ברצוני לספר על מאורע שקרה לי ולחבריי, שכן הוא מציג בצורה ברורה ומטרידה את האלימות המתפתחת סביב נושא "ההשתמטות" (אני מעדיף את הביטוי "הימנעות"), ומי יודע – אולי מעיד על הבאות. המאמר נכתב במקור כמכתב לגדעון ספירו, אך הוחלט שעדיף לפרסמו כפי שהוא. אמש (יום חמישי, 13 בדצמבר) התקיים במלון שרתון בתל אביב כינוס ההשקה של פורום "הורים לשוויון בנטל", שכמובן דיבר בעיקר על "סכנת ההשתמטות". למעשה, נדמה כי כל התעסקותם היא עם "סכנת ההשתמטות", כיאה לכל חברה פרוטו-פאשיסטית. חבריי ואני באנו לכנס כדי למחות – הכנס היה חופשי ופתוח לציבור הרחב, ונכנסו כאשר אחד מחברינו כלוא בשלשלאות, וצעקנו "הנה, תפסנו משתמט! תראו לו מה זה! תגייסו אותו!".
בתחילה, המשתתפים הגיבו בעירוב של גיחוך וכעס, שהפכו במהרה לצעקות וניסיון לא אלים, קצת מוצדק לדעתי, להוציא אותנו מהאולם. אך תוך מספר שניות, בדרכנו החוצה, החלה המהומה. נאלצנו ללכת לצד הקיר מכיוון שהכסאות מנעו מאיתנו ללכת ישר לכיוון הדלת, וחלק מההורים ניצלו זאת כדי לחסום את דרכנו, לדחוף אותנו אל הקיר, ופשוטו כמשמעו – להתנפל עלינו. המעשה האלים הראשון – וכמובן שרחוק מלהיות האחרון – היה אחד האבות (בדיעבד גיליתי כי היה זה שלמה וישינסקי) שתפס חבר שלי, דן שמו, שלמרבה האירוניה דווקא כן שירת בצבא, וחנק אותו בעוצמה, כולו אדום מזעם, בעודו צועק "אני הייתי מפקד בצבא – ומה אתה?!".
בשלב זה, כבר פרצה המהומה. עשרות האנשים באולם התגודדו סביבנו, חלקם צועקים עלינו, חלקם מנסה להכות בנו (דחפו חבר אחר שלי, אלכס, לרצפה, חבר אחר, יונתן, נבעט בעוצמה). היה להם מבט של רצח בעיניים – אני מניח שלא התכוונו להרוג אותנו, אבל בהחלט לכלות בנו זעמם. מפה לשם הצלחנו איכשהו לגרור את כל המהומה החוצה, בעוד המתונים יותר – שמא אומר האמהות – צועקות עלינו "תתביישו לכם!", "חלאות!" וכו’. בזמן הזה כבר ניסו למנוע מאיתנו להסתלק, בעזרת השיטה הידועה של ריתוק לרצפה והלימת מכות. אני, שסולד מאלימות ומפחד ממנה, הצלחתי לברוח מהר יותר, לחטוף פחות זעם ומכות ולעלות קצת למעלה, כדי לגלות שהשומרים לא נותנים לנו לצאת החוצה. אחד המארגנים צעק עליהם שימנעו זאת מאיתנו, והם אכן מנעו זאת בכוח. לשאלתי "מה, אין כאן חופש ביטוי?!" הוא ענה "חופש ביטוי? לא יהיה לכם שום חופש ביטוי, חלאות! המשטרה תראה לכם מה זה חופש ביטוי", או ניסוח דומה, שהבהיר שבהיותנו "משתמטים" איננו זכאים לכלום. בדרך לא דרך, שאיננה ברורה לי עדיין, הצלחנו חבריי ואני לברוח החוצה מן האולם והמלון. אנשי הביטחון עוד רדפו אחרינו קצת, אבל נמלטנו. ההורים הזעיקו את המשטרה, שאם היתה מתפקדת כראוי, היתה צריכה לעצור אותם על תקיפה. מעולם בחיי לא ראיתי ניסיון ללינץ’, ואולי משום כך, יום אחרי, אני עדין בהלם.
האלימות שהפגינו ההורים היכתה אותי בתדהמה – הם היו יותר אלימים וזועמים אפילו מחיילים שראיתי בהפגנות בשטחים. חבריי, "למודי קרבות" מול המשטרה ומול פאשיסטים אחרים בהפגנות, גם הם היו בהלם מהתגובה – היא עד כדי כך היתה חסרת כל פרופורציה להתנהגותינו, שאני מודה שהיתה פרובוקטיבית במידה זו או אחרת. מצד שני, מי שמנהל מסע פוליטי אמור להיות מודע לאפשרות של תגובות כמו שלנו, שמיותר לציין שלא היתה אלימה כלל וכלל, סה"כ "הצגה" שמקצינה ומגכיחה את הנוכחים בקהל ואת מטרות הפורום. אף יותר מכך – למרבה האירוניה, הנוכחים לקחו את ההתנהגות שהצגנו כהקצנה להתנהגותם, ומימשו אותה.
והבוקר, כשקראתי עיתון (משום מה אנחנו מנויים גם על "ידיעות אחרונות", מסיבה שאינה ברורה לי) – נדהמתי לגלות שאנחנו "פעילי שמאל אלימים" שהיכינו אב שכול (כמדומני הוא היה הבחור שהתנפל על דן, כנראה נפגע כשניסו למנוע ממנו להרוג אותו במכות וחנק), ושפורום הורים בעד שוויון בנטל בכלל אינו מתכוון לרדוף את המשתמטים. כמו-כן, מסתבר, קראנו קריאות נאצה אל עבר ההורים – כדוגמת "ניאו-נאצי" וכדומה. משעשע למדי בהתחשב בעובדה שכולנו נכדים של ניצולי שואה, ובשיח בינינו אנחנו נמנעים תמיד מלהשתמש בכינוי הזה. דווקא אחת האמהות, שהתחילה לצעקו עלינו, היא שאמרה את המלים הללו – "אתם אלה שריססו על הבית שלי אתמול ניאו-נאצית?! מי מכם עשה את זה?!". בידיעה ב"מעריב", אגב, זיהו אותנו עם תנועת "פרופיל חדש". הגם שחלקנו פעיל במסגרת תנועה זו, לא פעלנו בשמה או מטעמה כלל וכלל.
אם האלימות שראיתי אתמול הפתיעה אותי – השקר בתקשורת מוטט את מעט האמון שעוד היה לי באנשים. לא נקטנו בשום אמצעים אלימים, כל מי שהיה באולם יכול להעיד שחלק מהנוכחים היו צריכים ממש למנוע מההורים ומצעירים אחרים שהרביצו לנו, מלפצוע אותנו קשה או אף יותר, שאנשים עטו עלינו זועמים בניסיון להכות בנו, שקבוצת אנשים מהאולם החזיקה את אלכס על הרצפה בניסיון למנוע ממנו לברוח, בעודם מכים אותו באגרופים בפנים, שחנקו אותנו וניסו למנוע מאיתנו לצאת – בקיצור, שהאלימות באה מכיוון ההורים.
מאז תחילת הקמפיין המזוויע הזה, בניצוחו של האלופאשיסט אלעזר שטרן, אני מזועזע יותר ויותר מיום ליום. מאז נתלו הכרזות על כל אוטובוס שלישי כמעט, בעלות של מאות אלפי שקלים, אם לא מיליוני שקלים, אני מרגיש מאוים. מאז אמש – אני מפחד ממש. מפחד, כי האלימות של אנשים שדורשים שירות צבאי לכל היא מטורפת. מפחד, כי כשהורים בעד גיוס מכים – בתקשורת אנחנו הפעילים האלימים. כל תקופת פעילותי הפוליטית הייתי משוכנע שיש בקרב הקהילה האקטיביסטית הקצנה של תיאור התנהגות המשטרה, החיילים והלאומנים. אמש ראיתי במו עיני שאין. להיפך, דווקא יש ריכוך. צריך להצביע ולצעוק כאן על סכנה אמיתית – אנשים נהפכים יותר ויותר אלימים ולאומנים, המדינה נדחפת – סליחה, דוחפת עצמה – לכיוון פאשיסטי יותר ויותר. כבר היום חלק גדול מאוד מתושביה של מדינת ישראל נמצאים תחת משטר צבאי, חלק גדול אחר משולל שוויון זכויות. לא רחוק היום בו נהיה גם אנחנו, השאר, במצב זה.
אינני יודע אם הצלחתי להעביר את הזוועה שראיתי אמש במלואה, ואני בטוח שלאנשים פעילים כמו חלק מהקוראים, ואפילו כמו חבריי שמוזכרים כאן, אין זה חדש. עם זאת, הרגשתי צורך עז להעלות לכתב את שאני חש, לפחות בנושא האלימות הנ"ל (על כל נושא הקמפיין הפאשיסטי והמיליטריזם בארץ בכלל יש לי עוד הרבה מה לומר). כולי תקווה שהסיפור לכל הפחות מעורר עניין במידה זו או אחרת.
מי יתן והמצב לא יסלים, מי יתן ונמצא עצמנו בחברה שפויה יותר.
מי זה "האנחנו" במשפט "משום מה אנחנו מנויים גם על ידיעות אחרונות מסיבה שאינה ברורה לי"?
שאלה נוספת: בתקשורת נטען כי מקרב המפגינים נשמעו ביטויים שהכילו את המילה "נאצי" ואשר הופנו אל שלמה וישינסקי.
האם הדבר נכון?
אנחנו – אני ומשפחתי.
לגבי הכינויים – מר וישינסקי גם טען שנתנו לו אגרוף בפנים, ואח"כ שינה את גרסתו ל"אחד השמאלנים פצע אותי, פגע בי עם האצבע שלו, אולי בטעות כי הוא ניסה להצביע עלי" (או הערה דומה, בכל מקרה זה מה שכתוב ב"מעריב"). בהתחשב בעובדה שלמעשה הוא התנפל עלינו והתחיל את כל המהומה, לא הייתי ממש לוקח ברצינות משהו שהוא אומר. כפי שציינתי במאמר, אנחנו לא נוהגים לכנות כך אנשים. עם זאת, כן קראנו לעבר אנשים מסוימים שהיכו אותנו "פאשיסטים". יכול להיות שבאזני ההורים הזועמים המילים הללו בעלי משמעות זהה, למצער.
"כמו-כן, מסתבר, קראנו קריאות נאצה אל עבר ההורים – כדוגמת "ניאו-נאצי" וכדומה. משעשע למדי בהתחשב בעובדה שכולנו נכדים של ניצולי שואה, ובשיח בינינו אנחנו נמנעים תמיד מלהשתמש בכינוי הזה. דווקא אחת האמהות, שהתחילה לצעקו עלינו, היא שאמרה את המלים הללו – "אתם אלה שריססו על הבית שלי אתמול ניאו-נאצית?! מי מכם עשה את זה?!".
אני חושב שפיסקה זו מבהירה שהפעילים לא השתמשו בכינוי "נאצי".
אין ברירה, פלג, חייבים להמשיך לעשות את אשר אתם עושים. חייבים להמשיך ולפמפם תחת כל עץ רענן ותחת כל זיהום-רחוב פרסומי את החובה המוסרית של כל אדם בישראל "להשתמט" מהצבא. כבר היום הנושא בכותרות, וחייבים להשאיר אותו שם. לא בכדי הוקם "הפורום לשוויון בנטל". הוא הוקם כדי להילחם בתופעת "ההשתמטות" הצוברת תאוצה, ועלינו החובה להמשיך ולהאיץ אותה, עד שיתפרק הצבא מעצמו.
כל הכבוד לפלג ולחבריו על הפעולה היצירתית והחשובה. כן ירבו!
אגב, זה לא שהמדווחים לתקשורת לא ראו מה קורה, הם פשוט "יודעים" למי מותר להרביץ ולמי אסור.
לדעתי לא רצוי להפגין למחות בתוך אולם פרטי להבדיל מאולם ציבורי כמו אולמות האוניברסיטה למשל. גם אנחנו לא היינו רוצים שפרובוקטורים יכנסו לאולם פרטי שבו אנו עורכים כינוסים. את המחאה הנכונה הזאת היה אולי רצוי לערוך מחוץ למלון בזמן כניסת ויציאת המשתתפים.
שנית בכל פעולה רצוי ואפילו הכרחי לצרף צלמים רצוי צלמי וידאו.
לכל המתעניינת – אסופה קצרה של דיווחים בתקשורת האינטרנט:
— קישור —
— קישור —
(שימו לב שב"אנרגי’" שלמה וישינסקי טוען שנראינו כמו "ניאו-נאצים"… חייבים לתת לבחור הזה קרדיט על היכולת לשלב את האימה המטורללת מהקבוצות הניאו-נאציות שהיו פופלריות בתקשורת לפני מספר חודשים, עם השנאה המתגבשת ל"משתמטים"…)
דווקא וואלה יצאו במאמר יותר "אוהד", מפי עיתונאי שממש היה שם באולם, ולא ציטט את "פורום הורים לשיויון בנטל", למרות ההתנצלויות הרבות של הכותב שמבהירות שהוא נגד "השתמטות" וכו’ וכו’:
— קישור —
פלג סנפיר, על הכבוד על הדיווח האישי אחרי ההפגנה!
פלג ספיר קראתי את הכתבה בידיעות אחרונות והיא לוותה בסרט המתעד את ההפגנה שלכם.ניראה בברור שהאלימות היחידה באה מצידכם האנרכיסטים תמוה שאתה מנסה לטשטש את מה שתועד וניראה כמו מחזה אימה אלים של חברה צעירים מן תפוז מכני כזה נגד אנשים מבוגרים ואף זקנים.
קשר לכתבה בYNET — קישור —
שבא יש גם צילום של הארוע
להערכתי פלג מבייש את עצמו ואת השמאל בהצגה
המטומטמת והאלימה והכל מתועד .
הייתי אומר שעל מןפע האימים המגוחך הוא צריך להתנצל בפני בשמאל הקיצוני אותו הוא מבייש.
כולנו ראינו את כל הצילומים, וכולנו מבינים את התגובה השקרית שלכם. נדמה שאתם מגיבים מטעם.
ברור לחלוטין שאת הצילומים צילמה חברה ששכר הארגון שהפעיל את הכנס, במטרה לתעד אותו. ברור לגמרי שהם צילמו את מה שהיה על הבמה – ואת האנרכיסטים מתפרצים לבמה ומעלים את ה"מופע" שלהם, שלווה אמנם בצעקות, אך לא היתה בו כל אלימות נגד המשתתפים בכנס אלא רק "אלימות" מומחזת נגד אחד האנרכיסטים שהתחפש למשתמט. אין צילומים ממה שארע אחר-כך, ולא בכדי. כדברי פלג, וממכתבו ברור לחלוטין שהוא דובר אמת, העליהום והכמעט לינץ’ שנערך במפגינים ארע בשעה שניסו לצאת מן המקום, וגם אחרי שיצאו משם עוד המשיכו ורדפו אחריהם. "משום מה" לא הציגו בפנינו את הצילומים האלה, אם צולמו. קראו ב"וואלה" תיאור הארוע מכתב שהיה שם, שעל פי עדותו אינו מאוהדי האנרכיסטים דווקא. גם הוא הזדעזע מהאלימות שהופנתה כלפיהם. ראו קישור בתגובתו של כותב המכתב, פלג, כאן למעלה.
יוצא שהשאלה היחידה שנותרה ללא מענה היא – מי משלם לכם, בני וגיא, על התגובה הזאת.
שחר
ראיתי את הקטע הפרובוקטיבי שפלג וחבריו "הציגו".
האם הם או פורום דומה הגדה השמאלית למשל היו נותנים פתחון פה דומה למתנחלים או חסידי טרנספר .
"הכניסה" שלהם הייתה אלימות לשמה !
זה לא נראה ככה בצילומים…בקיצור…תתנצלו..יצאתם קצת (הרבה) אהבלים.
התיעוד המצולם מראה רק את ההצגה שעשו המפגינים. "האלימות" כביכול היא חלק מההצגה ואין שום אלימות מצד המפגינים כלפי הנוכחים. ההצגה כפי הנראה לא לטעמם של המגיבים לעיל ויותר נכון, קצפם כנראה יוצא על תוכנה. המגיב בשם בני מפז משקר במצח נחושה כאילו שרואים שם את המפגינים נוהגים באלימות כלפי אנשים מבוגרים וזקנים.
מה שקרה אח"כ ולזה כנראה מתכוון פלג ספיר לא מתועד בכלל.
ההתנהגות האלימה של וישינסקי וחבריו, היא תוצאה של הסתה שמתקיימת בחברה הישראלית נגד "המשתמטים". התקופה האחרונה אופיינה בהאלהת הצבא והשירות הצבאי, חוסר טולרנטיות כלפי אלו שלא משרתים באופן שלא היה אופייני לחברה הישראלית כבר שנים, והיה נראה שהיא עברה אותו.
הדבר התמוה ביותר, הוא ש"ההשתמטות" בישראל,היא נמוכה בהרבה מזו שהייתה בארה"ב בזמן מלחמת וייטנאם, וממדינות מסוימות באירופה שהשירות הצבאי בהן הוא חובה משום מה. אנשי הצבא, מנסים לכוון את זעם הציבור כלפי "המשתמטים", על מנת להסית את הזעם מהם על רקע המלחמה המטופשת שאליה הובילו בקיץ שעבר, והניסיונות שלהם לפני כל תהליך מדיני להכשיל אותו, בטענה שהוא עיתפוצץ לנו בפנים.
ןיסינסקי הוא אישיות ציבורית ותיקה והתנהגותו היא ללא רבב .חבל שאתם מוסיפים חטא על פשע ומנסים למראית עין להפוך לקורבנות למרות שאתם התוקפים .קצת רחמים על אב מבוגר ושכול .
התנהגות האלימה והדוחה מרחיקה אתכם מהיעד תנסו להיות חיוביים ולעשות כנסים הפגנות וכו בעד ההשתמטות ולא בדרך קמפיין שלילי .
יצאתם פה מטומטמים והועלתם לגיוס שנוא נפשכם .
I have to say that the video footage from YNET is pathetic! The cameraman seemed to "conveniently" stop filming once the anarchists tried to get out. As it stands from the footage, this demonstration was a highly creative attempt by the anarchists to state their case.
On a side note, did anyone see todays yedioth? I seems that pretty soon people who do not enlist will have a hard time getting a driver’s license.
Pure faschizm
מקווה שתנקטו באמצעים המתאימים נגד אמצעי התקשורת שסיקרו את האירוע באופן מגמתי וכוזב.
הגדיל לעשות עיתון ידיעות אחרונות בכתבה שכל כולה הוצאת לשון הרע
הדבר דורש התערבות של עו"ד, כולל הכל, מכתבי אזהרה, דרישת התנצלות, תביעת דיבה
מעט מאד אנשים קוראים הגדה השמאלית, כל ישראל קוראת ידיעות ומעריב. אמנם תדמיתנו היא לא הדבר החשוב ביותר, אך זה בכל זאת מקומם ביותר
בהצלחה בהמשך הדרך
לפני שאתה נותן "עצות" קודם תתנצל על השקרים שהפצת כאן.
לגבי וישינסקי, מקובלת עלי הגרסא שבמאמר
אכן הגיע הזמן שתתבעו ואז תתגלו בערוותכם הרי גם התגובות שלכם באתר רוויות באלימות.,
וניראה לי שאם הייתם מבקשים אהדה לא הייתם מתפרצים במופעי אימה מגוחכים .
— קישור —
עצומה לחוק הגנה ופיצוי למושמטים
=======================
במיוחד בימים אלה, שבהם ההסתה נגד מושמטי צה"ל מטפסת לרמות שלא הכרנו, יש לקרוא תיגר על הצעות הפטריוט-נבלים מבית מדרש האלוף שטרן ושות’, באמצעות הצעה לחוק שתהיה בסיס לדיון מעשי על פיצויים העתידי של מושמטי צה"ל, בימים שכולנו חייבים לקוות ולהאמין בהם, אחרי שנעבור את הפאשיזם:
מושמטי צה"ל הם מלש"בים בעבר ובהווה שלא התאימו לשירות בצה"ל, והסיבות הן רבות ומגוונות: בין אם מסיבות בריאותיות, בין אם מסיבות של חוסר התאמה אישית למערכת ובין אם מתוך אי התאמה לצרכים ולאסטרטגיות הגיוס של צה"ל, ולפיכך שוחררו כולם על פי חוק, בין אם לא שירתו בכלל ובין אם לאחר תקופה מסויימת של שירות, חלקם לאחר שכושרם לשרת נפגע במהלך השירות.
למרות שכל מושמטי צה"ל שוחררו על ידי הצבא על פי חוק, דבקו בהם סטיגמות של מתחזים ורמאים שהפרו את החוק ואף בוגדים ("משתמטים"), או סטיגמות כוללניות המטילות בהם אי-יציבות נפשית.
עקב סטיגמות אלה נגרם נזק לחייהם המקצועיים והחברתיים של מושמטים בכל הרמות. הם התקשו למצוא עבודה בכלל או עבודה ברמה ההולמת ליכולתם וכישוריהם, ונערמו עליהם קשיים בהשגת רשיון נהיגה. הצבא גם לא הכיר במושמטים שכושרם נפגע במהלך השירות כנפגעים על ידו. המדינה גם אינה עושה דבר כדי להגן על מושמטים ועל שמם הטוב מפני הסטיגמה החברתית המוטלת עליהם, שהיא למעשה הכפשה החוזרת ונשנית מדי יום), ומפני גורמים פוליטיים ואחרים, שמנצלים את הדעה הקדומה כלפי מושמטים כדי ללבות את האש נגדם (כפי שראינו לאחרונה במדיניות ההסתה שניהלו האלוף שטרן ופוליטיקאים כנגד המושמטים, והקריאות של מנהלים בכירים כמו אגסי מ"אדובי" שלא להעסיקם, והצעות חוק של פגיעה בזכויות האדם המועלות נגדם בכנסת), וזאת למרות שהמדינה כגוף שהשמיט אותם באמצעות הצבא, נושאת באחריות למצבם.
אין צורך לומר שדימויים העצמי ובטחונם העצמי, האישי והחברתי של מושמטים רבים נפגע ומצב זה הופך אותם לקורבנות פוטנציאליים לניצול מכל הסוגים, היות והתחושה המוחדרת בהם היא שהם "לא מספיק" משהו, לא מספיק נאמנים, לא מספיק כשירים, לא "כמו כולם", וכו’, והדבר מערער את סיכוייהם לחיות בחברתנו כבני אדם בעלי כבוד.
חוק הגנה ופיצוי למושמטי צה"ל אשר לחקיקתו קוראים הח"מ, מבקש לשנות מצב זה, ולהלן עיקריו:
מדינת ישראל תכריז בזאת כדלהלן:
1. מדינת ישראל מכירה באחריותה לנזקים שנגרמו למושמטי צה"ל הן ברמה המקצועית והכלכלית, והן ברמה האישית והחברתית – הן בנזקים שנגרמו למושמטים באקט החד פעמי של השמטתם או בתהליך שגרם להשמטתם, והן בנזקים המצטברים, הכלכליים, החברתיים והנפשיים, שנגרמו להם במהלך חייהם ועשויים עוד להיגרם.
ב. מדינת ישראל תגן על מושמטי צה"ל מפני הסתה והכפשה באמצעות
1. תיקון חוק לשון הרע והחוק נגד הסתה בהתאמה, על פיו:
1.1: כל המייחס למושמטים, באופן כוללני או פרטני "השתמטות" (שפירושה עבירה על החוק), מבלי שבידו ראייה לכך, עובר על חוק לשון הרע וייענש בהתאם עפ"י הקבוע בחוק.
1.2: כל המציע לשלול ממושמטי צה"ל זכויות אזרחיות, דינו כדין מסית וייענש בהתאם עפ"י הקבוע בחוק נגד הסתה.
2. הגברת האכיפה של חוק חופש העיסוק האוסר על אפליה כנגד מושמטי צבא, והחמרת הענישה כלפי מעסיקים המפלים לרעה מושמטים, וכן תוחמר הענישה הפוגעים במושמטים במידה שהם עוברים על החוקים להגנת מוגבלים נכים ומוגבלים.
3. הסברה וחינוך הציבור לדעת שהתפיסה לפיה הצבא מהווה מדד יחיד לערכו של אדם היא תפיסה מוטעית.
ג. מדינת ישראל תפצה את מושמטי צה"ל באופן רטרואקטיבי בשתי רמות:
1. ברמת הנזיקין שנגרמו כתוצאה מאקט ההשמטה החד-פעמי יפוצו מושמטי צה"ל עבור ימי עבודה חסרים, הוצאות מיוחדות שנגרמו בחיפוש עבודה, והשלמת הפער בין משכורת שקיבלו בפועל (אם קיבלו) לבין משכורות שיכלו לקבל בהתאם לכישוריהם, לולא מנעה מהם הסטיגמה פרנסה ברמה הולמת. כמו כן יפוצו מושמטי צה"ל על הוצאות שהיו להם תוך נסיון לשקם את כבודם האישי ובטחונם העצמי בשל הסטיגמה שהוטלה עליהם,כגון הוצאות לטיפול פסיכולוגי וכד’, וכן הוצאות על חיפוש עבודה.
2. מושמטים שהשמטתם נגרמה כתוצאה מפגיעה במהלך השירות (סדיר או מילואים) אשר פגמה בכשירותם הבריאותית, יפוצו באופן זהה.
כתבתי רשימת תגובה בבלוג שלי באתר רשימות:
— קישור —
אנ י מסכים המשתמטים הרמאים וגם המושתמטים בעל כורכם צריכים לקבל את אותם תנאים כמו האברכים המושתמטים שתורתם אמונתם ולקבל קיצבאות ושלמונים לאורך שנים ,ויהיה ה" בעזרת היהודים המותמטים לאורך הדורות .
פלג ואחרים;
ראשית כל, כל הכבוד על היוזמה הברוכה כנגד הפשיזם הפורץ את גבול עצמו לאחרונה, בקמפיין המזוויע הזה.
דבר שני, מזה זמן שאני חושב שיש מקום לתגובת נגד ציבורית, אי אפשר לשתוק עוד נוכח ההסתה המליטריסטית הפרועה הזו, כלומר הפגנה.
אני בעד לארגן הפגנה מסןדרת בעד "ההשתמטות" לצה"ל, כן פשוטו כמשמעו.לא סתם אי גיוס. כלומר, אני מניח שזה עלול להוות בעיה חוקית, אז בטח זו יכולה להיות הפגנה כנגד הקמפיין המתלהם הזה, בעד חברה אזרחית, חופש הבחירה וכדומה..
לאו דווקא הפגנה שתתחיל ותגמר ב"די לכיבוש די לציונות אנחנו נגד צהל ובעד הפלסטינים הכבושים", אלא ברית ספציפית של מי שמסרבים לשרת את הכיבוש, את הצבא , פציפיסטים, בכלל כל מי שלא רוצה להתגייס לצבא (הישראלי או בכלל), מכל מיני סיבות, החל מאישיות ועד אידיאולוגיות, ו/או כל מי שרוצה חברה אזרחית ומתנגד לאלימות הציבורית הזו ולהסתה הפשיסטית החמורה הזו שאנו עדים לה לאחרונה.
מי מרים את הכפפה?
פחחחחחחחחחח…. נטל ההשתמטות… מצחיק מאוד. ממש נטל.
סיפור מחריד, אף-כי אינו מפתיע.
אולי מומלץ לפנות, למשטרה ולבתי-המשפט – לא משום, שיש לי איזשהו אמון בשקצים הציוניים=פשיסטיים האלה, אלא מכיוון, שלא ייתכן, שלנו יפתחו תיקים פליליים על ימין ועל שמאל על כל פרשנות שוטרית מעוותת לכל דבר-שטות, ואילו חלאה, כוישינסקי דנן, יתהלך חופשי ומאושר.
אני מצטער שלא הייתי שם איתכם.
שאלת תם: למה ההורים חושבים ששיוויון חייב להיות שכולם יהיו בצבא במקום ששיוויון יהיה פטור מקיף של כולם מהצבא, וגיוס של אלו שרוצים להלחם בתשלום הוגן?
זה עתה שלחתי לך דואל. אני בעד ארגון הפגנה כבר מזה זמן רב, בקיץ ניסיתי לגרום ל"פרופיל" לעשות משהו בנידון אך כלום לא קרה. צור עמי קשר ונארגן משהו…
ואם ינסו להשתיקנו, בטענות חוקיות – אין בעיה. יש בג"ץ בישראל, הדרך אליו ארוכה ולכל אורכה, יש הזדמנויות מעולות להתראיין – ולהפיץ משנתנו…
כל הנמנע משירות צבאי יכול לעשות שירות לאומי, אזרחי, כמקובל ברבות ממדינות העולם המערבי, ולקבל את אותן זכויות של חייל משוחרר.
כולל כל ה"מושמטים" למיניהם מסיבות כאלה ואחרות.
משום מה, ואני מכירה לא מעט משתמטים ומושמטים, איש מהם לא טרח לעשות זאת.
למה?
כי לא התחשק להם.
בזמני לא היה קיים דבר כזה, שירות לאומי, חוץ מלבחורות דתיות. (בכל זאת עשיתי כל מיני שירותים חברתיים שאני בחרתי בהם, כמו למשל – למען המושמטים).
אבל אני מבין את כל מי ש"לא מתחשק לו" לעשות שירות רק בשביל להשביע את רצונך ורצון אנשים הדוברים וחושבים בטון הפטרוני שלך.
המושמטים לא חייבים לחברה הזאת כלום אלא להיפך.
מושמט
כדאי שתתחיל בבית ,ספירו בכתבה האחרונה כותב על המשתמטים ועל פדופילים באותו קטגוריה .לכן כדאי שתתחילו את מסע ההסברה בגדה השמאלית המצב לא מזהיר עבורכם
האם ההורים שבעד נטל השוויון הם הם באמת קהל היעד לפעילות אנרכיסטית??? נשמע קצת מגוחך או הזוי
לא יודע מה היה אחרי מה שרואים בוידאו, אם כי נוטה להאמין לפלג. אבל:
לדבר בכנס ללא רשות דיבור- זו אלימות. לא קשה, אבל אלימות. לצעוק, להפריע, להשתולל- זו גם אלימות.
לערוך ‘מופע’ כזה, ללא תיאום, רשות, אישור מארגני הכנס- זו גם אלימות.
כל זה כמובן לא מצדיק אלימות כלפיכם, אך אין ספק את הדו-שיח הזה, או בעצם- את הסגנון- אתם הגדרתם..
ועם אבות שכולים לא הייתי נכנס לעימות מכל סוג שהוא. למרות שאינני מסכים עם שלמה וישינסקי, לדוגמא, בהתלהט הרוחות, ומבלי לוותר על דעתי, הייתי מרכין את הראש, מחכה שיעבור.
צריך הסבר לזה?
תנועת יש גבול בחרה להעניק ל"מאבק בהשתמטות" את אות עמוד הקלון. קישור לטקסט שמסביר למה:
— קישור —
אני משתמט ואין לי עם זה בעיה ונמאס לי כל הזמן להצטדק והאמת שיש יותר משתמטים ממה שמפרסמים ושלא ינסו לשכנע אותנו עם התירוץ המוסרי כי במדינתינו הקטנה כבר אף אחד לא מוסרי ומי שמוסרי תמיד אוכל אותה אם כל המשתמטים מכל הסיבות יתאחדו אז המדינה כבר תבין שזה לא תופעת יחיד ושבכח אי אפשר לפתור כלום אנחנו כבר לא ילדים וכל מה שמנסים להפחיד אותנו שיבינו כבר שעלינו זה לא עובד ופה כל אחד מחליט לגןפו אם לעשות צבא אנחנו לא שייכים לשום גוף או לשום ארגון
מעניין שמרוב אלימות שהופנתה כנגד המפגינים, היחיד שנפצע (ופציעתו תועדה יש לומר) ונזקק לטיפול רפואי היה וישינסקי. אני גם תמה איך הייתה מתקבלת הפרעה דומה מצד כמה כהאניסטים בכנס של חד"ש. אין לי ספק כלל שהיו מבקשים מהם יפה להתפנות ומלווים אותה בידידות ליציאה.
"שמעת את המ"מ אומר *לו* להמשיך", כמובן, לא "לא".
התנצלותי על פליטת המקלדת.
אמית משתמט מסימני פיסוק
קראתי את המאמר. דע לך, שאתה עצמך לא נקי. שמעת את הנהג אומר שהוא עייף, שמעת את המ"מ אומר לא להמשיך, ותמכת במ"מ משום שאתה מבכר את המ"מ שלך שנפצע (באשמתו שלו. צדק פואטי שהוא נפצע ואף אחד אחר לא) על פני הנהג משום שהוא "ערס וג’ובניק"?
ערס הוא יכול להיות, אבל ג’ובניק? הנהג הוא נהג של יחידה קרבית. הוא תומך לחימה. שירותו הצבאי לא קל. ולו, בניגוד אליכם, לוחמים חביבים, אין המון הקלות כשהוא נהיה פז"מניק. הוא עדיין ימשיך לנהוג שעות ארוכות.
אם נמנעת מלהעיד לטובת הנהג וביכרת את המ"מ שלך, כי הוא המ"מ שלך, לא משנה מה יעשה, תרמת להשנות מקרים כאלה שוב ושוב.
מה לך כי תלין?
למה שלא תחפש את משמעות המונח "אירוניה" במילון?
במשפט שהזכרת אסף מבקר את הלך המחשבה וההתנהגות של עצמו באותה תקופה…
אולי לא שמת לב אבל המאמר טוען שהמערכת מעקמת כמעט כל מי שנכנס אליה וגורמת לו לחשוב ולהתנהג בצורה שרק ממרחק הזמן והמקום הוא יכול להבין כמה היא זוועתית.
מה שהמאמר לא עושה הוא להתמודד עם האלטרנטיבות. לפעמים הידיד של הגרוע, הוא העוד יותר גרוע.
עוד דבר שהוא לא עושה הוא לכמת את האחריות האישית של היחיד שנופל לתוך "המכונה מהגהינום".
יש פה הנחה מובלעת שאם נפלת לתוך המכונה, בעל כורחך אתה נהפך למשת"פ. האלטרנטיבה היחידה היא לא להיות בה.
כן, למעשה זה בדיוק מה שהיה נעשה בכנס של חד"ש. היטפלות לפעילי שמאל היא לא דבר חדש במדינתנו, ורוב רובם של הפעילים לומדים לעבור על כך בשתיקה. מקסימום תלונה פורמלית במשטרה שלא מגיעה לשום מקום.
מי שעקב אחר הדיון והקישורים אליהם ניתנו הפניות יודע כי וישינסקי שינה את גירסתו וכבר לא טוען שהותקף אלא שכנראה נפגע בטעות (למשל ב-nrg). הפציעה עליה מדובר היא שריטה בשפה. כתב וואלה שהיה במקום דיווח שוישינסקי התחיל את האלימות וכי האלימות הייתה חד-צדדית, על כן סביר להניח שוישינסקי נפגע על-ידי אחד מבאי הכנס האחרים.
זה דומה לכך שוישינסקי טען שכונה "נאצי", מה שלא הוכח, אך בראיון ל-nrg הוא אמר שאנשי המיצג "נכנסו בפתאומיות ונראו קצת כמו ניאו נאצים". בסרטון ב-ynet רואים כי המיצג נערך כדקה ושהבקשה לצאת התקבלה ללא ויכוח. מטרת האלימות לא הייתה להוציא את הפעילים החוצה.
הארגון "פורום לשוויון בנטל" שאירגן את הכנס, בחר לעצמו שם נלעג. בתי-הספר היחידים בת"א שבהם ממוצע הגיוס נמוך מהממוצע הארצי הם דב הוז, נעמ"ת, רון ורוז מצקין – תיכונים "מקצועיים" ו"טכנולוגיים". כך גם שלושת התיכונים בעלי אחוזי הגיוס הקרבי הנמוכים בארץ (בקרב הציבור היהודי) דב הוז בת"א, תיכון תל"ם בב"ש ותיכון מקיף תמ"ר בר"ג. במכבים-רעות, רעננה וכפר-סבא אחוזי הגיוס גבוהים יותר מאשר בנתניה, רמלה ובת-ים. התמונה שהנתונים האלה יוצרים היא שאחת מהסיבות המרכזיות להימנעות מגיוס לצבא היא כלכלית, ואלה הנמנעים מגיוס יכולים ללמד את וישינסקי כמה וכמה שיעורים על מה זה "נטל".
מי שמדבר גבוהה גבוהה על שוויון שלא יעשה לעצמו הנחות. לפני שמאיימים על בני-נוער בשולי החברה שלא יתקבלו אליה אם לא יתגייסו לצבא, ראוי שהמדינה לא תשתמט מחובתה לספק להם חינוך הולם ורווחה ולהגן על זכויותיהם החברתיות. וישינסקי רוצה לתלוש נערים שפעמים רבות נדרשים לפרנוס המשפחה ולאלץ אותם לעבוד כמעט בחינם במחזה גרוטסקי של "תרומה לחברה" שהתנערה מהם. אך חשוב להבהיר מדוע זו תפיסה אנטי-חברתית בעליל.
"תרומה לחברה" מניחה שהפרט חיצוני לחברה. אבל האמת היא שאני מסוגל להקליד את התגובה הזאת רק הודות לעובדים שייצרו את המקלדת, המסך והמחשב שבהם אני משתמש, הודות לעובדים שכרו את משאבי הטבע שהיו נחוצים לצורך הייצור, הודות לעובדים שהעבירו אותם ממקום למקום, הודות לעובדים שייצרו את אמצעי התחבורה שהיו נדרשים כדי להעביר אותם ממקום למקום, הודות למבנה החברתי שאיפשר לי את הכוח הכלכלי המספק כדי לרכוש מחשב, ואין לזה סוף. זאת כדי להדגים שאנחנו לא נפרדים מהחברה סביבנו, אלא אנחנו חלק ממנה כפי שהיא חלק מאיתנו. אם כך עלינו לשים את הדגש לא על כיצד אנחנו במשך תקופה של שלוש שנים "תורמים לחברה" אלא כיצד אנחנו הופכים את כל דרך ההתנהלות שלנו בתוך החברה כל ימי חיינו ליותר מודעת חברתית.
מודעות חברתית כזאת תראה למשל שנערים העובדים ב"שירות לאומי" כמעט בחינם מתחרים על משרות ודוחקים אנשים עובדים לאבטלה ועבודת-עוני. מודעות חברתית כזאת תראה שכשהצבא נתפס כגורם המאחד של החברה, חלקים משמעותיים באוכלוסיה נדחקים ממנה החוצה. מודעות חברתית כזאת תראה שתרבות צבאית היא תרבות סקסיסטית. מודעות חברתית כזאת תנסה להסתכל על המציאות מפרספקטיבה רחבה יותר מאשר כוונת הרובה. היא לא תשאל רק כיצד להתמודד עם אדם חגור בחגורת נפץ שנמצא בדרכו לבצע פיגוע, אלא תשאל מה הרקע החברתי שמאפשר זאת, מדוע אנחנו בעימות מתמיד, את מי זה משרת?
הארגון "פורום לשוויון בנטל" לא מעוניין בשוויון אמיתי, שדורש את שינוי המבנים החברתיים והכלכליים הנוכחיים של החברה שלנו, בהם חלק מהחברה נושאים בנטל, וחלק מהחברה קוטפים את הפירות וגורפים את הרווחים. הארגון מעוניין בהיפך הגמור, בהשארת המצב הקיים והחרפת הניצול.