הגדה השמאלית

במה ביקורתית לחברה ותרבות



מערכת הגדה השמאלית מתאבלת יחד עם הציבור השמאלי בישראל ובעולם על מותה הפתאומי של פרופ’ טניה ריינהרט. בכישרון ובפיקחות ניצבה טניה ריינהרט במשך כל חייה בשורה ראשונה של אלה הלוחמים נגד הכיבוש ונגד הגזענות. טניה מילאה מקום מרכזי בשמאל – בהגות, בפובליצ’יסטיקה, ובפעילות בשטח. היתה לטניה יכולת מיוחדת במינה להסביר את העמדות הלוחמות של השמאל בלשון ברורה ונעדרת סיסמאות חלולות. לא תמיד הסכמנו בכל – אך תמיד היינו באותו צד של הבריקדה. איך אומרים? היא באמת היתה גדולה מהחיים.

תגובות
נושאים: מאמרים

14 תגובות

  1. השמאל החופשי: לצערי היא טעתה הגיב:

    אני משתתף בצער על מותה למרות ההשקפה המושתפת שלנו נגד הכיבוש בשטחים היינו רחוקים בדעותנו ובפעילות שלנו.
    טניה ריינהרט יצגה בחייה את העקשנות והטפשות של חלקים בשמאל הקיצוני. בעינייה זו או המהפכה או כלום אין דרך אמצע.
    כבשנים93-95 נערכה מערכת הסתה נרחבת השמאל בכלל ורבין בפרט בגלל הסכמי אוסלו, אז היא בחרה לתקוף דווקא את הצד הישראלי בלי לראות שהממשלה עשתה צעדים שהיו מהפכנים לזמנו בכך שהכירו בפלשתנאים כעם ובאשף כנציגו תוך הסתמכות על קואלציה רעועה של 61 מנדטים.
    בעיניה ראוי היה כמובן לשים פתק לבן בהתמדדות של פרס מול נתניהו, וגם בהמשך כי אם האיש אינו קומוניסט מושבע הסבור שהקמת ישראל היא פשע קלואנילסטי אין הוא ראוי לתמיכתה.
    בתקופת השיחות עם אסד האשימה רק את ישראל, וראתה את מדינת ישראל כהדבר הכי נורא משלא הפריע לה להתעלם מהדיקטטורות החשוכות בעולם הערבי.
    התנגדה בהמשך למצעד הגאווה בירושלים בלי להבין שזה גם מאבק למען קבוצות מיעוט מקופחות הדורשות שויון כי המאבק למען העם הפלשתנאי מעל לכל.
    בסוף היא בתמכה בחרם האקדמאי שאינו נכון גם מבחינה מוסרית וגם מבחינה פרקטית אם ניקח בחשבון שברוב העולם שוררים משטרים חשוכים שבאקדמיות שם: חוקרי המדע הם טכנוקרטים, ואנשי מדעי הרוח והחברה מייצרים דמגוגיה ותעמולה שיקרית.

  2. רמי הגיב:

    מכה. אסון. אני לא מצליח לעכל. אויה!

  3. שתהא זו הגיב:

    טעות. טעות קולמוס. כמו במקרה של אמנון רובינשטיין.

  4. גיא האדום הגיב:

    לוחמת אמיצה למען השלום והצדק- אין ספק שתחסר לכולנו

  5. א הגיב:

    לחקור, אם חוסלה בידי המוסד

  6. מיכאל: לפתוח הנושא הגיב:

    סבירות לא נמוכה שהמוסד חיסל את טניה, כנקמה והרתעה. כמו שחיסלו קרוב לוודאי לפני שנתיים את תומאס שיק – פעיל השלום הוותיק והאנרכיסט לאחר שעקר להונגריה.
    כמו שהציקו לד"ר משה קרוי כשהגר למלבורן ב-75 והרצה באוניברסיטת לה טרוב במלבורן. אדם בשם ד"ר ש. מלמד. שעשה דוקטורט בסידני התרברב בפני בשנת 90 וגם לפני כן כי נאמר לסטודנטים הישראלים על ידי נציג המוסד בשגרירות למרר חייו של "עוכר ישראל" הזה.
    תכופות מעדיפים לחסל בחו"ל יותר מאשר בישראל, דבר המכונה בעגה משטרתית "הרחקה ממוקד הפשע".
    בוחרים בדמויות מפתח. קרוי, להזכירכם, פיתח גם ידע חדשני בתחום המערכות המודליות בלוגיקה מתימטית. באותו הקשר מלמד אמר לי ש"אם אכפיש את המדינה בחו"ל, יבולע לי" אף שהבעייה היתה בעקרה זו של גוף ידע נירחב שפיתתחתי, וחשש מאובדן "השלל" מצד קליקה אקדמית מסויימת, אמנם שכמה מאנשיה ביצעו מחקרים צהליי"ם בממד"ה (מדור מדעי ההתנהגות)ובמערכות אחרות (תוך סרבול קידומי, אגב). ערב נסיעתי לאירופה בשנת 1990 ספרה לי איזו כלכלנית שפגשתיה באקראי ובעלת רמיזות על קשר עם מערכות ביטחוניות, אודות מדען ישראלי, איש מחונן שפיתח ידע רב, שעקר לגרמנייה, התאהב במדינה זו ובנערה גרמנייה שחי עמה, ונמצא מת בנסיבות עלומות.
    יש מחלות שפותחו במכון הביולוגי בנס ציונה. בניו יורק יש רבים שמתפארים שהם "עובדים בשביל המוסד". חלק קטן מהם גם אומרים אמת.

    אז כך, סביר שטובי המוחות, עשויים לפעמים גם בחו"ל לעסוק בחשיבה על הסבך הזה שהציונות יצרה כאן, על הסבל, ולהגות פתרונות שלום וקידום. טיבעי שאדם אקטיבי מחשבתית מנסה לתרום גם בתחום כה כואב שהיה חלק מהוויתו, ואין לנצל זאת תוך הוספה בקריצה של כמה מילים אודות "הזלגת ידע" ושאר שטויות לא רלוונטיות, שכן כל הזמן קיים שיתוף ידע. יש להפסיק עם האוונטוריזם הזה, תכופות בשרות בעלי עניין באקדמייה, שעינם צרה במדען מבריק, לעיתים שגישתו מנוגדת לשלהם, לעיתים מתוך הרגלי ניכוס, ומשתמשים בנימוק הביטחוני.

    ראו הודעה 85
    — קישור —

    מיכאל שרון

  7. לא’ הגיב:

    לחקור אם אינך מושתל של המוסד במטרה להציג את אנשי השמאל העקבי כהזויים.

  8. מיכאל למגיב לא’ הגיב:

    אתה מתכוון שלמוסד יש תעריף שעות נוספות למי מאנשיו העוסקים גם בטוקבקיזם…

  9. יובל הלפרין הגיב:

    למיכאל,
    תומא שיק ולא תומאס שיק.
    אבל משה קרוי? מה לפסאודו-פילוסוף ההזוי הזה, שדגל ב"אני ואפסי עוד" ברוח החלאה הפאשיסטית איינד ראנד, ולשאר השמות שציינת? למה המוסד צריך היה לרדוף גם אותו?

  10. מיכאל ליובל: מיפוי מושגי הגיב:

    קרוי יצא נגד הפאשיזם, ממש באותו אופן כקרל פופר פופר, שכן הפאשיזם הוא קולקטיביסטי – הפרט הוא רכוש הקולקטיב והמדינה מעל לכל. הוא היה ליברטריאן, ברוח Henry David Thoreau יזייה ווארן ושאר אנרכיסטים אמריקנים אינדיוידואליסטים מהמאה ה-19 שהתבודדו והיקימו קומונות בהרים וביערות. ליברטריאניזם, בניגוד לימניות, זו גישה לא קולקטיביסטית. האני כאן, הוא מושג האגואיזם הנאור של ג’והן סטיוארט מיל.

    מאידך, הידע המשובש שלך עליו, כאילו הוא דגל באגואיזם רומסני, ופאשיזם הופץ על ידי השב"כ, יחד עם שמועות נוספות שהוא פתח חנות מכולת במלבורן ושאר אנקדוטות. המוזר הוא שהנאו-קונסרבטיבים כיום מנסים לסגל לעצמם אלמנטים ליברטריאנים, אף שהם רחוקים מהליברטריאנים כמו הנאצים מתנועת הנוער הגרמנית ציפור הנדודים, שהרמן הסה נמנה עליה. חלק מבוגרי השב"כ, עד כמה שהדבר מוזר, אימצו את האתוס שלו, תוך סיגול גישות רומסניות, שהיו ההפך מגישותיו של קרוי וההפך מאגואיזם נאור, שדגל בזכויות הפרט והגנה עליהם בכל מחיר, בדומה לוולטיר. הסיבה היא שמול הקולקטיביזם הציוני בישראל של אז, הוא הפיץ גישות של אינדיוידואליזם, ובז למדינה כמוסד כאוסף של מוסדות דכאניים, המשליטה עדריות בהמית. מושג ה"אני" שלו היה התרסה בקולקטיביזם שרווח כאן בשנות ה-70.

    ראה המאמר: משה קרוי והגישה הבוזזת בישראל
    — קישור —

    משה קרוי והקפיטליזם המנוון בישראל
    — קישור —

    שלום לאלתר וחונטות ההון הקרטליסטי
    — קישור —

  11. יובל הלפרין הגיב:

    ולגבי טניה ריינהרט ז"ל, גם אני עדיין המום ומקווה שזו מין מתיחה. קשה לקלוט איך זה קורה באופן כה פתאומי לאישה כל כך נמרצת ותוססת.
    היו לי חילוקי דעות איתה, אבל תמיד אפשר היה להתדיין איתה בגובה העיניים, כשווה מול שווה, בלי שהיא תרמוז לך בכל רגע שהיא כאן הפרופסור.
    כשהיא כבר איננה אין מקום לוויכוחים, רק לזכור את דבקותה הבלתי מתפשרת בצדק ובשוויון כעקרונות אופרטיביים לבניית המציאות, לא כססמאות הנדחות בכל הזדמנות לטובת כל שיקול מזדמן.
    חבל, חבל, חבל…

  12. המגיב לא’ למיכאל הגיב:

    מ.ש.ל

  13. למגיב לא’ הגיב:

    סגנונך אכן קצר, בבחינת נוצר סוד. הפה חתום (הגם שהלשון משתרבבת לה, השובבה), בבחינת מגלה טפח ומסתיר טלפיים? נו, אבל אולי בכל זאת, תגלה כמה משלמים? רק הפעם הזו ודי. משלמים טוב? מה התעריף? הנכון מה שמספרים, שמשהו משלמים במטבע זר, אבל חשבת שיתנו יורו וקיבלת רופיות?

    נ.ב. יפה. מ.ש.ל זה לפי הקבלה גם שלם (שכרך) ובכתיב חסר בעברית מקראית "שילמו" ושוב, נשאלת השאלה, כמה משלמים? וזה גם מלשון למש, שאינו אלא שיבוש נפוץ של למך. וגם מלשון עיר שלם, דהיינו רמז ששימך הוא אבישוע, שהוא שיבוש נפוץ של מלכישוע.

  14. המגיב לא’ (להלן, מלכישוע) הגיב:

    טוב, הכנעת אותי. המוסד והשב"כ משלמים לי 7500 רופיות עבור כל תגובה. לעיתים אני מקבל בונוס אם אני מצליח להרעיל אנשי שמאל דרך האינטרנט. אבל אין לי זמן לפרט כי אני בדיוק בדרך להרעיל בארות בעזה. ואגב, מדוע באמת לא תלמד ממני לקצר בתגובותיך המתישות?

הגיבו כאן

אורך תגובה מקסימלי: 1000 תווים

הרשמה לעדכונים בדוא"ל

Subscribe via Email

מומלצים