הגדה השמאלית

במה ביקורתית לחברה ותרבות


מאת: ב-16 באוגוסט, 2007 37 תגובות

פרופסור גדעון ביגר, המלמד בחוג לגיאוגרפיה באוניברסיטת תל-אביב מגייס את יוקרתו האקדמית למען חילופי אוכלוסין בין ישראל לפלסטין למקרה ויוגשם רעיון שתי המדינות ("הארץ", 14 באוגוסט 2007). חילופי האוכלוסין יעשו לפי הצעתו על ידי שינוי קו הגבול סמוך לקו הירוק, כך ש-200 אלף פלסטינים אזרחי ישראל החיים "לאורך הרצועה מסנדלה ומוקביילה בצפון ועד לכפר קאסם בדרום שהיא אוכלוסייה מוסלמית כולה" יועברו על כפריהם אל שטח המדינה הפלסטינית, ואילו 200 אלף מתנחלים החיים בשטחים הכבושים מצידו המזרחי של הקו הירוק יעברו עם השטח לתחומי ישראל ("הדרך היחידה להסכם").

לדידו של הפרופסור "אין מנוס" מפתרון זה, שהרי לדבריו זה טבעה של מדינת הלאום. הפלסטינים יחיו במדינת לאום פלסטינית, והיהודים במדינת לאום יהודית. הוא מביא דוגמאות מהעולם לפיהן "יותר מ-95% מתושבי איטליה הם איטלקים, אוכלוסיית יוון היא יוונית, אסטוניה מאוכלסת באסטונים ופולין בפולנים".


כבר כאן מגלה הפרופסור אי ידיעה, כדי לא לומר בורות, כאשר שכח או לא עודכן, כי באסטוניה למשל רק 65% הם אסטונים, קרוב ל-30% הם רוסים והשאר אוקראינים ופינים.


הפרופסור יוצא מנקודת הנחה שהמדינה הפלסטינית תהיה ללא יהודים, ועל כן אך טבעי הוא שישראל תעשה כל מאמץ להקטין את האוכלוסייה הערבית.


אלא שהצעת הפרופסור לא פותרת לשיטתו את הבעיה, שהרי גם אחרי שישראל תפחית מאוכלוסייתה 200 אלף אזרחים בגין העברת האזור המוצע, עדיין אחוז האוכלוסייה הערבית יהיה גבוה, 14%.


הפרופסור מציין שבאזורים שונים בעולם בוצעו בעבר חילופי שטחים וחילופי אוכלוסין מבלי לשאול את התושבים. במלים אחרות, אומר הפרופסור, אין כל מניעה לשלול את אזרחותם של 200 אלף אזרחים ישראלים בהסכם שיעשה מעל לראשם.


רעיון חילופי אוכלוסין באמצעות העברת קו הגבול היה יכול להיות בר מימוש אם האזרחים בהם מדובר היו מביעים הסכמתם. אולם שלילת אזרחותם מבלי לשאול לדעתם, היא בלתי מוסרית ובלתית דמוקרטית והיא למעשה טרנספר תוך שימוש במכבסת מלים.


המוקש של פרופסור ביגר טמון בגזירה שווה שהוא גוזר בין ערביי ישראל לבין המתנחלים, וזו הרי הונאה, גם אם היא מנוסחת בלשון אקדמית.


אין סימטריה בין שתי האוכלוסיות. המתנחלים הם פולשים לחבל ארץ לא להם, שנכבש במלחמה, ועל כן כל עוד מצב הכיבוש נמשך, אסור למדינת העם הכובש להעביר את אוכלוסייתו לאדמות העם הנכבש. באמנות בינלאומיות, כמו ג’נבה ורומא, נקבע כי מעשה זה הוא פשע מלחמה. האיסור הזה הוא אחד הלקחים ממלחמת העולם השנייה, כאשר הגרמנים העבירו מתנחלים מגרמניה לשטחי הכיבוש בפולין במסגרת רעיון הגרמניזציה. כמה אירוני הוא שישראל ממשיכה בנושא זה את הפרקטיקה של הכובש הגרמני במסגרת תהליך של "ייהוד השטחים".


לעומת זאת הפלסטינים אזרחי ישראל, אינם פולשים לארץ לא להם, אלא הם עם ילידי שחי כאן בטרם באו היהודים, ולכן הרעיון להעבירם ממדינתם תוך שלילת אזרחותם, הוא חלק ממדיניות גזענית שיונקת את השראתה ממשטר האפרטהייד אותה מבטאת שיטת ברק-נתניהו במשפט "הם שם ואנחנו כאן".


ראוי להוסיף כי רעיון המדינה הפלסטינית "נקייה מיהודים" מבוטא בעיקר על ידי יהודים, ולא במקרה לא נמצא היום מנהיג פלסטיני שייתן לו יד.


הנשיא הפלסטיני המנוח יאסר ערפאת, אמר בשעתו כי אין התנגדות שמתנחלים שירצו להישאר במדינה הפלסטינית כאזרחי פלסטין יוכלו לעשות זאת ובתנאי שיהיו אזרחים שומרי חוק הנשמעים למרות הממשלה. כמובן שאין, או כמעט אין, יהודים בשטחים הכבושים שיביעו נכונות לחיות במדינה פלסטינית לאחר שהתרגלו במשך 40 שנות כיבוש לחיות במשטר אפרטהייד עם כל זכויות היתר. הרעיון כי זכויות אלו יילקחו מהם, וכי היישובים היהודים לא יהיו יותר סגורים לפלסטינים, ואריאל למשל תהיה עיר מעורבת בדיוק כמו עכו, מעבירה בהם חלחלה. אם פתרון שתי המדינות ימומש, ואני שייך לאלה שסבורים כי הסיכויים לכך הולכים וקטנים, היהודים הם אלה שיסרבו לחיות במדינה הפלסטינית.


מה שפרופסור ביגר מכנה "אין מנוס" הוא ביטוי לרחשי לב לאומניים וגזעניים, והתשובה לכך היא שאין מנוס אלא לדחות את האין מנוס של הפרופסור.


פרופסור הלל וייס – הארטיסט


הפה הגדול שפתח פרופסור הלל וייס מאוניברסיטת בר אילן על מח"ט חברון יהודה פוקס, בעקבות פינוי שתי משפחות מחברון, מה שהתקבע בתקשורת כקללות וייס, היה הצגה אחת גדולה, בדיוק כמו הפינוי, שהצבא הקציב עבורו 3,000 חיילים.


לאור התרעומת והביקורת שרוחשים בקרב השמאל וחלק מהמרכז הליברלי על תיפקוד הצבא כשרת, מגן, תומך וסוכך על המתנחלים, חשוב היה ליצור מצגת נגדית, בשיטת הישראבלוף במערכון של הגששים, כאילו הצבא הוא "ניטרלי" ולא שייך לשום מחנה פוליטי. לא אתפלא אם יתברר ביום מן הימים שוייס בכלל תיאם בחשאי עם הצבא, את סדרת הקללות הקיצוניות כדי ליצור בציבור אמינות של עימות בין המתנחלים לצבא, וכך להרגיע את השמאל הציוני והמרכז הליברלי, בבחינת "הצבא הוא של כולם". לצערי יש קונים להצגה, ואלה לא מאתרים את המסר הסמוי של הצבא, שאם בשביל לפנות שתי משפחות צריך אלפי חיילים ושוטרים, כמה נצטרך כדי לפנות רבע מיליון מתנחלים? אין ברירה, צריך להשלים עם השוד והגזל. במלים אחרות אומרים הרמטכ"ל, שר הביטחון וראש הממשלה כי יותר קל ויותר מאחד להמשיך את הכיבוש ולהרוג פלסטינים.


במסגרת משחקי המלחמה וההצגות בין המתנחלים לצבא יש לראות גם את הדרישה של שר הביטחון מאוניברסיטת בר אילן להעמיד את וייס לדין, ואת מודעת הגינוי בעיתון "הארץ" של עמיתיו של וייס מסגל המרצים בבר אילן. ואכן, מול וייס שדורש לחזור לשארם אל שייח ולגבולות ההבטחה האלוהית בגרסתה המקסימילת, נראים ונשמעים תומכי ההתנחלויות והכיבוש כמו חותמי מודעת הגינוי ב"הארץ" או ברק ואולמרט, כשיא השפיות. זהו תפקידו של וייס במשחק.


החרדים לגורלו של פרופסור וייס יכולים להירגע. שערה לא תיפול מראשו, שום רע לא יאונה לו. מי שדואג לפרנסתו של וייס, שמא יפוטר, יכול להסיר דאגה מליבו. לא מפטרים פרופסור על כך שהוא מקלל, ובנוסף, כאמור לעיל, הצבא בסופו של דבר הוא בן בריתו של המתנחל פרופסור וייס, שומר עליו ומאפשר לו לחיות ברווחה במשטר האפרטהייד בשטחים הכבושים.


בנפרד מכל הקקפוניה וההתרגשות המלאכותית כאמור, בדיקת הטקסטים של קללות וייס לגופם, במנותק מהרקע בו נאמרו, יגלה שם פניני לשון שנלקחו מהמאבק נגד כוחות הכיבוש – צבא, מתנחלים, משטרה ושב"כ.


האזנתי לטקסט העסיסי של וייס, שהופיע במלואו באתר האינטרנט של ידיעות אחרונות ynet.


הסכיתו.


וייס: "השוטרים אלימים, הצבא אלים" – נכון, אבל לא נגד המתנחלים, אלא נגד הפלסטינים ומפגיני השמאל.


וייס על מח"ט חברון (אני מדלג על האיחולים לילדיו ואשתו): "שימוגר במלחמה" – ואני מוסיף במלחמה נגד הכיבוש, אמן כן יהי רצון.


וייס: "שיהפכו את המדינה על פניה, שימרדו בה" – על כך אנו עובדים כבר שנים.


וייס: "מדינה של פושעים ומושחתים" – מי יכול לחלוק על כך?


וייס על בית המשפט העליון: "בית נבלים שצריך לפזר בחוק או בכוח" – בהחלט, לנוכח פסיקותיו המגבות את הכיבוש, ההתנחלויות והאפרטהייד בשטחים הכבושים.


וייס על השוטרים: "איבדו צלם אנוש – גרועים מהגרמנים" (לא פירט לאלו גרמנים כוונתו. הדעת נותנת לא לאלה של היום) – צודק. הפלסטינים חשים בכך יום יום כבר 40 שנים.


באחת – וייס, הפרופסור לספרות, חטא בגניבה ספרותית מהשמאל. יש לתבוע אותו על תשלום תמלוגים מחד גיסא, והטעיית הציבור מאידך גיסא, שהרי השתמש בסיסמאות שלנו למטרות שלא לשמן נועדו.


אלימות נשית גואה


בטבריה הזעיקו שכנים את המשטרה לאחר שבכיים וצרחותיהם של שני עוללים לא פסק שעות ארוכות. לשוטרים, שפרצו לדירה, התגלה מראה זוועה. אמא מתעללת בשני ילדיה בני השנתיים והשלוש. על גופם התגלו סימני הצלפות בחגורות, אחד מהם היה מוכה וחבול עם סימני דם בפנים, השני התגולל בתוך שתן וצואה, ושניהם מאחורי דלתות נעולות צורחים ובוכים. האם חשבה שאלו שיטות חינוך ראויות.


זה לא מקרה ראשון של אם המתעללת בפרי בטנה.


מדובר בתופעה הולכת ומתפשטת, לא רק בארץ. הדימוי של האם הדואגת לשלומם וביטחונם של ילדיה, העוטפת אותם באהבה וסוככת עליהם מכל רע, הולך ונסדק. אחד מחוליי החברה המודרנית, הוא, שהאלימות והכוחנות שהיו שם נרדף לסוג של גבריות, עבר ועובר טרנספורמציה ומספר הולך וגדל של נשים לוקות בו. בחלקו זהו עיוות של המאבק לשוויון.


נשים במספר הולך וגדל נטמעות ומשתלבות בעולם המושגים האלים של החברה הקפיטליסטית.


נשים בתפקידי לחימה אלימים בצבא, נחשב בעיני אחד מענפי הפמיניזם כהישג שיש להתברך בו.


נשים בתפקידי ניהול בכירים בחברות כלכליות לא משנות את האופי הנצלני שלהן, נשים בתפקידים בכירים בפוליטיקה לא הביאו מזור לעמיהן. ארגוני הנשים בקרב המתנחלים מגלות לא פחות קנאות, גזענות ולאומנות מעמיתיהן הגברים. במאבק שמתנהל עתה בארה"ב בין הסנטורית הילארי קלינטון והסנטור ברק אובאמה על המועמדות הדמוקרטית לנשיאות, (אשה ראשונה, שחור ראשון), אנו למדים כי דווקא האשה הצביעה בעד הפלישה האמריקאית לעיראק והגבר התנגד.


במקביל להשתלבות נשים במערכים האלימים של החברה והשלטון, אנו עדים לתהליך הפוך אצל גברים – מתן גט כריתות לסטריאוטיפ הגברי, מספר הולך וגדל של גברים לוקח חופשות לידה, עסוק בעבודות הבית, מחליף נשים בטיפול בילדים.


שלא יהיה מקום לאי הבנות. דיכוי האשה הוא עדיין התופעה הדומיננטית, לא רק בארצות המתפתחות, גם במפותחות, והמאבק נגדו, הוא מכנה משותף של כל שוחרי זכויות האדם, נשים וגברים כאחד, אולם העניין המגדרי מקבל תפניות מעניינות.


לא יהיה משעמם.


The Marker מנתק מגע


המוסף הכלכלי של "הארץ" The Marker (מדוע שם אנגלי לעיתון בעברית – ראוי לדיון נפרד) פירסם בגיליון יום שישי 3 באוגוסט 2007 כתבת שער מחמיאה ומפרגנת על חברת ברוקרים של אב ובנו – החורגת לדעתי מגבולות של עיתונות עצמאית והגונה.


שלחתי לעורך העיתון בדוא"ל את המכתב הבא:


לכבוד
סמי פרץ
עורך The Marker
הארץ


סמי פרץ שלום רב,
במהדורת יום שישי של עיתונך מיום 3 באוגוסט 2007 הופיעה כתבה תחת הכותרת "אגו לא יכול לעבוד עם האבא שלו" על צמד הברוקרים צבי ואבנר סטפק, אב ובנו, בעלי חברת "מיטב".


תמונת השניים מככבת בעמוד השער וחוזרת בגדול בכתבה עצמה בעמודים 14-17.


כבר מזמן לא נתקלתי בתשדיר שירות כזה לחברת ברוקרים, במסווה של כתבה עיתונאית. אילו הופיע מעל הכתבה צמד המלים "כתבה פרסומית", לא הייתי בא בטענות, שהרי זה טיבו של פרסום שעליו משלמים, גם אם הוא נראה כמו כתבה עיתונאית, שהוא מלא בתשבחות ופאר עצמי.


אלא שצמד מלים זה לא הופיע, ומכאן אני מסיק שמבחינת מערכת העיתון מדובר בכתבה עיתונאית תקינה.


האם קראת את הכתבה לפני פרסומה? האם לדעתך היא עומדת בקריטריונים של עיתונות עצמאית חוקרת ומדווחת, מה עוד בתחום כה רגיש כמו שוק ניירות הערך בתקופה של זעזועים בשוק? ידיד שלי שהיה שותף לתמיהה על הכתבה אמר שהוא לא יתפלא אם יתברר שכתבה זו היא תוצאה של שלמונים מתחת או מעל לשולחן. כמובן שאין לי הוכחה לכך, שהרי לא חקרתי. אבל העובדה שיש מי שסבורים ש-The Marker פישל כאן בגדול ואולי אף הידרדר לעיתונות ששוחדה על ידי בעלי הון, היא מדאיגה.


כבעל טור שבועי בשם "סמרטוט אדום" (פורסם בשעתו ב"כל הזמן" – מרשת "מעריב" והופסק על ידי אמנון דנקנר כשהתמנה לעורך) שמתפרסם במספר אתרי אינטרנט, וכן כמי שכיהן בשעתו ככתב כלכלי ועורך יומון כלכלי (וגם כעורך שבועון סטודנטים, כתב מדיני ופרלמנטרי, שליח עיתון ישראלי בארה"ב ובגרמניה, בעל טורים בשורה של עיתונים), אני רוצה לכתוב על כך. אודה על תגובתך.


בברכה,
גדעון ספירו


על כך ענה לי סמי פרץ כעבור זמן לא רב בדוא"ל חוזר:


שלום מר ספירו


הערתך על שלמונים ושוחד וכיו"ב מונחים, פוסלת כל אפשרות לדיאלוג איתך.


אינני מעוניין לקבל ממך חומר כלשהו.


בברכה
סמי פרץ


הודיתי לו על התשובה המהירה והבטחתי לו כי אם אפרסם את המכתב תפורסם גם תגובתו. ובדיבורי אני עומד.


התגובה של פרץ מאוד אמוציונלית. כעיתונאי הוא יודע שעיתונאים שואלים שאלות לא נעימות את מושאי כתבותיהם, ואילו הוא מעמיד פני נעלב ופוטר עצמו מתשובות ענייניות.

תגובות
נושאים: מאמרים

37 תגובות

  1. גיל אהרנסון הגיב:

    גדעון
    טור מדויק ונכון. הערה אחת לגבי תאוריית הקונספירציה על הלל וייס והצבא:
    תרד מזה.
    בתור מי שקורא באופן קבוע חומר ימני (על תקן "דע את האויב"), אני יכול לומר לך בבטחון שהמתנחלים חושבים שצה"ל הוא שלוחם המרושע של אולמרט וברק "השמאלנים", שבא לנשל אותם מאדמת אבותיהם. השטיות של הפרופ’ המכובד וייס הן כנות לגמרי, מה שהופך אותן ללא פחות מדאיגות. הן באות מהמקום, המשותף לכל הלאומנים המשיחיים, של זלזול מוחלט בשלטון החוק ובנורמות דמוקרטיות, של ראית עולם דתית יודוצנטרית מסוכנת וגזענית, ושל אוירת "הכל מותר" השוררת בארץ האדונים בשטחים.
    לא צריך להוסיף על זה תיאוריות מגוכחות, שאינן תורמות למאבק שלנו ומרחיקות מאיתנו ציבורים שקרובים אלינו בעמדותיהם אך זקוקים ל"דחיפה" נוספת (ראה מאמרו המצוין של חיים ברעם שאף הוא התפרסם היום).

    לגבי המאמר במדור הכלכלה של הארץ:
    גם כאן לפי דעתי אין ענין של שוחד או מעל, אלא שוב, זו אוירת ההפרטה, פתיחת הרגליים המתרחבת של מוסדות שלטון וחוק (כולל העיתונות) לטובת בעלי הון, וההשפעה האמריקאית המחליאה של התלהבות והתרפסות כלפי מי ש"עשה את זה" בשוק החופשי. זה מגעיל, אך צפוי.

  2. איתן לרנר הגיב:

    שלום , שלחתי תגובה ארוכה והיא לא נקלטה בגלל הצפת ספאם . האם יש לם אותה ותוכלו לחסוך ממני לכתוב אותה שוב ?

    תודה

    איתן לרנר

  3. לנין הגיב:

    רוב אנשי השמאל המתנגדים לכיבוש רואים בהתנחלויות את אם כל חטאת, משוכנעים שרק בגלל שלמתנחלים כוח פוליטי גדול הם הצליחו "לתפוס בביצים " את המדינה 40 שנה ולגרום לה לנהוג כרצונם, בניגוד ל"אינטרס הלאומי", "הרצון הדמוקרטי" או אי אלו אמונות טפלות אחרות.
    כמובן שמדובר בהבל הבלים, רציונליזציה שאין לה קשר עם המציאות.
    צריך מידה רבה של תמימות (במקרה הטוב מדובר בתמימות) בכדי להאמין שבניית ההתנחלויות, שבוצעה ע"י כל הממשלות, היתה בעלת השפעה גדולה על המשק ומבנה החברה, היא רק טעות היסטורית, הממשלות פשוט "נרדמו בשמירה".
    האמת היא כמובן אחרת-
    מאז הכיבוש ב-1967, ישראל מפיקה מהשטחים הכבושים כל טובת הנאה אימפריאליסטית קלאסית- יצוא סחורות, חומרי גלם,קרקעות ובמיוחד עבודה זולה.
    לשם הפקת כל ה"טובות" הללו ישראל נוקטת באמצעי דיכוי חמורים, ומונעת פיתוח של השטחים ומנשלת איכרים ובכך הופכת אותם לפועלים בשביל לשמור על שכר נמוך.
    במשחק הזה המתנחלים הם רק כלי שבעזרתו מנשלים איכרים, מנצלים פועלים, גונבים חומרי גלם, בונים דיור זול ואיכותי למאות אלפי יהודים, ולמי בדיוק הולך הכסף שנשפך על ההתנחלויות? לקבלנים, חברות נדל"ן… (שמעסיקים בתורם פועלים פלשתינים זולים).

    אי לכך ובהתאם לזאת, כל הפעולות שננקטות נגד ההתנחלויות הן בלתי פרודוקטיביות בעליל במלחמה נגד הכיבוש, מהסיבה הפשוטה שההתנחלויות הן לא הסיבה לכיבוש והן רק כלי (הס מלהזכיר את הסיבות שבגללן ה"שמאל" הבורגני לא מבין את זה).
    פעולות פרודוקטיביות נגד הכיבוש צריכות ללבוש את הצורה הבאה-
    חרם פלשתיני על כל הסחורות הישראליות, סירוב של הפלשתינים לעבוד אצל מעסיקים ישראלים ופגיעה פיזית במפעלים ישראלים המעסיקים פלשתינים.
    מהצד היהודי צריך לעזור לפלשתינים לנקוט את הפעולות הנ"ל, להחרים ולנסות לעודד חרם עולמי על סחורות, לא רק שיוצרו בהתנחלויות, אלא כאלו שיוצרו בעבודה של פלשתינים וגם של חברות שמיצאות לשטחים.
    בנוסף כמובן לפעולות הרגילות.
    רק פעולות כאלו שומטות את הקרקע מתחת לרגלי הכיבוש ויכולות להפסיק אותו.
    (דרך אגב, גם כישראל מדברת על שלום, כולל אוסלו, קמפ-דיויד וכו’, היא מדברת על שלום אימפריאליסטי, עם אזורי תעשיה משותפים ואזורי סחר חופשי, קרי המשך ניצול הפועל הפלשתיני הזול והמשך המונופוליזציה של סחורות ישראליות, כלומר המשך האימפריאליזם, רק בלי התנגדות לו).

  4. גיא הגיב:

    דה מאקרק היומי והמוסף שלו הם שירת הילל ארוכהה לשורה אליטיסטית של שחקנים מובילים במשק הישראלי: אנשי הברנזה, אנשי שוק ההון, המנהלים המובילים, ובעלי ההון הידועים. גם גלובס מעניק לאנשים אלו חשיפה רבה בעיתונו בן מאות העמודים.

    כמובן שהקורא הממוצע צריך לחשוב ולהסיק מסקנות משל עצמו. לדוגמא: כשלבייב הנפיק את הנדל"ן שלו בלונדון ולאחר כחודש איבד נדל"ן זה כמיליארד דולר משווי השוק שלו, גם אז (בעת ההנפקה) ייצרו כתבות למכביר על יצירת שווי של פי 2 לחברות של לבייב, ועל הפלא הישראלי שבונה את רוסיה ושאר אירופה.

    אני רואה בעיתונות היומית מכונה שצריכה להיות מוזנת 24 שעות ביממה, שישה ימים בשבוע ועל כן אין לצפות שבמשחק כמותי שכזה, יתקבל מימד של עיתונות איכותית שגם תשיק במידה זו או אחרת לאינטליגנציה הממוצעת של האיש החושב, הספקטי, והנאור שמכיר קצת את הנפשות הפועלות בכלכלת ישראל ויש לו מושג כלשהו לגבי הכלכלה הקפיטליסטית וכיצד היא מתנהלת.

  5. גיא הגיב:

    נהנתי כתמיד מטורך המרתק ובעיקר מהחלק על ‘אלימות נשים גואה’. גם ההערה על הילארי קלינטון מעוררת מחשבה. האם תוכל להרחיב בנושא אלימות הנשים בכלל וגם על הילארי והילארי מול אובמה בפרט?

  6. גדעון ספירו הגיב:

    טורי התייחס לשטחי ישראל המאוכלסים באזרחים ערבים וכל מיני "נשמות טובות" מציעות להעבירם ולבטל אזרחותם. אין לכך קשר להחלטה אישית של מי שאינו רוצה לחיות בישראל, ערבי או יהודי.

    לYB

    לא איחלתי למחט חברון שימות, לכן אין צורך להזדעזע. הבעתי תקווה שימוגר במלחמה נגד בכיבוש. מיגורו אינו חייב להיגמר במותו.
    המתנחליחם אינם יכולים להיחשב כעם יליד אלא ככובשים.ילדיהם גם הם לא ילידים, אלא ילדי כובשים.

    למגיב שהעלה את סוגיית נטע זר בפלסטין,
    את האקספרימנט הציוני בדמותו הגזענית הנוכחית יש לפרק והוא יפורק גם אם זה יקח זמן.
    אין ספק שתרומתם של יהודים לאנושות הייתה והינה הרבה יותר גדולה בהיותם מיעוט בארצות מושבם.

  7. "עם ילידי"? הצחקת אותנו גדעון. הגיב:

    לומר כי העם הפלסטיני הוא עם "ילידי" הוא בדיחה אחת גדולה שמשום מה חלק מן הכותבים באתר הזה מרגישים צורך בלתי נלאה לחזור עליה בתקווה שהיא תקלט איכשהו אם אך יחזרו עליה שוב ושוב.

    קשה להבין על סמך מה ספירו ועמיתיו לדעה מבססים את קביעתם (הרעועה וחסרת הסימוכין9

    מעיון במפות יישוביות של ארץ ישראל שהתפרסמו במהלך המאה ה19 עולה כי חלק גדול מאד מן הכפרים בארץ ישראל המערבית לא היו קיימים כלל במחצית הראשונה של המאה הההיא.
    והנה מספר דוגמאות:
    עיון במפת הקרן לחקירת ארץ ישראל משנת 1878 מעלה כי בין יפו ליאזור קיים יישוב גדול למדי הנושא את השם "סלאמה". דא עקא שעין במפת זיאקוטין, שראתה אור בשנת 1808 הישוב הזה אינו קיים כלל!
    המתבונן הנבון על כורחו יגיע למסקנה כי אותו יישוב הוקם אי שם בין השנים 1808 ל1878, וכי תושביו הגיעו מאחת הארצות השכנות.
    עיון באיזורים שמדרום לכרמל מגלה מימצאים דומים – במפת ז’אקוטין היישוב ג’סר א זרקא אינו מופיע כלל, וכמוהו פורידיס ויישובים אחרים. אלה מופיעים לראשונה במפה הבריטית משנת 1878.
    ואלו שתי דוגמאות על קצה המזלג, האמינו לי.

    לקרוא לשוכני היישובים הללו אוכלוסיה ילידית הוא דבר מוזר מאד אלא אם כן ספירו מתכוון במושג הזה לאוכלוסיה שיושבת באיזור מסויים פחות ממאה וחמישים שנה.

    מפות ז’קוטן, למי שמעוניין לעיין בהן מצוייות באתר בית הספרים הלאומי והאוניברסיטאי.

    גדעון ידידי, הנך מוזמן לעיין בהן ולהפיק תועלת.

  8. גרציאליה סנארס-הארדיקמן הגיב:

    אולי מישהו יסביר לי את הכותרת ומדוע מדובר בטרנספר? הרי הישובים האמורים יישארו במקומם עם כל תושביהם. למשל, בקה אל גרביה תאוחד עם בקה אל שרקיה, לעיר בקה השייכת לרשות הפלסטינית? על מה יצא קצפך כאן גדעון?

  9. צבי סטפק, שוק ההון, ועורכי החדשות הגיב:

    אינני מבין מדוע נזכר לפתע ספירו לקונן על ייחצ"נו האגרסיבי של צבי סטפק וחברת "מיטב" שהוא עומד בראשה – האיש מייח"צן את עצמו כבר למעלה משלושים שנה בעזרתה האדיבה של אחותו, המשמשת כעורכת חדשות בקול ישראל כבר שנים רבות.
    במשך השנים הרגילה אישה נמרצת זו את צרכני החדשות לדיווחים מפי אחיה בכל פעם שעיסקי שוק ההון עלו לכותרות. כמעט תמיד המרואיין הבלעדי היה צבי סטפק, למרות העובדה שכמוהו קיימים עשרות, אם לא מאות, ברוקרים ואנליסטים של שוק ההון.
    הנה כך מתנהלת לה המדיה התקשורתית – חבר מביא חבר, או במקרה זה אחות מביאה אח.
    גורם נוסף שהציב את סטפק ובית ההשקעות שלו כ"מוביל" היה פירסום עונתי של נתוני קרנות הנאמנות ששודר בהרחבה ברדיו הממלכתי בקולו או בקולם של עובדיו, משל היה הדבר תוצאה של מחקר "מעמיק" ו"רציני". האמת היא שכל קורא עיתונים מצוי יכול להגיע לאותן מסקנות בדיוק מעיון שטחי במוספי הכלכלה השונים, אבל הרושם שיוצר הדיבור ברדיו מהלך כנראה קסם על רובם של המאזינים וגורם להם לחוש מעין יראת כבוד כלפי הדובר. כך שידרג סטפק את עצמו ואת בית ההשקעות שבניהולו.

    המדהים מכל שביצועי קרנות הנאמנות שלו מעולם לא "היכו את השוק" (כלומר לא השיגו תשואה עודפת על התשואה של המדדים עצמם) ולמרות זאת מעמדו נותר רם ונישא, הוכחה נוספת איך שיווק אגרסיבי וקשרים נכונים בתקשורת יוצרת לך תדמית שאינה קשורה כלל למהותך האמיתית.

    ועצה אחרונה לגולשי האתר – צאו מיד מכל מה שמריח ממניות משום שהשוק עתיד לרדת עוד ועוד, למרות כל "צפירות ההרגעה" שמפמפמים לכם אינטרסנטים ובעלי עניין.
    השנה הקרובה וקרוב לודאי גם זו שאחריה תהיה גרועה מאד לשוק ההון ומוטב להמנע מהפסדים כואבים.

  10. למוצחק הגיב:

    הפלסטינים הם עם ילידי, כי כאשר הגיעו לכאן רוב היהודים שהיגרו לארץ מאירופה במחצית הראשונה והשניה של המאה ה-20, רוב הפלסטינים כבר היו יושבים כאן כמה דורות. וגם אלה מתוכם שהם צאצאיהם של מהגרים מאזורים סמוכים בתחומי מה שכונה פעם "סוריה הגדולה", הם ילידים- כי הם בני האומה והתרבות שהיו כאן, והם נטמעו לחלוטין בקרב ילידי המקום. הם לא ניסו להקים לעצמם ערים נפרדות, בתי ספר נפרדים, מוסדות נפרדים. מהגר מבירות ליפו למשל, לא היה בשום שלב סוג של קולוניאליסט אירופאי, כמו שהיו היהודים שהגיעו לארץ מאירופה. הוא לא היה שונה ממהגר מבון להמבורג בתוך גרמניה (שגם הן היו שייכות למדינות נפרדות לפני הקמת גרמניה).

  11. גדעון ספירו הגיב:

    לגיל אהרנסון,
    ענין הקונספירציה הוא בבחינת השערה בלבד, אבל מה שביקשתי להדגיש הוא, כי כל עוד הכיבוש נמשך, העימות בין הצבא למתנחלים הוא מדומה בלבד, כי שניהם נמצאים באותו צד של המתרס. גם אם יש מחלוקת כזו או אחרת, היא משולה לכל היותר לויכוח פנים משפחתי שלא שובר את המסגרת.
    אין פירוש הדבר שעימות אמיתי לא יכול להיווצר, אם למשל יוחלט על פינוי מסיבי של התנחלויות בגדה. עימות מוגבל כזה היה בפינוי המתנחלים מרצועת עזה, שהרי הם נושלו מזכויות יתר מהם נהנו, וגם מרמת חיים שטרם הצליחו לשחזרה, על אף הפיצויים הנדיבים (והלא מוצדקים) שקיבלו. העימות נוצר בין השאר משום שמתנחלי עזה לא חשבו במונחים על אזוריים, ולא היו מוכנים להפנים את נקודת המבט של שרון לפיה מתנחלי עזה הפסיקו להיות משען לכיבוש והפכו מטרד וגיבנת, וכי את כיבוש עזה יש להמשיך בלעדיהם.
    לענין השוחד במוסף הכלכלי "מרקר". מדובר בכתבה שאפילו במושגי הליקוק והחנופה לבעלי הון חרגה לדעתי מהמקובל. השוחד לא הוזכר כעובדה, אלא רק כהערת ידיד בבחינת "לא ניפול מהכיסא" אם יתגלה בעתיד.

    ללנין,
    הפעם אני מסכים איתך.

    לצוחק בסוגיית עם ילידי,
    אין לי מה להוסיף לאחר התגובה שהופיעה תחת הכותרת "למוצחק".

    לגיא,
    כתבתי בעבר בנושא ואחזור לעסוק בכך. לענין הההתמודדות בין הילקי קלינטון לברק אובאמה, אנו נמצאים בשלביה הראשונים, ובוודאי עוד אכתוב בנושא.

  12. רון הגיב:

    אוניברסיטת תל אביב היא מקום בלי רוח הומניסטית, בייחוד בהנהלתו של הרקטור הנוכחי, דני לויתן הפאשיסט.

  13. פרופ’ חפציבה דה-סוטו הגיב:

    אין ספק כי הגענו לזמנים טובים, היכולת למנף את חולשות הקפיטליזם להצעדת האנושות ומעמד הפועלים בפרט קדימה.

    כל הפרסומות שמופיעות כאשר עושים חיפוש באתר מכניסות כמה גרושים למפעילי האתר. אז כל אלו שלא תורמים ממון הנחוץ להמשך הפעלת האתר, מתבקשים לבצע חיפוש על "מיטב השקעות" כמו שעשה ולאדק, ואז להקליק על כל אחת מהפרסומות. המפרסמים משלמים לקוצנרן גוגל, שמשלם אחוזים למפעילי האתר, וככה — גרוש אחר גרוש — המהפכה העולמית מתקדמת, צעד צעד.

  14. גדעון ספירו הגיב:

    לגרציאליה,
    דומני שאת לוקה בהבנת המושג טרנספר. יש טרנספר אלים שמתבצע על ידי גירוש אוכלוסיה מארץ האם שלה לטריטוריה אחרת, (כפי שהיה ב-1948) ויש טרנספר פחות אלים, אבל לא פחות טרנספר, לפיו מגורשת האוכלוסיה עם הקרקע עליה היא מתגוררת לרשות מדינית אחרת.
    בשני המקרים מדובר באותה כוונה: טיהור אתני.

  15. ולאדק הגיב:

    כאשר עשיתי חיפוש על "מיטב" באתר, כדי לראות התייחסויות קודמות, קפצו לי לא פחות מ-10 מודעות, רשימה חלקית למטה. האם הנהלת האתר ממליצה על מי מבין המפרסמים בו (במישרין או בעקיפין)? מה לגבי אלטשולר-שחם?

    לידר שוקי הון- בית השקעות
    חיתום וגיוס הון לחברות- מחקר וניתוח
    מסחר בניירות ערך – ניהול השקעות
    — קישור —

    אקסלנס נשואה
    בית השקעות המוביל בישראל מנהל תיקי
    השקעות, קופות, קרנות תעודות סל ועוד
    — קישור —

    אי.בי.אי ניהול השקעות
    פעילה בשוק ההון מאז 1971 מתמחה
    בתיקים סולידיים- לפרטים לחץ כאן!
    — קישור —

    ישיר בית השקעות
    פותחים תיק השקעות וטסים לאירופה!
    לפרטים נוספים היכנסו/חייגו *5551
    — קישור —

    תכלית בית השקעות
    ממוקדים בניהול תיק ההשקעות שלך
    מסלולי השקעה מותאמים אישית
    — קישור —

    ניהול השקעות מקצועי
    כלל פיננסים בטוחה ניהול תיקי השקעות
    מניות קרנות מט"ח ועוד בארץ ובעולם
    — קישור —

    תמיר פישמן – תיקי השקעות
    ניהול תיקים מקצועי בארץ ובחו"ל –
    ניהול אישי בהתאם לצרכים שלך
    — קישור —

    משקיע בשוק ההון
    בחר הצעות לניהול תיק ההשקעות שלך
    השווה מנהלים וחברות ברוקרים עכשיו
    — קישור —

    עוד קישורים ממומנים

  16. לספירו הגיב:

    אחרי תגובת למוצחק ותגובתך הבנתי שלערבים יש זכות על השטח הקרוי מדינת ישראל רק משום שהגיעו אליו (רובם הגדול) כחמישים שנה לפני הציונים. אם תסמוך על ההסבר שהם לא התנהגו בצורה "קולוניאליסטית" בלה בלה בלה תצטרך להודות שהיו באותה תקופה גם יהודים בארץ ישראל ולכן גם היהודים שהגיעו לארץ רק הצטרפו ליהודים שממילא היו פה כמו הערבים. נשאר כאמור רק הסבר הזמן אבל גם הציונים נמצאים פה כבר למעלה ממאה שנים ולפי ההגיון שלכם קנו כבר את זכות "הילידות" ובודאי ירכשו אותה אם יתעקשו ויצליחו להשאר פה עוד נניח מאתים שנה. אחרי המסקנות האלה שהתבססו על ההנחות שלך ושל המגיב למוצחק, אולי תנסה להסביר שוב למה לערבים שהגיעו לכאן לפני מאתים שנים יש פה יותר זכויות מאשר ליהודים שנמצאים פה כבר שלשת אלפים וחמש מאות שנים.

  17. סמדר כרמון הגיב:

    אני תוהה האם גדעון שפירו מדבר כנציג האיזור עליו מדובר כמועמד לחילופי שטחים? לפני מספר שנים דווקא יצא לי להיפגש עם נציגי ארגונים ערבים רדיקליים, שדווקא ראו לטובה את האפשרות להשתחרר מישראל, לפי הנוסחא של "כל שטח כבוש שישוחרר יתקבל בברכה". יש בזה מן ההגיון, אחרת איך אפשר להתלונן על גזענות ישראלית אינהרנטית ובו בזמן לא לרצות להתנתק ממנה? האם אלו מנעמי הקצבאות של הביטוח הלאומי ושאר פריבליגיות שנותנת מדינת ישראל הגזענית ולא יקבלו ברשות הפלסטינית?

  18. YB הגיב:

    הזדעזתי מכך שספירו מאחל למח"ט חברון שימות.
    לפי זווית הראיה של הרבה יהודים (גם אני) היהודים הם עם יליד בארץ ישראל, זה לא סותר את כך שגם לפלשתינים יש זכויות ושצריך להתפשר.
    מכל נקודת מבט, מה תאמר על ילדי המתנחלים שכבר נולדו בשטחים, למה להם אין זכויות של ילידים?

  19. היהודים לעולם יהוו נטע זר בפלסטין הגיב:

    הסיבה -הם מהוים גורם זר בכל מקום אליו הם מגיעים, והטענה כי פלסטין היא מולדתם היא ממש מגוחכת.
    היהודי הוא קוסמופוליט נע ונד מטבעו, ועיקר תרומתו למין האנושי הייתה בתקופה בה בה היה מיעוט בקרב העם שבתוכו ישב.

    הציונות עשתה אך רע לגניוס היהודי ולכן המסקנה המתבקשת היא כי יש לפרק את האקספרימנט הציוני ולשוב לחיות בקרב הגויים.

    האם הדברים האלה תואמים את השקפתך ספירו?

  20. גדעון ספירו הגיב:

    לYB

    אין פורמולה מתמטית מתי קבוצה נכללת בהגדרה ילידית.
    בדרך כלל עם ילידי הוא קבוצה ראשונה או קבוצת מקור שחיה בארץ בטרם בוא קבוצת ההגירה. ראה ארה"ב עם האידניאנים, אוסטרליה עם האבוריג’נים, ניו זילנד עם המאורים, ומצב דומה התרחש גם בפלשתינה כאשר ההגירה הציונית פגשה בארץ עם ילידי שחי כאן לפחות מאות רבות של שנים.

  21. YB הגיב:

    גם הערבים הגיעו באיזה שלב לארץ (בעצם כמעט כל אוכלוסיה בעולם) אחרי כמה דורות מפסיקים להיות כובשים והופכים לילידים?

  22. י.מ הגיב:

    ברצוני להתייחס לציטוט:"הפרופסור יוצא מנקודת הנחה שהמדינה הפלסטינית תהיה ללא יהודים….
    מר ספירו , מה רע בהנחה הזו , הרי כל ניסיון
    במאה האחרונות ליישב יהודים וערבים יחד נכשל כשלון חרוץ והסתיים במרחץ דמים, וכנראה שאין פיתרון זולת הפרדה בין העמים ובין השטחים.
    מדינה דו – לאומית הכשלון צפוי מראש.
    כיצד יחיו שני העמים כאשר כל אחד מהם בטוח
    שהארץ היא שלו בלבד ונגזלה ע"י האחר?
    לכן כנראה , אין מנוס מהפרדת העמים והשטחים
    ע"י פתרון הוגן ומוסכם ע"י שני הצדדים.

  23. עודד הגיב:

    בשביל רבים מאיתנו, האקליפטוס, ריחו ועליו, מזוהים עם הארץ והאדמה הזאת באופן ישיר בלתי אמצעי. האם האקליפטוס, שהגיע מאוסטרליה כדי לעזור לייבש את הביצות, קיבל מגדעון הכשר בדבר ילידותו?

    הדיון על מספר השנים המדוייק שצריך להיות באיזור כדי להפוך ל"יליד" הוא קצת מגוחך בעיני. האוכלוסיה היהודית בארץ הזאת כאן כדי להישאר, למורת רוחו של גדעון וכמה משותפיו לדרך, המחזיקים בדרכונים של מדינות אחרות לכל מקרה.

    העם הפלשתיני, גם לדעת מומחים ערבים, לא קיים מאות רבות של שנים. התגבשותו הנוכחית תחילתה איפשהו במחצית הראשונה של המאה הקודמת, כתגובה להתפתחות היישוב היהודי והציונות בארץ.

  24. גדעון ספירו הגיב:

    לעודד,
    אתה בעצמך נתת את התשובה. האקליפטוס הוא יבוא של ההגירה הציונית ולכן הוא לא יכלל במסגרת העץ הילידי, לעומת, למשל, עץ הזית, שהוא ילידי במובהק – נטוע באזורנו אלפי שנים.

    בנושא עם ילידי, אתה צריך להבחין בין ההתגבשות הלאומית הפלסטינית, שהיא באמת במידה רבה משקל נגדי ליומרה הציונית ל"גאול את המולדת" לבין הימצאותם של ערבים בחבל ארץ זה מאות רבות בשנים, בניגוד לתיזה הציונית של "עם ללא ארץ שהגיע לארץ ללא עם".

    לענין "היהודים באו להישאר", את זה עוד נראה. בינתיים הולכת וגדלה הפזורה הישראלית בעולם שעברה זה מכבר את המיליון.איש לא יודע, כמה זמן תוכל ישראל לחיות כאן על חרבה וכיבושיה. ההערכה שלי אומרת, שללא הסכם שלום אורך חייה של ישראל הוא מוגבל.

    הדרכון הנוסף הוא גם, אבל לא רק, פוליסת ביטוח,ואין בכך כל רע. כל אדם מכין לו ביטוחים ליום סגריר.אינני בעל עושר מופלג כגאידמק, לבייב או דנקנר, ולכן אין לי אפשרות לקניית נכסים ובתים שישמשו אותי עם התקרב התפרקותה של ישראל.
    אבל הדרכון הוא גם ביטוי למורשת משפחתי, שחיה מאות בשנים בגרמניה. קבלה מחדש של האזרחות הגרמנית שנשללה ממני בגין חוקי הגזע, היא גם ניצחון הנאורות על הגזענות. ועוד משהו: היום יותר מכובד להיות גרמני מאשר ישראלי.

  25. גדעון ספירו הגיב:

    לעודד,
    מאחר ואינני מחלק תעודות הכשר ילידיות קשה לי גם לענות מתי יענה האקליפטוס על דרישות הכשרות הילידית, ואולי לא יענה לעולם משום שלא יוכל להתחרות בעץ הזית. מכאן אין להסיק כי יש לעקור כל עץ או צמח שאינם ילידים.
    גם לגבי יהודים, כמו האקליפטוס, איני תומך בגירושם חזרה לארצות מוצאם, שהרי מעולם לא התנגדתי להחלטת האו"ם מ-1947.וגם כיום אני רואה בפתרון שתי מדינות פתרון ראוי, רק אני חושש שאנו הולכים ומאבדים את יכולת המימוש, וצריך להתרגל לרעיון המדינה האחת משותפת לכולם – מהים בעזה ועד לנהר הירדן.
    אשר לבחירת מקום מגוריי,הרי שמכוח היותי בעל אזרחות כפולה יש לי את אופציית הבחירה, והיא מורכבת משיקולים רבים, חלקם אישיים, חלקם משפחתיים וחלקם פוליטיים.
    העובדה שאינני רווה נחת מהמתרחש בישראל, "מתייסר" כהגדרתך, יכולה בהחלט להיות עילה להחליף מדינה, אבל יכולה להיות גם עילה להישאר ולהיאבק לשינוי.
    מכוח היכרותי את המציאות הגרמנית מחד גיסא, והשקפת עולמי מאידך גיסא, אין ספק כי גם בגרמניה הייתי נאבק נגד אותן רעות חולות שכרוכות בגזענות, בקפיטליזם ועוד, בדיוק כמו כאן.
    אני במיעוט, הן כאן, והן בגרמניה, ויש לי בעלי ברית, גם כאן וגם בגרמניה כמו במדינות אחרות של הקהילה האירופית, שאני חלק מממנה.
    אבל אני מאד מעריך שאתה דואג לי ומבקש לשחרר אותי מייסוריי.
    תבורך.

  26. י.מ הגיב:

    מר ספירו היקר,
    בהמשך לתגובתך ל – YB . נראה לי שהזיכרון ההיסטורי שלך נעצר איפשהו במאה ה-16
    ההשוואה לאינדיאנים , אבורג’ינים ומאורים
    הזויה וחסרת בסיס. לא פלא שהדיאלוג עם אנשים כמוך ועם הפלסטינים נתקע.
    כי עם בסיס היסטורי והשוואה כזו אני חושש שהסיכסוך עם הפלסטינים "ילידי ארץ ישראל המקראית" ילווה אותנו עוד מאה שנים לפחות
    עד שאתם תילמדו היסטוריה ותתייחסו אליה ברצינות

  27. עודד הגיב:

    גדעון, תודה על תשובתך המפורטת.

    לא הבנתי אם האקליפטוס עדיין לא קיבל "תעודת הכשר" ממך, כיוון שמקורו באוסטרליה, והאם יש לכרות או לעקור עצים "לא ילידים" שכאלה…

    אני תוהה: אם עדיף לדבריך להיות להיות גרמני ולא ישראלי, מדוע שלא תעביר שארית ימיך בנעימים במולדת משפחתך, במקום להתייסר בישראל, כפי שנראה שאתה סובל בה. הגירה, בכל הכיוונים, היא דבר מודרני. נתקלתי, למשל, בהרבה בריטים החיים במדינות אירופה השונות (בלגיה, הולנד, צרפת), ישראלים ופלסטינים החיים בארצות-הברית, וכו’. הטלויזיה והאינטרנט מאד מקלים על האפשרות לחיות במקום אחד ולהתעדכן לגבי הנעשה במקום אחר, במידת הצורך. מנסיוני האישי, וגם מנסיון אחרים, מזג האוויר בגרמניה לא משהו… ויש גם גזענות בשפע, יום יום, במיוחד אם אתה לא בעל חזות גרמנית ילידית — מזרחי או טורקי למשל (לא יודע איך אתה נראה, ייתכן שבעזרת מראה פניך תיטיב להטמע באופן ראשוני, עד שתתחיל לדבר).

  28. דניאל הגיב:

    מאמר מעולה, חותם על כל מלה ומלה.

  29. יוסוף הגיב:

    גידעון דע לך שאתה ושכמותך מצחיקים אותי
    איזה זכות יש לך לבקר הרי תל אביב יפו נתניה חיפה הכל זה פלשטין .
    יהיה פה שלום שכל היהודים יחזרו מאיפה שבאו
    כולל אותך שכיביכול אתתה ושכמותך תומכים בנו
    גם אתה תיצתרך ללכת או לחיות תחת שילטון פלשטיני איסלמי

  30. גדעון ספירו הגיב:

    ליוסוף,
    אני שמח שאני גורם לך לצחוק כי צחוק יפה לבריאות.
    יש לך שגיאות בעברית שמצחיקות אותי, כך ששנינו גורמים איש לרעהו לצחוק וזה בסך הכל נחמד.
    לענין השלום אני חולק עליך. לדעתי יהיה כאן שלום כאשר יהודים יפסיקו לשלוט בערבים וילמדו לחיות איתם ללא אדנות.

  31. ברוקן הארט הגיב:

    לעניין הלל וייס ברצוני להעיר כי אכן שערה משערות ראשו לא תיפול בשל השופכין שנפלטו מלועו הפעור. הסיב לכך פשוטה: גולגולתו של וייס חפה משיער.
    יש להעיר כמובן שדבריו מעידים כי הגולגולת פנימה ריקה מתוכן.

  32. יוסוף הגיב:

    טוב שאני מצחיק אותך רק חבל שלא השבתה לי
    מה יש לך לחפש בפלשטין תחזור מהיכן שההורים שלך באו רוסיה פולניה או משהו דומה
    זו אדמה פלשטינית איסלמית ולא יהודית
    ומי שצריך להיות פה אדון זה אנחנו אליכם
    ןתקשיב לשייח סאלח ותבין מה יהיה פה בסוף
    חבל על השפיכות דמים

  33. ליוסוף הגיב:

    פשוט… הייאוש כאן יותר נוח. סיבה מספיק טובה?

  34. לגדעון ספירו הגיב:

    המאמר שלך אם להודות על האמת מרתק מצד אחד, מחכים מצד שני אך אינו מבוסס על עובדות מצד שלישי.

    אינני מבין על סמך מה אתה מבסס את טיעונך בדבר מה שאתה מגדיר כ"עם ילידי".

    בהגדרה הנשענת על תיעוד היסטורי מוכח (מסמכים, תיאורי נוסעים, מפות) עולה כי מרבית האוכלוסיה הפלסטינית היגרה אל שטחי ארץ ישראל המערבית במהלך המאה התשע עשרה, וליתר דיוק במחצית השניה של המאה ההיא.

    תוכל להיווכח בנקל בעובדה הזו אם תעיין בתפרושת היישובים הפלסטינית בתחילת המאה ולקראת סופה במפות הרלוונטיות- חלק גדול מאד מן היישובים לאורך מישור החוף לא היו קיימים כלל עד לכיבוש ארץ ישראל על ידי צבאות מוחמד עלי בשנות ה40 של המאה ההיא, והם הוקמו על ידי חיילים מצבאו שיושבו באיזור כדי לבסס את שילטונו – (פעולה קולוניאליסטית לכל דבר ועניין, הלא כן?)
    נדמה לי שחוסר רצונך לעיין בתיעוד ההיסטורי – במקרה זה מפות – מעורר חוסר אמון בנכונות העובדות עליהן אתה מבסס את מאמרך.

  35. ליוסוף הגיב:

    "רוסיה או פולניה או משהו כזה"…??? מה הזלזול הזה?

    אני יקה בן יקים, עם תעודות יוחסין רשמיות. ואפילו הסבא שלי גם שיחק בארגז חול עם הסבא של מו"ל הארץ שוקן.

    נא לא לזלזל!

  36. יוסוף הגיב:

    חשבתי שיש לי עינין אם אדם רציני
    אבל תשובה אחת ממך לא קיבלתי
    אנחנו הילידים כאן אתה סתם פולש
    אז אין לך מה לחפש פה
    קח את מישפחתך ותחזור לגרמניה
    תן לנו להחזיר לכאן את אחינו הפליטים בפזורה
    ותחייה תחת שילטוננו

  37. ליוסוף שאלה: הגיב:

    האם חיים תחת שילטונכם פירושו שהיהודים יהיהו במעמד של בני חסות ("דימי") או שנחיה שאזרחים שווי זכויות בפלסטין?

הגיבו כאן

אורך תגובה מקסימלי: 1000 תווים

הרשמה לעדכונים בדוא"ל

Subscribe via Email

מומלצים