הגדה השמאלית

במה ביקורתית לחברה ותרבות


מאת: ב-3 ביוני, 2008 85 תגובות

לכבוד                                                      2 ביוני 2008
יובל דיסקין
ראש השב"כ
משרד ראש הממשלה
ירושלים (בתחומי הקו הירוק)



מדינת השב"כ בראשותך רשמה לחובתה בעת האחרונה שורה של מעשי תועבה. ד"ר נורמן פינקלשטיין, אינטלקטואל יהודי אמריקאי מהמעלה הראשונה, בן לניצולי שואה, נחת בנמל התעופה בן גוריון אבל כניסתו לישראל נאסרה "מסיבות ביטחוניות". סכנתו של האיש כה רבה עד שהודיעו לו כי הוא מסורב כניסה לישראל ב-10 השנים הבאות.
מה כל כך מסוכן באיש הזה, שהרי הוא אינו עוסק כמוך בהוצאות להורג ללא משפט, "סיכולים ממוקדים" בשפת הכיבוש? הנה הסכנה הנוראה על פי השב"כ, שהאדם הסביר בעולם לא יבינה: פינקלשטיין חמוש בעט, בניר ובמחשבות – וזה במציאות הישראלית סכנה ממש קיומית. שהרי מה עושה האיש החושב הזה בכלי נשקו? מבקר את מדיניותה של ישראל. הוא סבור כי ישראל ממסחרת את השואה, הוא נגד שלילת זכויות האדם שישראל מפעילה על העם הפלסטיני, ואת זה אסור לאזרחי ישראל לשמוע מכלי ראשון, מפיו.

לא עברו יום או יומיים, וכניסתו לישראל של חתן פרס נובל לשלום, הבישוף דסמונד טוטו מדרום אפריקה, נאסרה אף היא. גם טוטו הוא מסוכן. היש סכנה גדולה יותר מאיש רודף שלום? היש סכנה גדולה יותר מהבישוף איש הרוח האציל, שיזכיר לישראל כי היא מיישמת בשטחים הכבושים משטר אפרטהייד נגדו נאבק במדינתו? היש סכנה גדולה יותר מהאיש שקיומו מזכיר את חטאי ישראל בשיתוף הפעולה המביש עם דרום אפריקה של תקופת האפרטהייד? לכן סלוק יסולק ממדינת "האור לגויים".


עברו להם עוד יום או יומיים וישראל אסרה את יציאתם מעזה של 8 סטודנטים שקיבלו מלגת לימודים בארה"ב מטעם משרדה של שרת החוץ קונדוליסה רייס. אין ספק שהסטודנטים עברו סריקה ביטחונית רצינית על ידי רשויות ארה"ב בטרם קבלת המלגה ונמצאו כשרים לכניסה לארה"ב. זה לא מספיק טוב לישראל הכובשת, הגזענית והקולוניאלית. היא נוהגת כמו האנטישמים שהתנכלו ליהודים ומנעו מהם השכלה. היש סכנה גדולה יותר מפלסטינים משכילים? מדינת השב"כ הישראלית רוצה פלסטינים חסרי השכלה, בהם ניתן לשלוט ביתר קלות. יתכן כי במקרה זה תאלץ לסגת בגלל לחץ השריף מהבית הלבן.


בינתיים, צריך להסיט ולהסית ולכן אתה ממציא מעת לעת "מרגלים", שאין להם כלל מידע, שאין להם מה למסור, שלא מהווים סכנה, ומדביק להם עבירות כי הרי צריך להשאיר את העם כל הזמן ב"היכון" למלחמה הבאה, ואין כמו משפטי ריגול מבוימים ושופטים כנועים, כדי לפמפם את האגדה של "קיומנו בסכנה".


דעתי ודעת רבים אחרים לא שונה מדעותיהם של נורמן פינקלשטיין או דסמונד טוטו. מזה שנים אנו מביעים עמדות דומות. מה שמתחיל עם יהודי אמריקאי ובישוף דרום אפריקאי סופו שיופעל גם על אזרחים ישראלים, אם לא יושם קץ להשתוללות שלך ושל ארגונך. עתה, כל אימת שנצא לחו"ל, אנו צריכים להיות מוכנים שכניסתנו לביתנו לא תתאפשר "מסיבות ביטחוניות" או שניעצר "כמרגלים", אתה כבר תדע להמציא את השקרים והבדותות (תמיד קיימת הסחורה המשומשת והבלויה של "מגע עם סוכן זר") שלצערי יש להם עדיין צרכנים וצרחנים בישראל.
יחד עם זאת בל נאבד תקווה. האפרטהייד נפל, רודנויות קרסו, וגם אתה בסופו של דבר תיתן את הדין לאחר שמדינת השב"כ הישראלית תקועקע ותתמוטט.


                                                       גדעון ספירו


האיחוד שלא היה


גם השנה מציינים בישראל את היום ההזוי שקרוי "יום איחוד ירושלים". יום זה מפגין יותר מכל את חלוקתה של ירושלים. איחוד עם חומת אפרטהייד שעוברת בעיבורה של עיר ומפרידה בין תושבי העיר, הוא פטנט עולמי ישראלי. האיחוד אינו אלא סיפוח כפוי של ירושלים הפלסטינית והוא מצטיין באפליה, גזענות, ושוד קרקעות המופנים נגד הפלסטינים.


 אם ירושלים המערבית היא מלוכלכת אזי מזרח העיר היא כמעט עולם שלישי מבחינת השירותים העירוניים. ארנונה צריכים הפלסטינים לשלם במלואה, אבל את התמורה הם מקבלים באמצעות הריסת בתים, גניבת רכוש פלסטיני בחסות המדינה, קק"ל ובאמצעות מתנחלים יהירים וחצופים.
לשלטונות ישראל במדינה ובעירייה לא היה אפילו מעט תבונה ליצור במזרח ירושלים דוגמה לדו קיום שמבוסס על כבוד הדדי. זה למעלה מכוחם של אדוני הכיבוש.


הגיע הזמן שהפלסטינים ישקלו מחדש את מדיניות החרמת הבחירות למועצת העיר. השתתפות בבחירות מוניציפליות לא נותנת גושפנקא לכיבוש אלא תספק להם במה להיאבק נגדו ולחשוף את עוולותיו, וגם להקשות על הרוב היהודי המצטמק להמשיך במדיניות הנישול, הגירוש וההפקעה.


צבא ואזרחים


כאשר הצבא פינה מתנחלים, זעקו מנהיגיהם מעל כל עץ ומתחת לכל גבעה כי הפעלת צבא נגד אזרחים מנוגד לדמוקרטיה. כמובן שכוונתם הייתה והינה כי אין להפעיל את הצבא בשטחים הכבושים נגד יהודים, שהרי הפעלתו נגד ערבים מסתדרת היטב עם דמוקרטית האפרטהייד שלהם.


מדי שבוע אנו חוזים שוב ושוב כיצד מופעל הצבא נגד מפגינים אזרחים נגד הגדר. מה שמרנין ומחמם את הלב בהפגנות אלו הוא שיתוף פעולה ישראלי פלסטיני. יהודים וערבים משלבים ידיים בהתנגדותם לגדר האפרטהייד ושוד הקרקעות הכרוך בו.
חיילי הכיבוש (מגדוד השריון של גלעד שליט-כפי שהעיר כתב הערוץ הראשון שסיקר את העימות) יורים במפגינים, מכים אותם, בועטים בהם. אין שבוע ללא נפגעים. האם ראשי המתנחלים הרימו קולם נגד השימוש הזה בצבא? בוודאי שלא. שהרי לשיטתם זה תפקידו – לירות ולהרוג ערבים ושמאלנים.


"כשצריכים לגנב…"


כולם מכירים את האמרה: כשצריכים לגנב מורידים אותו מעץ התלייה.
מה עושים כאשר איש מושחת עושה מעשים טובים מצילי חיים? מעלימים עין או דורשים מהמשטרה למצות איתו את הדין בשם השוויון בפני החוק?
סוגיה עתיקה כמעט כימי האדם.


השאלה חוזרת לכותרות בימים אלו לנוכח סיפורי השחיתות של ראש הממשלה אהוד אולמרט.
שחיתותו של האיש אינה חדשה מרעישה. כמי שהיה אזרח ירושלים בימי כהונתו כראש עיר, היה ברור לי אז שמדובר באיש שהוא גם מושחת וגם אחראי למדיניות גזענית ומפלה נגד הפלסטינים. אין שום סיבה לאיתרוגו.
עתה, יש הטוענים, כי אולמרט עבר שינוי, כי מכיסא ראש הממשלה רואים דברים אחרת והוא אימץ גישה יותר יונית, ומוביל מו"מ עם הפלסטינים ועם סוריה. זה לא הזמן לדקדק איתו בנושאי השחיתות, כי מי שיבוא במקומו יהיה הרבה יותר גרוע. זהו המקרה, הם ממשיכים, שיש להוריד את הגנב מחבל התלייה.


אילו הייתי משוכנע שאולמרט מוביל ברצינות ובנחישות הסכם שלום עם הפלסטינים וסוריה, נחרץ בדעתו לרדת מהגולן ולסיים את הכיבוש, וסילוקו פירושו סיכון המהלך, יתכן והייתי מצטרף לאומרים כי זו לא השעה למצות איתו את הדין. אפשר לחכות קמעה, כי השגת השלום היא פעולה מצילת חיים שחל עליה הכלל שפיקוח נפש דוחה הכל.
אבל אני לא מאמין שהאיש הולך ברצינות ליעדים האלה. כל המהלכים עד עתה הם בבחינת "כאילו", מראית עין, מעין ישראבלוף שנועדו לתת לאולמרט פסק זמן למען יאריכון ימיו כראש הממשלה. לכן ההתלבטות נחסכה ממני.


הסקרים שמורים על ממשלת ימין בראשותם של נתניהו, איתם וליברמן וגם אלדד אם יערכו בחירות, היא סיבה לחיל ורעדה: מלחמה אפשרית נגד איראן ופלישה לעזה, אבל אלו דברים שגם הממשלה הנוכחית אומרת כי הן אפשרויות שאינה מורידה מסדר היום.
מבחינתו של שוחר שלום הברירה כיום, לפי הסקרים, היא בין דבר לחולירע. למי שיש דרכון שני, שיוציא מהבוידם.


הערה לחברי כנסת מהשמאל: אתם חייבים להיות מובחנים מהימין בעניין שחיתותו של אולמרט ולהדגיש כי שחיתות זו היא חלק מנורמות של גניבה וגזילה שהתאזרחו בישראל לאחר הכיבוש. הם החלו בשטחים הכבושים. השילוב הקטלני, הגזלני והמושחת בין הון לשלטון עשה חיל בשטחים הכבושים וזלג לתוך הקו הירוק. צריך לומר למתנחל ח"כ תא"ל ד"ר אריה אלדד שתפש עמדת מנהיגות בעניין גינוי שחיתותו של אולמרט, כי הוא לא פחות מושחת מאולמרט, כי הוא שותף לגניבה ושוד רכוש פלסטיני, וכל עוד לא החזיר את הגזילה לבעליה, הוא נמצא באותה עגלה עם אולמרט. עד כה לא שמעתי אך ח"כ מהשמאל אומר זאת.


האם חרם הוא התשובה?


גוש שלום הוציא הודעה לעיתונות בה הוא קורא להטיל חרם על הזמר והמלחין שלמה גרוניך בגלל נכונותו להופיע בטקס "הענקת פרס מוסקוביץ לציונות" שהתקיים ביום הארור ("איחוד ירושלים") בכפר סילואן בחסותם של מתנחלי אלע"ד.
שלמה גרוניך שבעברו התבטאויות שלום, עבר כנראה תפנית אם הוא מוכן להופיע בפני גזעני אלע"ד בטקס על שמו של בעל הקזינו מוסקוביץ שמממן בין השאר גם את פעולות הנישול בסילואן.
גרוניך ראוי בהחלט לגינוי מצידם של מתנגדי הכיבוש, אבל הקריאה להחרים את הדיסקים שלו, נשמעת באזני צעד אחד יותר מדיי. לא מוחקים את עברו היצירתי של אדם שרבות מיצירותיו נעימות וערבות לעין ולאוזן, רק בגלל שעתה איננו מסכימים עימו. זה גם לא חכם במדינה בה אנחנו מיעוט ונתונים באופן מתמיד תחת איומי חרמות ונידויים.


ישוחרר גאידמק מאיומי המשטרה


ערוץ 2 הקרין סרט "מי מפחד מגאידמק". הסרט היה תשדיר שירות לגאידמק, נקי מעיתונאות מאתגרת, סרט של ליקוק וחנופה שלא נתן מידע חדש על האיש. האוליגרך קיבל למעלה משעת תעמולה חינם. ארגוני זכויות אדם דלי אמצעים יכולים רק לחלום על מתנה כזו.
בעקבות הסרט הודיעה המשטרה כי היא שוקלת לפתוח בחקירה פלילית נגד גאידמק בגין "איומים והעלבת עובד ציבור" משום שהוא התבטא בחריפות נגד ניצב דנינו ואמר משהו כמו "תסתכל לי בעיניים".


פתאום הם נהיו שם במשטרה רגישים כאלה. בחדרי חקירות לא מקפידה המשטרה יתר על המידה על זכויות נחקרים, צועקים ומאיימים עליהם, לעתים מכים, אבל להגיד לניצב דנינו שיסתכל לגאידמק בעיניים? הבתול העדין והשברירי הזה אינו מסוגל לשאת את הבושה.


המשטרה השתגעה. במקום להסגיר את גאידמק לצרפת, כדי שיעמוד שם לדין בענייני סחר הנשק הלא חוקי בו הוא מואשם, משחקים איתו ב"נעלבתי". יש לי חדשות לדנינו: ביקורת על ממלא תפקיד ציבורי תמיד מעליבה. אין לעשות שימוש בסעיף הדרקוני וסותם הפיות "העלבת עובד ציבור" . חלק מזכויות האזרח של גאידמק הוא לבקר את השלטון וסוכניו, וזה בהחלט מעליב, וכל מי שחופש הביטוי יקר לו, יתייצב בעניין זה מול המשטרה ולצד גאידמק ויגיד לה הרף.

תגובות
נושאים: מאמרים

85 תגובות

  1. ליובל הלפרין הגיב:

    החרדים לא התחילו לרדוף את AM:PM משום שהיא פתוחה בשבת, אלא משום שאיש עסקים חרדי קנה אותה, והדעת לא נותנת שאיש עסקים חרדי ירוויח מרשת שפתוחה בשבת.

  2. שמאלני: נכון לגבי הכל הגיב:

    במקרה של דסמונד טוטו זו עוולה זועקת לשמים. מדובר בבן אדם שגינה ונלחם נגד אלימות כל חייו. בדרום אפריקה היה אחראי לפיוס ולהרגעת המתיחות בין לבנים ושחורים, ומעניין דרך אגב איפה ידידו שמעון פרס שדאג להצטלם איתו

  3. יובל הלפרין הגיב:

    ראוי לציון המהפך של שלמה גרוניך.
    זה לא מקרי. זו שיטה שהלכה והתפתחה לשטיפת מוח מוסווית המופנית לאנשים בעלי נפשות אמן ולאנשים הנוטים לרוחניות.

    כל מיני מכונים וסדנאות שמדברים על "יהדות" כידע גרידא, או כמטען רוחני, בלא כל קשר לאידיאולוגיה ולפוליטיקה, פועלים, בדעת או שלא בדעת –
    כמיסיון אורתודוכסי שגורר את החניך התמים מהתעניינות גרידא באי אלו מקורות יהודיים להשקפת עולם פונדמנטליסטית מסוגרת וחשוכה.
    גם כשהולכים ל"תיקון ליל שבועות" ביום א’ הבא אסור להשאיר את הנוגדנים המחשבתיים בבית.

    שלמה גרוניך הוא עוד בתחילת הדרך. אהוד בנאי כמה צעדים לפניו. אתי אנקרי עמוק בפנים.

    הגיע הזמן להיות ערים לכך שגם ב"יהדות" תמימה טמונה סכנה של היגררות. חלק מזה נובע מהסלחנות שאימצו דוברים רבים מהשמאל (דווקא הרדיקאלי) לפני כמה שנים כלפי האידיאולוגיה החרדית.
    מתוך השפעה מוטעית שצד הפוליטיקה של הזהויות הם החלו לראות ב"חרדים" לא כחיילים במחנה אידיאולוגיה חשוך וגזעני (ואט אט סוגר פערים היסטוריים עם המחנה הדתי-לאומני), אלא כעוד "סקטור". קבוצה סטטיסטית כמו "יהודים", "ערבים", "מזרחיים", "אשכנזים", "הומוסקסואלים".
    לפיכך אני מעדיף להשתמש במונח "פונדמנטליסטים" במקום "חרדים".

    כל ביקורת על הפונדמנטליזם היהודי זכתה, וזוכה עד היום לקיתונות של נזיפות דווקא מצד שמאל.

    רק כשמנהיגים חרדיים מועילים בטובם לתקוף בגלוי "קבוצת זהות" אחרת, כמו לפני מצעד גאווה בירושלים, מבקרים אותם אנשי שמאל אלה.
    אם הם תובעים לסגור חנות בשבת, למשל, אסור להגיד מילה. בעצם מותר להגיד מילה: להמציא בלוף שלפיו מדובר ב"זכויות העובדים".
    גם אם העובדים כלל אינם מבקשים זאת. גם אם טבעי שעובדים שיתארגנו בעסק העובד בשבת ידרשו תוספת תשלום בשבת ולא סגירת העסק. גם אם חלק מהעובדים הם סטודנטים שבימים א, ג ו-ד לומדים כל היום וצריכים גם להתפרנס.
    גם אם מי שעובד כל השבוע היום היחיד שנותר לו לקניות הוא שבת. גם אם מדובר בשכונות שבהם מהגרי עבודה רבים. גם אם בעכו רושמים פקחים עירוניים דוחות לבעלי חנויות ערביים שפותחים בשבת…

    אווירת ההתחנפות לפונדמנליזם היהודי, כשהיא נמתחת מקיר לקיר, גורמת לאנשים התרים אחר תוכן ומשמעות בחייהם שאלו מצויים רק כשיש כיפה על האש, ורק כשאתה מאמץ את המקרא, המשנה והתלמוד – יצירות מעניינות כשלעצמן – ל"כתבי קודש".

    אתר זה אינו מיועד לפרסומת מסחרית, וטוב שכך.
    AM-PM היא רשת יקרה ונצלנית מכל קנה מידה. אבל מרגע שהחלו הונדמנטליסטים לרדוף אותה על שהיא פועלת בימי שבת – התחלתי לראשונה בחיי לבוא בשעריה.
    זה חלק מהמאבק נגד "יהדותה" של המדינה. קשר בל יינתק קיים בין היעדר אוטובוס בתל אביב ביום שבת,
    לבין הריסת בית ועקירת מטע בגדה המערבית או ביפו.

  4. איתן לרנר הגיב:

    גדעון שלום ,
    יגיעו אולי הימים ( ואני מקווה שזו רק פרנוייה ותו לאו ) שלא תוכל לכתוב מכתבים כאלו מבלי להיות מוזהר ומאויים על ידי ארגוני חוסר הביטחון של ישראל. ואולי גם לכתוב תגובות מזדהות כמו זו שלי , יהיה מעשה מסוכן . מדינה שבה סותמים פיות ובה מתפחדים מדעות אחרות וכל ביקורת הופכת לאנטישמיות , היא מדינה בתהליך ריקבון מתקדם . ולוואי והיה לי הדרכון הנכסף , אולי השב"כ יהי מוכן לספק לנו דרכונים למדינות אמריקה או אירופה . מה אתה אומר?
    עוד דבר נורא השבוע היה בחוק שעבר בהתנגדות בודדת של חנין ואני מדבר על החוק שמאפשר להתעלל ולעצור ולאסור פליט עבודה מסתננים לישראל.
    לגבי גאידמק, אני מתעב את הפיגורה ואת מה שהוא מייצג כסמל לכוח מעוור של ההון אבל מצטרף לדעתך , העלבת עובד ציבור היא מכשיר שניתן לסתום בו פיות לכולנו .

  5. שירה הגיב:

    אני כבר לא יודעת איך אפשר לחיות ככה, בפחד מאימת מדינת השב"כ, מזה שפתאום יתפרו לך תיק, כמו שתפרו לטלי פחימה למשל, שזה ממש נורא בעיני בחורה תל אביבית שהתפתח לה מצפון והתוצאה- כלא והתעללות נפשית קשה. אני לא יכולה בכלל לתאר את עצמי במצב שלה, אולי הייתי מתאבדת וזהו. מי יכול לספוג דברים כאלה בכלל? זה כמו משפט דרייפוס, פתאום העולם שלך מתמוטט, אתה חסר אונים, חסר הגנה, לבד מול "הבנליות של הרוע". אוף, אני לא יכולה לתפוס את הקטסטרופה הזאת בכלל.
    פעם אחת הלכתי לבילעין, ירו עלי רימון הלם וגז. הרגשתי כזאת השפלה. זה היה נורא. יש להםן את כל הכוח בעולם, רובים, גז, וחוסר מצפון. לא הלכתי יותר. אני לא אתקרב לשם יותר בחיים שלי.
    אם אני אעזוב את הארץ, זה אומר לחיות עם הכאב, עם התודעה התמידית של "למה עזבתי". פתאום אני לא רוצה להיות הקורבן שנאבק מלחמה בלתי אפשרית. אני רוצה להתנתק, לחיות את החיים שלי, לשכוח ממה שקורה "שם". לאחרונה, עקב כך שכבר שנה אני לא עובדת כי "אני לא רוצה לעבוד בחברות הייטק שמשתפות פעולה עם הצבא", הבנתי שאני מובילה את עצמי לכך שלא רק שאני לא אמצע עבודה ראויה ומכובדת, אלא שגם אני אהיה שרופה בחברות ההשמה הציוניות. אז שלחתי. שלחתי לאלביט, שלחתי לרפאל, שלחתי ל CPC.
    אני יודעת את האמת, במקרי חירום אצא לרחובות, אבל לא רוצה להשתפד יותר על המצב המזוויע הזה, יש עוולות בכל העולם. בפעם שעברה כשלקחתי את זה יותר מידי ללב, כמעט איבדתי את עצמי.

    (אגב פינקלשטיין, אולי יש לו בכלל מזל שהוא מסורב כניסה, אי אפשר להלביש עליו תיק שיכניס אותו לכלא, אלא רק לשכנע את העם הציוני והרדוף רוחות שואה, מלחמה ואימה, שפינקלשטיין הוא "עוד יהודי ששונא את עצמו")

  6. יובל הגיב:

    אתה צודק, לכן עד לאחרונה רגלי לא דרכה שם. גם עכשיו אני לא מרבה לבקר שם,
    אבל למאבק המעמדי במובנו הרחב השלכות רבות ולעתים סותרות.
    בארץ הגזענות נשענת בין השאר על השפעה דתית בחוק ובתרבות. עובדה הא שכיום מי שמבטא הכי הרבה את הביטוי "מדינה יהודית" הוא החרדים. אף שעדיין הם לא אוהבים להיקרא "ציונים", הם ולא אחרים מהווים את ה"משמר השווייצרי" של האתנוקרטיה הציונית השוררת במדינתנו.

    אם אתה נותן לאנשי דת את הסמכות לקבוע שעות פתיחה של חנויות, אתה נותן להם לגיטימציה לאסור על קיומו של מצעד הגאווה, למשל, ולשלול כל זכויות יסוד ממי שאינו יהודי ולכל מי שאינו יהודי אורתודוכסי שומר מצוות.

  7. מה לנו ולדת הגיב:

    בתור מרקסיסטים אנחנו צריכים להכנס ישירות בקפיטליזם, ולא במשרתים זוטרים שלו כמו הדת.

  8. יובל הלפרין, נוסח מתוקן הגיב:

    אבקש להחליף את תגובתי הקודמת בנוסח המתוקן הבא:

    ראוי לציון המהפך של שלמה גרוניך.
    זה לא מקרי. זו שיטה שהלכה והתפתחה לשטיפת מוח מוסווית המופנית לאנשים בעלי נפשות אמן ולאנשים הנוטים לרוחניות.

    כל מיני מכונים וסדנאות שמדברים על "יהדות" כידע גרידא, או כמטען רוחני, לכאורה בלא כל קשר לאידיאולוגיה ולפוליטיקה, פועלים – בדעת או שלא בדעת – כמיסיון אורתודוכסי שגורר את החניך התמים מהתעניינות גרידא באי אלו מקורות יהודיים להשקפת עולם פונדמנטליסטית מסוגרת וחשוכה. גם כשהולכים ל"תיקון ליל שבועות" ביום א’ הבא אסור להשאיר את הנוגדנים המחשבתיים בבית.
    שלמה גרוניך הוא עוד בתחילת הדרך. אהוד בנאי כמה צעדים לפניו. אתי אנקרי עמוק בפנים.

    הגיע הזמן להיות ערים לכך שגם ב"יהדות" תמימה טמונה סכנה של היגררות. חלק ממנה נובע מהסלחנות שאימצו דוברים רבים מהשמאל (דווקא הרדיקאלי) לפני כמה שנים כלפי האידיאולוגיה החרדית.
    מתוך השפעה מוטעית מצד ה"פוליטיקה של הזהויות" הם החלו לראות ב"חרדים" לא כחיילים במחנה אידיאולוגי חשוך וגזעני (שאט אט סוגר פערים היסטוריים עם המחנה הדתי-לאומני), אלא כעוד "סקטור". קבוצה סטטיסטית כמו "יהודים", "ערבים", "מזרחיים", "אשכנזים", "הומוסקסואלים".
    לפיכך אני מעדיף להשתמש במונח "פונדמנטליסטים" במקום "חרדים". כל ביקורת על הפונדמנטליזם היהודי זכתה, וזוכה עד היום, לקיתונות של נזיפות דווקא מצד שמאל.

    רק כשמנהיגים חרדיים מואילים בטובם לתקוף בגלוי "קבוצת זהות" אחרת, כמו לפני מצעד גאווה בירושלים, מבקרים אותם אנשי שמאל אלה.
    אם הם תובעים לסגור חנות בשבת, למשל, אסור להגיד מילה. בעצם מותר להגיד מילה: להמציא בלוף שלפיו מדובר ב"זכויות העובדים".
    גם אם העובדים כלל אינם מבקשים זאת. גם אם טבעי שעובדים שיתארגנו בעסק העובד בשבת ידרשו תוספת תשלום בשבת ולא סגירת העסק. גם אם חלק מהעובדים הם סטודנטים שבימים א, ג ו-ד לומדים כל היום וצריכים גם להתפרנס.
    גם אם מי שעובד כל השבוע היום היחיד שנותר לו לקניות הוא שבת. גם אם מדובר בשכונות שבהם מהגרי עבודה רבים. גם אם בעכו רושמים פקחים עירוניים דוחות לבעלי חנויות ערביים שפותחים בשבת…

    אווירת ההתחנפות לפונדמנטליזם היהודי, כשהיא נמתחת מקיר לקיר, גורמת לאנשים התרים אחר תוכן ומשמעות בחייהם לחשוב שאלו מצויים רק כשיש כיפה על הראש, ורק כשאתה מאמץ את המקרא, המשנה והתלמוד – יצירות מעניינות כשלעצמן – ל"כתבי קודש".

    אתר זה אינו מיועד לפרסומת מסחרית, וטוב שכך.
    AM-PM היא רשת יקרה ונצלנית מכל קנה מידה. אבל מרגע שהחלו הפונדמנטליסטים לרדוף אותה על שהיא פועלת בימי שבת – התחלתי לראשונה בחיי לבוא בשעריה.
    זה חלק מהמאבק נגד "יהדותה" של המדינה. קשר בל יינתק קיים בין היעדר אוטובוס בתל אביב ביום שבת, לבין הריסת בית ועקירת מטע בגדה המערבית או ביפו.

  9. ליובל הגיב:

    כשאתה נותן מכספך לרשת AMPM אתה תומך באחד המוסדות הנצלניים ביותר במשק הישראלי. ידועים התנאים שבהם הם מעסיקים את הקופאיות ואת המאבטחים שלהם, ואת האופן שבו הם שוברים את השוק ומדרדרים עסקים קטנים לפשיטת רגל.

  10. איתן לרנר הגיב:

    יובל ,

    אכן פונדמנטליסטים מתאים יותר מחרדים . הרשה לי להיות חרד לשפה :צריך לכתוב מואילים ולא מועילים בהקשר למה שכתבת.
    איתן

  11. אורי וייס הגיב:

    הלוואי שיינתן שוחד לאולמרט בתמורה להפסקת משטר האפרטהייד. יהודים במהלך הדורות שיחדו בירוקרטים וקלגסים אנטישמים כדי להפחית את מידת העוול. הלוואי שגישתם של אותם יהודים כלפי השלטונות הייתה ממשיכה להתקיים גם כיום.

  12. סינדי הגיב:

    ליובל
    הימים ההם שאתה צופה ומנבא כבר פה מזמן, השאלה למי. הגלייה לאמריקה היא פטנט ישן ומשומש.
    לגבי גדעון ספירו והצדיקים האחרים ששולחים מכתבים, חלקם בתהליך הזה עוד ייחקר ויילמד במחלקות להסטוריה המדינית של ישראל. סותמי הפיות מן "השמאל" לא פחות מסוכנים מאלה של הימין או של הממסד. לפעמים יותר גרוע, כי הם גם מגלגלים עיניים צדקניות.השב"כ יספק דרכונים בעקיפין, כלומר לא יתנגד שמי שליבו רך או גס במלחמה, ילך מפה, ובתנאי שלא ימשיך לעשות שם יותר מידי רעש. זה היה תמיד כך, אולי אתה פשוט צעיר קצת או לא מעודכן.

  13. עוד ליובל (לנוסח המתוקן שלו) הגיב:

    ההלכה אוסרת על נסיעה בשבת, אבל גם אוסרת על עקירת עצי פרי. היא גם מכירה במוסלמים כ"בני נוח".
    מעבר לכך – מה לעשות שחלק ניכר מהעוקרים וההורסים, דווקא היו נורא רוצים תחבורה ציבורית בשבת, וגם עושים קניות בשבת.

    כך שאין "קשר קיים בל ינתק".

  14. יובל הגיב:

    יש מדינות שאינן דמוקרטיה בורגנית, אבל הקפיטליזם נמצא במצב כזה שיש ביכולתו של המעמד השליט "לסגת" למצב של דמוקרטיה בורגנית להימנע משינוי מהפכני.
    ספרד של מלחמת האזרחים, דרום אפריקה של האפרטהייד וישראל הציונית של היום הן דוגמאות כאלה.
    בכל אחד מהמקרים האלה, הניסיון ההיסטורי הוכיח שבקרב אומת הרוב (או האומה המדכאת, במקרה של דרום אפריקה), את המאבק בגזענות ובדיכוי הלאומי מובילים דווקא גורמים בזעיר-בורגנות ובאינטליגנצה, בעוד הפרוליטריון המובהק נתון ביתר קלות להסתה כנגד הפרולטריון של הלאום המדוכא.

    כך נוצר פער בין "מעמד הפועלים" ל"תנועת הפועלים", וזה עניין מובנה. זה לא נובע מזה ש"השמאלנים המתנשאים שותים אספרסו" ושאר קלישות שנובעות מאי הכרה במציאות.

    אצלנו, כמו בשאר הדוגמאות שהזכרתי, קיימת חפיפה נרחבת בין מאבקים בעלי אופי ליברלי לבין סדר יומו של השמאל הרדיקאלי והמעמדי.

    תתפלאו שגם פעילותו של מרכס בגרמניה "הואשמה" שהיא מדגישה את האינטרסים של הבורגנות נגד האצולה, לכאורה על חשבון האינטרסים של הפרוליטריון נגד הבורגנות.

    אצלנו אין אצולה, אבל יש תופעות "טרום-קפיטליסטיות", או "טרום דמוקרטיה-בורגנית", ולפעמים גם אנחנו צריכים לחשוף עצמנון ל"האשמה" דומה. נקודה.

  15. אבל יובל הגיב:

    לנין אמר שמי שצריך לקחת על עצמו את המאבק נגד הרגרסיה הוא הפרולטריון, ולא חתיכות של הבורגנות המתפוררת.

  16. זה לא "אבל" הגיב:

    זה נכון, אבל זה לא אבל.
    איך אתה "מתרגם" גישה זו למצב בארץ כיום?
    שאת המאבק בכפייה הדתית אין להשאיר בידי קהל המצביעים של "שינוי".
    מאבק למען אוטובוס בשבת הוא לא פחות חשוב ולא פחות פרוליטארי מבחינה עקרונית, ממאבק נגד עליית דמי הנסיעה בשאר הימים (וזו רק דוגמה אחת).

    המסורת המחשבתית שהתגבשה בשמאל הרדיקאלי בשנים האחרונות סותרת זאת. בכל פעם שמעלים עניין כזה ישר אומרים: "אנחנו לא שינוי/מרצ".
    גם כאן מישהו אומר "מה לנו ולדת", ודברי לנין שאתה מביא כאן צריכות להיות מופנות אליו ולא אליי.

    ולא ששמאל רדיקאלי = פרוליטריון, אבל גם כשלנין דיבר על "הפרוליטריון צריך לקחת על עצמו" וכד’, כוונתו הבפועל הייתה לפנייה לפרוליטריון מצד המפלגה המהפכנית ודרך החדירה עליו.

    מנהיגים מהפכנים בארצות אחרות לא נרתעו, דווקא בפנייתם לפועלים ולאיכרים, לערער על אמונות דתיות וכמו-דתיות שהיו מושרשות בחלק ניכר מהם עד עמקי הנפש, כמו אמונם המוחלט בכמרים ועוד.

    יובל

  17. גדעון ספירו הגיב:

    ליובל הלפרין,
    בשעתו (בסוף שנות ה-80 ותחילת ה-90 של המאה הקודמת) ניסיתי אף אנוכי למצוא גשר של שיתוף פעולה בין גורמים חרדים בעלי נטייה יונית, (למשל דרעי או דגל תורה בראשות הרב שך), מתוך הנחה או תקווה כי אפשר למצוא כר משותף למאבק נגד הכיבוש על אף מחלוקות בנושאים אחרים.הקשר שלי איתם נוצר לאחר שתמכתי בפומבי בפטור לבני הישיבות מהצבא מסיבות חילוניות והדבר מאד סיקרן אותם. כך נחשפתי לעמדות של כמה מראשי הרבנים של אגודת ישראל
    בשנות ה-40 וה-50 של המאה הקודמת בנושאי הסכסוך, שהיו הרבה יור קרובוות לאלו שלי מאשר רבים מהמנהיגים החילונים בישראל.
    דומני שאני אחד הבודדים, אם לא היחיד בשמאל החילוני, שהגיע לפגישות הן עם מנהיג ש"ס הרב עובדיה יוסף והן עם מנהיג דגל התורה הרב אליעזר שך. עד כדי כך הגיעו הדברים שהשבועון "כל העיר" בירושלים פרסם כתבה גדולה על שמועות שאני בתהליך "חזרה בתושבה" מהזן החרדי. כמובן שלא היה כל יסוד לשמועות.
    לצערי הניסיונות למצוא מכנה משותף בתחום המאבק נגד הכיבוש לא צלחו, והיהדות החרדית, בגדול, הלכה שבי אחר הקנאות הלאומנית-דתית.
    יחד עם זאת, גם היום אני סבור שברגע של אמת בו תצטרך ישראל להחליט בין המשך הכיבוש ומלחמה בצידה לבין אפשרות של שלום כלשהו שידרוש פינוי, היהדות החרדית, גם מסיבות היסטוריות, תקבל פשרה בניגוד לרבני הציונות הדתית מהזן המתנחלי.
    בהקשר זה אני נזכר באימרתו של הרב שך, באחת הכנסיות הגדולות של אגודת ישראל (כך נקראת הועידה שלהם) "שעם ישרואל היה לפני השטוחים ויישאר גם לאחר השטוחים".

    לאיתן לרנר,
    אתה כמובן צודק. להערכתי החופש היחסי ממנו אנו עדיין נהנים, הוא על זמן שאול. אני מנסה לסחוט עד קצה גבול היכולת את החופש הזה, מתוך ידיעה שהוא רחוק מלהיות מובטח. דרך אגב, כל מכתב שמתפרסם בטוריי אכן נשלח בדואר אל המכותבים.
    דרכון נוסף יכול לשמש כעוגן הצלה ברגע של מצוקה ממשית. השב"כ לא יספק לך אותו, אבל אם יש לך דרך להשיג כזה, אני בהחלט ממליץ.

    לסינדי,
    אני מסכים עימך שצנזורה מהשמאל מגונה באותה מידה כמו זו מימין. לכם נמניתי לאורך שנים עם השמאל האנטי סובייטי.

  18. מסכים הגיב:

    עם זה אין לי בעיה. אבל מה אתה מציע בפועל הוא תמיכה מוצהרת בחלקים של הבורגנות, ועוד בחלקים הפחות מתקדמים שלה (שפוגעים אפילו בזכויות העבודה הבסיסיות), כדי לטהר את החברה מהשיקוץ הדתי.
    וזה:
    א) לא יעבוד.
    ב) טועה באופן התפיסה את מערכת הגומלין בין הדת לבין החברה. הדת אינה מוסד כשלעצמו, אלא אחד מכליה של הבורגנות לדכא את ההמונים. היא אינה שריד פיאודלי, אלא כוח שריר וקיים, במיוחד במדינה שלנו, בה עושה שימוש ההון הגדול והמדינה הבורגנית.

  19. שלומית ש. הגיב:

    האם הטקסט, הראשון בעיקר, מפורסם גם באנגלית?

    תודה
    שלומית

  20. Ofira Roll הגיב:

    Wow, it is astonishing to hear all your stories. Where are we going to end up? Personally, I heard Norman finkelstein and think that it would wonderful if more people hear him in Israel (I am student in the US and heard him over here). Anyhow, I a m wondering if you got any response from Yuval Diskin? Can we (the people who care) can do something about this annoying behavior towards Norman finkelstein? please update us and we will act.
    Thanks for letting us know and it would be wonderful if you could type it in English so more people would read it, Toda Raba 🙂

  21. סינדי הגיב:

    המשאל הסובייטי בעיה אחת והשמאל הזחוח והקצת מושחת – הוא בעיה שניה. האם שאלת את עצמך איך עיקר הקולות של השמאל החופשי והלא סובייטי הם אולד בויז ? אשכנזים זקנים כמוך ? ואילו הבלונדיניות הצעירות שיודעות דבר או שתיים נמצאות בגלות לנוחותו של יובל המנובל והשמאל הזחוח גם יחד ? ממש א.א.

  22. אנרכיסטיות על העץ הגיב:

    גדעון גדעון, מה היינו עושים או עושות בלי האנרכיסטים על עץ התאנה, טוב שיש עלים, כל דור והעלים שלו, בדרך כלל גברים (גם האנרכיסטים החביבים). כאשר אתה כותב בלהב אבחת עטך לדיסקין האם אתה שואל מדוע הוטלה צנזורה עצמית על הידיעה בדבר המעצר של נורמן פינקלשטיין, על ידי כל השמאלנים ועיתונאיהם עד למוצאי שבת ? או שמא אתה מניח שכל הבלונדיניות החכמות כבר היגרו מכאן. אתה והזקנים האשכנזים שלך רוקדים טנגו עם דיסקין, שגם הוא עוד אשכנזי בדרך להיות זקן ויודע כל וזחוח גם כן. אשרי דיסקין שאלה מתנגדיו.
    "הבלונדיניות הגולות" (לא, אני לא בלונדינית ולא בגלות..) זה ה,סינדיות" שאתה והזקנים האחרים הגליתם ביחד עם האמת, כדי שהטנגו ימשיך לרקוד. מי רדף את אמנון זכרוני בתור "משתפ" ומי רדף את סינדי בתור "סוכנת מוסד איומה" ומי בילבל את המוח לוענונו ? ומי מייצג פדופילים בועד נגד הגרעינים השחורים?

    אתם חבורת זקנים אשכנזים המתכנים שמאלנים לא סובייטים או סובייטים. אותו דבר. מה בין זה לבין שמאל ? אפילו המזרחים בורחים מכם, שלא לדבר על הבלונדיניות הצעירות.

  23. גדעון ספירו הגיב:

    לסינדי,
    את לא מעודכנת. השמאל האנטי סובייטי זה מכבר לא מורכב "מאולד בויז" "אשכנזים זקנים כמוך" כהגדרתך.
    את בוודאי תשמחי לדעת כי גם בתוך קבוצת האולד בויז יש שורה של אנשי שמאל שאינם אשכנזים. אם את חושבת שהשמאל הזה הוא "זחוח" את שוגה וקוראת אותו לא נכון, וזה נאמר בלשון המעטה.
    אם היית משתתפת בהפגנה נגד הכיבוש שנערכה בתל-אביב ביום שבת, היית מגלה כי יש דור המשך של אנשי שמאל שלא מהזן הסובייטי, צעירים מלאי התלהבות כמו אנרכיסטים נגד הגדר.
    בהקשר יותר כללי יש אכן בעייה בקרב השמאל על כך שלא הצליח להכות שורשים בציבור המזרחי.
    דומני שהסוציולוג פרופ’ סמי סמוחה כתב על כך לא מעט.
    באשר "לבלונדיניות הצעירות היודעות דבר או שתיים ונמצאות בגלות", מעבר לכך שאני מבחין בנימה של מרמור, אינני יכול להתייחס כי את מדברת בקודים סמויים, מה עוד ואת מעדיפה להסתתר מאחורי זהות שאולה. האם הכוונה לעצמך, לקבוצה כלשהי, ובאיזה גלות מדובר?

  24. חיים ו. הגיב:

    סינדי, עדינות. לא את כל האמת מכה אחת לפנים. אבל בנוגע לאנרכיסטים שגדעון מתגאה בהם, אולי גדעון לא שם לב לשמות המשפחה של מרבית מהאנרכיסטים על הגדרות והדמיון הבלתי מוסבר לשמות המשפחה של האולד בוייז וחבריהם בבראנז’ה.

  25. אחד משם הגיב:

    נודה לגברת "סינדי" העמומה אם תואיל להשכיל את הקוראים מי רודף את עו"ד אמנון זכרוני? האיש נהנה מכל העולמות: הוא גם מקובל על השב"כ כפרקליט מומלץ, הוא גם מגיש תכניות טלוויזיה בערוצים הממלכתיים והוא גם נהנה מתדמית שמאלית כחברם של אורי אבנרי וח"כ חד"ש איש מק"י עו"ד ד"ר דב חינין שעבד (או שמא היה שותף) במשרדו.

    אשר לסינדי האורגינלית הצעתי ש"סינדי" שלנו תקרא קטע מספרו של העיתונאי הבריטי פיטר הונם (או יונם) כפי שמופיע באתר NFC של העיתונאי יואב יצחק
    — קישור —

    וכן רשימתו של העיתונאי יוסי מלמן ב"הארץ" על "סינדי" הלוא היא שריל שאנין-ברטוב
    — קישור —
    כך שאיש לא בילבל לואנונו במוח, זולת אותב "סינדי"-שריל.

    וגם עוד חידה ראוי ש"סנדי" (זו מהגדה) תבהיר לקוראים: למי התכוונה כשהזכירה "מייצג פדופילים" שפעיל "בוועד נגד גרעינים שחורים". איש כזה לא מוכר ברחבי ישראל אלא אם החברה "סינדי" תגלה את אזננו.
    ואם היא כבר מסתכנת בלשון הרע על אנשים, לפחות שיהיה האומץ להופיע בגלוי.

  26. מה לאנארכיזם ולשמאל הגיב:

    למעשה, מבחינה פילוסופית טהורה, אנארכיזם נמצא למעשה בקוטו ההפוך לשמאל.

    שמאל זקוק למערכות מוסדיות חזקות ומפותחות בכדי לממש את האידאולוגיה שלו – שבה הממסד הוא הכלי שמתקן באופן קבוע ושוטף את חוסר השוויון הטבעי בין האזרחים.

    זאת אומרת, – שמאל נמצא בקצה שמחייב בהכרח שליטה גבוהה יותר של מוסדות המדינה, והתערבות גדולה יותר של המוסדות האלו בחיי האזרח.

    אנארכיזם, לעומת זאת, נמצא על הקוטב השולל את הלגיטימיות של קיומם וסמכותם של מוסדות שלטוניים בכלל. לכן הוא הולך הרבה יותר טוב עם אידאולוגיות ימניות רדיקאליות מסוג ליברטריאניזם.

    השימוש היחידי שיש לשמאל באנארכיסטים הוא על מנת לחתור, לקעקע, לפרק, לנתץ ולהרוס את הסדר הקיים, על מנת לפנות מקום לסדר חדש.

    זאת אומרת – שימוש זמני ותועלתני בלבד. אחרי שהכלי מסיים את עבודתו, הוא הופך לא סתם בלתי נחוץ, כי אם מסוכן ומפריע. לכן, אחרי שהכושי יעשה את שלו, הכושי יצטרך ללכת, ואם הוא לא ילך מעצמו, הסדר החדש ידאג להוליך אותו למקום שממנו לא חוזרים.

  27. אנרכיזם=שמאל הגיב:

    האנרכיזם לא רק שצמח מתוך המחשבה הסוציאליסטית של המאה ה-19, הוא גם השתייך באופן היסטורי לתנועת הפועלים המאורגנת. שמה הראסמי של האידיאולוגיה האנרכיסטית הוא הרי "קומוניזם ליברטריאני".
    מתישהו ב-20 השנים האחרונות התרחש מחטף, ועל המותג "אנרכיזם" השתלטו כל מיני פעילים אקולוגים וזכויות בעלי חיים ודברים משעממים כאלה.

  28. ממש לא שמאל הגיב:

    הסברתי את הסתירה האינהרנטית ב*עקרונות* של שתי האידאולוגיות.

    "הנראטיבים ההיסטוריים" לא רלוונטיים, כי אם מישהו נורא רוצה, הוא יכול גם לטעון שפשיזם זה שמאל, בגלל שמוסוליני היה קומוניסט לפני שנהיה פשיסט (יעני "צמח" בשמאל, לפי ההגיון של אדוני), ושהיטלר היה שמאל כי השם המלא של המפלגה הנאצית הוא מפלגה לאומית סוציאליסטית.

    נו באמת.

  29. לאחד משם הגיב:

    אתה מראה ניצנים של הבנה ואז גולש…הרחק הרחק.
    האם תהית על מעמדו המעניין של זכרוני וכיצד מתאפשר שהוא גם -כדבריך – מקובל על המדכאים וגם – כדבריך – חברם הטוב של "המוחים" האנטי ממסדיים לכאורה (כמו כותב טור זה). גם אני תוהה. ונידמה לי שרב המשותף בביקורת שלי ושלך על המצב המוזר הזה, מאשר השונה.

    סינדי קראה את ספרו המגוחך שת יונאם הונאם, והתחזקה בדעתה שהכל חרטה ברטה. אולי לא קראנו אותו הספר ? עיתונאי רציני שקורא לספרו "האשה מהמוסד" עם תמונה במיני אדומה, הוא באמת יכול להצטרף למועדון המוזר של חביבי הממסד שהם גם חביבי האנטי ממסד. שריל שמריל, זה יכול להיות מריל ובריל, בחורה בת עשרים וארבע זה הציר של פרשת וענונו ? חה חה חה. הרשה לסינדי לצחוק או לבכות. סליחה לא סינדי אחת, אלא יש עוד כוסית יהודיה שיונאם מתעבכ עליה בספרו.
    אז בוא נאמר כך, פרשה שבה הממסד והאנטיממסד אוכלים מאותו מסטינג, ובסוף גומרים את ההלל על כך ש"האשמה" היא אנונימית בת 24 עם שיער צהוב ומיני אדום, ..איך נאמר, לא "מחזיקה מים". הוסף לכך את "הועדות" של ספירו, ותקבל את דעתי על הפרשה, על "השמאל" ועל האמינות של יונאם הונאם. מזל שיש כוסיות בנות 24, אחרת עוד היה צריך להסביר את כל התמיהות בפרשה הזו וכל ההתעשרויות של המעורבים במחאה הממסדית והמעוצבת הזו.

    הוצאת דיבה על איש ציבור ? נו, אם הנפגע יטרח לתבוע זה יהיה מעניין דוקא.
    פני השמאל כפני הפרשה זו, ספינים וחארטה, וסקסיזם לתיאבון.

  30. אחד משם הגיב:

    מדוע "סינדי" מהגדה השמאלית משתמשת בלשון וולגרית כמו "כוסיות"? האישה מהמוסד שאנחנו יודעים היום את שמה האמתי ותפקידה בצרוף תמונתה כפי שפירסם העיתונאי יוסי מלמן ברשימתו ב"הארץ",(וזה לא קשור לעיתונאי הבריטי), לכן גם נתתי את הקישור בתגובתי הקודמת.
    אם כן, לא "כוסיות" ולא נעליים, אלא סוכנת מוסד שהיה לה תפקיד בחטיפתו של מרדכי ואנונו.
    הסוכנת אינה "הציר של פרשת ואנונו". הציר היה ונשאר גילוייו ל"סנדיי טיימס" הלונדוני.
    "סינדי" של האתר (לשיטתה יש לכנותה "הכוסית מהגדה") ממשיכה ביחס העוין למרדכי ואנונו
    מזווית של עיתונות צהובה נמוכת מצח.
    חבל שהגדה נותנת מקום להשתלחות כה סרת טעם.

  31. סינדי הגיב:

    היחס העוין ?

    לא חלקתי שהיא סוכנת מוסד. זה יכול היה להיות שושנה גם, יש הרבה וזה תפקידן (יש לשאול בהזדמנות זו על אופי ההעסקה שעולה מסיפור זה ואחרים). מעל לבחורה הזו יש בטח שורה של בכירים, ולמעלה מפקד המוסד. מדוע הוא לא מככב על העטיפה של יונאם הונאם, בוא נגיד שאם אחד מאנשי המוסד (ואיפה עבד יוסי מלמן ? אומרים ש…) לארוחת צהריים, הוא ירוץ וישב איתו ויחכה לפירורים. ובטח גם "אחד משם"..מרדכי וענונו לא עבד בגינת ירק אלא במקום שמייצר פצצות הרג. הגברת סינדי עבדה במקום מהסוג הזה גם כן. כל אחד מבצע את תפקידו…
    פיטר יונאם מספר שהוא השאיר את מרדכי וענונו לבד במלון, כאשר הוא ממורמר וכועס (על הסנדיי טיימז). למה, אין לו מקום אצלו בבית ? משם אף סינדי לא היתה לוקחת אותו.

    היחס העוין לאמת הוא שלך, וקלישאות לא עזרו לאסיר, מסתבר.

    ועכשיו יוסי מלמן הוא םתאום מקור מהימן, ועיתון הארץ ? נו, שוין. סינדי תשתוק כדי שאחד משם לא יתמוטט מעומס המציאות.

    האשמים, פרענק וכוסית בלונדינית. כל השאר צדיקים ועשירים ויושבים בועדות כאלה או אחרות. הוא שאמרנו, הגדה השמאלית, אתר לאולד בויז.

    רק שאלה לאחד משם לפני שסינדי יוצאת מהאתר, כדי לא "להשתלט". האם אתה חושב שיוסי מלמן היה מוצא את שירלי לולא המוסד רצה לעשות לזה אאוטינג ? חשיפה עיתונאית מעניינת היתה מי המפקד של השירלי, ומה הוא עושה היום….אממממ

  32. ל"אחד משם" פי.סי הגיב:

    אכן, שימון פרס.

    לאביר הפי.סי. – לקוסית מותר לקרוא לעצמה קוסית כמו שלשחור אותר לקרוא לעצמו ניגר. ולך אסור. מה כל כך מסובך ?
    אם לא קראת את הספר אז מה אתה זורק פיטר יונאם. תקרא, תתרשם ותחזור אחרי שתעיין "במקורות הגלויים".
    יוסי מלמן כתבלב חצר של אדוניו. עיתון הארץ חבר של שימון פרס, תעשה את החשבונות שלך לבד, ואת הרמיזות שלך אפשר לפרש נגדך דוקא, באותו עניין. כמה כסף משלמים לך לספינים האלה ?

  33. אחד מכאן הגיב:

    למיטב הבנתי, האשם האמיתי בפרשה הוא שמעון פרס. רוב השמאל העקבי בישראל שותף לגישה זו.

  34. אחד משם הגיב:

    "סינדי" יודעת שיוסי מלמן הוא סוכן מוסד,
    ובכלל מדבריה ורמזיה כמעט עולה המסקנה שגם היא מקושרת למוסד, שהרי היא יודעת שסינדי-שריל הייתה יכולה להיות גם שושנה.
    גם חיים ו’ יודע שפיטר הונם התעשר מהספר.
    אני לא יודע, כי לא כתבתי את הספר, גם לא קראתי אותו, בוודאי לא קניתי, אינני יודע מה הייתה תפוצתו ולא נכנסתי לחשבונותיו של המחבר.
    אני מסתמך רק על המידע הגלוי שפורסם בעיתונות ויוסי מלמן הוא אחד המקורות, אחד מני רבים.
    אישית אינני אוהב את השפה הוולגרית של "כוסיות", היא מעליבה ומתנשאת ותואמת שוביניזם גברי, וחבל שגם נשים נדבקות בה, משום שחושבות שזה IN.
    ואם יש מי מ"האולד בויז" שחושב כמוני, מה טוב.

  35. לממש לא שמאל הגיב:

    אז מה אתה טוען בעצם? שבגלל שהחלטת שאנרכיזם=בלאגן אז אנרכיזם לא יכול להיות שמאל? ההיסטוריה, האידיאולוגיה והפרקטיקה האנרכיסטית חולקות עליך. לא מזמן יצא ספר בהוצאת רסלינג תחת הכותרת "אנרכיזם – אונטולוגיה" שמכיל מאמרים של גדולי ההוגים האנרכיסטים. אתה מוזמן לעיין שם ולהיווכח שיש מן הסוציאליזם באנרכיזם. לחלופין, אם אתה לא טיפוס שקורא (כך זה נראה) אתה יכול להסתפק בערך ב"וויקיפדיה".

  36. חיים ו. הגיב:

    לאחד משם, כנראה שהסרקאזם של אחתמשם עובר הרבה מעל הראש שלך, בוא אני אסביר לך בשפה שלך.
    אם פיטר הונאם כותב ספר על פרשת וענונו וקורא לספר "האישה מהמוסד" זו בושה, סינדי הייתה חלק מצוות גדול שחטף את וענונו והסאנדי טיימס כשל לחלוטין בהגנה על המקור שלהם. סינדי היא גורם שולי, חסר ערך וחשיבות כלשהי בסוגיית וענונו.

    העובדה שהונאם מתמקד בה ואף קורא לספרו "האישה מהמוסד" אומרת לא מעט ולא טוב על הונאם בפרט והסאנדי טיימס בכלל. מי שכמו כבודו מהין להעיר על "עיתונות צהובה נמוכת מצח." ראוי שיצית את ספרו של הונאם בהזדמנות הקרובה כי זו הדוגמה הטובה ביותר ל"עיתונות צהובה נמוכת מצח." שכבודו יתקל בה בעשור הקרוב אלא אם כן יקרא את "מי רצח את דיאנה" שכתב אותו הונאם ובלא פחות כשרון למיצוי זבל מסיפור טוב. בכל מקרה וענונו ישב 18 שנים בכלא, הונאם התעשר ואפילו פתח הוצאת ספרים קטנה, יחי ההבדל הקטן.

  37. אנשים מוזרים יש פה הגיב:

    איך תקיימו באופן שוטף חלוקה שוויונית של ההון בלי מוסדות?

    אל תתפסו למושג מדינה, מה שחשוב הוא המושגים מוסדות וכפיה.

    אידאולוגיות שמאליות שוללות מוסדות שמחלקים את ההון בצורה לא שוויונית, ושואפות לכונן במקומם מוסדות "צודקים".

    אנארכיזם שולל בכלל את קיומם של מוסדות. הכל אמור איכשהו להסתדר בצורה וולונטארית, כולל סיכסוכים אלימים ואי הסכמות בכל נושא ועניין.

    אבל מה עושים אם מישהו או קבוצה של "מישהוהם" לא רוצה להתחלק באופן וולונטרי? התשובה השמאלית היא כפיה.

    ואיך יודעים ממי צריך לקחת ולמי צריך לתת, במיוחד כשמדובר בקני מידה גלובאליים? התשובה היא באמצעות ביורוקראטיה.

    ומי יטפל באופן פונקציונאלי בחלוקה? התשובה היא מוסדות.

    מי יטפל בפשיעה? נכון – מוסדות

    דרך אגב, מי שגורס כי "חינוך מתאים" יגרום לכל בני האדם להיות וולונטאריים למופת, שיקח את עצמו בתור דוגמא לכישלון של חינוך להטמיע ערכים "נורמטיביים".

    האם העובדה ש"חינכו" אתכם לציונות מנעה מכם להפוך לאנטי-ציונים?

    האם החינוך הסובייטי מנע את ההופעה של אוליגארכים ברגע שנעלמה הכפייה? הרי כל אותם אוליגארכים חונכו לערכים של שוויון (נגיד).

    לנודניק ששולח אותי לוויקי – וויקי "מתארת" מה שנהוג להאמין. אבל פעם היה נהוג להאמין שהשמש מסתובבת סביב כדור הארץ. למה זה מעניין?

    מעניין איך מי שקורא לעצמו אנארכיסט מיישב את הסתירה הבסיסית שנוצרת כשהוא מתעקש לקרוא לעצמו גם שמאל.

    מה זה אנארכיזם בשבילך? לא בשביל באקונין, אמה גולדמן או באדר מיינהוף. בשבילך!!!

    ומה זה שמאל בשבילך?
    עזרה וולונטארית לחלשים זה שמאל? באשכול אחר מישהו פה ירק אש וגופרית על הרעיון להעביר את האחריות מה"מדינה" אל "הפרט" בטענה שזו גישה ימנית למהדרין.

    כל ניתוח רציונאלי יראה לך ששמאל אמיתי רואה באנארכיזם אינסטרומנט מועיל להרוס את המוסדות הקיימים (שנחשבים לא טובים), שמסיים את תפקידו ברגע שמגיע הרגע לבנות מוסדות חדשים.

    חובה לציין שזה מדהים שאדם שמחזיק מעצמו "אינטלקטואל" לא מסוגל להסביר את עקרונות האידאולוגיה של עצמו, אלא שולח אנשים לוויקיפדיה.

    אתה אינטלקטואל? הצחקתני.
    אולי צריך לשאול אותך מה זה אינטלקט בשבילך?
    גם בשביל זה תשלח אותי לוויקי?

    בשביל אנשים כמוך דב"א המציא את המונח "חמור נושא ספרים". כל ה"אינטלקט" על הגב. בראש? כלום, נאדא. אפס.

  38. נו שויין הגיב:

    כל אידיאולוגיה שמאלית שוללת " ממסד וביורוקראטיה עניפה".
    האידיאולוגיה המרכסיסית במובהק שוללת את המדינה שהיא עפ"י השקפתם מכשיר לדיכוי מעמדי בידי המעמד השליט, ומדברת על גויעתה של המדינה בחברה האל מעמדית,
    ההבדל בנושא זה בין אנרכיסטים למרכסיסטים הוא שהראשונים שוללים את הדיקטטורה של הפרולטריון בעוד שהמרכסיסטים רואים אותה כשלב הכרחי לאחר המהפכה הפרולטרית עד לכינונה של חברה סוציאליסטית

  39. אחד משם הגיב:

    שחור שיקרא לעצמו "ניגר" ישופד כמי שמכר עצמו לגזענות הלבנה.
    אין אישה פמניסטית שתשתמש בסיגנון נוסח "כוסית", לא שלי יחימוביץ, לא זהבה גלאון ולא ד"ר אורית קמיר, כי הן יודעות מה הוא מסמל ומהיכן צמח.

  40. ממש פמיניסטי הגיב:

    נשים יכנו את עצמן בכינויים סקסיסטיים ומחפצנים מרצונן החופשי. אחר כך הן יכלאו את עצמן במטבח מרצונן החופשי. אחר כך הן יעשו מניקור מרצונן החופשי. כמה טוב שיש רצון חופשי. שום גבר לא יגיד לנשים האלה מה לעשות.

    המגיב\ה לפני כנראה לקח\ה קורסים משעממים בנושא פוסט-פמיניזם אצל שרי אריסון.

  41. פמיניסטיות ? הגיב:

    אחד משם, פישלת בבורותך. שחורים רבים מכנים עצמם במקאבריות "ניגר" ויהודים רבים מכנים זה את זה יהודון.
    הפמיניסטיות התקניות – זהבה גלאון – מתברר שהיא לא כל כך פמיניסטית כמו שנידמה לך. צפה בלינק הזה.
    — קישור —,
    דיון כזה לא יכול להתפתח בגדה השמאלית, העיתון לאולד בויז ול"קבלני הקולות" מן המגזרים השונים והמדוכאים.

    אחד משם, נשים יכנו את עצמן איך שבא להן. חדשות בשבילך.
    סטינו מן הנושא, כאשר אתה מנסה להסיט אותו לעבר הכותבת. הטענה המקורית – השמאל העקבי המיסוגני שיתף פעולה עם הממסד בפרשת וענונו וממשיך לעשות זאת.

    שאלה פסיכולוגית בשבילך ? מדוא אתה נוטה להאמין ולתמוך בעיתונאי בריטי צהוב ועלוב (שלא קראת אפילו את ספריו הירודים) אך מטיל חשד וספקנות באשה, יהודיה, ישראלית מן השמאל ? האם המבטא של יונאם היונאם מהלך עליך קסם ? לגבי אביגדור פלדמן, אני מפנה לקריאתה של ד"ר אורלי בנימין להחרים את האיש הזה ולבצע לו shaming פומבי בכל הזדמנות. זה קורה באתר שמאל קצת יותר מעודכן מאשר הגדה לאולד בויז.

  42. להיסטוריה, אידאולוגיה ופרקטיקה הגיב:

    אני לא החלטתי שאנארכיזם = בלגאן.
    כנראה שאדוני לוקה בהבנת הנקרא.

    אתה מוזמן להסביר במילים פשוטות איך אידאולוגיה ששוללת ממסד באופן עקרוני מתיישבת עם אידאולוגיה שאין לה קיום ללא ממסד וביורוקראטיה עניפה.

    או שגם אתה לא מבין, ולכן אתה מתחבא מאחרי חומת ספרים מבית רסלינג.

    טרמינולוגיה פלצנית איננה תחליף לשכל-ישר, חביבי. והנסיון לשלוח אותי ל"רבנים" שלך במקום לענות בעצמך חסר תוחלת, כי הרבנים של רסלינג אינם סמכות בשבילי.

    באשר לקריאת ספרים – אחרי השלב שבו אתה לומד לצרף אותיות למילים, ומלים למשפטים, מגיע השלב שבו אתה מבין מה קראת, ואחריו מגיע השלב של קריאה ביקורתית – זאת אומרת יכולת להעריך את מה שקראת.

    אדוני כנראה תקוע עדיין בין שלב א לשלב ב, ועדיין מתרשם מכמות וגודל, במקום מאיכות.

    נו שויין.

  43. אבל היא לא הגיב:

    כאמור, אתה לבדך החלטת שאנרכיזם=חוסר סדר, שלילת ממסד כלשהו וכו’, ובכך העדת על בורותך כי רבה. אני מציע לך להפסיק להביך את עצמך וללכת לקרוא את הערך בויקיפדיה. הוא לא קשה, באמת. אפילו מישהו שיודע לסנן "חומת ספרים מבית רסלינג" יוכל להתעמת איתו.

    אבל עזוב, אנטי-אינטלקטואליות זה השחור החדש.

  44. למתחמק מתשובה הגיב:

    אז *אחרי* שקראת את כל הספרים האלו אתה עדיין לא יודע מה זה אנארכיזם ומה זה שמאל?

    או לא מסוגל להסביר?

    מה התועלת בטחינת ערמות של קש וגבבא אם אינך מסוגל לייצר שום "תנועה" ממה שאכלת? זה סתם יושב לך בקיבה או נפרש החוצה כמו שנכנס?

    אדוני החנ"ס כנראה לא קולט שה"ספר" לא עומד כשלעצמו אלא אמור לייצר אינטראקציה עם הקורא.

    איפה האינטראקציה במקרה שלך?
    מה למדת מהספרים?

    אתה בהחלט יכול להתחיל עם פילוסופיה, רק תתחיל כבר….

  45. לחיים הגיב:

    האם קומיקאים ומוזיקאים מפורסמים הם הדוברים של התנועה השחורה? דווקא מלקולם אקס ומרטין לותר קינג התנערו מהביטוי "ניגר". הם ראו בו סמל לשיעבוד ולהפחתת ערכם כבני אדם. תסלח לי אם אבחר לצדד באנשים כאלה על ספורטאים ומוזיקאים מליונרים.

  46. לחיים החלקלק הגיב:

    איפה בדיוק המדרון החלקלק? זה בדיוק היה הטיעון של המגיב\ה מקודם. וכן, יש מקום גם לביקורת על פרקטיקות אישיות ככאלה שמגלמות בתוכן דיכוי היסטורי. אולי בעולם הפנטסטי שאתה חי בו כולנו יחידים בודדים וחופשיים שלא מושפעים משום תעמולה סקסיסטית או גזענית, בעולם הממשי זה הפוך. שלא לדבר על כך שחלק מהפרקטיקות הללו (מה שמכונה "דיאטה" למשל) פוגעות בתפקוד השוטף של האדם בצורה חמורה.

  47. "מה זה בשבילך" הגיב:

    מין מנטרת ניו-אייג’ פוסט-מודרנית נחמדה כזאת. עזוב ידע, טקסטים, ניתוח מדעי, היסטוריה. "מה זה בשבילך". מה זה מהפכה בשבילך, בלי מרקס ואנגלס ולנין. מה זה סוציאליזם, בלי לברבר על "עובדים" ו"מעמדות" ומילים גדולות כאלה. מה זה "שחרור", אבל אל תתחיל עם פילוסופיה. תגדיר מהראש. ישר. מהר. קצר. שיתאים לטי-שירט. לקליפ. לגוגל. ספרים? הצחקתני. ספרים זה לאינטלקטואלים – טפו! – עם שיער לבן וחליפה. אנחנו לא צריכים ספרים. אנחנו יורים מהראש. מהמותן. מהסטיקר. אנחנו הדור הצעיר. אנחנו פועלים מהבטן, מאינטואיציה. אם זה לא מסתדר לנו בראש – נעזוב את זה. אם אנחנו לא יודעים מאה אחוז – ננחש. לעולם לא נודה בטעותנו. לעולם לא נכנע. לעולם לא נלמד.

  48. חיים ו. הגיב:

    לאחד משם, אני לא יודע איפה זה שם, אבל זה כנראה רחוק למדי. הביטוי "ניגר" משמש בהתרסה אצל כמעט כל אמן היפהופ בעשוריים האחרונים, אצל קומיקאים שחורים מריצ’רד פריור ועד דייב שאפל ומצוי בלקסיקון היומיומי של כל מתבגר שחור בארה"ב. כדאי שתחזור משם בקרוב, הניתוק לא עוזר לך.

    ממש פמיניסטי, את\ה לא תחליט\י לנשים מה לעשות. מניקור, פדיקור, עיסוי באבנים חמות, חפיפה יומית ומריטת שפם זה עניין אישי של כל אדם, מעניין אם גם גבר חד מיני שמורט שערות בחזה נתפס אצלך מדוכא ומושפל. אגב, השימוש בטכניקת המדרון החלקלק הוא נפסד ומלמד על עצלנות אינטלקטואלית, אולי עדיף לנסות טיעונים מבוססים במקום ספקולציות חלקלקות.

  49. בטח שאני יודע מה זה הגיב:

    אנרכיזם הוא שלטון ישיר של העובדים בייצור, בלי תיווך של המדינה והמפלגה. כתבו לך את זה כבר, אבל אתה מתעקש לא לקרוא. אתה מתעקש לחיות בעולם פנטזיות בדיוני שבו כל מה שאתה מדמה הוא הדבר הנכון, ואוכל את הזבל של תקשורת ההמונים על "האנרכיסטים הטרוריסטים" שבאים "לחבל בחברה". ממש פילוסוף.

  50. ל"בטח שאני יודע מה זה" הגיב:

    אני לא זה שהתווכח איתך עד כה, רק צופה מהצד..
    הוא ציין השגות משמעותיות ואתה עד כמה לא התייחסת לזה כלל. גם אותי מסקרן לדעת איך "שלטון ישיר של העובדים" יבטיח מניעת פשע, רווחה למי שקוק לכך וכו’, ואיך זה נבדל מכך בעצם מהקפיטליזם הקיצוני שדורש ששום גוף חיצוני לא יפקח ולא יתערב בייצור? איך בשיטה האנרכיסטית ימנעו קפיטליזם ללא כפייה?
    כל זה מאוד לא ברור. אפילו אם קוראים בויקפידיה.

הגיבו ללממש לא שמאל

אורך תגובה מקסימלי: 1000 תווים

הרשמה לעדכונים בדוא"ל

Subscribe via Email

מומלצים