תלמידות/ים, סטודנטים/ות, מורים/ות ואנשי מערכת החינוך: אל תגידו "לא ידענו", אל תשתקו! הצטרפו למחאה נגד הרג חפים מפשע, הרעבה והתעמרות ב-1.5 מיליון בני אדם ברצועת עזה.
לכבוד: יולי תמיר, שרת החינוך
אנו, תלמידים, סטודנטים לחינוך והוראה, מורים וחברי מערכת החינוך, פונים אליך לפעול מיידית להפסקת פעולות הצבא הישראלי בעזה הפוגעות בצורה אנושה ב-1.5 מיליון אזרחים. בימים אלו ישראל מבצעת פשעי מלחמה איומים מדי יום ברצועת עזה, בנוסף על הכיבוש המתמשך של הפלסטינים בגדה המערבית. מאז סוף יוני, נספרו ברצועת עזה לבדה כ-400 הרוגים ואלפי פצועים. יותר ממחצית מההרוגים כלל לא השתתפו בלחימה. ישראל סגרה את המעברים למעבר פועלים, סחורות, תרופות וציוד חיוני כבר לפני ארבעה חודשים. פירוש הדבר אבטלה עצומה, רעב ומניעת עזרה רפואית למאות אלפים. ממשלת ישראל מסרבת לשלם לממשלה הפלסטינית שנבחרה על ידי הציבור את כספי המסים השייכים לרשות הפלסטינית. כספים המשמשים לתשלום משכורות לאלפים. מערכת החשמל בעזה ניזוקה קשה מהפצצה מכוונת של חיל האוויר הישראלי על תחנת הכוח – הפצצה שהובילה לניתוק החשמל לרוב התושבים. אספקת מים נפגעה וכך גם מערכות הביוב והתברואה ונזק של עשרות מיליונים נגרם לכבישים ותשתיות. מערכת הבריאות קרסה כמעט לחלוטין עקב החרם והפעולות הצבאיות. רעב, עוני, אבטלה וייאוש הם מנת חלקם של מאות אלפים ברצועה. זוהי רשימה חלקית בהחלט של הפרות גסות של זכויות האדם בעזה שהחריפו בחודשים האחרונים.
כמי שהובילה את האגודה לזכויות האזרח בישראל ובשטחים, ברור לנו שאת, יולי תמיר, מכירה את הדברים מקרוב. בתור אחת ממקימי תנועת "שלום עכשיו" לפני כמעט 30 שנה וכפעילה נגד הכיבוש והדיכוי הישראלי כלפי הפלסטינים, ודאי הינך עוקבת אחרי התנהלות הצבא הישראלי – בהתאם למדיניות הממשלה. ממשלה שאת חלק ממנה. כשנכנסת לתפקידך נשאלת בריאיון לעיתון מהם הדגשים האידיאולוגים שצריכים בעיניך להוביל את מערכת החינוך. תשובתך הראויה היתה: "קודם כל ערכים אנושיים אוניברסליים: כבוד, שוויון, הקשבה", ("הארץ", 20/06/06). מיותר לציין בפניך כי ערכים אנושיים אוניברסליים עומדים בסתירה להוצאות להורג ללא משפט, להרג מאות אזרחים, למניעת טיפול רפואי ופגיעה ביכולת לספקו, לכליאת מיליון בני אדם בביתם, לשלילת זכויותיהם של סטודנטים פלסטינים לצאת מעזה וללמוד במוסדות אקדמיים בגדה המערבית ובישראל, ולמצור כולל על הרצועה.
דיכוי מתמשך זה של 1.5 מיליון תושבים, בשל מוצאם והיותם פלסטינים, מתבצע ישירות על ידי בוגרי מערכת החינוך שאת עומדת בראשה, על סמך הוראות שקובעת ממשלה שאת יושבת בה בתפקיד שרה וכחברת כנסת. למרות זאת, לא השמעת עד כה מחאה פומבית, לא נקטת כל צעד להפסקת הדיכוי הישיר ההולך ומחריף של תושבי רצועת עזה ואף נותרת לשבת בממשלה. ככה לא מקדמים ערכים אנושיים כשוויון וכבוד לכל אדם. עליך להשמיע את קולך נגד זוועות הכיבוש ההולכות ומחמירות בעזה! כאשר הצהרת לפני מספר חודשים: "שינוי חברתי מתחיל בחינוך" ("מעריב", 11/05/06), הסכמנו איתך לחלוטין. כעת אנו תמהים, האם אינך סבורה שהגיע הזמן להתחיל ולפעול בחינוך? האם לא די ב-40 שנות כיבוש ויותר מ-100 שנות סכסוך כדי להתחיל בשינוי? האם אין די ב-100 גופות של ילדים בעזה תוך ארבעה חודשים? מה את עושה בתפקידך כשרת החינוך למען שינוי המצב בעזה?
חינוך נובע בראש ובראשונה מאישיותו של המחנך ומהתנהגותו. בתפקיד שרת החינוך אינך פקידה או מנהלת משרד, את קודם כל מחנכת. כיצד נפרש את שתיקתך ביחס להרג ולדיכוי המתמשך בעזה כתוצאה ממדיניות ממשלתך? מה את עושה להפסיק זוועות אלו? כיצד תנהגי, כאדם וכמחנכת, אל מול פגיעה מתמשכת בכל הערכים שאת מאמינה בהם? שתיקתך וחוסר המעש שלך מהווים בעצמם אמירה חינוכית חזקה – כזו הנוגדת את אמונותיך, הצהרותייך ופעילותך המבורכת בעבר. את מרבה לדבר על דמוקרטיה ועל אזרחות אקטיבית וטוב שכך. "אני רוצה מדינה שיש בה חברה אזרחית פעילה מאוד. כולה בית ספר דמוקרטי אחד גדול", הצהרת בראיון ל"הארץ", ב-13/10/06, ואנו שמחנו לקרוא. אולם יש לדרוש אף משרת החינוך לתת דוגמא אישית ולהיות אזרחית פעילה. שתיקה והישארות בממשלה, נוכח מרחץ הדמים בעזה, מהווים דוגמה אישית לפסיביות, להשלמה עם דיכוי והפרת זכויות אדם ולהצדקת פעולות הצבא הישראלי. לא ייתכן כי לכך התכוונת. לא מאוחר להתעשת ולתקן זאת. צאי לתקשורת וגני בפומבי את הפעולה בעזה ואת הפרות זכויות האדם חסרות התקדים. היי אזרחית פעילה!
"מדינה שכולה בית ספר דמוקרטי אחד גדול" לא אפשרית כאשר התנהגותה של הממשלה אנטי דמוקרטית בעליל. כצעד ראשון, עליך לגנות בפומבי את שמבצעת הממשלה בעזה בחודשים האחרונים. לא ייתכן חינוך לדמוקרטיה כל עוד מהות החברה אינה דמוקרטית וכל עוד ראשי מערכת החינוך שותקים ושותפים לפעילות מנוגדת לדמוקרטיה. אנו מוצאים טעם להזכיר לך דברים חשובים שאמר פרופ’ ישעיהו ליבוביץ בהרצאה על דמוקרטיה וחינוך, דברים שנאמרו לפני שנים רבות אך עודם – למרבה הצער – בתוקף: "היסוד הקיומי של מדינת ישראל ושל החברה בה, אשר החניך מכיר אותה מן הגיליון היומי של העיתון, היסוד איננו הדמוקרטיה, שהרי מדינת ישראל שוללת את זכותו של עם אחר לעצמאות. כל המשאבים של המדינה מכוונים להחזיק בשלטון אלים על עם אחר. לכן האלימות נעשית דבר מובן מאליו לחניך. במציאות זו, אינני רואה שום תקווה לחינוך לדמוקרטיה, אינני רואה שום תקווה לקיום הדמוקרטיה".
החברה היא שמעצבת את החינוך על פי אופן התנהלותה ולכן, למערכת ממלכתית המתיימרת לחנך לדמוקרטיה לא יועילו כלל "שעת חברה", "שיעור מחנך" או שיעורים באזרחות, כל עוד מדי יום הממשלה מבצעת פשעים נגד האנושות. לא יתכן חינוך דמוקרטי וחינוך לדמוקרטיה כל עוד ממשלתך מפירה כל עקרון יסוד דמוקרטי אפשרי. חינוך לדמוקרטיה חסר משמעות כאשר המחנכת הראשית לא עושה דבר לסיום הכיבוש ולהפסקת הדיכוי המתמשך בגדה וברצועת עזה.
אנו, תלמידים, מורים ואנשי מערכת החינוך שאת עומדת בראשה, דורשים ממך, יולי תמיר, להתעורר ולפעול:
הפסיקי לשתוק נוכח עונש קולקטיבי של מאות אלפים המתבצע כעת בעזה לפי הוראות ממשלתך!
אל תסכימי לשמש עלה תאנה למדיניות גזענית ואלימה הנעשית בשמך ותחת אחריותך!
התבטאי בפומבי נגד פשעי המלחמה בעזה!
הציבי דוגמא אישית כמחנכת למען דמוקרטיה, שוויון, דיאלוג וערכים אוניברסליים!
הבהירי לנו כי חיי אדם קודמים לבחינות הבגרות!
הוכיחי במעשיך כי חיי אדם קודמים לשיקולים קואליציוניים ולהישרדות פוליטית שלך או של מקורביך בשלטון!
הצטרפי אלינו לקריאה משותפת לחברי ממשלת ישראל וראשי הצבא:
חדלו מיד להרוג חפים מפשע! הפסיקו את הענישה הקולקטיבית ברצועת עזה! הסירו את המצור על עזה!
די לכיבוש בעזה ובגדה המערבית!
אנו זקוקים לקולכם וחתימתכם. לחתימה על המכתב יש לשלוח דואר אלקטרוני לכתובת amnon_anat@yahoo.com בציון שם מלא יחד עם תפקיד/עיסוק או מוסד לימודים.
יולי תמיר שבויה בתפקידה,כלכוד במלכודת מולך,שתיקתה נובעת מהחטא הקדמון של אונס הדמוקרטיה-אי הפרדת רשויות מלאה ומוחלטת.
והיא כן פקידה-שהרי היא עובדת עבור ראש הממשלה שהוא כידוע הפקיד הבכיר.
ובכלל,מדוע להציג את הפקידות כדבר נחות.
ע"ע גאידאמק ונהגי המוניות.