הגדה השמאלית

במה ביקורתית לחברה ותרבות


מאת: ב-16 באוגוסט, 2006 8 תגובות

זה הגיע אלי הבוקר מארצות הברית, אם כי נדמה לי שמקור היצירה הוא דווקא בארץ. זהו כביכול עמוד שער של הניו יורק טיימס ממאי 1943. במרכז – התמונה הידועה של יהודים מבועתים מוקפים חיילים נאצים במגפיים גבוהים, ומלפנים הילד הקטן, המוכר כל כך, שטלאי צהוב על בגדו וידיו מורמות בפחד.

הכותרת אומרת:

"מרד גטו ורשה – תגובת-יתר, אומרים מנהיגי אירופה המאשימים את היהודים בתגובה לא פרופורציונית". כותרות אחרות באותו עמוד שער מדומה אומרות שהמרד היהודי מונע השגת פיתרון סופי בשלום, וכן הלאה וכן הלאה.


הידיד האמריקאי ששלח לי את היצירה הזאת נתן לה את הכותרת "חומר למחשבה". מכיוון שהוא אדם הגון – יהודי קשיש בן 83, שהיה עם הצבא האמריקאי כששיחרר את אחד ממחנות המוות בגרמניה – לא רציתי להגיב במלוא החומרה, אבל השבתי לו שבעיניי זוהי יצירה מתועבת וגם הסברתי לו מדוע. שלחתי את התמונה לכמה מידידי ומיודעי, כדי לחלוק איתם את תחושת הזעם והתיעוב שהיא מילאה אותי. אבל אחר כך שאלתי את עצמי, מדוע כל פעם שישראל מבצעת מעשי זוועה, קופצים כל מיני אנשים וממהרים לתחוב את השואה לדיון. ברור שהכוונה היא להציג את עצמנו כקורבנות – ולא משנה שישראל היא המעצמה הצבאית מספר אחת במזרח התיכון, שיש לה חיל אוויר, חיל ים, שיריון ואמצעי לחימה מן המשוכללים ביותר, ושמולה מתייצבות קבוצות קטנות שאין להן אף אחד מן הכלים הנ"ל, רק קסאמים, קטיושות ואולי עוד כמה טילים קצת יותר ארוכי טווח. ולא משנה שלישראל יש מערך תמיכה מדינית וכלכלית שאין לאף מדינה אחרת בעולם. ולא משנה שישראל ניצחה את כל שכנותיה שוב ושוב ושוב, שמעצמת העל היחידה בעולם עומדת מאחוריה ללא סייג – בעיני עצמנו אנחנו עדיין גטו קטן מאויים, עם טלאי צהוב על הבגד, מוקף קלגסים חמושים, ואין מושיע.


מעבר לעניין התעמולתי (מה שקוראים אצלנו "הסברה" – כאילו העובדות הן לטובתנו ורק צריך להסביר אותן למי שלא מבין) – יש כאן תופעה פסיכולוגית-סוציולוגית מעניינת מאוד. אינני מתפלאת שרוב הישראלים, וגם יהודים וידידי-ישראל רבים ברחבי העולם, הפנימו את המחשבה שהערבים הם תת-אדם, כי זוהי תופעה מוכרת: אנשים לא אוהבים לחשוב שהם גורמים לבני-אדם אחרים עוול וסבל, אז הם עושים תרגיל מנטלי של דה-הומניזציה, וזה עובד. גברים עשו (ועושים) זאת לנשים, לבנים לשחורים, קולוניזטורים לילידי המושבות, מעמדות גבוהים לנמוכים, וכן הלאה. לכן כאשר נראה בטלוויזיה הישראלית ראש ממשלת לבנון, פואד סניורה, משתנק מבכי בדברו על הנשים והילדים הלבנונים שנהרגו ונפצעו בהפצצות הישראלית, הזדרז אחד מפרשנינו להסביר שהאיש אינו בוכה על סיבלם של נשים וילדים בני-עמו, אלא הוא בוכה ממבוכה על כך שמדינות ערב אינן תומכות בלבנון… הרי לא יתכן שהערבי הזה הוא בן-אדם כמוך וכמוני, והדמעות עולות בגרונו במצב בו אנחנו במקומו היינו בוכים!


לא זוהי התופעה שמדאיגה אותי במיוחד. מדאיג אותי שיהודים ככל הנראה אינם מסוגלים לדמיין את קיומם הקיבוצי אלא במתכון של גטו. כלומר, התמונה חייבת להיות "עם לבדד ישכון", מוקף חומה או גדרות, שמחוצה להם מתגודדים נוכרים עוינים, ורצוי מאוד שיהיה גם פריץ גדול וחזק שידאג לרסן את הגויים הצמאים לדם יהודי. ולמרות שאבות הציונות טענו שהמדינה היהודית תרפא את מחלות הנפש של העם הזה, שחי דורות רבים כמיעוט נרדף, ותהפוך אותו לעם נורמלי, מסתבר שהתהליך נקטע באיבו.


אני משערת שמיד יגיע לאתר "הגדה" גל של תגובות שיצביעו על כך ששכנינו הערבים סירבו לקבל את נוכחותנו באזור ותמיד התנכלו ליהודים באיבה ואלימות. וזה נכון – אני לא אכחיש שזוהי עובדה היסטורית. אבל, ממה נפשכם? – הרי אין עם המקבל בשלווה קבוצה זרה הבאה להתיישב בארצו ולתפוס מקום יותר ויותר רחב, יותר ויותר מרכזי, יותר ויותר חזק, מבלי להתקומם. נשאלת השאלה, איך מתמודדים עם ההתנגדות הזאת, איך מנסים להקטין את העימות וליצור אווירה שתקדם דו-קיום? וכאן נראה לי שהציונות נכשלה כישלון חרוץ, כי היא הפנימה את הדגם הקולוניאליסטי והתייחסה מן ההתחלה אל תושבי הארץ הזאת ושכנותיה כאל יצורים נחותים שאפשר יהיה לכפות עליהם מרות וכניעה – בכוח, בכסף ובכל דרך אפשרית. ובינתיים, נמשיך לחיות כמו תמיד בגטו – אמנם גטו עשיר, גטו חמוש ומצויד בכל אמצעי הלחימה העדכניים (כולל "לא-קונבנציונליים" מכל הסוגים), ובחסות פריץ גדול ואדיר. כך נחייה, וכך תימשך ההיסטוריה היהודית, וכאשר ייפגעו בנינו, נשווה את מצבנו למצבם של היהודים באירופה תחת הכיבוש הנאצי, ותמונת העולם שלנו תישאר שלמה.


כמה שזה עצוב!

תגובות
נושאים: מאמרים

8 תגובות

  1. הפוך הגיב:

    גברת לוטן היקרה. כשיש מסביבך חצי מיליארד מוסלמים שמודיעים השכם והערב שהאידאל מבחינתם זה השמדת ישראל (מבלי לפרט יותר מדי מה יעשה ליהודיה) אז גם כשאתה עם הצבא החזק ביותר בין הירקון לנחל תנינים זה עדין גטו ואתה עדין בסכנה קיומית. התיאור המלבב של קבוצות קטנות ומסכנות שיש להן רק כמה טילים נכון כמו לשאול ממה אתה מפחד בתוך קן של נחשי ממבה כי יש להם רק כמה שינים והם ממש לא גדולים. אז להזכירך שהטילים המסכנים האלה הרגו "רק" קרוב ל 100 אזרחים והבריחו עוד מיליון מבתיהם. אבל אלה רק ישראלים ולא צריך לרחם עליהם. ועוד לא הזכרנו את אירן שעוד כמה שנים יהיה לה נשק גרעיני וכבר היום יש לה טילים שיכולים להביא אותו לתל אביב והיא גם מצהירה שתעשה בהם שימוש. אז אולי לא צריך להציג אותנו בתור הילד הקטן מגטו ורשה אבל כל מי שעינים בראשו (ובאתר זה אין אפילו אחד כזה) רואה שאנחנו קרובים אליו יותר מאשר לשמשון הגבור ושהדבר היחיד שמפריד בינינו לבין השמדה פיזית הוא מי שחסרי המוסר והמצפון הכותבים באתר זה קוראים "פושעי המלחמה" ומוציאים עליהם חוזה בכל העולם.

  2. comrade cirrus הגיב:

    האומנם? יש כאן הרבה יותר מאשר רק תופעה פסיכולוגית-סוציולוגית מעניינת מאוד. ישנם כמה וכמה תופעות בלתי מוסברות שכאלו, אך אל דאגה, בשביל זה אני כאן (לא שמישהו באמת יקרא את מה שאני כותב – אני מצונזר באופן אוטומטי ועל בסיס דמוקרטי). ובכן, מדינת ישראל היא המעצמה הצבאית מספר אחת במזה"ת ומולה מתיצבות קבוצות קטנות ולא חמושות. האומנם? מוזר לי איך ניתן בקלות כה רבה להתעלם מהמציאות המופיעה מולנו באופן שאינו מוטל בספק ולהמשיך לטעון טענה כמו זו לעי"ל. באירן פתחו תערוכת קריקטורות של השואה. אירן שואפת להיות מעצמה איזורית – גרעינית. אירן שואפת לחסל את ישראל. האם אירן היא קבוצה קטנה ולא חמושה? למען הכנות, ואולי על מנת לסיים את הויכוח הטיפשי הזה שחוזר על עצמו שוב ושוב, אולי אפשר יהיה לקיים כאן דיון אסטרטגי המנתח את יחסי הכוחות במזרח התיכון. לבחון את יציבות המשטר במצרים, מדינה בת 80 מיליון תושבים שחצי מהם אינם יודעים קרוא וכתוב. המצב בדיקטטורה הסורית, העסק המשפחתי של הממלכה הסעודית, עירק, ירדן.
    אפשר אולי יהיה גם לעשות בדיקה של אופן היצוג של היהודים בעיתונות במדינות ערב לעומת אופן היצוג שלהם בארץ. נבדוק את הביטוים, מאמרי המערכת, קריקטורות ומי עושה למי דה-המוניזציה ואולי גם יהיה אפשר לדלג מעל אותה משוכה אשר בה הדיון תקוע כבר שלושים שנה.

  3. רננה הגיב:

    יעל, את מתעלמת מדבר אחד שכבר הרבה זמן אני מסתובבת איתו. ישראל הפכה את השואה למעין דת שנשבעים בה. כל דבר נקשר לשואה, וכל מדינה מאמדת ביחסה לשואה. וכיוון שהשואה הפכה לדת, מדינת ישראל מונעת כל מחקר בתחום הזה. כל מי שמנסה בעולם לחקור את התקופה הזאת, ומציג נתונים שסותרים את הטענות הישראליות, מייד זוכה להתקפה של הלובי הציוני.
    לעולם לא נדע באמת מה היה שם. כי אם יתברר כי בשואה לא מתו 6 מיליון יהודים, אלא פחות, יישמט מתחת לרגליה של ישראל הטיעון העיקרי לקיומה.

  4. נטול אשליות הגיב:

    הכל טוב ויפה גב’ לוטן, אבל שום פתרון לא יושג באיזור הזה כל עוד השמאל הישראלי ימשיך להחזיק בעמדה תבוסתנית הרואה בישראלים פולשים קולוניאליסטים ובערבים קורבנות.

    פתרון יושג רק כאשר נסתלק אחת ולתמיד מן השיח המנסה "לראות דברים מנקודת מבטו של האחר" ונעמיד על השולחן תיזה קוהרנטית של לאומיות עברית (שימי לב, עברית ולא יהודית) גאה ובלתי מתנצלת שהיא בה בעת, נדיבה, ליבראלית והומאניסטית.את דבריך על "הפריץ" אני מקבל. אכן איננו זקוקים למוקיון מוושינגטון שיסביר לנו מדוע חשוב להדוף את אוייבינו.

    המאבק איננו נגד קורבנות ש"מתקוממים" או "מתמרדים". המאבק הוא נגד האנטי-ציויליזציה שלנו: משנה סדורה של פנאטיות איסלאמית שבטית אשר היא כזאת לא כריאקציה אלא כאידאולוגיה עקבית. הם, אגב, לא מתנצלים על כך. הם גאים בכך.

    התנגשות הציויליזציה ההומניסטית עם הפונדמנטליזם האיסלאמי יכולה להתרחש בדם ואש. היא יכולה להתרחש גם אחרת. פה אכן יש לנו בחירה שהיא בחירה אסטרטגית: כיום ישנם כלים כלכליים ומשפטיים שניתן להפעיל באופן גלובאלי כדי לייצר איום שמספיק לצורך השגת דיטנאט.לא שלום, דיאטאנט.

    שלום יבוא רק לאחר שמלאכת הקולוניאליזם התרבותי תושלם והאיסלאם יובס סופית בכל פינות הגלובוס. אז יוכלו אותם ערבים שיתנערו ממנו לחיות איתנו בשלום.

    מספיק עם מכירת האשליות. מספיק עם ההלקאה העצמית. דיונים מן הסוג הזה, להזכירך, לא נערכו מעולם ולא נערכים גם כעת בשום פורום פוליטי-אינטלקטואלי בצד שכנגד. אם היו נערכים, היו המשתתפים מוצאים עצמם בבית הסוהר או בקבר אלמוני.

  5. רותם הגיב:

    את כל כך צודקת
    חבורת יהודים לקחה את השואה כתירוץ להתנחל בישראל. אז הם קיבלו את הלגיטימציה. תוך שהם מעדיפים להתעלם בבוטות מהעובדה שיש כאן עם אחר. לרמוס את כולם במלחמות. ואח"כ לטעון עדיין שהם חלשים, לציין את השואה לבכות עליה כל הזמן, ואחר כך להוסיף עוד צידוקים דתיים להרחבת ההתנחלות.

    זה בדיוק העניין

    הפסיכולוגיה של העם הזה היא להישאר תמיד בתחושת קורבן
    ויש בזה משהו גם מאוד מחזק ולכן ממכר, כי כקורבן אתה מרגיש תמיד זכות להתגונן ולבעוט באחר

  6. יניב בן חנן. הגיב:

    גברת לוטן, אני מסכים איתך לחלוטין. בכל מה שנוגע, ל"סינדרום השואה", של רוב העם בישראל. בכל הנוגע לאבחנותייך לגבי העמים הערביים והמוסלמים במזרח-התיכון. אני לא מסכים איתך.

    אני כ"שמאלני", ניצב היום בפניי בעיה. במי לתמוך. את מי לקבל ואם מי להשלים. עם היהודים ה"ימניים" בישראל. או עם האזרחים הערביים בישראל.

    בשבילי, זה דבר ברור מאד. אם לא היתה מלחמה בין היהודים לערבים, מידי פעם. אזיי היהודים היו נלחמים נגד עצמם, בישראל.

    בברכה.

    יניב בן חנן.
    ——-

  7. לרותם, רננה ויניב הגיב:

    הרשו לי לתקן טעות נפוצה שאתם כנראה טועים בה.
    השואה אינה הסיבה ולא ההצדקה לקיומה של מדינת ישראל.
    הרצל להזכירכם כינס את הקונגרס הציוני בסביבות שנת 1900. ועד מלה"ע השניה, המאמצים להקמת המדינה הלכו והתגברו, הוקם הישוב היהודי בא"י והתגבשה מהות מדינית כאן.
    השואה למעשה כמעט ומנעה את הקמת המדינה, כי המדינה תוכננה עבור הקיבוץ היהודי הגדול של מזרח אירופה שהושמד ברובו. נוצר מצב שחיפשו את מה שנותר מהעם היהודי בכל מקום בעולם כדי לאכלס את המדינה.
    השואה היתה הישנות של תופעה שחזרה על עצמה פעמים רבות ותכופות בהיסטוריה היהודית – רצח של קהילות שלמות, התנכלויות ופוגרומים.
    ה"שואה" היא בעצם זיכרון קולקטיבי שחוזר על עצמו, טראומה אינסופית.
    אתם משדרים תחושה שזהו זה, מה שהיה היה ולא יחזור. כביכול מגוחך לחשוב שמישהו בעולם הזה ירצה ויוכל שוב להזיק לנו באמת. נכון שזה לא קולי לחשוב שאנחנו בסכנה בתוך עולם פרימיטיבי וקמאי. אבל יותר ויותר מסתמן שאולי זאת אפשרות מאוד סבירה.

  8. לרננה הגיב:

    את צודקת במאה אחוז
    אני מציע את נשיא אירן אחמדיניגאד כיושב ראש הועדה הבין לאומית לחקירת השואה.
    אסור לנו כאנשי שמאל ליבראלים להסתמך על סבתא של רננה וסבתא שלי כעדות משכנעת ועלינו לדרוש ועדת חקירה מקצועית בראשות אדם אוביקטיבי לעניין.

הגיבו כאן

אורך תגובה מקסימלי: 1000 תווים

הרשמה לעדכונים בדוא"ל

Subscribe via Email

מומלצים