הגדה השמאלית

במה ביקורתית לחברה ותרבות


מאת: ב-5 במאי, 2010 23 תגובות

בלגיה היא המדינה הראשונה שבית הנבחרים שלה אישר הצעת חוק האוסרת על נשים ללבוש בפומבי את הבורקה , לבוש המכסה את כל הגוף כולל את הפנים. בפרלמנט הצרפתי מתנהלים דיונים על קבלת חוק דומה. ח"כ מרינה סולודקין מסיעת קדימה הודיעה כי בכוונתה להציע לכנסת חוק בורקה ישראלי. הנושא הזה עורר ויכוח ער בסצנה השמאלית, ולמרבה הפליאה מתקבלת תמונה לפיה ככל שהדובר רואה עצמו שמאלי יותר הוא מתגייס נגד החקיקה, בשם עקרונות נעלים כמו זכות הפרט להחליט על לבושו וכיבוד תרבותו של הזולת. יש כאלה הרואים בכך גם ביטוי לאיסלאמופוביה.


אני מבקש להציג גישה שמאלית שונה. מאז שחר הופעתו חרת השמאל על דיגלו את שוויון הזכויות לנשים, ולא בכדי. הנשים היו מופלות, ובמרבית הארצות זה עדיין המצב, ועל כן איש שמאל ראוי לשמו יהיה שותף בכל מאבק לשחרור האשה מכבלים ואפליה שמשטרים או תרבויות מטילים עליה. לא במקרה נשים פמיניסטיות ערביות נאבקות נגד הבורקה, נגד חוקים המתירים לגבר לשאת מספר נשים, נגד ברית מילה לילדות. כבוד לתרבות של האחר אינה כוללת הסכמה עם שעבוד ועוולות. יש חברות ותרבויות בהן מעלים בעלי נטיות חד מיניות על המוקד. האם איש שמאל יכול להסכים עם כך?

הבורקה היא מחיקת זהותה של האשה והפיכתה לאובייקט מיני. אינני יודע אם חקיקה היא האמצעי הנאות לעקירת המנהג הזה, אבל המאבק נגד מה שהלבוש הזה מייצג, ראוי.


לא כל מאבק נגד מנהגים  שמקובלים בחברות מוסלמיות, הוא איסלאמופוביה, כפי שמאבק נגד מנהגים פסולים ביהדות אינו מבטא אנטישמיות.


אין לי ספק שח"כ סולודקין לא מודרכת על ידי מאבק לשוויון האזרחים הערבים בישראל ויש מקום לאתגר אותה בהקשר זה. אבל ההערכה שמניעיה אינם טהורים לא הופכת את הבורקה לייעד לתמיכה.


תחילתו של שינוי?


בימים אלה מתקיימת הוועידה החמש שנתית לבחינת מצבה של האמנה למניעת הפצת נשק גרעיני.


יש סימנים שהנשיא אובמה מוכן לבחון מחדש את מדיניותה של ארה"ב בסוגיית חימושה הגרעיני של ישראל ולפעול למען מזרח תיכון חופשי מנשק גרעיני.


ישראל הרשמית רואה בכך אסון, אולי ייקחו ממנה את הצעצוע המסוכן הזה. התקשורת הממוסדת משמשת רמקול לגישה הממשלתית ומשתיקה קולות המתנגדים לנשק הגרעיני.


בעוד בישראל כמעט ואינני יכול למצוא במה בתקשורת הממוסדת שתאתגר את העמדה הממשלתית, לא כך בעולם. שם עמדתי נשמעת בקשב רב. בשלושים השנים האחרונות הופעתי מעל במות רבות בחמש היבשות, בתקשורת, באקדמיה, בפרלמנטים, בארגוני זכויות אדם, כמו גם שליחת תזכירים לראשי מדינות, וכמוני עשו חבריי למאבק, והדברים מחלחלים.


הנשיא אובמה מתחיל להבין שמזרח תיכון מגורען הוא מזרח תיכון מסוכן, ואי אפשר להשיג מזרח תיכון מפורז תוך קריצה לעמימות הישראלית.  המשך הפניית הראש מישראל תוליד עוד ועוד מדינות גרעיניות. דומה שאובמה מסויט מהתסריט של מזרח תיכון החמוש עד לצוואר בפצצות אטום, שאחת מהן עלולה לזלוג גם לארגוני טרור.


צריך לטפל בישראל גרעינית, בה שולטות דמויות עתירות טרור ממלכתי עם חדוות לחיצה על ההדק, לפחות באותה נחישות כמו באיראן. הדרך למנוע מאיראן נשק גרעיני עוברת בפירוק חימושה הגרעיני של ישראל. אני מקווה שבבית הלבן בוושינגטון, כמו בבירות אירופה, הולכת ומתחדדת התמונה לפיה ישראל החמושה במאות פצצות  אטום ומימן הופכת מנכס למטרד. אם  תכניות המלחמה הישראליות הרות האסון נגד איראן לא ייעצרו, היא תהפוך ממטרד לאיום על שלום העולם.


ממשלת ארה"ב הגיעה לתובנה כי זכות הציבור לדעת גוברת על סודות צבאיים, ומזכירת המדינה האמריקאית חשפה את מספר פצצות הגרעין שבידי ארה"ב – 5113. כך יאה. מרדכי ואנונו הקדים אותה


ב – 24 שנים. הגיע הזמן להפסיק את תרמית העמימות, ולחשוף את כל המידע. רק כך ניתן לנהל דיון ציבורי ראוי.


מכל מקום,  כבר שנים רבות שאינני שומר סודות שנושאים בחובם את חורבנה של ישראל.  יש לפרק את הכור דימונה, לאטום אותו ולהיכנס למשטר פיקוח בינלאומי שיקיף את כל המזרח התיכון.


בנושא הגרעיני  אני אומר קדימה אובמה – בתקווה שלא יעצור באמצע הדרך.


ולא לשכוח: היו מתנחלים, תאומי גזעני הק.ק.ק. (קו קלוקס קלן), שהודיעו כי ישרפו בל"ג בעומר תמונה של הנשיא אובמה. אחד מהם עלול להיות חייל בצוללת הישראלית שנושאת טילים גרעיניים. שנדע איפה אנו חיים.


ריב של גזענים


עמנואל היא התנחלות חרדית המונה כ-3000 תושבים.  לאחרונה סוערות שם הרוחות. הורי התלמידות האשכנזיות מתנגדים שבנותיהם ילמדו בבית ספר אחד עם בנות מזרחיות. גזענות בלתי נסבלת, זעקו כותרות העיתונים. המאבק חצה את השטחים הכבושים לתוך מדינת ישראל של הקו הירוק והגיע גם לבית המשפט העליון, שציווה לבטל את ההפרדה. עד כה זה לא עזר.


צחוק הגורל: המתנחלים החרדים, מזרחים כאשכנזים, שותפים למשטר הכיבוש והאפרטהייד, יושבים על אדמה פלסטינית גנובה ושדודה, ושטופים בגזענות המופנית נגד ערבים. את המזון הקלוקל הזה יכולה החברה הישראלית לעכל ללא קושי. אולם כאשר גזענים אלה מפנים את גזענותם למאבקים בביתם פנימה, מעלים הצבועים בישראל את השאלה החסודה:  גזענות יהודית נגד יהודים? יהודי פולין נגד יהודי מרוקו? נורא ואיום.


האמת היא, שהמאבק בין גזענים מזרחים לגזענים אשכנזים, ככל שהוא מכוער ודוחה, לא מפתיע בחברה שהגזענות היא אחד מיסודות קיומה. המשקל המוסרי של פסיקות בית המשפט העליון שמגנה את הגזענות הפנים חרדית, הוא אפסי, מפני שאותו בית משפט מגבה את הגזענות נגד ערבים.


גזענותה של החברה הישראלית מופנית גם אל מי שבאו לתייר בה. לאחרונה הגיעה קבוצה של כמרים מאקוודור  לביקור בישראל. הקבוצה הגיעה כידידת ישראל וחבריה ביקשו לחזור לארצם כמסבירים של ישראל. אבל בישראל כמו בישראל, הגזענות טבועה במשטרת הגבולות. השוטרים ואנשי השב"כ המוצבים בשערי הכניסה לישראל בבגדים אזרחיים, הפרידו את הקבוצה בנמל התעופה: הכמרים הלבנים הוכנסו והשחורים עוכבו ונחקרו כ"סכנה ביטחונית" ודרכוניהם הוחרמו. וכך הפכו ידידי ישראל לאויביה.


המאבק נגד גזענות, הוא בעל משמעות רק אם הוא חוצה גבולות לאומיים, אתניים, מגדריים, עדתיים ודתיים. בישראל הרשויות טרם הבינו זאת.


כתבתי לא אחת, שהגזענות הישראלית לא נעצרת בקו הירוק, היא חודרת פנימה לכל רובדי החברה בישראל. בימים אלה למדנו כי גן ילדים בבאר שבע מקיים שתי כניסות, אחת לילדים השחורים מאתיופיה והשנייה לילדים הלבנים. מיסיסיפי של שנות ה-50  במאה ה-20 מתקיימת בישראל של שנות האלפיים במאה ה-21.


יהודי אתיופיה חשים על בשרם מדי יום את גזענותה של ישראל, מה שלא מפריע לרבים מהם להתגייס לצבא הכיבוש ולקחת חלק בפעולות הדיכוי נגד פלסטינים. כך משסים קורבנות גזענות בקורבנות גזענות. בחברה גזענית תמיד יש קבוצה נמוכה יותר להתעמר בה.


החברה הישראלית היא כיום חברה חולה.


אלימות גואה


האלימות בחברה הישראלית הולכת וגואה. הנה מה שקיבלנו ב-24 שעות: נער בן 16 הוכה למוות על ידי הורה של חברתו, בגלל שחזרו מאוחר בלילה. ילדים בני 13 התעללו מינית ואנסו ילדה בת 12. אב התעלל בבנו בן תשעה חודשים, הכה וטלטל אותו, גרם לו שטפי דם קשים בגולגולת שגרמו לעיוורונו לכל ימי חייו. האב הוא איש אלים שחי זמן מה בהתנחלות הממוקמת באזור אלים. האלימות של האב לא נולדה בהתנחלות, אבל החיים בשטחים הכבושים בהם האלימות היא מדיניות רשמית, לא ממתנת אנשים אלימים, אלא מסייעת להתפרצויות אלימות אצל מי שסף ההתלקחות שלו ממילא נמוך.


ילד בן תשעה חודשים ישלם את מחיר אלימותה של ישראל.


אלימות אינה תופעה ייחודית לישראל. היא קיימת במדינות רבות. מדובר בתופעה אוניברסלית שיש לה תרגום מקומי בהתאם לתנאים של כל חברה.


בישראל סוכן האלימות הבולט ביותר הוא הכיבוש שאת השלכותיו ההרסניות על החברה הישראלית אנו חשים מדי יום ויורגשו עוד שנים רבות

תגובות
נושאים: מאמרים

23 תגובות

  1. איתן לרנר הגיב:

    אני מסכים עם העמדה השמאלית שלך נגד חבישת בורקה וחושב שזו צביעות מצד אנשי שמאל לבקש שלא יתערבו למוסלמים בחייהם ולא יפגעו בזכותם ללבוש בורקה ועדין לומר שזה בשם החופש.זו גזענות הפוכה שמאפשרת המשך התעללות והשפלת נשים. זה כמו לראות הורה פלסטיני מכה את ילדו ולא להעיר או לעצור אותו מכך כי הוא עצמו סובל במצבו בכיבוש. נתקלתי בכך בעבר הרחוק בפלסטין בעת הפגנה או פעילות משותפת.
    אבל גדעון, מדוע אינך אומר כלום על מילת ילדים?השנאה הזו מפנית כלפי יהודים מדור לדור ומכיוון שאנשים לא זוכרים ולא רוצים לדעת כמה האקט הוא התעללות בחסרי ישע שמטילה מום רגשי פיזי לכל החיים אז אפילו החילוניים והליברלים ביותר לא יוצאים נגד זה.אדם הומני לא יסכים לאקט כזה תחת שום איצטלה:רפאוית או מסורתית.
    לגבי האב המכה שלטענתך גר בעבר בהתנחלויות ,לצערי גם אם במבחן התוצאה אתה צודק הרי שלראות בכיבוש סיבה לאלימות שלו זה נסיון רתום את התאירויה שלך ולהתאים את המציאות אליה בכל מחיר.נכון, הכיבוש הוא אלים וגרים בשטחים אנשים אלימים יותר ופחות אבל מקור האלימות של אב כזה הוא באופן בו פגעו בו כילד.גם כאן בתוך הקו הירוק הורגים ופוצעים תינוקות .לא צריך יותר מאב או אם שעברו התעללות בילדותם ולא מוכנים לקחת אחריות על עצמם.אל תקשור את הכיבוש לכל דבר , זה מחליש את העמדה שלך בנושא.

  2. ערבייה הגיב:

    בדרך כלל, כמעט תמיד, אני מסכימה או לפחות מקבלת בהבנה את דבריך אבל בעניין החוק נגד הבורקה אני לא יכולה הסכים.

    כמה נשים ערביות במדינה לובשות את הבורקה? מעט מאוד.. מאוד נדיר למצוא אותן. במיוחד בצפון ובמרכז. אבל גם בדרום התופעה לא כל כך נפוצה.

    אני לא חסידה של הבורקה, ולא של כל אמצעי דיכוי שמופעל על נשים, בין אם זה בורקה או נעלי עקב. אבל המדינה לא יכולה להתערב בזה, לא כאן. אולי בתוניס או במרוקו על המדינה להתערב, שם הייתי תומכת בחוק שמונע את הבורקה. אבל לא בישראל ולא בצרפת. מדינה שהיא בעלת הגמוניה לבנה אשכנזית המדכאת מיעוטים לא יכולה להתערב בתרבות אותם מיעוטים – מדובר בהתנשאות.

    המניע מאחורי החוק הזה הוא שלא נעים לעין לגברת שהציעה אותו לראות את הבורקה, בדיוק כמו המניעים של הצרפתים – המניע הוא גזעני. מניע גזעני לא יכול לקדם שוויון.

    מי משעוניין בזכויות נשים ערביות בארץ שיעזור לאותן נשים דרך הארגונים – שיתן כסף לארגונים. יש מלא דרכים לעזור מבלי להתנשא ומבלי להתערב בבוטות בענייניו של מיעוט מקופח.
    הדרך של הכפפת חוק על מיעוט היא דרך שרק תגרום לעוד יותר הרגשה של קיפוח וזרות אצל אותו מיעוט.

  3. תקוות שוא הגיב:

    אז אובמה אמר. הוא גם אמר עוד הרבה דברים על ישראל שכל שונאיה ובמיוחד אלה מבפנים קפצו בגללם משמחה כי הנה תיכף אובמה עושה סדר עם המנוולים הישראלים. בינתים אובמה נרגע וכנראה שהוא מתחיל להבין שהמנוולים הם הפלשתינים. ספירו לא יבין כי הוא עסוק בלספר שקרים על ישראל בעולם אבל בסוף אנשים מבינים – המוסלמים בכלל והפלשתינים בפרט הם הבעיה ולא ישראל. הוכחה? קל מאד. תקרא את הקטע הראשון שלך. זו לא רק מרינה סולודקין. בכל מקום החקיקה היא לא בעד זכויות אדם אלא נגד מוסלמים שלמעשה זה אותו דבר.

  4. אביגדור גולדברג הגיב:

    מר גדעון, אני מצטט אותך:"המאבק נגד גזענות, הוא בעל משמעות רק אם הוא חוצה גבולות לאומיים, אתניים, מגדריים, עדתיים ודתיים. בישראל הרשויות טרם הבינו זאת."
    האם אתה מעלה אי פעם במאמריך את הגזענות נגד חרדים? אשמח לקבל את תשובתך בענין.

  5. Guy הגיב:

    גדעון, הפעם אתה טועה.

    "הבורקה היא מחיקת זהותה של האשה והפיכתה לאובייקט מיני. אינני יודע אם חקיקה היא האמצעי הנאות לעקירת המנהג הזה, אבל המאבק נגד מה שהלבוש הזה מייצג, ראוי."

    הבורקה הוא חלק מרכזי מזהות של מיליוני נשים ברחבי העולם, כולל העולם הראשון. אתה ממעמדך רואה בבורקה סממן שלילי? בסדר גמור, אל תלבש בורקה. החברות המוסלמיות כבר שנים ארוכות תחת לחץ הולך וגובר, והגזענות כלפי מוסלמיות ומוסלמים במיוחד לאחר 11\9. עבור נשים מוסלמיות רבות, הבורקה משמש כלי להתערות בחברה ועצמאות שלא דורשת ניתוק מוחלט מהמשפחה\קהילה. גם אם אתה חושב שהבורקה פסולה מיסודה, אתה באמת חושב שכפייה תעבוד? ברור שכפייה לא תעבוד. זה רק יגרום להרבה פחות נשים להתערות עם שאר החברה, ויגביר את הבידול של הקהילות המוסלמיות. אסור לתת לזה יד! אסור לתת יד לכפיה כי שום דבר טוב לא ייצא ממנה, וכי בסופו של יום – זכותו של כל אישה ואיש להחליט מה הם לובשים.

  6. ראובן קמינר הגיב:

    השאלה האם גדעון ספירו וחילונים אחרים בשמאל הם בעד או נגד לבישת הבורקה על ידי נשים מוסלמיות אינה רלבנטית כלל וכלל. הבעיה היא אם אנשי שמאל מצטרפים לאלה שמבקשים לכפות את ההתנהגות של האישה המוסלמית בכוח החוק הממלכתי והזדקקות לעונשים פליליים חמורים למען מטרה ‘נשגבה’ זו?
    אפילו גדעון המבקש להרים את דגל החילוניות הלוחמת אינו בטוח שחקיקה היא הדרך הראויה להילחם נגד הבורקה. האם עלינו לדרוש להטיל קנסות כבדים על אזרחיות עניות? לשלוח אותן או את בני משפותיהם לכלא עד אשר האישה תגיד "מסכימה אני"? מערכה כזאת למען כפיית התנהגות "ראויה" בכוח מנגנון הכפייה של המדינה עתידה להיכשל ולהביא לתוצאה הפוכה.
    יתר על כן, באזור שלנו, יש צורך בחיפוש דרכים להתגבר על השסע הדתי-חילוני. זכות האישה להחליט היא סוגיה עקרונית גם בשמאל. אפשר להסתייג מדרך השימוש בזכות זו, אך איך נבנה הבנה הדדית אם נפנה עורף לזכות האישה להחליט החלטה משלה בעניין הבורקה ?

  7. ספירו והבורקה הגיב:

    השקפת העולם השטחית של ספירו מביאה אותו מפעם לפעם לתמיכה בעמדות ימניות גזעניות המסתתרות אחרי טענות של זכויות אדם, זכויות האישה וכו’.
    השקפה כללית שאינה עושה הבחנה קונקרטית בזמן, במקום, בין מנצל למנוצל ובין מדכא למדוכא מכיאה את ספירו באפן עקבי למקום שאולי לא היה רוצה להמצא בו.
    אגיד באופן קיצוני שאפילו גזענות של המדוכא אינה דומה לגזענות של המדכא. כך הסיסמא "שחור הוא יפה" וכך "שפוך חמתך על הגויים" שנאמרה במאות השחורות אינה דומה לאותו פסוק שהוגים המתנחלים בשטחים הכבושים.
    המוסלמים באירופה הם מיעוט מדוכא שצפוי לגזירות של גירוש וחלילה ליותר גרוע. הסתופפומם בצל דת האיסלם היא בין השאר גם אקט של התארגנות ומחאה נגד הדיכוי ולכן יש להנית שמקצת הנשים שעוטות את סמלי הדיכוי של האיסלם מודעות יותר לאקט ההתנגדות שיש להם נגד האידיאולוגיה המתנשאת והמדכאת של הליברליזם המערבי.
    ראייה שמאלית מפוכחת היא קונקרטית ודיאלקטית.

  8. למגיב "ספירו והבורקה" הגיב:

    המוסלמים באירופה הם מיעוט שזכה לאירוח אירופי וזכויות אדם מופלגות על תקן של "פליטים" מזוייפים. תוך כמה שנים הוא יהפוך לרוב, ינצל את הדמוקרטיה כדי להשתלט על אלה שהעניקו לו מולדת חדשה ויחסל סופית את הליברליזם המערבי ויחד אתו את זכויות האדם באירופה, עם חוקים של גדיעת ידיים, סקילת הומוסקסואלים, דיכוי נשים ורצח על כבוד המשפחה. בהתאם למסורת הוא גם יפוצץ מדי פעם מסגד או שניים.

    כל זאת לשמחת לבם של אבירי השמאל לוחמי זכויות האדם, שיוכלו אז להעתיק בהמוניהם את משכנם מהדיקטטורה המקומית לאירופה, ממנה נאלצו להדיר את רגליהם במשך שנים בגלל שלטון הרשע של הליברליזם המערבי הרקוב.

    מעניין רק, מדוע העדיפו המוסלמים מלכתחילה לחפש את אושרם אצל הליברלים האירופאים החשוכים, במקום לחיות בשלווה ובנחת תחת המשטרים האיסלאמיים הנאורים בארצותיהם?

  9. יוסף ל- Guy הגיב:

    אתה טועה. הבורקה אינה הוא מרכזי מזהות של מיליוני נשים ברחבי העולם, אלא השפלה ודיכוי כפי שבאות לידי ביטוי בבורקה.
    אם אתה חושב שמאבק אחד (כנגד הגזענות כלפי מוסלמים) מבטל מאבק אחד (כנגד השפלת נשים) – אזי אינך איש שמאל אמיתי.

  10. ל"ספירו והבורקה" הגיב:

    אתה מציג טיעון חלקי מאוד.
    לא זו הסיבה להתנגד לחוקים כאלה, אלא ששוויון משיגים על ידי שכנוע וחינוך ויצירת תודעה, ולא בצווים.
    בארץ היית תומך בוק האוסר על נשים חרדיות לגלח את השער ולחבוש פאה?
    אני לא, כי מה שקובע זה לא מה שיש על הראש, אלא מה שיש בתוך הראש.

  11. גדעון ספירו הגיב:

    לאיתן,
    טורי לא היה מוקדש לעוולות הדת היהודית,אבל בעבר כתבתי יותר מרשימה אחת נגד ברית המילה. זהו לטעמי טקס ברברי בו מטילים פגם בגופו של הרך הנולד והאומלל לא יכול להתנגד. הנה קישור לדוגמה שהצלחתי לאתר
    — קישור —
    אשר לכיבוש, אני לא קושר אותו לכל דבר, אלא למקרים בהם הדבר נראה לי רלבנטי. אלימות הכיבוש משפיעה כמובן על האלימת בחברה הישראלית משני צידי הקו הירוק.

    לערבייה ,
    אני ער לנימוקים שלך,ודומה שדברים דומים כתבתי לגבי ח"כ סולודקין. וגם ציינתי שאיני בטוח אם חקיקה היא האמצעי הנכון. יחד עם זאת, גם בארצות בהן קיימת גזענות של הרוב כלפי המיעוט, טוב שיש חוקים המענישים בגין פגיעה בנשים הנמנות עם המיעוט.

    לאביגדור גולדברג,
    אתה מתפרץ לדלת פתוחה. במשך שנה הייתי בעל טור בשבועון החרדי "יום השישי" וחודשים ספורים בעל טור בבטאון ש"ס (כשהיה יומון) "יום ליום", וכתבתי רבות על התופעה המגונה של גזענות נגד חרדים.

  12. דמוקרט הגיב:

    ספירו, בקצרה אפשר לומר שהבגדים שלובשת אישה אינם עניינך.

  13. Guy ל-דמוקרט הגיב:

    בדיוק!! זוהי הנקודה המרכזית

  14. יוסף לדמוקרט ול-Guy הגיב:

    נכון, גם מילת נשים אינה עניינו של ספירו, וגם רצח נשים מוסלמיות על רקע חילול כבוד המשפחה.
    ובכלל, ממתי עוול שקורה במקום אחד הוא עניינו של אדם שגר במקום אחר?
    אתם צודקים לגמרי, אני מצפה לקרוא תגובות נזעמות של שניכם לגבי כל התערבות של גורם חיצוני בעניין הכיבוש הישראלי בשטחים,
    זה הרי לא עניים של הגויים.

  15. שירה הגיב:

    החלק הראשון של המאמר זה החלק היחיד שבכל האמרים שלך שקראתי עד עכשיו שקשה לי להסכים איתו. יש לי כמה סיבות ומשהו קטן שקרה לי לפני שבועיים שחיזק את הדעה שלי.
    דבר ראשון, אני יודעת משיחות עם נשים שבורקה נלבשת בעיקר מרצונן ושהן חשות מוגנות וזוכות ליותר כבוד.
    אני כאישה מבינה את זה. כשהייתי צעירה ולא ידעתי איך להתמודד עם החיזורים הגסים של בנים והמבטים שלהם והדבר הזה השפיל אותי כל פעם מחדש, הייתי מתה שיהיה לי פתרון לזה.
    אם הייתי חיה בחברה מוסלמית אז על אחת כמה וכמה שהייתי רוצה לשמור על השם הטוב שלי כי בחברה מוסלמית מסורתית האישה מייצגת את המשפחה. אז לפני שאתה מסיר את הבורקה, צריך להסיר את התרבות וזה אני מקווה שאנחנו לא מתכוונים לעשות.
    אישה מוסלמית בבלגיה חשופה מספיק לתרבות המערבית ויש לה זכות בחירה, גם אם זו בחירה קשה וכרוכה במאבקים.
    טיעון נוסף הוא פילוסופי. נניח שכולנו היינו עברים, האם חוסר ראייה אחד של השני, היה בו גם חוסר כבוד והשפלה? אני חושבת שאם כבר אז ההפך.
    הדבר האחרון הוא משהו שקרה לי לפני שבועיים כשחזרתי מאחת המדינות באפריקה דרך אתיופיה. בשדה"ת הייתה אישה מכוסה כולה חוץ מהעיניים והלכה עם בעלה.
    ישר הדעות הקדומות שלי עבדו ואמרתי לבעלי: תראה, נינג’ה. אח"כ ראיתי אותם שוב בחנות בדיוטי פרי. היא הסתכלה על סנדל שגם בעיני היה יפה. אחרי שהיא החזירה למקום, הסתכלתי עליהם גם. היא אמרה לי באנגלית: אני חושבת שהם ממש יפים. אמרתי לה: נכון, גם אני חושבת ככה. הסתכלנו אחת לשניה בעיניים, החלפנו עוד איזה משפט, חייכנו, שני הבעלים שלנו עמדו בצד ו.. זהו. יצרנו קשר גם בלי שאני אראה איך בדיוק הפנים שלה נראות. זה פתאום לא היה חשוב בכלל.

  16. איתן לרנר הגיב:

    גדעון שלום

    קראתי את המאמר שבקישור ואני עדיין חושב שכדאי להזכיר את העובדה שזו התעללות בכל עם שאתה מזכיר מלית נשים כהתעללות.לא הרבה חושבים כמוך וכמוני ואפשר לנסות להעיר אנשים מתרדמתם.
    איתן

  17. מארק מרשל הגיב:

    אתה אומר ש"אינני יודע אם חקיקה היא האמצעי הנאות לעקירת המנהג הזה [הבורקה], אבל המאבק נגד מה שהלבוש הזה מייצג, ראוי."

    האם היית אומר שהמאבק נגד ברית מילה לזכרים גם הוא מאבק ראוי?

    שהרי לבוש הבורקה הוא הפיך, בעוד שברית מילה היא בלתי-הפיכה.

    מארק מרשל
    טורונט, קנדה

  18. גדעון ספירו הגיב:

    ל GUY ולדמוקרט,
    נכון שלבושה של האשה אינו מענייני, עד לאותו מתחם שבו לדעתי הלבוש מבטא את דיכויה או מעמדה הנחות.
    גם אין זה מענייני עם מי האשה מתחתנת עד לאותו מקום בו הגבר רשאי להתחתן עם ארבע נשים. גם אם הבעל יציג לפני את הסכמתן, אמשיך לראות בכך אפליתה של האשה. גם אין זה מענייני עם מי ומתי מקיימת האשה יחסי מין עד לאותו מקום בו היא עושה זאת מכוח סחר נשים. מעודף שמאליות אתם עושים סיבוב של 360 מעלות ונפגשים עם הטאליבן, שאומר את מה שאתם אומרים, זה לא מענייני.
    יחד עם זאת אני מודה למגיב שקיטלג אותי, בגלל התנגדותי לבורקה, כגזען, ואני מבטיח להשתמש בזה ככרטיס כניסה למי שטוענים שאני שמאל קיצוני.

    לשירה,
    אני מצטער שנפלה בינינו מחלוקת. אינני יכול וגם לא רוצה להתווכח עם התחושות שלך במפגש עם אותה אשה בנמל התעופה. גם רצונך בשעתו לפתרון נוסח בורקה אל מול הצקות בגי הנעורים, אינו רלבנטי לדברים שכתבתי. חברה, או דת, או מנהגים בהם נשים לובשות בורקה והגברים הולכים גלויי פנים, מבטאים יחס מפלה לאשה, כפי שכתבתי בטורי.
    תרבות שמאפשרת ריבוי נשים, רצח על מה שקרוי "כבוד המשפחה", ברית מילה, הסכמי נישואין שלפיהם ההורים מועידים את בתם כבר בגיל ילדות לגבר מבוגר ועוד, היא תרבות שיש להאבק בה, בין אם מדובר באיסלאם, יהדות או כל דת אחרת.

  19. גדעון ספירו הגיב:

    מארק שלום,
    אכן, המאבק נגד ברית המילה הוא ראוי. זהו טקס ברברי, ואני מפנה אותך לקישור משנת 2002 שמופיע למעלה בתשובתי לאיתן, שם אני מביע את דעתי על ברית המילה.

  20. עודד קדם הגיב:

    אני מתנצל על השימוש במערכת-התגובות לצורך זה, אולם הודעה זו הינה, לטעמי, בעלת חשיבות עליונה – נשלחה גם לאתר, למדור האירועים, אולם – מה שבטוח. כי זה חשוב:

    גאווה בשכונה – ראשל"צ

    מעצד הגאווה הראשון בראשון לציון יוצא לדרך!
    ~~~
    התאריך הסופי:
    ב17.5.10 בשעה 6 בערב
    מרחבת היכל התרבות (המשולשים)
    ~~~

    יותר פרטים על גאווה בשכונה תוכלו למצוא כאן-
    — קישור —

    יש צורך בעזרה!
    יש לנו פלייארים שאפשר לתלות ברחובות, לחלק וכו’
    ובכלל נשמח לשמוע רעיונות…!
    התכנון הוא בשיתוף של כולנו.
    נשמח אם תפנו אלינו עם מספר טלפון ונכונות לעזור!

  21. עודד קדם (בנגע למצעד – המשך) הגיב:

    המצעד יצא מרחבת היכל התרבות ("המשולשים של השקם") בשעה שש בערב! נא לא לאחר!

    עזרו לנו להעביר את ההזמנה לכמה שיותר חברים, כדי שהמצעד יצליח.
    כל אחד שיכול לעזור אנחנו נשמח מאד.

    כמובן שלמצעד מוזמנות ומוזמנים כולםן, מכל המינים, האהבות המשיכות המגדרים והערים: טרנג’נדרס, ביסקסואליות, הומואים, לסביות, מתלבטות, ג’נדרקווירז, פטישיסטים, אינטרסקס, פאנסקסואליותים, בדס"מניקים, הטרוסקסואליםות, סיסג’נדריותים, ביג’נדריםות, חברות וחברים, ראשלצים, נסציונאים, רחובותאים, חולוניות ובתימים, תלאביבים, תומכות ותומכים, ובקיצור: אוהבים ואוהבות!

    פרטים יתווספו בהמשך. 🙂

    חשוב מאד להגיע למצעד!!
    אירועי השנה שחלפה – החל בהתבטאויות נוראות, של הומופובים כאלה ואחרים, עבור דרך נסיונות נתעבים, להדירנו, להסתירנו ולחסום דרכנו וכלה בנורא מכל: הרצח בברנוער – מוכיחים, שמעמדנו רחוק מלהיות מובטח.

    אנא העבירו ידיעה זו לכל מכותביכם! אם אתם פעילים, בארגון/מפלגה/תנועה/עמותה, כאלה ואחרים – אנא, העבירו זאת לכלל פעיליכם. אנו זקוקים לכמה שיותר פרסום ותמיכה, למען נראו?ת-הקהילה!!

    בתודה רבה מאד,
    עודד קדם, בשם מארגני מצעדי-הגאווה המקומיים לשנת 2010.

  22. עודד קדם – ולנושאי המאמר הגיב:

    אני מסכים איתך ל?ח?לו?ט?ין בנגע ל"חוק הבורקה" – אכן, בדיוק כפי, שהתנגדות להתעללות המחרידה בתינוקות, המכונה "ברית-מילה", איננה מבטאת שום "שנאת-ישראל" – כך בדיוק ההתנגדות לבורקה, איננה מסמלת אסלאמופוביה.

    בנגע לגרעין – צודק לחלוטין!! אכן, שומה עלינו לפעול, למען קביעה כלל-אנושית, על-פני כדה"א, שא?ת ה?ג??ר?ע?ין א?ין מ?ב?ק?ע?ים!! לא לצרכי-שלום (צ’רנוביל) ולא לצרכי-רציחה (הירושימה).

    מסכים איתך לחלוטין, כמובן, גם בנגע לעמנואל – באמת, לשמוע מתנחבלים(!!) מתבכיינים על גזענות… ג’יז, טלו עץ-סקוויה מבין עיניכם…

    ומה שנגע לכמרים ההם – נו, כפי שמאמינים אנשי "המדע הנוצרי" (אולי הפלג הסימפאטי היחיד בנצרות – התנגדו גם למלחמות-ארה"ב במזה"ת): לרוע יש כוח אך ורק להשמיד א?ת ע?צ?מו?.

    שטויותיה של ישראל וטמטומה, בפרשה זו ובתאומתה, עליה כתב גדעון לוי אתמול (הליצן מספרד) רק יביאו לכך, שאיש לא יתמוך בה עוד – ויכפו עליה פתרון ונסיגה – ובא ליקום גואל.

  23. עודד קדם – המשך הגיב:

    באשר לאתיופים – אוקיי, אבל מה זה, בדיוק, משסים?

    ניתן לשסות כלבים זה בזה. מבני-אדם אתה, בכל-זאת, מצפה לקצת יותר אינטלקט. שיבינו, שמשחקים בהם ועושים עליהם מניפולציות ויתנגדו לכך. שיבינו, שעליהם לכרות ברית עם הערבים, לא לדכאם!! לפעול עם המדוכא, לא עם המדכא!!

    כל עוד הם מסרבים להפנים זאת, מבחינתי הם חלק מן הממסד הציוני המדכא. אינני מזלזל בהם, אינני אומר, אה, הם אינם יודעים מה טוב בשבילם. זוהי לדעתי גזענות והתנשאות, כי הנה, השחורים האלה, מה הם יודעים – רימום ושיסום. אני נותן להם את הכבוד להניח, שהם בני-אדם בעלי-מוח ואם הם ימניים קיצוניים ומשרתים במג"ב – כך בחרו.

    וכמובן – שורש האלימות הישראלית בכיבוש, במיליטאריזציה וכו’ – לצד שטף סגידת האלימות והמוות, ב"תרבות" (סרטים, סדרות-טלוויזיה וכיו"ב) המיובאת אלינו מארה"ב. מזיגה של שני הנ"ל.

    ובקיצור, יא-גדעון: טוב שאתה כאן. אדם אחד, המדבר בהגיון ובשפיות. יישר-כח והמשך כך!!

הגיבו כאן

אורך תגובה מקסימלי: 1000 תווים

הרשמה לעדכונים בדוא"ל

Subscribe via Email

מומלצים