הגדה השמאלית

במה ביקורתית לחברה ותרבות


מאת: ב-2 באוגוסט, 2006 32 תגובות

בימים אלו של התמסרות וסגידה לשכרון הכוח ציפינו לקולה המוסרי של הספרות והשירה העברית. לצערי הרב, אנו עדים להתקרנפות של מרבית אנשי הרוח, שהפתיעו בהצטרפות למקהלה הכוחנית. מול אוקינוס של אמירות הלל בשבח שפת הכוח, אמירות מגובות ברבב של יוהרה ושיש הפעם צורך להיכנס בהם, התרגשתי למקרא שירו של יצחק לאור במוסף הספרותי של עתון ה"ארץ" מיום ה-28.7.2006.

זו התבטאות ספרותית אמיצה אחת מול נחשולי לאומנות מפחידה. שירו של יצחק לאור מביא איתו משב רוח מחיה המציל את כבודה הרמוס של השירה והספרות שהוטלו בימים אלו למדבר ציה של סגידה מבהילה לאלילי הלאומנות.


יש לשיר חשיבות רבה בימים שחיילי חטיבת גולני יוצאים לקרב אחרי שהם עוברים טקס פאגני של התעטפות בטליתות, ובגרון ניחר נושאים תפילה למרום שיסייע בידם להשמיד את האויב כמצוותו של שמואל לשאול בספר שמואל א’ פרק ט"ו פסוק ג: "עַתָּה לֵךְ וְהִכִּיתָה אֶת עֲמָלֵק וְהַחֲרַמְתֶּם אֶת כָּל אֲשֶר לוֹ וְלא תַּחְמוֹל עָלָיו וְהֵמַתָּ מֵאִיש עַד אִשָּה מֵעוֹלֵל וְעַד יוֹנֵק מִשּוֹר וְעַד שֶה…" (התפילה נישאה בנוכחות מפקדים בחטיבה ואנשי הרבנות הצבאית).


יצחק לאור בשירו לא עלה על שרטון הפלקטיות, שרטון עליו עולים בנקל משוררים שבשירתם יש אמירה פולטית. הוא מתריס באומץ באלוף פיקוד הצפון – "אז שר אלוף אדם את שיר הערש: לא נספור כעת את המתים, לה לה לה".


בימים טרופים אלו חובה עלינו להפנים ולשנן את השורות המכאיבות והמייסרות של יצחק לאור: "… הכפרים של לבנון, ערים, עירות, לא יזכרו, נשרפים בלי שמות, לא דם ממש זורם בם והאוויר מלא רק ניצוצות של קיום יהודי. הצעקות הן כלום. זו רק ביירות זועקת, עוד מעט יהיה בה שקט… ". יצחק לאור אינו מתקרנף הוא מציג בפנינו את האמת הכאובה: "יש לנו שלושה כיווני הרג והחלון פונה אל הים, רוח אלוהים נושבת מאמריקה…" (תיטיב לעשות מערכת "הגדה השמאלית" לבקש את רשותו של יצחק לאור ולפרסם את השיר במלואו לקהל קוראיה).


מצער שיצחק לאור הוא היום קול בודד בשדה הצחיח של השירה והספרות העברית. ולכל אלו שהחליטו לשתוק ולהתקרנף אני מבקש לערוך עבורם מסע דילוגים קצרצר על פני השירה העברית בשנים 1948-1956. תקופה בה ידענו מלחמות ופעולות איבה, אבל השירה העברית לא גזרה על עצמה דממה מוחלטת כמו שאנחנו עדים כיום, אלא באומץ לא החרישה כאשר היה מקום לזעוק.


נתן אלתרמן בעיתון "דבר" ב-19.11.1948 מייסר את החייל העברי ש"חצה עלי ג’יפ את העיר הכבושה … וברחוב איש זקן ואשה נלחצו מפניו אל הקיר והנער (החייל העברי) חייך בשיני חלב: אנסה המקלע…" ניסיון שהסתיים בכך שערבי זקן הליט את פניו בידיו "ודמו אל הכותל כיסה". בימים שכל היישוב היהודי התגייס למערכה נגד פלישת ארצות ערב, נתן אלתרמן אינו מחריש שזקן ערבי הליט פניו בידיו ודמו כיסה את הכותל. אישית הייתי רוצה שאלתרמן יחבוט יותר במי ששלח את החייל ולא יטיל את כל הזעם כלפי החייל עצמו. אך איני יכול להישאר אדיש, שמשורר עברי אינו עובר לסדר היום כאשר דמו של זקן ערבי חף מפשע מכסה את הקיר.


אין בשורות אלו נסיון ליצור אידאליזציה של אלתרמן כמי שלחם נגד עיוותי הממסד. אלתרמן היה קשור בעבותות לממסד הפוליטי של מפא"י, אבל שורות השיר המצוטט מדברות בעד עצמן.


ראוי לציין שאלתרמן לא החריש, ייסר וחבט בשוט השירה את פעולת התגמול שביצע צה"ל בכפר הערבי קיבייה באוקטובר 1953. פעולה בה נהרגו יותר מ-60 אזרחים ערבים חפים מפשע. אלתרמן זועק: "ומה היה נגרע מן המדינה ומן האומה, לו קמנו ושללנו זאת בקול גדול ולעיני כל", (מתוך הטור "על דבקות שאינה במקומה" שפורסם ב-23.10.1953). ראוי לציין שאלתרמן כותב שורות אלו למרות שדוד בן גוריון מכחיש שחיילי צה"ל היו מעורבים בפעולה, והוא קובע שהיתה כאן תגובה ספונטאנית של מתיישבים מיישובי הספר שלא יכלו להבליג.


ב-1956 כאשר בוצע טבח בכפר קאסם, אלתרמן אינו מקבל על עצמו מה שמקבלים היום רבים ממשוררינו, שאסור בימים שחיילנו מקיזים את דמם לבקר את הצבא, יש לחזק את ידם של הלוחמים. אלתרמן לועג לדיווח הלקוני של דובר צה"ל "על נפגעים". וזה אותו אלתרמן שהיה אחד מעמודי התווך של הממסד, אבל מול הטבח המבחיל הוא מתריס "על נבלה שנעשתה בישראל, תועבה, חלחלה, חימה, זעם, עושי הפשע…" (מתוך "תחום המשולש" שפורסם 8 ימים לאחר הטבח בכפר קאסם, כאשר פרטים רבים היו עדיין חסויים).


אי אפשר שלא להזכיר גם את אורלנד שהתרגש מעץ הרימון שנתן את ריחו מים המלח ועד יריחו, משורר ששורר והרעיד את נימיו של דור הורי וגם במידה רבה את דורי. אותו אורלנד לא עמד מהצד, כאשר הוא רואה מעשי טבח שנעשו בימי מבצע "דני" ב-1948 בעיר לוד על ידי חיילי צה"ל.


אורלנד הגיע לעיר לוד לסיור מלווה על ידי מפקד הפלמ"ח האלוף יצחק שדה. בעקבות הסיור הוא מפרסם את אשר ראה ואת אשר הוא חש בשיר "זוטות".


ומה שאורלנד חש מחזיר אותו לטבח שאירע בימי ילדותו – כשאוקראינים טבחו ביהודים. בלוד הוא רואה את הג’יפ שחלף "בין חללים שטרם נקברו, עינים קפואות, כרסות נפוחות של ילדים, שלמי השווא הנצחיים". ומראות לוד מעבירים אותו אל אוקריאנה אל "הפוגרומים. פגרי סבי וסבתי. דודי ובנותיהם…". המשורר אורלנד אינו יכול לעבור לסדר היום על פעולות שביצע גדוד 89 ב-11 ביולי 1948 בעיר לוד, ועל מה שהתרחש בעיר ב-13 ביולי כאשר אלפי תושבים מצאו עצמם חסרי בית וחלקם מצאו את מותם בעת המנוסה.


ב-1948 היישוב היהודי כולו תמך בצבא הנלחם נגד פלישת ארצות ערב, אבל אלתרמן ואורלנד הם דוגמא לכך שהשירה העברית לא גזרה על עצמה אילמות מוחלטת כמו שלמרבה הכאב אנחנו רואים כיום. מכאן שיצחק לאור ראוי לחופן של מחמאות על היותו הקול הבודד המציל את הכבוד האבוד של אנשי הרוח שמכרו בנזיד עדשים את עטם לממסד ולתרועות המלחמה.

תגובות
נושאים: מאמרים

32 תגובות

  1. איל רימון הגיב:

    יצחק לאור אינו קול בודד.
    גם אהרון שבתאי, למשל, התבטא נגד המלחמה. כמו כן כמה עשרות סופרים צעירים חתמו על עצומה נגד המלחמה.
    שירו המפורסם של אלתרמן נקרא "על זאת".
    — קישור —

  2. ממש השואה הגיב:

    לאור מול אלתרמן ואורלנד. טוב שהשמאל טופח לעצמו על הכתף בהערצה. אבל חוץ מרמת הכתיבה יש עוד הבדל – אלתרמן ואורלנד זעמו על עוולות המלחמה אבל תמכו במלחמה עצמה וברעיון הציוני ללא כל הסתיגות בעוד לאור ורוב הכותבים באתר לא רק שמתעבים את הרעיון הציוני ורוצים בכליונו אלא שהם רואים רע בכל מעשה של ישראל כולל סיוע הומניטרי שהיא נותנת לאויביה המוכים על ידה בצדק.

  3. אור חורב הגיב:

    אני לא מבין מה אמור לעלות משירו של יעקב אורלנד כפי שהוזכר כאן, על העיר לוד במלחמת העצמאות – האם נהרגו שם ילדים ותושבים לא-לוחמים? (מקרב הערבים..?)- זה מה שאני מצליח להבין מהשורות המצוטטות (כאחד שלא בקי בשירה הפוליטית המוקדמת שלנו), ועדיין, האם זה תיאור לירי של משהו אחר – או שאכן בלוד נהרגו ילדים וחפים מפשע???
    מטריד. ומצער ביותר שיתכן וב?ניין המדינה לווה בארועים ומעשים שהיום אפשר רק לקונן עליהם, אלא שהיום אמורים אנו כבר לשאת את העיניים קדימה, והנחמה היא אולי ההתפתחות המדהימה של החברה העברית משלב הגרעין הבוסרי התמים אל קהילה שמשולבת ומובילה בעולם בתחומי מחקר, מדע ותרבות.
    יש אומרים שאז, בתש"ח, לא היו ברירות כדי לשרוד כאן כאומה חדשה. אפשר להסכים עם זה אך לא יכול להיות ספק באשר לכך שהיום, בקיץ 2006 ולמעשה כבר מקיץ 1967, אנחנו הישראלים עושים הכל ע"מ להנציח ולקבע את מעמדנו כחלשים, שנואים ומבודדים במרחב העוטף אותנו ובעיני אומות המערב כאשר אנו עוסקים כעכברים סומאים בפיתוח ושיכלול של רטוריקות התגוננות כפייתיות הבאות להצדיק פיתוח ושיכלול נמרצים של שיטות הרג כפייתיות לא פחות.
    ואותו נער עם שיני-החלב של אלתרמן שבמהדורה הנוכחית מגיע אלינו בארון מלבנון לאחר שנשלח לשם לצורך ביצוע פשעי מלחמה בשמינו, הוא בוודאי כבר לא יוכל להתנחם בקרן האור הזוהרת והבודדת של יצחק לאור, אך לבי מתרחב עם הידיעה שאותה קרן קיימת ואני מלא אמונה שהיא תקרין על יתר אנשי הרוח של מחנה השלום שהסתנוורו ולא מהאור הנכון. אשמח לקבל לינק למקום ב"הארץ" שבו מתפרסם השיר.
    היום – חמישי – הפגנה בשעה 1800 במרכז הכרמל נגד המלחמה!!

  4. בני דהרי הגיב:

    ולך גם כן תודה על ההפניות לשירים ועל המאמר המאיר.

  5. אסנת הגיב:

    את הכבוד באבוד של הספרות מצילים בימים אלו גם רונית מטלון, ניר ברעם ,יוסף עזור בשיר מאד מרשים שפורסם במוסף הארץ(אחרי פרסום המאמר של איתן)וכן גם נתן זך בראיון שנתן באותו מוסף ובו מגנה את עמיר פרץ כמי "שנפל קורבן לקנוניה..". יצחק לאור הוא החלוץ אבל בעקבותין אנו רואים יוצרים לא מעטים המגנים את המלחמה .

  6. ניצן אביב הגיב:

    תודה מקרב-לב לאיתן קלינסקי על דבריו הנכוחים המרגשים ואני מצטרף, בכל-לב לבקשתו למערכת "הגדה השמאלית" לפרסם את שירו של יצחק לאור, במלואו, באתר זה.

  7. רמי הגיב:

    מאמר חשוב. אבל מדוע הכותב מעדיף שהמשורר "יחבוט" במפקד ולא בחייל, המבצע את הזוועה? המוסר מא מעצמך וחיוביו חלים על כל אחד, חייל או מפקד. יש כאן משום שחרור החייל מאחריות למעשיו וזה ממש מוזר (לדעתי) שמי שכותב מאמר כזה איכשהו בא לידי מסקנה כזו (פעמים "כזה" אבל הרי תבינו).

  8. שירה הגיב:

    סליחה, אבל איזה אנשי רוח יש לנו, עמוס עוז? יהושוע סובול..? הם בכלל לא אנשי רוח בשבילי…קראתי כל כך הרבה ספרים שאני מזהה בקלות ספר שעשוי ממניפולציות רגשיות או שהוא פסאודו אינטלקטואלי..והם כאלה! איש רוח אמיתי הוא לא רק שנון וביקורתי אלא הרגש הכנה והביקורת העצמית הם חלק בלתי נפרד מהחיים האישיים שלו, איש רוח אמיתי הוא אמיץ לב כמו אביר לא יושב בבית מעץ במושב תחת עצי אלון מרשרשים בבית מלא ספרים ומהרהר נוגות. איש רוח אמיתי הוא ז’וז’ה אמאדו שחי בתוך החרא של בהיה, הוא סטפן צוויג שברח מגרמניה והתאבד בברזיל כי הוא לא היה מסוגל ל"הרוויח" מהחוסר אונים שלו, הוא מוזס איסאגווה ("רשמים מהתהום") שנשאר נוקשה אל מול האמפתיה ההולנדית הצבועה כלפי הטבח באוגנדה היא עמירה הס שהסתירה הפנימית לא אפשרה לה לחיות כאן, היא דיאנה לוצאטו שכתבה כאן שירים כנים, חמים, נוגעים ללב ומצחיקים…(איפה היא באמת?) ועוד כאלה אנשים טובים אבל ביקורתיים, חמים אבל גאים, אמיצי לב אבל שקטים…
    איפה עוד אתה חושב למצוא אותם באוניברסיטאות? שם תמצא ריקנות וניוון ואינטלקטואליזם כ"כ מנותק ומזויף שתרצה להקיא..מתוך שנתיים במדעי הרוח בת"א אני זוכרת כקורס כנה במיוחד רק את השיעור הפנורמי בספרות של חנה נווה…ובכלל למדתי היסטוריה…שם ראיתי כנות לצד יצירתיות ועוצמה..מישהי שיכולה להקרא "אשת רוח".
    אנחנו מנוונים וקול בודד הוא קול בודד, יהיה זה יצחק לאור או כל אחד אחר.
    לכן אין לנו "התקרנפות של אנשי רוח" פשוט כי אין לנו כמות סבירה של אנשי רוח.
    אין לנו אבירים חזקים שסוחפים אותנו, יש לנו קולות בודדים, סהרוריים (וחלשים) בתוך עדר מהופנט ומוטרף, שהרוח ממנו והלאה.

  9. אסנת הגיב:

    לרמי שלום.
    אני לא הבנתי שכותב המאמר מבקש שהחייל יחבוט במפקדו. הוא היה מצפה שאלתרמן יחבוט במערכת הצבאית שאיפשרה תופעות כאלו, ולא יפנה את זעמו רק כלפי החייל.

  10. ל.א. הגיב:

    לצערי, באווירה שהלכה והתחזקה מאז ימי נתניהו בשלטון, כל הבעת דעה "שמאלנית" מוקעת מחמת מיאוס. ראו התבטאותה האומללה של יפה ירקוני שבעקבותיה בוטל מופע לכבודה. על כן אין להתפלא ש"אנשי הרוח" שלנו מפחדים לומר מלה לא במקום.

  11. אוהד הגיב:

    מאמר מעניין אבל מעניין למה אלתרמן אורלנד היו במרכז ההוויה והעשיה של הישוב בעוד לאור
    נמצא בקצה השוליים.אולי השלילה האינסטינקטיבית והגורפת של כל מה שקשור בצהל ובערכים של הציבור בארץ ישראל .וכנראה גם שכישרונו המוגבל לא היה מוצא פירסום בלי הפרובקציה.

  12. אכן לא יהודים אנו.. הגיב:

    אלא נוצרים אשר בכל פעם אשר הם מוכים, מפנים בציתנות את הלחיי השניה..

    רוח התבוסתנות, ואי הבנה של הסביבה בה אנו חיים (המזרח התיכון למי ששכח), רק הם יכולים להסביר את המאמר הנ"ל, ואת התגובות המתחסדות.

    ומה ציפיתם כאשר חיזבאללה חטף את החיילים, להתגולל על הריצפה ולהתחנן ??

    אני מציע לכל המגיבים פה להביט מעבר לאף , ולראות את דרך תגובות מנהיגי האיזור לבעיות עם שכינהם, ולהגיע למסקנות שכאשר אתה נמצא בכלוב עם אריות, יש להגיב בהתאם, ולא סופך להיות טרף קל.
    האשליות של הדברות רכה, נגמרה בפיצוצים קשים, משום מה את העובדה הנ"ל לא הפנמתם..

  13. נכון שירה. הגיב:

    העדר מהופנט ומטורף…
    הרוח ממנו והלאה , כי הוא חפץ חיים, ובניגוד לאנשי הרוח שעדין לא מבינים את המציאות בה הם חיים, העדר הבין היטב מה צריך לעשות כדי לשרוד !!

  14. שירה למגיב שלי הגיב:

    אני כ"כ מאמינה באמת, בכבוד עצמי, בהומניזם אמיתי שגם כדי לשרוד לא הייתי מוותרת עליהם..מה שווים החיים שלך אם אתה בהמה שמעדיפה להרוג ולא לחשוב? שמעדיפה להגיד: "בוא נכסח" ולא "בוא נחמול", "בוא נלחם" ולא "בוא נדבר"? אתה כ"כ רוצה לשרוד? אני מבינ את זה אבל אתה מבין אותי שהחיים שלי לא שווים בעיני אם אני לא מוסרית..?

  15. עמי כהן/שירה, אין אצילות בהתאבדות הגיב:

    יצר ההישרדות הוא החזק ביותר בטבע. אין קדוש יותר מחייך וחיי ילדיך. מי שמוכן להקריב את חייו וחיי ילדיו בעבור ערכים מופשטים סובל מליקוי מוסרי חמור ביותר. אני מנחש שאת כנראה צעירה מאוד. חישבי שוב על הסוגיה כשתהי לאם.

  16. סטודנט לשעבר הגיב:

    אין על יצחק לאור, היוצר הכי אמיתי במדמנה הישראלית. לא מפחד ללכת ראש בראש מול הקונצנזוס הדביק. גם אמיץ וגם מוכשר בטירוף. יישר כח לאור, אל תעזוב אותנו כאן

  17. איל רימון הגיב:

    לשירה,
    ההשוואה לבהמות לא במקום ופוגעת בהן ללא צורך. בהמות היער (אריה וכו’) הורגות כי אין להן ברירה אחרת. בני אדם בכלל וחיילי צה"ל בפרט הורגים מכל מיני סיבות שאינן קיומיות(למשל, כדי למנוע קיצוץ בתקציב הביטחון).

  18. לעמי הגיב:

    גם בדת היהודית יש מצב של התאבדות, בבחינת ייהרג ובל יעבור, שלושה דברים. השלישי, אגב, "עבודה זרה" הוא כל דבר שמבחינתך פוגע בנשמתך ובערכים שלך עד כדי כך שחייך ממילא לא יהיו שוים את המשכם.
    קידוש החיים אינו מוחלט, אפילו בדת היהודית ששמה את החיים כערך עליון. כל זה אם אתה מאמין בקיומה של נשמה וערכים נצחיים. אם לא, זה ממילא לא חל עליך.

  19. ד"ר יחיעם שורק הגיב:

    הנה לכם שירו של נתן אלתרמן "על זאת", שנכתב בנובמבר 1948 ב"טור השביעי" של עיתון "דבר":

    חצה עלי ג’יפ את העיר הכבושה,
    נער עז וחמוש … נער-כפיר,
    וברחוב המדבר
    איש זקן ואשה
    נלחצו מפניו אל הקיר.

    והנער חייך בשניים-חלב:
    "אנסה המקלע" … וניסה.
    רק הליט הזקן את פניו בידיו …
    ודמו את הכותל כיסה.

    זה צילום מקרבות החירות יקירים.
    יש עזים עוד יותר, אין זה סוד.
    מלחמתנו תובעת ביטוי ושירים …
    טוב! יושר לה, אם כן, גם על זאת.

    אכזרית מלחמה, המטיף התמים,
    באגרוף מפניה יוחזר.
    אך לכן
    צו היושר וצו הרחמים
    לו יהיה בה כמוה אכזר.

    ולקהל המפייטים רק על קסם הודה,
    ותורמים לה רק דבש על מרדה,
    לו יוכנו בידה עונשים של פלדה!
    בתי דין צבאיים של שדה.

    תמוגר השלוה הלוחשת "אכן" …
    ויראה את פניה בראי.

    ומלחמת העם, שעמדה לבלי חת
    מול שבעת הגייסות
    של מלכי המזרח,
    לא תחת גם מפני "אל תגידו בגת" …
    היא אינה פחדנית כדי-כך.

    ולתזכורת – אלתרמן לא היה בדיוק ממחנה השמאל!

  20. נועה למגיב לעמי הגיב:

    "יהרג ובל יעבור" חל על 3 דברים, עבודה זרה, גילוי עריות ושפיכות דמים.
    משמעו שאם אומרים לך, למשל, "הרוג את משה או שנהרוג אותך", אסור לך להרוג את משה, אפילו במחיר חייך.
    להתאבד, לעומת זאת, אסור לך.
    כמובן שאם משה בא עליך להרגך, עליך להרגו.

  21. עמי כהן/הבהרה הגיב:

    אינני דתי ולא מקובלת עלי גם התאבדות מסיבות "עבודה זרה". סיפור חנה ושבעת בניה אף הוא איננו מקובל עלי ממש כמו שסיפור שמשון התנ"כי.
    הסייג היחיד שלי הוא בענין "שפיכות דמים". קרי, מותר למות על מנת להימנע מלקיחת חיים של אדם אחר בתנאים מסויימים מאוד. היותו של אותו אדם אחר אויבי איננה נכללת בתנאים אלה.

  22. e.t. הגיב:

    שימו לב להיכן מוביל הקישור של אייל רימון – לאתר של משרד החינוך הישראלי. מתי נזכה לראות באתר משרד החינוך הפלסטיני שיר של משורר לאומי פלסטיני המזדעזע (למשל) מן הלינץ’ ברמאללה? אני אסתפק אפילו בכך שמשורר לאומי פלסטיני בכלל יכתוב שיר שכזה.

  23. נועה לעמי/הערה הגיב:

    היחידה שהתאבדה במקרה חנה ושבעת בניה היא חנה. שימו לב שהטאבו על התאבדות כל כך חזק, שגם מורדי מצדה ושאר מקומות, שהחליטו למות ולא ליפול בשבי הרגו אחד את השני, והאחרון בהם התאבד.

  24. מגיבה לעמי הגיב:

    תודה על התגובות, ישנם מצבים גבוליים. בדרך כלל לא מגיעים למישהו ואומרים לו תהרוג את משה או שאני הורג אותך. זה תהליך. וגם הבחירות בעידן שלנו אינן בין להרוג את משה ביריית אקדח או לחטוף אחת ברקה. הדברים נעשים בצורה אחרת אך לא פחות קטלנית (כפיית עובדים לבצע תרמית נגד צרכנים בהנפת חרב הפיטורין זו דוגמא), ולכן גם הבחירה שלא לפגוע בנפש אחרת עלולה להוביל להתאבדות שהיא מוצדקת. אם בוחנים מצבים ממלחמת העולם השניה, ברור שמדובר בתהליכים, שבסופם אנשים גם הרגו את בניהם או הוריהם כדי להשאר בחיים. וזאת משום המצב אליו כבר הובאו ששלל מחשבה בהירה וכושר החלטה. אדם לא יכול לסמוך על עצמו ברגע שהוא נכנס לתהליך מן הסוג הזה. ישנם תהליכי פשיזציה שבסופם מוליכים לא רק לרצח כדי להציל עצמך, אלא כאמור, ל"יאכל איש את בשר ילדיו", ככתוב, ולא במליצה. תחת רעב למשל או סמים יכול אדם לעשות דברים שונים המנוגדים להחלטתו הרצונית ולכושר הבחירה שלו לו היה במצב פיזי ונפשי נורמלי. הבחירה אם כן, היא מעין "קידוש השם" ולא "ייהרג ובל יעבור", כלומר, לדעת מתי אתה חוצה את הגבול שממנו אין חזרה, ואז לבצע את ההחלטה. התאבדות, בבחינת "קידוש השם" מותרת.

  25. עמי כהן/ לנועה הגיב:

    צודקת. אכן בהיסטוריה היהודית נפוץ יותר ההרג ההדדי כהתאבדות קולקטיבית כשאפסה כל תקווה ולא התאבדות ממש. כך היה בעצם גם בידפת (יוספוס פלביוס דאג להישאר עם עוד אחד כאחרונים שאמורים אכן להתאבד ושיכנע את חברו להסגיר עצמם לרומאים…) וגם לפחות בפוגרום אחד בגרמניה בזמן מסע הצלב הראשון.

  26. ד"ר יחיעם שורק הגיב:

    לנועה שלום,

    כמה הבהרות:
    ראשית – האם לא נקראה "חנה", אלא "האם", כך בטקסטים הארמיים ואף היווניים. השם "חנה" בעל הקונוטציה המקראית הטעונה הוסף מאוחר יותר, בשלהי ימי הביניים, אך זו כבר אופרה אחרת.
    שנית – לשימוש במינוח "האם" היתה כוונת מכוון של המחבר כדי להציג תופעה ולא מקרה ייחודי.
    שלישית – גם בניה נחשבו למתאבדים, אם כי לא במו ידיהם, אלא בסירובם לבצע אקט פולחני הלני.
    רביעית – דמות נוספת המופיעה בספרות החיצונית הקדומה, הכרוכה במעשה הדומה ל"חנה", היא אלעזר הזקן.
    חמישית – כל אירועי ההתאבדויות נועדו דווקא להציג את העדר התועלת במעשיהם, והדבר מרומז, ויותר מסתם מרומז בכתבים החיצוניים, כמו הספרות המקבית, כשמבצע המעשה הנורא מצפה לאות ומופת משמיים, אך לשווא.
    ששית – אין לדעת באמת ובתמים מה התרחש על מרומי המצדה בשנת 73 לספ’ (סיום המרד הגדול), ובוודאי שלא בממדים האסטרונומיים המצויינים בפי יוספוס פלוויוס, הנחשב, אגב, להיסטוריון אמין.
    ספרות חז"ל, על עשרות אלפי עמודיה אינה מתייחסת, ולו ברמיזה לאירוע שבמצדה. גישתה לנושא ההתאבדות היתה שלילית מעיקרה.
    שביעית – אירוע דומה, ומעניין, התרחש ביודפת בשלהי ניהול המרד הגדול בגליל, כשיוזם המהלך היה לא אחר מאשר יוספוס פלוויוס, המשכנע את ידידו, כשהשניים נותרים לבסוף לאחר הטלת הגורלות, למסור עצמם לרומאים, – סיפור המתגלגל אחר כך למיתוס ערב נפילת ירושלים (שנת 70 לספ’), כשרבן יוחנן בן זכאי מחליט להסגיר עצמו לרומאים (די בדומה לסיפורו של יוסף בן מתתיהו), ואף בסיפורו של רבן יוחנן בן זכאי מסתתרת "מעין התאבדות" ("שם עצמו כמת" – על פי הטרמינולוגיה החז"לית של אבות דרבי נתן).
    נקודה מעניינת זו פיתחתי לפני מספר שנים בהרצאה של כנס היסטוריונים בקלן שבגרמניה.

  27. שירה ל. הגיב:

    המאמר של איתן קלינסקי הוא מאד חשוב. חשיבותו היא בכך שיש בו התרסה נגד קשר השתיקה של רוב הסופרים והמשוררים בימינו. אך בצד ההתרסה מביא הכותב מראי מקום מענינים של אנשי רוח, שאפילו בימי מלחמת השחרור לא עמדו מהצד, כשראו מקרים של פגיעה באוכלוסיה אזרחית חפה מפשע. כשראש ממשלת ישראל משקר ואומר שבקיביה אזרחים ביצעו את הפעולה , משורר הקשור לממסד מחליט – "עד כאן" ויוצא חוצץ נגד הפעולה .ובימינו אדם כמו אילן שינפלד יכול לרדת אל תחתית הביבים בקוראו לחילי צה"ל – "הרגו בהם ,הקיזו את דמם, החרידו את חייהם".
    הוי למה שהגענו שמשוררים בישראל סוגדים לשפת הכוח לשפה הנמוכה והרדודה של "תכניסו לההם". שפה שהוכיחה לנו עד כמה שפת הכוח אינה מביאה לשום מקום, אלא רק לאסון רודף אסון.

  28. עמי כהן לשורק/ לגבי מצדה וגישת היהדות הגיב:

    ראשית, פלביוס אכן הסטוריון אמין וכנראה שהייתה התאבדות קולקטיבית (היו מעט ששרדו ע"פ פלביוס). עם זאת, את נאום אלעזר בן יאיר כנראה כתב בעצמו. 960 איש לא צריך להיחשב "ממדים אסטרונומיים".
    יש נקודת דמיון מעניינת נוספת בין פלביוס ליוחנן בן זכאי: שניהם (כביכול) ניבאו לאספסיאנוס שיהא לקיסר וכך זכו לאהדתו. שניהם גם מייצגים את המחנה המתון שהתפכח מסיכויי המרד והציע אלטרנטיבה אחרת. שניהם איפשרו (כל אחד בדרכו) את המשכיות העם היהודי. הדמיון בין השניים מעורר תהיות וייתכן שבמשך השנים סיפורי 2 האישים התערבבו אלו באלו.
    אני כן מסכים שהיהדות בגדול סלדה מהתאבדות וסלדה באופן עקרוני מהרג בכלל (לפחות היהדות של בית שני ואילך). "מלחמת מצווה" היא עניין שולי ביהדות ומעניין לציין בהקשר זה גם שהוצאות להורג היו נדירות והיו חסמים גבוהים בפני גזר דין כזה. למשל, על רצח ניתן היה לגזור גזר דין מוות רק אם היה יותר מעד ראיה אחד למעשה. הנה כי כן, הזרם המרכזי ביהדות היה תמיד הומניסטי יחסית בשונה מאוד מדתות אחרות שבאו אחר כן ושבהן כפיה אלימה של המרת דת והשלטת הגמוניה של בני הדת על העולם היו לעיקרים מרכזיים.

  29. עידו לם הגיב:

    נתןאלתרמן היה איש מוסרי אבל איש הרוח המוסרי ביותר מאז ומעולם בישראל היה ישעיהו ליבוביץ שהתנבא ברוח הנביאים וגינה גם את טבח קיביה גם את טבח כפר קאסם וגם את הכיבוש המשחית של 1967 שאלתרמן היה בין מהלליו וכנ"ל יעקב אורלנד ככה סתם נקודה למחשבה.

  30. חזי הגיב:

    שאלת תם שכמוני: האם בעזה ישנה התלבטות דומה לזו שלנו? האם בעזה או ברמאללה קיים רב שיח המדבר על חמלה, התחשבות, צער וכו’ על העם היהודי, על הילד היהודי??
    לצערי לא מצאתי את דברי אנשי הרוח הפלשתינאים
    מעניין למה.

  31. דרור בל"ד- תשובה לשאלה של חזי והסגרת סימן השאלה להאג הגיב:

    הציוני תמיד שואף לסימטריה. על הסיבות לכך ראו תגובתי ל"למען עתיד ללא אסירים – רותם דן מור (אתר קדמה)
    — קישור —
    וראו עוד את הפואמה של סמי שלום שטרית – ב??ע?זת ה?ה?ר?ג?ה — קישור —
    ואת התגובות הנילוות אליה.

    תודה (אף פעם לא מאוחר להודות) לאיתן קלינסקי על רשימה אמיצה. האם לא הגיעה העת לשקול מחדש את לגיטימיות השימוש במושג ‘ארור’ עבור כל אלו שהחליטו לשתוק ולהתקרנף?

  32. יוליוס לדרור בל"ד הגיב:

    הציוני תמיד שואף לסימטריה (בניגוד ליצורים חובבי א-סימטריה כמו אנטי ציונים). המאכל החביב עליו הוא גזר. בדומה לזן ignus sumatrus הוא נוהג לטפס על עצים נמוכים ולהשמיע קולות כשמרגיזים אותו.

    אה כן, יש לו מנהג משונה לשחוט ילדים קטנים (במיוחד אם קוראים להם אחמד), ובניגוד לרוב זני המין האנושי הוא לא אוהב שמפוצצים לו אוטובוסים וזורקים עליו צינורות חלולים.

הגיבו כאן

אורך תגובה מקסימלי: 1000 תווים

הרשמה לעדכונים בדוא"ל

Subscribe via Email

מומלצים