בעקבות מסע שורשים לקובה
ההבדל בין שדות התעופה הראשיים של קובה ושל ישראל אומר הכול: שגעון גדלות ממאיר מול דלות מכובדת, ברבריות של בטון מזוין מול אותנטיות חגיגית אך קפואה. המעברים בין השרוולים של נמל התעופה בן-גוריון לבין אולם היציאה הינם כרטיס ביקור מבעית לתפיסות הבינוי והברוטאליות המאפיינים את הציונות בת זמננו: קירות נישאים אל-על בסבר פנים צלבני, תחושת מרחב שקרית לחלוטין, חשיבות ריקה מכול תוכן. כך בנתב"ג, כך באוניברסיטה העברית שעל הר-הצופים וכך בהתנחלויות הרות האסון ובכבישים המובילים אליהן שאינם אלא חולגניות המעמידה בספק רב את אהבתם של המתיימרים לדבר בשם התנ"ך לספר הספרים.
המפגש עם שדות התעופה (נתב"ג, הוואנה ופרנקפורט אליה נגיע עוד מעט) היה חלק ממסע שורשים לקובה בהשתתפות קבוצה בת 23 ישראלים, יהודים וערבים, במסגרת ברית הידידות ישראל-קובה להזדהות עם העם הקובני הניצב באומץ ובלית ברירה מול האמברגו האמריקאי ולציון האחד במאי (ראו רשימתה המצוינת של חדוה ישכר "הדיאלקטיקה הקובנית: רשמי ביקור").
שדה התעופה של הוואנה הוא מיניאטורי עד כדי כאב, מעין שדה-דב מורחב. אולם הנכנסים מכיל בנק מזערי להחלפת כספים, שני בתי קפה, מספר קלוש של משרדים להשכרת כלי רכב ופה ושם חנויות ממכר של מזכרות ותו-לא. את אזור היוצאים והדיוטי-פרי לא פקדנו מאחר שהטיסה הביתה יצאה מהעיר וראדרו, הנמצאת כ-150 קילומטרים דרומית-מזרחית להאוונה הבירה.
ובכן, זהו כרטיס הכניסה לפנינת האנטילים, לחידה הגדולה, כדברי ישכר, שאיננה נותנת מנוח בגלל הסוגיות הרבות שהיא מעלה, בהן השאלה: עד כמה ניתן למתוח את קפיץ המהפכה על מנת להשאיר, בין היתר, את אותו שדה תעופה על דלותו וקפאונו. זאת ועוד. בתור לביקורת דרכונים בלטו במספרן הכניסות המיועדות לתיירים בעוד אלו המיועדים לבני המקום היה מזערי, אשנב אחד או שנים. רמת החיים בקובה כה נמוכה, שלצאת לחוץ לארץ יכולים רק אלו הקרובים לצלחת או אלו הנוסעים מטעם השלטון, כמו זוג רופאים עימם התיידדתי בשדה התעופה של מדריד.
במהלך הביקור עמדנו נפעמים מול קבוצות מחול של בנות ובנים, נערות ונערים, בין אם הגיעו למחנה הבינלאומי בו התגוררנו או במהלך סיורים במספר ערים בואכה סנטה קלרה, העיר בו קבור אחד מהדמויות היותר משומשות של המהפכה הפרמננטית, הלא הוא צ’ה גווארה. מול אותם מחוללים הגענו ברוב סקרנותנו לקברט בו הוצגו ריקודי רומבה משעממים עד כדי זרא, שעמדו בניגוד מוחלט לאותם סלסולי תנועה מהממים של קבוצות המחול והריקוד. במהלך הביקור שלנו בקובה היה הקברט התיירותי המקום היחיד בו זרמו מים כיאות. בגלל האמברגו והתמוטטות ברית המועצות נזקקת קובה לכול דולר/יורו שחוק, ולכן עושים אנשיה את כל שביכולתם על מנת לרצות את התיירים.
ובין התעתועים והסתירות של שני בתי נתיבות חווינו גם את נמל התעופה פרנקפורט בו נחתנו לקראת טיסת המשך לארץ הקודש. לאחר שלוש בדיקות גרמניות קפדניות נפלנו לידיהם של בחורינו הטובים, אנשי הביטחון של "אל-על" שהפרידו את הקבוצה החשודה, רחמנא ליצן, משאר הנוסעים לבדיקה רביעית. מאחר שהיינו על הרגליים למעלה מעשרים וארבע שעות ללא שינה ומאחר שהבדיקה הפרטנית נמשכה שעה ארוכה, ביקשנו מהבודקים כסאות, מה גם שחלקנו הגדול עבר את גיל החמישים ואף השישים, אך נתקלנו בשתיקה רועמת-מלגלגת. לאחר מכן נשלחו החברים הערבים לבדיקה נוספת אליהם צורפו מספר דל של יהודים הנמצאים ברשימה השחורה. החקירה הנוספת, אותה חווה החתום על רשימה זו, היתה מטופשת כמו האחרות. בהגיענו "ארצה" התברר כי שתי מזוודות הוחרמו על ידי אנשי הביטחון ושתים אחרות נפרצו בברוטאליות, מנעוליהן שוברו. והלא בידי הבחורים היה מספיק זמן על מנת להביא את המזוודות לבעליהן לפתיחתן כיאה לאנשי תרבות. אבל הללו בחרו להשתלח במזוודות האומללות, תוך שהם מבקשים לומר בשם אדוניהם: ראו הוזהרתם, זו רק מנה קטנה של התעללות. אנחנו יודעים מי אתם ומה אתם, ואם תעזו להרים ראש נטפל בכם ביד הרבה יותר קשה מאשר לשבור מנעולים תמימים.
בניגוד לקובה, ישראל כבר מזמן איבדה את האותנטיות שלה. ה"ישראליות" שקעה בלגונות מדממות של פוליטרקיות ותאוקרטיה. "הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון" מצביעה דרך קבע באו"ם יחד עם ארצות הברית ומיקרונזיה, נגד כל הצעה לבטל את האמברגו של היאנקים. הקובנים תמהים על כך וכועסים. רבים וטובים מהם עשו בישראל בשנות החמישים, בעיקר בקיבוצים, מתוך הזדהות והתפעלות. ואלו – הזדהות ועוד קשת רחבה של אלמנטים – נמוגו ונמחקו מזמן, לא רק בקרב האורחים דאז מהאי הגדול, השמח ומטריף הדעת שבים הקאריבי, גם בקרב בני מקום הנאלצים לעמוד אבלים וחפויי ראש מול היד הארוכה, זו הבונה מפלצות בטון וזו הרוצחת בפלסטינים.
שאלה ברשותך -מהי אותה אותנטיות שישראל איבדה אותה? אתה יכול להגדיר/לאפיין אותה?
מהי עלותו של מסע שורשים המתואר בכתבה?
בן המעמד הבינוני יכול להרשות לעצמו הוצאה בסדר גודל כזה?
(לגבי המעמד הנמוך אני בטוח שלא לכן אינני שואל)
בתודה מראש על תשובתך אבשלום.
ההבדל בין הכלכלה הקובנית לישראלית אומר הכל, כמו גם ההבדלים באיכות הטיפול הרפואי, איכות המים, איכות האקדמיה, איכות השלטון, איכות החיים, התל"ג, אחוז יודעי קרוא וכתוב.
ההדבל בין המציאות הגרמנית לישראלית אומר הכל, הן מבחינת היות מטוסי אל על יעד איכותי לפיגועים, הן מבחינת כמות ופוטנציאל האיומים עליהם וכו’.
במאזן האיכות…אני מעדיף להישאר עם שדה תעופה מכוער מאשר לקבל משהו מאופק ובתמורה לתת את כל הדברים הטובים שפרסמתי לעיל.
אני מצטער שהתייחסו אליך בבידוק באל על באופן שבו התייחסו אליך אבל בתור מי שעבד בבידוק חו"ל באלעל אני יכול להגיד לך שהתנאים והקשיים שהשלטונות המקומיים מערימים על הבדיקות ובנוסף, כמות ההתראות הרבה בהחלט מכהות את הרגישות של הבודקים (בעיקר כלפי נוסעים ערבים ,שבוא נודה על האמת…מכילים בתוכם את קב’ הפוטנציאל הגדולה ביותר לפעילות כנגד מטוסי אל על).
ליהודים הבדוקאים, כלומר אלו שבודקים בכליהם ובגופם באותו אי כבוד שהינו דרך כלל מנת חלקם ונחלתם של ערבים (בארצנו, הכוונה) יהא זה מן הראוי להעניק תואר של "ערבי לשם כבוד". את התארים יש להעניק במסגרת טקסית רבת רושם במעמד כמו אוניברסיטאי ולהקריא את נימוקי השופטים והוועדה האקדמאית וכו’ וכו’.
אהלן אבשלום,
טוב לקרוא אותך.טקסט נפלא.
הזכרת לי את שדה-התעופה של טיראנה, ב-1998… נדמה לי, שהיה קטן אף יותר – דומה לשדה-התעופה עובדה, אך קטן ממנו.
ומחשבה נוספת….מעניין, אותם מאבטחי "אל-על"… הרי אלו הם אותם "שכירים מנוצלים", אשר כה רבים מחברינו, נחפזים להגן עליהם ולעשות לילות כימים, על-מנת להעניק להם "זכויות-סוציאליות" למכביר – בעוד הם מכים, בחברינו הערבים, בנבזויות מנבזויות שונות ומגוונות…
אינני משלה עצמי, שהערתי זו תיפול על אזניים קשובות. בוודאי בגינה, אף לא תתפרסם תגובתי כלל וכלל. אולם – מקווני, שלפחות במערכת-הגדה, שתחליט – מן-הסתם – לצנזרה, יתחילו לחשוב, שאולי-אולי, הגנה פנאטית (סטייל יובל הלפרין) על כל חלאה וחלאה, רק כי הוא/היא מוגדר/ת כ"עובד/ת שכיר/ה" ובמטרה לאפשר, לו ולה, להמשיך בהשתוללותםן הגזענית – איננה, בהכרח, הדרך הנכונה. שאולי, לפני שיוצאים בקריאות-סולידריות עם עובדים – כדאי גם לבדוק ולבחון, מהי עבודתם. אולם, מדוע אשחית מלותיי. בלאו-הכי, זהו דיבור אל הקיר.
לעוד הבדלים.
ההבדל בין הכלכלה הקובנית לישראלית אומר הכל? נראה את ישראל עומדת ולו חודש אחד תחת אמברגו כלכלי מארה"ב וללא ביוע מהם.
איכות הטיפול הרפואי? קובה מהמובילות בעלם בטיפול רפואי ובקידמה רפואית טכנולוגית.
איכות המים – הזיהום של מי התהום שם ונהרות נמוך משלנו.
איכות האקדמיה. – אמברגו. אגב, החינוך שם חינם עד לתואר דוקטור.
איכות השלטון – ולא ששלנו איכותית.
איכות החיים . אמברגו.
התל"ג – אמברגו.
אחוז יודעי קרוא וכתוב. אני חושב שדומים לשלנו.
לגדעון/למגיבים-תודות להתייחסות ולתמיכה.
אבשלום.
עושה רושם שהביקור היה ביקור הזדהות עם המשטר ששולט בעם הקובני ולא עם העם עצמו.
מאות אלפי קובנים אינם מורשים לצאת ממדינתם
כי החירות נגזלה מהם , גם גישה חופשית למאגרי מידע חסומים בפניהם. אכן משטר למופת
אני תקוה כי העם הקובני יזכור בבוא היום מי הזדהה איתו ומי הזדהה עם השלטון .
לענין תמיהת הקובנים על יחס ישדאל אליה ,כדאי לשאול אותם מה עשו חיילים קובניים בשרות הצבא הסורי במלחמת 1973.
אם כבר מדברים על "אמברגו" ומאשימים את ה"אמברגו" בכל צרותיה ותחלואיה של קובה, מדוע לא להזכיר שבמקביל לאמברגו האמריקאי (ד"א, צעד לגיטימי לחלוטין מצד ארה"ב – זכותה של כל מדינה להחליט עם מי היא סוחרת, כמדומני רבים ממבקרי אתר זה תומכים לדוגמא באמברגו על ישראל), קיבלה קובה עשרות שנים נפט ונשק מסובסד עד חינם מבריה"מ וכן חוזי רכישה מקיפים של הגוש הקומוניסטי עבור המחצבים והמטעים הקיימים בה.
האירוניה היא שדווקא אחרי התמוטטות בריה"מ, ואחרי שקסטרו עמד לפני שוקת שבורה, השתפר מצבה של קובה תודות לרפורמות בורגניות …
להערכתי קובה נמצאת במסלול שאין ממנו חזרה לכיוון הקפיטליזם מכיוון שמרגע שנפתח ולו צוהר קטן לכיוון יוזמה חופשית – לא ניתן כבר לסגת מכך. למי שלא מאמין – שייזכר בסין של לפני כמה עשרות שנים וסין של היום.
לאבשלום היקר טקסט מאוד טוב כל הכבוד.
עלות המסע לקובה-במסגרת משלחת מהסוג שלנו- היא בסביבות האלף וחמש דולר.
בחודש אוקטובר הקרוב יתקיים כנס של שבועיים ימים במחנה הבינלאומי, בו התמקמנו, שיעסוק בחייו ומורשתו של צ’ה גווארה.בידי התכנית.
בעניין האותנטיות ניסיתי לענות לך באי-מייל שלך אך ללא הצלחה. אנסה שוב מאוחר יותר.
אבשלום.
יופי אבשלום.
כדאי שתכתוב עוד רשימה על הנסיעה הזאת, על החיים בקובה עד כמה שהספקת לקלוט זה פשוט מסקרן לשמוע התרשמות מפי מישהו שאפשר לסמוך על ההתבוננות והתיאור שלו.
אפשר לחשוב שאם אולמרט יעזוב:
— קישור —
אבשלום – ברשותך פרטים על הכנס?
אם כבר עוסקים בהאדרת עליבותם של שדות תעופה… מדוע לא להזכיר את נמל התעופה במנגואה, ניקרגואה — שבו התור לעלייה למטוס הוא בשדה פתוח, ללא קורת גג. ואף אם יש בידך כרטיס עלייה למטוס, אין שום וודאות שתעלה, כיוון שהתור בחוץ ארוך יותר בהרבה ממספר מושבי המטוס (בסוף ויתרנו על הטיסה, ונסענו באוטובוס יום שלם לקוסטה-ריקה השכנה, משם טסנו למחוז חפצנו, בשדה תעופה מודרני "מערבי".
ואגב, מן הידועות היא כי אין לנעול מזוודות הנשלחות במטוס, כיוון שהן עשויות לעבור בדיקה הדורשת פתיחה, ובדרך כלל יש שלטים או הודעות המסבירות זאת מראש.
מידיעתי ומנסיוני אני יכול לספר, במזוודות שנותרו נעולות המנעולים נפרצו במסגרת הבדיקה גם בנסיעות לאירופה וארה"ב, אין כאן שום נקם בנוסעים לקובה. כנוסע, עדיף מצב זה בעיני על מצב בו המזדוות זוכות לחסינות וחורשי רע מנצלים מצב זה.
תכנית הבריגדה הבינלאומית לזכרו של צ’ה
גווארה בידי. לאיזה אי-מייל או כתובת להעביר
אותה כדי שתגיע אליך?
אבשלום.
לאבשלום ידידי ולמגיבים:
אני מתנצל על תגובתי המאוחרת והקצרה,אבל
לא אוכל שלא להגיב על האופי ה"תיירותי-צרכני"
של המאמר ומרבית התגובות.
מפריע לי קוצר הראייה ו"קלילות" המאמר והתגובות.אנו לא מדברים על טיול לטורקיה או
לקרנבל בברזיל.
קובה היא סמל לנסיון האמיץ ביותר של האנושות
לפרוץ לעולם חדש,ופריצה זו לא קלה,ומלווה במאבקים,בכשלונות ובהצלחות,אבל הנסיון הזה
(כפי שאמר בובר על הקיבוצים)הוא "אי-כשלון
למופת".
נכון שהשוואת חנויות הDUTY-FREE של שדות
תעופה אומרת דבר,אבל,אוי ובוי אם זה כל מה
שיש לומר.ויש כל כך הרבה מה לומר !!.
הגיע זמן שנתחיל לראות מעבר לחלונות הראווה,מעבר לתפריטי מסעדות,מעבר למודלי
המכוניות ומעבר לשלטי חוצות,
הגיע הזמן שנתחיל לראות שהעולם כולו,לא רק
קובה ולא רק המזרח התכון,עומד מול שינויים
דרמטיים שקשה לתאר אותם,לא רק בגלל התחממות
כדור הארץ,התעצמות סין,חידוש המלחמה הקרה
בין רוסיה וארה"ב,חימוש גרעיני של אירן או
נפילות צפויות בבורסאות ניירות הערך.
אינני נביא ולא מתיימר להיות נביא,אבל דבר
אחד בטוח:עתידה של קובה,היא עתידה של האנושות
כולה,לטוב ולרע.בגלל שרק שתי אלטרנטיבות עומדות מול האנושות=סוציאליזם או ברבריות.
ומי שלא מבין זאת,לא מבין דבר וחצי דבר.
רשימה מצוינת אבשי
קראתי אותה עכשיו בפעם השניה
דליה