הגדה השמאלית

במה ביקורתית לחברה ותרבות


מאת: ב-1 בספטמבר, 2006 63 תגובות

עם תום מלחמת לבנון השנייה, כאשר לא עבר יום בלי גילויים חדשים על כל מיני פאשלות, שאלו העיתונאים, האם יופיע מוטי אשכנזי מודל 2006 ויצית תנועת מחאה? הוא הופיע, יותר מאחד. מספר חיילי מילואים מנסים מזה זמן להוביל תנועת מחאה המונית, אולם עד כה ההמונים לא באו. המחאה בגן הוורדים בירושלים ובתחנת הרכבת בתל-אביב לא מתרוממת.

מוטי אשכנזי קשישא נהנה מההילה שנקשרה סביבו כמי שהחל את המחאה למחרת יום הכיפורים שבסופו של דבר הביאה להתפטרות ממשלת המחדל בראשות גולדה מאיר.


הוא לא החמיץ את ההזדמנות והזדרז להופיע בגן הוורדים לתת עצות למוחים 2006, אבל גם הוא לא הצליח לפי שעה לחמם את המנועים.


האמת? אני די מרוצה מכך.


את מחאת מוטי אשכנזי אפשר לשפוט עתה בפרספקטיבה של יותר מ-30 שנה, והמסקנה היא, מחדל נוסף, אסון אמיתי.


אשכנזי מודל 1973, כמו המוחים כיום, בא תחת דגל "א- פוליטי", אבל למעשה הוא היה מאוד פוליטי. כאז כן היום, לא קישרו בין המחדל לבין הכיבוש. כל העניין התמצה במשגים בעלי אופי טכני "למה לא קרבתם את הכלים?" שאל ראש האופוזיציה אז מנחם בגין. ובכך בעצם הסתכם הנושא מנקודת מבטם של "הא-פוליטיים" והימין. אז כמו היום, המוחים לא שאלו למה בכלל הלכו למלחמה? למעשה, גם מלחמת יום הכיפורים היתה מלחמת ברירה. ישראל יכלה להימנע ממנה, אילו נענתה להצעות השלום של הנשיא סאדאת, בשנים 1971/2 שהציע הסכם שלום תמורת נסיגה מכל השטחים הכבושים. אבל ממשלת גולדה השחצנית סירבה. ביהירות שאיפיינה אז את הממשלה והצבא, הם זילזלו ביכולתו של החייל המצרי והממשלה המצרית להפיק לקחים מתבוסת מלחמת יוני 1967. משעה שסאדאת הבין כי אין פניה של ממשלת ישראל לשלום, הכין את צבאו למכה הקשה שקיבלה ישראל ב-1973, שבעקבותיה גם נסוגה מכל סיני, מה שלא הסכימה לפני המלחמה.


דברים אלה לא עניינו את מוטי אשכנזי, גם לא את ועדת החקירה שקמה, ועדת אגרנט המפורסמת. כולם התרכזו בפן הטכני צבאי. לכן לא הוסקו המסקנות. מה קיבלנו כתוצאה מוועדת אגרנט ותנועת המחאה? בגין עלה לשלטון, ממשלתו השריצה התנחלויות על כל גבעה ותחת כל עץ, יזמה את מלחמת לבנון, הרחיבה פערים כלכליים, העמיקה את תהליך הפיכת הצבא לצבא כיבוש שהוכיח את גבורתו בעיקר על ילדים ונשים. אסון מתמשך.


בעיקרו של דבר סימני היכר דומים מתגלים גם בתנועת המחאה של היום. הדרישה להתפטרותם של שלישיית פח"א (פרץ-חלוץ-אולמרט) אינה במחלוקת. ימין ושמאל יכולים לתמוך בה. אבל מי יבוא במקומם? ביקרתי במאהל המחאה בתל-אביב, ושוחחתי עם כמה מהמוחים. הימין משפריץ שם מכל הכיוונים. כאשר אמרתי לאחד מהם כי יש קשר בין הביצועים העלובים של הצבא, הן בצמרת הפיקוד והן ברמת החייל בגלל שהוא וחבריו הפכו למשטרת מחסומים שמתעללת בילדים, נשים וזקנים בני העם הפלסטיני, תשובתו היתה "שאין בכלל עם פלסטיני". מצדי שתלך שלישיית פח"א לעזאזל, ראוי להעמידם לדין על פשעי מלחמה, וראש לכולם דווקא פרץ, שנטע תקווה כי הנה בא איש שלום לשלטון, וקיבלנו חיית מלחמה כושלת. (עד כמה היו הציפיות גדולות, יעיד מאמרו של גדעון לוי בשעתו ב"הארץ", שהפציר בעמיר פרץ לקחת את תפקיד שר הביטחון, מתוך תקווה שסוף סוף, לאחר תקופת הביעותים של מופז, ישב על כס הביטחון אזרח שוחר שלום שיפקח על הצבא, ירסן אותו ויפעיל שיקולים הומניטריים במסגרת תפקידו. כגודל התקווה כך עומק האכזבה).


המחאה, הימנית ביסודה, מתלוננת על הפסקת המלחמה. יש מהם החוזרים על המנגינה הפרועה "למה לא נתנו לצה"ל לנצח" ואחותה התאומה "התבוסתנים השמאלנים שוב תקעו סכין בגב האומה". הם רוצים עוד מאותו שיקוי נפלא, עוד הרוגים, עוד פצועים, ולעניין זה אין כמו קואליציה בעלת אופי פאשיסטי בראשות נתניהו, ליברמן ואיתם, שגם זוכה עתה לרוב במשאלי דעת קהל.


בניגוד לכמה מחבריי בשמאל, אינני מתלהב מהדרישה לוועדת חקירה ממלכתית בראשות שופט. כמו ביום הכיפורים גם הפעם, ועדה כזו תעסוק בכשלים שקשורים לניהול המלחמה, אבל לא בשאלה, למה בכלל פתחו בה? מי היה זקוק לה? מדוע הפכו את לבנון לעיי חורבות? ועדה כזו בראשות שופט בית משפט העליון תהנה ממוניטין של "עצמאית ובלתי תלויה" ומאחורי המסיכה הזו תסלול את הדרך לימין הקיצוני. מוטב כבר הוועדות שמינה אולמרט, שמסקנותיהן העקרוניות לא תהיינה שונות מהוועדה הממלכתית, אולם בהיותן ועדות מטעם שחשודות מראש, לפחות לא יתייחסו אל מסקנותיהן ברצינות יתירה.


הוועדה שמינה אולמרט לבדיקת הדרג המדיני מבטאת את מקומו המרכזי של הצבא בחיינו. במדינה דמוקרטית שבה הדרג האזרחי שולט על הצבא, לא היו ממנים שלושה גנרלים לבדוק את תפקוד הדרג המדיני. נחום אדמוני, ראש הוועדה, ראש המוסד לשעבר, שדרגתו מקבילה לאלוף או רב אלוף (יצא לא כל כך טוב בדו"ח ועדת אגרנט), אלוף דוד עברי, לשעבר מפקד חיל האוויר ושגריר ישראל בוואשינגטון ואלוף ידידיה יערי, שסיים לא מזמן את שירותו בצבא כמפקד חיל הים ועתה הוא ממשיך להיות עובד מדינה בתפקידו כמנכ"ל רפא"ל (הרשות לפיתוח אמצעי לחימה). גם שני הפרופסורים בוועדה, יחזקאל דרור ורותי גביזון מבטאים את ישראל הציונית והכוחנית. העיתונאי וההיסטוריון תום שגב הגדיר את דרור כ"דוקטור סטרינג’לאב" שמאופיין ברעיונות מוזרים ותימהוניים. בין השאר כותב שגב, הציע דרור לשנות את דגל המדינה ולהוסיף בית להימנון כדי "לשמח את ערביי ישראל" בבחינת פיצוי להצעתו העיקרית, להגביל את זכות ההצבעה של חברי כנסת ערביים "בהכרעות המעצבות את עתידה של ישראל כמדינה יהודית ציונית". במלים פחות עדינות, גזען בנוסח אפרטהייד לייט (בכל זאת, נזקוף לזכותו שלא הציע לקבוע בתי שימוש מיוחדים לערבים).


רותי גביזון היתה בעבר נשיאת האגודה לזכויות האזרח, אבל צעדה הרחק ימינה, והיום היא מסתופפת מתחת למטרייה "היהודית והדמוקרטית" עם המתנחלים וש"ס. כבר אז, בתפקידה באגודה לזכויות האזרח, התגלתה גביזון כדמות תימהונית, בלשון המעטה, כאשר הביעה הבנה להחלטות שופטי בית המשפט העליון לאשר עינויים.


השייח’ נסראללה גילה כנות נדירה כאשר אמר בראיון עיתונאי כי אם היה מעריך כי תגובת ישראל על החטיפה תהיה כה חריפה היה נימנע ממנה. אילו גם אולמרט היה מגלה צניעות דומה ומודיע כי אילו ידע שאלו תהיינה תוצאות המלחמה, לא היה יוזם אותה, אפשר היה אולי לגלות מידה של סלחנות לאיש, שהרי במקום בו בעלי תשובה עומדים, צדיקים גמורים אינם יכולים לעמוד.


אולמרט לא קורץ מחומר של בעל תשובה. הוא תוצר מובהק של ישראל צינית, כוחנית, יהירה ושחצנית.


יהיה רע, תכינו את המזוודות.


מה קורה בדימונה?


לאור הביזיונות והמחדלים שהתגלו במערכת הביטחון, שמגיעים עד כדי פשעי הזנחה שמסכנים את חיי אזרחי ישראל (ראו למשל את ההימור שמפקד פיקוד העורף לקח עם מיכלי האמוניה בחיפה), אתה שואל את עצמך באופן טבעי: ומה קורה בכור בדימונה ובמערכת הפיקוד האסטרטגי המופקד על הנשק הגרעיני? האם מלאי מאות פצצות האטום והטילים הגרעיניים המוצבים במחפורות בהרי ירושלים, בגליל ובצוללות, כמו גם המוקשים הגרעיניים שישראל פיזרה בגולן, נמצאים בידיים בטוחות? האם אין זה הגיוני לחשוד כי בטיפול בנשק הגרעיני ובאמצעי הבטיחות בכור בדימונה קיימת אותה הזנחה רוויית סכנות שהתגלתה לעין כל במלחמה האחרונה?


בכל הקשור לנשק הגרעיני והכור בדימונה, אין אפילו מעט מהפיקוח הציבורי שקיים בנושאים צבאיים אחרים. הכל עטוף ואפוף בסודיות, חבורת חסמב"ה שפועלת בחומרים בעלי ממד שואתי בלי פיקוח ציבורי, לא ישראלי, ולא בינלאומי.


אחד המחדלים הגדולים של ארגוני איכות הסביבה בישראל, שהסכימו להוציא את הנושא הגרעיני מתחום פעילותם, כניעה מבישה לממסד הצבאי והביטחוני.


אני מצפה מחברי דב חינין, שנבחר לכנסת הנוכחית והגיע אליה מכס יו"ר ארגון הגג של ארגוני איכות הסביבה, לקחת את המושכות ולהתחיל להפציץ את המערכת בשאלות בנושא הגרעיני ולא לתת לה מנוח, ולא להוריד את הנושא מסדר היום הציבורי, עד שיחול שינוי במערכת האטומה הזו.


באזני משפחת שליט


בנכם גלעד נמצא בשבי הפלסטיני מזה מספר חודשים, ומועד שחרורו טרם ידוע. האשמה העיקרית בנושא זה מונחת על כתפי ממשלת ישראל שממאנת לנהל מו"מ עם הממשלה הפלסטינית על חילופי שבויים. השובים של גלעד העלו דרישות מאוד הגיוניות: חילופי שבויים. בנכם תמורת הקטינים הפלסטינים והנשים הפלסטיניות הכלואים בישראל, חלקם במעצר מינהלי, ומרביתם בבחינת חטופים של צבא הכיבוש הישראלי. ישראל השיבה להצעות הפלסטיניות בחטיפת חברי ממשלה וחברי פרלמנט של הרשות הפלסטינית. כך נוהג ארגון טרור, לא מדינה המתיימרת להיות דמוקרטית.


בחודשים יולי אוגוסט, ימי מלחמת לבנון השנייה, המשיך צבא הכיבוש במלאכת ההרג בעזה ובשטחי הגדה. 200 בני אדם נהרגו בתקופה זו. רבים מהם ילדים ונשים. זה כבר מתקרב לטבח. אם ישראל תמשיך במדיניות הטבח, אני חושש כי יש איזה קו אדום שאת מיקומו אינני יודע, שמעבר לו השובים של בנכם עלולים לאבד את סבלנותם.


העובדה שאתם שותקים ולא מנצלים את הנגישות שלכם לאמצעי התקשורת על מנת לבקר את מדיניות ישראל, מזכה אתכם אמנם במחמאות כמו "אצילות" וכדומה, אבל מסכנת את בנכם. חיל האוויר הישראלי ממשיך להפציץ אזרחים בעזה, ולעולם אין לדעת אם בתוך אחד הבתים ההרוסים שוהה גם בנכם, עם כל התוצאות הקשות הנובעות מכך.


הצו המוסרי של אי פגיעה באוכלוסייה אזרחית, כמו גם האינטרס המאוד אישי שלכם לראות את בנכם חוזר, מחייב אתכם לדעתי לצאת בנחרצות נגד הפצצות חיל האוויר, נגד הפגיעה הסוחפת באוכלוסייה אזרחית שבין קורבנותיה ילדים ונשים לרוב, ובדרישה מממשלת ישראל להפסיק לשחק בגורלו של בנכם ולקבל את דרישות השובים.


דו"ח העוני


דו"ח העוני שפירסם הביטוח הלאומי מלמד כי מספר העניים בישראל הוא יותר מ-1.5 מיליון בני אדם. בשנה שעברה הצטרפו עוד 100 אלף עניים למאגר. מספר הילדים החיים מתחת לקו העוני הוא 35.2% מילדי המדינה. נתונים שמשפילים את כבוד האדם בישראל. העלייה בממדי העוני לא נבלמה הגם שבשנה שעברה היתה שנה של צמיחה כלכלית. העושר לא זלג למטה, בניגוד להבטחה שהפריח בשעתו שר האוצר לשעבר בנימין נתניהו.


העשירים המשיכו להתעשר וחלקם בהכנסה הלאומית גדל.


אילוסטרציה לפער הבלתי נסבל בהכנסות בישראל אנו לומדים בימים אלה בהליכי פירוק רשת "קלאב מרקט" של האחים בורוביץ שפשטה את הרגל. האחים בורוביץ כמובן לא נפגעו. הם ממשיכים לטוס במטוסיהם ולנסוע במכוניות השרד שלהם.


בית המשפט המחוזי מינה שני מפרקים או נאמנים שתפקידם לדאוג להסדר נושים ולבדוק אם ניתן להציל את החברה, בין באמצעות מכירתה, או הפעלתה מחדש תחת בעלות אחרת.


מינוי נאמנים או מפרקים הוא תפקיד מאוד נחשק בקרב עורכי הדין, משום שבדרך כלל הוא כרוך בהכנסה נאה אותה קובע בית המשפט. עורכי דין רבים מתלוננים כי בתי המשפט מחלקים את הבונבוניירה הזו לקבוצה מצומצמת של עורכי דין הידועים כמקורבים לשופטים שעוסקים בנושא.


למפרקי קלאבמרקט מינה בית המשפט, השופטת המחוזית ורדה אלשיך, שני מיוחסים: עו"ד שלמה נס ורואה חשבון גבי טרבלסי. כמובן שזה אך מקרה שאשתו של שלמה נס, ד"ר לאה נס, היתה חברת כנסת מטעם הליכוד בכנסת הקודמת, וגם בבחירות האחרונות הוצבה ברשימת הליכוד אבל לא נבחרה.


בימים אלה הגישו נס וטרבלסי לבית המשפט את תביעות השכר שלהם בגין עבודתם בקלאבמרקט.


תחזיקו חזק את הכיסא: הם תובעים שכר בסך 52 מיליון שקל על עבודה שפרק הזמן שלה פחות משנה. מאיפה הם לקחו את הסכום הדימיוני והחצוף הזה? גם אם נניח שכל עובדי המשרד עבדו 24 שעות ברציפות, לא ישנו ואכלו חטיף מהיר בלבד, גם אז 52 מיליון שקל הם הפרזה פראית. השופטת ורדה אלשיך לא זרקה אותם מכל המדרגות. היא הודיעה שתדון ותבחן ובינתיים אישרה להם דמי קדימה על החשבון בסך 4 מיליון שקל. שיהיה קצת בשביל לנגב חומוס ומנה פלאפל.


רק באווירה המופקרת של קפיטליזם מושחת ורקוב נוסח ישראל, מרשים לעצמם אנשים מהעשירון הגבוה לבוא בדרישות משולחות רסן כאלה, שעה ששתי דקות מבית המשפט גרות משפחות שאין להן כסף לקנות לילדים מחברות וספרים לקראת פתיחת שנת הלימודים והמקרר עומד כמעט ריק.


כתבתי לשופטת ורדה אלשיך, שאם תאשר את דרישות השכר הנבזיות של עו"ד נס ורואה חשבון טרבלסי, או אפילו מחציתו, אפנה ליועץ המשפטי כדי שיבדוק האם הגברת מקבלת שוחד, שהרי שופט תבוני שלא מכר את נשמתו להון, לא יעלה על דעתו לאשר שכר מטורף כזה. הצעתי לה שהמפרקים הנכבדים יסתפקו ב-4 מיליון שכבר אישרה, שגם זה יותר מדי, ובכך לסגור עניין.


להלן מכתב ששלחתי לשר הביטחון


לכבוד עמיר פרץ
שר הביטחון (בינתיים)
ויו"ר מפלגת העבודה (עדיין)
הכנסת, ירושלים


שלום רב,


אם תתקיים בישראל תחרות על אלוף האכזבות הפוליטיות, אין ספק שאתה תככב כאחד המועמדים למקום ראשון, אולי אפילו אלוף האלופים.


לקראת הבחירות האחרונות לכנסת ה-17 (שהתקיימו ב-28 במארס 2006) הצגת את עצמך כאיש השלום והתקווה החברתית. האיש שיוביל את מדינת ישראל ממדינה שוחרת מלחמות וכיבוש הנשלטת על ידי קפיטליזם פראי, נצלני ועריץ שיונק וסוחט את לשד עצמותינו הכלכליות, לעבר מדינת רווחה סוציאל-דמוקרטית שוחרת שלום המושתתת על סולידריות חברתית וחלוקה חדשה וצודקת יותר של ההכנסה הלאומית.


לא מעט אנשי שמאל שנהגו להצביע למרצ ושמאלה מחד גיסא, ומצביעי ליכוד מסורתיים משכבות המצוקה מאידך גיסא, התפתו להאמין לך והצביעו עבורך.


לא עברו אלא 4 חודשים מיום הבחירות, ואתה מתגלה כתרמית הגדולה של הבחירות, כאיש שהוליך את הבוחרים שולל.


במקום עמיר פרץ חברתי ושוחר שלום קיבלנו רוטוויילר צמא דם שוחר מלחמה פראית, בלבנון כמו גם בעזה. היו שהזהירו אותך לבל תיקח את תפקיד שר הביטחון והיו שתמכו בכך, אבל אלה גם אלה קיוו שאם נגזר שתכהן בתפקיד, תהיה הנציג הדמוקרטי של הפיקוח האזרחי על הצבא, האיש שירסן את הגנרלים במטכ"ל ובעיקר העומד בראשם, בדהירתם למלחמה; האיש שיגלה מנהיגות ומדינאות ויבלום כל ניסיון להרפתקה צבאית.


במקום זאת הפכת לנציגו של הרמטכ"ל דן חלוץ, הנושא על גבו משא כבד של פשעי מלחמה, ולשליחו בממשלה. סם המלחמה והצבאיות הילך עליך קסם. בהזיותיך ראית עצמך כנפוליאון עטור ניצחונות שזרי הדפנה יובילו אותך לכס ראש הממשלה. חלף חודש, הסם התפוגג וכמו כל ג’אנקי התעוררת למציאות מכאיבה. אולם בעוד המכור לסמים הפרטי מזיק לעצמו, לא כך איתך, שההשתעבדות לסם גרמה נזק אדיר לשני עמים, הלבנוני והישראלי. במקום שתשלוט בצבא הוא שלט בך. במקום שתעצור כל ניסיון לנצל תקרית גבול פרובוקטיבית של החיזבאללה לעילה לפתיחת מלחמה כוללת נגד לבנון, הפכת לרמקול של חלוץ ולתומך נלהב של מלחמה מיותרת, חסרת שחר, שהוכרזה כשליפה מהשרוול, ללא שיקול דעת, שלא לדבר על כך שהצבא לא היה מוכן, גם לא העורף, מלחמה שנוהלה ברשלנות פושעת. במקום להיות נושא הדגל של ישראל הענייה, הפכת למי שעושק אותה; במקום להיות איש שלום הפכת למי שמצהיר הצהרות שחצניות כמו "נסראללה לא ישכח מיהו עמיר פרץ" (לאור תוצאות המלחמה התהפכו היוצרות ועתה פרץ לא ישכח מיהו נסראללה) ושיחררת את הצבא ממגבלות של פגיעה באוכלוסייה אזרחית (אין יותר אבחנה בין "אוכלוסייה מעורבת ולא מעורבת"). אתה נושא יחד עם הרמטכ"ל חלוץ וראש הממשלה אולמרט באחריות לפשעי המלחמה שצבא הפלישה הישראלי ביצע בלבנון, בעיקר הפגיעות המכוונות באוכלוסייה אזרחית. אבל לא נשכח גם את הפשע האקולוגי של זיהום חופי לבנון בגין הפצצת מאגרי דלק שלא היה להם כל קשר עם החיזבאללה. פשוט ענישה קולקטיבית של העם בלבנון. באחת, הפכת לפושע מלחמה.


אימצת אופני חשיבה וענישה המזכירים את הכובש הגרמני במלחמת העולם השנייה שמחק כפרים, כמו לידיצ’ה בצ’כיה ואוראדור בצרפת. אישרת לחיל האוויר הישראלי דפוסי פעולה דומים.


הוכחת שוב את אמיתות הכלל כי מי שפושע נגד עמים אחרים, סופו שפושע גם נגד בני עמו. הדבר בא לידי ביטוי כאשר מילאת את תפקיד המנוע הראשי שדחף את הממשלה לאשר את הרחבת הפעולה הקרקעית, סמוך להחלטת האו"ם על הפסקת אש. אותו מהלך קרקעי, שבוצע כאשר ההחלטה על הפסקת האש במועצת הביטחון כבר התקבלה, גבתה 33 חיילים הרוגים ועוד עשרות פצועים. היו מי שהזהירו אותך לבל תאשר את המהלך, שאין בו טעם ותכלית שהרי הנסיגה כבר בפתח, מדוע לסכן חיי חיילים על פעולת סרק, אבל אטמת אוזניך כי היית ממוקד רק על דן חלוץ. במקום לשמור על חיי החיילים, תרמת להפקרתם, זהו פשע בלתי נסלח כלפי עמך בכלל, והמשפחות השכולות בפרט.


מה עושים איתך עמיר פרץ? אחת האפשרויות, כמי שאחראי לאובדן חייהם של אלפי בני אדם חפים מפשע, אימוץ מנהג יפני עתיק, חרקירי, שמנהיגים כושלים עשו בו שימוש. אינני ממליץ על כך כי אני מתנגד לעונש מוות. אפשרות אחרת היא לעשות בך מה שעשית לחברי פרלמנט ושרים בממשלה הפלסטינית – לחטוף ולכלוא בלי משפט. אני מניח (על פי הסתברות סטטיסטית) כי מקרב המתנגדים למדיניותך יש בישראל וגם בחו"ל די והותר בוגרי יחידות מיוחדות מהצבא והמשטרה שהוכשרו לחטוף בני אדם והם יוכלו להתגבר ללא קושי על שומריך מהשב"כ ולכלוא אותך. לא אמליץ על כך כי גם אצל האנשים הכי מקצועיים יכולה לקרות תקלה שתעלה בחיי אדם. נותרה הדרך השלישית, לאתר אותך באחד מביקוריך בחו"ל (אפשר להמתין עד לאחר פיטוריך או התפטרותך עקב כישלונך המהדהד, שאז כבר לא תלווה על ידי שומרי ראש), לבצע בך מעצר בידי אזרח, פעולה חוקית כלפיי מי שחשוד בביצוע פשעי מלחמה, ולמסור אותך לבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, שם תעמוד למשפט בדומה לפושעי מלחמה מסרביה, קרואטיה ורואנדה.


גדעון ספירו

תגובות
נושאים: מאמרים

63 תגובות

  1. אני רכוש הכור הגיב:

    לכור יש גם מקורות הכנסה משלו, והוא מחזיק אנשים בגדר רכוש שלו, הכל לצד החוק, או מתחתיו. ההסדרים הללו ידועים לרשויות המדינה האחרות, כולל משרד המשפטים, והם מתירים לו לפעול כך, תוך הפרת זכויות אדם חמורה ביותר.
    לכור יש מרגלים משלו, שפני ניסוי משלו, עבדים ושפחות מכל סוג ומין, כולם אנשים "שקופים" נטולי זכויות ואף קיום אזרחי נורמטיבי או יחסי עבודה פורמאליים כלשהם. זוהי ממלכה בתוך ממלכה. אין בארץ רשות בעלת סמכויות כלפי הכור בשום עניין מהותי.

  2. מיכאל: אירן – דחיית האולטימטום הגיב:

    אירופה ורוסיה: לא נטיל סנקציות בעקבות דחיית האולטימטום
    — קישור —

    כפי שכתבתי במאמר באחד העיתונים עוד בינואר השנה, דבר לא יעצור את אירן. עם מדינה בת 70 מיליון, עשירה, החולשת על 10% מתפוקת הנפט העולמי, ובעלת טק"ק ארוך טווח ומדוייק, לא נוהגים להרבות במעשים. לאחר שאירן תפתח את הגרעין (מוקדם משחשבנו) תתגבש קואליצייה של מדינות ערביות, שתתבע את השבת פליטי 48 ו-67, פיצויים, ומדינה דו לאומית בכל שיטחי פלשתין. אם ישראל חפצה בריבונות חד לאומית (הגם שחברתה היא חברה רב לאומית, אך קיים בה המיתוס של "כולנו יהודים"), ואינה חפצה במלחמה כוללת בה יושמדו תשתיותיה, וחלק לא מבוטל מאוכלוסייתה, אם הגנרלים והפוליטיקאים הישראלים מעדיפים לא להשפט על פשעים נגד האנושות בטהרן (אלא לכל היותר – בהאג) – או אז על ישראל לפעול לבדה כנגד הגרעין האירני.

    אירן כבר כאן: מאמרי הראליסטי והנבואי בעיתון ימני (המאמר הראשון וכנראה גם האחרון) שצפה את התערערות ההיסטורית במאזן הכוחות באיזור
    — קישור —

  3. מיכאל שרון: אבא של נהג מונית הגיב:

    "יהיה רע, תכינו את המזוודות".

    נהג מונית אחד, ששוחח איתי על דה והא כשהיסיעני ברכבו – היגיע לבסוף ל-punch line : אבי, הוא אמר, נהג לאמר דבר פשוט: ישראל היא לא מקום לבני אדם לחיות בו. בנה חיים בחו"ל. כיום, הוא הוסיף, אני נוכח שהוא צדק, ובגילי (60) אני עושה הכנות להגירה לאוסטרליה או לניו יורק.

    רבים כיום מבינים שהעסק ללא מוצא. אולמרט אינו גרוע מאחרים, אלא שהמערכות לא מתפקדות, הנוכלות הופכת בוטה יותר. הכיבוש להבנתי אינו הסיבה לכך, אלא קטליזטור – בזמנו הזדמנות לתחביב הישראלי הלאומי – פריעה בחלשים. לאחר שיסתיים הכיבוש, תהיה פה יד איש בצוואר אחיו – שהרי לא תתקיים מטרה חיצונית להטיית רגשות הפרע ולהסחת דעת.

    האיון, ההונאה והנוכלות מובלעים בציונות מראשיתה ואיתן – כוחניות הביבים הריקה. ואין מוצא אחר לאלה שרוצים להשאר כאן, פרט למדינה דו לאומית, תוך השתלבות באיזור, ותשלום פיצויים במסגרת השבת פליטי 48 ו-67.

    אז, במקום לאמר שיהיה רע, דבר עודפי למדי, אולי מעט תעודד אנשים להזיז את הישבן מכאן, תוך יעוץ מסויים כיצד לעשות זאת, דבר שיקנה לכל הנושא מימד אופרטיבי?

    הציונות היא מלכודת מוות, וישראל כיום מזכירה במובנים רבים את ההסתודדות כמתים מהלכים של אנשי גטו וורשה, גטו לודג’ ואחרים, כאשר גם רבתה מכת ההלשנות והפריעה של איש באחיו, במרחב קיום מצטמצם והולך. רבים אינם חשים זאת עדיין, בפרט בני האליטות והפריפריה שלהם, עדיין קיימים בתי קפה, מסעדות, מכוניות הנעות בכבישים הפקוקים – פרי הרשלנות הנוראה ואי השקעת מיסינו בתשתיות. אלא שהאוכל הרע במחירי עתק במסעדות, עוגות הגבינה מוצפות העמילן והבצק הזול, מהוים תזכורת שהחמס מתנהל כיום לאור היום והמערכות כולן כמעט נוכליות ומתמוטטות.

    תזכורת באיזה מדינת נכלים, שקרנות כפייתית ולא יוצלחות אנו חיים
    — קישור —

    בתפוצה השקרנות והנוכלות היתה בהחבא, מוצנעת. כאן היא בראש גלי, משווקת את עצמה באופן מיסיונרי כדרך חיים. מאחריה לא עומדים גב שפוף ופנים ניכלמות, אלא מצג עתיר הדר, רהוט דיבור וללא דופי. עובדים עם הפה, כמו שאומרים בעגה עבריינית. אין בישראל קפיטליזם אפילו – שהרי בקפיטליזם אמיתי יש אהבת דיסוננס, תנופה, ברק מחשבתי, מצויינות, חריצות (האתיקה הקפיטליסטית שהיציג מקס וובר), אלא יש בישראל קפיטליזם מנוון, חטפני, עצל, נוכלי, מונקי ביזנס כחזות הכל, ושימוש במדינה ואלימותה ככלי להזרמת כספים לשכבת טפילים לא יצרנית.

    ועוד תזכורת לנוכלות – הנחשפת הפעם באדיבות הקטיושות
    — קישור —

    — קישור —

  4. איתן לרנר הגיב:

    גדעון שלום ,

    למרות כל הידוע לי על ההפקרות בה מנוהלת המדינה , רק עתה התחלתי להחרד ממש מהאופציה של אסון גרעיני . האם הוועדה למניעת הפצת נשק לא קונוונציונאלי ( אינני זוכר את שמה הנכון ) עדיין קיימת ? האם היא פועלת כעת והאיך ניתן להצטרף אלייה ?

    בברכה
    איתן

  5. שאול הגיב:

    למה גושלום לא רצה לבחירות ?

  6. מיכאל ליוסף: קיימות עדויות. והן גם סבירות הגיב:

    קיימות עדויות רבות אודות מעשים מסמרי שיער, וממקורות רבים. האסטרטגיה הציונית-ממסדית היתה להציג אותן כ"דבריו של מטורף" (כפי שעשה משטר פינושה בצ’ילה לגבי העדויות אודות עינויים, וכפי שעשו מכחישני פשעים נגד האנושות מאז ומתמיד). ובישראל נוסף לגרסת ה"דברי המטורף" גם טקסט (או נוסח, או פרוטוקול) ספציפי: "עלילת דם כנגד יהודים"…

    כאן הראיתי כיצד עדויות כאלה הן סבירות, וכיצד המעשים שלא מתקבלים על הדעת מתאפשרים ובעלי היתכנות דווקא בגלל הטקסטים הללו.

    תאמר, וכי ניתן להעלות על הדעת שיהודים קורבנות השואה יעשו מעשים כאלה? אלא שלעיתים, דווקא מנטליות של ויקטימיזציה, מתירה כביכול "לקורבן" "לא להיות עוד קורבן לעולם", never again וכיוצא באלה טקסטים של "הקורבן ההופך תפקידים", הנפוצים בישראל.

    עוד שייקספיר בגאוניותו במאה ה-16 היציג טקסט כזה – ההיתר שנוטל לעצמו הקרבן להפוך תפקידים במחזהו "הסוחר בוונציה", ולא משום שהיה אנטישמי – שייקספיר לא היה כזה, אלא משום שכסופר גדול זיהה והיבחין בתופעה המרתקת. המעניין הוא שבישראל (אך לא בתפוצה) נוטים לאמר שיש במחזה הזה אנטישמיות, ומעניין למה, מדוע הצגת היפוך התפקידים של הקורבן מצד יוצר ענק זוכה להרתעות ואיון טקסטואלי כזה בישראל. כנראה יש סיבות מצויינות לכך…

    דיברתי עוד, גם על הסיבות המעשיות שיכלו להיות לשימוש באמצעים כאלו, במסגרת המגמה המאיינת של הציונות:

    "ומדוע לנקוט במעשים כאלו? הפחדה והטלת אימה מהבלתי נודע השטני על אוכלוסיה נרחבת, למטרת שיתוק רצון ההתנגדות שלה, למשל. יצירת מנוסה המונית של אוכלוסיית הגדה ובפרט עזה לעבר הירדן – ולו גם בשביל לחיות את שארית חייהם "באויר נקי" וללא אימה אפלה (והתפרסמו לפני שנה ב"הארץ" ידיעות על יחידה סודית כזאת שהקים דיין לאחר 67 למטרת "העברת" אוכלוסיה רבה ככל האפשר מעזה לעבר הירדן. מה באמת עשו, זאת אולי לא נדע לעולם). וכמובן, הברחה המונית של פליטים ב-67. או אוכלוסיה ערבית ב-48 ".

  7. מה יקרה הגיב:

    האם ספירו בטוח שועדת חקירה ממלכתית שתהיה מורכבת מאזרחים תחליט שהכבוש הוא האשם במלחמת לבנון (כמו שספירו מקוה) או אולי היא עלולה להחליט שהתבוסתנות השמאלנית היא האשמה ויש צורך לכבוש חזרה את איו"ש ואזח"ע ולהוסיף עליהן את ירדן. הכל תלוי כמובן בהרכב הועדה. הבעיה היא שספירו מיצג עמדה שיגרתית של השמאל הלא ציוני – הכל (הרשעת הממשלה בפשעי מלחמה, חסול ישראל) או כלום ותמיד מקבל כלום. אבל לשיא מתעלה ספירו בשקר גס – הוא כותב שמחבלי החמאס מוכנים להחליף את שליט בילדים ונשים פלשתינים שכלואים בישראל וזה כמובן שקר. המחבלים מוכנים למסור מידע על שליט תמורת כל הנשים והילדים הכלואים בישראל חלקם מסוג לוחמת החופש שרצחה נער בן שבע עשרה. תתעורר ספירו, חלומות מטורפים מובילים לתוצאות הרסניות ואנשים כמוך אחראים למלחמות יותר משרי הממשלה – אתם גם מעודדים את המחבלים לחשוב שאפשר להכות את ישראל וגם מונעים כל קבלה של עמדות שמאל רציניות ע"י דעת הקהל הישראלית.

  8. מעוז הגיב:

    די כבר, אתם פיתחתם לכם השקפת עולם התאבדותית
    זה מפחיד.
    להלחם לעם אשר תחת הכיבוש שלנו זה לא טוב.
    אבל העם הלבנוני אינו תחת הכיבוש שלנו.
    גם נגדו אסור לנו להלחם? אסור לנו להגן על אזרחינו כאשר תוקפים אותנו(עמים אשר אינם תחת כיבוש)?

    אתם כבר הגזמתם

  9. מכלוף הגיב:

    מי שמתאכזר לרחמנים ,סופו, שמרחם על אכזרים.
    פרץ שר הביטחון הטירון,מחוייב היה להוביל את קו שהנחו אנשי המקצוע,(כן הגנרלים והאדמירלים)
    טעויות רבות הוא לא עשה,ההפך.
    לבנון השניה היא צעד קטן לפני המלחמה הגדולה שלהערכתי תפתח בתוך כשנה,
    ספק אם פרץ יהיה אז שר הבטחון,מעניין יהיה לקרוא אז את הטור השבועי,אני מעריך שהוא יהיה מלא בגעגועים לפרץ.

  10. חוליו מ’ הגיב:

    הנני להודות לגדעון ספיאו על המידע הנוגע לחימוש האטוני של מדינת ישראל. הדברים ידועים אבל פירוט תמיד עוזר כדי להעביר את המידע לאחרים, וזה מאוד חשוב. לעניין זה אציין כי באתר
    — קישור —
    מצאתי מידע על כך שישראל השתמשה בלוחמה ביולוגית במלחמת 1948. אפשר לזלזל באתר פלסטיני, אבל אותו יידע פורסם בשעתו גם בעיתון חדשות היוצא בישראל בכתבת תחקיר של רונלד פישר.
    לצערי איני יודע לבצע קישורים (אשמח אם מישהו יסביר לי) אבל רשמתי את כתובת האתר במלואה ולהלן האופן שבו באתי עדיה: גוגל, פויזן.
    שם הדף הוא traces of poison.
    אני מקוה שהגדה השמאלית לא תישתפן וכן תפרסם את דברי וכדאי שנפנים למה מסוגלים ציונים אקטביסטיים כמו פרופסור קצ’לסקי (לימים נשיא מדינת ישראל).

  11. פרקש הגיב:

    אני שולל את התיזה של שרון מכאל ב’מקור ראשון’ בעיקר מתוך שהוא מניח שאין לארה"ב כל עניין ללכת "עד הסוף" נגד איראן בעניין הגרעין. דווקא לאור הצהרותיו האחרונות של ג’ורג’ בוש (האחרונה לפני גמלאי צבא ארה"ב בסאלט לייק סיטי) עולה בבירור כי ארה"ב של בוש נחושה בכוונת לעצור את הגירעון האיראני וגם אם זה יהיה כרוך במבצע צבאי.

    אני משוכנע שארה"ב בסופו של דבר בתוך השנתיים שנותרו לממשל בוש, תתארגן לאט ליציאה מעיראק ובטרם היא תשלים סופית את המערך, האמריקאים יפתחו במבצע אווירי מקיף להשמדת תשתיות הגרעין האיראניות (משהו כמו לפחות 15 אתרים, חלקם תת קרקעים וממוגנים).

  12. גדעון ספירו הגיב:

    לשי,
    אני מתכוון למאמר אחר של גדעון לוי, מאוחר יותר. (מאחר ואינני יודע איך מעלים את הקישור שלו אצטט ממאמרו).
    ב-הארץ מיום 2.4.2006 פירסם לוי מאמר תחת הכותרת: שר הביטחון, עמיר פרץ.

    וכך הוא כותב: "אם עמיר פרץ באמת רוצה לחולל שינוי, עליו לתבוע לעצמו תיק אחד: תיק הביטחון. אם יש מינוי אחד בממשלה החדשה שעשוי לבשר מפנה חברתי, זהו המינוי. אם יו’ר מפלגת העבודה רוצה להפוך למדינאי ואולי גם למנהיגה הבא של ישראל, דרכו חייבת לעבור במשרד הביטחון. בעוד הכל עסוקים בזהותו של שר האוצר הבא, המינוי החשוב באמת בממשלה החדשה הוא של האיש שינהיג את צה’ל ומערכת הביטחון. האזרח פרץ בראש המערכת המיליטריסטית הנגועה הזאת הוא האיש הנכון במקום הנכון. הגיעה העת שישראל תדמה סוף סוף למרבית מדינות המערב, שבהן שר הביטחון הוא אזרח שלא צמח בתוך המערכת…..כשר הביטחון עשוי פרץ לחולל שינוי עמוק הרבה יותר מאשר כשר האוצר".
    עד כאן מספר משפטים מהמאמר של גדעון לוי שבוודאי נכתב מכוונה טובה ותקווה גדולה.
    לכן האכזבה מפרץ כה עמוקה.

  13. רותם גורן הגיב:

    אני חושב שזה לא נכון לבקר את משפחת שליט
    תגובה קיצונית נגד השלטון מצדם היתה מביאה לאנטגוניזם
    ודבר כזה היה רק גורם לעיכוב המו"מ, כיוון שאולמרט לא היה רוצה להציג את פעולותיו כנובעות מ"חולשה" שמקרוה בלחץ שחרור החטופים.
    מכל הפעולות של הממשלה הזו, זה נראה שדבר אחד ברור: יותר חשוב להם להראות שהם יפציצו וילכו עד הסוף בכל מחיר, לא משנה להם גורל החטופים.

  14. גדעון ספירו הגיב:

    לאלעד בר,
    אני מאד עצוב על כך שאתה מאוכזב ממני, אבל אם כבר, שזה יהיה לפחות מהסיבות הנכונות. אינני יודע היכן מצאת בכתובים שהאמנתי לעמיר פרץ. אני שייך לאלה שלא תלו בו תקוות, ולכן גם לא בחרתי בו ובמפלגתו. ציינתי כי היו לא מעט אנשי שמאל שהאמינו לפרץ, ראו בו איש שלום ותיקון חברתי שמשדר תקווה חדשה,הצביעו
    בעדו ועתה חשים מרומים.

    לעניין הנשק הגרעיני. זה לא נושא לאמונה. יש נתונים רבים שחיבורם ביחד מביא למסקנה שישראל היא בעלת חימוש גרעיני. גם לפני גילויי מרדכי ואנונו היה מקובל להניח כי ישראל היא בעלת נשק גרעיני, לאור העובדה שישראל הפכה את הכור בדימונה לאתר בעל סודיות עליונה, בניגוד להבטחת בן גוריון בכנסת, כי מדובר בכור מדעי לצרכי שלום שיהיה פתוח לחוקרים מרחבי העולם. אולם מאז גילוייו של ואנונו הוצגו ראיות מוצקות מהן הסיקו מדענים במכוני מחקר כי ישראל היא בעחלת חימוש גרעיני מגוון. בינתיים קיבלנו מידעים נוספים מלוויונים המראים היכן מחביאה ישראל את טיליה הגרעיניים. גם רכישת הצוללות מגרמניה שמסוגלות לשאת טילים גרעיניים ונועדו למה שקרוי "מכה שנייה" , הינן נתון נוסף שמאמת את היותה של ישראל בעלת חימוש גרעיני.
    גם שיתוף הפעולה ההדוק שהתקיים בשעתו בין דרום אפריקה תחת משטר האפרטהייד וישראל בתחום הגרעיני מחזק את ההוכחות.זכור הניסוי הגרעיני שישראל ביצעה בים יחד עם דרום אפריקה, ואנו יודעים כי דרום אפריקה היתה בעלת מספר פצצות גרעיניות שניבנו בסיוע ותמיכה ישראלים. (עם סיום משטר האפרטהייד ויתרה דרום אפריקה על חימושה הגרעיני).
    לעניין המימון,ידוע כי שנים רבות היתה קופה ב’ שלא הופיעה כלל בתקציב וגם כיום איש אינו יודע מה תקציב הכור כי הוא מוסתר בכל מיני סעיפים כלליים.

  15. ישר דרך הגיב:

    הבנתי, ספירו, אתה טוען שאשכנזי הוא פוליטי מפני שהוא לא מערב בעניין את הכיבוש המשחית..

    (בתיכון שבו למדתי החליטה אחת המורות לציור לערוך "תערוכה א-פוליטית בנושא הכיבוש המשחית"…)

    ודי לחכימא ברמיזא…

  16. ח. זואלפקר הגיב:

    חן חן לעובד המדינה והצנחן לשעבר על עוד טור מאלף מפרי עטו המבריק/ה.

    אגב, למה לא רואים יותר טורים פרי עטו של חיים Nuisance value ברעם?

  17. ועוד אוסיף ואומר… הגיב:

    לאלעד בר,אני בספק גדול מאד אם הבניין דמוי הכיפה בדימונה הוא מפעל טכסטיל, כך או כך,
    מאד יכול להיות שחלק מהפרסומים הזרים מוגזמים בהקשר זה…
    ובכל אופן לדעתי הפתרון הוא חידוש טכנולוגיה השמשת מערכות הגנה מתקדמות יותר.

    לעניין איראן, אל לאיש לחשוב שמדינה זו מוגנת מתקיפה אמריקנית, עם כל הכבוד למדינה "עשירה עם 80 מליון נפש" ארה"ב היא "מדינה עוד יותר עשירה עם 300 מליון נפש"
    אז בואו נרגע. ובמיוחד עם יכולות גבוהות הרבה יותר.

    האמת היא שאני מאד רגוע,כל פעם שאני קורא את
    ספירו אני מגיע למסקנה שהאייתלות הן "אימא תזרות" ובוש הוא התוקפן המסוכן, לכן אני יודע שגם עם הנג’דים יותקפו הן לא יפגעו מחפים מפשע בישראל ובמערב.אז אין סיבה לדאוג.

  18. גדעון ספירו הגיב:

    לשי,
    אני מתכוון למאמר אחר של גדעון לוי. (מאחר ואינני יודע איך מעלים את הקישור שלו אצטט ממארו).
    ב-הארץ מיום 2.4.2006

  19. מיכאל לפרקש: ביזור, התנגדות ועוצמה הגיב:

    "האמריקאים יפתחו במבצע אווירי מקיף להשמדת תשתיות הגרעין האיראניות (משהו כמו לפחות 15 אתרים, חלקם תת קרקעים וממוגנים)".

    פרקש, עם כל הרצון הטוב, אתה משלה את עצמך, בנקבך במספר מצומצם של כמה אתרים. תעשיית הגרעין האיראני מבוזרת לעשרות נקודות, בדומה לרשת, ותת קרקעית, בעומק רב, עם דיפון עמיד להפצצות אויריות – אף כזה של פצצות "מפצחות בונקרים עמוקים". אירן מצאה פתרון מסויים ואפקטיבי לבעייה של הגנה על תהליכי יצור תעשייתי וצבאי וניהול מאבק מזויין תחת שליטה אוירית של היריב. גישה זאת הומחשה לנגד עיניך ועינינו בהערכות החיזבאללה בדרום לבנון: רשתות מאד מבוזרות למאות מוקדים ועשרות צמתות, חלקן מחופרות ועם דיפון עמיד הפצצות.

    הקונספצייה הזאת אינה איראנית, ונהגתה עוד בשנים 42-44 על ידי האדריכל הגאוני אלברט שפר, שמונה שר החימוש של גרמנייה הנאצית. תודות לה הוא היצליח להעלות את היצור המלחמתי של גרמנייה למימדי שיא דווקא בחצי השני של 1944 כאשר התעשייה הגרמנית, ניכתשה על ידי אלפי טונות של פצצות מידי יממה.

    כך, אין למעשה דרך להרוס את תעשיית הגרעין האירני ללא מבצע קרקעי המשולב בחיפוי אוירי. ארה"ב היא בעלת ניסיון מר של מבצע קרקעי כזה, עוד מימי חומייני. כיום אירן היא מעצמה צבאית חזקה ועשירה, בעלת ציוד מתקדם יחסית וכוח אדם מעולה ומאומן היטב (בניגוד לבלוף קל הדעת שהיפריח אתמול פואד אודות חימושו וכוחו של הצבא האירני). אין כלל להשוות זאת לאופרציות בעירק. אירן גם עשוייה לשגר צוללות טילים וסטילי"ם כנגד הצי האמריקני אם זה יתקרב לחופיה. זה מבצע מתמשך שיהיה כרוך באבדות רבות, ולאחר ההסתבכות בעירק אין בוש כמדומה שש לזאת. בנוסף, אירן יכולה כתגמול להרוס מתקני נפט של חברות אמריקניות במדינות המפרץ. או לחסום את מיצרי הורמוז. או לגרום להרס כבד בישראל. שים לב שהיו ידיעות ואף רמזים מצד הממשל האיראני כאילו לאירן יש כבר נשק גרעיני (שנירכש כנראה במדינות חבר העמים) ואם תותקף, היא עשוייה להפתיע. אלא שהיצור העצמי מאפשר לאירן להיות מוכרת כמעצמה גרעינית, בניגוד לנשק יום הדין שנירכש בהסתר מידי גורמים מפוקפקים.

    ונקודה אחרונה, שים לב שארה"ב נימנעת מלתקוף את דרום קוראה, מדינה חזקה למדי, אך המונה פחות מ-20 מליון איש. זאת מפאת החשש ל"מלחמה וייטנאמית" (ראה מלחמת קוראה בתחילת שנות ה-50). אירן אגב אינה מדינה ערבית, וסביר שמדובר כאן בסוג שונה של כוח אדם ומנטליות.

  20. שי הגיב:

    הנה — קישור — .

    הוא מפנה לקריאה של לוי לבחור בפואד ובוילנאי כדי שיחריבו את העבודה.

  21. מיכאל ליוסף: מחיר ההונאה העצמית הגיב:

    איני קורן מאושר. אני מתריע ולא מוכר אשליות, לא לאחרים, ובראש וראשונה לא לעצמי.

    חיינו הם חד פעמיים – אתה חי אולי 90 שנה – פסיק מבוטל לעומת מליארדי השנים (ויותר) בהם אתה מת. מי שמשלה עצמו (ולא נערך לבאות) או קונה ומשתעבד לאלילים ומיתוסים מדומים, כגון "המדינה" (חבורת אליטות מושחתת במקרה זה) – דופק ומקלקל את המתנה הגדולה והחד פעמית הזו שנתן לו הטבע. אני מסכים שיש לנו, לכולנו, נטייה להשלות את עצמנו ולרכוש פנטזיות, בשביל, לעיתים, לשמר את תחושת רווחתנו, ולעיתים גם למען לא ישותקו יכולותינו וכושר הפעולה שלנו.

    אבל ראה מה לעיתים מחיר הפנטזיה והאשליה שהדברים יסתדרו "איך שהוא":

    – מי מיהודי גרמנייה שצפה את התהליכים המתפתחים וברח משם לפני 33 – היצליח להציל את רכושו, ולהביא לחיי רווחה והצלחה לצאצאיו, בארה"ב, בריטניה או אוסטרליה ולעיתים בפלשתינה.

    – אלו שנשארו וברחו משם לפני 35 – חוקי נירנברג – אמנם לא היצליחו לחלץ אלא חלק קטן מרכושם (בגלל חוקי המטבע), אבל לפחות היצליחו להוציא המלצות מקצועיות, לצאת בכבוד ובביטחון עצמי יחסי, דבר שנתן להם תנופה בהגעה למעמד בארצות ההגירה (אך לא בפלשתינה, בא רק הכסף נחשב, ופרופסורים עבדו ברחוב אלנבי בתל אביב כמצחצחי נעליים, ובמקרה הטוב, כבעלי דוכן נייד לנקניקיות).

    – אלה שברחו לפני ליל הבדולח ב-38, אמנם היו כבר זמן מה ללא עבודה ובמעמד חרוף ומושפל, ולא היצליחו להוציא כסף מהמדינה (אך לפחות ניתן היה עדיין להוציא פספורטים זרים), דבר שהישפיע על עמדתם וביטחונם (לפחות לזמן מה) בפילוס דרך בעולם החדש.

    – אחרי פרוץ המלחמה, גם את הגוף כבר לא ניתן היה כמעט להציל מכיליון.

    לצפות את הבאות ללא אשליות וללא מיתוסים ופנטזיות, היא הדרך היחידה להערך לבאות, אם באמצעות פעולה לשינוי, ולעיתים, כשאין תקווה לשינוי ושיפור ללא השקעה אין סופית או נזקים כבדים – הדרך היחידה היא בריחה.

    ארנבת היא חיה חכמה מאד!

  22. יוסף למיכאל – האם אני חש בניחוח דמגוגיה? הגיב:

    ואם לא דמגוגיה אז לפחות זלזול קל באינטיליגנציה של עמיתך לדיון,
    אחרת לא היית מביא את השואה כדוגמה ל"מחיר הפנטזיה והאשליה שהדברים יסתדרו איך שהוא".
    כל בר דעת יודע מה מחיר פנטזיות מנותקות מן המציאות ולא צריך להרחיק עד השואה בשביל זה.

    עכשיו, אמור לי בבקשה, אם כבר המלחמת העולם השניה עסקינן:
    מה דעתך על צ’מברליין והפנטזיה שלו לגבי שלום עם היטלר? האם זו אינה דוגמה טובה ל"נטייה להשלות את עצמנו ולרכוש פנטזיות"?
    נטייה שהסתיימה באסון קולוסאלי?

  23. גיא הגיב:

    תודה על הטור השבוע שהוא אפילו יותר חד ומדויק מהטור הקודם על ‘הישגי המלחמה’ ותודה למיכאל שרון שרואה דברים כמות שהם ולא דרך הספין הציוני. ותודה לכותב שהזכיר את הביטוי ה’שמאל הלא ציוני’ שדומה כי קולע לתפיסת עולמי לאחר שלא הצלחתי למצוא בעצמי הגדרה קולעת לתפיסותי.

  24. מיכאל: תיקון – צפון קוראה הגיב:

    נפלה שגיאה בסוף רשימתי אודות "מלחמת ארה"ב אירן" – המלחמה שלא תהיה. הפסקה המתוקנת היא:

    ונקודה אחרונה, שים לב שארה"ב נימנעת מלתקוף את צפון קוראה, מדינה חזקה למדי, אך המונה פחות מ-20 מליון איש. זאת מפאת החשש ל"מלחמה וייטנאמית"

  25. מני הגיב:

    לגדעון ספירו ושי

    הנה הקישור למאמרו של גדעון לוי:

    — קישור —

  26. אלעד בר הגיב:

    מר ספירו היקר,

    אני מאוכזב ממך מאחר והאמנת לעמיר פרץ ואתה מאמין שלישראל יש נשק גרעיני. זה היא ברור שכאשר עמיר פרץ יכנס לתפקיד שר הביטחון הוא יישר קו עם המערכת כמו כל איש מפלגת העבודה. בנוגע לנשק הגרעיני האם לא שקלת את האפשרות שהכל "ישרא-בלוף" אחד גדול ? תחשוב כמה כסף אפשר יהיה להוציא מהמדינה ללא פיקוח דרך "פרוייקט גרעין". אתה הרי יודע כיצד פועלת מערכת הביטחון, הפרוייקטים ניתנים לחברה שבראשה עומד המפקד לשעבר של הקצין שהוציא את המכרז ובתמורה לזכייה במכרז הקצין שהוציא את המכרז יקבל עבודה בחברה שזכתה אחרי השחרור שלו. לכן רוב תקציב הרכש מבוזבז על שחיתות לא על קניית נשק ולכן פרוייקט גרעין לא יכול היה להתקיים בישראל.

  27. יוסף למיכאל שרון הגיב:

    עושה הרושם שאתה קורן מאושר כאשר אתה מתאר את מתקני הגרעין האיראני ואת הקושי הצפוי לארה"ב בתקיפת איראן.
    אני משתומם, האם הכח האיראני גורם לך לקורת רוח?
    האם אתה מרוצה ומרגיש נינוח ממצב ה"אין חזור" הזה?

  28. רמי הגיב:

    אהבתי דברי מיכאל ליוסף ובמיוחד תיאורו את המדינה כ"המדינה" – חבורת אליטות מושחתות.
    לעניין זה של חיפצון (ע"ע…) אני מבקש להפנות את קוראי המדור לשירה של יעל ברדה, אקטביסטית ממש, על ה"מדינה", שפורסם באתר במה שמענו:
    — קישור —

  29. לחוליו מ’ הגיב:

    איך אמרת? "מצאתי מידע על כך שישראל השתמשה בלוחמה ביולוגית במלחמת 1948″.
    למה לא המשכת לקרוא? הכתבה ממשיכה לפרט איך הציונים אשמים גם במגיפות כולרה שהתפשטו המצרים ובסוריה.
    ובכן, צר לי שבגדה השמאלית מסתובבים אנשים שמסוגלים לעשות יד אחת עם עלילות דם מפוברקות ושרלטניות כגון אלו, הרי מבט אחד ב"כתבה" הזו מספיק כדי לדעת שהיא מפוברקת לחלוטיו.
    אני פשוט לא מבין איך אדם אינטיליגנטי מסוגל להתייחס ברצינות לדברים כאלה.

  30. לחוליו מ"המגיב התקיף" הגיב:

    איזה יופי זה להרגיש שהעובדות הן לצידך, ושאפשר לומר משפט דמגוגי כמו " עם עובדות, ידידי, אי אפשר להתווכח. מה שצריך לעשות כאשר נפגשים עןם עובדות שאינן מתאימות לקונספט הוא לעבד את הקונספט".

    מה לעשות שגם ההיסטוריון תאודור כץ למשל פרסם מאמר שכולו "עובדות" וכך "הוכיח" ביצועו של טבח בטנטורה.
    שלא לדבר על הכתבה עצמה שהבאת עם כל ההאשמות האלו על הרעלת כל העולם הערבי.
    אז נכון שאם עם עובדות (ידידי) אי אפשר להתווכח, אבל השאלה היא מהן העובדות?
    והבעיה היא כשאתה קודם כל מחליט מה היה ורק אז יוצא לחיפוש ה"עובדות".

  31. חוליו מ’ הגיב:

    לכל מבקרי: ואף על פי כן, ישראל כן הרעילה בארות וכן השתמשה בנשק ביולוגי במלחמתה בפלסטינים. אתם יכולים להכחיש מהיום ועד הודעה חדשה, את האמת העובדתית לא תוכלו לשנות.

  32. מיכאל שרון: על הפצת מגפות ושאר דברים לא סבירים הגיב:

    במעשי איבה, בפרט כשהותר הרסן לטיהור אתני, ונוכח דמוניזציה, תכופות גובלת בליצנות זדונית כלפי דמות הערבי (בשרות אינטרסים נשלניים ומאיינים), אכן יש מקום גם להתרחשות דברים קשים ביותר. הבעייה כאן היא שחלקם, אף באם אכן התרחשו, נראים, כפריסת מידע שאינו עומד במבחן השכל הישר, ולכן פיברוק מגמתי, וגרוע מכך, פשטני ופרימיטיבי. והצגת מידע כזה, פוגעת גם באמינות מידע קשה שהינו פחות או יותר מבוסס.

    מה גם, שמטיבעם של פשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות הוא שהנוקט בהם דואג להסתיר ככל שביכולתו עדות למה שאינו עולה על הדעת (כפי שראינו בקוסובו, ובמשרפות הנאציים להסתרת המסה האדירה של גוויות – תוצרי הסרט הנע של מנגנון ההשמדה התעשייתית הנאצית).

    זאת ועוד, יש דברים שלעולם אולי לא נוכל להוכיחם אמפירית, אלא אם כן יש בידינו עדויות ארכיוניות, שאין להשיגם. למשל, סביר שבעקבות התנכלויות וסדיזם קשה במחסומים, ושאר תופעות המציבות אוכלוסיה מדוכאת שמתעמרים בה בחוסר אונים מוחלט, סביר שבעקבות זאת יצוצו בהמשך לכל אלה גם תחושות היסטריות על הרעלת בארות, הפצת מגפות וכיוצא בכך, וכבר היו גילויי היסטריה המונית מתועדים היטב בהיסטוריה, למשל בתקופת ציד המכשפות בעיירה סאלם בארה"ב במאה ה-17.

    אלא שדווקא כאן, אולי כהפוך על הפוך, דווקא מתוך ידיעת המושג של היסטריה המונית בשלוב עם "פרימיטיביות" (בהתאם לתעמולת השקרים), דווקא משום כך עשויים כן לנקוט במעשים מסמרי שיער שאין להעלותם על הדעת, מתוך אמונה שכאן כל עדות תראה כסיפור של מטורף. עלינו לזכור למשל שמשטרו של אוגוסטו פינושה היכחיש בזמנו אף עדויות של התנסויות במעשי עינויים, כסיפורם של אנשים בלתי שפויים (דווקא ההכחשה הזאת הוציאה כמעט את הניצולים מדעתם).

    ומדוע לנקוט במעשים כאלו? הפחדה והטלת אימה מהבלתי נודע השטני על אוכלוסיה נרחבת, למטרת שיתוק רצון ההתנגדות שלה, למשל. יצירת מנוסה המונית של אוכלוסיית הגדה ובפרט עזה לעבר הירדן – ולו גם בשביל לחיות את שארית חייהם "באויר נקי" וללא אימה אפלה (והתפרסמו לפני שנה ב"הארץ" ידיעות על יחידה סודית כזאת שהקים דיין לאחר 67 למטרת "העברת" אוכלוסיה רבה ככל האפשר מעזה לעבר הירדן. מה באמת עשו, זאת אולי לא נדע לעולם). וכמובן, הברחה המונית של פליטים ב-67. או אוכלוסיה ערבית ב-48.

    האם זה כה בלתי סביר שקבוצת פרופסורים מהחוג בביוכימייה בהר הצופים, למשל (חדורי אחריות ושליחות לאומית…) לא היציעו את שרותי מעבדתם לבן גוריון באיזו פגישה שיזמו, על מנת להראות "גישה בלתי שגרתית של הגניוס היהודי ההמצאתי בפתרון הבעייה הערבית בשטחי א"י"?

    דווקא סיפור הציאניד מהדהד אמין, כשחושבים לרגע על כך. אנו באקלים הכללי של 48, בדיחות רעות וליצנות זדונית כלפי הערבים המוברחים מכפריהם, תוך ערוב של דמוניזצייה ולצון זדוני, ותחושת הפורקן "ההיסטורי" על שאנו "ניפטרים מאויבינו ומטהרים את הארץ" לאחר התעוקה של שנות המנדט. וכי באקלים הזה, בו דם ערבי חשוב פחות מדם לטאה, לא יכולים כמה חיילים צעירים, סטודנטים נניח לרפואה או לרוקחות או ביוכימייה, שלא מזמן גוייסו, להביא איתם ציאניד "להראות לחבר’ה איך העסק עובד על ערבים"?… להזכירכם, עוד משנות ה-30 רווח בישראל הנוהג הנאה מצד ילדים בל"ג בעומר, להטיל גורי חתולים לאש (תופעה שנחשפה השנה בעיתונות). דומה שאנו מבחינות אלה, יותר "מתוחכמים" מבני דודינו, שמקסימום "שוחטים".

  33. חוליו מ’ הגיב:

    למגיב התקיף: תרגע, אני לא מקבל ולא ממליץ לאיש לקבל את דברי האתר האמור כולם ובשלמותם כאמת. אני מסתמך על מידע שפורסם בעיתון ישראלי. העיתון הוא "חדשות" ואני זוכר היטב את כתבת התחקיר המדהימה של רונאלד פישר. היא מתארת את הקמת "חמ"ד ב’" בצה"ל על ידי פרופ’ קצלסקי (ראש חמ"ד דאז סירב לכלול את היחידה בחמד עצמה) וייצור נגיפי כולירה או טיפוס (באמת שאיני זוכר) ומידע על שימוש לכאורה בנגיפים בבארות בשפלת יהודה (אזור חרבת חזעה המפורסמת)כדי למנוע חזרת פליטי הכפרים למקומותיהם, וכן יש בכתבה מידע על שימוש לכאורה בנגיף בעכו, שם פרצה מגפה מתועדת של המחלה האמורה (ט’ או כ’),ולבסוף – יש בכתבה מידע על שני חיילי צה"ל שהועמדו לדין ברצועת עזה באישום של שימוש בנגיף ולפי הכתבה הם הורשעו והוצאו להורג וישראל לא פקדה עד היום (הכתבה פורסמה למיטב זכרוני ביוני 1982) את קברותיהם. עד כאן הכתבה ואני מציע לך לחפש אותה או לפנות לעו"ד רונאלד פישר ואם תשאל אותי איך הותר לפרסם כתבה כזו, אין לי תשובה כי בעצמי הייתי ועודני המום לחלוטין. עם עובדות, ידידי, אי אפשר להתווכח. מה שצריך לעשות כאשר נפגשים עןם עובדות שאינן מתאימות לקונספט הוא לעבד את הקונספט.

  34. מיכאל הגיב:

    (למערכת, נפלה טעות. אנא הציבו גרסה זו)

    תודה גיא. ותודה רמי. אכן הסתקרנתי אודות יעל ברדה וכתיבתה, ומה שראיתי – אהבתי. אשת לפידות. הכוונה ספציפית היא לשיר המרגש והנוקב "המדינה לא כאן"?

    עבודותיה של יעל ברדה
    — קישור —

  35. ישראל קונגובלזי הגיב:

    עד לאן מגיעים הפשעים הציוניים? עד מתי????

  36. הגרמניה הגיב:

    Ich stimme stark nicht mit Gideon Spiro überein!

    Trotz der umfangreichen israelischen Unterbrechung von der Palästinenser Nationaler Autorität Wahlen, Palästinenser unter israelischem Beruf hat gezeigt, dass sie sind fähig vom Leiten von einem Wahlverfahren geschult hat, ihre Angelegenheiten zu regeln. Dies ist eine Quelle des Stolzes für alle Palästinenser, und baut das Selbsbewusstsein der Leute.

    Deutlich haben die Leute eine populäre Wahlstimme gegen die Fatah Einrichtung von Oslo und dem PNA registriert. Politische Korruption, Selbst dienende Politiker, Armut, Arbeitslosigkeit, unfähige und demütigende Diplomatie? die Palästinenser unter israelischem Berufwunsch der nein ist mehr von dies.

    Die islamische Widerstandbewegung – Hamas hat Basisorganisierung sich gewidmet, den Leuten zu dienen, und die Not der Leute zu erleichtern. Es hat überreicht, was erschienen ist, als einer alternativen Nachricht, und hat bevorzugt, unter den einfachen Leuten zu hobnobbing mit internationalen Abgesandten zu arbeiten.

    Hamas hat deutlich erklärt, dass Verhandlungen mit Israel „nicht auf seiner Tagesordnung“ sind.

    Hamas, in sein eigener Weg, verfolgt einen Grundsatz der „Trennung“ von Israel, beanspruchend dass es inner auf Palästinenser Angelegenheiten fokussiert ist. Folglich politisch plant Hamas einen alternativen Weg vorwärts zu populärer Befreiung nicht. Es hat seinen eigenen Weg, den Status quo anzupassen.

    In diesen legislativen Wahlen haben die zwei Linkflügellisten (PFLP und Fida-PPP-DFLP) ein paar Sitze gewonnen. In ihrer Propaganda hat die Palästinenser linke Seite eine Seite von der „Antikorruption“ Kampagne genommen, aber hat sich mit einer Arbeiterklassenalternative zum thugs und den Mitarbeitern nicht unterschieden.

    Der Israeli und die internationalen Medien beanspruchen, dass die PNA Wahl Ergebnisse keine Öffnung für einen „Friedenprozess“ verlassen. Dies ist ein Pack von Lügen und Heuchelei. Israel hat unerbittlich gegen die Palästinenser Führung aufgehetzen, „keinen Partner“ beanspruchend. Gleichzeitig hat Israel seine eigene Tagesordnung des Mords, Wand bauender und einseitiger Freimachung verfolgt?, israelische militärische Herrschaft von allen von Palästina ohne Angelegenheit für die Angelegenheiten von der Palästinenser Leuten zu vereinigen. Leiter und Aktivisten von Palästinensern politischen Bewegungen sind „friedlich“ in Israeli und PNA Gefängnissen gehalten.

    Israel und die Imperialisten beschuldigen Hamas der Ablehnung, zu erkennen das „Recht“ von Israel zu existieren, als ein „jüdischer Staat“. Palästinensische Demokraten sollen die Nachfrage erneuern, das Recht von der Palästinenser Leuten (der ganzen Palästinenser Leuten) zu demokratischem Selbstentschluss zu erkennen.

    Israel und die Imperialisten verlangen, dass Hamas als eine Vorbedingung zu Anerkennung entwaffnet. Die gleiche Nachfrage kann zum Staat von Israel geschickt werden.

    Diese Ausgaben sind von der Politik von verdunkelt worden „PLO, während einzig Vertreter legitimiert“ und durch die so genannte „Zwei Staatlösung“.

    Der Palästinenser hat muss wiederaufrüsten politisch verlassen und muss den Einfluss, den es während der Jahre vom „aufgeklärten Beruf“ das gehabt hat, es wiederaufbauen hat ermöglicht, der Intifada zu führen.

    Ein Grundsatz von Basisorganisation und Mobilisierung für vereinigte defensive Handlung würde Stütze für den Palästinenser verlassen gewinnen. Ein klarer Verzicht die Karte Genfer Schau vom Oslo der Straße, die die linke Seite seine politischen Prioritäten gerade hat. Eine klare Aussage, die das Ziel Rückkehr von den Flüchtlingen ist, und nicht Trennung, aber Koexistenz, in einem weltlichen demokratischen Palästina würde die linke Seite als der Träger von einer strategischen Sicht identifizieren. Arbeitergewerkschaften, die Gruppen, Landwirtekomitees und Flüchtlingskomitees von Frauen? diese sind die defensiven Organisationen, innerhalb den der linken Seite Einfluss und gewinnen kann, führt die Leute zu einer demokratischen Zukunft.

  37. לחוליו מ’ הגיב:

    כאן המקום ללימוד יסוד בסיסי: האינטרנט חופשי לכל, וכל אחד יכול לפרסם בו דברים
    זה שמאמר מתפרסם באינטרנט, עוד לא הופך אותו לאמת.
    הלינק שצירפת כולו עלילת דם, ומאשים את ישראל בהתפרצות של כל מגיפה אפשרית במדינות ערב.
    ורק דוגמא מופרכת אחת:
    "Palumbo, in The Palestinian Catastrophe, notes the "typical" case of Mohamed Fayez Soufi. Soufi with friends went to get food from their homes in a new Acre suburb. They were caught by Zionist soldiers and forced at gun point to drink cyanide. Soufi faked swallowing the poison. The others were not so lucky, they died in half an hour".
    ציאניד הרבה יותר יקר מכדור של רובה, ובדרך כלל חיילים לא מסתובבים איתו בכיס. למה לחיילי צה"ל להכריח אנשים לשתות ציאניד אם אפשר לירות בהם וגמרנו?
    כלומר, אפשר לשכלל את זה. אפשר להזריק לאנשים זהב נוזלי לוריד והם ימותו מסתימת עורקים.

    _________________________
    ואגב, הראשונים שהשתמשו בלוחמה ביולוגית במזה"ת היו המוסלמים שהרעילו בארות בסביבת ירושלים, כדי לפגוע בצלבנים המתקרבים. אם כי סביר מאוד להניח שזה קרה עוד קודם באיזור.

  38. הגרמניה הגיב:

    Erbärmlich, ich habe Hebräisch in meiner Tastatur und nicht, den ich mich weniger um Einstellung es auf nicht sorgen könnte.

    Ich schreibe הגרמניה weil ich kopieren kann/kann einfügen es, ohne es zu tippen.

    Dank für Ihr Verständnis.

  39. לגרמניה הגיב:

    אם את יכולה לכתוב "הגרמניה" בכותרת, את גם יכולה לכתוב בשפה שכולנו נבין.

  40. לחוליו מ הגיב:

    לא הגיוני להפיץ את מחלת הטיפוס – זו מחלה שמועברת באמצעות טפילים, מתפשטת בקלות, ויכולים לחטוף אותה חיילים כמו גם מתיישבים.

  41. לנתן הגיב:

    אני קראתי על הרעלת הבארות לראשונה באתר זה מפי מקור מוסמך: רמי מנדלצוויג

  42. "מחלת" עראפת – לוחמה ביולוגית הגיב:

    לא. אין זו עלילת דם או משהו בדומה לתאוריית קונספירציה. מדובר בהיפוטזה הרבה יותר מסבירה, בעלת נידבכים רבים התומכים זה בזה.

    מחלת עראפת כתוצר לוחמה ביולוגית
    — קישור —

  43. נדז’דה קרופסקאיה הגיב:

    הלוחמה הביולוגית החלה הרבה לפני 1948.

    הקולוניזטורים הבריטים נתנו לילידים האינדיאניים באמריקה שמיכות ב"מתנה", שמיכות שהתכסו בהם אנשים לבנים חולים. החיידקים הפילו חללים רבים בקרב הילידים, שלא היה להם חיסון טבעי למחלות האלו.

  44. לוחמה ביולוגית ב-48 הגיב:

    הנגיפים שהשתמשו בהם בעכו היו של דיזנטריה.
    בעזה נתפסו שני חיילי צה"ל עם מימיה שהכילה חידקים, נשפטו ונתלו. עובדות אלו ידועות ופורסמו לא אחת לכן לרונלד פישר לא היתה בעייה לפרסם אותם בתחקירו.

  45. נתן. הגיב:

    לחוליו.

    כל הבארות יונקות את מימיהן ממי התהום ,כל מי התהום מתנקזים ל3-4 אקויפרים גדולים הנמצאים מחת לשטחה של מדינת ישראל.

    לפיכך לא ניתן להרעיל באר אחת בלבד,ברגע שהכנסת חיידקי טיפוס לתוך באר ,אתה מרעיל חלק גדול ממי התהום של מדינת ישראל ,דבר שהיה גורם כמובן לתמותה המונית בקרב אזרחי מדינת ישראל.

    ולכן ,עדיף שתלך על האופציה של "דם ילדים נוצרים לאפיית מצות" שכבר הוכיחה את עצמה.

  46. קורא סנילי הגיב:

    לי דוקא זכור מהמאמר משהו על מחלת הדבר או אבעבועות שחורות משהו כזה, או מחלה עתיקה כזו.
    ישנו מאמר של פרופ מישל רוול ממכון וייצמן המאשר שהמכון עסוק מזה זמן בפיתוח של נגיפים לצרכים תוקפניים. המאמר מעלה שאלות אתיות נוקבות לגבי תפקידו החברתי של המדען, כדאי לקרוא.

    האמריקאים השליכו שמיכות נגועות בנגיפי מחלה קטלנית ומדבקת על אינדיאנים וגרמו למות אלפים במגיפות. אין להניח שישראל לא עושה זאת לפלשתינאים. מבחינה אתית כמובן זה חמור, אך במלחמה לא מתחשבים בזה. הבעיה, שאין דנים בה, היא המחיר של פרקטיקות אלה על רווחת האזרח הישראלי, כיון שעוסקים במלאכה זו אינם מגבילים עצמם לענייני מלחמה, כך מטבע דרכו של עולם.

  47. מיכאל לנתן: זהום נגיפי והרעלה של מקורות מים הגיב:

    לא. האוסמוזה עקב כוון הלחץ בבאר היא כלפי מעלה לעין שעור יותר מאשר כלפי מטה. בנוסף, הנגיפים מתים לאחר זמן קצר, אם אינם מגיעים לגוף אנושי, כך שהחילחול האיטי לאקוופר, במידה שהוא קיים, לא יביא עמו כמעט חיידקים חיים. מאידך, הבאר עצמה כרוכה בצריכת מים מיידית והדבקות של אוכלוסיות. דומני שיעד "הפיתוח" הביולוגי כאן הוא הגבלת זמן החיים וההתרבות של הנגיפים למטרת תחום, במקביל לאפקט קטלני מהיר ומיידי. מסיבה זאת גם ניתן לזהם נהרות בנגיפים, תוך יצירת פגיעה מיידית באוכלוסיה הסמוכה, אך תוך חסימת ותחום אפשרות הזהום של אקוופרים, ובמי הים הנגיפים ממילא מושמדים. היגיון דומה חל לגבי חומרים רעילים, עם זמן פרוק מתוחם.

  48. נועה הגיב:

    למיכאל
    אשמח אם תצרף לינק לעניין גורי החתולים בל"ג בעומר. וכן לכך שהנוהג קיים כבר משנות ה-30.
    לא. סטודנטים לרפואה/רוקחות/ביוכימיה לא יסתובבו עם ציאניד, ומה בכלל הם עושים ביחידת חי"ר כחיילים אחרי אסון שיירת הדסה.צריך כל איש רפואה אפשרי.
    מהדהד לי אמין הרבה יותר שכל העניין הומצא דווקא מפני מציאניד מייצרים ציקלון B.
    אגב, אילו התנכלויות קשות במחסומים היו ב-48′? ואיזה דיכוי בדיוק היה בסיילם? (חוץ משל המכשפות ושאר נשים, כמובן).

    ל"לוחמה ביולוגית ב-48″.
    האם בדקו במקרוסקופ שבמימיותיהם של החיילים שנתפסו היו חיידקים? או שהעזתים תפסו בשטחם חיילים עם מיימיות וביצעו בהם לינץ’?
    ומה שמותיהם של החיילים, אם תוכל לפרט?

  49. לגרמניה הגיב:

    את יכולה להשתמש במקלדת וירטואלית.
    את יכולה להתקין עברית במערכת ההפעלה שלך, ולהדביק מדבקות קטנות על המדפסת לציון העברית.

    את יכולה, אף על פי שזה פחות אופטימלי, לכתוב אנגלית.
    אם את סבורה שאנשים יטריחו עצמם כל פעם לגוגל טרנסלייטור כדי לברר מה כתבת, את טועה.

  50. יורם, להנרי מקנדה הגיב:

    נא תגובתך בקשר לטענות נדז’דה על פשעי לוחמה ביולוגית כנגד ילידי יבשת אמריקה ע"י הקולוניזטורים ומה אתה עושה בנדון כיום.

הגיבו ללחוליו מ’

אורך תגובה מקסימלי: 1000 תווים

הרשמה לעדכונים בדוא"ל

Subscribe via Email

מומלצים