הגדה השמאלית

במה ביקורתית לחברה ותרבות


מאת: ב-9 באוקטובר, 2009 19 תגובות

הגן הלאומי בעבדת, אתר ארכיאולוגי בנגב בו נחשפה עיר נבטית עתיקה שהוכרזה על ידי אונסק"ו, ארגון החינוך, המדע והתרבות של האו"ם, כאתר מורשת עולמית, היה קורבן למעשי השחתה. פריטים עתיקים בעלי ערך רב ניזוקו, עד כדי אי יכולת לשחזרם.


החשד נפל מיד על בדואים מהסביבה. הנחת העבודה של המשטרה היא, כי מדובר בפעולת נקם על הרס בתי בדואים הגרים באזור האתר. נעצרו חשודים, שבינתיים מכחישים כל קשר לעבירות.


ההשחתה גררה פרץ של גינויים בשם התרבות האנושית, גם אצל מי שרחוקים מתרבות במובנה האוניברסלי, כמרחק שבין כדור הארץ לירח.

אינני יודע מי הם מבצעי ההשחתה, אולם אין זה בלתי מקבל על הדעת, שיש בדואים שלא יכולים לשאת יותר את המצוקה והסבל שהשלטון השית ומשית עליהם. שהרי אין שבוע מבלי שהמשטרה וסוכנויות שלטון אחרות, (משרד הפנים, הגוף הבריוני המוכר כ"סיירת ירוקה" ) הורסים בברוטליות את בתיהם הדלים של אזרחים בדואים, תוך גילויי אלימות וגרימת נזקים לרכושם. לכך מתווספים האפליה הנמשכת בכל התחומים, בריאות, חינוך, שיכון, תעסוקה, משפט וכו’.


לא התרשמתי מהזדעזעותם של שר המשטרה, הגזען יצחק אהרונוביץ ממפלגתו של ליברמן, וניצב יוחנן דנינו מפקד המחוז הדרומי של המשטרה לאחר שביקרו באתר. שניהם לא אנשים תרבותיים. לא דנינו שמתעמר באוכלוסיה הבדואית, לא השר אהרונוביץ שמתבטא כלפי אזרחים ערבים בביטוי הגזעני "ערבושים" (מקביל לביטוי "ניגר" שגזענים לבנים השתמשו בו כלפי שחורים בארה"ב) ולא ממשלת ישראל המונעת מהם זכויות אזרח בסיסיות.


אילו שר בארה"ב של היום היה מתבטא כך, היה עף מיד ממשרתו, אבל בישראל יכול שר להתבטא כגזען, להישאר בתפקידו ואפילו להעמיד פנים שהוא איש תרבות. אם אכן בדואים ביצעו את ההשחתה כביטוי למחאה נגד השלטון, למשטרת ישראל יש אחת ממניות הבכורה לזעם שהצטבר אצל הבדואים.


אתר עבדת מנוהל על ידי רשות הטבע והגנים שהיא רשות ממלכתית שמנהלה ממונה על יד הממשלה בהמלצת השר לאיכות הסביבה. יש לרשות אגף מדעי, מדען ראשי, ארכיאולוגים וכיוצא באלה אנשים שאמורים להיות תרבותיים ומחונכים. אחד הגופים שפועל במסגרת הרשות קרוי "הסיירת הירוקה". לכאורה שם נחמד שמייצר את הרושם כי מדובר באנשי אקולוגיה. אלא שהשם המצודד הוא חלק מהשפה העברית המכובסת שמטעה את הבריות, משום שהסיירת היא למעשה קבוצה של בריונים, חלקם יוצאי יחידות צבאיות של צבא הכיבוש הישראלי שהתמחותם להתעלל ולהרוג בני אדם.


אנשי הסיירת הם למעשה משטרת הרשות, שתפקידם החשוב ביותר הוא להציק לבדואים, להמאיס עליהם את החיים. פעולות הסיירת מתמצות לא אחת בהפעלת אלימות נגד אזרחים בדואים, גירושם מאדמתם, השמדת יבולים (לעתים תוך שימוש בחומרי הדברה רעילים), החרמת עדרים והריסת מבנים. ידידי נורי אל עוקבי, השובת קרוב לארבע שנים על אדמתו באלעראקיב, סובל באופן מתמשך מפעולות הטרור של אנשי הסיירת החומסים שוב ושוב את אוהלו ומסייעים בידי אנשי הקק"ל לנטוע עצי שיטה דוקרניים על מנת לנשל אותו מאדמתו ממנה גורש בחילת שנות ה-50, תוך הבטחה שיוכל לשוב תוך חצי שנה. 60 שנים עברו ושבט אל עוקבי עדיין נמצא בגלות כפויה.


 הסיפור של אל עוקבי הוא למעשה סיפורם של הבדואים שממשלות ישראל נישלו אותם מאדמתם. עתה חיים רבים מהם בכפרים שהממשלה הגדירה "לא מוכרים", וכך מונעים מהם מים, חשמל, שרותי בריאות ועוד. איזו מן תרבות היא זו המונעת מאזרחי המדינה בנגב המדברי מים בחום הקיץ?


מדעני רשות הטבע והגנים מודעים לפעולות הסיירת שלהם ומשתפים פעולה עם הגזענות והאפליה, לא רק בתחומי הקו הירוק, גם בשטחים הכבושים, שם משמשים אנשי הרשות זרוע של הממשל הצבאי. הם אינם שגרירי תרבות חינוך ומדע, אלא שותפים לגזל ולאלימות. אם אכן יתברר שבדואים עשו את המעשה, אנשי רשות הטבע והגנים יכולים גם הם לרשום לגנותם מניית בכורה בוונדליזם.


מדינה שכך נוהגת באזרחיה, פועלת בניגוד לתרבות, חינוך ומדע שאונסק"ו ניצב על שמירתם.


שמירה על אתרי תרבות צריכה להשתלב במדיניות חינוך ותרבות דמוקרטיים לכל האזרחים, בצורה שוויונית. אזרח שלא סובל מגזענות ואפליה מצד השלטון, לא יעלה על דעתו לחבל באתרי תרבות. ממשלה שמפעילה מדיניות עריצה המנוגדת לתרבות דמוקרטית, מסכנת גם את אתרי התרבות שלה.


וגם זאת בל נשכח: מדינת ישראל היא הורסת סדרתית של אתרי תרבות ומורשת שעה שמדובר במוסלמים. בתי קברות נותצו ונהרסו ברישיון מטעם הממלכה היהודית למען כרישי נדל"ן יהודים ומסגדים הוסבו לכל מיני מוסדות יהודים.


תיקון ושחזור ההשחתה באתר יעלו כ-10 מיליון שקלים.


האם לא היה יותר כדאי להשקיע 10 מיליון שקלים בשיפור תשתיות ושירותים לפזורה הבדואית, בטרם אירועי ההשחתה?


קרנפי האקדמיה


אחת הדרכים המסייעות למשטרים רודניים להחזיק מעמד, היא התגייסות חלקים נכבדים מהממסד האקדמי לשרותם, כאשר המערכת המשפטית משחקת תפקיד חשוב. דוגמאות יש לרוב, בין אם מדובר ברודניות מימין או משמאל.


ישראל אינה יוצאת דופן. העריצות הישראלית בשטחים הכבושים לא הייתה מחזיקה מעמד 42 שנים ללא התגייסות הממסד המשפטי לשירותה. מאות עורכי הדין בפרקליטות המדינה, אלפי עורכי הדין מהסקטור הפרטי, שופטי בתי המשפט מהשלום לעליון, ומרבית הפרופסורים למשפטים, נתנו ידם למיסוד משפטי של הכיבוש. חלק נכבד משופטי בתי הדין הצבאיים בשטחים הכבושים מורכב מעורכי דין מהסקטור הפרטי והאקדמי הממלאים את תפקידם במסגרת שירות המילואים.


דו"ח השופט ריצ’רד גולדסטון על פשעי המלחמה שישראל ביצעה במלחמת עזה, הוכיח שוב את תקפותה של התופעה.


הממסד המשפטי בסקטור הציבורי, הפרטי והאקדמי התייצב כמעט כאיש אחד ותקף את הדו"ח. הנה רשימה חלקית מהפקולטות למשפטים: פרופסור עמנואל גרוס מאונ’ חיפה (בעברו שופט צבאי), הפרופסורים אמנון רובינשטיין ואוריאל רייכמן מהמרכז הבינתחומי בהרצליה, פרופסור רות גביזון מהאוניברסיטה העברית בירושלים, פרופסור דניאל פרידמן מאוניברסיטת תל אביב, פרופסור ידידיה שטרן מאוניברסיטת בר אילן, פרופסור זאב סגל מאוניברסיטת תל אביב המכהן גם כפרשן משפטי של עיתון הארץ, לאלה יש לצרף מרצים מהמכללות למשפטים כמו גם עוזרי הוראה, שלא לדבר על מרבית הסטודנטים ההולכים בתלם, ועדיין זו תהיה רשימה חלקית מרשימה ארוכה הרבה יותר.


בניגוד לתדמית של אקדמיה עצמאית, האוניברסיטאות והמכללות בישראל משרתות היטב את הממסד הפוליטי, וההנהלות חשות די ביטחון ביציבות המערכת על מנת לתת מקום גם למספר קטן של מרצים ופרופסורים החורגים מההסכמה הלאומית. כך יוצרים רושם טוב במערב מבלי לערער את תשתית האידיאולוגיה הגזענית המהווה את בסיס קיומה של ישראל.


לא קיבל וטוב שלא קיבל


בממלכת ההימורים לקראת קבלת פרס נובל לספרות ניצב עמוס עוז במקום גבוה.


הדבר הטריד אותי, על כן שלחתי לחברי וועדת הפרס בשטוקהולם מייל בזו הלשון:


חברי ועדה נכבדים,


שמו של הסופר עמוס עוז מוזכר כמועמד לפרס נובל לספרות לשנת 2009. אני מוצא לנכון להודיעכם כי עמוס עוז נמנה עם תומכי שתי המלחמות האחרונות שיזמה ישראל: מלחמת עזה (דצמבר 2008 ינואר 2009) שם ביצעה ישראל פשעי מלחמה (כפי שדווח לאחרונה בדו"ח גולדסטון), ומלחמת לבנון השנייה (יולי אוגוסט 2006 – ראו דוחות אמנסטי אינטרנשיונל ו- (Human Rights Watch.


הענקת הפרס לעמוס עוז, בייחוד בקרבה כה מובהקת לאירועים הנ"ל, סותרת את רוחו של מייסד הפרס אלפרד נובל ומהווה סטירה בפניהם של שוחרי זכויות האדם ומתנגדי המלחמות בישראל, כמו גם עלבון לקורבנות הפלסטינים, ביניהם מאות ילדים.


בברכה,


גדעון ספירו


אינני טוען שהמייל שלי מנע את הפרס מעוז, אולי היו עוד אחרים מלבדי, ובמצטבר ייתכן והשפיעו. יש להניח כי לקראת מתן הפרס ב-2010 יעלה שוב שמו של עמוס עוז, ואולי גם שמות חבריו דוד גרוסמן וא.ב יהושע שתמכו אף הם בשתי המלחמות. ראוי לארגן קמפיין עולמי, שליחת אלפי מיילים לוועדת הפרס, כמו גם שיחות בעל פה עם מובילי דעת קהל בשבדיה, למניעת מתן הפרס לסופרים ישראלים שתמכו בשתי המלחמות בהן בוצעו פשעי מלחמה, כל עוד לא חזרו בהם מתמיכה זו. גם הכרה במשגה לאחר מעשה היא בעלת חשיבות.


"זכינו"?


התקשורת הישראלית והממסד הישראלי חוגגים את מתן פרס נובל לכימיה, לפרופסור עדה יונת ממכון ויצמן. ראש הממשלה והנשיא ברכו, ועם ישראל מצטרף לתחושת "זכינו" על גבה של האשה בת ה-70. כמה יכולה האשה לשאת?


אני מסכים עם צבי ינאי, שהיה מנכ"ל משרד המדע התרבות והספורט, שקבע כי לא עם ישראל ולא מדינת ישראל זכו בפרס, אלא עדה יונת. מדינת ישראל אפילו לא מימנה את מחקרה פורץ הדרך אלא קרנות גרמניות. בלעדיהן לא הייתה יכולה לבצע את מחקרה זוכה הפרס.


אין ספק, יש בישראל פוטנציאל מדעי לא מנוצל, כי המדינה לא מממנת כהלכה את מערכת החינוך, שמתחילה בגן ומסתיימת במכוני המחקר האקדמיים.


כל עוד הולכים המיליארדים להתנחלויות ולמערכות הצבא, במקום לטפח את החינוך לכל ארכו לכלל האזרחים, תלך ישראל ותשקע בבינוניות ומטה כאשר המוכשרים ימצאו את מקומם מחוץ לישראל.


בינתיים אף אני שמח בשמחתה של עדה יונת, ולו בגלל העובדה שאנו שותפים לישיבה באותו בית קפה בשבתות, פה ושם אף באותו שולחן, ואני מתנחם בכך שעדה יונת אינה מתנחלת, וקרובה בעמדותיה לשמאל.


האם אנו על סף אינתיפאדה חדשה?


השייח ראאד סלאח מנהל מסע התעוררות דתית תחת הסיסמה "מסגד אל אקצא בסכנה" וקורא למאמינים המוסלמים להתגייס למנוע את הסכנה.


העימותים שהיו לאחרונה בין אלפי השוטרים שסגרו על המסגדים לבין מפגינים פלסטינים במזרח ירושלים, הוכיחו שוב כי המצב בירושלים נפיץ, כי העיר מחולקת יותר מתמיד, וכי הדלק לאינתיפאדה חדשה זורם בצנרת הכיבוש של מזרח ירושלים.


השייח צודק: כל עוד הכיבוש בירושלים נמשך, ועמותות יהודיות מהסוג של "נאמני הר הבית" פורחות בצילו, האיומים על מסגדי אל אקצא וכיפת הסלע במתחם הקרוי בפי היהודים "הר הבית", קיימים. היהדות הדתית לאומנית רואה בהם שיקוץ שיש להסירו.


העימות הישראלי פלסטיני קיבל זה מכבר גם סימני היכר של מלחמת דת.


בניגוד לתעמולה הישראלית כי המקומות הקדושים פתוחים למאמיני כל הדתות, המצב בפועל הוא כי מרבית המוסלמים בעולם, כולל בשטחים הכבושים, מנועים מכניסה למסגדים. חופש הפולחן לא חל על המוסלמים.


צריך להודות כי בתקופת השלטון הירדני במזרח ירושלים חופש הפולחן היה הרבה יותר גדול, מזה שתחת שלטונה של ישראל. בזמן השלטון הירדני, יכלו מוסלמים מכל העולם להגיע לאל אקצא, יהודים מכל העולם (להוציא את ישראל) יכלו להגיע לכותל, וגם המקומות הקדושים לנצרות נהנו מחופש פולחן.


מאז תחילתו של הכיבוש, יש חדשות לבקרים הגבלות על מוסלמים בכניסה למסגד אל אקצא. בימים אלה מוגבלת הכניסה למבוגרים מעל 50 נושאי תעודות זהות כחולות בלבד.


השייח ראאד סלאח לא יביא מזור למלחמת הדת. קנאות דתית, מכל צד, מהווה דלק מתמיד לתסיסות ועימותים שבסופו של דבר כרוכים באבדן חיי אדם. ישראל כבר טבחה בעבר לא פעם במתפללים מוסלמים ברחבת המסגדים.


סינדרום ירושלים משגע את השכל ומשבש את אורחות ההתנהגות התבונית של הרשויות הישראליות, עירייה, ממשלה ומרבית המפלגות. ישראל צריכה לעבור הליך גמילה דחוף, לפני שהטרוף יכלה את הגוף.
 
כדי להיפטר מהגיבנת של מלחמת דת, יש לחזור לתכנית החלוקה משנת 1947, ולהעמיד את האגן הקדוש, כולל כמובן הכותל, תחת משטר נאמנות בינלאומי. ישראל הוכיחה כי כדי להבטיח חופש פולחן ליהודים, היא מגבילה את זה של המוסלמים. נאמנות בינלאומית תבטיח חופש פולחן לכל. כך ישוחררו אלפי השוטרים המוצבים ככוח כיבוש במזרח העיר, למטרות של משטרה אזרחית: לחימה בפשע.

תגובות
נושאים: מאמרים

19 תגובות

  1. גונן חממה הגיב:

    לא מבין את הטיעון לפיו התעמרות הממשל בבדואים מכשיר פריקת כעס ותיסכול ע"י פגיעה באתר ארכאולוגי. זה שהממשל גזעני אני מסכים לחלוטין… לא תרבותי – אני חותם בעיניים עצומות. אבל לא הבנתי את הלוגיקה שבטיעון.

  2. מרדכי בלייוייס הגיב:

    נורי אלעוקבי נאבק לשוב לאדמתו:
    — קישור —

  3. עוד משהו מסולף הגיב:

    ספירו רומז שבישראל יש משטר רודנות.
    כאילו לא היו בחירות ולא נבחרה ממשלה לגיטימית וחוקית.
    זאת לעומת מדינות מתקדמות ונאורות במזרח התיכון כמו סוריה וסעודיה שבהן הבחירות מתקיימות במועדן ויש חופש ביטוי.

  4. יואב הגיב:

    לגדעון ספירו,

    יש לי את ההרגשה שכל עוולה שתעשה, תמצא לה צידוק, כל עוד מבצע העוולה אינו ישראלי.

    אתה כותב "אילו שר בארה"ב של היום היה מתבטא כך, היה עף מיד ממשרתו". ובכן, אני שמח שאצלנו, בישראל, קוראים לילד בשמו ואיש שלטון החוק אינו נזקק לתקינות פוליטית צבועה.

    אתה בוחר להתעלם מהעובדה שהבדואים, אחת מהקבוצות העיקריות של מקבלי קצבאות מדינה בישראל, הפכו את הדרום למקום ללא חוק. השתלטות על אדמות, דמי חסות, סחיטה, שוד והפיכת חיי התושבים שם לבלתי נסבלים. אז עכשיו אתה גם מתרץ את הוונדליזם של השחתת אתר בעל חשיבות תרבותית עולמית?

    צר לי, אבל איני מסכים איתך.

    יואב

  5. חצי אמת הגיב:

    כרגיל היהודים אשמים בכל צרות העולם ולעומת זאת הפלשתינים הם עתיד העולם. לשטויות האלה של ספירו כבר התרגלנו ואין אפילו טעם להגיב עליהן. אבל מגוחכת ביותר היא טענתו על מניעת חופש הדת של המוסלמים בהר הבית. במשך שבוע לא נותנים לחלק מהמוסלמים לעלות להתפלל בהר הבית כי יש חשש שכהרגלם בימי חג יהודים הם ינסו לרצוח יהודים ברחבת הכתל על ידי השלכת אבנים עליהם ויתפרעו ברחובות ירושלים תוך רצח מוצדק כמובן של יהודים. לעומת זאת נפשו הרגישה של ספירו לא נפגעה אפילו במעט כאשר ליהודים אסור כלל להתפלל בהר הבית. גם זה שיהודים ונוצרים לא יכולים אפילו לבקר בכיפת הזהב שאינה מסגד ואינה מקום קדוש סתם כי למוסלמים לא מתחשק לתת להם לבקר לא מפריע לספירו. בכלל לספירו מפריע רק כשלמוסלמים נדמה שמקפחים אותם. על זה נאמר חצי אמת גרועה משקר וספירו מומחה בחצאי אמיתות.

  6. חנן הגיב:

    הכללת דויד גרוסמן ברשימת תומכי שתי המלחמות האחרונות היא נבזית ושקרית.

  7. איש עם שפם-למוריה פרידמן הגיב:

    באמת מוריה,מאיפה הוא הביא שיש פשיעה בדואית בדרום? ככה עובד ראש של ציונים/נאצים/ימנים/פשישטים על אדי הדימיון והאמונה הפנימית היוקדת,אבל את? למה את אומרת שיש פשיעה בכלל של בדואים? הם קורבן של ציונים/נאצים/ימנים/פשישטים,הפושעים היחידים הם באמת ה"משטרה הירוקה" שאותם אין מילים לתאר מרוע ממש מגטרונים/גרגמל/הסבתה של שלגיה.

  8. בטטה הגיב:

    כמה הערות-

    מה ספירו רוצה מהאקדמיה-כידוע בעל המאה הוא בעל הדעה ומי שמממן את האקדמיה (הממשלה)קובע גם את הדעה.

    לגבי המשפטנים-בישראל הפרטי והציבורי שלובים זה בזה ומי שרוצה לעשות קריירה וכסף לא יכול להרגיז את הממסד אחרת ינודה ויוחרם,לכן לאה צמל למשל היא החריג ולא הכלל. אני אישית מכיר קרוב משפחה שהיה "שופט" צבאי בפלסטין הכבושה ומונה ל"שופט" שלום עם שחרורו מהצבא ,מדובר באיש בעל דעות ימניות קיצוניות מהליכוד ימינה לכיוון כהנא .הבחור מונה לתפקידו משום שהוא כמשפטן אפס מוחלט ולא רצה להתמודד עם השוק הפרטי וניצל את קשריו לזכות במינוי שמבטיח משכורת ופנסיה ממשלתית.

    לגבי שמירת המקומות הקדושים אני יכול להעיד מכלי ראשון.חודשים ספורים לפני רצח רבין עשיתי מילואים ליד שרידי הכפר מעלול ליד נצרת. במהלך שרותי שם סיירנו בסביבה ונכנסנו לשרידי הכנסייה העתיקה הנטושה ואני אישית זועזעתי מהמראה שנשקף-הרס הזנחה וגללי חיות על ארבע וחיות על שתיים בכל מקום.חברי לשרות לא ממש הזדעזעו כמוני מהמראות והם גם כעסו על העמדות שלי.גם בית העלמין העתיק היה מוזנח ונראה שהסיבה העיקרית להזנחה הייתה הקרבה למתקן צבאי סמוך.

  9. קורא אנגלי הגיב:

    אני חייב להגיד שסוף סוף מצאתי נקודה אחת בה אינני מסכים לחלוטין עם ספירו.
    והיא עניין הפרס לעוז.
    אני מפריד בין ביצועים בתחום הספרותי (שאינני מבין בו הרבה) לבין דיעה פוליטית.

    גם אם אינני שותף לדיעותיו של עוז הרי אני יכול להכיר (למרות דיעותיו) ביכלתו המקצועית. התנגדות למתן הפרס אליו צריכה להיות במישור המקצועי, שכן זהו פרס מקצועי.
    התנגדות על בסיס שאינו מקצועי (נניח על בסיס אנושי) איננה מוצדקת לדעתי. אם כי אני יכול להבין את החשש של ספירו שזה "שולח מסר" שדיעה פסולה מקבלת הילה והערכה.

    נניח שמחר יקום פיזיקאי גדול שיחולל מהפיכה בפיזיקה. אבל הוא יהיה גזען מוצהר (כן אני יודע שזה לא סביר אך עדיין אפשרי) האם גם אז נתנגד למתן הפרס? אין ספק שיש חשש שזה עלול לגרום להצגת גזענים באור חיובי אבל חייבים להכיר בהישג המקצועי ולהפריד את האישיות מהפרס עם כל הקושי שבזה. אפשר לבוא ולטעון שספרות אינה עניין כה טכני כמו פיזיקה והמרכיב הנפשי-אישיותי שם בא לידי ביטוי גם בפן המקצועי אבל לדעתי זה לא משנה.

    ובזאת בלבד מסתכמת ההסתיגות שלי.

    במאמר מוסגר, האמת אינני יודע ‘באמת’ מה דעתו הפוליטית של עוז. אני יודע שהוא כנראה אינו רוצה ללכת שמאלה מדי עד למצב בו המכנה המשותף בינו לבין הממסד נעשה מצומצם יתר על המידה. זוהי (לדעתי) יותר טקטיקה תועלתנית מאשר "דיעה פוליטית". יש אנשים שלהזרק לשוליים זהו מצב בלתי אפשרי בשבילם וזה גורם להם לפתח "דיעות" מתאימות…

    בכלל, רוב האנשים (גם "הימניים") יודעים, ואני מדגיש *יודעים ללא כל צל של ספק* שנעשו פשעי מלחמה בעזה. ברגע של אמת הם יודו בזה ללא שום קושי ובאופן טבעי. אבל מטעמים פסיכולוגיים אינם יכולים להעמיד את עצמם "בפינה" כשהאצבע מופנית אליהם עם תוית של "וירוס" או "יהודי שונא עמו" וכל מה שמשתמע מזה עבורם. הם כמובן יתכחשו לזה אבל זה לא ממש יפתיע.

  10. קורא אנגלי הגיב:

    הפסקה של ספירו:
    -לא קיבל וטוב שלא קיבל
    מקבלת היום משמעות חדשה עם פרס אחר…

    קיבל וטוב שקיבל או אולי קיבל ולא טוב שקיבל.
    והכוונה היא כמובן לפרס לשלום.

    כאן באמת יש בעייה.
    "שלום" אינו מקצוע כמו כימיה, או ספרות.
    אין "מומחים" לשלום.

    השאלה היחידה שצריכה להישאל האם הפרס לשלום ראוי שינתן רק על סמך העבר – דהיינו הישג לשלום שקרה והצליח בעבר או שאפשר לתת את הפרס גם על סמך סימנים ופוטנציאל לשלום עתידי.

    אם השלום הוא ערך. אינני מוצא פסול בלתת לו את הפרס. אם כי אני בספק רב שהוא אכן יצעד באופן מעשי בכוון של שלום. אבל אולי בגלל הספק הזה הוא גם קיבל את הפרס. בכדי לתמרץ אותו להמחיש לפניו את גודל הציפיה של העולם ממנו. מן הסתם ועוד ידובר רבות בפרס הזה.

  11. בן צבי הגיב:

    אילו היה מתברר שמי שחיבלו בעבדת הם יהודים
    מה היה עושה גדעון ? כיצד הוא היה מצדיק את המעשה?איך היה מעלה על נס את האצילות המוסלמית ? אזכיר לו כמה:
    הכותב מתפייט על חופש הפולחן שלו זכו המאמינים בתקופת הירדנים, הוא "שכח"לציין שדרכי הגישה החופשית רוצפו באבני מצבות של יהודים שנהרסו ע"י הירדנים .
    עוד מעשה אצילי שלא ברור כיצד שכח הוא תפישת כנסית המולד ע"י חבורת פלסטינים ב2002 שבמשך חודש הפכו את המקום למחראה צבורית ועוד לא ברור כיצד לא הועלה על נס מעשה הדריסה של הילדה בכפר תבור לפני שנה ע"י פרא אדם בדואי מהכפר שיבלי.( הוא בטח לא קיבל משהושמגיע לו ).
    בעת שלטון הטליבן באפגניסטן הם הרסו פסלי בודהא בני מאות שנים – שמעתם ציוץ ממישהו מ"אצולת " זכויות האדם כאן?
    כשמשוים את דברי החנופה שלו לזוכת פרס נובל השנה לעומת דברי הנאצה לזוכה מהשנה שעברה פרופ.באומן רק כי היא יושבת איתו באותו קפה אפשר להגיד תודה שהכותב וחבר מרעיו לא שולטים במדינה.

    אונסקו, הארגון שלו קושר גדעון כתרי תרבות עמד לקבל עליו את ראשותו של שר "התרבות " המצרי, כשהלה הפסיד, למזלנו, לבולגרית פתח הנ"ל בתשפוכת של דברי נאצה אנטישמיים, כמה שנאמר -יצא המרצע מן השק,אלה הטיפוסים שהכותב משחר לפיתחם והם המודל התרבותי שלו.

  12. ג’ון הגיב:

    שמתי לב לתופעה מעניינת. מגיבים רבים החולקים על ספירו, תגובותיהם כלל אל קשורות למה שכתב, אלא הם ממציאים טקסט שלדעתם ספירו היה צריך לכתוב ואיתו מתווכחים.זה חוזר מדי שבוע, כמו למשל הפעם:

    יואב כותב ש"ספירו מצדיק כל עוולה, ובתנאי שהמבצע אינו ישראלי". ספירו כמובן לא כתב זאת, ורשימתו מתייחסת לבדואים שהם אזרחים ישראלים. אל שיואב הגזען הוציא אותם מתחום הישראליות. על שאר הבליו איני מגיב, כדי לא להאריך.

    המגיב "חצי אמת" כותב "כרגיל היהודים אשמים בכל צרות העולם ולעומת זאת הפלשתינים הם עתיד העולם". ספירו כמובן מעולם לא כתב כזאת או בדומה לכך, אבל זה מה שהכותב רוצה שספירו יכתוב, והמנוול לא משתף פעולה. המגיב עלום השם גם לא יודע כי הגבלות על מוסלמים בתפילות באל אקצא הן מדיניות מתמשכת. פעם ההר סגור בכלל, פעם הוא פתוח רק לבני חמישים ומעלה, פעם אחרת הגבלת הגיל משתנה ל-40 פלוס או 35 פלוס, פעם לנשואים בלבד, העזתים תמיד בחוץ, כך גם מרבית תושבי שכם, ג’נין, או חברון. כי זה טיבו של כיבוש שהוא מטיל הגבלות שונות ומשונות על הנכבש.

    גונן חממה מתלונן שספירו "מכשיר פריקת כעס ותסכול על אתר ארכיאולוגי". שוב טעות. ספירו לא מכשיר כלום, אלא מסביר את המקורות האפשריים למעשים כאלה, וגם מציע פתרון: מדיניות חינוך ותרבות דמוקרטים לכל, או אז ממילא יישמרו אתרי מורשת עולמית.

    המגיב "עוד משהו מסולף" כותב ש"ספירו רומז שבישראל יש משטר רודנות". יכול להיות שזה נכון אבל זה לא מה שספירו כתב, גם לא ברמז. ספירו כתב שבשטחים הכבושים יש משטר של עריצות, ולמשטר זה התייחס בדבריו.

  13. ד- ניר הגיב:

    מאמר מעולה – אחד מהטובים של גדעון. אגב, לא אתפלא אם "אחינו היקרים" זוממים לנצל את ה"חפירות הארכיאולוגיות" בסמוך למסגדי אל-אקצא ועומר להסוות את כוונתם שמעולם לא דעכה, לממש את מה שהתחילו בתחילת שנות ה – 80, לפוצץ את המסגדים באמצעות מנהרת נפץ או משהו חולני דומה.

  14. מוריה פרידמן הגיב:

    תגובה ליואב.

    "הבדואים הפכו את הדרום למקום ללא חוק"????
    מאיפה הבאת את זה? נכון, יש פשיעה בדרום, נכון, גם של בדואים, אבל לא רק… המשטרה הירוקה שפועלת בדרום, מעלה את רמת- הפשיעה. לא רק שהיא מבצעת פשעים נגד האנושות, היא מדרדרת את הרעבים ומחוסרי הבית (הפחון) לפשוע. כי אם ממילא כל מה שאתה לא עושה הוא לא חוקי, אז מה ההבדל?
    מה שהדרום סובל ממנו הוא לא הבעיה הבדואית, אלא כמו תמיד התעלמות השלטון, העדר פיתוח ושליטת כל מיני אחים עופרים למיניהם במקורות הפרנסה של היושבים שם. ועדיין, זה מקום נפלא לגור ולגדול בו.
    מוריה פ, ערד.

  15. shahar hlinovsky הגיב:

    A nice article, even I would have put more "wight" on the UN report about Gaza war …!
    Sincerely,
    Shahar

  16. דניאל קלטי הגיב:

    גדעון,
    קודם-כל, הצדק עמך – התרבות הישראלית, אמנם, איננה קורסת (ראה מספר הסרטים, סדרות-הטלוויזיה, הספרים, המחזות, היצירות המוסיקליות ועוד ועוד, הנולדים במדינת ישראל, אשר איכותם עולה מרגע לרגע!!), אולם היא מדוכאת, באגרוף-ברזל פשיסטי חשוך, ע"י משטר הגזענות והתאגידים (ראה, למשל, דיכוים הכלכלי, של מרבית היוצרים האיכותיים ביותר בארץ, מצבם הכלכלי, של סופרים ושחקנים, הנסיונות להשתיק ביקורת, עידוד שיקוצי-הריאליטי, ועוד ועוד…). יש בישראל יהודים – אולם השלטון, על כל זרועותיו כולן, רחוק מן היהדות היפה, האמיתית, הטהורה והכנה, תרבות מוסר-הנביאים ואהבת-ההשכלה, כרחוק תכנית ריאליטי מתרבות נאותה.
    אישית, אינני בטוח, שקרנף הוא החיה המתאימה, להמשיל אליה, את הממסד הישראלי ותומכיו; לדעתי, הרבה יותר מכך, יתאים החזיר למשל.
    כעת – נכון, הבדואים נרדפים, מנושלים, מופלים ונרדפים, בצורה מזעזעת ותוך התעלמות מחרידה מכך, שבנגב, להם זכות-הראשונים ולפיכך, בכל פיתוח עתידי (וחשוב) של האיזור, חובה עליונה היא לשתפם ולתת להם, את הבכורה ואת זכות-הפסילה ("וטו").
    נכון, הממסד הישראלי הוא גזעני, חשוך, אפל ונתעב.
    נכון, רשות הטבע והגנים, היא מעוז של שחיתות, גזענות וכיו"ב רעות חולות במיוחד, לא מהיום וגם לא מאתמול, אלא מזה שנים רבות מאד – אולי, אפילו, מרגע היווסדה.
    כל זה נכון לחלוטין.
    אבל!! פגיעה בפריטים עתיקים, באתר מורשת עולמית – זה לא!!!!

    פשוט, פשוט לא. מחאה מחאה – אבל, יש פה ושם דברים, גדעון, שפשוט לא עושים!!

    ולא משנה שום-דבר.

    מה, מחר ישתולל מאן-דהוא במכוניתו, יעלה על המדרכה, ידרוס למוות עשרות ילדים – ואז יצהיר, להגנתו, "אני מובטל, רעב ומדוכא תרבותית"?

    יש דברים שעושים ויש דברים שלא, זאת בלי שום קשר שהוא לשאלה, כן קרבן לא קרבן. כל רוצח, שודד, אנס ועוד, יכול, מן-הסתם, להצביע על זוועות שונות, שנעשו לו ושהוא היה קרבן להן – ועדיין, לא כל מעשיו מוצדקים!!

    רוצים לנקום? שינקמו באנשי רשעות הטבע והגנים, ספציפית באלה, שפגעו בהם. או-אז – אהיה לחלוטין בעדם. אבל – להשמיד יצירות עתיקות?

    בשום-פנים-ואופן לא!!

    האקדמיה – נו, בבקשה, אולי סוף-כל-סוף, לראשונה בהסטוריה של האקדמיה הישראלית, יקומו האקדמאים, הטוענים להשתייכות למחנה שלנו – ויתנערו, לראשונה בימי-חייהם, מן המוסדות המפוקפקים, בהם נתקעו עד היום ועליהם הם, בכל הזדמנות אפשרית שהיא, מגינים?

    שתקום כבר אוניברסיטה על טהרת-השמאל, לעזאזל!! אבל לא, הרבה יותר נח ונעים, לשבת במוסד פשיסטי, גזעני וחשוך, לייצג אותו בחו"ל (והרי הפרופסורים למיניהם, טסים מדי-שבוע לאיזשהו חו"ל אחר – בעוד הסטודנטים שלהם, מצויים, פה ושם, על סף-רעב….כי מה אכפת למרצה? והיטב עוד זכורה לנו, לכולנו, שביתתם הזועקת – למען שכרם-הם בלבד…), לצבור ותק ופנסיה ושאר מריעין-בישין בורגניים – ולכתוב, מאמרים אקדמיים מצחינים, על "התקרנפות", עאלק…

    לעזאזל, נמאס מהם!!!

    מאוריאל (דוייטשה) רייכמן, נסים קלדרון, רות גביזון ומרעיהם, אין לי שום ציפיות, לשום-דבר טוב שהוא – קרנפים היו וקרנפים נשארו – אולם, מכל אותם פרופסורים עאלק-חד"שניקים, יענו-שמאלנים, כאילו-הומניסטים (וכולם יודעים, בדיוק על אילו פרסונות, אנוכי מדבר!!), אני עדיין מוסיף לצפות, שיגבו את מסכת-פטפוטיהם – במעשים.

    עמוס עוז וחבריו, הם עדר אידיוטים, אשר כתיבתם, נעדרת כל דמיון שהוא ומשוללת כל מקוריות שהיא – אולם יש להם חברים, במקומות הנכונים.

    התקשטות בייבי נתניהו, שימון פרס ומרעיהם, בנוצות-הנובל של עדה יונת, היא פשוט מצחיקה.

    והשייח’ ראאד סלאח, הוא טאליבאניסט חשוך – כמוהו כרבובדיה (ש"ס), מרדכי אליהו (מפד"ל), האייאתוללה חמנאי (איראן) והמולה מוחמד עומאר (אפגאניסטאן). אצל כל אלו ושותפיהם-לחשיכה, משמשות קנאות דתית ולאומנות מתלהמת בערבוביה וכל הבדל שהוא ביניהם, הוא בחזקת פנטזיה, בלבד. הפתרון האחד והיחיד לכולם: חינוך קומוניסטי מחדש, שיוציא להם מן הראש, את כל הרעל הלאומי והדתי, באופן שלם, מלא, סופי ומוחלט.

  17. למוריה וספירו הגיב:

    הורי מתגוררים בעומר והג’יפ שלהם נמצא פעמיים ברהט…צירוף מקרים?
    ספירו…המאמרים שלך כל כך לא מבוססים מצד אחד אך מצד שני הם נכס לכל אדם שרוצה להיטיב את בריאותו…בסוף כל יום עם תום העבודה אני יושב עם כוס וויסקי וקורא את מאמריך. חברתי, סטודנטית לרפואה אומרת שהצחוק יפה לבריאות ועל כן אני מודה לך על הסיוע בשימור הבריאות שלי (את שימור האינטלקט נשאיר למאמרים מבוססים יותר וחד צדדיים פחות).
    תודה…גלעד עפרון מחיפה

  18. מיכאל ט הגיב:

    עוד מאמר מאמר מאלף של גדעון ספירו כל הכבוד!
    זה מנחם אותי לראות שיש לפחות מעט ישראלים (יהודיים) שמסוגלים להבין את ההתעללות והסבל שעוברים הערבים בכלל בארץ ,זה מגיע אף לרמות של החרבת המורשת של עצמם משום שהמשטר פה שיכנע אותם שכל ההריסות העתיקות הן רכוש שלנו ,של הכובשים.
    הכובשים גם שכנעו את עצמם שהם לא כובשים וכך גם חפרו את עצמם לתוך בור ללא מוצא.
    למערכת החינוך אשמה מרכזית בזה ,תתאוררו אנשים!

  19. גדעון ספירו הגיב:

    לדניאל,
    על פי הבנתי לא הצדקתי את ההשחתה, אלא הסברתי את מניעיה, והיה ואכן יתברר כי מדובר בבדואים.

    בעניין "דברים שלא ייעשו", אז לפני שאני מטיף מוסר לבדואים המופלים, אני נאבק נגד מדיניות הממשלה הגזענית שמפלה את הבדואים. במדרג "לא ייעשה" המאבק נגד מדיניות הממשלה היא לדידי בעדיפות גבוהה יותר.

    אינני מקבל את ההשוואה שאתה עושה בין השחתת אתר ארכיאולוגי, לבין דריסת בני אדם חפים מפשע למוות בידי אדם מתוסכל.
    אדם מת אי אפשר לשחזר. וזה לא ההבדל היחיד.

    דומני שבטורי הדגשתי את הסכנה שבפונדמנטליזם דתי, מכל דת שהיא. הגם שעשיתי זאת בלשון פחות שוצפת.

    בניגוד אליך אינני בטוח שמה שאתה מכנה "חינוך קומוניסטי מחדש" הוא הפתרון הנכון, שהרי כבר הייו בסרט הזה במדינות שונות, והעסק נכשל לחלוטין.

    שטיפת מוח אינה פתרון. נראה שאין תחליף לחינוך דמוקרטי, הומניסטי.

הגיבו כאן

אורך תגובה מקסימלי: 1000 תווים

הרשמה לעדכונים בדוא"ל

Subscribe via Email

מומלצים