הגדה השמאלית

במה ביקורתית לחברה ותרבות


מאת: ב-5 במאי, 2010 23 תגובות

כבר למעלה מעשור שגוש השמאל נמצא בבעיה. התהליך מתרחש מאז זנחו תנועותיו את האג’נדה הכלכלית הסוציאל- מרקסיסטית כערך עליון ועברו לתפיסות פוליטיות -ביטחוניות כסממן שמאלי מובהק. ובמדינה שבה הדיון הפוליטי מוסט  דרך קבע מבעיות בוערות ומהותיות כדוגמת מצב הרווחה בארץ, הביטחון האישי, מינהל ציבורי מקרטע ועוד, ועובר לזירה ביטחונית, השיח הכלכלי-ערכי נדחק לשוליים והשמאל – בעקבותיו.



לאזרח הישראלי השואב את ידיעותיו מהתקשורת המגויסת היה זה עשור שאופיין בעיקר בהקצנה ביטחונית. מול הפלסטינים הלאומיים באינתיפאדת אל-אקצא, המשך במלחמה עם השיעים בלבנון וכלה בנדכאים העזתים. מצפון עד דרום – טילים, ובלבו של אותו אזרח ישראלי שעתיד להצביע בבחירות עולה שאלה אחת, מי ישמור עלי?

ממערכת בחירות אחת לשנייה כוחו של גוש השמאל מתאייד. זאת תוך ביצוע אינספור משגים פנימיים וביניהם המלכת גנרל  עתיר ממון לראשות המחנה הפסבדו-פועלי, מאבקים תוך-מפלגתיים ושיריונים פוליטיים שבינם לבין דמוקרטיה אין ממש. כל זאת, על רקע מסע הדמוניזציה המתמשך של אנשי ציבור, פוליטיקאים וסיקור תקשורתי המקדש ביטחוניזם ומציג את אנשי השמאל כגייס חמישי בתחומי המדינה.


מתוך ההריסות, עולה יוזמה חדשה של  שמואל הספרי ואלדד יניב המבקשת להשיב עטרה ליושנה, או לפחות את השמאל לקדמת הבמה. אותה עמדה אף נוסחה לספרון דק וצעקני שבו הם עושים קצת מכל דבר: משכתבים היסטוריה, כועסים על הקפיטליזם, מכניסים למתנחלים, ומתפלפלים אודות הדרך ”הנכונה" להחזיר את הגלגל הפוליטי במדינה למצבו הטבעי שישלוט בכיפה הגוש הליברלי. אך בעצם, איזה אור חדש יכולים לשפוך השניים על קיום השמאל השברירי?


רבות כבר נכתב אודות המניפסט ונטחן לעייפה. הספרון עורר זעקת חמס בעיקר במחנה המתנחלי-דתי עקב אי דיוקים מהותיים. גם "צומת ספרים" נכנסה לקלחת, וכל הארץ צהלה ושמחה. דווקא אותו נושא המעורר פוליטית את אזרחי ישראל ומכריע מערכות בחירות – הסכסוך עם הפלסטינים – שקיבל אינטרפטציה מעוותת מבית מדרשם של יניב-הספרי, לא תוקשר ולא דובר.


לפי הספרי ויניב (סעיף "הנכבה" במניפסט), ההיסטוריה שאנחנו מכירים בדבר גירוש ערביי פלשתינה במלחמת 1948 איננה אלא המצאה שקרית ומגמתית שנועדה להשחיר את פנינו בעולם ולגרום לנו לנקיפות מצפון כבר מעל 60 שנה. המניפסט מפליא בלשונו הציוריות הקובעת, כי "כנראה לא הייתה תוכנית מסודרת לגירוש ערביי ישראל. ערבי שהתעקש ולא ברח – נשאר כאן עד היום. למשל, הערבים בעכו בחיפה ובגליל". ובהמשך: "כי ככה זה במלחמה, יש זוועות, טעויות, עוולות, הרוגים ומגורשים". אתם מבינים? ערבי שנמצא היום במחנה פליטים ללא תשתיות של מים, ביוב ומזון, הוא פשוט ערבי שלא התעקש מספיק, שיתבייש לו. אפשר לקרוא למי שבוחר את ההשקפה הסוציו-היסטורית שלו באופן כזה כמטעה, במקרה הטוב, וכתועמלן מסוכן, במקרה הרע. להתייחס ל"נכבה", אירוע מכונן של עם הנמצא במאבק להשגת לאומיות, כשקר או כקריאה שגויה של המפה היא פשוט רשעות. שימו לב איך אנחנו מתייחסים למי שמנסה למזער את ה"נכבה" שלנו – השואה. בהמשך המניפסט, הם מתנצלים על מה שאירע במלחמה; התנצלות צינית המזכירה את ההערה שקיבל החודש מפקד חטיבת השומרון על רצח ארבעה פלסטינים בחודש הקודם.


המנשר האידיאולוגי ממשיך בטיפול המדוקדק בנרטיב הפלסטיני, בכיעור מתנשא וחזירי (סעיף ערפאת). זה הזמן לשחוט עוד פרה קדושה ועל הלהב מונח לאחר כבוד, אותו מנהיג מיתולוגי. לשונם העשירה של השניים חובטת במנהיג ההיסטורי של הלאומיות הפלסטינית בשלל מליצות: “רמאי נקלה, ליצן מגוחך, רוצח מתועב, טרול ציני וגרוטסקי". מה תאמרו אם אבו מאזן יעגן באמנת הפת"ח סעיף שבו יוכרז בן גוריון כפושע מלחמה שצריך היה להישפט בהאג עקב רצח עם שביצע בפלסטינים? מאז ומעולם היתה הטענה העיקרית כלפי מדינת ישראל שהיא פטרנליסטית, מתנשאת, רואה בפלסטינים ילידים אומללים שכשפסקה המוזיקה לא נשאר להם היכן לשבת. בדרכו העקלקלה מקעקע השמאל הלאומי את הגישה הזו כאידיאולוגיה ברורה ופטלית שממנה לא תצמח קירבה או הדדיות אלא כדלק לשנאה היוקדת שכבר עתה חשים הפלסטינים כלפינו. עתה ברור שאם ייבחר השמאל (לכאורה) הלובש צורה לאומנית-דורסנית ומשתמש בצדקנות היסטורית כדי לשלהב את ההמון, משא ומתן לא יהיה אופציה.


אחרי שביטלו את תרבותם ההיסטורית של המתיישבים הפלסטינים ודרכו בבוטות על מנהיגם בקודש, הדוקטרינה המנומקת אף מספקת תשובה לשאלה, “עם מי יש להגיע להסכם?” לשיטתם, מאז ומעולם הקהילה הבינלאומית התערבה באזורנו ואף סייעה לנו להקים את המדינה הציונית. סיוע נוסף מן הקהילה הבינלאומית הגיע ב1967 (החלטה 242) ומאוחר יותר ב1973 (החלטה 338). מכל ההחלטות האלו התעלמו ישראל והעולם מהפלסטינים.


על פי המניפסט, ההסכמה על יציאה מהשטחים צריכה להתבצע בסיכום רק מול הקהילה הבינלאומית תוך כדי התעלמות מהפלסטינים. יש בכך אמירה על כך שמשא ומתן דינו להיכשל. הרי כולנו בוגרי היציאה (לכאורה) מעזה היודעים שאם אין גורם מאורגן בשטח, שרווחת העם חשובה לו ושיכול לנהל את המרחב הציבורי לטובת הציבור, צפויות בעיות. מה נעשה אז? נחזור לסגר על השטחים? נהרוג, ולא ברכות, את הגדה, כפי שאנחנו מבצעים זאת ברצועה? הזיה מעוותת זו שדינה המשך המדיניות הישראלית, ובה הפלסטינים לא לוקחים חלק במשוואה, תהווה גושפנקא רשמית לגישה הגזענית והמקוממת של אלו המבקשים לקרוא לעצמם – שמאל. האם ניתן לחשוב בצורה הגיונית על הסדר מבלי להתחשב בגורם שעמו הסכסוך מתנהל?


בפאזל הפשטני ניתן כעת להבין מדוע היה חשוב לשניים לשבור את הכלים בהתייחסותם לערכים המקודשים לפלסטינים. אם ממילא הם אינם פרטנר להסכם אלא רק גורם שיש להיפרד ממנו מבלי להתייחס אליו, לפחות נשחרר מעט קיטור. שמאל כבר אמרנו?


בשבת הקרובה יפגין השמאל הלאומי בכיכר ציון בירושלים. הכיכר היוותה בשנות התשעים כר פורה להפגנות ההסתה הבזויות בהן הוצג ראש הממשלה דאז יצחק רבין כקצין אס.אס, וכתובות בגנותו כ"רב מרצחים" התנוססו בענק. מיקום ההפגנה מהווה התרסה מעניינת וחשובה באמירתה הדמוקרטית: תנועת שמאל מפגינה בולטות במה שנחשב מעוז הימין. אך כאשר קוראים את המצע האידיאולוגי שיונח לפתחו של האירוע נבין שמדובר בכסות ותו לא. בגישתם לפתרון הסכסוך עם הפלסטינים מאמץ אותו מחנה יוני את הזלזול והציניות שהפגין הימין לאורך כל השנים גם בהפגנות בכיכר ציון. הבשורה השמאלנית החדשה מבטלת את הפלסטינים כצד בסכסוך ורואה בהם גרורה המעיקה עלינו עד שנשיל אותה בעזרת חברינו מן הניכר.


שמאל הוא סובלנות, הכרה באחר, סולידריות לאדם באשר הוא אדם ללא קשר אתני או לאומי. הוא מקדש שיח בין נצים


המושתת על רצון הדדי להגיע לפשרה המוסכמת על כל הצדדים. הוא מכיר בשאיפות ורצונות של האחר ורואה בהן שוות בחשיבותן לרצונותיו. הוא מכבד את ההיסטוריה, הפולקלור והמורשת הדתית של כל אדם ובלבד שיכבד גם אותו. את כל אלו לא תמצאו בגישת השמאל הלאומי ובכך הוא מגחיך את שמו לדעת. אין לראות ביוזמה זו הארה רעיונית או שמא התפקחות נוכח המתרחש, אלא גחמה פרטית המאמצת גישות שמרניות ורטוריקה מתלהמת כדי ליצור תהודה. הציבור השפוי בישראל מביע לאורך השנים כמיהה למנהיג או לתנועה שיחשבו מחוץ למסגרת ומעבר לשיקולים פוליטיים צרים ויביאו לפתרון הסכסוך. בתמורה לאותו רצון קולקטיבי מציעים מחברי מניפסט השמאל הלאומי את יצירתם המתוחכמת שמנסה להערים על העם שגם ייתן לו, בכסילותו, את המנדט.

תגובות
נושאים: מאמרים

23 תגובות

  1. בהמות הגיב:

    אני ממש לא מחסידי הספרון הגס והירוד שנקרא משום מה "השמאל הלאומי", אבל הכתבה שלך לצערי לא טובה בהרבה.

    אין שום קשר בין משא ומתן לבין קבלת הנרטיב הפלסטיני. וממש לא מעניין אותי שהם "נמצאים במאבק נגד כיבוש" – לא בהקשר הזה. אני אומר את האמת שלי בלי חשש וללא כחל ושרק. אצהיר על היותי ציוני – וכך, עם המטען שלי, אבוא לדבר עם הפלסטיני בראש מורם. באותה מידה, לא אתלונן ולא אעלב אם יביאו אלי את הנרטיב שלהם. אנחנו צריכים להגיע להסכם כשני עמים מורמי ראש – התנצלות והתפרסות לא תביא אותנו לשום מקום.

    וכן, אני דוחה מכל וכל את הגישה של השמאל החדש לפיה "אין שוויון בין הקורבן לתוקפן". מצטער מאד. אני מדבר עם אחרים מגישה של שוויון, ומצפה שיתייחסו אלי כשווה. זהו.

  2. נתן. הגיב:

    אתמול( יום רביעי5 למאי) הוקרן בטלויזיה בערוץ 1 בתוכנית "מבט שני" כתבה על המפלגה הקומניסטית.

    בין השאר רואינה סמירה חורי ערבייה מותיקות הקומוניסטים בארץ אשר דיברה על 48 ואמרה משהו מדהים על כך שכוחות ההצלה הערביים שהגיעו לארץ קראו לרבים מתושבי הכפרים לעזוב את כפרייהם במהלך הקרבות והבטיחו להם שיוכלו לחזור תוך שבועיים. על פי דברייה כפרים רבים ננטשו בצורה הזאת.

    אכן קשה להאמין – מסתבר שמה שלמדנו בבית-ספר
    במסגרת "התעמולה הציונית" ובניגוד גמור למה שמטיפים לנו השכם ןוהערב האנטי-ציונים -אכן היה נכון – הערבים ברחו בעצת אחיהם.

    ואידך זיל גמור.

  3. לנתן הגיב:

    אז אם אני מבין,
    לשיטתך, אם סוריה פולשת לעיר מגוריך, צה"ל מודיע לך כי מוטב שלזמן הקרבות תנטוש את ביתך ותוכל לחזור אליו כשהכל יגמר, ואז סוריה מנצחת במלחמה והבית שלך נשאר בריבונות סורית לא חוקית, האם אז אין לך זכות לדרוש לחזור לגור בביתך?

  4. ל-"לנתן" הגיב:

    כל עוד השטח לא נכבש בחזרה ולא הוחזר כחלק מהסכם שלום, אני לא מצפה מסוריה שתתן לי, האויב המוצהר שלה, לשוב לביתי. בוודאי לא במצב התיאורטי (לחלוטין) שבו סוריה היא מדינה קטנה והחזרת אוכלוסיית העם המפסיד לביתם תהפוך אותם למיעוט בארצם…

  5. ואידך זיל גמור הגיב:

    1. עדיף שתקרא את בני מוריס – היסטוריון רציני (ימני) שקבע שאין כל בסיס לטענה שהבריחה ההמונית או הגירוש ההמוני של הערבים כ-1948 נבע כתוצאה מקריאה להם וכו’ למרות מה "שאפילו סמירה חורי אמרה…"
    2. האחריות לנכבה מוטלת על מדינת ישראל הציונית לא רק עקב הטיהור האתני המונח ביסודותיה אלא גם על האישור הסופי שניתן לו בכך שלא ניתן לבורחים-מגורשים לשוכ למושבותיהם שנהרסו מיד.
    כ-5000 פליטים, נשים ילדים וגברים נרצחו באשמת "הסתננות" כלומר בנסיונותים לשוב למולדתם.

  6. נעמה שילה הגיב:

    כשמדובר ב"אני מאמין" של מפלגה המבקשת לגייס תומכים רבים ככל האפשר, אין מקום לאמירות הנוגעות לפרסונה מסויימת ולמשל ערפאת או אירוע ספציפי (נכבה), שהרי הן יתפסו כהתבצרויות אידיאולוגיות ובצדק. למה בוער לתנועה שמבקשת לייצג את מדינת ישראל לקבוע אם הנכבה הייתה או לא ומה דעתו על עראפת?

    אם המטרה עודנה יצירת דיאלוג וסיום הסכסוך צריך לסיר את שלשלאות העבר הללו מאחורינו ולהיות פרגמטיים, ביטול מאורעות או הבעת דיעה ניצית לגבי מנהיגם לא יעודד אותם כלל לבוא איתנו במשא ומתן, ותעיד על בורות עצומה וילדותית מצידנו.

    גם אם אני בטוחה שגירוש לא היה, ושערפאת היה רחוקמלהיות זקן חביב – זה לא רלוונטי.

    חשוב מה שיקדם את הפתרון וזו הידברות נקיה מדעות קדומות וסטריאטיפיות

  7. לוני הגיב:

    כעת הכל ברור.
    "זניחת המרקסיזם" היא שהביאה למצבו העגום של השמאל בארץ.
    אמנם מצבו של השמאל הסוציאליסטי העמוק (לא ס"ד) בעולם גם בקרשים, מחוץ כמובן לאיזה דיקטטור פה ושם שנתלה בו לצורך פוזת האנטי-אימפריאליסט, אבל זה לא רלוונטי.
    יוחזרו הפוליטבירו ודיקטטורת הפרולטריון ומייד !

  8. חוני לרועי הגיב:

    חובב בורקות לא-יקר,
    אכן – מניפסט השמאל הלאומי לא איי-איי-איי. בעיקר הקטעים הנבזיים המתייחסים למשתמטים.
    מצד שני – אתה איבדת מזמן כל זכות להטיף מוסר למישהו לאחר מאמרך הסקסיסטי המתועב בזכות דיכוי הנשים (רק בתנאי שהוא מתבצע ע"י מוסלמים, כמובן).
    ה"השמאל הלאומי" לפחות מנסה, מתוך גישה פטריוטית (וזה רע כל כך?), לסיים את הכיבוש, להפסיק את הדיכוי.

  9. אלי הגיב:

    עמדתה המוסרית של מדינת ישראל אינה נופלת מזו של הפלסטינאים.
    מלחמת 48 הנפתחה על ידי הפלסטינאים שכוונתם היתה להשמיד ולגרש את תושביה היהודיים של הארץ. מנהיגם דאז היה פושע מלחמה ששתף פעולה עם הנאצים והיה מבוקש על פשעיו ביוגוסלביה.במקומות המעטים שנכבשו על ידי צבאות ערב גורשו כל התושבים היהודים, לעיתים לאחר טבח של שבויים (גוש עציון)
    לצערם ולשמחתנו הם הפסידו. עובדה זו לא הופכת אותם למוסריים יותר.

  10. אכן בהמות הגיב:

    צריך לבוא מתוך גישה שיוויונית ולא להבדיל בין קורבן לתוקפן. לא צריך להבדיל בין היטלר לנרצחי מחנות הרכוז או בין סטלין לנרצחי הגולאגים. גישה נאורה לתפארת. השמאל הלאומי בנגוד לשמאל החום חושב שזה מוסרי מאד לחהפריד בין הרוצח לקורבנו בין מי שרוצח אזרחים כבר עשרות שנים בשם מדינה שהוא רוצה אבל מסרב לכל הצעה להקים אותה (והיו שש הצעות כאלה) לבין מי שמצהיר מאז ומתמיד על שתי מדינות לשני עמים ומשתדל ככל יכולתו שלא לפגוע באזרחים גם כשהם נותנים מחסה לפושעי מלחמה. אבל השמאל החום בכל העולם לא רק בישראל תמיד העדיף דיקטטורים רצחנים ומשטרים פשיסטים בתנאי שהם היו נגד ארה"ב ובעד השמדת ישראל. אכן בהמות

  11. גיורא לשם הגיב:

    שמאל?
    איזה מין שמאל זה שלא איכפת לו ממצבו הכלכלי של שכנו?
    איזה מין שמאל זה שסותם את פיו כאשר גזרות כלכליות נגזרות דווקא על החלשים בחברה, הקשישים והחולים?
    ועוד דבר אחד: אם לשמאל הזה לא איכפת מה יקרה לי, מדוע שיהיה איכפת לי מה קורה לפלסטיני?

  12. asher frohlich הגיב:

    גיורא לשם נתן בקצרה תשובה מוחצת.
    "השמאל" האנטי ציוני בארץ ובעולם,במקום לתקוף את ממשלת ישראל והסקטורים הלאומים והגזענים בחברה הישראלית,עבר לשדה מוקשים הזרוע באנטישמיות חבויה או גלויה של התקפה על קיום מדינת ישראל,והעם היהודי,ומבקשת התאבדות "מוסרית",מעם שרוצה כל כך לחיות לאחר שמחציתו נחרב בפשע הנוראי ביותר שהיה מעולם.
    אין לכך כל קשר עם הרצון של רוב ה"ציונים" להגיע לפשרה ולפתרון,אך,ללא התאבדות.

  13. רינת סתיו הגיב:

    הידד לפטריוטיזם הנאלח שלך "חוני",
    לכתוב שהמניפסט לא משהו זה מעט אנדרסטייטמנט לא?

    קבוצה מתלהמת שמבקשת למסד גישה גזענית הרואה בשכן שלה טפיל מופרע ואלים נושקת לתפיסה הרואה בשמאל קבוצה של אליטיסטים שמבקשים להסביר שככה מתנהגים פלסטינים, הם לא יודעים אחרת.

    אני שמחה שפתרת את זה בשימוש הפשטני והנאלח – "פטריוטיות", מה השלב הבא? נחמוס עוד אדמות של הפלסטינים ותצדיקי זאת כי מדובר ב"בטחון המדינה"?

    שנזכיר לך מה גרינג אמר על פטריוטיזם שכזה?
    אבל חלילה, מדובר בליברלית מהשורה הראשונה, שדואגת לעניי עירה ובהמשך למאמר הבורקה אף מקבעת את מעמדן של הנשים כעדר ששוב צריך להחליט בשבילו – רגע, לא תפתרי את כולנו באמירה שהתנגדותך האיסלמופובית משימוש בביגוד מסוג זה היא למעשה "פמיזם"?

  14. איתמר לרינת סתיו הגיב:

    התנגדות איסלמופובית או לא, האיסלם הקיצוני הוא האויב מספר 1 של שחרור האישה והשוויון בין גברים לנשים.
    כמה עוד מקרי רצח על רקע חילול כבוד המשפחה צריכים לקרות כדי שתביני זאת?
    אין צורך להניח שנשים מוסלמיות קיצונית הן עדר שצריך להחליט בשבילו – וזה מפני שאין זו הנחה אלא עובדה.
    גם בחברה היהודית חרדית וגם בחברה המוסלמית קיצונית חיות הנשים תחת חוקים שנהגו ונכתבו ע"י גברים, ואין להן מקום בין קובעי המדיניות והמנהיגות הציבורית והדתית.
    עם זה לא "עדר שמחליטים בשבילו" אז אני לא יודע מה כן.

  15. שלמה זהבי הגיב:

    לאחר קריאה מעמיקה (עד כמה שניתן לומר כשמדובר במסמך שכזה) של המניפסט ה"לאומי", אני מוצא עצמי מצדד בעמדות המוצגות במאמר (שאגב כתוב בצורה מרתקת לטעמי).

    השימוש בציונות כעוגן "ערכי" בו נאחזים כל אימת שהדיון עוסק בנושא שלכאורה מאיים על ההגמוניה הריבונית היהודית, מרדד את הדיון לרמת "מגיע לי". הציוני מאמין שהוא הרוויח זכות על הארץ מכורח ה"מעשה" (עלייה, חלוציות, חומה ומגדל וכ’ו), חרף מה שחונכנו, אין להשתמש במושג זה כאשר כל הטיעונים הרציונאליים עומדים לרשות הצד השני.

    יתרה מכך, אין הם שונים לשיטתי מאותו מתנחל משיחי שרואה בהתיישבותו על אדמה לא לו כמימוש ההבטחה ההיסטורית של אלוהים לעמו. לכל אחד מהם (הציוני והמשיחי) יש אילן להיתלות בו (נמוך ככל שיהיה) ומתחמקים מפרגמטיות קרי ניהול הסכסוך עד לתומו.

    בסעיף נוסף במניפסט הנוגע לאזרחי ישראל אשר נושאים באזרחות של מדינה נוספת הגזענות אף מתחדדת לכדי סיאוב. ההצעה של הספרי את יניב היא שמוטב לו לשרץ שירוץ למשרד הפנים לבטל את האזרחות נוספת. מדוע? השניים טוענים שביום פקודה, עלול האזרח ה"כפול" לארוז את עצמו ולעבור למקום אחר עד יעבור זעם ולכן, על מנת להראות "נאמנות" (מישהו אומר ליברמן?), יבטלה לאלתר.

    ובכן כל עוד המשנה של הכותבים הינה קפיטליסטית (ללא ריסוך או הגבלות), ציונית ובעלת מוסר כפול, המנדטים שעלולים דברי בלע מסוג אלו לגרוף רק מחדדים את מצבו הקשה של השמאל. ובכך למעשה יוותר על האידיאלים , הידד למנדטים.

  16. אסנת הגיב:

    חוני היקר (או שלא?!)…
    חבל שאתה יורד לפסים אישיים כשאתה קורא את המאמר… בסך הכל מדובר באדם אשר לא הסכמת עם דעתו במאמרו הקודם, ומתוך כך הסקת שאין לו כל זכות לכתוב עוד שום דבר נוסף?
    אני לא בטוחה שהרעיון העומד מאחורי כתיבת מאמר זה הוא "הטפת מוסר", כלשונך, אלא הבעת דעה, אשר גם לה שמורה לך הזכות המלאה לא להסכים, וזאת מבלי שישללו את זכותך להגיב למאמרים (איזה פלא, הא?!)
    ובצורה קצת יותר עניינית – אם ה"פטריוטיזם", לכאורה, של כותבי המניפסט מצליח לעוור את עיניהם באופן כזה – הגורם להם להתייחס לפלסטינים כ"לא פרטנר", למרות שאם הם לא, אז מי לעזאזל כן?, ולבעלי אזרחות כפולה כ"לא נאמנים" (ותודה לשלמה זהבי על ההשוואה המדוייקת לליברמן), אז בעיני אין צורך בשמאל שכזה…
    יש לנו משהו דומה בארץ – קוראים לו ימין…
    להתכחש להיסטוריה של עם אחר, להתנשא מעליו, ללכלך על מנהיגיו… זה מה שנותר מהשמאל בארץ?
    מה שחבל בעיקר זה שאותם אנשי שמאל החושבים אחרת מהספרי ויניב נשארים דוממים באפלה, וכל מה שהציבור הרחב שומע מה"שמאל" בארץ, הם קולות פופוליסטיים בספרון קטן וכחול…

  17. עומר הגיב:

    הפלפולים על מי אמר ולמה לא עוזרים עכשיו לאף אחד. לא תהיה עכשיו שיבת הפליטים, ומספיק לזרות אשליות עקרות. במקום זה צריך לפתוח את הדרך והלב לשילוב הפליטים במקומותיהם, תוך פיצויים פתוח תשתיות וכו’. מדינות ערב משתמשות בפליטים בצורה אכזרית, תוך דיכוי מתמשך. ראו למשל את הרשימה הארוכה של מקצועות אסורים על פליטים פלסטינים בלבנון, שמא ישכילו או יתעשרו או ח"ח ישתלבו.

  18. מתן הגיב:

    היי רועי,

    תודה רבה על המאמר – אני מאוד מסכים עם רוב הדברים שאתה כותב 🙂

    אני חושב שהפיכתו של המסמך הזה למסמך מייצג של השמאל בישראל מנסה להפיח חיים בגוויה של מפא"י הישנה – אותה קבוצה אשכנזית-אליטיסטית (ללא קשר לזהות האתנית של כותבי המניפסט) שמביטה כלפי כל השונה ממנה במבט פטרוני ומתנשא. אותה קבוצה שחושבת שהיא יודעת טוב מכולם מה נכון לכל אחד ואחד – מתנחלים, חרדים, מזרחים, להט"בים וכו’. אני רק שמח שהניסוח הפרובוקטיבי של המניפסט מעלה את ההתנשאות הזו אל פני השטח ולא מנסה להסתיר אותה מאחורי חזות של קולוניאליזם נאור ו"כור היתוך".

    אני חושב שמאמר 101 הנקודות של גוש שלום שפורסם ב – 2007 היה יכול להוות מניפסט שמאלני טוב בהרבה (לפחות ביחס לכיבוש), אם כי אני לא מסכים עם הקפיצה האפיסטמולוגית שלו מהמסקנה המתבקשת מתוכו – מדינה אחת לכלל אזרחיה – למסקנה של שתי מדינות, שגם היא עדיין שריד לתפיסות ההפרדה של השמאל הציוני האנכרוניסטי.

    תודה!

  19. דוקטור יעקב הגיב:

    השמאל הלאומי, בניגוד לשמאל הקיצוני האנטי-ציוני, מאמין בשתי מדינות לאום: פלסטינית ויהודית. לשם כך, יש הכרח לעזוב את רובה המוחלט של הגדה המערבית (ולדידי, אין לי בעיה לעזוב 100% מן הגדה המערבית ואת כל מזרח ירושלים) ולאפשר את הקמתה של מדינה פלסטינית משגשגת ומתקדמת.

    זו תהיה מדינה שתגשים את מאוייהם הלאומיים של הפלסטינים באשר הם (כולל 1.4 מיליון הפלסטינים שבישראל). ולצידה תתקיים מדינת העם היהודי שתגשים את שאיפותיהם של 6 מיליון היהודים החיים בה ו- 9 מיליון היהודים החיים בחו"ל.

    אתה מצפה מהכותב הנכבד לחבק בחום פתרון שכזה. אבל הכותב מעדיף להיתלות בעניינים זניחים (שאלות היסטוריות) ולא בכדי. פתרון שתי המדינות מאוס על השמאל האנטי-ציוני, בדיוק כמו שהוא מאוס על הימין הקיצוני ועל החמאס, ולכן בשצף קצף הוא יוצא נגד הפרוגרמה של השמאל הלאומי.

  20. asher frohlich הגיב:

    "דוקטור"

    הבעיה ב"פתרון" של שתי מדינות המוצע על ידי חלק מהשמאל היא שפתרון כזה אין לו כל אחיזה במציאות.אותו שמאל גם מציע "פתרון" לבעיות החברה והכלכלה ב"מדינת רווחה" שגם היא אין לה כל אחיזה במציאות של היום.
    מעניין ששתי "חוסר פתרונות" אלה הולכות ביחד,בדיוק כמו שהפתרון האמיתי היחידי לשתי סוגיות אלה גם הולך ביחד:
    אין פתרון לא כזה ולא כזה תחת שלטון הבורגנות,כזו או אחרת.רק שלטון העובדים יכול להביא לפתרון אמיתי לשתי הסוגיות,ואני מתפלא איך "השמאל הלאומי" לא מבין זאת (או אולי זו לא "שמאל"?)

  21. דוקטור יעקב הגיב:

    בוא מר "אשר" ותחכים אותי. אם אין שתי מדינות מה בדיוק יש ? מדינה דו-לאומית ? משהו בסגנון המוצלח של בוסניה-רואנדה-עיראק או אולי בלגיה (הנמצאת בתוהו ובוהו פוליטי מוחלט כבר למעלה משנה – ולמעשה עומדת על סף פירוק)?

    או שמא תעדיף את פלסטין הגדולה מהים ועד הנהר (הסגנון האיסלאמיסטי-לאומני פלסטיני המועדף) שבה היהודים הם בדרגת "דת חסות" ?

  22. asher frohlich הגיב:

    ל"דוקטור"

    הציניות מיותרת.אולי תסביר לי בבקשה איך תחבר בין עזה לגדה ?או איכן יקום שדה תעופה בינלאומי של המדינה הפלסטינית? ואם תקים נקודות מכס ובקורת גבולות בין שתי ה"מדינות"? ועוד 200 שאילות כאלה שאין לך תשובות להן.
    אני לא מציע מדינה דו-לאומית בורגנית וגם לא מציע 2 מדינות בורגניות.
    לא משנה לי אם תהיה מדינה אחת או שתיים ובתנאי שהשלטון יהיה בידי הפועלים והעובדים.רק לעובדים יש אינטרס משותף,לשלום,לביטחון,לבריאות,לעבודה,לחינוך,בזמן שלבורגנות האינטרס הוא רווחים,ועוד רווחים ועוד רווחים,וכל היתר לא חשוב.
    כל כך קשה לך להבין זאת ??באמת !!!

  23. אריק הגיב:

    לרועי שלום
    לצערי אני לא רואה שום הבדל בין שמאל לימין בישראל.
    מאז קום המדינה בכל מערכת בחירות נערך מסע הפחדה שיטתי של כל המפלגות- "ביבי יחזיר", "פרס יחלק", " אין עם מי לדבר" וכן הלאה.
    לדעתי לו תתן את הגדרתך לשמאל בישראל ללא הכותרת, לכל ישראלי תקבל תשובה " שכן , כך צריך להיות ודעתי תואמת….."
    הסוציאליזם על גווניו מת בכל העולם וגם בישראל, הדבר היחיד שנותר הוא מידת ההגינות של מעטים בעולם המערבי שעוד איכפת להם מהשונה ומהחלש שלצידם, וחבל.
    השיח עם ערביי ישראל וערביי פלסטין נערך בינינו לבין עצמנו וחבל גם על כך.

הגיבו כאן

אורך תגובה מקסימלי: 1000 תווים

הרשמה לעדכונים בדוא"ל

Subscribe via Email

מומלצים