הגדה השמאלית

במה ביקורתית לחברה ותרבות


מאת: ב-8 בפברואר, 2010 64 תגובות

יש הרבה מאבקים חשובים, שבעלי-מצפון בישראל מצווים לקחת בהם חלק. בין השאר (בסדר מקרי):


המאבק לשמירה על איכות הסביבה, למען עתיד כדור-הארץ.


המאבק לדמוקרטיה, נגד מגמות פשיסטיות למיניהן.


המאבק לזכויות-האדם ולזכויות-האזרח.


המאבק הפמיניסטי.


המאבק על זכויות ההומוסקסואלים והלסביות.


המאבק למען צדק סוציאלי וסולידריות חברתית.


המאבק למען שוויון זכויות לציבור הערבי במדינה.


המאבק נגד הפלייה עדתית.


המאבק נגד השתלטות הדת על המדינה.


המאבק למען זכויות החיות.


ועוד ועוד ועוד ועוד.


מה משותף לכל המאבקים האלה?


כולם שייכים לעולם הרוחני הליברלי, ה"מתקדם".


כול אחד מהם ראוי לכך שאדם, ובמיוחד אדם צעיר, יתמסר לו בלב ובנפש.


אבל, ככלות הכול, כולם משמשים כיום תחליף למאבק העיקרי – המאבק לשלום עם הפלסטינים.

קיימת סכנה שכל המאבקים האלה יהפכו למעין "ערי מקלט" לאידיאליסטים צעירים, המקדישים את עצמם למטרה נעלה, ולא נשאר להם הכוח להירתם למאבק העיקרי.


מכיוון שכל אחד מהמאבקים האלה אכן חשוב ונועד למטרה טובה, אי-אפשר לבוא אל הפועלים למענם בטענות. יש עשרות רבות של ארגונים הפועלים בתחומים אלה, ואלפי בני-אדם מצוינים, נשים וגברים, ותיקים וצעירים, המקדישים את מירב מרצם וכוחם למאבקיהם. גם אני הייתי נרתם ברצון לכל אחד מהמאבקים האלה. אלמלא – – –


אלמלא היו כל המאבקים האלה – כולם ביחד וכל אחד מהם לחוד – באים עכשיו על חשבון המאבק לשלום. בעיניי, השלום עומד מעל לכל שאר המטרות, ולוא רק מפני שהצלחת כל שאר המאבקים תלויה בתוצאות המאבק האחד הזה.


המלחמה האינסופית יוצרת מציאות של כיבוש ודיכוי, של הרג והרס, אכזריות וכוחנות, התנוונות מוסרית והתבהמות כללית. האם ניתן במציאות כזאת להגשים אידיאל כלשהו? האם אפשר, לדוגמה, לקדם את הפמיניזם במדינה שבה שולט מיליטריזם שוביניסטי שלוח-רסן? האם אפשר להציל את בעלי-החיים מעינויים כאשר מופעלים עינויים נגד בני-אדם כדבר שבשגרה? האם אפשר להציל נחלים ויערות, ציפורים ונמרים, כאשר מפציצים ומפגיזים שכונות-מגורים בזרחן לבן?


השאלה העיקרית היא, כמובן, מדוע בורחים בעלי-מצפון מחזון השלום.


זוהי עובדה: השלום הפך אצלנו כמעט למילת-גנאי. אדם הגון אינו רוצה להיראות בחברתו. בשיחה פוליטית מנומסת הס מלהזכירו.


אנשים עושים תרגילים מילוליים, ממש לולייניים, כדי לעקוף את המילה. הפוליטיקאים מדברים על "סוף הסכסוך", "מעמד הקבע" ו"הסדר מדיני", ובלבד שלא להזדקק למילה הפסולה.


מדוע?


קודם כל, המילה "שלום" נוצלה כל-כך הרבה פעמים עד כי התרוקנה כמעט מתוכן. מרוב שימוש לרעה נשחקה עד דק. אפשר לשנות את הפסוק הקלאסי של ההוגה הבריטי, הד"ר סמואל ג’ונסון, ולומר שאצלנו "השלום הוא המפלט האחרון של הנבל." או, כסיסמת ממלכת-הרשע בספרו של ג’ורג’ אורוול, 1984: "המלחמה היא שלום".


כל-כך הרבה פעמים התעוררה אצלנו תקוות השלום, וכל-כך הרבה פעמים היא נכזבה, עד כי עצם התקווה מעוררת חשד וחשש. מה קרה לתקווה הגדולה מכולן, הסכם-אוסלו ולחיצת-הידיים ההיסטורית? מה קרה לנסיעתו המהוללת של אהוד ברק לקמפ-דיוויד? אי-אפשר לדרוש מאדם רגיל לחקור מה קרה שם בעצם ומי אשם. הוא רואה רק את העובדות הפשוטות: קיווינו לשלום, קיבלנו מלחמה.


הגיעו הדברים לידי כך שגם תנועות-השלום עצמן חוששות להזכיר את המילה בהצהרותיהן. גם הן מחפשות מלים נרדפות (שהן מלים רודפות) כדי להימנע ממנה.


הדעה הכללית היא שאסור לבוא לאנשים צעירים ולדבר איתם על שלום. חלילה לנו. הם בטוחים שהמלחמה היא מצב קבוע, שהשלום הוא אשליה, מליצה נבובה של פעם. הם משוכנעים שנגזר עליהם, על בניהם ובני-בניהם (אם יישארו כאן), להילחם שוב ושוב, עד קץ הימים. הם לא רוצים לבזבז את זמנם על שטויות כמו השלום. מוטב להם לשמור על הנמרים במדבר יהודה והנשרים ברמת-הגולן מאשר לרדוף אחרי יונת השלום, שלא חוו אותה אף פעם.


אנשי שמאל מתגאים בכך שפיתרון "שתי מדינות לשני עמים", שהיה פעם שיגעון של קומץ בעלי-חזון, הפך עכשיו לקונסנזוס עולמי. זהו אכן ניצחון כביר. אבל הוא מתגמד מול הניצחון של הימין, שהצליח להפוך את "אין לנו פרטנר לשלום" לאני-מאמין לאומי.


בלשון מודרנית: השלום אאוט, כל השאר אין.


השבוע קבע גדעון לוי בשיחה טלוויזיונית שאין בכנסת הנוכחית אף לא חבר-כנסת יהודי אחד שהשלום עומד בראש מעייניו.


יש המזכירים בהקשר זה את ניצן הורוביץ, חבר-הכנסת החדש של מרצ. במשך שנים שימש כפרשן לעניינים בינלאומיים בטלוויזיה, והדביק את הקהל בהתלהבותו לכל מאבק למען השלום והצדק בעולם. דיבורו הנרגש, עם נטייתו להזדהות עם החלשים, רכשו לו את אהבת הקהל.


והנה, מאז שהגיע לכנסת, ההתלהבות כאילו דעכה. כעת מנהל הורוביץ מאבק-איתנים נגד מבצעי-המכירה של חנויות-הספרים. והשלום? הכיבוש? הס מלהזכיר.


זה נכון לגבי כל סיעתו, מרצ, שהייתה בימי זהרה מפלגת-השלום הציונית בהא הידיעה וירדה מנכסיה. כדי להתאושש היא מעלימה את עניין השלום ככל שניתן. כשאין מנוס מלהזכירו, היא עושה זאת כמו יהודי שמנשק מזוזה ונוצרי שמצטלב – וממהרת הלאה.


מעניין איך זה קרה. כאשר הקימה שולמית אלוני את התנועה ב-1973, ערב מלחמת יום-הכיפורים, היא הייתה בעיקר לוחמת לזכויות-האזרח. במיוחד הצטיינה במאבק נגד הכפייה הדתית ולמען זכויות-הנשים. השלום תפס אצלה מקום משני. אולם כמנהיגת מרצ היא תפסה שאי-אפשר להגשים את מטרותיה בעולם של מלחמה, ועניין השלום תפס בהדרגה מקום יותר ויותר מרכזי בתפיסתה. כאשר התרחבה המפלגה והפכה מ"רצ" ל"מרצ", היא הייתה לסיעת-השלום הציונית המובילה, תקוות השמאל הציוני.


בשנים האחרונות התהפך התהליך, כמו סרט-וידיאו המתגלגל אחורה. השלום נדחק ממרכז סדר-היום של מרצ וכמעט נעלם. היא חזרה להיות מפלגה של זכויות-האזרח. בינתיים ירדה הסיעה מ-12 חברי-כנסת לשלושה.


הימין הישראלי, הממומן על-ידי מיליארדרים אמריקאיים ימניים, יהודים ואוונגליים, פתח השבוע בהתקפת-מחץ על "הקרן הישראלית החדשה", התורמת ביד רחבה לרוב המאבקים הטובים המוזכרים לעיל.


גילוי נאות: "גוש שלום" לא קיבל ממנה מעולם גרוש אחד. הקרן בורחת מתנועות-שלום כמו מאש. אך זה לא עוזר לה. הימין רודף אותה. גם מי שעוסק "רק" בזכויות-האדם אינו נמלט מגורל זה. ערי-המקלט אינן חסינות.


עניין השלום יחזור למרכז הבמה, מפני שהוא יחרוץ את גורלנו – גורלנו כיחידים וכמדינה. אי-אפשר לברוח ממנו.


מובן שאסור לוותר על המאבקים לכל אותן המטרות החשובות, גם כאשר חיסול הכיבוש וכינון השלום עומדים בראש כל המטרות.


אני מצפה ליום שבו יתאחדו כל המשתתפים במאבקים האלה ויאחדו את אוצרות כוח-האדם הנפלא שלהם, את התלהבותם, כישוריהם, אומץ-הלב והתושייה, ובעיקר את כוחם להתמסר לרעיון וחזון – למאגר אחד, למאבק מרוכז למען ישראל האחרת, כאשר המאבק על השלום הוא חוד-החנית שלו. בתנועה משותפת גדולה יזינו וישלימו כל המאבקים החלקיים זה את זה.


ביחד ינהלו את הקרב המכריע – הקרב להקמת הרפובליקה הישראלית השנייה.

תגובות
נושאים: מאמרים

64 תגובות

  1. מוקי קבוקי הגיב:

    אורי כל המאבקים האלו כבר מאוחדים פחות או יותר זה אותם אנשים ולמרבה הצער זה לא הרבה….

  2. ציפור בודד הגיב:

    השלום הינו הפרי.העץ המוליד את השלום הינה השיטה וההתארגנות (אנני אוהב את המילה שליטה) המדינית המסוימת המסוגלת להוביל את המהלכים הנכונים להשגתו.כלומר ע"מ להביא את השלום חייבים לכונן מפלגה או קואליציה שתהינה מסוגולת לבצע את המהפך.כלומר השלום לבדו איננו יכול להיות חקוק על מצעה של תנועה ותו-לא,היא חייבת להכיל בתוכה גם את כל הסופר מרקט הרעיוני הנלווה,פשוט משום שאם רוצים לנהל את המדינה צריך גם את כל אלה.יתרה מכך מפלגה שתדבר רק על שלום לא תזכה כלל באמון הצבור.מכאן שרק מפלגה נבונה,עם נציגות אמינה,מוכבדת,כזו המנוהלת בידי אנשים מוכשרים באמת,אנשי מופת ומוסר,כאלה שנבחרו בצורה מעמיקה ויסודית,החפה מלחצי אינטרסים שאינם קשורים לטובת הציבור,תוכל לבצע את המשימה.סלוגן השלום,אננו יותר מאשר סלוגן ואין הוא עולה על שאר הסלוגנים ההומניים והמתקדמים (למעשה הוא חשוב ממש כמותם).ראה,הנה לנגד עיניך מתנפצת לה בועתו של אובמה משום שכל כוחו בנפוחם של בועות סלוגן וסיסמאות נבובות.ישוע אמר את זה טוב ממני: "העץ נבחן ע"פ פירותיו" ואובמה נכשל במעשיו.

  3. צפור בודד-המשך הגיב:

    אומר לך היכן אתה טועה אורי: כאשר אתה מדבר על דמוקרטיה וערכים דמוקרטיים,אינך אלא זורה עפר בראש ובראשונה בעיניך אתה,משום שדמוקרטיה אינה איזה שהוא עניין ערטילאי,מסגרת לכל מיני ערכים הומנים,הגיגי רוח נשגבים ובועות מלל מפומפזות.היא גם איננה גבבת חוקים וסעיפים וסעיפי משנה וערימות אין-סופיות של תיקוני חוק,תקנונים ואותיות קטנות .לא לא ולא!!!הדמוקרטיה הינה דבר פשוט בתכלית:אלף,בית וגימל.הדמוקרטיה הינה כלי ולא ערך.אם לא תהיה כזו היא אינה יכולה להקרא דמוקרטיה,אלא בבל"ת!!! האינך רואה? האם אין אתה מבין שהכשל שלנו להגיע אל השלום נובע בראש ובראשונה מחוסר יכולתנו להתארגן באמת.האם אינך רואה שחוסר יכולתנו להגיע לשלום נובע לא מהסיבה שאין לנו כביכול מנהיגים נעלים מורמים מעם,אלא משום שטפחנו ועדיין אנו מטפחים את תופעת השליט היחיד.שליט יחיד לעולם לא יוכל באמת להנהיגנו לקדמה ובטח לא לשלום המיוחל.אומר לך דבר נוסף.לא להנהגה זקוקים אנו,כי אם להתארגנות נבונה ונכונה.
    בקצור חייבת להתחולל כאן מהפיכה יסודית,מהבסיס של הבסיס,משורשי השורשים,חשוב גם שהמהפיכה הזו תהיה בלתי אלימה,ובמקביל לשיטות הקימות.אם במלחמה כמו במלחמה,אז גם בשלום כמו בשלום.
    את השלום נוכל להשיג רק דרך המהפיכה בדמוקרטיה.

  4. שחר: אני מתלבט אורי לגבי האסטרטגיה הגיב:

    מצד אחד, אתה צודק שהפסקת הכיבוש תפנה אנרגיה למאבקים אחרים, ובניהם למשל מאבק לזכויות עובדים שדי מקרטע בלשון המעטה למעט האירגון "כח לעובדים".
    מצד שני, קורה לא פעם שאדם שמתחיל במאבק למען הקהילה הגאה או למען איכות הסביבה נחשף גם לעוולות הכיבוש, ונהיה פעיל בעניין.
    אין לי תשובה מכרעת איזו אסטרטגיה יותר נכונה.

  5. קורא אנגלי הגיב:

    הימין-מרכז הצליח להדביק לשלום נופך אנטי-יהודי. האג’נדה "האנטישמית" מופנת יותר כלפי פנים מאשר כלפי חוץ. פינקלשטיין, חומסקי, פפה, ורבים אחרים הם בחזקת חשודים באנטישמיות. עצם קיום סימן שאלה כזה מעליהם זה הדבר שהפרופגנדה עובדת עליו. אף אחד לא מעוניין לשאול שאלות של ממש על אנטישמיות וגזענות אלא רק לטעת "ספק קל" בקרב ההמון.

    הספק הזה קיים(!) ברוב הציבור בישראל (גם האינטלגינטי) ביחס לשמאל וזה כמובן מספיק כדי לייצר דה-לגיטימציה ברמה האישית לאנשי השמאל.

    בינתיים זונה הציבור אחרי בעלי הכוח והשררה ומתחנן שיצילהו מהמצור הכלכלי והבטחוני. המצב מזכיר לביאה שמתפלשת בעפר לפני האריה שזה עתה חיסל את גוריה. הלביאה נוהגת בחכמה כי הכוח אינו שמור לה אבל העם שמחזיק בכח האמיתי בטימטומו מסכים להיות מושפל ע"י כמה תוחבי מעטפות מזומנים עלובים. אין דין ואין דיין.

    הציבור נבוך, מבולבל ומיואש וזה כנראה לא רק בישראל. זמנים טובים להיות מושחת. יהיה כנראה עוד לא מעט רע לפני שיהיה טוב.
    מומלץ לתפוס מחסה או לחליפין להתארגן.

  6. קורא אנגלי הגיב:

    בהמשך…הנה פינקלשטיין חושף את הטמטום של ההמון המורעל. פינקלשטיין קרא לזה דמעות תנין אבל אלה הן דמעות של טירוף (יותר מאשר של העמדת פנים).

    הילדה האמריקאית המוכה, המאומללת והמוטרפת מתיפחת בהיסטריה ומזכירה את הפסיכיות באוטובוס לאוושויץ מהסרט של יואב שמיר.

    כל הכבוד לפינקלשטיין.

    — קישור —

  7. תקוה הגיב:

    אם כבר מדברים על מלים גסות… אתה מופיע בסרט על אכזיב והמתנחל אלי אביבי, עם נוסטלגיה גדולה לימי "העולם הזה" תוך כדי שרואים היטב את האופי של הצהובון שונא הנשים הדוחה הזה. אם היית עושה איזשהו חשבון נפש עם עברך, מילא, אבל לבוא ולהטיף לנו כאן תוך כדי שאתה מפאר "טינופון" אנטי נשי? פשוט גועל נפש!

  8. Yossi הגיב:

    Uri Avneri what about Dov Hinin? As far as I know he still Jewish and he is a kneset member

  9. יוסף לדרור בל"ד הגיב:

    אני מניח שבאמירה שלך "יבינו תומכי חד"ש היהודים מי היא מפלגה לאומנית ומי היא מפלגת שלום לכל אזרחיה" אתה טוען שחד"ש היא מפלגה לאומנית. ותקן אותי אם אני טועה.

    אז איך אתה מסביר את העובדה שמתוך ארבעה חברי כנסת של חד"ש, שלושה הם ערבים?
    האם מדובר במפלגה לאומנית ערבית אולי?
    ומה עם דב חנין? ממתי הוא לאומן?

    בקיצור, די עם הדמגוגיה השקרית והפרובוקטיבית על לא כלום. אני מבין שעינך צרה בתמיכה שחד"ש מקבלת, אבל לא נורא, עם הגיל זה יעבור לך ואולי תנטוש את המחשבה הילדותית והמתלהמת לפיה כל מי שאינו אתה הוא כנראה לא בסדר ("לאומן", לצורך העניין).

  10. דרור בל"ד הגיב:

    "השבוע קבע גדעון לוי בשיחה טלוויזיונית שאין בכנסת הנוכחית אף לא חבר-כנסת יהודי אחד שהשלום עומד בראש מעייניו".
    גדעון לוי קבע זאת עוד קודם, במאמרו "עניין שולי" (הארץ, 16 אפריל 2009): " לא היתה לנו עוד ככנסת הזאת: נקייה מפעילים יהודים נגד הכיבוש. בכך משקפת הכנסת החדשה נאמנה את הלכי הרוח בעם: כשהכיבוש נעדר לחלוטין מסדר היום, אין כל סיבה להטריח בו את בית הנבחרים".

    "יש המזכירים בהקשר זה את ניצן הורוביץ, חבר-הכנסת החדש של מרצ". אכן, יש כאלו, אך לפי מיטב הבנתי גדעון לוי התכוון לח"כ אחר ממפלגה אחרת.

    "אני מצפה ליום שבו יתאחדו כל המשתתפים במאבקים האלה ויאחדו את אוצרות כוח-האדם הנפלא שלהם, את התלהבותם, כישוריהם, אומץ-הלב והתושייה, ובעיקר את כוחם להתמסר לרעיון וחזון – למאגר אחד". דבר זה יקרה כאשר יבינו תומכי חד"ש היהודים מי היא מפלגה לאומנית ומי היא מפלגת שלום לכל אזרחיה.

  11. חגי טולידנו הגיב:

    אני מציע גם להפנות את כל המחקר הרפואי אל חקר הסרטן ולחכות עם כל הבעיות האחרות לאחר כך.
    בנוסף, כדאי להפסיק לטפל בביוב בכפרים הערביים כי איך יכול להיות שנטפל בהם בעוד נחל איילון מציף את שכונות העוני בתל אביב?
    ובוא נבטל את תוכניות הלימוד להנדסה באוניברסיטאות, בל יהפכו אלה "ערי מקלט" לצעירים המקדישים עצמם לעתידם ואינם לומדים דברי אפלטון וקירקגור.

    המאבקים הללו אינם באים על חשבון המאבק לשלום.
    אם כבר, הם מראים שלצד השמאלי של המפה הפוליטית יש מערך שלם של תפישות חברתיות והוא אינו מנותק מהווית החיים הכוללת במדינה.
    הם מראים שהדאגה של מחנה השלום (ואני סמוך ובטוח שרוב הפעילים בתחומים שציינת שייכים אליו) אינה מתמצית בנושא אחד אלא היא חלק מהמאבק למען החלש, למען השוויון ולמען החיים בבטחון, והמאבק לשלום נגזר ממאבקים אלו ואינו מתנגש בו.

    ככל שיהיו יותר מאבקים למען הנושאים שציינת – כך יהיו יותר תומכים ברעיון השלום.

  12. קורא אנגלי הגיב:

    לציפור בודד, המהפיכה שאתה קורא לה היא על פניה סתמית. אינך נוקב מהי מהותה של "המהפיכה מהבסיס". אינך מציין מי או מה הם הדברים הרקובים שמצריכים שינוי כ"כ עמוק ואינך קובע את יעדי אותה מהפיכה וכיצד תראה בסופו של דבר אותה הדמוקרטיה – או "הכלי" כלשונך.

    בכך נשארת ערטילאי יותר מאבנרי אותו ביקרת.

    כל שטענת הוא שהכלי הקיים דורש רפורמה יסודית (שקטה) ותו לא. לכל כלי יש צורה ושיטה מצד אחד ופונקציה מצד שני. אתה מציע לייצר כלי חדש אבל לא תורם לארכיטקטים שום קו מנחה העיקר שהמוצר יהיה חדש וייוצר בלי יותר מדי רעש. קשה לגשת לעבודה ככה.

  13. איתמר הגיב:

    אני עם ציפור בודד. אם הישראלים היו לומדים שהם אחראיים לחברה שלהם ומסוגלים לשנות אותה היינו במקום טוב יותר. זאת אומרת שלא מדובר פה במלחמה (כמו שאבנרי מציע לנו), אפילו לא בתור מטאפורה. מדובר בחיזוק הזהות האזרחית-דמוקרטית שלנו. לא בהחלשת איזה אויב.

    כל עוד האזרחים ימשיכו לקבל את יחסי הכוח המשפילים שנמצאים בינם לבין המדינה כדבר מוסכם, לא ישתנה פה שום דבר שלא באינטרס של בעלי הון ואנשי צבא.
    במובן זה אין כמובן מאבק כזה או אחר – יש מאבק אחד לאמנציפציה שלנו כבני אדם אקטיביים שמעצבים את החברה שבה אנו חיים.

  14. אביחי הגיב:

    חגי,במשפט אחד-תפסת מרובה,לא תפסת.
    מחנה השמאל בשיראל מזערי היום. הוא אינו יכול "להרשות לעצמו" לתמוך במאבקים רבים,חשובים ככל שיהיו. ככה בדיוק השמאל מאבד את הרלוונטיות שלו,המון מאבקים קטנים ובלתי מורגשים.
    על השמאל להתאחד,כולו,למען מאבק אחד,על מנת להשמע,להתבלט,ולהיות משמעותיים.
    אני חושב שנסכים כי המאבק לשלום הוא המתאים ביותר לסיטואציה.
    אין ספק,כי במצב אוטופי,כולנו היינו רוצים לראות הפגנות נגד המון דברים שאיננו מסכימים איתם במדינה,אך המציאות מאלצת אותנו לחכות עם חזון זה.

  15. דעה שונה הגיב:

    מייסדי "שלום עכשיו" היו שוחרי טוב אבל עשו מיקח טעות (וגושלום טעה בעקבותיהם כעבור זמן). הם סברו שבאמצעות המילה הכל כך יפה שלום ניתן לשווק את התרופה החיונית לעם ולמדינה: צדק חלוקתי של הארץ בינינו ובין הפלסטינים והקמת מדינה בת קיימה בגדה המערבית ועזה. הטריק הצליח וה"שלום" רכש אוהדים ועשה חיילים אבל לא לאורך זמן. סיסמת השלום לא איפשרה להסביר את מורכבות הסכסוך ואת מחיר פתרונו. למשל: אם אנחנו "מושיטים יד לשלום" אז למה אתם מניחים פצצות? ובכלל, למה לא שלום תמורת שלום? ככל שהורע מצב הפלסטינים הנעשקים והמרומים, עלה מחיר השלום ועתה הוא עומד על לא פחות מזכויות אזרח מלאות לכל תושביה הפלסטינים של הארץ (קראו לה כנען ואולי עדיף לחזור לשם המקורי). יתכן שיושג הסכם שתי מדינות מהסוג שירצה את ביבי ואבומאזן, אבל האם שלום כזה, שבו גושי התנחלויות מבתרים את פלסטין ולישראל יד על השטקר של המעבר לעזה ושאר משכונות שיוטלו על הפלסטינים, האם הוא יחזיק מעמד? והמתנחלים, הם יעברו לסדר היום? והטייקונים היהודים עם כספי ההימורים והויסקי והסמים והנערות, האם הם יוותרו על חלומם לתלות לוחית זכרון להוריהם הקדושים בשערי הבית השלישי ושהכהן הגדול מהתנחלות עוזי וזמרת יה יאמר מישבייראך? אז בין אנשי השיווק ובין אנשי האמת, אני מעדיף את אנשי האמת: צדק חלוקתי מלא (ושוב: מלא!) או מדינת כל אזרחיה מים ועד נהר. ר"י

  16. גורגינה מאיר הגיב:

    תתעורר. העץ הרקוב הזה של המהפכה הציונית אשר היתה שותף להיולדה חיב להמחק מדפי ההיסטוריה שלנו ילדי הארץ.ולא נוריש את אות הקיןלילדנו.כמו שעשו הנאצים לילדהם.

  17. קורא אנגלי הגיב:

    זה מה שקורה אחרי 40 שנות שטיפת מוח.
    ולחשוב שאלה בטח אנשים עם משפחה וילדים.

    — קישור —

  18. מה קרה למאבק לשלום הגיב:

    קרה שגם בצד הישראלי וגם בצד הפלסטיני מתחזקת התחושה כי הסיסמא "שלום" היא תחפושת שקר, שמתחתיה פועלים כוחות שאינם מעוניינים כלל בפשרה בין העמים אלא בהשתלטות של צד אחד ודחיקת הצד השני עד למחיקה טוטלית של זהותו, אם לא קיומו הפיסי.

    קרה שהשימוש במילה שלום נתפס היום כרטוריקה אורווליאנית (שכוונתה האמיתית הפוכה במאה ושמונים מעלות למשמעות המקורית של המילה).

    קרה שמי שמשתמש היום במילה "שלום" נתפס כשקרן מועד.

    קרה שהשנאה, ההכפשה, הדמוניזציה, הדה-לגיטימציה,אי ההכרה בזכויות ושלילת האחר הפכו להיות הכלים העיקריים באמתחתם של מי שמתהדרים ללא בושה במקביל ב"שאיפת השלום" שלהם.

    קרה שאונס הפך לפרשנות לגיטימית למעשה האהבה, וכפיה נחשבת לתחליף הולם ואף רצוי ומבוקש להסכמה.

    קרה שנפשו של האדם הפשוט נוקעת וסולדת מצחנת הרמיה הנודפת מאנשים שאומרים דבר אחד ומתכוונים להיפוכו.כשהדגל מזוייף, אנשי אמת בורחים מהמחנה.

    איך ולמה זה קרה?
    בשביל זה צריך מאמר נפרד, שלעולם לא יפורסם בגדה השמאלית…

  19. דרורית לדרור עבור הגיב:

    דרור יקר, אולי תירגע קצת מההשמצות ההיסטריות לפיהן מק"י היא ערבית לאומנית שוחרת ריב ומדון, ואילו דווקא בל"ד היא על-לאומית אינטרנציונליסטית שוחרת שלום?

    לחילופין, התיאות לחשוף את מקורות הכנסתך?

  20. עופר כסיף הגיב:

    ההתעלמות של אבנרי מחד"ש בכלל ומח"כ דב חנין בפרט איננה מקרית: נוח לו להתעלם מהם למרות שמדובר בלוחמים הקבועים, השיטתיים והראויים ביותר נגד הכיבוש ובעד השלום הצודק עם העם הפלסטיני. אגב, גם המילה "כיבוש" נשמטה משום מה מאוצר מילותיו של א"א.

  21. דניאל שלום הגיב:

    הסיבה שאלה שקוראים לעצמם מחנה השלום נהפכו לשוליים במדינה היא שהשלום שהם מדברים עליו לא קיים בשום מקום בעולם.כמה אנשים היו מוכנים לעבור את מה שאירופה עברה בשביל להגיע למצב שהיא נמצאת בו היום?

  22. נועה הגיב:

    לי אין שום ספק שהשלום שאנו כל כך חפצים בו יכול להתרחש רק בלב של האנשים , כל התהליכים המדיניים בשטח כולל השאיפה הלאומית הפלסטינית רק מחזקת את השנאה ועל ידי כך מרחיקה כל אפשרות לשלום בין העמים . אני מתחילה לחשוב שעלינו למצוא דרך אחרת לשלום ולמניעת שפיכות דמים , דרך שמעודדת אהבה ושוללת שאיפות לאומניות כאלה או אחרות משום שהלאומניות יוצרת גדרות בין בני אדם .

  23. ציפור בודד לקורא אנגלי הגיב:

    הדמוקרטיה כמו המדינה וכמו הסוציאליזם ועוד אננה ערך כי אם כלי.שיטה,נוהל עשיה והתנהלות ענינית אינם ערכים.קל מאד להפוך את הדמוקרטיה לערך ולהתפלמס עליה עד מחר,אך אתה לבד מבין שתכלית אחת לה לדמוקרטיה-לעזור לחברה האנושית להתארגן,כך שנבחריה יהיו המתאימים,המוכשרים והראויים ביותר ליצג את ההמונים ושהקשר בינם לבין בוחריהם יהיה אינטימי וישיר .כך יוכלו לנטרל את תופעת שליט יחיד ולבצע את הקפיצה האבולוציונית המתבקשת: לא עוד עדרי ענק המובלים בידי "מורם מעם" כי אם חברה אנושית מאורגנת היטב כמקשה אחת וברשת גמישה חובקת עולם,בה כולם חשובים באותה מידה.כלומר נדרש כאן כלי ולא איזו פרפרזה פטישיסטית.שלושה עקרונות ברורים יש לשיטה הדמוקרטית הנכונה,זו המבוססת על שילוב עקרון הפרדת הרשויות לשלושה סבבי בחירות לכל רשות,על החלת בחירות אלה מרמת שורשי העשב- משמע בקבוצות של לא יותר משלושים איש הבוחרים כך את נציגיהם (זה העיקרון הקומונרי) ולבסוף עקרון שרי העשרות של משה רבנו שבזמנו היה תקף רק לשופטים וכאן הוא תקף לכל שלושת הנציגים (מחוקק,מבצע ושופט).וכך בפחות מעשרה סבבים משולשים של בחירות,ניתן יהיה לכנס את החברה האנושית העולמית ברשת התארגנותית בלתי היררכית,בעלת אינטראקטיביות מלאה בין בוחרים ולנבחרים.

  24. דרור בל"ד – ליוסף ולקורא אנגלי הגיב:

    ליוסף

    אתה טועה. התכוונתי למפלגת מרצ. רמזתי, ואומר זאת עכשיו במפורש, כי גדעון לוי התכוון לדב חנין במאמרו, ואילו אורי אבנרי ציין רק את ניצן הורביץ, ולא את דב חנין.

    הביקורת שלי על חלק – אינני יודע לנקוב במס’ או באחוז מתוכם – של תומכי חד"ש היהודים הרואים במרצ שותפה לדרך ובבל"ד מפלגה לאומנית. ראה עוד: הפנקס של חד"ש – אמנון רז קרקוצקין, אתר קדמה.
    — קישור —
    לקורא אנגלי. ראה באתר קדמה דיון ארוך, מעניין וחשוב בנושא הסרטון שהבאת.
    "היציע המזרחי" -11 ינואר 2010
    — קישור —

  25. ציפור בודד -המשך הגיב:

    המהפכנות של השיטה טמונה בכך שאנשים כמוך בבואם לבחירות הבאות (לא חשוב היכן ובעבור איזה ממסד),ידרשו בתוקף שכך תתנהלנה הבחירות.זאת משום שכל השיטות "הדמוקרטיות" האחרות משחקות לידיו של השליט היחיד.היות וברור גם ששליטי היחיד יתנגדו למהפיכה,לא תהיה ברירה ונצטרך כנראה להתארגן "במקביל".
    לא קימת דרך אחרת, וצריך להתחיל מהבסיס משום שעד עכשיו כולם חיים באשליה שיש דמוקרטיה אבל אין.יש רק (כאמור) שורות של ערכים ההופכים לסיסמאות נבובות הנמוגות כהגיגים מעורפלים ותו לא.ואם אין דמוקרטיה באמת,אז גם כל שאר השיטות לניהול המדינה שאמורות לרכב עליה (קפיטליזם,סוציאליזם,קומוניזם וכו’) לא שוות את הניר עליו הן כתובות ובמקום לשגשג במורכבות פוריה,הן שוקעות לתוך תיסבוכת משמימה. וזה למה שום דבר לא מצליח להמונים,כי אם רק לשליטי היחיד.
    המהפיכה צריכה להיות פשוטה גם לילדי הגן ולא רק לאינטלקטואלים מכבירי לשון.

  26. רק הערה הגיב:

    ישראל לא תהיה רפובליקה שניה מאחר ולא היתה כאן רפובליקה ראשונה. ישראל היא לא רפובליקה אלא מדינת לאום, המחויבת לא לאזרחיה אלא לאובייקט אמורפי, חסר גבולות וחסר זמן שנקרא "העם היהודי". לעתים אזרחיה משלמים מחירים כבדים על כך שהם אינם נמנים בין שורות העם היהודי, ונמנע מהם שוויות זכויות רפובליקני בסיסי.

  27. קורא אנגלי הגיב:

    דרור תודה על הקישור לקדמה.
    עברתי ברפרוף על חלק קטן של הדיון שם (מאוחר יותר שיהיה לי זמן אקרא שם יותר).
    כ"אשכנזי" החי בחו"ל שנים ארוכות עמדתי היא של אדם מבפנים אבל עם תבלין של משהו מבחוץ:

    למעשה אין דבר ממשי כזה. אשכנזי או מזרחי.

    אלו הן תוויות, מפוקפקות במקרה הטוב, שאינן אומרות כלום. לא במובן התרבותי, הפוליטי. האינטלקטואלי, הפרסונלי, כלום. פשוט כלום
    (מעבר לאלמנט הדתי או ההיסטורי – שאין לו רלוונטיות לדיון).

    כשהמוח (הן "האשכנזי" והן "המזרחי") מוטרף מאלימות ואמוציות לוהטות אז אנשים פורקים את זעמם ויאושם. אינני חושב שזה שצעק "היטלר צדק" הוא גזען. הוא פשוט אומלל המתנדנד לאורך יומו בין שפיות רגעית לטמטום. זו כנראה דרכו שלו לשרוד בארץ מדממת. כפי שאמר "הגשש" – אני על גחלים, אני על קוצים, יש לי יציקה על הראש … אכן לאנשים יש יציקה על הראש – עופרת יצוקה….זה המצב.

  28. דרור בל"ד – לציפור בודד ול"דעה שונה" הגיב:

    לציפור בודד.
    חומסקי בוודאי מתייחס למהפכה הדמוקרטית (ראה ספרו: אוטופיה לאדונים), כמוהו גם תלמידתו ארונדאטי רוי (ראה ספרה: Public Power in the Age of Empire ). פתרונות ניסו למצוא רבים (על כך ראה: ביקורת רדיקלית ואוטופיה: מעגל הקסמים של התיקון הפוליטי – יפתח גולדמן
    — קישור —
    וראה עוד: אוטופיה – ניסיון הגדרה מאת: אברהם יסעור (אתר זה)
    — קישור —
    וכן את ספריו ומחקריו) אך עדיין עולם כמנהגו נוהג. אין לנו אנושות אחרת על מנת לשפוט או להשוות אם אנושות זו טובה או רעה.

    ל"דעה שונה".
    ראה:מדינה יהודית היא המתכון להמשך האפליה -ג’דל, גליון מס’ 5
    — קישור —
    בישראל היה מנהיג שהביא הצעה קונקרטית, שהציע מהפכה דמוקרטית. הציונים פירשו זאת ככריתת הענף עליו הם יושבים. הראשונים שהתנגדו למהפיכה הדמוקרטית היו אלו שיפסידו מכך – תומכיה היהודים של חד"ש. ראה עוד בנושא זה: ימים רעים – בין אסון לאוטופיה, עדי אופיר ואריאלה אזולאי (רסלינג).

  29. מציפור לדרור הגיב:

    תודה על ההתיחסות ועל ההפניות למקורות:
    1.לגבי חומסקי ותלמידתו לא הצלחתי לשים את ידי על הספרים המדוברים,אם תוכל להיות ספציפי יותר (כולל ציטוטים אם אפשר) אשמח.
    2.לגבי שני המאמרים שהפנית אותי אליהם-מדובר בשיח ערכי הדן בעיקר בניתוח תופעתי,אם להשמש בפרפרזה ממאמרו של י.גולדמן: "שהפילוסופים ימלכו או שהמלכים יתפלספו…" .אין כאן דיון עניני בשידרוגה של הדמוקרטיה, כי אם בנסיון לקטלג ולנתח את הקשר בין נסיונות ביקורת חברתית והצעות אוטופיות.
    3.שדרוג העשיה הדמוקרטית אותו אני מציע,אננו איזושהי הצעה שיפוטית ערכית להשוואת אנושויות וסיווגן (כפי שנרמז מדבריך),לא ולא,נהפוך הוא.אין בו כל יומרנות אוטופית,או פיתוי והוא חף מכל רמיזה לכיוון זה.כלומר אם נדמה לך שלשם מובילה הדרך…אתה אמרת את זה,לא אני.
    4.אני מדבר על עשייה ברורה בתכלית: אלף,בית,גימל: תעשה ותשמיע.אין כאן שום ערכיות,אלא עקרונות :כללים ברורים,חדים ומשמעותיים.
    5.אנא אמור לי בכנות האם הדרך הדמוקרטית הקיימת במפלגתך למשל היא אכן הדרך הנאותה באמת לברור את המנהיג/ים המתאימים והראויים,לקים איתו/ם קשר אינטימי,למנוע תופעה/ות של מנהיג יחיד,ערבוב רשויות והתארגנות יעילה וכוללת?
    6.אם התשובה לנ"ל היא שלילית (אפילו באופן חלקי),אז מה העניין? נסה ותיווכח.

  30. קורא אנגלי לציפור בודד הגיב:

    משום מה אתה ‘מנטרל’ את הערכים ומסתפק בערך יחיד – "הכלי הדמוקרטי" – כלומר שלטון הרוב (כך אני מניח) אותו אתה מבקש להחיל על האנושות.

    מניין לך הבטחון ששיטה זו תבטיח חסינות מפני כל אותם האסונות, הפשעים, והמצוקות החברתיות, המדיניות, הכלכליות, הרפואיות, והגלובליות שמטרידות את המין האנושי כרגע ושעדיין לא נמצאה דרך מוסכמת לטפל בהן ?
    כיצד תועיל "שיטה" כאשר הבעיות הן ערכיות מיסודן?

    כל עוד האדם חפץ (וגם עושה) לכבוש, לשדוד, להרוג ולנצל את שכנו וזולתו תמיד ימצאו פירצה לכופף גם את המערכת הטובה ביותר לכיוונים שאינם עולים בקנה אחד עם אותם העקרונות שעליהם חשבו המייסדים.

    אגב למה שום דבר לא מגיע להמונים?
    האנלפבתיות צומצמה, תוחלת החיים עלתה מאד, רמת החיים בדמוקרטיות של המערב עולה באופן רציף מדי שנה בשנה כבר עשרות שנים ודי הרבה אנשים בעולם מבסוטים מהחיים.

    אם הבינותי אותך נכון השנוי שאתה מציע הוא טכני, כמותי אך האם הוא באמת מהפכני? אני מבין שהפער בין ה"דמוקרטיה" שעל הנייר לבין הדמוקרטיה שבמציאות מרגיז אותך – זה גם מרגיז אותי(!) אבל המלחמה בין ה"טוב" ל"רע" היא נצחית ושום שיטה לא תפסיק את הדבר האינסופי הזה. בזה לא אמרתי ששיטתך אינה רצויה או שאין לה יתרונות או חסרונות. אני אומר שרק לא הבנתי את המהפכניות כאן.
    נניח שאבחר ראש ממשלה, חברי פרלמנט, ואת השופטים ב10 סבבים, במה ישתנה התפקוד שלהם? מי יתקע כף לידי שלא יקחו שוחד וכולי?

  31. דרור בל"ד – לקורא אנגלי הגיב:

    אני סבור כי כדאי לבדוק שוב את קביעתך כי אין דבר כזה אשכנזים ומזרחים. בין אם יש ובין אם אין (דעתי שונה משלך) ישנו ציבור גדול מאד המרגיש כי העוול – עוול שהתחיל טרם הקמת המדינה, ונמשך בדרכים אחרות, מתוחכמות יותר, עד עצם היום הזה – טרם זכה להכרה.

    כל שוחר אמת וצדק באשר הוא ראוי לפחות שיידע מה עוללו הציונים לא רק לפלסטינים, אלא גם ליהודים הערבים (ראה ספרו של יהודה שנהב בשם זה).

    הזעם על אי ההכרה ב’נכבה’ של יהודי ערב מוביל חלק מהם לתמוך בעמדות ימין קיצוניות רק מתוך שנאה עיוורת לאשכנזים, ממש כשם שהשנאה העיוורת ליהודים מובילה חלק מהפלסטינים לתמוך בפעולות טרור. רק עצם ההכרה בנכבה ורצון כן לכפר על העוול יהוו את המפתח לדו קיום ולהפחתת השנאה התהומית.

  32. קורא אנגלי הגיב:

    דרור לא לזה היתה כוונתי כלל.
    חששתי שדברי עלולים להתפרש ככה.
    אני לא מתכחש לעוול האשכנזי.
    על זה אין מה להתווכח – זו עובדה (שלא פסה מן העולם).

    כוונתי היתה שבמציאות אי אפשר להבדיל בין אשכנזי למזרחי, כלומר מה מסתתר מאחורי השאלה: "איזה עדה אתה?" שום דבר. נניח שאדע שפלוני הוא מזרחי או אשכנזי, האם המידע הזה יוסיף לי משהו על טיבו של אותו אדם? האם אדע בעקבות זה משהו על תרבותו? חינוכו? התנהגותו? מקצעו? מאכליו? תחביביו? מזגו? השקפותיו? … לזה התכוונתי.

    לדעתי הוויכוח ההוא, בקדמה,כולו טעות. למרות שהרגשות שם הם וודאי אמיתיים וכנים אולם אני שואל האם ביטא הווידאו הקצר שבראש הדיון תהליכים פוליטיים או חברתיים? אם הוא ביטא תהליכים חברתיים הרי שהדיון במקומו.

    אבל הצועק (אוחיון) וחבריו אינם מדברים כמזרחיים (הם יכלו בקלות להיות אשכנזים) המזרחיות אינה מדברת מגרונם כלל.
    הברבריות הלאומית היא זו שמדברת מגרונם.
    הוא צועק "היטלר" כי הוא רוצה לקלל ולפרוק את זעמו. לו היתה שם הפגנה עם מרוקאים היה צועק קללות אחרות. לזה התכוונתי. שהייתי ילד בן 11 קראתי לילד אחד בבית הספר עירקי מסריח.
    למה עשיתי זו? (1) התרגזתי עליו. (2) הגבתי בהתאם למה שלמדתי מהסביבה. זה היה ממש אינסטינקטיבי, כאילו מסריח היא מילה משלימה לעירקי. כמובן שלא חשבתי על מה שאני אומר – זו פשוט היתה לשון הדבור לה נחשפתי. הנורא מכל היה שאותו ילד נעלב, ואני (באטימותי) כלל לא הבנתי ממה הוא נעלב!

    אי ההכרה ב’נכבה’ המזרחית היא בעיה כאובה ואמיתית. אבל אינני מקבל את טענתך שחלקים מיהודי ערב הם ימניים מתוך שנאה לאשכנזים.
    בזה אתה טועה לדעתי.

  33. לדרור מאנג’לו על שנאה עיוורת וההתנגדות הפלסטינית הגיב:

    שנאה עיוורת, יש דבר כזה. היא התייחסות רגשית ויצרית (אינסטינקטיבית), אבל יש לה קשר עם תודעה הפוליטית בכך שהיא מבטא איזה שהן סברות על עוולות. עד כאן, במבט ראשון, המשותף בין שנאה עיוורת לאשכנזים לבין שהשנאה העיוורת ליהודים.

    אם אנחנו לא רוצים להתבלבל, נחוץ לנו להבדיל את השונה בכדי לחבר את המשותף המוחשי, הלא-מופשט. רק בדרך זו נוכל להתקרב למתרחש או להתפתחויות החברתיות-פוליטיות החומריות, הקונקרטיות. רק כך ניתן למצוא בין התנאים את האמצעים הממשיים ששימושם השקול מתגלה בר-תוצאות המקדמות שינויים.

    גם אחרי שעשינו את כל זה, אנחנו נמצא באמצע הדרך כי עלינו לברר את הבחנות נוספות (מהות השינויים, למשל). אבל, לפני שעשינו את כל זה, אנחנו נמצא באפלה, כלומר, לא נוכל להשכיל צעד אחד קדימה. כן נוכל לצעוד, אבל כל על כל צעידה מצפה הפתעה, לפחות בהתחלה. משך הזמן, נלמד מהטעויות ונשפר את הצעידה שלנו. בדרך כלל, ההתנגדות משלבת בין שתי השיטות. אבל ככול שהשיטה הראשונה גוברת על השנייה, כך גם היעילות. זה לא סתם ככה שההתנגדות הפלסטינית בחרה בדרך של החמאס. להיפך, ההתנגדות הפלסטינית של היום היא תוצאה של התייעלות הנמשכת עשרות בשנים.

    לעומת זאת, לרשותה של הביקורת מבחוץ, על החמאס מן הצד התומך בהתנגדות, עומדת השיטה הראשונה לבדה. זאת אומרת שלביקורת הזו אין משוב (Feedback) מתמשך שמעדכן מיידית על השינויים המתווספים בהתפתחויות הרב צדדיות. לכן, כשאתה אומר משאמרת ב-’קדמה’, כדאי לך לא להיות כל כך פשטני.

  34. מצונזר הגיב:

    הקמפיין האנטי-ציוני טרף ובלע את המאבק לשלום על קרבו וכרעיו, ולא הותיר אפילו בדל נוצה או שבב עצם למזכרת.

    כשהנגד מחליף את הבעד, מה שנשאר זו מלחמה.
    תגיד יפה שלום לשלום.

    הקמפיין האנטי-ציוני מזכיר ג’יפ מתחפר בבוץ. ככל שהוא מפעיל את המנוע חזק יותר, המנוע רועם יותר, והגלגלים מסתובבים מהר יותר, כך הוא שוקע עמוק יותר. אצל חלק מהחברים ברשת הגבולות בין אנטי-ציונות ואנטישמיות היטשטשו או נעלמו, והם סוחבים אחריהם לתהום את מי שמשלב אתם ידיים. הרשת האדומה כבר חומה-שחורה בקצה, כמו דם שיבש, והכתם מתפשט פנימה.

    בסרט הזה כבר היינו, כמובן, אבל אנשים לא לומדים מהנסיון. תמיד נדמה להם שהם יכולים להמציא את הגלגל מחדש. לנו זה לא יקרה. אנחנו בשליטה מלאה. כן כן.

  35. דרור בל"ד – לציפור בודד (2) הגיב:

    לצ.ב. – צר לי כי לא ירדתי לסוף דעתך.(סעיף 3) . לגבי השאר:

    1. חפש באמזון, יש שם תקציר וראשי פרקים.
    -4-2. אני הראשון להצטרף אליך לכל נסיון שתציע. יחד עם זאת, ולכך כיוונתי, רבים וטובים ניסו גם הם, ורבים וטובים כתבו על הסיבות מדוע נסיונות מעין אלו נכשלו בעבר. אינני בקי בענייני משטר, מהפכות ואוטופיות – ישנם נושאים המעניינים אותי יותר – כוונתי היתה לאמר – כמו בכל נושא אחר – כי כדאי ללמוד היטב את הנושא לפני שניגשים לעבודה. זו היתה ביקורתו בספרותית של עגנון לסופרי "התחייה העברית" שנהגו ללהג ולשלב פסוקים מהמקרא והתלמוד מבלי שהבינו ומבלי שידעו במה דברים אמורים. (זה נושא המעניין אותי, למשל).
    5. בל"ד אינה מפלגתי. אני תומך בה ועושה כמיטב יכולתי להפיץ את משנתה. איני יודע איך נבחרו מנהיגיהם לאחר בשארה, אך במציאות הפוליטית הם (זחאלקה וזועבי) המנהיגים הראויים ביותר להנהיג את המדינה, לדעתי.

  36. דרור בל"ד – לקורא אנגלי(2) הגיב:

    צר לי כי לא ירדתי לסוף דעתך. חלילה לי מלהאשים אותך בהכחשת נכבה כלשהי- מעשה ציונים. פסקה 2: לדעתי מה שאתה מתכוון אליו כונה ע"י סמי שלום שטרית "הטרגדיה של המזרחים". פסקה 3: הווידאו הקצר שבראש הדיון מתאר תהליכים פוליטיים-חברתיים. קצרה היריעה מלפרט כאן, אך הויכוח בקדמה, ענייני או לא, בוודאי אינו טעות (לא כל כך הבנתי למה אתה מתכוון באומרך כי הויכוח כולו טעות).

    ראה מאמרי מפתח (קרא בעיון את התגובות, חלקן "לא נחמדות") ב’קדמה’:
    1. "זה הטוקבקיסט משורר הדלות" – אורלי נוי
    2. "שני שירים של דודו אביטל – אורי זקהם"
    בפינה של מואיז בן הראש
    — קישור —
    3. "לא אחתום על עצומה למען ניב גורדון אלא אם יעלה עצמו באש" – סמי שלום שטרית

    באחת התגובות כתב מואיז כי הקריאה של אוהדי בית"ר "מוות לערבים" מכסה לדעתו על הקריאה ה"אסורה": "מוות לאשכנזים". זו הטרגדיה של המזרחים.

  37. ציפור בודד לקורא אנגלי חלק א’ הגיב:

    תודה על ההתיחסות.
    1.הכלי הדמוקרטי אננו ערך.הדמוקרטיה היא כלי (כמו המדינה למשל) ואין טעם להפוך את הפטיש לפעטיש.כך שאנני מנטרל שום ערכים רבים לטובת ערך יחיד,אלא עוסק בשדרוג הכלי,הלכה למעשה.
    2.היכן ראית אותי אומר ששדרוג הדמוקרטיה אמור להביא לריפוין של כל תחלואי האדם וחברתו? טענתי רק שבעקבות הפיכתו של כלי שאינו מתפקד לערך,מתרחשות התופעות השליליות ("ערכיות מיסודן" לטעמך-שהרי אם טמטום הינו ערך כל הבעיות הנובעות ממנו הן ערכיות) במרחב התמרון הפוליטי.כלומר ההתארגנות האנושית כושלת לששון ליבם של שליטי היחיד ולמגינת לב ההמונים.
    3.ההיתממות הזו כאילו שההמונים ג"כ יוצאים נשכרים….נו באמת,על "כלוב הזהב" כבר שמעת.גם הכלבים של היום מפותחים בהרבה מפעם ומקבלים אפילו דוגלי,גם הפרות מקבלות זריקות הורמונים ולתרנגולות יש ונטילטור.אז זה אומר שהם פחות קשורים,פחות נחלבים או פחות שחוטים.וגם אם מספר ה"מבסוטים" כלשונך עולה,ראית באיזה יחס עלה מספר האומללים?…ובכלל מי מדבר על זה? מדובר כאן על התיעלות,על שכלול היכולות שלנו להתארגן בעזרת בחירת נציגות הנאותה ולהגיע למצב בו נוכל לממש את הפוטנציאל שלנו,בלי לשגות בחלומות או גרוע מכך בויכוחי סרק ויללות על מר גורלנו.

  38. לקורא אנגלי-חלק ב’ הגיב:

    4.אף אחד לא יתקע לכף ידך דבר.ראשית משום שכל חברי הפרלמנט,עם השרים וראשי ממשלתם,על מוסדותיהם,עמדותיהם,יחוסם ודאווינם יעלמו כלא היו.אין כאן מלחמה בין טוב לרע (שזו ללמעשה מלחמה בין רע מאד לגרוע ביותר),יש כאן הדברה טוטלית של שליטי היחיד על התארגנותם הנפשעת.ביטול מוחלט שנעשה ללא מלחמה או מאבק.כמו שאור היום מכסה על הלילה שעבר,משהו שמתרחש במקביל ואשר עוקר את תשומת הלב מהסיוט המתמשך.יקיצה.
    5.כמו כן,לא הבנת אותי נכון-השינוי איננו "כמותי","טכני",או משהו אחר.השינוי כאן בסיסי לחלוטין.היתכן ולא הייתי ברור מספיק? אז אחזור שוב למענך:
    א.שלושים איש (לא יותר ורצוי גם לא פחות) בוחרים שלושה נציגים: מחוקק,מבצע ושופט.בשלוש בחירות פנימיות נפרדות.
    ב.שלושת הנציגים הללו מצטרפים לעוד תשע נציגויות כאלה ומקימים את קבוצת "שרי העשרות"-שוב שלושים איש ושוב שלוש בחירות פנימיות לבחירת נציגותם:מחוקק,מבצע ושופט.
    ג.שלושת אלה מצטרפים לעוד תשע נציגויות כאלה ומקימים את קבוצת "שרי המאות-שוב שלושים איש ושוב שלוש בחירות פנימיות לבחירת נציגותם.
    ….כך הלאה והלאה-אלפים,עשרות אלפים… מיליונים וכו’-לא יותר מעשרה סבבים.זהו,זה!

  39. לקורא אנגלי מצפור בודד-סיום הגיב:

    כל שאר החוקות ההפנימיות של הקבוצות,דרכי הפעולה,סגנונות ההתארגנות (בתוך הקבוצות) יקבעו ע"י האנשים עצמם ולא ע"י מורמים מעם,מחוקקי חוקת עמים,אינטליגנטים גדולים ובעלי שכנוע פנימי עצום בדבר יכולתם הטרומית לשלוט ולהנהיג אנשים אחרים כנהוג הבולדוזר בערימות עפר.המלך הוא ערום,משמע עד שלא ילבש משהו,אין טעם לדבר על התאמת צבעים,נכון?
    לסיום רק אומר,שכל דברי בקשר לשידרוגה של הדמוקרטיה,אינם בקשר לאיזו הצעה או חזון נשגב הבוער בעצמותי,אותו אני רוצה להנחיל לחברי.אלא רק סוג של נימוק במערכת הויכוחים האין סופית.כולם מקטרים ומקטרות,לכולם יש מה להגיד ולהציע,אך שום דבר לא יצלח באמת,משום שאין התארגנות אמיתית ואין יצוג אמת לטובת החברה.אין נטרול כוחנות,תחמנות ,ניצול,השפלה ודיכוי.המערכת בנויה ע"מ לשחק לידיהם של בעלי ההון והכוח הפוליטי.כלומר במקום לדאוג לכך שההמון יתארגן למען עצמו,רותמים אותו (בעזרת "הדמוקרטיה" המעוותת ובעזרת אסופת אספסת אין סופית של מלל "ערכי") כבהמה לאפסרה,ע"מ שישרת בודדים,נעלים,נבחרים ומורמים מעם אבוי לביזיון.טענתי היא שכל מי שאינו רואה זאת ואינו מבין שהכשל מתחיל מבסיסה של הדמוקרטיה,הוא משתף פעולה ציניקן וחסר מוסר,ששרביט השליט היחיד מצוי אף בציקלונו-קלונו או סתם סומא סתום במקרה הטוב.

  40. דניאל קלטי (2) הגיב:

    היודע אתה, יא-אורי – לשיטה זו שאתה דוגל בה, ניתן גם לבוא ולומר, שכל הנאבק בכיבוש, עושה זאת אך ורק, על-מנת שיוכל להמשיך לזהם הסביבה ו/או לנצל עובדים חופשי-חופשי ועל-מנת שלא יפריעו לו בכך, הוא תומך במאבק בכיבוש ובהשתקת כל הקולות האחרים! כעת, ברור לי, שאתה ושאר הכותבים באתר, אינם כאלה בשום-פנים-ואופן, כי חד"ש תמיד היתה מפלגה, של מספר דגלים וזה היה מאז ומתמיד יתרונה, על-פני מפלגות מעפנות, דוגמת מר"צ, שהתעסקה – לכל היותר – בשניים.
    (ואגב, בנגע למר"צ: היא כבר מזמן, איננה לא מפלגת-שלום, לא מפלגת זכויות-אדם, לא מפלגת-סביבה….לא מפלגת שום-דבר; היא, אך ורק מפלגה שהיתה. פעם)

    על כולנו, יא-אורי, לפעול יחד. חלק ישקיעו, זמנם ומרצם, במאבק למען השלום, חלק למען הסביבה, חלק למען החברה, חלק למען זכויות-אדם, חלק למניעת התעללות בבעלי-חיים – ועוד ועוד וכמובן: טובי-הפעילים, טובי-האנשים, הם אלה, הנאבקים בו-זמנית, במספר חזיתות שונות: יום אחד, משתתפים בהפגנה, למען זכויות-העמלים, ביטול מושג הרכוש והלאמה, במשנהו מחתימים, למען השלום עם כלל באי-עולם ובין לבין, גם מוצאים קצת זמן, לעמוד במשמרת, מול מעבדת-ניסויים…
    אלה הגדולים מכולם.
    (ואגב: אנשים אוהבים להגיד, "אין לי זמן". שטויות. זמן פנוי יש תמיד, השאלה היא רק, מה בוחרים לעשות בו: לפעול למען הכלל – או לבלות, למען עצמם. וזה הכל….אם-כי, לדעתי: גם הפגנה היא בילוי… בסבבה גמורה!)

  41. וינסטון סמית הגיב:

    גילוי נאות- אני אדם מהסוג הדמוני- מתנחל.

    לפני כשנה קראתי באתר זה את מאמריו של אנדרה דרזנין, והוא יצר אצלי שינוי תודעתי.

    עד אז הפחד הגדול שלי היה שהערבים סוף סוף יסכימו לקבל מדינה, בתמורה לחתימה על הסכם שלום. לא הבנתי מדוע הם ממשיכים לסרב. הרי זו בדיוק תוכנית השלבים שלהם, קבלת ההר המרכזי של מדינת ישראל, משם יכולים לאיים קיומית על המדינה, ובעיקר לפגוע עוד במורל הנמוך של היהודים. ההרגשה שגם נמל התעופה נמצא תחת איום האויב, ישכנע רבים מתושבי תל אביב לממש כבר עכשיו את הדרכון הזר שלהם.

    באמת לא הצלחתי להבין מדוע הם מסרבים לקבל לידיהם מדינה תמורת מילים, בהזדמנויות הרבות שהיו להם. דרזנין הבהיר לי את הנקודה. אף מנהיג ערבי לעולם לא יוציא מפיו את המילים "סוף הסכסוך". הוא לעולם לא יוותר על זכות שיבה מלאה, ולעולם לא יכיר במדינה יהודית. במאה האחרונה הסכסוך הערבי-יהודי בארץ ישראל הפך להיות אחד מעקרונות הקדושים גם של האסלאם וגם של העולם הערבי-חילוני. שום מנהיג ערבי לא יכול לבגוד באמונות של אומה שלמה.

    כשהוא פרסם את המאמר, קם קול זעקה מחסידי אוסלו, שטענו (בצדק) שדבריו מחלישים את מחנה השמאל, כי את הפתרון שהוא מציע (זכות שיבה מלאה) אין הרבה יהודים שיקבלו. לדעתי הוא הוכיח בתגובה את טענתו באופן ברור.

    שמחתי כשקראתי את דברי אורי אבנרי כאן. הזעקה שלו מוכיחה שאכן לא נשארו הרבה אנשים שעוד מאמינים בשלום.

    מסיבות אלו אני רגוע שאני שומע את ביבי מדבר על הסכם סופי לסיום הסיכסוך והכרה במדינה יהודית. אני יודע שהערבים לעולם לא יסכימו לכך. הדאגה שלי היא שהוא ישנה כיוון ויסכים להסכם ביניים. זו מסתמנת כמגמה החדשה של השמאל, קודם להקים מדינה ואח"כ לדבר על השאר.

    כל טוב.

  42. לוינסטון סמית מציפור בודד הגיב:

    נו באמת…הצלחת להפוך את הקערה על פיה.נתחיל מהסוף.שמאלני אמיתי ולא מתחזה,כמו חבריך מ"קדימה" למשל,יודע טוב מאד שהדבר הראשון שצריך לטפל בו הוא,נושא הפליטים.כלומר הצעקה שקמה ב"מחנה השמאל",לא באמת קמה.
    וביחס ל"מדינה תמורת מלים",אתה אמרת את זה…כלומר אפשר לראות זאת גם הפוך.מדינה פלסטינית מסורסת,מפוצלת,חלקית ומעוקרתו,בלי פתרון לבעית הפליטים (כלומר מהמושג מדינה נשארה רק המילה),תמורת הבטחה מעשית בחוזה כתוב וחתום,לשבת בשקט ולא לצייץ (משמע לתת למדינה הציונית המורחבת להתפתח).שאם לא כן גם המעט שהתקבל ילקח מידית…את זה להבדיל,אני אומר.
    וזה הענין שאתם רגועים (ואולי אף נהנהים) על פיתחו של הר געש העתיד להתפרץ ואנחנו לא.

  43. ראינה לדרור בלד הגיב:

    אני רואה פה ושם תגובות שלך, אך חסרה לי משנה סדורה שלך עם כל הפירוט התיאורטי.אשמח אם תוכל לפרט את עקרונותיך. אם זה יוצא ארוך לתגובה אחת, אפשר לפצל גם לכמה הודעות.

  44. דניאל קלטי (1) הגיב:

    אורי,
    (תגובה זו נכתבת ביום ג’, ה-9 בפברואר 2010 ותישלח לאתר, בפעם הבאה בה אגלוש ברשת…)
    מצד אחד, אני מסכים איתך לחלוטין – ומצד אחר, אני חלוק עליך לחלוטין!!

    נתחיל במחלוקת (על-מנת לסיים בהסכמה וכך להותיר טעם טוב בפה).

    כידוע לכל מי, שקרא את תגובותיי כאן ואת מאמריי במקומות אחרים, מאז ומתמיד גרסתי, שכל המאבקים חשובים ושאסור, באיסור חמור ביותר, לפצל ביניהם – שלא לדבר על להגיד "זה פחות חשוב, עזוב את זה, בוא תפעל איתי למען המטרה החשובה בעיניי במקום".
    וזאת ממספר סיבות.

    האחת, כי באמת הכל בוער כרגע!! מה, האם העניין הסביבתי, יכול לשיטתך להמתין, עד שנסיים עם הכיבוש? מה, פשוט נשים אותו בצד, על "הולד", נמשיך להרוס ולעקור ולשרוף ולכרות ולטנף ולזהם אוויר, ים ויבשה ולהכחיד אינספור מינים ביולוגיים אחרים, רק כי – "שקט! יש כיבוש"?
    או אולי, נשים את המאבק החברתי במקפיא, כי מה זה כבר חשוב, ששוטפי-כלים מנוצלים בבקושי מחצית משכר-המינימום ובלי שום זכויות כי – "שקט! יש כיבוש"?
    או שמא, נשלים עם יזמות פשיסטיות טוטאליטאריות חשוכות, כגון חוק נתוני-תקשורת (עבר; חייב להיות מבוטל בבג"ץ), חוק המאגר הביומטרי (אותו כנ"ל), היזמות המחרידות, לצנזורה על האינטרנט (ושיהיה ברור: כל מי, שמסכים היום לצנזורה, על אתרי פורנו קיצוניים במיוחד – יקבל אותה מחר במשולשת, כשכל אתרי השמאל הישראלי כולם, ייסגרו – בתירוץ של "war on terror", יעני – וכל מפעיליהם, יישלחו למאסר… כי זה טיבה, של כל צנזורה: היום מצנזרים אותו, מחר אותי – ומחרתיים גם אותך!!), אוטוטו: התקנת שבב באנשים (כן, כן!!) ועוד ועוד זוועות דיסטופיות נוראות, מן הרומן המחריד שאתה עצמך הזכרת, רק כי – "שקט! יש כיבוש"?
    ועוד לבוא ולהגדיר, את המאבק נגד התעללות בבעלי-חיים, בתור "עיר מקלט, תחליף רוחני ליברלי, על-מנת לברוח מן המאבק העיקרי"?!? אתה קורא מה שאתה כותב?

  45. דניאל קלטי (3) הגיב:

    כעת, להסכמתי המלאה איתך: כן, כבר מזמן הבחנתי ב(ונגעלתי מ)רתיעת כל אותם לא-ממש-שמאלנים (קרי: הימין המתון, הליברלי, של מר"צ, "שלום עכשיו" וכיו"ב, המכונה – בטעות!! – בכינוי האוקסימורוני "שמאל ציוני", משל היה, שילוב כזה, אפשרי בכלל…) ממושג השלום. מרעיון השלום.
    אצל כולם, כבר מזמן התחלף מושג זה, ברעיון "אנחנו שם הם כאן!" על-מנת לשמור, על מדינתם האירופית, בתורת "וילה לבנה טהורה", בג’ונגל ה"שחור", של עמי-ערב.
    תמיכתם המלאה, בהסכמי אוסלו – שכל מטרתם, כמובן, היתה: דרישה מן הפלשתינים, להסתפק בבופוצוואנה קנטונאלית זעירה – משתלבת כאן השתלב היטב.
    ועל השתלבות במרחב – חלילה לדבר!! כי תרבות היא, כידוע, רק תרבות-אשכנז הנעלה… ואפסיק כאן, בטרם אשמע, ר"ל, כחברנו מפעם, מיסייה מוני יקים.;-))

    ובנגע לדברי גדעון לוי: תלוי, כיצד מגדירין אנו "יהודי". לדעתי, היהודים האמיתיים הם אך ורק אנו, אנשי-המוסר הקומוניסטיים האמיתיים והאמיצים, ההולכים בעקבות גדולי-הנביאים; בעוד כל הציונים למיניהם, אינם אלא יורשיהם, של כל אותם טיפוסים חסרי-תרבות, שזעקו לו לעמוס "חוזה לך ברח! ברח, כלך ולך לך מכאן!"

  46. לקורא אנגלי מציפור בודד-חלק א’ הגיב:

    תודה על ההתיחסות.
    1.הכלי הדמוקרטי אננו ערך.הדמוקרטיה היא כלי (כמו המדינה למשל) ואין טעם להפוך את הפטיש לפעטיש.כך שאנני מנטרל שום ערכים רבים לטובת ערך יחיד,אלא עוסק בשדרוג הכלי,הלכה למעשה.
    2.היכן ראית אותי אומר ששדרוג הדמוקרטיה אמור להביא לריפוין של כל תחלואי האדם וחברתו? טענתי רק שבעקבות הפיכתו של כלי שאינו מתפקד לערך,מתרחשות התופעות השליליות ("ערכיות מיסודן" לטעמך-שהרי אם טמטום הינו ערך כל הבעיות הנובעות ממנו הן ערכיות) במרחב התמרון הפוליטי.כלומר ההתארגנות האנושית כושלת לששון ליבם של שליטי היחיד ולמגינת לב ההמונים.
    3.ההיתממות הזו כאילו שההמונים ג"כ יוצאים נשכרים….נו באמת,על "כלוב הזהב" כבר שמעת.גם הכלבים של היום מפותחים בהרבה מפעם ומקבלים אפילו דוגלי,גם הפרות מקבלות זריקות הורמונים ולתרנגולות יש ונטילטור.אז זה אומר שהם פחות קשורים,פחות נחלבים או פחות שחוטים.וגם אם מספר ה"מבסוטים" כלשונך עולה,ראית באיזה יחס עלה מספר האומללים?…ובכלל מי מדבר על זה? מדובר כאן על התיעלות,על שכלול היכולות שלנו להתארגן בעזרת בחירת נציגות הנאותה ולהגיע למצב בו נוכל לממש את הפוטנציאל שלנו,בלי לשגות בחלומות או גרוע מכך בויכוחי סרק ויללות על מר גורלנו.

  47. הבזק הגיב:

    השתול המכנה עצמו "ראינה" ומזדהה כערבייה מוסלמית פונדמנטליסטית חזר העירה, כי הוא מקווה שכבר שכחו שיום אחד הוא נחשף כאן, הכחיש ונעלם.
    מאנג’לו הגאון הוא הצליח לסחוט פעם אישור לכך שהוא מתנגד למצור בעזה כי זה מפריע לפלסטינים לייצר קסאמים (אם כי לא ברור שהוא הבין שזה מה שהוא אמר).
    דרור, אני מתחנן, אל תענה "לה".

  48. קורא לציפור הגיב:

    שדרוג הדמוקרטיה הוא אכן הדבר המתבקש בדחיפות לדעתי. היכן שאני חלוק עליך זה בשינוי הנחוץ. עדיין אינני מבין כיצד אופן הבחירה אותו אתה מציע הוא זה שיביא את השדרוג הרצוי. יש בזה משהו אבל לטעמי הבעיה היא אחרת והיא מימד הזמן והפיקוח על השלטון.

    חייב להיות מנגנון שמוודא (נגיד אחת לחודש) שהשלטון אינו סוטה. רמת השקיפות של השלטון חייבת להשתפר. החלטות סודיות בחדרי חדרים ללא שום יכולת השפעת הציבור היא בעיה. כיצד שיטתך מטפלת בבעיות אלה?

    קח לדוגמה את הונאת הציבור הבריטי על ידי המפלצת בלייר ומלחמתו עם בוש בעירק. אני מעוניין בשיטה דמוקרטית שתחתה דבר כזה היה בלתי אפשרי מן ההתחלה!

    עוד דוגמה: היום נהרגים מדי יום באפגניסטן חיילים בריטים והעם (הבריטי) אינו מבין מה הם עושים שם! זו קטסטרופה הזועקת לשמיים!

    ציפור אני אתך במאה אחוז אבל העולם שלנו חולה, חולה מאד. לאן אנו צועדים? תגיד לי אתה? לאימפריה האמריקאית הפתרונים.

  49. קורא מצ’ועמם לציפור הגיב:

    קדימה מתחזים לשמאלנים??????

    היחידים שמתייחסים לקדימה כאל שמאל זה הימין הקיצוני.
    את קדימה הקים אריאל שרון, בעיקר מחברי ליכוד, ומהניצים של העבודה. אף לא אחד מחברי הרשימה הזו רואה בתואר "שמאלני" תואר של כבוד, לכן לא היה עולה בדעתו להתחזות לכזה.

    חוץ מזה, שאפו על מה שאתה, דרור בלאט, אנג’לו, ה"אנגלי", והעמום הצלחתם לעשות לדיון. כמויות כאלו של ג’יבריש – לא פלא שהצנזור איבד הכרה…

  50. קורא אנגלי לדרור בל"ד הגיב:

    תודה על ההפניה אני בהחלט אקרא שם.
    רק שאלה קטנה לי: נניח שדור המייסדים לא היה אשכנזי ברובו. נניח שבכלל היו מעט מאד אשכנזים ושבן-גוריון היה מופז והאוכלוסיה היתה מזרחית ברוב מוחץ. האם לא יתכן שהציונות היתה מגיעה לאותו המקום ממש בו אנו כעת?
    אני פשוט חושב שהזוהמה הפוליטית עובדת הן על כולם – על האשכנזי ועל המזרחי ללא תלות במוצאם. לדעתי המתח הבין עדתי אינו קשור לבעיה המדינית ולברבריות הכללית שבעיה זו משרה בציבור זו כוונתי באמרי שהוויכוח שם הוא טעות. מתח בין עדתי קדם לקום המדינה.

הגיבו לאביחי

אורך תגובה מקסימלי: 1000 תווים

הרשמה לעדכונים בדוא"ל

Subscribe via Email

מומלצים