותר . מה שצריך ללמוד כלקח חשוב, שפעלו כאן במשותף אנשי רק"ח(כך נקראה באותם הימים המפלגה הקומוניסטית) עם אנשים שהגדירו עצמם ציונים, אנשים דתיים, אנרכיסטים, אנשי מצפן(ד"ר מחובר) ועוד רבים וטובים.
האמנם שיתפה רק"ח פעולה עם גורמים שמשמאלה? אם כן, אשמח לקבל דוגמאות. מה שזכור לי של מה שהיה משמאלה לרק"ח באופן משמעותי הוכתם אוטומטית כפרובוקטורים, סוכני הממשלה וכו’.
ולמה לא מציינים גם את נשות ואנשי "דרך הניצוץ" שוורץ ואדיב שאפילו ישבו בכלא הישראלי בגלל תמיכתם בחזית הדמוקרטית לשחרור פלשתינא"י?
ולא, "הניצוץ" זה לא קשור לאיזשהו מוסך או תיקוני רכב (-;
יוסי שוורץ? אודי אדיב? חזית דמוקרטית? נראה לי שיש כאן איזשהו מישמש רציני, הדברים פשוט לא מתחברים!
לא אודי אדיב אלא אסף אדיב, ולא יוסי שוורץ אלא מיכל שוורץ.
חברי דרך הניצוץ ש"התחברו" לחזית הדמוקרטית של נאיף חוואתמה.
תקנו אותי אם אני טועה
מיכל שוורץ???? אף פעם לא שמעתי את השם הזה. קשר ליוסי שוורץ?
אז עכשיו אני באמת מבולבלת! חזית דמוקרטית של נאיף חוואתמה או חזית דמוקרטית לשלום או שיוויון או שזה בעצם שמות נרדפים לאותה חזית, ברחוב היהודי וברחוב הערבי??
אני כל פעם נפעם מחדש מיכולת השמאל להתפלגויות לפלגי פלגים שמתקוטטים זה עם זה בחרדת קודש תוך כדי ציטוטים וויכוחי פרשנות של מרקס ולנין. האם זו תוצאה של השפעת מנהיגים יהודים מבין מייסדי השמאל? זו מחשבה הגיונית לאור הדימיון הלא מבוטל לסיגנון של ההידות האורתודוקסית.
ויש לי הצעה בשבילכם: במקום לדשדש בווכחנות המטופשת הזו, נסו להיות קצת יותר מאוזנים בגישתכם לסכסוך היהודי ערבי. יש הרבה מאוד יהודים שהיו מוצאים מקומם בשמאל אילו היה דומה יותר בענין זה למרץ מאשר לחמאס.
ברצוני להצטרף להמלצותיו של הח’ עוזי בורשטיין ולצרף את קולי ליתר תשומת לב לעולם השלישי שמוזנח יותר ויותר, למרות צו השעה.