הגדה השמאלית

במה ביקורתית לחברה ותרבות


מאת: ב-15 באוגוסט, 2008 44 תגובות

ידיד ותיק ומוערך שלי, שהוא, תתפלאו, גם קצין בכיר במילואים טילפן אלי בתחילת השבוע כדי להגיב על הכתבה שלי על שאול מופז. להפתעתי, הוא הסכים שיש למנוע את ההתקפה האווירית הישראלית על איראן בכל מחיר וגם קיבל את נימוקי אודות הנזק העצום שעלול להיגרם לנו אם ננקוט בצעד הזה. עם זאת, הוא ביקש גם למתוח ביקורת ונזף בי בעדינות על כך שלא הייתה בכתבה הערכה שלילית כלשהי על המשטר באיראן או על הנשיא "האנטישמי" שלה. הבטחתי לו שאתקן את הדברים. אחר כך קראתי באתר האינטרנט ואללה! הספד קצר ונוגע ללב על המשורר הפלסטיני מחמוד דרוויש ז"ל, שמת בסוף השבוע שעבר בבית חולים בטקסס. הקטע על דרוויש היה עדין, מתון ומדוד אבל הוא עורר תגובות היסטריות בקרב הטוקבקיסטים, שהופכים יותר ויותר לעדה מטורפת באמת.

השנאה הנוראה לדרוויש ולכל דבר ערבי, תרבותי, פוליטי או אתני (אפילו ספורטיבי במדורים המתאימים) הפחידה אותי. הייתה טמונה בתגובות האלה, לא בפעם הראשונה, גם הפחדה מכוונת ופשיסטית מעצם הגדרתה. נדמה לי שמזה נובעת תגובתם הכנה של אנשים ליברלים וטובים, שחשים צורך לרצות את ההמון המשתולל. היו כבר תסמונות כאלה ברפובליקת ויימאר עד שנפלה בשנת 1933, ואנחנו מודעים לפרי ההילולים שהן הניבו. כאילו צריך להוכיח להם, שבצד הביקורת שלנו על מעשיה ומחדליה של מדינת ישראל בהנהגת הממסד הקלוקל שלנו, יש לנו מה לומר גם על אחרים.


שיוויתי בעיני רוחי את נשיא איראן מקבל בארמונו שליח בהול שהוא גם שר בכיר, אחשדרפן קראו לזה במגילת אסתר, עם תרגום מאמרי על מופז לפרסית. מחמוד אחמדינג’ד, כך נמשכת ההזיה, עובר על כל מלה בנשימה עצורה ולבסוף אומר לעוזריו: "שפר עלי מזלי. אין אפילו הברה אחת של ביקורת עלי במאמר של חיים ברעם ב’העיר’". העוזרים נושמים לרווחה. את המאמר הם משגרים בתוך דקות לסוללת היחצנים שמחכה מחוץ ללשכתו של הנשיא. בחצרות כאלה השמועה עוברת מהר, וכולם הפנימו בקורת רוח את העובדה, שאחמדינג’ד יצא הפעם בשלום מהתקשורת הישראלית.


תמיד חשבתי שאני פטור מההכאה התמידית על החזה כדי לשכנע את הציבור שיש לי גם טענות קשות ונוקבות כלפי כל הדיקטטורים הנתעבים שמקיפים אותנו באזור. אחרי ככלות הכול, העבודה הפובליציסטית שלנו נועדה להגן על חיי האנשים החיים כאן, ולא להפקיר אותם לגורלם בידי הרפתקנים חסרי מעצורים כמו מופז, למשל. כולנו דואגים לאנושות כולה, אבל בעיקר לחלקת האלוהים הקטנה שבה אנחנו מנסים לשרוד. ממה נפשכם: מדוע זה כל כך פטריוטי לגרור את כולנו למלחמות תוקפניות ומיותרות שמשניאות אותנו על כל העולם ועולות לנו במחיר חיי בנינו? הרי ביקשנו מגולדה מאיר להשיג שלום עם מצרים תמורת סיני והיא סירבה, גררה את רגליה והתירה לבן חסותה משה דיין, שהיה לחרפתנו שר ביטחון במדינת ישראל, להצהיר בשם כולנו ש"טובה שארם אל שייח’ בלי שלום מאשר שלום בלי שארם אל שייח’". כפי שהבנו כבר בתחילת שנות השבעים, עוד לפני מלחמת 1973, המחיר של השחצנות הזאת יהיה גבוה ובסופו של דבר גם נילחם, גם נשלם מחיר כמעט בלתי נסבל וגם נחזיר את השטח המצרי עד לגרגר החול האחרון. אבל את דיין החשיבו לגאון ואותנו לשמאלנים שונאי עמם.


יכולתי להביא עוד עשרות דוגמאות כאלה, אבל נראה שצריך בכל פעם לבלוע את כוס התרעלה עד תומה, ורק אחר כך למנות ועדה שתנסה להפיק עבורנו את הלקחים. רוב הוועדות לא גילו אומץ לב ציבורי. ועדת אגרנט, למשל, שהייתה אמורה לבדוק את מחדלי מלחמת 1973, האשימה רק את הדרג הצבאי. היא הייתה מאוישת בעיקר בגנרלים ובאישים אחרים שהפנימו את פולחן דיין והיו חלק ממנו. זה הפטריוטיזם העלוב שלאורו דורשים מאיתנו להוכיח כל הזמן את נאמנותנו לחברה הישראלית. דיין היה נערץ וגם עיתוני המרכז הלאומני שרו את שבחיו ודיכאו כל מלת ביקורת עליו. הוא שדד עתיקות בניגוד לחוק, מכר אותן בכסף רב והשאיר את הממון לאשתו השנייה, אבל איש בממסד לא הרהיב עוז לומר חצי מלה על כך. יש לי גם סיפור אישי על זה. לפני שנים רבות פירסמתי בעיתון הזה ראיון עם בישוף יווני מסוים, שסיפר כיצד הבריח עתיקות עבור דיין ואף קיבל על כך כסף במטבע זר עוד לפני מלחמת ששת הימים. העתיקות הוברחו דרך שער מנדלבאום ואנשי דיין בצבא דאגו להעברה חלקה שלהם לידי השותף לפשע. חשבתי אז שתקום כאן שערורייה גדולה ושכל המדינה תדבר על הפרשה הזאת. אחרי הכול, רכוש מוברח הועבר לידי שותף לפשע שהיה גם רמטכ"ל, שר ביטחון ושר החוץ במהלך הקריירה שלו. אבל איש לא אמר רבע מלה, רק קיבלתי נזיפה משפחתית על הביקורת שמתחתי על שר החינוך והתרבות אהרון ידלין, חבר קיבוץ נקי כפיים כשלעצמו, שלא מנע את הסקנדל. אבל מישהו טילפן, הציג את עצמו כקצין צבא ואמר לי משהו בסגנון: "מי אתה שתבקר את דיין שעשה כה הרבה למען ביטחון המדינה". אני מציע לכם לקרוא שוב את תגובתה של הדוברת של מופז על הכתבה עליו ביום שישי. אותן מלים בדיוק. לא תגובה דומה, אלא זהה. אז מה הגברת רוצה ממני בדיוק? להצהיר כאן שמופז חסין מפני ביקורת על ההרפתקנות שלו כלפי איראן ועל הסכנה שהוא מהווה לכולנו בשל עברו הביטחוני?


מנהיג מפ"ם יעקב חזן, שהפך לחסיד של גולדה מאיר בערוב ימיו, ביקש להגן פעם על דיין מפני צעירי מפלגתו. דיין לא היה דמות אהודה במפ"ם בלשון המעטה, ורבים מהצעירים שבה קראו בחשאי את השבועון "העולם הזה" של אורי אבנרי, שהוקיע באורח שיטתי את גניבת העתיקות של דיין ותיעד אותם בפרטי-פרטים, דבר דבור על אופניו. חזן טען ש"דיין לא איבד את עינו בתגרה של בית מרזח". כיום איש לא היה משתמש במונח "בית מרזח" שנזנח כבר לפני שנים רבות לטובת ה"פאב" המאונגלז. אבל ברמת העיקרון, כפי שבוגרי חיל השריון נוהגים לומר, התסמונת הנלוזה הזאת עדיין קיימת. יש אנשים עם "זכויות", וביקורת חריפה נגדם גובלת בבגידה במדינה.


דווקא אנשי הימין מנצלים את התופעה הזאת לרעה ולרובם אין יושר אינטלקטואלי מינימאלי. זהו ככל הנראה אופיו של הפטריוטיזם שלהם, שהוגדר לפני שנים רבות (1791) כמקלטו האחרון של הנבל. הדוגמה הכי טובה היא היחס לאריאל שרון ("אריק" בפיהם עד לשנים האחרונות). כל זמן ששירת את האינטרס הצר של המתנחלים (הנוגד לדעתי את האינטרס של תושבי ישראל), גזל שטחים, הרג וגירש ערבים ועודד אותם להפר את החוק, הוא היה קדוש בעיניהם ולא רצו לשמוע דבר על מידותיו הרעות ועל שחיתותו הבוטה. אבל כאשר שינה את עורו במקצת, ופינה את רצועת עזה מהפולשים הזרים שחדרו אליה וניכסו לעצמם אדמה לא להם, נזכרו בכל מעלליו. למען ההגינות, גם דוברי המרכז הלאומני שתמכו בהתנתקות חיקו את יריביהם, כביכול. כאשר ניצח שרון על פינוי ההתנחלויות ברצועה הם איתרגו אותו, בניגוד לאינטרס הציבורי האמיתי בטוהר מידות ובניקיון כפיים של אנשי הממשל.


חובתנו היא לכוון את הביקורת כלפי פנים, אבל פטור בלי כלום אי אפשר. אז הרי לכם:


אנחנו מתעבים את המשטר באיראן וסבורים שהנשיא שם מתבטא בסגנון אנטישמי נתעב; גם המשטר בסוריה אינו חביב עלינו; יש בלבנו רגשות של עברה וזעם כלפי החמאס ובוז כלפי השחיתות ברשות. גם ראשי המשטר בסין וברוסיה אינם טלית שכולה תכלת, אבל לא עלה על דעתנו להמליץ שחיל האוויר יתקוף אותם. אפילו נרהיב עוז ונאמר שבקרב בעלי בריתנו להשגת שלום וחברה מתוקנת כאן (האזרחים הערבים) יש גם אלמנטים קיצוניים ושמרניים ויש לנו ביקורת קשה על יחסם לנשים. אחרי הווידוי הקצר והנמרץ הזה, נוכל לחזור בטורים הבאים ל"קדימה" ולמפלגת העבודה.


* התפרסם ב"כל העיר"

תגובות
נושאים: מאמרים

44 תגובות

  1. לע"ש הגיב:

    משפט אחד ויש לך לפחות
    4 שגיאות לוגיות חמורות
    המאמר מצויין משום שהוא משיב לפטריוטים ?
    ביקורת על ישראל אינה קשורה לביקורת על אויבינו ?
    לא לגטימי לדרוש איזון ?
    אתה בטוח שאתה נמצא באותו מחנה ?

  2. יועד וינטר – לחוצפית הגיב:

    התלונה שלך מסתמכת על שתי הנחות:
    1. חיים ברעם ו/או אנשי שמאל רדיקאלי אחרים לא מפחדים מנשק גרעיני בידי איראן.
    2. חיים ואחרים חושבים שהדרך לעצור את החימוש הגרעיני של איראן היא באמצעות "דיפלומטיה, חרמות, עיצומים וכיוצא באלו".
    שתי ההנחות דמגוגיות, ובכל אופן מוטעות לגמרי.

    הנחה 1 מוטעית מסיבות טריוויאליות. כל אדם נורמאלי צריך לדאוג מהאפשרות שנשורת רדיואקטיבית תיפול לו על הראש. אנשי שמאל רדיקלי קל וחומר: רובנו מעוניינים לשרש מהיסוד את הפשע נגד האנושות הכרוך בייצור תגובת שרשרת גרעינית לצרכי הרג בני אדם והרס תרבויות.

    הנחה 2 מוטעית גם היא, אף שראוי לשבחך על שהתאפקת ולא הוספת "תפילות ולחשים".

    רבים מאיתנו לא מאמינים שמו"מ דיפלומטי "בקטן" או חרמות כלשהם ימנעו מאיראן לפתח נשק גרעיני. הצרות של איראן הם גדולות מדי מכדי שהיא תסכים לכך בתמורה לכמה בוטנים מאמריקה. מספיק להביט במפה בשביל להבין למה. איראן היא מדינה גדולה ועשירה, מוקפת מדינות חזקות ולוטשות עיניים למשאביה: תורכיה, פקיסטאן, רוסיה (דרך תורכמניסטאן) ושלוש פעמים ארה"ב – דרך אפגניסטן ודרך שני הבסיסים העיקריים שלה במזה"ת, עיראק וישראל.

    יש כנראה רק שתי דרכים למנוע נשק גרעיני מהמשטר הדתי באיראן: אחת – לתקוף אותו צבאית; השנייה – להציע לו פירוז כולל שימנע נשק גרעיני גם ממתחריה העיקריים של איראן.
    האפשרות השנייה היא זו שכל אנשי השמאל בעולם יעדיפו.

    מה יקרה בעוד שנה, שנתיים או עשר? למרבה הצער, בזכות המערכות הלאומניות שהשתלטו עלינו ייתכן מאוד שנעמוד בפני הברירה הלא נעימה שאת/ה מתאר/ת. גם אז, מסיבות שאפשר למנות, זה יהיה טירוף מבית היוצר של דר’ סטריינג’לאב לפתוח במתקפה יזומה נגד איראן. הנה כמה סיבות:
    — קישור —

    אבל פיתוח פצצה איראנית אינו מהלך אירועים הכרחי, נתון מראש. זוהי בחירה שתלויה כמעט לגמרי בעובדה שמסיבות מובנות, כל מדינות הגרעין בעולם מתנגדות לפירוז גרעיני.

    ישראל, מדינה גרעינית ללא פיקוח, וארה"ב, ממציאת הנשק הגרעיני והמפתחת העיקרית שלו, עומדות כמובן בראש מצעד סרבניות הפירוז הכולל.

    אז כשיבוא הרעם, שלא תגיד/י שלא הציעו לך אלטרנטיבה בזמן. אוקיי?

    יועד וינטר

  3. ע"ש הגיב:

    מאמר מצוין שמשיב לכל ה"פטריוטים" על דרישתם לשלב בכל מאמר ביקורת על ישראל גם ביקורת על אויבינו.

  4. עידו לם הגיב:

    הבעיה שלך חיים שאתה לא יודע לנתח את הבעייתיות בציונות ולמה היא בעייתית למרות שאתה חושב שאתה יודע אז תן לי לעזור לך. היו שתי בעיות עם הקמת הציונות שהבדילו אותה מתנועות לאומיות אחרות: היא הייתה צריכה לכבוש את אדמתה שהייתה ביבשת רחוקה ממנה. 2: היא הייתה מבוססת על דת נטו ולא על לאום תקין. אתה כותב כול הזמן על הקולוניאליזם הציוני אבל זה כמובן הבלים משום שליציונים לא הייתהמ ולדת ספייר כמו לשאר הקולוניאליסטים ויתרה מזאת גם כאשר התקבלה החלוקה ב 47 אף אחד לא דיבר על כך שהערבים יעזבו את את בתיהם אלא פשוט שיחיו בריבונות יהודית ואפילו לזה הם לא הסכימו ופתחו במלחמה מיותרת. עכשיו שיש לנו מדינה אנחנו צריכים לחתור ללאומיות ישראלית ולא יהודית אבל את הציונות בהתחלת הדרך הייתה בהחלט הדבר הנכון

  5. אתה טועה הגיב:

    הבעיה אינה לכתוב מפעם לפעם איזו השמצה קלילה על הצד השני כדי לצאת ידי חובה. הבעיה עם "השמאל" היא בעיקר פסיכולוגית. כבר 100 שנה הערבים מנסים פשוטו כמשמעו לסיים את העבודה שהיטלר החל (אני יודע שזה לא מקובל עליך) ופתאום מתוך מה שנתפס כמחנה הישראלי המדינה מקבלת על הראש קתונות של רפש כאילו ישראל היא המשטר האכזרי ביותר שהיה אי פעם על פני תבל ומצד שני אף מילה על אלה שנתפסים כמי שבגללם ישראל נאלצת לנקוט בצעדים שה"שמאל" מגנה.בנסיבות האלה אף אחד מחוץ למחנה "השמאל" אינו מוכן להקשיב בכלל למה שאתה ועמיתך אומרים גם אם יש בהם צדק (ולא תמיד אתם צודקים).כאשר אנשים מרגישים שחייהם מאוימים הם לא מוכנים לקבל בקורת על כך שהם לא רוחצים ידים לפני הארוחה גם אם זה באמת גורם למחלות איומות.

  6. חוצפית הגיב:

    ברעם היקר, אני חוטאת ממנהגי ומגיבה שוב משום שהתייחסת אלי בתגובה שלך למאמר הקודם והבטחת תשובה, באמת שזו תשובה עצובה מאד ומעליבה לא פחות.

    מה חשבת שאנחנו חושבים שאתה מעריץ את אחמדיניג’אד? אנחנו לא מטומטמים עד כדי כך, השאלה שאנחנו שואלים היא אחרת, וכעת היא אפילו קשה יותר.
    ביודעך שהמשטר באיראן מתועב, ששליטיו מתבטאים באופן אנטישמי, כיצד אתה מקבל בשלוות נפש שכזו שהמשטר הזה יחומש בנשק יום הדין? ואם לא די בכך שאתה מקבל זאת בסטואיות ראויה לקנאה אתה גם צועק עלינו ומקלל אותנו שאנו פוחדים ודואגים שעדת הקנאים הזו תהפוך למעצמה גרעינית, מה יעשה חמינאי בטיליו אם מהפכה עממית תתרגש עליו בארצו?

    תאמר דיפלומטיה, חרמות, עיצומים וכיוצא באלו, אוקי, בסדר. מנסים זאת, נאמר ולא יעבדו? ובעד שנה נמצא את עצמנו עומדים בפני שתי אופציות, או תקיפה, או איראן גרעינית. מה אז ברעם? מה אז?

  7. דרוש פירוט הגיב:

    לב הטעון של המאמר זו האזהרה מפני תגובה אירנית שתביא שואה על ישראל
    מכיון שזה לב הטעון הענין צריך הבהרה

    מהו אותו דבר איום שגורם לברעם פחד מוות ?
    ( קדאפי הזהיר את המשטר האירני הפלילי
    שדרכו תביא חורבן על אירן !!)

  8. למי מותר ולמי אסור הגיב:

    צריך רק להזכיר לאותה "חוצפית" הפונה למושאי כתיבתה בנונשלנטיות בתוארים "יקר", "יקירי" משל היו ילדים מפגרים שצריך לסלוח להם ע"י זאת שהחכמה כולה נמצאת אצלה…
    ובכן מי שהשתמש עד היום בנשק גרעיני לא היה משטר ימי ביניימי, כך גם מי ששלח בני אדם לתאי גזים והיה משתמש בפצצה לו היתה ברשותו ללא כל הרהור נוסף.
    אם המשטר באירן הוא ימי ביניימי כפי שטוענת "החכמה" (שאין לה שום מושג על מהותו של הסכסוך מול המשטר הזה), הרי שגם פקיסטן ואולי אפילו הודו הם משטרים ימי ביניימים אבל משום מה לא עשו כל שימוש "בנשק יום הדין".
    הסכנה לשמוש בנשק כזה נמצאת דווקא כאן מתחת לאפה של המוסמכת לקבוע למי מותר ולמי אסור, שאנשים כמו מופז ןליברמן כבר נצאים כמטחווי יד מהשלטון.
    אז אם למדינה הציונית ראוי להחזיק בדבר הזה אז על אירן חובה, לא רק רשות, לאזן איום זה על שלום האזור והעולם.

  9. למי מותר ולמי אסור הגיב:

    ישראל לא זקוקה לפצצה כדי להביס את סוריה אירן והחיזבאללה
    צריך רק להחליט

  10. חוצפית הגיב:

    יועד,
    יתכן ואתה צודק וברעם לפחות לא מקבל בשלווה נשק גרעיני איראני, אם זה כך אז מאמריו לפחות לא משקפים את אשר הוא חושב, או לפחות לא מבהירים זאת בצורה שהקוראת הממוצעת תבין. ברעם כהרגלו כותב בצופן המובן רק ליודעי ח"ן, מסתפק ברמיזות דקות שבדקות, באנדרסטייטמנט ובעדינות יוצאת דופן. לא פלא שאפילו חבריו מבקשים הבהרות כיוון שקשה, באמת קשה לקרוא את הדברים ולהבין מהם את היפוכם. ברעם הקדים לעשרים מילה של ביקורת גנרית ללא מסקנות מתבקשות על משטר האיראני חמש מאות מילה של ביקורת על הימין, יעקב חזן, משה דיין, ועדת אגרנט, אריק שרון, המתנחלים והציבור הישראלי בכלל. אתה מבין מאיפה אני באה?

    עכשיו בנוגע להנחות שלי, אני ממש לא בטוחה שרבים בשמאל לא מאמינים בדיפלומטיה, אני גם לא מאמינה שחלקים בשמאל אינם מקבלים בשלווה פצצה איראנית, ראה התגובה שבאה מייד אחריך(תגובה לזו בנפרד), אולי כדאי שתתחיל בלשכנע את חבריך שהדיפלומטיה לא תעבוד, אולי תופתע.

    ולסיום, אם הדרך היחידה להבנתך למנוע מאיראן נשק גרעיני היא פירוז ארה"ב ורוסיה מנשק גרעיני, אז חוששתני שאנו, כמנהג השמאל בקודש יש לציין, מנהלות דיון שהינו יותר עקר מפרד מת, תכין את המקלטים. פוטין לא הולך להתפרק מנשק גרעיני בגלל משטר האייתולות ושגיונתיו, אפילו האיראנים לא מעלים על דעתם שמישהו אי פעם באיזשהן נסיבות יציע משהו כלכך דרמטי ואיך נאמר זאת קץ היסטורי ואפילו תנכי במשמעויותיו לפתרון בעיה שחמישים טילים יכולים לפתור, חמישים שנות מלחמה קרה לא פירזו את ארה"ב ורוסיה מפצצות מימן מחוזקות בקובלט, סהדי במרומים, האם אתה חושב שאחמדיניג’אד הוא המשיח? כי אם כך אז אני מתחילה לראות הגיון בכל השגעון הזה. אחר כך מתפלאים למה נשים לא מגיבות כאן, זה קשה מאד אתכם תדע לך.

    נ.ב שכנעת אותי, גם תפילות ולחשים, הנה עכשיו אתה מרוצה?

  11. חוצפית הגיב:

    למי מותר ולמי אסור, אני מודה לך שחשפת ברבים את שרבים חושבים עמוק בליבם ולא מהינים לכתוב כאן.

  12. ל- למי מותר ולמי אסור הגיב:

    אתה רוצה להילחם באירן וסוריה על עשרות המיליונים שחיים שם? ואתה חושב שישראל לא זקוקה לנשק גרעיני בשביל לנצח אותם? אתה חי בעולם או באיזו ספירה שמימית של פשיסטים זהובי שער ותכולי עינים?

  13. יובל הלפרין הגיב:

    לזה שהגיב לע"ש:

    דיבורים על "איזון" בדעת הקהל הישראלית הם כמו דיבורים על מנגל המוני באגודת הפירומנים.
    בדעת קהל אגוצנטרית, אתנוצנטרית, פראנואית וילדותית, כל אזכור של עוולות הנעשים על ידי אחרים (בוודאי אויבים) הוא אישור להתנערות מאחריות מוסרית מצד השומע.
    כי אם "הם עושים" ו"הם אומרים" זו כבר נורמה, ואם מבקרים אותנו זה רק מפני שמראש כולם נגדנו.

    בעניין נשק גרעיני:
    אף אחד לא צריך נשק גרעיני. בניגוד לדעה ששמעתי פה ושם בחוגי השמאל (לא דעה רווחת אמנם), נשק גרעיני בעולם השלישי לא יתרום לאיזון בין חלקי תבל השונים, אלא להפך: יגביר את האיבה ואת סכסוכי הגבולות בין מדינות המצויות בחלק המנוצל של הכלכלה האימפריאליסטית.
    פצצות גרעיניות להודו, פקיסטאן, איראן וגם ישראל יתרום להגברת האיבה ביניהן ולא לכושר עמידתן מול תכתיבי ארצות הברית ומוסדות ההון הבינלאומיים.
    אבל את הפוטנציאל השימוש בנשק כזה ניתן לאמוד לא רק על פי אופיו של המשטר, אלא בעיקר על פי פסיכולוגיית ההמונים שלו ועל פי תורת הלחימה של מפקדי צבאו.
    תודעה קולקטיבית ותורת לחימה המגולמת בססמאות כמו "הקם להורגך השכם להורגו", "ההגנה הטובה ביותר היא ההתקפה", "הממדים שלנו לא מאפשרים לנו להמתין עד שיתקפו אותנו", "יש להעביר את המלחמה בכל מחיר לשטח האויב", "עדיף שהאימהות שלהם יבכו ולא האימהות שלנו", מעידות על כך שאם המדינה שכל הווייתה מבוססת על ססמאות אלו מחזיקה בנשק גרעיני, היא תהיה הראשונה להשתמש בו, והיא הראשונה שצריך למנוע ממנו להחזיקו.

  14. לחוצפית הגיב:

    ביודעך שהמשטר בישראל מתועב, ששליטיו מתבטאים באופן גזעני, כיצד את מקבלת בשלוות נפש שכזו שהמשטר הזה מחומש בנשק יום הדין? ואם לא די בכך שאת מקבלת זאת בסטואיות ראויה לקנאה את גם צועקת עלינו ומקללת אותנו שאנו פוחדים ודואגים שעדת הקנאים הזו תעלה את המזרח התיכון בלהבות, מה יעשו ביבי ומופז בטילינו אם הם יעלו לשלטון?

  15. התעלמו מחוצפית שרוצה כנראה לגנוב תוך הטלת אימה הגיב:

    הגברת הזאת כותבת: "בוגדים, אתם בוגדים בלאום, במדינה ובתורתינו הקדושה, לא טוב לכם תעזבו, סמולנים".

    אלה משפטים מטילי אימה. הם מכוונים לרתום אתכם לתת את פרי עמלכם בלי לקבל כל תמורה. להקפיץ לדום שתיקה. זאת גישה זרה לכל תפיסה של חירות, שעניינה שעבודתכם לקולקטיב אימתני, שבראשו הצ’יף ושמאן השבט, הכהנים מקריבי קורבנות האדם והבוזזים.

    חוצפית, אנו בעולם של המצאתיות וייצור, לא תחזירי אותנו לעולם האימים של השבטיות הקדומה והעריצה.

    שימו לב שהגברת גם מנצלת בממזריות את המיומנות שפותחה בישראל של דיבור רהוט וזריז הנשמע צודק כזה, באמצעיתו נידחקים בתור, גונבים ושאר מעללים.

    בינתיים, הילחמי בשחיתות, בפשיעה, תני לחם לרעבים, פצי את קורבנות השואה שכספם ניבזז.

    רצונך להפסיק את בריחת המוחות, של אנשים חכמים הפוחדים מפראים שכמותך? רצונך שנעזוב? פצי אותנו על כל מה שהישקענו כאן, במקום להתחמק מפיצויים על ידי האלת אימה מילולית ועבודה צדקתנית עם הפה, כפי שמכנה זאת העם הפשוט, המכיר היטב מאנייקים מסוגך.

    מ.ש.

  16. חיים ברעם הגיב:

    לחוצפית,
    אני לא מסכים עם אף מלה בניתוח שלך, אבל מכבד באמת את סגנון כתיבתך. היה תענוג לקרוא את המסר האחרון, חרף העובדה שאני חש שהיחס המתנשא לאיראן-וגם עצם האמונה שאנחנו יכולים לתקוף מדינה גדולה עם נוכחות עתירת מסורת בהיסטוריה של האזור-סותר את הגישה האנטי גזענית שלך בנושאים אחרים. חבל.
    אשר ל"אהבת אמת", אז נסתפק בדברים האלה, כפי שנוהגים לומר ב"ארץ נהדרת". אה, שכחתי לרגע את השטויות של גדי טאוב. לדעתי, אני יותר מעורב ממנו, לא רק בשל העובדה שגידלתי כאן ארבעה ילדים ועתה גם נכד. אני לא צופה רק בקריסטאל פאלאס אלא גם בהפועל קטמון הקטנה, ומעורב מאוד בחיי עירי ירושלים.אני בספינה הגדולה, ועמדות המיעוט שלי בכל הנושאים אינן מעידות על ניכור אלא על חשיבה עצמאית.

  17. חוצפית הגיב:

    יועד,
    קצת גדול עלי בלוג בימים טרופים אלו, בעוונותי אני עצמאית ואם ורעיה והזמן קצר, קצר מאד. פעם חשבתי להצטרף לדיון כאן, שברב המקרים נוגע בדברים החשובים באמת, יצא שנוגעים כאן באופן שמזכיר לי דוד מסויים שהיה לי פעם. זו לא אשמתך האמת. בקשר לצורת רבים, זה ממש לא אישי, כמעט בכל התגובות למאמרים של ברעם אני משתמשת בלשון רבים שכן הוא(ברעם) נזהר בכבודם של ברי הפלוגתה ומקפיד לדבר בלשון רבים כאשר הוא עונה לכאלו שאינם מסכימים אתו. כזאת אני, נתלית בארזים בוערים.

    פירוז המזה"ת מנשק גרעיני כתבת, בוא נדבר גלויות, יש רק מדינה אחת במזה"ת שלה נשק גרעיני, ישראל. כלומר מדובר בפירוק ישראל מנשק גרעיני. אז תסביר לי למה הטרחת אותי בכל הגאופוליטיקה המרשימה על הטורקים והטורקמניסטנים השד יודע מיהם. דבר ברורות, בתמורה להפסקת תוכנית הגרעין האיראנית, נפרק את זו הישראלית. אישית, אני מתקשה להבין את ההגיון בכך שכן המצב הגאופוליטי אותו תארת בכשרון לא מבוטל לא משתנה באופן מיוחד כתוצאה מפירוק ישראל מפצצות ניוטרון. אבל, עזוב הגיון, סובייקטיבי מדי. מהם לדעתך המנגנונים שיאכפו את ההסכם הזה? אנא זכור שאיראן כבר חתומה על האמנה למניעת הפצת נשק גרעיני, כך שהאו"ם לא ממש מרתיע את האיראנים. תאמר, אהה, במידה והאיראנים לא יעצרו את תוכניתם ישראל תתקוף. המממ, אני אשאיר אותך לבד עם זה, אני מזהה כאן מעגליות מסויימת, נבזית אפעס, אולי זו רק אני. יתכן כמובן ואתה מוצא מוצא אחר מהסבך הזה, שתף אותי אולי נסכים בסוף.

    ולסיום הכת, כן, אני כועסת עליהם. לא בגלל הדברים שאתה כועס עליהם, אני כועסת שדימונה וירוחם, אני גם כועסת ששדרות ושרמלה ושלוד, אני מדוכאת משפרעם ואני מאד כועסת שרהט, אלא שאני לא חושבת שרק הכת אשמה בכל אלו, ההנהגה לא מייצרת את החברה, החברה מגדלת את ההנהגה, יצא לי סיסמתי וסתום. נו, הגדה השמאלית או לא הגדה השמאלית.

    אני אנסה להסביר, ישנו סקטור נוכח נפקד בחברה הישראלית. נקרא להם האליטה התרבותית, או האינטיליגנציה, או אם תרצה אותה שכבה דקה של זבל ריחני שבלעדיה אין יבול. גדי טאוב כתב לא מזמן על משל של וורצל, זה די קולע. לפי וורצל ישנם שני סוגי מבקרים חברתיים, הוא מדמה את החברה לספינה ומחלק את המבקרים לאלו שרואים את עצמם כחלק מהצוות ומטרת ביקורתם היא להוציא את הספינה מהמים סוערים ואלו שמבקשים לקפוץ לסירת ההצלה ולקלל את הספינה על יושביה. נדמה שרבים מדי כאן יושבים בסירה ופחות מדי עומדים בגשר, ברעם שאותו אני אוהבת אהבת אמת, יושב בסירה על הסיפון עם מטריה וצופה בקובנטרי נגד קריסטל פאלאס בלווין, אבל ברעם יש רק אחד.

    נו, זה כבר כמעט פוסט בבלוג שאין לי. האם זה יעבוד את הצנזור, לא יודעת, לא בטוחה. עדיף שהייתי נשארת עם הססמאות, נפנופי הידיים והסטריאוטיפים, הממ.. אף פעם לא מאוחר לתקן. בוגדים, אתם בוגדים בלאום, במדינה ובתורתינו הקדושה, לא טוב לכם תעזבו, סמולנים.
    זהו, עכשיו זה בטוח יעבור.

  18. לגבי למי מותר ולמי אסור הגיב:

    לישראל נשק גרעיני (לפי הפרסומים) כבר 30-40 שנה. היא מעולם לא עשתה בו שימוש או בנשק אחר להשמדה המונית. לעומת זאת, מדינות אחרות במזרח התיכון כן עשו זאת:
    מצרים: נשק כימי בתימן
    עירק: נשק כימי נגד האירנים ונגד הכורדים.
    אירן איננה מצרים ואיננה עירק אבל דומני שלא תהיה זו טעות לייחס לה אותם מעצורים תרבותיים (אן העדר כאלה).
    לא למותר כמובן להזכיר שאופיו הרצחני של המשטר האירני וחסר העצורים שלו מופגן גם ביחסו למיעוטים, בהוצאות להורג הנפוצות בו כל כך וביחסו למיעוטים שבו (יחס שלעומתו "הכיבוש" הוא עדין למדי).

  19. ליובל הלפרין הגיב:

    העמדה הפטרונית אליטיסטית שאתה מציג
    מעידה על פשיטת רגל וחוסר אונים
    אין שום הבדל בין העמדות הדוגמתיות שלך
    לבין העמדה הדתית
    הדתיים חושבים שהם הנציגים של אלוהים
    הדתיים חושבים שהם מיצגים את המוסר
    גם הדתיים גאים שאין הם זזים מילימטר מהעמדות שלהם
    גם לדתיים חזון משיחי הזוי
    גם לדתיים עבר מפואר של הונאה והולכת אנשים
    (מליונים) אל התהום ואל האבדון

  20. יועד – לחוצפית הגיב:

    1. אני רק קצת מבין מאיפה את באה. למה שלא תכתבי טור איפושהו בבלוגוספירה שיפרט זאת יותר טוב? נשמע שיש לך מה להגיד, ואת מתבטאת יפה.
    2. לא שיש לי התנגדות, אבל אולי תחכי שניונת לפני שאת רצה לפרז גם את ארה"ב ורוסיה? אפילו האיאטולות לא מבקשות זאת. בואי נתחיל מזה שנדרוש ביחד לפרז רק את המזה"ת מנשק להשמדה המונית. קיבלת?
    3. תגידי – אחרי שזעמת כל כך על חיים ברעם שלא מקלל מספיק את אחמדינג’אד לפי טעמך, נשאר לך עוד טיפה כעס כלפי הכת הצבאית שנבחרת ע"י חברינו ובני משפחותינו, מתעמרת במיליוני פלסטינים באופן איום, ומאיימת עוד לגרום שוב להמון מוות וסבל נוראי באבחת טסטוסטרון מיותרת?
    4. אני לא חושב שאני נמצא מספיק באתר הזה בשביל שתפילי עלי אחריות להברחת נשים מכאן. גם ככה מה שהעמסת על כתפי עם הכינוי "אתם" מכביד מאוד על מצפוני.

  21. שחר הגיב:

    המים שקטים, הגלים אינם סוערים, אבל הספינה מתנדנדת בטירוף. כמה מהמבקרים הללו, האליטה התרבותית, גדי טאוב וחבריו, איני יודע אם הם רואים עצמם כחלק מהצוות או שהם אלה שמקללים אותו, עומדים בירכתי הספינה ומנדנדים אותה בכל הכח. "הספינה טובעת" הם צורחים. "זהו מצב חירום! מי שלא איתנו, מי שלא עוזר לנו לנדנד את הספינה הוא בוגד שיושב כבר בסירת ההצלה!"

  22. משל די קולע הגיב:

    אלא שהספינה הזאת היא ספינה שמוליכה עבדים כפותי ידיים בבטנה.
    אותם מבקרים שרואים את עצמם כחלק מהצוות ומטרת ביקורתם היא להוציא את הספינה מהמים הסוערים הם חלק מאותם סוחרי עבדים. אלו שעומדים בסירות ומקללים הם אלו שמתנגדים לכל הענין של סחר עבדים. הדילמא כאן אינה אם תטבע הספינה שהרי גם העבדים וגם סוחריהם יטבעו אלא שסחר עבדים לא יתאפשר כלל.

  23. יועד – לחוצפית הגיב:

    הדוד הזה מבהיל. הצטערתי לשמוע. אל תתני לו לחזור.

    בכוונה כתבתי פירוק מנשק להשמדה המונית. זה לא כולל רק את ישראל. לסוריה, למשל, יש כנראה את הארסנל הגדול ביותר של נשק כימי במזה"ת. פירוק מנשק כזה חייב להיות חלק מתהליך כולל של פירוז המזה"ת ופיקוח יעיל על חימוש בכל ארצותיו. אני מסכים איתך שזה יהיה קשה. אבל אני בטוח שזה אינטרס של כל אחד מאיתנו לדרוש שתהליך כזה יתחיל. יש סיכוי טוב שהוא יתקבל בברכה באיראן ובסוריה, ובוודאי בשאר העולם. אילו רק הייתה בישראל ממשלה שיכלה להרגיע קצת את ההיסטריות השואתיות שלה ולהציע פירוז כזה. המצרים דורשים זאת כבר שנים. אני מקווה שאת לפחות מקבלת את ההצעה שלהם.

    אני חושב שאת כועסת מהסיבות הנכונות. אבל אני גם חושב שכגודל העוול כן גודל הכעס. מה שעוללה מדינת ישראל לפליטים בעזה ובלבנון (דחיקה לשולי האנושות, בלי דרך חזרה) הוא העוול המקומם ביותר שלה. מה שהכת הצבאית בישראל ממשיכה לעולל לפלסטינים בגדה בא מייד אחר כך. (מה שמעוללת ממשלת לבנון לפליטים במחנות מכעיס בערך באותה מידה. תיכף אגיד לך למה שמתי את זה בסוגריים). וכן הלאה: אזרחי ישראל הפלסטינים, האתיופים, עיירות הפיתוח.

    מעבר לכעס – שאלת האפקטיביות: איפה את או אני יכולים להשפיע הכי הרבה? כאן כבר נכנסת החברה, ויפה שהזכרת אותה. כמו שאמרתי – אלה החברים שלנו, המשפחות שלנו. על ממשלות לבנון, סוריה ואיראן יש לנו קצת פחות השפעה. חיים ברעם כותב זאת. את בטוחה שקראת?

    אני מציע שתרדי מההכללות של גדי טאוב. כל המטרה נראית כמו לשים את עצמו במחנה של "השמאלנים הטובים" ולנקות את מצפונו בכך שהוא יורד על כל מי שמזדהה כשמאל "רדיקלי". זה רצח אופי שמכוון נגד אנשים לא פחות טובים מאשר אותו אינטלקטואל צמרת. ספרי לי את: איפה סירת ההצלה? האם המטריה שהדבקת לחיים ברעם מגינה מסקאדים?

  24. למשל די קולע הגיב:

    ובכן, גם אם ישנם עבדים כפותים בבטן הספינה, הלא מוטב להביא את הספינה למקום מבטחים ולהביא לכך שהעבדים ישוחררו, במקום לנטוש את הספינה ולהשאיר בה את העבדים ואת הצוות שיטבעו שניהם?

  25. משל ואגדה הגיב:

    המשל הוא משל, להביא את הספינה למקום מבטחים ואח"כ לשחרר את העבדים שייך לעולם האגדות. במציאות לא ישוחררו העבדים אלא להיפך. אלו שמקללים מבחוץ נואשו מהשפעה על הסיפון. אין כאן הפי אנד ולא עתיד ורוד אבל זה מה שקורה במציאות.

  26. החליק בטעות הגיב:

    מ.ש. נפל בחוסר ההבנה שלו את שפתה החלקלקה והמפותלת של אותה "חוצפית". אותו משפט שבו הוא נתלה נועד להציב אותה דוקא מחוץ לאותם המצהירים משפטים מהסוג ההוא.
    היא הרי מעוניינת בויכוח מתוך ערכים משותפים כביכול עם שמאל רדיקלי, המעטים שעדיין "ראויים לדו שיח" ויש כאלו שנופלים כמעט בפח הזה.
    עמדותיה האמיתיות המבצבצות מתוך טקסט חמקמק מלא בחצאי משפטים ואא… ובב… הן גזעניות מהסוג השכיח במקומותינו. היום כבר אי אפשר להצהיר בריש גלי על עליונותו של הגזע הלבן, האירופי וכו’ וזכותו לשעבד את הגזעים הנחותים(אם כי משתמשים כאן עדיין "בגניוס היהודי") כאן הגזענות היא פוזיטיבית, דאגה "לעניי עירך" הקודמים כמובן, והצדקה לאיום ואפילו להתקפה גרעינית על אירן לא כדי לנצל לדכא ולשדוד את משאביהם של "הנחותים" אלא כדי לשחרר אותם ממשטר ימי ביניימי חשוך וזאת בשם זכויות האדם כמובן.
    סה"כ מבחיל להקיא

  27. האמנם אי הבנה? מילים אולטימטיביות על רקע ריפרוף הגיב:

    יש כאן משחק מעניין. ההקשר הוא צידוד (אמנם נירמז) בגינויו המובלע של טאוב כלפי "המבקרים" שאינם אלא מקללים את –[ה"מולדת", כמובן…] בדרכם לסירת ההצלה.

    במאמר מוסגר, אגב, גישת טאוב-וורצל חסרת פשר: ראשית, מהי אותה סירת הצלה בדיוק? שנית, מה בצע בפעולה חסרת תכלית כקללה? האם נביאי ישראל הגדולים כישעיהו, ירמיהו, הושע, אפילו משוררים וסופרים כביאליק וברנר שהיטיחו מילים קשות בעם, האם חיכתה להם סירת הצלה? האם רק קיללו? דהיינו האם הצבעה על בעייה וחשיפת דברים לא קבילים לאור השמש אינה לכשעצמה חלק מאוריינטצייה של פתרונות ושינוי מצב לא קביל? שימו לב שבדימוי של ממלטי ישבנם בצרה תוך נטישת הספינה, תוך התכת נאצות, מציגים בעלי גישה זאת את דמות הבוגד הסטראוטיפי. "כולם טובעים וזה בורח לו ומטיח קללות ["בבאר ששתה ממנה?].

    ובכן נושא הבוגדים כבר קיים, ואחר נותר רק לקרוא לילד בשמו המפורש… אמנם נושא הבגידה-אירן מעומעם מסביבו במילים רפרפניות, חלקלקות, חמקניות, המביעות למשל זעם מעושה של סלונים וטרקלינים "אני כועסת שדימונה וירוחם, אני גם כועסת ששדרות ושרמלה ושלוד, אני מדוכאת משפרעם ואני מאד כועסת שרהט", הכל בסגנון רכילותי ולכאורה חינני של סמול טוק {"בינינו"], בלי נקיטת עמדה ממשית וכואבת, ללא הנמקה, מאס הטוקבקיזם המתפנק והכמו מתחכם במלוא שירשורו חסר המחוייבות.

    אבל שימו לב, הרי חוצפית, כבר היביעה עמדות לאומניות כאן, אלא שמשחקה הוא הרפרפנות, כשמידי פעם נירמזים משפטים מאיימים. תמת הבוגד כבר קיימת, כמעין משחק משעשע, נותר רק לאמר את המילים במפורש, בעילה מתחסדת חסרת שחר, חיננית כאילו (ראו את פיסקאות "העילה", בסוף.

    אז מה יש לנו כאן? זהו משחקו המהתל של הברבר, התליין, המפיס את תחושותינו בנעימות, ולפתע מטיל בהבזק את צל הגרדום. מדובר בנקיטה כבזק במילות אימה אולטימטיביות. ושוב מרגיעים אותנו, או אנו חפצים להרגיע את עצמנו, להדחיק. יש כאן משחק סימולטני של הטלת אימה והרגעה כאחת תוך יצירת חוסר אוריינטציה,, בדומה למילה relax המצויירת בקווים וצבעים .מטילי אי נחת ואי שקט. זהו למעשה ממשחקו של הבוזז החפץ להמם ולהדביר ולבלבל את תודעתנו. גם העמימות היא חלק מערפל קרב.

    מ.ש.

  28. יועד – אפשר קצת עניניות? הגיב:

    מתחילות להצטבר פה שכבות מיותרות של פרודיה וניסיונות השתקה.

    למרות כמה ערפילים מטפוריים, חוצפית הציגה שאלות הגיוניות ומנוסחות היטב, שאני שמח לחזור עליהן:
    "ביודעך שהמשטר באיראן מתועב, ששליטיו מתבטאים באופן אנטישמי, כיצד אתה מקבל בשלוות נפש שכזו שהמשטר הזה יחומש בנשק יום הדין? […] תאמר דיפלומטיה, חרמות, עיצומים וכיוצא באלו, אוקי, בסדר. מנסים זאת, נאמר ולא יעבדו? ובעד שנה נמצא את עצמנו עומדים בפני שתי אופציות, או תקיפה, או איראן גרעינית. מה אז ברעם? מה אז?"

    השאלות האלה מצדיקות תשובה. ניסיתי לענות כמיטב יכולתי. גם מגיבים אחרים מוזמנים.

    האוברחוכמים שמנסים להדיר אותה מהדיון פה לא עושים שום שירות לפורום הזה, ועוד פחות מכך לדעות שהם כביכול מחזיקים בהן.

  29. שימי הגיב:

    מר ברעם, השנאה לכל דבר ערבי מקורה באתנוצנטריות של מפא"י, אנשיה בעלי רעיונות סוציאליסטים קרובים למשנתכם והם גם אלה שניסו לשלב בצורה מגוכחת ויהירה, ציונות עם סוציאליזם. אבסורד מכעיס שקבוצה זו מתגאה ותמיד מזכירה שהיא אחראית להקמת המדינה (כמובן שלא בנייתה), למעשה אנחנו במצב של טלטלה באזור מכיוון שהיסודות שהונחו היו רעועים, מי שלא חש ברעידות, חי במגדל השן או בבועה מקומית. החזקה היחידה שלנו באזור זו היהדות השורשית על גווניה, לא רעיונות כאלה ואחרים שיובאו מאירופה. אדם שלא מאמין ברעיון היהודי (לא חייב לשמור תרי"ג מצוות), כלומר התפיסה שלו מערבית גלובאלית ולא יהודית-מקומית, מבחינתה הגיונית וצודקת מלכתחילה לא יחוש בנוח עם דרך ההתנהלות המקומית ויבקר את סביבתו בצורה קיצונית ופוגעת שאיבדה מזמן את האבחנה בין ביקורת בונה להורסת שחוצה קווים אדומים תרתי משמע וגולשת לכיוונים שכל מיני גזענים, פאשיסטים מערביים ואנטישמיים יכולים לנצלם, לכן אל תבואו בתואנה לאלה המבקרים אותכם, שבד"כ דעותיהם יותר גמישות מהקו הנוקשה שלכם.

  30. חיים ברעם הגיב:

    כמה משפטי הבהרה

    1. אני לא מפחד מההאשמה בבגידה. חשוב לי לשרת את האינטרסים של תושבי המדינה כפי שאני מבין אותם, זה הכל.

    2. האינטרס החשוב ביותר כרגע הוא ההימנעות ממתקפה על איראן שתסבך עוד יותר את מצבנו הגיאו=פוליטי והאיסטרטגי ותמיט עלינו אסון לדורות.

    3. חלק מהתגובות מסוות היטב פשיזם בוטה, לאומנות מסוכנת וגזענות. ההתנשאות על כל שכנינו היא בלתי מוסרית והרת אסון מנקודת ראות פוליטית.

    4. ההישרדות שלנו כאן תלויה במינימליזם מחושב מצדנו. בלי התנחלויות, בלי מזרח ירושלים, בלי לאיים כל הזמן על ההתפתחות הטכנולוגית של מדינות אחרות באזור.

    5. אין טעם ליילל כאן ובמקומות אחרים על העוולות ששליטים אחרים באזור עושים לנו או לבני עמם. בעיקר אסור לרתום את הביקורת הסלקטיבית לצורך המשך הכיבושים והכשרת ההתנחלויות.

  31. ליועד הגיב:

    הויכוח הוא בין מי שמקבל את הנחותיה המוקדמות ולכן נמצא יחד איתה על אותו סיפון רעיוני.
    "המשטר באירן מתועב ששליטיו מתבטאים באופן אנטישמי"
    לעומתו המשטר בישראל אינו מתועב, הוא "דמוקרטי וליברלי" אלא שאירן מעולם לא תקפה מדינות שכנות ולא נשלה עם אחר והגלתה אותו ממולדתו וזכויותיו.
    שליטי ישראל לא מתבטאים באופן אנטישמי, הם מקיימים בפועל משטר גזעני ואנטישמי ומאיימים על כל מי שמנסה להתנגד בנשק "יום הדין" שמשום מה לא מעורר כ"כ התנגדות כמו זה שעלול להמצא בידי שליטי אירן "המתועבים שמתבטאים באופן אנטישמי".
    עכשיו נותרת רק השאלה מה לעשות. (השאלה הזאת כאמור רק בין אלו שמקבלים את ההנחה המוקדמת הנ"ל) דיפלומטיה? אפשר לעבור הלאה. תקיפה בנשק קונבנציונלי? עלולה להכשל במטרה כ"כ גדולה ומפוצלת אז מה נשאר?
    "נמצא את עצמנו עומדים בפני שתי אופציות, או תקיפה, או איראן גרעינית" (תקיפה גרעינית כמובן).
    אז בשאלה הזאת אני משאיר אותך ואת "חוצפית" לבד (אבל לא מדיר אותך מהויכוח)
    ואוברחוכם תקרא ל…

  32. מושון למיכאל שרון הגיב:

    שוב אותם טיעונים והיטפלות לכותב ולשפתו במקום לתוכן.
    כבר קראנו אינספור טענות שלך כנגד "דיבור רהוט וזריז הנשמע צודק כזה"
    ודה-לגיטימציות בסגנון "לא תחזירי אותנו לעולם האימים של השבטיות הקדומה והעריצה"

    אולי די כבר?

  33. חוצפית הגיב:

    יועד, חבל לך על המאמץ. אני חושבת שאני לא יכולה להסביר טוב יותר ממיכאל שרון על מה אני מדברת, פרודיה ממש.
    כפי שכתבת, איש לא ענה לשאלה שלי, כולל ברעם שטענתו היחידה היא שאיראן היא מדינה "גדולה עם מסורת איזורית", גם מצריים ועם זו ניהלנו מלחמות גדולות ורחבות, גם עיראק ואת הכור של זו השמדנו, לדידו של ברעם זו גזענות לחשוב שאפשר לתקוף מדינה גדולה אחרת, זו אולי הטענה המוזרה ביותר ששמעתי כבר הרבה זמן מאדם שאני מחשיבה כאינטיליגנט.

    היזהר לך בשאלותיך ודרישתך לענייניות, תיכף מתפרקים עליך כאן משמר הצניעות והצעצוע החדש שלהם, מ.ש.

    הפעם, באופן סופי. להתראות.

  34. חוצפית, אל נא תלכי הגיב:

    את לפחות אומרת דברייך ברעננות, חיוניות, ללא פראזולוגיה משמימה, מעוררת למחשבה. יש לך את הג’וקים שלך כמובן, אך לדברייך יש ערך של עניין, הרבה מעבר לשממון הימנוני והדיקלומולוגיה המקובלת.

    איך היה אומר יבי זצ"ל? אחותי את.

    מ.ש.

  35. יועד הגיב:

    אם לחזור לעניין: הרעשים מסביב לא מזיזים אותי מדעתי שננהג בחוכמה אם ננסה להשתמש במשבר המתוקשר עם איראן כדי לקדם את רעיון הפירוז של כל מדינות המזה"ת מנשק להשמדה המונית.

    תודה על תשומת הלב, ורחשי ידידות לכל מי שחש נפגע.

  36. מ.ש. הגרעין האירני, הפשלה הגדולה בתולדות ישראל, ציד מכשפות וחיפוש "בוגדים" הגיב:

    כתבה חדשה שהיא סקופ היסטורי: "מופז השוביניסט אחראי לפשלה הגדולה ביותר בתולדות ישראל"

    (באתר הסקופים "רוטר". בליווי ניספחים לכתבה וקישורים לכתבות אחרות)

    — קישור —

    מתוך הכתבה:

    בשנת 2003 בטרם בוזר מפעל הגרעין האירני, ניתן היה לחסלו בפעולה נקודתית בלי להסתבך במלחמה כוללת.

    מי הפשלונר, שיהיה אולי אחראי לחורבן בית שלישי? אדם אחד: שאול מופז. הלה העדיף להתעסק בטרור פחדני והרס כלכלת הגדה, בחוסר תושייה המצאתית אגב, כפי ששרון עצמו, שדרש מעט חשיבה המצאתית, העיד עליו. הלה לא רק הכשיל את הערכות צה"ל למלחמה ממשית ובישל את הכשל במלחמת לבנון השנייה, אלא פישל בטימטומו הכוחני המחריד את הפשלה הלאומית הגדולה בתולדות המדינה הזאת אי פעם.

    ומה המגמה כרגע? תופי מלחמה מלאכותיים, אך איש לא יתקוף את אירן. כרגע זה יהיה התאבדות. אולמרט רמז אתמול על "מלחמה קשה שתפגע קשה בעורף", מה שמעיד על חוסר כוונה לעשות זאת. על מי סומכים? כנראה על מקיין, ומתפללים לבחירתו, אם להסתמך על דברי ראש המוסד לשעבר, אפריים הלוי, שלשום, אלא שלא סביר שאף מקיין יעשה כאן משהו מטעמי האינטרס הממשי של ארה"ב באיזור.

    אז מה עושים? מחפשים בוגדים, אלה שיתלו בהם את הסיבה מדוע ישראל לא תקפה את אירן. יוצרים כאן אגדת סכין בגב האומה, בדומה להיטלר כלפי "בוגדי נובמבר 1918″ מגמות אלה אנו רואים כיום, חיפוש שעירים לעזאזל לכסת"ח של הפשלות המחרידות שנעשו על ידי חלקים בצמרת הביטחונית.

  37. חיים ברעם הגיב:

    To Alex,

    I don’t write this column in order to satisfy your pious self-righteousness.
    Partiotism is OK providing it serves the oppressed and not the oppressors. Please, read the article once again, as you seem to ignore the text and poured your heart out without a proper reason.

  38. בני למיכאל שרון הגיב:

    אני משפשף עיניים ולא מאמין:
    אתה עצמך מכה על חטא על כך שצה"ל לא תקף מתקן גרעיני באיראן ב-2003?
    האמנם אתה תומך בפעולה כזאת?

  39. מ.ש. למה אובמה יבחר; וחוצמזה – עובדים על העם בישראל הגיב:

    "אובמה ויתר על הקול היהודי. ינשנש את אייפאק…
    — קישור —

    משלים את העם בישראל
    בתגובה להודעה מספר 16 (שם)

    לארה"ב אינטרסים כבדים במזה"ת מאז כיבוש עירק. מזה שנה ארה"ב בברית עם השיעים בעירק, ולשם כך היא זקוקה לאירן. ישראל היא נטל מיותר מבחינה זאת. האשימו את הפשלות הכבדות של הצמרת הביטחונית ובפרט את מופז על הפשלה הגדולה ביותר בתולדות ישראל.

    ובינתיים, ראו איך כותבים כאן ממשיכים לעבוד עם הפה, לשלוף הבלים מהשרוול ולבלבל אתכם במלל תרצני וניפתל (קיראו את שירשורי המלל הריק של ניקמת התרנגול) ממש כמו הדוברים המקורנפים במלחמת לבנון השנייה.

    הפשלה הגדולה ביותר בתולדות ישראל – ראו גם תגובות אורי מילשטיין הקובע בזהירות "יתכן שמיכאל צודק".
    — קישור —

    אם אתם רוצים באמת לדעת למה גדולים מאד סיכויי בראק אובמה, קיראו את דברי באשכול הבא. התעלמו מההבלים שמכניסים לכם שם, כשם שמתעלמים מרעש לא נעים ומחריש אוזן.

    — קישור —

    וזיכרו, רבות מאד מתחזיותי התאמתו, בפרט בנושא הפשיעה, השחיתות והפשע הכלכלי בישראל. אני איש מחקר מדעי מהשורה הראשונה בתחומו (עם כל הצניעות הראוייה…), שמנצל את כישוריו בתחום העיתונות, באופן אפקטיבי

  40. Alex Gordon הגיב:

    How can the writer on one hand show his disgust for the Israeli right patriotism and love of the land; and on the other hand express his admiration for darwish, that was a palestinian patriot and loved his land. The writer was suppose to comment on ahmadinijads anti semtism but he brushed it away and never talk about it any more. seems like in some circles the more someone hates you, the more you have to love them

  41. מ.ש. לבני, למה חשוב לך תקיפה גרעינית מצד אירן? הגיב:

    אני אדם פשוט. אירן מאיימת להשמיד את ביתי, רשימותי, ספרי, עירי, את חתולי ומכרי, את הפאונה סביבי, את החנויות בהם אני קונה כל דבר. אפילו את הערבים או היהודים איתם אני ניפגש. איני רואה כל חשיבות בכך שלמדינה נוספת במזה"ת, אירן, יהיה נשק גרעיני. כרגע איון הגרעין האירני זה התאבדות. ב-2003 לא היה כך.

    מ.ש.

  42. לחיים ובעצם לכולם הגיב:

    אם אלכס, או כל אחד אחר שמגיב באנגלית, מגיב למאמר, סימן שהוא יכול לקרוא עברית. אם הוא מגיב באנגלית, בד"ך סימן שהוא בחו"ל ואין לו מקלדת עברית.
    נא להגיב בעברית.

  43. כשמשתמשים במילה דיכוי הגיב:

    כדיאוס אקס מאכינה, היא מאבדת את המשמעות שלה.

    בדיוק כמו "כיבוש" וכיו"ב.

    צריך לראות את הדברים בקונטקסט האמיתי שלהם.

    הכיבוש והדיכוי לא באו מהאוויר ולא נולדו בוואקום. הם תולדה של מאבק בין שני עמים, שבו הצד הערבי לא היה ועדיין איננו טלית שכולה תכלת.

    אי אפשר לסיים את הכיבוש והדיכוי באופן חד-צדדי, בלי לפרק את האיום שגרם להם מלכתחילה.

    ואם תטענו שהאיום הזה הוא פיקציה, אתם מנותקים מהמציאות.

  44. חיים ברעם הגיב:

    בסדר, אני מקבל. אלא שמשהו בטון ובסגנון של התגובה פיתה אותי להגיב באותה שפה . sorry

הגיבו כאן

אורך תגובה מקסימלי: 1000 תווים

הרשמה לעדכונים בדוא"ל

Subscribe via Email

מומלצים