הגדה השמאלית

במה ביקורתית לחברה ותרבות


מאת: ב-22 במאי, 2008 13 תגובות

מזה שנים שאינני שותף לשני אירועים מרכזיים במדינת ישראל: יום העצמאות ויום הזיכרון לשואה. יום העצמאות אינו יום חג עבורי משום שהוא נחוג שעה שמדינתי מקיימת משטר כיבוש דיכוי ואפרטהייד נגד העם הפלסטיני. שמחת ישראל היא בה בעת אסונם של הפלסטינים, שחירותם וכבודם האנושי נשלל מהם באמצעות צבא הכיבוש ופלנגות המתנחלים. מי שזכויות האדם נר לרגליו לא יכול להיות שותף לחגיגות בישראל.

גם השואה קיבלה בישראל עיוות מושגי. במקום להפיק לקחים שעיקרם מאבק בגזענות, שמירה על דמוקרטיה וכבוד האדם,  הפכו מדינת ישראל  וארגונים יהודים שמינו עצמם ליורשי העם היהודי את השואה למכשיר אדיר לגיוס כספים, לעתים עד כדי שימוש באמצעי סחיטה.  הכספים הולכים לכל מיני מטרות שדבר אין להם עם השואה, מרפדת את כיסם של מנהלים ועורכי דין, אבל ניצולי השואה, שמרביתם חיים בישראל בתנאי מצוקה מחפירים, לא רואים פרוטה מהמיליארדים.


השואה גויסה לצרכיה השוטפים של מדיניות הפרת זכויות האדם בישראל.  התהלוכות השנתיות של תלמידים ישראלים ואנשי צבא  באושוויץ נועדו לעודד את התלמידים להתגייס לצבא כדי לשמש בשר תותחים למדיניות הכיבוש והמלחמה של ישראל. השואה עברה בישראל תהליך של הזניה.


השנה נעדרתי מישראל בשני תאריכים אלה ושהיתי בהם בצרפת וגרמניה. בצרפת השתתפתי בוועידה נגד נשק השמדה המוני, אטומי, ביולוגי וכימי, שעלול להמית עלינו את השואה הבאה. אירוניה של ההיסטוריה היא, שישראל, כחלק מאותו עיוות שהזכרתי לעיל, משתמשת בשואה כדי להצדיק את הפיכתה לגן עדן של ייצור נשק השמדה המוני. מאות פצצות האטום שבידי ישראל שיוצרו בסיוע הכור הגרעיני בדימונה, בנוסף לנשק הכימי והביולוגי המיוצר במכון הביולוגי בנס ציונה, הפכו את מדינת פליטי השואה, ליצרנית השואה הבאה.


בגרמניה, שם מקיימת ישראל והקהילה היהודית לובי חזק המנסה לדכא כל גישה ביקורתית לישראל, תוך שימוש ציני בנשק האנטישמיות, נפגשתי ביום העצמאות של ישראל עם חברי פרלמנט ועיתונאים שוחרי זכויות אדם, והבעתי בפניהם את תמיכתי בעמדתם לא להיכנע לטרור הישראלי ולהמשיך בביקורת על הקולוניאליזם והגזענות הישראלים. 


הניכור שלי ממדינת ישראל הוא תהליך שהחל במלחמת יוני 1967. במלחמה ההיא הייתי חייל כיבוש במזרח ירושלים. צריך להיזהר לא להיות חכם לאחור, ולא לשכתב את תחושותיי ורגשותיי אז. אני מניח כי האופוריה הכללית שעברה אז החברה הישראלית בעקבות הניצחון הצבאי וכיבוש השטחים, השפיעה גם עליי, ובכל זאת אני זוכר היטב, כי בתוך אותו גל של שמחת הניצחון שכולנו היינו שותפים לו, ניבעו להם סדקים ראשונים של אי נוחות, אותה חשתי שעה שהסתובבתי חמוש כחייל כיבוש בקרב אוכלוסיה אזרחית.


לראשונה בחיי הייתי במצב בו אני שולט בכוח הנשק על אנשים לא חמושים, שכוחי וסמכותי לא נובעים מתהליך דמוקרטי של בחירות אלא מעצם העובדה שאני כופה עצמי על אנשים שכלל לא ביקשו את נוכחותי לצדם.


אני זוכר היטב מבטים של רתיעה, לעתים פחד של ממש, מפלסטינים שראו בי, כנושא נשק ומדים,  איום על שלומם וביטחונם.


כאמור, הדברים עוררו בי אי נוחות, אבל לא התעמקתי בהם באותן שעות יתר על המידה, שהרי כולנו היינו נתונים בתחושה הכללית של דוד שניצח את גוליית, מעטים מול רבים, שרק עם השנים התבררו, למי שהשתחרר משטיפת המוח הרשמית,  כחסרי יסוד.


הגוליית, למי שלא קהו עיניו, הוא מדינת ישראל, והפלסטינים הם למעשה הדוד.


לאחר שהשתחררתי משירות המילואים וחזרתי להיות אזרח, היית בטוח כי הכיבוש הוא אפיזודה חולפת. שהרי איזו מדינה נורמלית, כך חשבתי לתומי, תתנדב להכניס עצמה, במחצית השנייה של המאה ה-20, המאה של השתחררות עמים מעול הקולוניאליזם,  לתהליך מתמשך של מצב קולוניאלי.
אבל זה מה שקרה. ככל שהכיבוש נמשך והתעצם, כך הלכתי והתרחקתי מהקונסנסוס הלאומי. ככל שהכובש הפך להיות אכזר יותר, כך גם אמצעי ההתנגדות שלי הפכו להיות רדיקלים יותר, עד שמצאתי עצמי נמנה עם מייסדי תנועת "יש גבול" שסירבו להיות חיילים בשירות הכיבוש, ומייסדי הוועד למען מזרח תיכון חופשי מנשק אטומי ביולוגי וכימי שסירבו לקבל את הפיכתה של ישראל לחבית אבק שריפה של נשק השמדה המוני.


ביום העצמאות ה-60 של מדינת ישראל, אינני נמנה עם החוגגים אלא עם החוששים לגורלה ולגורל האזור, שהרי עתה מדברים בישראל על המלחמה הבאה עם איראן, עוד מהלך של טירוף מלחמתי מבית המדרש של ברוני המלחמה בישראל, שיכול להידרדר לשואה גרעינית.  


הקהילה הבינלאומית העשירה בראשות ארה"ב,  במקום למנוע את הסכנה, שופכת דלק למדורה. האקורד האחרון, הוא ביקורו ההזוי של הנשיא בוש בישראל, שנשמע בנאומו בכנסת יותר קיצוני ופונדמנטליסט מהמתנחלים ואחמדינג’אד גם יחד.


כיצד הכריח אותי השב"כ לשקר


הישראלים היוצאים לחו"ל וחוזרים משם  מכירים היטב את שגרת בדיקות הכבודה בטיסות אל-על. כאשר מדובר ביהודים מסתפקים אנשי הביטחון בשאלות ובתשובות השגרתיות: האם ארזת לבד? (כן) האם המזוודה הייתה ברשותך ב-24 השעות האחרונות? (כן) האם מישהו היה יכול להגיע למזוודה חוץ ממך? (לא)  האם מישהו נתן לך חפץ כלשהו? (לא) וכיוצא באלה שאלות. הבודקת (או הבודק)  הביטחונית מסתפקת בתשובות ומדביקה על הכבודה את המדבקות והיידה לדרך. 


בטיסתי חזרה לישראל מפריז בחברת  אל על חזר על עצמו הטקס . (מתנצל. אני תמיד מעדיף חברה זרה שם אין אפליה וגזענות נגד ערבים בדומה לאל על, אלא שהפעם לא הייתה לי ברירה).


הייתי בדילמה. האם לספר את האמת באשר לקורותיי ב-24 השעות האחרונות לפני הטיסה? הנה האמת: חזרתי לפריז מוועידה בינלאומית  נגד נשק גרעיני יחד עם אחד המשתתפים שהוא אזרח צרפתי מוסלמי יליד אלג’יריה שנשוי לאזרחית צרפתייה מוסלמית ילידת מרוקו. בלילה האחרון בטרם הטיסה לנתי בביתו, ויחד עימי היו עוד סטודנט יפני שעושה דוקטורט בכלכלה ועורך דין רוסי. כולנו נהנינו מהכנסת האורחים הלבבית של המשפחה הצרפתית – מוסלמית.


ישנתי בקומה השנייה והמזוודה נשארה בסלון בקומה הראשונה. באופן תיאורטי אפשר היה להכניס למזוודה חפצים או חס ושלום מטעני  חבלה.
בטרם עזבתי למחרת את בית מארחי לא טרחתי לבדוק את תכולת המזוודה.
מדוע? כי היה ברור לי שמי שארח אותי בצורה כה חברית בביתו לא יטמין פצצה בכליי ובוודאי לא ירצה לראות אותי מתפוצץ יחד עם עוד מאות נוסעים.
על פי שיקול דעתי האפשרות שמארחי יעשה מעשה כה שפל נופל מזה שהבודקת הביטחונית תמעל בתפקידה ותטמין פצצה במחלקת המטען של המטוס.


אילו הייתי מספר לבודקת הביטחונית את האמת איפה ואצל מי לנתי, היא הייתה חייבת להזעיק מיד את האחראי על הביטחון במטוסי אל על בנמל התעופה שרל דה גול. הוא היה יוזם מיד את התרגול של תחקיר ביטחוני, שכולל חדירה בלתי חוקית לפרטיותי ופרטיותם של חבריי: מי האיש שאצלו ישנתי, מה שמו, מה כתובתו, מה ידוע לי עליו, מי היפני ומי הרוסי, שלא לדבר על העיכובים ("תעמוד בצד") ובדיקה באמצעות קרני אינפרא אדום של כל פריט במזוודה. בקיצור, הביורוקרטיה וההיסטריה היו חוגגים. מאחר ועל חלק מהשאלות בוודאי הייתי מסרב לענות, ייתכן שהיו מעכבים אותי "עד לקבלת הנחיות מישראל"  וכך  מפסיד את טיסה.


לכן החלטתי, שהכי נבון ונכון, פשוט לענות כרגיל, ושלום על ישראל.


עיניכם הרואות והקוראות, שאני ומאות הנוסעים  נחתנו בשלום; שחברי האלג’ירי, שאיתו אני חולק את המאבק נגד נשק גרעיני, הוא איש שלום ורעות, ורק  ההנחיות המטומטמות של השב"כ הופכות כל מוסלמי וערבי לאויבי האנושות.


"הייתה נכבה"?


דוברת האו"ם השתמשה במלה נכבה, כאשר מסרה לעיתונאים על שיחת מזכיר האו"ם עם נשיא הרשות הפלסטינית אבו מאזן לרגל ציון יום הנכבה ב-15 למאי.  ישראל מיד הגישה מחאה. ממתי המלה נכבה נכללת במערכת המושגים של האו"ם? תהה נציג ישראל, ותבע לא להשתמש יותר במלה זו.
גם שרת החוץ ציפי לבני הודיעה כי רק כאשר יסלקו הפלסטינים את המונח נכבה מהלקסיקון שלהם, אפשר יהיה לכרות עימם  שלום.


כך מצטרפת ישראל אל משפחת מכחישי השואה. אם לא הייתה נכבה, אז בהחלט ייתכן שלא הייתה שואה.


אפילו הנשיא אחמדינג’אד, לא דרש להוציא את המלה שואה מהלקסיקון.

תגובות
נושאים: מאמרים

13 תגובות

  1. קולואינדוס הגיב:

    גדעון שלום,

    ברצוני לשאול אותך מספר שאלות ואודה לך אם תענה לי עליהן:

    1. האם בועידה נטלה חלק משלחת אירנית?

    2. במידה וכן, כמה אנשים מנתה?

    3. במידה ולא, האם סיבת הדבר היא שלאירן אין שום שאיפות להשיג נשק גרעיני להשמדה המונית וממילא אין שום צורך בפעילות נגדה.

    4. כמה משלחות מאצות ערב נכחו בועידה?

  2. תמים? הגיב:

    ספירו מתלונן על הנשק האטומי שיש כביכול לישראל. באמת מוזר למה לישראל יש צבא חזק וארלי גם נשק אטומי. הרי הערבים רק מסייעים לה ואף פעם לא ניסו להשמיד אותה. ובענין המזוודה. אני מניח שספירו לא שמע שאחד מחבריו רודפי השלום והצדק נתן לחברתו האנגליה מתנה להביא לאחד מידידיו בארץ – פצצה שהיתה מפילה את המטוס עם אותה אשה ועוד כארבע מאות אזרחים בתוכו. אל תבין לא נכון ספירו, גם אני בדעתך שישראל צריכה לסגת מכל השטחים ואני בדעה זו בערך מאותה תקופה כמוך אבל מה לעשות וכל פעם שאני מתחיל להשתכנע שישראל מנוולת הפלשתינים מצליחים לשכנע אותי שהם גרועים עשרות מונים. אז מבחינתי סיום הסבל שלהם יכול לחכות עד שהם יחליטו שהם לא רוצים לרצוח אותי יותר. החיים שלי חשובים יותר מהסבל שלהם.

  3. יובל הלפרין הגיב:

    לציין את השואה ב-27 בינואר, יום שחרור אושוויץ, יום השואה הבינלאומי ויום הזיכרון לקורבנות הנאצים במדינות רבות בעולם.

    להעביר את יום העצמאות, בלי קשר למידת ההזדהות עם המאורע ועם השלכותיו, מיום הנאכבה לכ"ט בנובמבר (אפשר למצוא את התאריך העברי, זה עניין משני).
    אז הוחלט בעצרת האו"ם לחלק את פלסטין המנדטורית לשתי מדינות, אבל לא הותר לגרש ולהרוס את ביתו של איש מתושבי הארץ, גם אם הוא מתנגד לחלוקה.

    בלי קשר לזה, לעשות הכול כדי להפריד את יום העצמאות מיום הזיכרון. הרציפות הזאת נועדה להעביר מסר שהמדינה היא הצבא והצבא הוא המדינה, אך יש מתנגדים רבים לרציפות מסיבות רבות ומגוונות.

    לשינויים האלה אין סיכוי להתקבל, אבל לא יזיק שח"כי חד"ש יעלו אותם כהצעות חוק.

  4. יואב סכנובסקי-ינאי הגיב:

    "כי היה ברור לי שמי שארח אותי בצורה כה חברית בביתו לא יטמין פצצה בכליי ובוודאי לא ירצה לראות אותי מתפוצץ יחד עם עוד מאות נוסעים."

    אתה באמת חושב כך?

    לא זכור לך המקרה ב 1986 שפלסטיני הטמין פצצה במזוודה של החברה ההרה שלו, בדרכה לישראל?

  5. מיכאל שרון: השקרנות הישראלית והבדיקה הביטחונית הגיב:

    הפרוצדורה של נידוב מידע בתשובה לשאלות כהליך של תפעול בטיחות טיסות אזרחיות אינה מספקת והיא בבחינת זריית חול בעיניים. ניסויים שונים חושפים נטיית אנשים לשקר, קיים מקדם שקר, המשתנה מתרבות לתרבות. בתרבות הישראלית, השקר הוא דפוס תפקודי רווח הרבה יותר מרוב החברות בעולם (הסיבות אינם משנות – אולי משום שמדובר בתרבות שנור לא יצרנית בעיקרה, בחברת השתלטות על משאבים באמצעי רמייה, הונאה ופעולה בחבורה, כתחליף להשגת משאבים עקב יצרנות עצמית. האקונומיסט הבריטי דירג את ישראל בכתבה מקיפה כבעלת כלכלה רעועה, תוך השענות על מאפיינים הקרובים המשקפים את המהות ההלא יצרנית של המשק הישראלי, מהסוג שפרטתי). השקר בישראל הוא נטייה התנהגותית כפייתית, הישראלי ישקר קודם כל, באופן אוטומטי, ירמה קודם כל, ורק אחרי זה יפיק מוחו את הרציונליזצייה לכך (כפי שהראו מחקרים בפסיכולוגיה, קודם משוחרר הדפוס ההתנהגותי, ורק אחר כך המוח מתחיל להפיק צידוקים).

    במקרה של ספירו, הערבי שארח אותו, הוא איש בעל מעמד שהיה מאבד אותו אילו היה מגניב פצצה, וזאת תוך ניטרול עניין הסנטימנט האישי. אלא שהנושא של טרור אוירי מבוצע על ידי אנשים חסרי מעמד ודרך נשים או גברים צעירים חסרי מעמד יחסית. ההליך הבטיחותי הזה הוא איפוא זריית חול בעיניים.

  6. איתן לרנר הגיב:

    גדעון ,
    ברור שסמכת על הכנסת האורחים ועובדה שצדקת , אבל לצערי המציאות כמו כל מציאות היא כזו שמישהו נחמד יכול היה להשתמש בך ובעובדה שאתה נוסע חזרה במטוס לארץ וכן להטמין פצצה. לספר לשב"כ לאו דווקא אבל אני הייתי בודקת את המזודה בעצמי לפני הגעה לנמל.בעצם סיכנת את הטסים במטוס .
    לגבי הדרישה המגוכחת של ליבני להפסיק להשתמש בנכבה זה מזכיר הורים שמאיימים על הילד שיהיה טוב לפני שיכול לקבל מה שהוא צריך מהם. רק שלא יזכירו לנו שמישהו גם נפגע כאן ממה שעשינו .ואינני מטיל ספק שהיה לעם היהודי את הצורך האמיתי לגור במקום שבו הוא בטוח אבל , תלוי איך עושים את זה

  7. בקשה לספירו הגיב:

    זכותך המלאה לסכן את עצמך.

    אבל אין לך זכות מוסרית לסכן אחרים בשל שיקול דעת מוטעה מסוג "אני לא מאמין שמי שמוחזק בעיני חבר מסוגל למשהו שאני לא הייתי עושה".

    בפעם הבאה שאתה שוהה עם אנשים שאינם חובבי-ציון, תואיל לבדוק את המזוודה שלך לפני שאתה עולה למטוס, או לענות ביושר ולא לשקר לבודקים הבטחוניים. אתה לא לבד על המטוס הזה, וזה לא קזינו. הפעם לא קרה כלום, אבל בפעם הבאה יכול כן לקרות משהו. מי אתה שתהמר על החיים שלנו??? חוצפן.

    ובמקרה שמישהו כבר שם עליך עין ויעביר אותך לתור של המפוקפקים בטיסה הבאה, אל תתלונן שמדובר ברדיפה פוליטית. זה לא. זו הגנה עצמית כשרה בפני טיפשים חסרי אחריות שכמותך.

  8. לגדעון הגיב:

    עינך הרואות שעשרות טיסות של אל על נוחתות כל יום בשלום וגם אתה בניהם…נכון…לא בכל טיסה יטמינו פצצה, אבל מה לעשות שישראל היא יעד. עינך הרואות גם שבמקום שבו לא היו יותר מידי בדיקות ביטחוניות עלו שני אנשים שנכנסו לתוך מגדלי התאומים…השיאפה שלך לצדק אבסולוטי שקיים אך ורק בדימיונך אינה מאפשרת לך להבין שכל עוד ערבים נמנים על מרבית מבצעי הטרור הם ימשיכו להיבדק כי עדיף לקוח לא מרוצה על 300 לקוחות מתים ומטוס מרוסק…נסה לחשוב מה הסיבה שערבי מוסלמי כ"כ מתאים לפרופיל הטרוריסט (תן לי לכוון אותך…זה לא ממש בגלל התעמולה הישראלית השקרית). ובקשה קטנה…המשך לטוס בחברות זרות. כמי שטס אחת לשבועיים רק באל על ובחברות אמריקאיות בגלל הביטחון, אינני מוכן לקחת חלק ברולטה הרוסית ההזוייה שלך.

  9. גדעון ספירו הגיב:

    לקולואינדוס,
    לא זו בלבד שבכנס השתתפו איראנים, אלא שהשגריר האיראני בצרפת השתתף בישיבת הפתיחה ונשא דברים. היה לי איתו שיח מאד מענין. נפרדנו בלחיצת יד כשהבעתי תקווה כי נמשיך וניפגש בכנסים וועידות נגד נשק גרעיני, שהרי המאבק נגד נשק גרעיני חוצה יבשות ועמים כי סכנתו אוניברסלית. (החשש של המארגנים כי האיראנים יחרימו את הכנס בגלל השתתפות ישראלית נמוג כלא היה). גם שגריר ישראל הוזמן אלא שלא נענה. דיווח יותר מפורט אכתוב לאתר ארמגדון. דרך אגב, מדוע זה חשוב לך לדעת כמה איראנים היו שם? לא ספרתי.
    מארצות ערב לא היו הפעם נציגים (למיטב ידיעתי, יתכן והיו ולא פגשתי בהם), אבל בעבר השתתפתי בכנסים נגד נשק גרעיני בה השתתפו גם נציגים מארצות ערב.

    לתמים,
    אתה צודק בדבר אחד. הערבים לא ניסו להשמיד אותנו.

    למיכאל שרון,
    המשפט שלך "השקר בישראל הוא נטייה התנהגותית כפייתית, הישראלי ישקר קודם כל, באופן אוטומטי, ירמה קודם כל" הוא הכללה גזענית מהסוג הירוד, סגנון נפוץ בקרב קבוצות ניאו-נאציות וניאו-פשיסטיות בעולם. חבל שבאתר הגדה נותנים לו מקום.

    לכל אלה שהתנפלו עליי בגין המזוודה,
    היה ברור לי כי שטופי הזימה הביטחונית יזכירו מיד את הפלסטיני מלונדון שניסה להכניס פצצה למטוס באמצעות חברתו ההרה.
    אכן, עולמנו מלא ארועים חריגים. ילדים רוצחים את הוריהם, הורים את ילדיהם, בעלים את נשותיהם ולהיפך, האם בגלל זה עליי להתייחס לילדיי ובת זוגי כאל מקור סכנה בבואם לארוז את מזוודתי?
    היו מקרים בהם טייסים ריסקו את מטוסיהם על מאות הנוסעים בגלל שכרות, או דיכאון, האם בגלל זה עליי להפסיק לבטוח בכל חברות התעופה באשר לכשירות הטייסים?
    אתם רוצים לגזול ממני את שיקול הדעת, ואני מסרב להיכנע. האזרח הצרפתי האלג’ירי הוא בן בריתי במאבק נגד הנשק הגרעיני, ידיד ורע, ואני סומך עליו יותר מאשר על שר הביטחון וראש השב"כ גם יחד. הם אלה המשחקים בחיי אדם, לא אני ולא חברי האלג’ירי.
    אינני נאיבי או תמים. אני מתייחס לביטחון הטיסה ברצינות הראוייה. זו לא הפעם הראשונה שאני מפעיל שיקול דעת בנושא זה והוא תמיד היה נכון. כך היה וכך יהיה. (בנוסף לתהליך השיקוף שעוברות כל המזוודות, וגם הוא כידוע לא תמיד יעיל).

  10. קולואינדוס הגיב:

    גדעון שלום,
    הדברים שנשא השגריר האירני מסקרנים ביותר, ואודה לך מאד אם תביא את נאומו במלואו.

    אני בטוח שהוא התחייב כי אירן לא פיתחה, לא מפתחת ולא תפתח נשק גרעיני, הלא כן?

  11. מכלוף הגיב:

    אוליי זה הזמן והמקום לציין שכניסתו של נורמן פינקלשטיין לישראל נמנעה
    (שב"כ)
    נורמן פינקלשטיין הוא מהראשונים שתיארו את את הנצחת השואה כתעשיה

  12. ראינה הגיב:

    לגידעון, ספקולציה מעניינת בעניין המזוודה ומה יכל לקרות בה כשישנת בקומה מעל/מתחת.

    אני אישית לא הייתי לוקחת סיכון, למשל:

    — קישור —

  13. מיכאל שרון – המשך הגיב:

    גדעון, מדוע אתה כה זועם כשמציבים מראה? הרי זה עניין שבינך ובינך. שכן אם אתה חש שאתה משקר באופן די קולח, לעיתים כסממן האמור להוסיף חן (ישראל דומני זאת התרבות היחידה בעולם, בה תמצא אנשי "רוח" משקרים באופן המצהיר את טיבו לעיני כל ככזה, בבחינת מעין חינניות ממזרית שבקריצת עין — קישור — ) אם כך הדבר והוא באמת מפריע לך, במקום לכעוס על מציב המראה, יש טיפול פסיכולוגי בנוורוזות כפייתיות, הרי לא לכל דבר אנו מודעים בשעת הביצוע הכמעט אוטומטי של הדפוס הכפייתי-תרבותי.

    אגב, לא אחת שיקרת לפחות לי, כשלמשל כינית במכתב אלי את ניתוחי וכתיבתי "הגיגים", ואין זאת אמירה המצטיינת ביושר אינטלקטואלי. גם פרופ’ יוסף אגסי מדבר לא אחת על שקרנותם של אנשי אדמיניסטרצייה אקדמית ואנשי רוח בישראל. אבל כאמור, הנושא הוא עניין שבינך לבינך, ואם דפוס זה באמת ובתמים מפריע, יש טיפול שלעיתים עשוי להיות אפקטיבי.

    הבעייה היא אחרת: תכופות השקר בישראל מביא תגמולים, מעמד, מאפשר השתבצות בחבורה, הוא מעין דפוס מזהה יוצר סולידריות. ודווקא אמירת אמת יכולה להפוך אותך בישראל ל"מסכן כזה"…

    "החלמתי חלום?
    — קישור —
    מיכאל שרון

הגיבו כאן

אורך תגובה מקסימלי: 1000 תווים

הרשמה לעדכונים בדוא"ל

Subscribe via Email

מומלצים