לקראת גיוס חודש אוגוסט פורסם על ידי אגף כוח אדם של צבא הכיבוש כי 25% מבני המחזור וכ-45% מבנות המחזור לא מתגייסים משלל סיבות. הצבא רואה זאת בחומרה, הוא קורא לכך השתמטות, וסבור כי אנו צועדים מבחינתו למשבר חמור. אני קורא לכך התפכחות.
עבורי ידיעות אלו הן סיבה לאופטימיות כלשהי. הנה מספר הולך וגדל של חייבי גיוס, ליבם גס בצבא. וזה טוב. הם רואים כיצד אנשים נהרגים במלחמות מיותרות, נסחטים כחיילי כיבוש, רואים כיצד הצבא והמדינה בורחים מאחריות (מתנהגים כתגרנים בשוק ביחס לשחרור שבויים), הבנות רואות כיצד רבות מהן מנוצלות לעבודות פקידות תפלות וסובלות מהטרדות מיניות, והמסקנה ברורה: לעקוף בכל שיטה אפשרית את חובת הגיוס.
ככל שתקטן מצבת כוח האדם של הצבא כך הוא יתקשה למלא את משימות הכיבוש והדיכוי.
יש שלל שיטות לקבל פטור מגיוס, כולן ראויות, אם כי יש מדרג בין הראוי יותר לפחות. אין ספק כי מי שמסרבים ומסרבות מסיבות אידיאולוגיות להיות חיילי כיבוש ובשר תותחים למלחמות לא להם, או פצפיסטים שמצפונם אינו מרשה להם לקטול חיי אדם, עומדים בראש הפירמידה. אבל גם מי שפשוט רוצים לחסוך את שלוש השנים המבוזבזות האלו , כל אחד ואחת מסיבותיהם/ן, ומשתמשים בין בסעיף הנפשי, או הפלילי, או הבריאותי, או הדתי, יבורכו. הכל הולך. מי שלא מתגייסים לצבא, מובטח להם דבר חשוב מאןד, הם לא ישתתפו בפשעי מלחמה.
אני מייעץ ומסייע כבר שנים לצעירים המבקשים לא להתגייס. אינני כופה את עמדותיי, שהן מבית המדרש של יש גבול והתנועות הדומות לה, ומתאים עצמי לרצונותיו של כל צעיר.
לא מכבר הכרתי צעיר שחשב כי אם יופיע אצל קצין בריאות הנפש כצרכן סמים כבד, הוא יקבל את הפטור. לאחר שווידאתי כי אינו משתמש בסמים, נתתי לו כמה עצות שעשויות לסייע לו ליצור הצגה אמינה. לפני מספר ימים הוא הראה לי בגאווה את תעודת הפטור. הוא בדרכו ללימודים בחו"ל. הוא הבטיח לי כי יצטרף לפעולות נגד מדיניות ישראל בשטחים הכבושים בקמפוס בו ילמד.
הצבא בישראל הוא סוג של סם. יש מספר הולך וגדל של צעירים שנגמלו ממנו, או שהם בתהליך של גמילה. נקווה שהמספר ילך ויגדל. המתנחלים הם הפשע המאורגן הגדול ביותר בישראל, במימון ובחסות הממשלה. אותם אני שונא יותר מכל, שנאה בריאה, שורשית כפי שראוי לשנוא פאשיסטים וגזענים. הצבא הוא יעד השנאה הבא בתור. שוחר שלום ושוויון כמוני אינו יכול שלא לשנוא את מכונת ההרג והמלחמה הזו. מכאן נובעת מחויבותי לסייע לכל מי שמבקש לא להימנות על המפלצת.
נאומו של בוש
הנאום האחרון של נשיא ארה"ב שמרביתו הוקדש להטפות מוסר לרשות הפלסטינית, ייחרט קרוב לוודאי כאחד משיאי הצביעות. עומד לו מנהיג כושל ונכשל, ברון מלחמה מושחת, אחראי לרצח המונים ומטיף מוסר לרשות הפלסטינית על מוסר, טוהר מידות, מאבק בטרור ובשחיתות. אין לבוש בושה.
הרשות הפלסטינית, עם כל חסרונותיה, בעיותיה וכישלונותיה, בהשוואה לבוש, היא כמעט חלק מל"ו צדיקים.
בוש, טרוריסט מהמעלה הראשונה, שהצליח להרוס כמעט כל דבר שנגע בו, מחרחר מלחמה, אחראי לרצח המונים בעיראק, באפגניסטן ובעוד מקומות, עומד בראש שיטה פוליטית וכלכלית שחלק מהד.נ.א שלה הוא שחיתות, שבחירתו לתפקיד היתה מלווה אף היא בשחיתות, הוא האחרון שרשאי ויכול להיות מורה דרך למאבק בטרור ולמינהל תקין ודמוקרטי.
לא מכבר הוקרן בערוץ הראשון סרט דוקומנטרי המתעד את החברות האמריקאיות שגוזרות קופונים בעיראק, רובן ככולן קשורות בעולם העסקים של סגן הנשיא דיק צ’ייני ובוש עצמו. הנה פורחת לה שחיתות של רווחי מלחמה, שעה שמיליוני בני העם העיראקי הטבוחים, הפצועים והחבולים אוכלים את פירות הבאושים של פלישת בוש לעיראק.
אם ראש ממשלת בריטניה לשעבר טוני בלייר, שמונה לשליח הקוורטט באזורנו, הולך ליישם את מורשת בוש אצלנו, הוא יפגוש מפגינים משני צידי חומת האפרטהייד, ישראלים ופלסטינים כאחד. והוא גם ייכשל.
הנשיא שמעון הראשון
חתן פרס נובל לשלום (אחת הטעויות הקשות של ועדת הפרס) והנשיא החדש שמעון פרס, סיים את נאום ההכתרה במלים "יחי צבא ההגנה לישראל, תחי מדינת ישראל". לא יחי השלום, לא תחי הדמוקרטיה, אלי יחי הצבא שלפחות מזה 40 שנים הוא צבא כיבוש ופשעי מלחמה.
פרס הנושא על גבו את פשע הקמת ההתנחלויות, פשע הקמת הכור בדימונה וייצור נשק גרעיני, פשע מלחמת לבנון, חטיפת מרדכי ואנונו ועוד חטאים לרוב כמו עריקה ממפלגתו לאחר שהפסיד בבחירות ליריב מיהדות אפריקה (לא מספיק מכובד כמו להפסיד לרבין), הוא עובד אלילים של כוחות הביטחון הישראלים וגרופי של נשק גרעיני. אין ספק שנשמע ממנו עתה כל מיני הצהרות שלום, אולם הן במידה רבה חלולות, שהרי כשהיה לו כוח ביצוע הוא עשה הכל למען הנצחת הסכסוך. עתה כשהוא יושב בכלוב הזהב כנשיא, חסר יכולת ביצוע, הוא ירפד אותנו בהצהרות ערבות לאוזן. הכל יחסי ציבור. לא קונה ממנו מכונית משומשת.

השאלה היא מהי החלופה. כמובן שעד שלא יכונן שוויון אזרחי אין לצפות מהמיעוט הפלסטיני בישראל לקחת חלק בשירות האזרחי אך מהלא מתגייסים האידיאולוגיים ניתן לשאול: מהי החלופה לשלוש השנים האלו, כיצד משולבים האידיאלים עם היום-יום בשלוש שנים אלו.
לא מפאתי מחויבות לאומית ושאר תירוצים חלולים, ניתן לצפות להצבת חלופה לשירות הצבאי
אלא פשוט כדי לעצב אלטרנטיבה ישימה.
כיצד? ראו את עמותת אלון בה נמצאים לא מעט צעירים ביקורתיים שבחרו לא לתת את נפשם לכיבוש אך לוקחים חלק בפעילות חינוכית בפריפריות. החיבור הברור בין הכיבוש לתת החינוך והקיפוח לה "זוכים" ילדי השכבות המוחלשות מחייב התייחסות, גם אם משמעה היא לקחת בתוצאות ההפרטה שהביאה עלינו את אינפלציית העמותות. בשיחה עם בחור חביב מבנק"י, הצעתי לו את האלטרנטיבה של שירות אזרחי. לא כמחויבות ותחליף לשירות הצבאי אלא כאופצייה לחיים משותפים עם בני שירות אחרים, מפלחים שונים של החברה הישראלית, היכרות עם מצבי עוני ואפלייה שזרים לבחור זה. הוא סיפר לי כי השתתפות בפרויקטים חלופיים בלוד ואופקים, דרך עמותות לא קומוניסטיות היא לקיחת חלק בפרקטיקה הדכאנית וכי בכלל-עזרה בלימודים לילדים קשי יום, ללא הטמעת תודעה פוליטית בהם זה בזבוז זמן. זו אולי היתה תגובה קיצונית של בחור שקרא יותר מדי רסלינג אך מהכירותי עם רבים נוספים, דבריו מבטאים הלך רוח בעייתי בצעירי השמאל הרדיקלי. יותר מדי ניתוק וניכור, הרבה אליטיזם ובעיקר חוסר רלוונטיות לעולם החיצון. פעמים רבות בהפגנות נתקלתי בזלזול כלפי האלטרנטיבה של שירות אזרחי דרך עמותה ממסדית לשירות לאומי, כאילו כל קשר עם הממסד והשתתפות בפרויקטים שהם לא מתוצרת מק"י, הוא מחוץ לתחום. חשוב בעיני לקחת את שלוש השנים האלו ולפחות בחלק מהם להשתתף,יחד עם שותפים מלאים או חלקיים לדרך, ביוזמות חינוך רבות ומבורכות שקיימות בישראל. אני מאוד מקווה שהאידיאולוגיה לא מעלימה את הרלוונטיות ושהנסיון הממשי והיום-יומי ליצר שינוי חברתי ותודעתי אצל ילדים ונוער יהיה חלק מסדר יומם של צעירים רדיקליים וביקורתיים.מדוע שלא יהיה גרעין (סליחה על המינוח הציוני) בנק"י, יהודי-ערבי בחיפה? שייזום פרויקטים חינוכיים וישלב בין קידום לימודי לתכנים ערכיים שמאליים? עם כל התנגדותי לאידיאולוגיה של תנועות נוער דוגמת הנוער העובד והשומר הצעיר, אני רואה בפעילותן החינוכית בפריפריה חשיבות גדולה. לא צריך לאמץ את המודל הזה וניתן לחשוב על הדרך. אך בשלוש השנים האלו ניתן לעצב אלטרנטיבה לצעירים בני 18 ולא רק לבקר מהצד,לשכנע את המשוכנעים ולהעמיק בכתבים קנונים. אני בטוח שהדבר אפשרי ורצוי שהוא יקרה במהרה.
גדעון, יתכן והתעמקות מסוימת בסטטיסטיקת הגיוס לצה"ל היתה מעכירה מעט את רוחך: ככל שבני ובנות העשירונים העליונים מצליחים להימנע מגיוס מסיבות אלה ואחרות, כך נופל רוב נטל השירות בצה"ל על שכבות נמוכות, עולים, מתנחלים, תושבי הפריפריה, וכאלה שאין עבורם תחליף לצבא ככלי לניידות חברתית או שאין להם האמצעים לפרוק את הנטל ולנסוע ללימודים בחו"ל, למשל, כאותו בחור שהזכרת. ככל שצה"ל יחדל מלהיות "צבא העם" ויהפוך להיות צבא העניים והשכבות החלשות, כך יקל על המדינה לעשות בו שימוש ללוחמה מיותרת, ללא חשש ממחאה ציבורית רחבה הנוטה להתעורר בארצנו למצער רק כאשר פעולות הממשלה פוגעות אישית ברוב האזרחים. אני נזכרת במייקל מור, בסרטו על בוש, מנסה למצוא חברי קונגרס שיסכימו שבניהם ישרתו בעירק, מתוך הנחה שצבא אמריקאי שמשרתים בו בני העשירונים העליונים לעולם לא היה מסכן את חייליו בעירק לאורך שנים. ולוואי ולא יגיע היום שטיעונים דומים יישמעו נגד פעולות צה"ל.
הסכמתי איתך בכל מילה אך לצערי אין מקום לאופטימיות כמו שהפגנת בפסקה הראשונה. צעירי ישראל לא תפסו את עצמם בידיים ונעשו פעילים למען השלום, הם לא "משתמטים" בשביל מלחמת מעמדות או צדק, הם משתמטים בשביל מסע הקניות הבא ובשביל לפרנס את חשבון הסלולרי שלהם.
סרבנות לא צריכה להיות סרבנות לכיבוש, סרבנות לכיבוש היא דבר צבוע. יש לסרב להצטרף לכל צבא שהוא, לכל תפיסת עולם מיליטנטית.
אני מבקש לתקן 2 טעויות קשות שהכותב חוזר עליהם ומעידים על חוסר הבנה מינימלית במטריה
הכור המחקרי בדימונה מעסיק אלפי אנשים
קמ"ג הוא גם מוסד מחקרי בתחום הפיזיקה הביאולוגיה המתמטיקה וההנדסה לסטודנטים שלומדים לתארים גבוהים
אין שום מיסתורין בכור ופרט למעבדות ספורות ניתן להסתובב בתוך המתחם הענק
כל אזרח (כמעט) יכול לבקר בכור במסגרת טיול מאורגן שהכור מארגן
ניתן להכנס לתוך הכור עצמו
הכור הוא מרכז לתעשיות בתחום הרפואה הנדסת חומרים ומייצר מכשירי מדידה משוכללים במאות מליוני דולרים
בצרפת יש קרוב למאה כורים גדולים בהרבה מהכור בדימונה ומשמשים ליצירת חשמל
זו אחת הסיבות שצרפת נהנת משיגשוג כלכלי וזאת משום שאינה זקוקה לנפט יקר ליצירת חשמל
(הכור גם מיצר חשמל)
לגבי פרס
פרס השתמט משרות צבאי לא נלחם במלחמות ובדרך כלל צץ לאחר שהמלחמה נגמרה ברוב הפעמים פרס התנגד למבצעים צבאיים או לפתיחת מלחמות
כולל מלחמת לבנון
כך שאתה לא עקבי ביחסך לפרס
לפי שיטתך פרס צריך להיות מופת של השתמטות !
לגבי הקללות שאתה מוריד על חילי צה"ל
לאחר תדהמה רגעית פרצתי בצחוק רועם
ודי לחכימא ברמיזא !
מזמן לא נהנתי כל כך לקרוא מאמר, ואתה צודק חוסר המוטיבציה לשרת בצבא הכיבוש משמח. החדשות הרעות שחוק האפרטהייד למכירת קרקעות ליהודים בלבד עבר.
יפה הוא עולמו של מר ספירו- עולם של טוב ורע, שחור לבן, בני אור ובני חושך, אנחנו והם. הוא מתבשם מצדיקותו, וכל השאר- כוחות האופל. בעולמו של מר ספירו אין מקום למורכבות, לצללים בגוונים שונים, לגווני אפור. כל מי שלא איתנו, נגדנו. כל מה שאמריקאי- פסול. עמדה זו מובילה אותו ואת דומיו למעשה לתמיכה בחמאס (אצל ספירו לא במפורש, אצל קמינר ואחרים- ממש במפורש). כי הרי האמריקאים תומכים באבו מאזן, ואיפה שנמצאים האמריקאים, אנחנו כמובן תמיד בצד השני.
ספירו מצדיק סרבנות- גורפת ומוחלטת. מבחינתו, שתהיה מדינה בלי צבא, כאשר מסביבנו נסראללה, חמאס, איראן ודומיהם. ושיהיה ברור- אני נגד הכיבוש לא פחות מספירו, תומך במשא ומתן מיידי עם כל אויבינו ומוכן לסגת גם מהגולן. אבל בניגוד לספירו, אני לא חי בקוקו-לנד של אשליות- מדינה צריכה צבא על מנת להתקיים. זה מצער, אבל נכון. ובעוד אני יכול להבין סרבנות סלקטיבית לשרת בשטחים הכבושים, אני מגנה בשאט נפש סרבנות כוללת והצגות יבבניות שספירו תומך בהן (ראו מקרה המכור לסמים). למעשה, מה שסרבנות כזאת אומרת לנו- אני אלמד בחו"ל, ואתם- אתם תעשו את העבודה במקומי. פשוט גועל נפש.
גם מתנחלים שונא ספירו. לא משנה מה דיעותיהם הפוליטיות, מה עמדותיהם, מה גילם- הוא שונא. האם גם מתנחלי רמת הגולן ותושבי ירושלים המזרחית נכללים בשנאתו? למעשה, שנאה היא המאפיין העיקרי של כתיבתו של ספירו, ועם שנאה לא בונים שלום. ובמיוחד- עם שנאה עצמית לא משיגים כבוד מהצד השני.
גם אני, דרך אגב, לומד בחו"ל (טוקיו). בין חברי סטודנטים ערבים רבים, ממצרים, סוריה ומדינות אחרות, כמו גם איראנים ופקיסטנים. יש ביננו מחלוקות לא מעטות, אבל מכיוון שכל אחד מאיתנו מכבד את עצמו, ואת הצד שלו- נוצר גם כבוד הדדי ביננו. ספירו ודומיו יקבלו, גם מהצד השני,אך ורק בוז שקט.
אח גדעון גדעון….
99% מהאנשים שציינת שאינם מתגייסים- עושים זאת מסיבה אחת ברורה. בטלנות. אם אלו צעירים עבריינים שהצבא לא בא להם בטוב ואם אלו צעירות שמעדיפות את הכסף של אבא מאשר לשרת את המדינה שלהם. סמוך עליי שאף אחד מהם לא משתמט בגלל סיבות אידיאולוגיות לגיטימות. שלא תהיה תמים, אם לא היה חוק גיוס חובה, אחוז גדול מאוד מתוך אזרחי ישראל לא היה מתגייס גם הוא בגלל "למה לי לבזבז 3 שנים מחיי???, מילה במילה….
ועכשיו לעניין. הצעירים שמתגייסים לצהל לא מכווינים הם מדיניות הצבא. הממשלה שלך היא זו שעושה את זה. אם היה הצבא דמוקרטי, או אם לא היו התנחלויות באזור השטחים, אז ממזמן לא היינו משרתים שם כדרך קבע. מעניין שאני ואנשים רבים שאני מכיר (כולל בני מיעוטים, מכל המגזרים) עברו שירות שלם, גם בתפקידים קרביים מאוד, מבלי לעשות פשע מלחמה אחד.
לצבא כבר עכשיו יש מצבת כח אדם קטנה מאוד, ועידוד צעירים לא להתגייס לא יועיל לאוכלוסיה הפלסטינית. דוגמא אחת, אם היה עודף של אנשים בתפקידים קרביים, מחסומים מסויימים היו יכולים להיות פתוחים גם בשעות הלילה. חיילים עייפים שקורסים תחת העומס הרבה פחות יעילים, וגם הרבה פחות "אנושיים", כלפי האוכלוסיה האזרחית, עד כמה שאפשר להיות אנושי בתפקידים כאלה. זה אולי נשמע לך מופרח, אבל זה נכון ובדוק.
אני אינני חסיד של המתנחלים, וביום שבו יפונו השטחים ארגיש שאבן כבדה מאוד תגולה מליבי. אבל להשתמש בשנאה למתנחלים כתירוץ לא לתרום את חלקי למדינה, זאת לא אעשה.
אתה מדבר הרבה על חוסר שיוויון זכויות בארץ, ולרוב דבריך נכונים ויפים. אבל עם הזכויות באות החובות.
אם כבר מדברים על שלילת זכויות….
כנראה מנהלי האתר לא שמעו על חופש הדיבור….
אם לא הבנתם, המטרה של האתר היא הידברות של אנשים עם דיעות שונות…
להדס ויס,
הדילמות שאת מעלה מוכרות לי, אבל מה המסקנה? להתגייס לצבא הכיבוש רק מפני שמרבית הסרבנים אינם שייכים לשכבות המצוקה? האם צעיר מבית אמיד שמתנגד לכיבוש ומסרב לשרת צריך לשיטתך להסתכן בביצוע פשעי מלחמה רק בגלל שהעניים הולכים?
הפיתרון הוא במקום אחר: במציאת דרכים אל צעירי שכבות המצוקה ולשכנעם לא להתגייס. אין לי כרגע מתכון שאני יכו לשלוף, אבל זה הכיוון.
לדני אורבך,
אכן, יש מקרים בהם יש שחור לבן, ואין מקום לאפור. יש מקרים בהם יש מקום לאפור ועוד גוונים. כאשר מדובר בגזענים, בפשיסטים, זה שחור. נקודה. תשאל יהודי בגרמניה אם יש לו יחס אפור לניאו נאצים או למי שמציירים צלבי קרס בבתי קברות יהודים. אני רחוק מהעמדה שכל דבר אמריקני פסול. אני מדבר על בוש ובעניין זה אני נמצא היום עם מרבית העם האמריקאי. איפה כאן הבעייה אצלך? מאחר ואף פעם לא הייתי קומוניסט, לא ניכוויתי באנטי אמריקניזם דתי. את עמדתי השוללת והביקורתית לגבי החמאס ביטאתי יותר מםעם בטורי, אז אינני מבין על מה אתה מלין. מי שמתנגד לבוש לא תומך אוטומטית בחמאס. להיפך, מי שמתנגד לבוש מתנגד בדרך כלל לכל פונדמנטליזם דתי.
אתה מתקשה בהבנת הנקרא. אינני שונא מתנחלים ללא קשר לדעותיהם. כתבתי שאני שונא מתנחלים כמו שצריך לשנוא גזענים ופשיסטים. מי שלא נמצא בטוקיו מבין שאני שונא את הגרעין האידיאולוגי של המתנחלים, והרבה פחות את אלה שהובלו בעל כרחם למקומות כמו אריאל בגלל הלוואות נוחות שהממשלה העמידה לרשותם, ואלה מוכנים לעזוב מחר אם רק יינתן להם פיצוי נאות. הנה לך האפור.
בעניין הסרבנות אנחנו חלוקים. כל עוד מדובר בצבא כיבוש שמבצע פשעי מלחמה, אני בעד סרבנות טוטאלית, וזו עמדה אוניברסלית שנכונה לכל צבא שמבצע פשעי מלחמה, צבא רוסי בצ’צ’ניה, צבא אמריקאי או בריטי בעיראק. אין הנחה לפשעי מלחמה של יהודים, שאתה כנראה מוכן לשרת.
ולסיום, יפה מאד שיש לך חברים ערבים ושאתה מכבד אותם, אף אני כך. והסר דאגה מליבך, אין בי שום שנאה עצמית.
לרמי הוד,
אני מסכים עם עיקרי דבריך.
לחייל צה"ל,
ככל שמצבת כוח האדם של הצבא תהיה קטנה יותר הוא יתקשה לבצע את מדיניות הכיבוש והמלחמה. אני מאד מקווה שאתה לא מבצע פשעי מלחמה, אבל לדעתי הדרך הבטוחה ביותר לא לבצע פשעי מלחמה היא לא לשרת בצבא הכיבוש. ברור לי כי לא כל המסרבים עושים זאת מהסיבות שמדריכות אותי, אבל כאן אני משתמש בפתגם היהודי, שלא לשמה בא לשמה. יש כאלה שהם צדיקים בעל כרחם.
ועצה כללית: האכזריות במחסומים לא נובעת מכך שחיילים הם עייפים, אלא מכך שהם חיילי כיבוש.
נימוק נוסף להישתמטות
למה צעירים צריכים לשרת שלוש שנים ללא שכר?
בכל צבאות העולם המתגייסים מקבלים שכר הוגן.
בישראל העיוות כל כך השתרש,שאף אחד כבר לא חושב על שכר
אם כבר לשרת…….לפחות שישלמו הנוולות
גדעון שלום ,
הפעם היה לי קשה לא עם העובדות אלא עם ההנחה המסתמנת בדבריך שיש דברים שראוי לשנוא. אני מבין שכך אתה מרגיש אך חושב שיש הבדל בין להתנגד , להוקיע ולהקיא מתוכנו גזענות ופאשיזם על כל גווניו לבין שנאה . הבסיס של כל העוולות מגיע מפחד ושנאה לאיזשהוא אחר. האם לא ניתן להתנגד ולצאת למלחמת חורמה כנגד גישה , רעיון והתנהגות ללא שנאה יוקדת? לדעתי אפשר ואז אינך הופך לדבר שהינך שונא .
מעבר לכך , הזעם מופנה למתנחליםו ובכך משרת את המדינה על ממשלותיה , המתנחלים בעיני פושעים מוסריים אך האצבע צריכה להיות מפנית בראש ובראשונה לשולחייהם ולאלו הנכנעים מתוך אינטרס כזה או אחר לדרישותייהם .
שבת שלום
איתן
איתן שלום,
אנחנו ניכנסים לויכוח סמנטי שהוא גם מהותי. אני חושב שיש הבדל בין שנאה בריאה ושורשית, כפי שאיפיינתי את שלי לבין שנאה חולנית, כפי שיש הבדל בין פחד בריא לבין פחד חולני או משתק.
יש הבדל בין שנאת האנטישמי את היהודים או שנאת איש הקו קלוקס קלן את השחורים לבין שנאת פעיל זכויות אדם את הגזענים. שנאתו של הגזען מביאה אותו לפשעים, רצח, הצתה, התנכלות; שנאתו של פעיל זכויות אדם, כמו זו שלי, לעולם לא תגרום לפשעים, הוא מתנגד לעונש מוות ולאלימות, אלא מדרבנת אותו למאבק בעד שוויון. בכדי שאיש הקלו קלוקס קלן יפסיק לשנוא את השחורים הוא צריך להשתנות, שהרי שחור לא יכול להיהפך ללבן, אבל על מנת שפעיל זכויות האדם יפסיק לשנוא את הגזען, הגזען צריך להשתנות.
לאן התדרדרו אמות המוסר?
אין גבול לכפיות הטובה והצביעות של הישראלי. לא רק שחצי מהאוכלוסיה לא מוכנה או לא רוצה להגן על המדינה, וללכלך את ידיה בעבודה הקשה, עכשיו גם מבקשים שכר על השירות.
אידיאולוגיה או לא, אתם חייבים להפנים שאתם גרים במדינה ישראל, שהיו לה ועדיין יש לה אוייבים רבים המבקשים את השמדתה, ואני לא מדבר על הפלסטינים דוקא.
גם אני לא אוהב כיבוש. גם אני לא אוהב מלחמות והייתי רוצה לחיות בעולם ורוד שכולו פרחים. לצערי, יש מציאות להתמודד איתה, מציאות שרובכם מתעלמים ממנה, וחבל.
אני חותם בשתי ידי על כל אחד משלושת פרקי המאמר של ספירו. אוסיף רק לגבי נשיאותו של שימון שאני מקווה שהוא יצדיק את התקוות שתולים בו כממשיכו במשרה של קודמו הדגול משה קצב.
על איזה "אמות מוסר" אתה מדבר?
בימים ששר האוצר שודד את קופת מצעד החיים,הנשיא אונס,ראש הממשלה גונב ,מתחכמן ומוציא להורג
האם לקבל שכר עבור עבודה , נראה לך לא הוגן? ןלא מוסרי?
גדעון,
כנראה שאתה לא מבין שכמעט כל מי שמשתמט היום מגיוס עושה את זה לטובתו האישית. אחוז מאוד קטן וזניח עושה זאת מסיבות אידיאולוגיות. הרבה אנשים חושבים ש"זה לא בשבילם" ופשוט מחפשים לעשות כסף ולפתח את עצמם. אין לי כוונה להיכנס איתך לויכוח בדבר נחיצותו של הצבא. בלעדיו הרי אתה כבר מזמן היית מתחת לאדמה, או לכל הפחות במדינה מוסלמית. אבל מילא… בתור אדם שמחשיב את עצמו סוציאליסט או הומניסט וכו’ וכו’, אתה אפילו לא קורא לאותם צעירים משתמטים לעשות שרות לאומי: להתנדב בבתי חולים, בפנימיות, בעיירות פיתוח ובמקומות רבים אחרים שודאי אינם שותפים ל"פשעי הכיבוש" כביכול. זו לדעתי, גם צורה נאותה לשרת את המדינה, או לפחות את החברה בה אתה חי, גם למי שאינו מסוגל (מבלי להיכנס לסיבותיו) לשרת בצה"ל.
ולגבי ההתייחסות לבנות, זו ממש דמגוגיה זולה לומר כי הבנות "מנוצלות" לתפקידי פקידות וסובלות מהטרדות מיניות. כיום בתקופה בה פתוחים בפני מלשב"יות כמעט כל תפקיד בצה"ל: במודיעין, הסברה, לחימה, בח"א ועוד ועוד ועוד… תרשה לי לספר לך מה שאתה לא יודע, מרבית הבנות שמגיעות להיות פקידות בוחרות בתפקיד שהוא בד"כ לא כרוך בשעות עבודה מרובות (ויש גם בנים שמגיעים לתפקיד הזה.) בקיצור, חפ"שניות.
ולגבי ההטרדות המיניות, סיפורים מעטים שזוכים לכותרות ענק בתקשורת אולי יוצרים אצלך את האשלייה הזאת. מספר ההטרדות המיניות בצה"ל אינו שונה ממספרן באזרחות, וודאי פחותות (אם כי אין לי נתונים להוכיח זאת).
ובסוף, כמה חבל שמה שמעורר גאווה בליבך, הוא לראות צעיר בריא שמקבל את תעודת הפטור שלו משירות צבאי, כשהוא חושב רק על עתידו: על הלימודים, על הכסף שירוויח, על הקריירה שיפתח 3 שנים לפני חבריו, על הטיול שיעשה בחו"ל… גאווה מפוקפקת מאוד שאולי לך יש חלק בה. אפילו הייתי מוסיף פחחחחחחחח כמו שכותבים בטוקבקים על ההערה הפתטית: "עכשיו הוא ילך להפגין נגד ישראל!"
יופי גדעון, עשית את שלך!
למתן,
יפה שאתה לא רוצה להיכנס איתי לויכוח על נחיצותו של הצבא. זו באמת סוגייה חשובה שבמסגרת תגובה לא אוכל להקיף אותה. מה שברור לי שאין נחיצות בצבא כיבוש ופשעי מלחמה, וכל עוד זה קיים, חובה פטריוטית (פטריוטיזם של שלום) לעשות כל דבר כדי לא לשרת בו ובמסגרתו.
אופייני לאנשים מסןגך שבאים אליי בטענות מדוע אין הסרבנים משרתים בשירות אלטרנטיבי אזרחי. הכתובת צריכה להיות המדינה והכנסת. הלוואי שהיה בארץ חוק כמו שיש בגרמניה, שם כל סרבן צבא יכול לבחור במיגוון של שירותים אזרחיים אלטרנטיבים, כולל סיוע בבתי אבות בישראל לקשישים ששרדו את השואה, או שירות במדינות אחרות שסבלו מהכיבוש הגרמני. כמה חשוב היה אילו איפשרה ישראל על פי חוק שירות אלטרנטיבי לצעירים לסייע לפלסטינים בשטחים הכבושים שסובלים מנגישות המתנחלים וצבא הכיבוש, למשל, לסייע לחקלאים פלסטינים שעצי הזיתים שלהם נכרתו על ידי בריונים ופושעים מעדת המתנחלים הפשיסטית.
אם תאבק על חוק כזה, תמצא בי תומך נאמן, שהרי בטוריי תמצא לא פעם תמיכה וקריאה לחקיקת חוק כזה.
בינתיים אין חוק כזה, ולכן המאמץ מופנה קודם כל לתמוך ולסייע לכל אחד שלא רוצה להתגייס לצבא.
לעומת זאת יש צעירים רבים שבלי חוק עושים שירות אדיר לחברה הישראלית שעה שהם נאבקים נגד הכיבוש. האנרכיסטים נגד הגדר, רובם צעירים, עושים עבודת קודש של שירות לחברה במאבקם נגד הגדר בבילעין. חבל שאתה לא מכיר בכך כשירות אלטנטיבי אזרחי ראוי.
לעניין הבנות שמשרתות בתפקידי לחימה, דומה שהבהרתי בטורי כי יחסי אליהן לא שונה מזה של בנים בתפקידים דומים.
אתה מגנה את הצעיר הביא שבמקום להתגייס לצבא הולך ללמוד, או לעשות כסף או לנסוע לטיול, ואני מוקיר אותו על כך שקודם כל הוא רואה ערך לחייו ולא מוכן לסכן אותם על משימות כיבוש ומלחמות מיותרות. הוא עדיף עשרת מונים על הצעיר הבריא או הלא בריא שרץ כמוכה שיטיון לצבא , מי לגולני, גבעתי או הצנחנים, מוכן למלא כל פקודה שמבזה את כבוד האדם וחירותו, שלא מעריך במלואם את חשיבות החיים, לא את שלו ולא של הזולת, אותה מתנה חד פעמית, ומוכן לסכן אותם בקלות דעת פושעת.
ולבסוף, אותו צעיר שסייעתי לו בעצה טובה למנוע את גיוסו, וגם הבטיח להפגין נגד פשעי ישראל בקמפוס בו ילמד בחו"ל, הרי שזה בונוס שבהחלט מעורר בי שביעות רצון. ולכן אני מסכים עם הסיומת שלך: עשיתי את שלי.
לא באתי אליך בטענות מדוע הם לא עושים, אלא למה אתה לא קורא למשתמטים לעשות כך, כיוון שזו לא צריכה להיות אפשרות אלא חובה לכל פטור מגיוס. אני מניח שלחברך המשתמט לא ייעצת להתנדב. חבל שהדוגמאות שאתה נותן לשרות לאומי הן כאלה, הרי ברור שמדינה האינטרס שלה שאזרחיה ישרתו את אזרחי המדינה לכן זה נקרא "שרות ל א ו מ י". להתנדבות בשדרות מוכת הקסאמים, אבפנימייה, במרכז לאוטיסטים, או בקהילות עניות, גם במגזרים לא יהודים בישראל, יש חשיבות רבה לאין שיעור מאשר מסיק זיתים עם פלסטינים.
למתן,
מעניין. כאשר צעירים גרמנים באים לסייע בישראל במסגרת השירות הלאומי שלהם, אתה מקבל זאת ולא מתלונן. רק כאשר אני מעלה הצעה מקבילה שנוגעת לסיוע לפלסטינים שיראל גרמה להם עוולות ללא ספור, אתה מתקומם.
אשר לצעיר לו סייעתי, אינך יודע מה הצעתי לו בשיחות פרטיות, אולם בלי כל קשר לכך, עצם סירובו לשרת בצבא הכיבוש הישראלי, מהווה לכשעצמו שירות לאומי חשוב ביותר. שהרי לשיטתי שירות בצבא הכיבוש לא רק שאיננו ממלא אחר שירות לאומי, אלא הוא הרסני וגורם נזק.
מאמר מצוין, מסכים לחלוטין.
ויישר-כח בעזרתך לסרבני-הגיוס!!
לרמי הוד: הבחור מבנק"י, עמו דיברת, הוא בחור חכם. למד ממנו. כי אכן, אין דבר נתעב יותר, מאשר סיוע *כלשהו* למערכת החינוך (קרי: מערכת שטיפת-המח) הדכאנית והפשיסטית, האונסת ילדים ובני-נוער, להעריץ את הצבא ובהמשך להפוך-עצמם, ליצרנים=צרכנים טובים, כלבלביו הנאמנים והצייתניים, של המשטר הקפיטליסטי. "עתיד" של חיים בורגניים, של עושר חומרי, אינו עתיד כלל ואף אינו בגדר "חיים" כלל ועיקר!! אולם, כל המסייע, במשהו, לבני-נוער "לעבור בגרות", לוקח חלק פעיל, בהנצחת המנטאליות הבורגנית, השוררת כיום ובהקדשת חיילים נוספים לשירותה, בצבא ובתאגידים האמריקאיים כאחד. ושלא לדבר, כבר, על שטיפת-המח התיאוקראטית המפלצתית, המתלווה לחינוך הנורא במדינתנו.
אין, עלי-אדמות, פשע חמור מכך.
ל"אנתיפה צפון" – מצדי, שימנעו מגיוס על רקע דאגה ליפי-צמתם המטופחת. מה זה חשוב? העיקר שלא ישרתו, במכונת-הרצח והדיכוי הזאת!! על עקרונות יפים ונעל?ים, נדבר אחר-כך. כל דבר בזמנו.
לחייל צה"ל: אם תפגין, מדי ששי בשבת, נגד הכיבוש, הסיפוח, ההתנחלויות והגדר, תעמיד דוכנים בעיר, בהם תחלק חומר שמאלני ותביא – או, לפחות תתרום קמעה – ע"י כך, לקיצור ימי-הכיבוש, תועיל למדינה לאין-שיעור יו?ת?ר, מאשר אם תשרת את פשעיה…
לאיתן: אדם אמיתי אוהב בכל לבו ושונא בכל לבו. ומי, שאינו שונא אף-אחד – ג??ם ל?א?ה?ב ל?א יו?כ?ל.
ובלא רגשות סוערים, מה יוכל לדחוף אותך, לצאת לרחוב ולהפגין???