הסיפור המקראי מספר לנו על יציאת מצרים ומביא את הנתונים הבאים: כ-600 אלף גברים נכחו ביציאה, אשר לוותה במאורעות נסיים כגון ליווי של עמודי עשן ואש ובקיעת ים סוף. לאחר מכן הלכו 40 שנים במדבר. נניח את אמיתות הנתונים והעובדות בצד, אם כי כבר בשנותיה הראשונות של המדינה החל דיון בנוגע לאמיתות הדברים ועלו שאלות לגבי האופן, בו עלינו לקרוא ולהבין את הטקסט ואילו מסרים הוא מעגן בתוכו?
מחד ישנם היסטוריונים וארכיאולוגים הטוענים כי לא נמצאו שרידים לשהייה הממושכת של בני ישראל במדבר או אזכור לכך בתעודות מצריות ומאידך ניתן לשמוע טענות בנוגע למשמעויות המוסריות של הסיפור. הסיפור המקראי, אם כן, אינו סיפור היסטורי, אלא כזה המכיל אידיאות רוחניות ומוסרי השכל, על חלקם ברצוני לעמוד כעת.
ראשית, יציאת מצרים מסמלת, למעשה, את תחילת מושבו של עם ישראל בארץ ישראל. ההתחלה הזו מאופיינת על ידי עליבות ומסכנות ולא על ידי תפארת והילת יוקרה. הלקח המשתמע מכך הוא הימנעות מלאומנות, שעלולה לכלותנו כתוצאה מהתחזקות וניצחונות, להם הצניעות זרה.
שנית, במצרים היו בני ישראל חלשים ועבדים והיו נתונים למרות שלטון זר. על כן אנו מצווים לסייע לחלשים בקרבנו ואף הגדילו וכתבו כי עלינו לדאוג לא רק ליתום ולאלמנה, אלא גם לגר ולאזרח הזר, שכן גם אנו היינו בעבר כאלו ועל כן אל לנו להתייחס באופן אכזר, לו אני זכינו בעבר, אלא בחמלה ובהבנה.
כאדם חילוני אני מוצאת עצמי דבקה לפרשנות זו, לא בגלל שכך כתוב, אלא כי כך אני בוחרת, אך נדמה כי החלק הארי של האוכלוסייה בישראל, על כל גווניה, מתייחס להיבטים הריטואליים גרידא של החג והטקסט ולא לפרשנות החברתית. הלאומנות בישראל זוכה לעדנה. מדינת ישראל חיה על חרבה ומתבסמת מכוחה. העם רוצה ניצחון, גם במחירים אנושיים כבדים ונראה לעתים כחיות חשופות שיניים שרוצות לשסות את מכונות המלחמה באויב המר. מדינת ישראל היא חזקה. יש לה אמצעי לחימה מודרניים וקשה לה לעמוד בפיתוי לא להשתמש בהם. בזמן שבישראל מציינים את היציאה מעבדות ואת העובדה שגם אנו נשלטנו וגם בנו רדו, ישראל עושה דבר דומה. שאף אחד לא יגיד שמגיע לפלסטינים בשל מה שהם עושים. אין ספק שהם לא טלית שכולה תכלת ואני הראשונה להתנגד לפגיעה באוכלוסיה אזרחית. עם זאת, אין עם שלא נלחם בכיבוש או בשלטון זר. זה קרה לעם ישראל במצרים (אז, בעזרת האל, ניחתו עשר מכות והאחרונה שכנעה את פרעה לשחרר את בני ישראל) וכן כנגד השלטון הבריטי. אף עם לא ישקוט וישב בחיבוק ידיים, כאשר הוא שואף לזכות בעצמאות ולהשתחרר מכבלי שלטון זר.
אגש לבחון את הרעיונות המבורכים האחרים. מספר העמותות, הן לשם צדקה והן לשם שינוי חברתי, בישראל מרקיע שחקים, בשל העובדה הפשוטה שמדיניות הרווחה כשלה והתקציבים לא מחולקים כיאות. אז דווקא ליתום ולאלמנה אנו משתדלים לסייע, אם כי הייתי רוצה לראות מוכנות ממשלתית רבה יותר בכל הקשור לצמצום פערים חברתיים בישראל. ומה עם הגר והזר? מהגרי עבודה רבים מנוצלים, החל מגביית דמי העברה מוגזמים לחברות כוח אדם למיניהן, עבור בתנאים סוציאליים ותנאי עבודה מחפירים וכלה בהתעמרות מעסיקים שמסתיימת לעיתים בהרעבה, ניצול ואף מכות ואונס. הפליטים מאפריקה, שברחו על חייהם ממלחמות אזרחים ומשברים הומניטאריים זוכים לקיטונות של שנאה ובוז, כאילו הם בחרו להגיע לפה ונהנו מכל רגע מדרך החתחתים הארוכה במדבר וכאילו שהם לא מתגעגעים למשפחה שחלקה נרצחה, נאנסה או נשארה מאחור ויש חשש כבד לחייה. אומרים שיש לנו זיכרון קצר, אך ציון יציאת מצרים והשואה מצביע על זיכרון לא רע בכלל. הגיע הזמן שננהג כלפי הפליטים כפי שהיינו מצפים ורוצים שיתייחסו כלפינו. גם אנו ברחנו בעבר על נפשנו. הגיע העת שנבין שהעם השואף לעצמאות רוצה זאת כפי שאנו שאפנו בכל נימי נפשנו למדינה משלנו לפני 60 שנה.
כתבה מדהימה. כל כך נכונה. הרבה דברים עם ישראל שוכח, על אף שהם מעוגנים יפה מאוד בזיכרון הקולקטיבי שלו, כשבראשם – שנאת זרים.
כתבה מדהימה. התרגשתי למקרא הכתבה.
סתם לעניין: הגר ספירו קשורה לגדעון?
יופי של כתבה. צריך לתמצת ולהוסיף להגדה של פסח… כדאי לחשוב על זה…
שתי שאלות עולות מהמאמר בהקשר האקטואלי ובשתיהן טועה הכותבת. האם ישראל רוצה להחזיק בשטחים ולהמשיך בכבוש – התשובה היא לא. ישנו חלק לא קטן בעם שהיה רוצה להתפשט אפילו מעבר למה שישראל מחזיקה היום ובמשך שנים לא מועטות היתה תפיסת השטחים כחלק ממדינת ישראל רווחת. אבל מזה כ 15 שנה ישראל מצהירה במפורש כי בכוונתה לעזוב את השטחים והיא רואה במדינה פלשתינית דבר ראוי. לא רק זה אלא שבפועל ישראל עזבה את רצועת עזה וכיום אין בה ולו ישראלי אחד. השאלה השניה היא האם הפלשתינים רוצים מדינה לצד ישראל – גם כאן התשובה היא לא.ארבע פעמים לפחות דחו הפלשתינים את האפשרות להקים מדינה משלהם ובחרו במקום זאת בדרך הטרור. ישראל איננה מדינת חלום ובשנים האחרונות היא הופכת למדינה שאינה דואגת גם לאזרחיה אבל לעומת הפלשתינים היא האוצר שבקצה הקשת בענן.
ראשית, התשובה לשאלה של מגיב מספר שלוש היא כן, אני בתו. בתגובה למגיב מספר 5, נראה לי שהשאלה צריכה להיות מופנית כלפי ישראל – האם היא רוצה לשחרר? עצם העובדה שהמגיב בכלל מפקפק ברצון של הפלסטינים לחופש ולשחרור מהכיבוש היא נלוזה ומביכה. בנוסף, השימוש בתירוץ שאין אף ישראלי אחד בעזה הוא כושל ואינו משקף את המציאות. חיילי צה"ל נכנסים לרצועה, ישראל חונקת את תושבי הרצועה במצור ובכך מענישה קןלקטיבית, דבר מסוכן ולא יעיל. תושבי הרצועה צריכים להיות תלויים בחסדיה של ישראל בכל הקשור לאספקת מצרכי מזון, דלק וחשמל. אם בפסח עסקינן, אנו מתבקשים לראות עתמנו כאילו יצאנו אנו ממצרים, אז נסה לדמיין עצמך כאילו אתה תושב עזה. אני הייתי לכל הפחות מתעצבנת וזועמת אם מישהו היה אומר לי מתי לצאת מתל אביב ולאן, אם מישהו היה מגביל את חופש התנועה שלי ובתוך כך את אפשרויות התעסוקה שלי וכדומה.
תודה להגר! הרבה פחות צינית מאבא, הרבה פחות כעס, ועדיין דברים נכוחים, בהירים, חשובים.
זו הציונות, זו הדרך שאבדה לנו!
חג שמח
אתה בטוח שהגר ספירו היא ציונית? למה לבטא בשמה דעות שאינן בוטאו? למה לקפוץ ולתייג?
חזרתי שנית לקרוא את המאמר. ואני חש חובה לומר לך שנית רק מילה אחת – תודה.
כתבה מצוינת, נהנתי לקרוא.
רק משהו קטנטן…
נוצר אצלי הרושם שרוב ההיסטוריונים שוללים את יציאת מצרים. אך כן מצאו שרידים ארכאולוגים לבני ישראל במצרים ובנדידתם לארץ ישראל – פשוט לא בכמות גדולה כמתואר בתנ"ך.
אני מסכים עם הכתבה, אבל גם עם מגיב מספר 5. מגיעה השעה שבה צריך להניח את הרובים, ולקחת מעדרים, כפי שעשו בני ישראל ב1948.
ומשום מה השעה הזו מתאחרת כמה שנים אצל ידידנו בני ישמעאל תושבי פלסטין.
אני דור חמישי בארץ, נולדתי בנווה צדק, ושלטון הכיבוש הבריטי, פלשתינה (א"י) העניק לי תעודת לידה ולבני משפחתי תעודות זהות, פספורטים ותעודות אזרחות של פלשתינה (א"י).המצרים כבשו ושלטו על רצועת עזה משנת 1948 ועד 1967 מצרים לא בנתה לאחיה הערבים כל תשתיות, לא תחנת חשמל, לא מתקני טיהור שפכים, לא אוניברסיטאות. מצרים לא איפשרה לערביי רצועת עזה להגיע לא לחצי האי סיני ולא למצרים ולא לצעירי הרצועה ללמוד באוניברסיטאות קהיר. מ-1948 ועד 1982 לא יכול אף ישראלי לנסוע במכונית לשום מקום. הליגה הערבית הטילה חרם על כי שמספק משהו למדינת ישראל.ערביי מצרים הם אחים לערביי רצועת עזה. על כל מי שדואג לערביי רצועת עזה לפנות לשלטונות מצרים בדרישה לפתיחת הגבול ולאיחוד עם ערביי הרצועה.אנחנו פה והם שם ובא לציון גואל.אם ערביי רצועת עזה לא ירו על מדינת ישראל אף ישראלי לא יכנס לרצוע. אין לנו מה לחפש שם. החומוס בארץ הרבה יותר מאשר בעזה ( מידע אישי)
לידיעה, חצי האי סיני הינו מצרי דה-פאקטו ולא דה-יורה כדי שמצרים לא תצטרך להעניק אזרחות מצרית לבדואים תושבי חצי האי סיני.בדואי שרוצה להכנס למצרים ניזקק לתעודת מעבר אותה יקבל, אם יקבל, בנקודת הגבול בקנטרה לתקופה מוגבלת.זה כמו שסטודנט המתגורר בת"א יזדקק לתעודת מעבר שתוענק לו על גשר הירקון כדי להגיע לאוניברסיטת ת"א.
לסיכום, תושבי רצועת עזה הערבים אינם ענין שלנו אלא של אחיהם הערבים המצריים.