הגדה השמאלית

במה ביקורתית לחברה ותרבות


מאת: ב-8 באפריל, 2009 42 תגובות

בעיתונות כתבו על הנערה בסמה עוואד בת ה-16 מהישוב חורה שבנגב כעל "המחבלת".


אני מאתר כאן צעירה רגישה, שלא יכלה לשאת את טבח בני עמה בעזה. המלים במחברתה "צעקותיה של עזה נשמעות באוזניי, הלב שלי נקרע וכואב, אני האסירה של הכיבוש" מבטאות סולידריות עם בני עמה הנרצחים, המוכים והמושפלים בגטו של עזה.


כאשר תחושות אלו נפגשות עם המציאות היומיומית של אפליית הבדואים בישראל, הנגישות הכמעט יומיומיות של המשטרה בהריסת בתים ועקירת יבולים, אך טבעי שהצעירה תחפש את נקמתה אצל אלה המסמלים בעיניה הן את הכיבוש והמלחמה והן את האפליה מבית. מי כמו שוטרי מג"ב משלבים את שני התפקידים.

אנו, היהודים, אמורים לגלות הבנה לפעולות נקם נגד עריצים ונוגשים. זכורים היטב חוליות של יהודים בסוף מלחמת העולם השנייה שנקמו בשיטות דומות לזו של הנערה הבדואית, רק ביתר מיומנות. ההשוואה, יש להדגיש, אינה בעוצמת וחומרת האירועים, אלא בתחושות האישיות המניעות את הנוקמים.


היום, ממרום גילי, וכחבר אמנסטי, אני שולל כל פעולה שיש עימה קטילת חיי אדם. אולם אם אחזור אחורה לגיל 16, האם לא הייתי מוכן להשתמש באקדח כדי לפגוע בקלגס דיכוי, למשל מהאימפריה הבריטית?


השהידיות שלה במקרה זה אינה שונה מזו של צעירים רבים בני עמים שונים המוכנים להקריב את חייהם למען חירות עמם.


הריגת הנערה לא הייתה מחויבת המציאות. האקדח ממנו ירתה לא פגע באיש. (באם ירתה – יש לבדוק בחקירה בלתי תלויה, אם בכלל ירתה, יותר מדי פעמים שיקרו אותנו בהודעות רשמיות).


אפשר היה לנטרלה גם בלי להרוג אותה. אבל מה שווים חייה של "מחבלת"? דינה נגזר מהגדרתה.


אילו נישבתה בחיים, היו חלים עליה חוקי השפיטה ביחס לקטינים, ולאלו יש זכויות. את זאת רצו למנוע, והצליחו. נערה פלסטינית ישראלית בדואית – מי ידע חייך?


עבדים היינו, עבדים נשארנו


זו השנה ה-42 יושבים בני ישראל בליל הסדר, חוגגים את חג החירות תוך שלילת חירותו של העם הפלסטיני. השיר שאמור לסמל את החג "עבדים היינו – עתה בני חורין" רוקן מתוכנו, משום שאיננו בני חורין. אנו עבדים לכיבוש, משועבדים למתנחלים, לצבא, לשב"כ ולכל שאר מנגנוני הדיכוי.


אז מה נשתנה הלילה הזה מכל הלילות ב- 42 השנים האחרונות? שבלילה הזה עניבת חנק הכיבוש מתהדקת, הסגר של כל ימות השנה מחמיר בלילה זה יותר, והגטו הפלסטיני מוקף הגדר, חומות שמירה וקלגסי כיבוש, מקבל בלילה הזה כמה מאפיינים של מחנה ריכוז אחד גדול.


מתי נהיה בני חורין? כאשר העבדים הפלסטינים יהיו גם הם בני חורין.

תגובות
נושאים: מאמרים

42 תגובות

  1. רון לוי הגיב:

    כאן לגמרי הגזמת, השוואה בין ה-’שיעבוד’ שנעשה על ידי היהודים בישראל היום לקולוניאליזם האירופאי או תקופות חשוכות אחרות הוא מוגזם לחלוטין, וכך גם הצדקת טירופה של הילדה.
    אני שואל את עצמי האם אנו צריכים לתמוך בילד מעונה שהחליט לטבוח בכל תלמידי בית הספר שלו כי הם גרמו לו לחיי פחד וטרור, ואני מתנגד להסכים.

  2. חוזה צפונות הגיב:

    גדעון ספירו קובע נחרצות ש"אפשר היה לנטרלה גם בלי להרוג אותה". כנראה שיש לו מקורות אינפורמציה עלומים, או אולי הוא בכלל היה שם? הוא גם יודע מה עבר בראשם של שוטרי מג"ב המותקפים: הדבר הראשון שחשבו עליו היו חוקי השפיטה ביחס לקטינים. לא עלה בדעתם כלל להציל את נפשם. הם רק דאגו באותו רגע שמא חס וחלילה היא תישפט בתור קטינה. פעם נוספת עשה ספירו שירות לאנושות בחשפו את הלך המחשבה הפושע של הפאשיסטים הישראלים. כל הכבוד!

  3. רונן הגיב:

    לא אמרת למה הכיבוש מחמיר.
    פעם לא היו מחסומים ולא היו הרבה חיילים בשטחים.
    גם לא היה טרור כמעט ומצב הפלסטינים היה יותר טוב מכל בחינה.
    מהרגע שהביאו להם שלטון זר מטוניס הדברים השתנו ולכן עכשיו יש גדרות ומחסומים.
    המצב לא טוב מ2 הצדדים.

  4. נמרוד ברנע הגיב:

    צר לי מאוד שמר ספירו יצא מתוך מחנה השמאל אל עבר הצדקת פיגועי טרור תוך כדי אפולגטיות מחרידה.
    לא ברור אם ספירו רואה משמעות לגיל (הח"מ היה בן 16 לפני לא הרבה שנים וגם אז לא היה מחזיק אקדח בשביל פיגוע טיפשי ונורא שכזה) או שאכזריות הכיבוש השכיחו ממנו את אכזריות הטרור. כהומוניסטים אל לנו להיקלע לשיח הפוסט-קולוניאליסטי שמאפשר פגיעה בחיי אדם רק מכיוון שהם משויכים לצד המדכא. מה גם שלא ברור כלל איך המפגרת הזו קידמה את המאבק הפלשתינאי ו\או הבדואי. סביר להניח שהיא רק החריפה את המצב. בנוגע לטקסט המצוטט: שמעתי גם את שרון אומר שהכיבוש משחית, אז קראתי לו איש שלום? צריך להתייחס למעשים, לא רק לדיבורים.

  5. בן פרנקל הגיב:

    הריגת הנערה לא היתה מחוייבת המציאות. ועדת ספירו כבר הסיקה את מסקנותיה. כל שיסיקו אנשי המקצוע כבר יידחה בבוז תחת טענות כי אלה שקרים גסים.האם ספירו היה מוכן לסכן את חייו או את משפחתו תמורת אותה שנייה נוספת בה יתגלה כי הצעירה הבדואית היא כן מסוכנת או לא ? אני בספק. העיקר שאפשר להציע הצעות, ופתרונות בלי להקחת חלק בנטל אם יכשלו.שני שוטרי מג"ב ירו בנערה ממש לשם מניעת זכויותיה של נאמשת קטינה. כנראה שמדובר בציבור אינטילגנטי ביותר ע"פ ספירו,מסוגלים לכתוב עבודה משפטית בהרף עין, וכל זה בזמן שהם בסכנת חיים.

    מקווה שהלילה הזה לא יהיו פיגועים….

  6. עופר לגדעון2 הגיב:

    בואו ננסה לחשוב על הסיטואציה הדמיונית הבאה:
    נער מתנחל יורה בפלסטיני, הפלסטינים יורים חזרה והורגים את הנער.
    ברוך מרזל מפרסם מאמר, שבו הוא אומר שהוא מאתר נער רגיש שלא יכול היה יותר לסבול את הטרור מצד שכניו הפלסטינים. עוד אומר ברוך מרזל אחרי שירה הנער כבר לא היווה סכנה ולא היתה כל סיבה להרוג אותו.
    אף אחד לא היה מתפלא אם ברוך מרזל היה מפרסם כזה מאמר שכן ידוע שהוא חסר מוסר, אבל משום מה יש אנשי שמאל שחושבים שתמיכה בטרור היא עמדה מאוד מוסרית.

    במחאה על חוסר צדק וחוסר מוסר מצד מדינת ישראל מאמץ גדעון ספירו עמדה חסרת מוסר משלו שמצדיקה ומבינה מעשי אלימות וטרור.

    כשמאלני אני מתבייש בכך, אפשר להתנגד לכיבוש גם בלי לתמוך בטרור.

    ההשוואה המרומזת והמתועבת לגרמניה הנאצית נותנת גם היא לגיטימציה לטרור, שכן מצווה להלחם במפלצת הנאצית.

    עמדות קיצוניות כאלו גורמות נזקים בלתי הפיכים לשמאל המוסרי שנלחם בכיבוש הנוראי.

    כשאני נתקל בכזה מאמר אני מרגיש שהגעתי לערוץ 7

  7. קורא נאמן הגיב:

    הציוני נמרוד ברנע מעמיד פני צדיק תמים,באמרו שבגיל 16 הוא לא החזיק אקדח בשביל "פיגוע כזה טפשי". הוא גם לא היה צריך, כי מי שגדל בסביבה בורגנית נינוחה ללא ממשל צבאי וללא שוטרי מג"ב חמושים שהורסים בתים, עוקרים יבולים, מכים ומשפילים ויורים, הוא באמת לא צריך אקדח, כי הוא הולך שני צעדים מביתו להפגנה כלשהי בכיכר וחוזר הביתה, לאחר שהירווה את גרונו במשקה, באחד מבתי הקפה והמזללות שבסביבה.
    מה שברנע מעלים מהקוראים, הוא, ששנתיים מאוחר יותר, כשהגיע לגיל 18, הוא התגייס לצבר הכיבוש הישראלי, עבר טירונות,למד להשתמש בנשק, והוא כבר יודע לירות ולפגוע במיומנות יותר גדולה.
    וברנע הוא לעניין זה משל בלבד לכל נער "ציוני שמאלי" שמשרת את הכיבוש באמצעות המדים, אבל אחר כך מטיף מוסר לנערה בדואית.

  8. יואב שמר קונץ הגיב:

    מאמר מעניין על עוד טרוריסטית מסוכנת שבעצם אולי סתם מתבגרת כועסת. ספירו מתייחס בביקורת להריגתה, או שמא יש לומר חיסולה הממוקד, לא מפני שהיה שם או בגלל שירותו במג"ב, אלא מתוך נסיון עשיר ורב עם הרבה מקרים של ירי על מנת להרוג כשמדובר בערבים כשהם בורחים, כפותים, ללא נשק, וגם כבר מאוד מתים. למשל המחבל לכאורה על הטרקטור בירושלים, ועד הגנב הנמלט ששוטרים ירו בו במנוסתו במושבה הגרמנית בירושלים בשבת בבוקר. דם הערבים זול מאוד בארצנו, לא רק בעזה. חקירת העובדות של כל הרג שכזה בידי כוחות חוסר הבטחון לעומק היא מחוייבת המציאות לאור הנסיון בטאטוא מקרים שכאלה מתחת לשטיח, שלא כמנהג נקיון פסח. חג חירות שמח לחופשיים בנפשם…

  9. עמית הגיב:

    יישר כוח גדעון. המקרה שקרה אתמול בערב החג, שבו פלסטיני ניסה לחטוף נשק מחייל ונוטרל ע"י יריה בבטנו (שגרמה לפציעה קלה)- מרמז שיש גם לחיילים גם דרך אחרת להתמודד עם סכנות.
    ולגבי הנערה והמצב- היא לא נערה משוגעת, וההשוואות למטורפים שנכנסים לבתי ספר בארה"ב ויורים למוות בחבריהם- פשוט מביכות. האם חייל מג"ב עם נשק, שהוא חלק מכוח שכרגע כובש והורג בבני עמה של הנערה- הוא בר השוואה לתלמידי בי"ס? השתגעתם? כמו שגדעון כיוון בדבריו- זאת פעולת יאוש מיותרת לגמרי, אבל מכאן ועד לקרוא לזה טרור ולנערה מחבלת, המרחק רב. אחרת נצטרך לקרוא גם לאנשי ההגנה שביצעו פעולות נגד הבריטים- מחבלים.

  10. נתן. הגיב:

    חייל א’:זהירות יש כאן מישהי עם רובה שרוצה לירות!!

    חייל ב’: בת כמה היא?

    חייל א’: בעוד חודשיים ימלאו לה 16! בוא נתפוס אותה.

    חייל ב’: השתגעת! לפי חוקי העונשין סעיף 345 /ג ועל פי תקדימים משפטיים שנקבעו על ידי השופט ויתקון בשנת 78 אי אפשר יהיה להאשים אותה ברצח!

    חייל א’: חיבים למנוע את זה.

    חייל ב’:אז בוא נהרוג אותה!

    חייל א’: אבל אני מפחד שגדעון ספירו יעלה על המזימה.

    חייל ב’: עזוב. אין סיכוי…..

  11. טוביה פרנקל הגיב:

    הנערה האומללה שכחה להחזיק ביד השניה תעודת זהות כדי שידעו את גילה,ובעניין היהודים בזמנים אחרים אבי היה פרטיזן שנקם במשתפי פעולה, לעולם הם היו מלשינים עם פנים או רוצחים עם פנים, בכלל כדאי למרות גילך,לך ללמוד, ואגב ביקשתי מאחי מכר וותיק שיקרא את המאמר הזה במיוחד והוא לצערי סרב.

  12. מוסר כפול הגיב:

    האם אדם יהודי שחש מרירות על המבצע בעזה למעשה "רשאי" ע"פ ספירו ללכת ולפגוע בחיילים ? או אולי גם באזרחים ?

    הרי מה זה משנה, בדואי, יהודי, אם אתה ממורמר, הרם נשק, ולך שפוך מעט דם חיילים, ואולי גם קצת אזרחים בדרך אם אתה ממש ממש מתנגד לכיבוש

    אז זה הקטע לא?

    אני בטוח שגם ברוך גולדשטיין היה יחסית אדם ממורמר לא ?
    אני זוכר שגם הרב הימני-קיצוני אבינר הצדיק את מעשה הנבלה של גולדשטיין בכך שהיה רופא ונחשף רבות בבית החולים לקורבנות ישראלים שיצאו מפיגועים

  13. המציאות היא אחרת הגיב:

    בעולם המוסלמי הבידואים הם בתחתית הסולם
    החברתי
    להנשא לבידואי נחשב לכתם על המשפחה
    גם הלאומיות הפלסטינית אצל הבידואים
    חסרת משמעות
    הבידואים רואים עצמם קשורים לשבטים
    בסיני ובירדן ואין הם קשורים לשום
    מדינה
    לפני כמה חודשים פנו ראשי שבטים בסיני
    לישראל בבקשה לגור בישראל בגלל
    הרדיפות של השלטון המצרי
    בפינוי גוש קטיף פונה ישוב בידואי שלם
    שאנשיו עסקו בשיתוף פעולה עם ישראל
    המקרה של הנערה הבידואית היא חרפה
    על כל העדה הבידואית
    ובקרוב נראה את ראשי הבידואים מבקשים סולחה
    ממג"ב
    כרגיל אצל ספירו הוא מבליט את השלילי
    ידועים סיפורים לאין ספור על עזרה
    שמגישים הקיבוצים בנגב לשכנים הבידואים
    וכן ידוע שפרנסתם של הבידואים היא על
    קצבאות הילדים הנדיבות שישראל מעניקה
    להם ומי שנהנה מאותה קצבה היתה גם הנערה
    האומללה שהיא קורבן לתעמולה דתית
    או לאפליה כנגד נשים בחברה שלה

  14. תשובה לעמית הגיב:

    חייל מג"ב הוא אח לנשק לבני עמה של שמשרתים גם כן במג"ב.

    חלאס עם השטויות.

    לפי ההגיון המופלא שלכם, כל ערבי באשר הוא, הוא מחבל בפוטנציה. לפעמים כדאי לחשוב לפני שמשחררים את הלשון.

    דרך אגב, לפי אותו הגיון מופלא, סביר והגיוני לצפות כל מי שמרגיש כאב בגלל מה שמחבלים לפסטינים עוללו ל"בני-עמו", יקח נשק ויצא לירות באנשים ברחוב.

    כמו כן, גם כן לפי אותו הגיון מופלא, מאוד הגיוני שכל מי שמזדהה עם כאב הפלסטינים (כמו ספירו), גם אם הוא לא ערבי בעצמו, יקח נשק ויצא לרחוב לירות באנשים "מהעם הכובש",

    מה זה פה, המערב הפרוע?

    מי שנדמה לו שרצח כתגובה על תחושת עלבון (זה כן דומה לפסיכופטים שיורים בחבריהם ללימודים, לעבודה, או בשכנים סתם) זה דבר נורמלי בחברה אנושית מתוקנת, הוא בעצמו פסיכופט.

    למה ההזדהות עם תושבי עזה היא מניע מוצדק יותר לרצח מאשר הכעס על השכן שהכלבים שלו מחרבנים לי באופן קבוע בכניסה לבית, או על הבוס שפיטר אותי, או על הילדים בכיתה שהפכו את חיי לגהינום עלי אדמות?

  15. לטוביה הגיב:

    לא היו להם פנים אבל היו להם מדים מדי מג"ב
    ולכן זה בהחלט לגיטמי מבחינה צבאית לפגוע בהם

  16. קורא נאמן הגיב:

    חלק מהמגיבים מגלים כאן אי הבנה בסיסית. ספירו אינו ניטרלי במאבק בין הכובש והנכבש. לכן הוא מתייחס בצורה שונה לגולדשטיין ולנערה הבדואית. והוא גם מבדיל בין הרג אזרחים לא חמושים, כמו למשל בטבח שביצע גולדשטיין, לבין ניסיונה של הנערה הבדואית לפגוע בלוחם חמוש.
    המגיב שסבור כי אם כלבו של השכן מחרבן ליד דלתו, הדבר משול לטבח אזרחים שישראל ביצעה בעזה, ועל כן מותר לו לרצוח את שכנו, אז זה חורג מגבולות הויכוח הפוליטי לעבר הסצינה הפסיכיאטרית.

  17. גדעון ספירו הגיב:

    הבהרה: כאן זה הגדה השמאלית, ועל כן יש בה תמיכה במאבקם של מדוכאים נגד מדכאיהם. מי שמחפש הבנה למדכאים נוסח מרזל, גולדשטיין, צבא הכיבוש, שב"כ, מג"ב, צריך לחפש סעד באחת הגדות הימניות המצויות למכביר ביקום האינטרנטי.

  18. גלעד הגיב:

    אני לא מצליח להבין הצדקת מעשה טרור!!!

    מילה לא נאמרה על כך שייתכן מאד שהנערה לא פעלה לבד!!! הרי מישהו מסר לה אקדח ותחמושת ומישהו אימן אותה. ברור שמי שעשה זאת התכוון לבצע מעשה טרור וניצל נערה תמימה לצורך כך.
    זה לא שונה ממתן תשלום של 100 ש"ח לילד תמים בעזה כדי שילך למחסום של צהל ויפוצץ את עצמו.

    ספירו זה נשגב מבינתי להבין נפשו של אדם שמוכן לצפות באבקת סוכר מעשה ניצול נפשע של אנשים מבוגרים ציניים ששלחו נערה תמימה אל מותה.

    כן נכון חבל מאד!!! שלא ניטרלו אותה בלי להרוג אותה ואולי זה היה אפשרי אינני יודע,

    הש"ג ניסה להפציר בה לחדול אבל היא הסתתרה והמשיכה לירות כך שגם כאן התמונה אינה בדיוק כפי שאתה מתאר אותה.

    זה קל מאד לשבת מול המחשב ולומר מה צריך חייל לעשות כאשר יורים לעברו.

    ולבסוף הזעם הכי גדול שיש לי זה על משפחת הנערה שידעה על כוונותיה ואולי אף תמכה במעשה. רק משהו שהו לא שלא ממשפחת האדם יכול להסביר אם/אב/אח/אחות שמסוגלים לשלוח את בתם אל מותה.

  19. עופר לדרור הגיב:

    אתה הרי לא באמת מכיר את הנערה, מה שאתה עושה זה גיבוי עיוור לפעולות אלימות בדיוק כמו שעושים תומכי הכיבוש המתועב.

    למה להתייחס לנערה כקורבן לכיבוש ודיכוי?? כי היא ערביה?
    כל ערבי הוא קורבן לכיבוש ודיכוי?? לכל ערבי יש הזכות לבצע פעולות טרור אלימות?
    הנערה יצאה עם אקדח להרוג אנשים. לא ברור לי איפה אתה רואה את הרגישות פה. האם גם הפלסטיני שרצח במכות גרזן ילד בן 13 הוא גם רגיש שליבו הרחב לא יכל להכיל את הזוועות?

    כדי למחות על עמדה לא מוסרית, לא צריך לאמץ עמדה לא מוסרית אחרת.

    וכן, זו בדיוק ההגדרה של מוסר כפול. התנגדות לאלימות רק מצד אחד של המתרס.

  20. קורא אנגלי הגיב:

    כבר אמר רושפקו שלכולם יש את היכולת לנשוא בסבל רב מאד כל עוד הסבל הוא סבלם של אחרים.

    לפחות היינו ישרים והיינו מודים בזה.

    אבל ביננו ישנם מטומטמים ורשעים שטובחים ומצטדקים. זוהי תחתית הבור חברים.
    אין נמוך מזה. פשוט אין.
    העוגה הזו כבר מתבשלת בתנור.
    אפשר להריח את הסרחון העולה.
    אבל הטבחים והבשלנים בשלהם.
    איך יגמר התבשיל?…

  21. מוסר כפול הגיב:

    לקורא נאמן – הנערה הנ"ל אולי הלכה לפגוע בחיילים, אך לא חסרים פיגועים נגד אזרחים או ירי רקטות לעבר אזרחים, מעניין אותי איך אדם שמחליט לפוצץ את עצמו באוטובוס זוכה לתואר "לוחם חופש" – מעניין, האם יהודי שיעשה דבר שכזה מתוך סימפטיה לפלסטינים יהיה לוחם חופש ?

    יותר מעניין הוא שגם לוחמי הפתח והחמאס נחשבים בעיני כמה כ"לוחמי חופש", אבל בעיניהם של אחד השני הם נחשבים כטרוריסטים או משת"פים

  22. עופר לגדעון הגיב:

    לא חיפשתי הבנה למדכאים, רחוק מזה.
    אני לא מבין למה להתנגד לכיבוש גורר תמיכה בטרור. אני למשל מתנגד גם לכיבוש וגם לטרור, ולא מגלה הבנה לא לכיבוש ולא לטרור.

  23. אורנה לביא – בהמשך לקורא הנאמן הגיב:

    חוץ מזה יש כאן הקבלה לספור דוד וגוליית.

  24. דרור בל"ד הגיב:

    טוב עשה כותב המאמר כשהתייחס אל הנערה כאל קרבן הכיבוש והדיכוי.

    התקשורת הציונית,ובעקבותיה המגיבים הציוניים באתר(בין אם הם מכנים עצמם שמאל ימין או מרכז)עדיין לא הפנימו את ההבדל בין מה שהם מכנים מחבלים בארגוני טרור לבין מה שהם מכנים מחבלים עצמאיים.
    גם את ההנחה הרווחת לא רק בקרב ארגוני זכויות האדם,אלא אף בקרב פסיכולוגים ,סוציולוגים וכל מי שעוסק בנושא על צדו המחקרי,הם,הציונים,אינם מסוגלים לעכל,פן תקרוס כל תפיסת עולמם המוסרי כמגדל קלפים .עדיף תמיד,למען שמירת העילה לקיומם כאן,לקרוא לרוצח בכינויו הציוני,וכמובן,להזדעזע מהפרשה.

    ראשית,יש לדעת,גם לבדואים יש קרובי משפחה בעזה.לא היתה זו הפגנת סולידריות לשמה,כי אם רצון לנקום את דם משפחתה. (אם אכן ארע המעשה כפי שתואר בתקשורת הציונית,וראוי הדבר להבדק היטב היטב) אמנם טבעי כי הנערה תחפש את נקמתה,זו היא המסורת הבדואית,אך מסורת היא גם אורך הרוח ,עד 40 שנה,לחכות לרגע המתאים.קוצר רוחה של הנערה מלמד כי לא בדתה מליבה את צעקותיה של עזה.
    ובכן דעו לכם הציונים,אתם המנפנפים במוסר כפול והממהרים לקרוא לנערה "מחבלת" ולכותב "תומך בטרור",כי נערה זו היא קרבן לא פחות מכל קרבן אחר הנהרג מפעולות טרור.אין צורך להעמיק בחקר ההסטוריה,הפסיכולוגיה,או כל תחום אחר כדי לדעת,בוודאות,כי תמיד ימצאו אלה שיהיו מוכנים להקריב את חייהם.בין אם אלה קרבנות האפרטהייד בגדה,קרבנות המצור על עזה,תושבי מזרח ירושלים שביתם נהרס או נערה רגישה שליבה-רחב ככל שהיה-היה צר מלהכיל,את הזוועות שנעשו בעזה.

    מבהיר כותב המאמר,כי הוא שולל כל פעולה שיש עימה קטילת חיי אדם(להלן:טרור),וכמי שרואה בחיי אדם ערך עליון,הוא מבכה מרה את מותה המיותר בטרם עת.אין זו תמיכה בטרור,זו היא התנגדות נחרצת לטרור.ארגוני הטרור,בנוסף לאימוץ גישת "אין פרטנר"(הקרובה יותר למציאות בצד הפלשתינאי) משתמשים בקרבנות הטרור -אלה שאבד עליהם עולמם ולא נותר אלא הרצון בנקמה,כמו גם באלה שמוכנים למות בעד חירות עמם-למען מטרות ורווחים פוליטיים.מארגוני השמאל מעולם לא יצאה קריאה לתמיכה בו.זוהי הסתה וגניבת דעת של התקשורת הציונית.
    טוב יעשו הציונים בכלל,ומוקירי "מורשת שרון"בפרט,אם יתעמקו במורשתו של שרון:"מי בעד חיסול הטרור שירים את ידו?"זוהי כל המורשת כולה,וכל השאר פירושים למורשת.אם יתעמקו מספיק,תרעד ידם מלהצביע למפלגות ציוניות.ועד לאותו יום מיוחל,בל יעזו להטיף מוסר הן לנערה והן לכותב המאמר.

    ולמומחה הציוני לענייני המגזר הבדואי ולענייני מציאות
    . לא תזכה לראות את הבדואים מבקשים סליחה ממג"ב,היות והכפר כולו משוכנע כי התיאור שתואר ע"י חיילי מג"ב אינו יכול להתאים למציאות..ישנם הטוענים כי כלל לא היה אקדח,והיא חצתה את הכביש בריצה בגלל מהירות המכוניות,והשומר,שנבהל, פתח לעברה באש.יש לזכור כי הבדואים אמצו את עצתו של מובארכ:"אם אינך יכול להרוג את הזאב,אל תמשוך בזנבו"ולא סביר כי מישהו מהם יתן אקדח לנערה בת 16
    אך גם אם השיגה את מבוקשה בתחבולות,ברור כי המקרה יכל להגמר אחרת וראוי כי האמת תצא לאור,

  25. עופר לשירה הגיב:

    לא מדוייק. אני מכיר בכיבוש וגם אני רוצה בסיומו המיידי.
    ""טרור" זו הגדרה שמטרתה לשלול כל הבנה, הדברות או הזדהות, עם הצד השני."

    גם זה לא מדוייק טרור זה לא "הצד השני" ולא נכון להתייחס ל"צד השני" כמי שמזוהה עם טרור, ואני בוודאי בעד להמשיך בדיאלוג עם כל מי שמוכן בצד השני.

    הרטוריקה הקיצונית של השמאל מזכירה לי את זו של הימין הקיצוני, הצדקת אלימות (אלו בגלל הכיבוש, ואלו בגלל הטרור), תמיכה בשחרור רוצחים, הצגת הצד השני בדימויים מפלצתיים (ראי ערך הדימווים המרומזים של גדעון לגרמניה הנאצית)

    המטרה היא לא להיות שנונים, אלא להציג מציאות מאוזנת יותר. הצדקת אלימות וטרור (ומה לעשות חמאס הוא ארגון טרור) זה מבחינתי מוסר כפול ולא הופך אותי לגזען.

    המטרה היא גם לא לקבל תגובות או תשואות, אלא לנהל דיון ולהביע דעות, גם אם הן שונות משלך.

    התנשאות וביטול דעות שאת לא מסכימה להן לא הופך אותך לצודקת

  26. תהייה קטנה הגיב:

    תמהני אם ב"ספטמבר השחור" ב-1970, כאשר המלך חוסיין קטל, לפי האומדן הפלסטיני, 20,000 פלסטינים (פי 15 ממספר ההרוגים במלחמה בעזה) היו נערות שגורל ההרוגים כה נגע ללבן שהן הלכו להרוג חיילים, שוטרים או אזרחים ירדנים. גם לא שמעתי שלאחר המאורעות במחנה הפליטים נהר אל בארד, שבהם החריב צבא לבנון את המחנה כמעט כליל והרג כ-800 פלסטינים, קם ולו פלסטיני אחד שהזדעזע מהמעשה במידה מספקת כדי להרוג חיילים לבנוניים. האם ייתכן שגודל תחושת הנקם קשור יותר לזהותו של ההורג ולא כל כך לזהותו של הקרבן, או רק נדמה לי?

  27. גדעון ספירו הגיב:

    לעופר,
    אם אתה שם באותה משבצת את הכיבוש וההתנגדות לו ("טרור") אז אתה משרת את הכיבוש גם אם אתה חושב שאתה מתנגד לו.
    הבה נעשה סדר במושגים.
    הכיבוש הוא טרור, טרור של מדינה והוא לא לגיטימי. ההתנגדות לכיבוש, גם החמושה, היא לגיטימית, ועל כן ראויה לתמיכה מנקודת מבטו של מתנגד לכיבוש. (הגם שאני אישית, תומך נלהב של המאבק הלא חמוש נוסח גנדי ומרטין לותר קינג, וחזרתי על כך שוב שוב, הן במאמריי והן באוזני הפלסטינים איתם נפגשתי ונפגש). מי שבאמת מתנגד לכיבוש לעולם יבדיל הבדל היטב בין טרור של הכובש לבין הגרילה הלוחמת נגד הכיבוש.

    במסגרת המאבק נגד הכיבוש, יש גם שימוש באמצעי טרור, כמו למשל המתאבדים המתפוצצים בקרב אוכלסיה אזרחית לא לוחמת. מאחר ואני מתנגד לפגיעה באזרחים, על כך אני מייסר את הצבא והממשלה חזור ויסר, מובן מאליו שגם התנגדתי ומתנגד לכל פעולה פלסטינית שמטרתה לגרום להרג אזרחים, תוך שאינני שוכח שגם פעולות אלו הן תוצר של הכיבוש. הטעון שהועלה שוב ושוב נגד המתאבדים ושולחיהם, היה, למה נגד אזרחים? תפגעו בצבא הכיבוש ולא באוכלוסיה אזרחית.
    עתה, כאשר הנערה הבדואית רצתה, על פי הפרסום הרשמי, לפגוע בחייל כיבוש, אתה מכניס גם אותה למעגל הטרור, בבחינת היא והכיבוש חד הם,ובכך משרת את הכיבוש.

  28. שירה לעופר ולאחרים הגיב:

    נתחיל מזה שאתה לא היחיד, אבל יש כאן בעיה חמורה של הגדרות. כי ברגע שאתה מכיר ב"כיבוש" כשלילת חירות של פרטים, אמורה להיות לך בעיה לקרוא למעשי התנגדות לכיבוש בשם "טרור". "טרור" זו הגדרה שמטרתה לשלול כל הבנה, הדברות או הזדהות, עם הצד השני. למיטב הבנתי, מה שספירו עשה במאמרו, הוא לפרק את המיתוסים שהופכים נערה בת 16, מנערה בת 16, בעלת רגשות שסבלה סבל עמוק, ל"מחבלת" ו"טרוריסטית", בלי להצדיק או לחייב את מעשיה. כי במצב של כיבוש עמוק ומתמשך, ואלים כשיטה, ללא פרופורציה, אני לא מבינה איך יש ציפייה שמעשים כמו זו שעשתה הנערה גורמים לזעזוע עצום בצד האלים תדיר.
    להפך! השאלה צריכה להיות: למה, למרות שאנחנו הורגים בהם שוב ושוב, ומשאירים אותם, שוב ושוב ללא תקווה, הם לא מתמרדים כמעט כלל??
    בגלל אי הבנות יסודיות מהסוג הזה, הרבה פעמים הדברים השנונים שאתם כותבים לא זוכים לתגובה. כי מדובר ראשית כל, בהסברת מושגים בסיסיים, ולאחר מכן, מדובר בחידוד לוגי של הטיעון – וכל זה קצת כבד, אני חייבת להודות.בבחירה בין לכתוב תגובה מחדדת או מוסיפה או חולקת לאיש או אשת שמאל לבין לכתוב תגובה למי שכותב דעות שגרתיות, נפוצות, כאלו שלא חסר מהם, נגיד את זה בעדינות, אז הבחירה לרוב ברורה.
    אז אני מקווה שעכשיו תבינו יותר למה בד"כ הדברים שלכם, שנונים ככל שיהיו, לא נענים. צר לי לאכזב, זה לא כי נתתם איזה נוק -אאוט. אני אישית, יכולה להתמודד לוגית עם כל טיעון פה, מועשר בשנינויות ככל שיהיה ולהוציא את כל המגיבים כמוכם כאן גזענים בריבוע. אבל אין לי כוח לזה כי זה פשוט כל כך שכיח וגם לא מעניין במיוחד. הרי המציאות עמוקה וקשה מידי ואני אישית לא מאמינה בשינוי שלה, בטח ובטח לא דרך התמודדות עם התגובות כשלכם.

  29. ‘הגרילה הלוחמת נגד הכיבוש’ – גדעון ספירו הגיב:

    לקטגוריית ‘הגרילה הלוחמת נגד הכיבוש’ נכנסת אצל ספירו גם השהידה הבדואית מהנגב שיצאה ‘לפגוע בחייל כיבוש’.

    במילים אחרות: לדעת ספירו ערביי הנגב (והגליל והמשולש וייתר ערביי 48) חיים תחת כיבוש ויש להם ‘זכות’ ל’מלחמת גרילה’ נגד ‘חיילי הכיבוש’.

    בכך הצטרף ספירו רשמית לחמאס הרואה ב’כל פלסטין’ מהים עד הנהר שטח כבוש ע"י היהוד המיועד ל’שחרור’.

    אבל זה לא יפריע לו לקשקש בשעת הצורך על תמיכתו ב’שתי מדינות’ – כולל זו המייצגת בעצם מהותה ‘כיבוש’ – ועל התנגדותו לחזרת הפליטים, ולנהל מלחמת עולם נגד אלה הדוגלים ב’מדינה אחת’.

  30. עלי לספירו הגיב:

    אמנת זנווה קובעת את היחס בין כובש ונכבש
    מטרת האמנה למנוע מעשי זועה ורצח
    האמנה קובעת שלנכבש מותר לבצע פעולות התנגדות אבל רק בשטח הכבוש ובצורה לא אלימה
    (האמנה גם קובעת בדיוק מה זה טרוריסט)
    האמנה גם מגבילה את פעולות הכובש
    לא מאפשרת לכובש להנות מהכיבוש ומטילה אחריות על הכובש וכל זה במטרה למצוא הסדר
    ללא שפיכות דמים

    אמנות האו"ם קובעות חד משמעית כאשר משטח מסויים מתוכננות פעולות גרילה וטרור זכותה
    של המדינה המאוימת לפלוש לאותו שטח ולהחזיק בו
    נניח שישראל תיסוג מ-80% מהשטח האם פירוש הדבר שהכיבוש נמשך

    אף אחד לא יעיז לטעון שהרצח שבצעה פקיסטן במומביי הוא מוצדק רק משום שהודו מחזיקה בקשמיר שאוכלוסיתה מוסלמית

    המוסר מתמוטט כאשר מתירים רצח (אף אחד לא קונה את ההסתיגויות שלך)
    נשאלת השאלה למה רק הכיבוש מצדיק רצח
    למה לאישה שנאנסה אסור לרצוח ?
    למה לעובד שפוטר אסור לרצוח ?
    (ראה המקרה בארה"ב שם נרצחו 13 על ידי מובטל)
    למה לעני אסור לשדוד את העשיר ?
    התחושה היא שענין הכיבוש ניתן לפתרון אבל
    לקורבנות הטרור הפתרון הוא מוחלט

  31. מה זה טרור הגיב:

    טרור = הפעלה של אלימות בכוונה תחילה ותוך מודעות מלאה נגד אנשים שאינם לוחמים, בכדי להשיג מטרה מוגדרת ע"י יצירת איום והפחדה.

    התירוצים/הצדקות של מי שמשתמש בשיטה הזו לא משנים את העובדה שמדובר בטרור.

    מה שספירו טוען בעצם הוא שבתנאים מסויימים טרור הוא מוצדק/לגיטימי.

    זו קפיצה משמעותית מהגרסה המכובסת "אני לא מצדיק, אבל אני מבין…".

    מדרון חלקלק, מישהו?

    (במאמר מוסגר, טרור יכול להצליח במידה והאלימות מהווה איום גדול יותר מ"המטרה".

    הבעיה של הפלסטינים היא שברגע שהסתבר שכשהם אומרים "כיבוש" הם לא מתכוונים ל 67 אלא ל 48, המטרה שלהם מאיימת על רוב הישראלים יותר מהאלימות הגרועה ביותר שהם מסוגלים להפעיל. כך שהטרור – שהיה יכול להיות אפקטיבי בתנאים אחרים, לא רק שאינו אפקטיבי ,הוא Counter-productive)

  32. מ.ש. הבורגנים והמקורנפים לא זועקים הגיב:

    זעקה היא תגובה לא אפאטית, של זה שנילחם, לסבל.

    הלא ראוי, המסכן, בשולי החיים הבורגניים, לא זועק, אלא מתלונן ומשחק את משחק הסבל, לקבלת סיוע.

    העמל בעל התודעה המהפכנית, לא מתלונן אלא מתאגד ונילחם על זכויותיו.

    האינדיוידואל הבוחר בחיים של חופש ואהבה ויצרנות אוטונומית – זועק. זוהי תגובה לא אפאטית לסבל. צולבים אנשים כאלה. לפעמים. לרוב מטרידים ופורעים בהם, במגמה לנטרל אותם, לקצר את חייהם. זקוקים להם אך מקרבנים אותם.

    לוחם ההתנגדות – לא רק הפלשתינאי, גם האינדיוידואל היוצר הופך ללוחם התנגדות – זועק. ונילחם ומתנגד. זה מאבק לחיים ולמוות בין שני ישויות – סאוב, אנטרופייה, מול הפגת האנטרופיה בשאיפה לאור, ותוך יניקה מגיצי האור.

    הפילוסופיה של איגרוף והתנגדות
    — קישור —

  33. גדעון ספירו הגיב:

    למגיב "הגרילה לוחמת נגד הכיבוש",

    זה מכבר ויתרתי על שתי מדינות, משום שאני מכיר בעובדות שנוצרו בשטח. יש חצי מיליון ישראלים בשטחים שנכבשו ב-1967 וחזרתם לקו הירוק הוא בלתי ריאלי. יש לנו עכשיו מדינה אחת מהים לנהר.יש הכיבוש של 1948 ואליו מצטרף הכיבוש של 1967. אני מכיר בשניהם.
    החמאס מדבר על פלסטין, ורוב היהודים (שניצחו בבחירות האחרונות) על ארץ ישראל. אלו הם שני כינויים לאותה פיסת טריטוריה. בעוד החמאס מבקש להשליט על פלסטין מדינת הלכה מוסלמית, והמתנחלים מבקשים להשליט עליה משטר אפרטהייד בהנהגת רבנים, אני מוצא עצמי חלוק על שניהם. במקום הכיבוש של 48 שמלווה באפלייה קשה נגד הפלסטינים אזרחי ישראל והכיבוש של 67 המלווה בממשל צבאי מדכא, אני מבקש להקים בכל המרחב הזה מדינה חילונית דמוקרטית. המתנחלים והחמאס (שגם הוא תוצר של הכיבוש הישראלי) כפו עליי את ארץ ישראל-פלסטין השלמה, ועתה צריך המחנה הדמוקרטי משני העמים לנסות ולהקים כאן משהו שפוי, מנוטרל מנציגי אללה והקב"ה, שיאפשר לחיות מבלי שאחד ידרוך על השני.
    יש לספח את השטחים, הגדה והרצועה, לישראל, כפי שעשן עם מזרח ירושלים,לתת לכולם אזרחות, להחיל את חוק השבות גם על הפלסטינים בכל העולם, בדיוק כמו באשר ליהודים, לקבוע מועד לבחירות לפרלמנט חדש שייצג את הרכב האוכלוסיה, לקבוע חוקה דמוקרטית, משהו כמו החקה האמריקאית עם תיקונים ושיפורים, ולחיות ללא אלימות בחופש ובכבוד.

    לעלי,
    הקהילה הבינלאומית מכירה בזכותו של הנכבש להתקומם נגד הכובש. מאחר והכובש הוא אלים וחמוש, גם ההתנגדות תלבש אופי דומה. מרבית מדינות האו"ם קיבלו עצמאות לאחר שנאבקו בנשק נגד הכובש. מי שנחשבו פעם לטרוריסטים ורוצחים בעיני הכובש הפכו לראשי מדינות מוכרים, ראה בגין ושמיר בישראל, ג’ומו קניאטה בקניה, נלסון מנדלה בדרום אפריקה, או פידל קסטרו בקובה.

    אם אתה מזכיר את אמנת ג’נבה, הרי שישראל כמעצמה כובשת מפרה את מרבית סעיפי האמנה, שאחד מסעיפיה אוסר על המדינה הכובשת להעביר את אוכלוסייתה לשטח הכבוש. מרגע שישראל העבירה את אזרחיה לשטח הכבוש היא נתנה לגיטימציה לכלול גם את ישראל גופה כחלק מיעדי המאבק.
    הכיבוש לא מצדיק רצח, ולכן אני נאבק נגד הכיבוש. אישה שנאנסת זכאית להתגונן ואם בהתגוננותה היא תהרוג את האנס, היא לא תואשם ברצח. מדינת ישראל הכירה בזכותם של אזרחיה להרוג גנבים. זהו חוק שהתקבל רק לאחרונה בכנסת.

    אחת השאלות שראויות להישאל, ואתה לא שואל, היא, למה מותר לעשירים לשדוד את העניים? זה מה שקורה בפועל בחסות המדינה האלימה. למה אסור לעניים להשתלט על רכוש העשירים שנצבר מעבודת העניים, ולחלקו מחדש?

  34. אור- שאלה לגדעון הגיב:

    שאלאה לגדעון – מהי מטרת כתיבתך לאתר זה ?

    אשמח לתשובה כנה
    אור

  35. עופר הגיב:

    שום בלבול במושגים.
    ממתי עמדה נגד רצח היא עמדה לא לגיטימית??
    לכל ערבי באשר הוא יש רשיון לרצח כי הוא בסערת רגשות??

    הבנה והצדקה של אלימות לא תעזור לאף אחד ורק תנציח את הכיבוש.

  36. גדעון ספירו הגיב:

    לאור,
    להביע את דעותיי.

  37. ג’וקר לגדעון ספירו הגיב:

    החזון שלך הוא פנטסטי, ממש חזון אחרית הימים. אתה מוזמן להגשים אותו בניו זילנד, בדנמרק או בליכטנשטיין. כאשר תהיה מדינה ערבית אחת (אחת!) שתקיים משטר דמוקרטי פלורליסטי סובלני לדתות אחרות ומנוטרל מנציגי אללה, אפשר לדבר. עד אז נקים כאן שתי מדינות לשני עמים, בגבולות 67 עם תיקונים דמוגרפיים. אם זה לא יילך, אז המצב הנוכחי עדיף פי אלף. אני מעדיף שספירו יקרא לי פאשיסט ורוצח חמש פעמים ביום, מאשר שיקיימו אזכרה לזכרי פעם בשנה באו"ם (לא צריך להגזים כמובן; זה לא ייקח יותר מעשר שנים עד שגם את האזכרות ישליכו לפח.)

    רציתי גם להגיב למשפט "הכיבוש לא מצדיק רצח ולכן אני נאבק נגד הכיבוש", אבל הסתבכתי בהבנת הנקרא. כנראה שהמורה שלי בכיתה ג’ בכל זאת צדקה: יש לי כנראה איזו מוגבלות.

  38. עמית לג’וקר הגיב:

    אני מבין את המקור לפחדיך אבל הם לא ממש ריאלים, למרות התהדרותך בהיותך מפוכח כביכול. אין שום קשר גורדי בין פוליטיקאים ערבים לדת. במדינות כמו סוריה, עיראק של סדאן ומצרים פוליטיקאים מהשלטון רדפו, ממש רדפו דתיים. לגבי הטרוניה שלך על חוסר דמוקרטיה אצל הערבים- קצת לא לעניין שהטרוניה הזאת מגיעה מפיו של מי שחי ונהנה ממשטר אפרטהייד, שבו המדינה שלו שולטת בגדול על כל הארץ, אבל למרבית הפלסטינים (מלבד ערביי 48) אין כל אזרחות וזכויות מדיניות. אבל גם אם נתעלם מזה למענך, הבעיה הבסיסית היא שאתה רואה בערבים שבכל רחבי העולם הערבי מקשה אחת, והאמת היא שיש ביניהם הרבה מאד הבדלים. במדינות ערביות שונות יש גם כיום הרבה תנועות דמוקרטיות ופוליטיקאים דמוקרטים. זה שהשלטון נותר עדין בידי זה שמחזיק את השליטה בצבא, לא הופך את חוסר הדמוקרטיה לתכונה לאומית ערבית.

  39. ג’וקר לעמית הגיב:

    "לא ממש ריאליים" זה מונח יחסי. קשה לי להבין מה גורם לך להיות כל כך שאנן כאשר הדוברים הפלסטיניים מבהירים בצורה ברורה מאד מהי מטרתם הסופית, ומצטרפים אליהם רבים נוספים בעולם הערבי והמוסלמי.

    לא טענתי שהערבים עשויים כולם מקשה אחת, אבל עובדתית עדיין אין אף מדינה ערבית אחת דמוקרטית. ולגבי ישראל – ישראל לא מנהלת מדיניות אפרטהייד, לא בשטחה ולא בשטחים הכבושים. לפלסטינים אין זכויות אזרח משום שסירבו להקים מדינה משלהם בכל הפעמים שהוצעה להם מדינה כזו, מה שבדיוק מחזק את הטיעון על מטרתם הסופית.

  40. אורנה לביא – לג’וקר, בהמשך לדברי עמית וכחיזוק רציני לדבריו הגיב:

    אין בעולם שני אנשים שאפשר לכנותם "מקשה אחת". ג’וקר, אתה מנסה לכנות כך אנשי עם שלם?

    אתה לא כל כך מכיר את העם הפלסטיני, אבל הנה. העם הישראלי, שאותו בוודאי אתה די מכיר – האם הוא מקשה אחת?

    אין בעולם עם שהוא מקשה אחת!

  41. שאלה לספירו (לאור דבריו המאלפים דלעיל על הכיבוש מהנהר עד לים) הגיב:

    האם אתה תומך במאבק מזויין של ‘ערביי ישראל’ נגד היישות הציונית כמו שאתה תומך ב’מלחמת הגרילה’ של החמאס?

    תודה מראש על תשובתך.

  42. עופרי לג’וקר ולגדעון ספירו הגיב:

    אצטט רק את אורי אבנרי באומרו: "הצלחנו להוציא את היהודי מהגטו, אבל עדיין לא הוצאנו את הגטו מהיהודי".
    כשהעם היהודי היושב בציון יתפכח, ויבין שהתירוץ של "כולם קמים להשמידנו", הוא כלי שלטוני שכל מטרתו היא המשך קיום הכיבוש והגזענות, אולי נצליח לחיות בשלום בארץ ישראל, כמו שחלמו אותם אנשים שהקימו אותה למעננו.

    ה"אנטישמיות" הגואה היום בעולם הערבי והמערבי כאחד, אינה כנגד העם היהודי, אלא כנגד מדיניות מדינת ישראל, המזוהה עימו. אם אנחנו לא עושים הפרדה בין יהודים לישראל, מדוע שיעשה אותה שאר העולם?
    שנאת היהודים באשר הם כבר כמעט ונעלמה מהעולם. לעומת זאת, ההתנגדות לכיבוש הציוני חיה ובועטת, ואותו כיבוש הוא המנכס לעצמו את המונח "אנטישמים", לתיאור מתנגדיו באשר הם.

    ולגדעון ספירו – היא אכן מחבלת. אין הצדקה, גם לא כיבוש ודיכוי, להרג אדם אחר. אם היא סובלת, שתארגן הפגנות, צעדות ושביתות, שתחסום בגופה את משכן ראש הממשלה. אם היא יצאה חמושה, במטרה להרוג, היא מחבלת. היא אלימה וקיצונית בדיוק כמו אותו מחבל יהודי ממערת המכפלה. דרכה היא דרך של שנאה ואלימות, ואין לכך תירוץ.

הגיבו כאן

אורך תגובה מקסימלי: 1000 תווים

הרשמה לעדכונים בדוא"ל

Subscribe via Email

מומלצים