היה משהו מוזר וחסר בביקור של משלחת חד"ש אצל יו"ר הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס. מהדיווחים סביב הביקור התקבל הרושם שתכליתו הבלעדית הייתה לקבל ממנהיג הרשות הצהרה נגד דרישת ישראל שהרשות תסכים להכיר בה כ"מדינת העם היהודי". ברור לכל משקיף שדרישה זו היא מכשול מלאכותי שהומצא על ידי נתניהו כדי למצוא חן בעיני נאמני ליברמן. לא היה מלכתחילה כל סיכוי שהרשות תסכים להצעה מגוחכת שכזאת.
אך עניין זה, הראוי להתייחסות כשלעצמו, אינו בעל חשיבות מכרעת בשלב הנוכחי של המו"מ הכושל בין הרשות ובין ישראל. אם להתייחס לשאלות המכריעות, רצוי להזכיר שחד"ש קיבלה בראשית ספטמבר עמדה שלילית לגבי עצם המשך המו"מ, תוך כדי הקביעה שאינו יכול להוביל לפתרון של שלום צודק.
השתלבות במדיניות ארה"ב באזור
ההיגיון מחייב, שאם כבר נפגשים עם הנהגת הרשות תשמיע חד"ש ביקורת על מדיניות מחמוד עבאס, שדבק בקו של השתלבות מוחלטת במדיניות של וושינגטון, תוך כדי הפניית עורף לאלטרנטיבות אחרות.
האמריקאים ניצלו את חולשת הרשות והכניסו את "הארצות הערביות המתונות" כגורם במו"מ כדי להחליש את עצמאות הפלסטינים ואת וחופש התמרון שלהם. הסיפור של "התייעצויות" עם מדינות ערב וקבלת אישורן לכל מהלך החליש את הפלסטינים. מנהיג מצרים, חוסני מובארק, שהפגין שוב ושוב את קרבתו הנפשית לנתניהו, נחשב כביכול שותף אסטרטגי של הרשות. בה בעת לא התביישו נציגים של מצרים להצהיר שאין הפלסטינים צריכים לעשות "עניין" מהמשך הבנייה!
רצוי להזכיר שהפגישה של חד"ש עם עבאס התקיימה בתקופת של חודש ההארכה שניתן על מנת להציל את השיחות שדרשו האמריקאים. כלומר המו"מ נמשך באופן רשמי. האם חד"ש הזהירה נגד חזרה למלכודת של נתניהו ושל אובמה? נשאלת השאלה: מדוע המשלחת של חד"ש לא הצהירה על עמדות חד"ש, למה לא מסרה את הביקורת הנוקבת שלה לגבי מהלכי הרשות?
הרי עבאס הוביל את הרשות לתוך המחנה האמריקאי גם בנושאים האזוריים. מסתבר שה"התייעצויות" עם הארצות הערביות אינן אלא התייעצויות עם "המדינות המתונות", קרי המדינות שנערכות לצד ארה"ב לקראת התנגשות אפשרית עם איראן. נוסף על כך, מדיניות פרו-אמריקאית זו מסכלת כל סיכוי להתגבר על הפילוג בעם הפלסטיני.
ביטוי אומלל נוסף למדיניות כושלת זו והוא הקמתם של "גדודי דייטון". מסתבר שכ-8,000 חיילים פלסטינים הוכשרו הכשרה אידאולוגית וצבאית במסגרת מיוחדת בפיקודו של הגנרל האמריקאי, דייטון. כוח משטרתי-צבאי זה נמצא בפיקודו הישיר של סלאם פיאד בכבודו ובעצמו. פיאד, המכהן כראש הממשלה, הוא בעל סגנון מלוטש וכישרון טכנוקרטי. אבל חשוב יותר ממעלותיו, יש לקבוע שהוא הנציג של הממסד האסטרטגי של ארה"ב. מסתבר שזה גם מקור כוחו והשפעתו ברשות.
פוטו-אופ?
בראשית ספטמבר קבעו מנהיגי חד"ש בהחלטה רשמית ופומבית שמדיניות הרשות היא שגויה ומחלישה את הפלסטינים. אך באמצע אוקטובר אותם מנהיגים מתייצבים אצל מחמוד עבאס ושומעים ממנו את גרסתו על מהלך המו"מ. כמובן שגרסתו של עבאס משבחת את מדיניותו. תוכן השבחים נמסר גם בהודעה הרשמית מטעם המשלחת של חד"ש. אין אף מילה של ביקורת של חד"ש בהודעת הסיכום של ביקור משלחת חד"ש. הביקורת של חד"ש נעלמה בדרך לרמאללה. פעם היו מנהיגי חד"ש מנמקים את סירובם לבקר את המדיניות הפרו-אמריקאית של הרשות בכך ש"לא נעים לבקר את הרשות בישראל". אך כעבור זמן התהפכו היוצרות. חד"ש ביקרה את הרשות באופן גלוי בישראל אך לא מסרה את עמדתה שלה לעבאס כשהייתה לחברי חד"ש הזדמנות לעשות כך. האם טועים אלה הסבורים שתפקידה של חד"ש לבקר גילויים של כניעה להגמוניה האמריקאית באזור, בכל מקום ובכל שעה?
אמנם אנני תומך חד"ש אך ראוי להזכיר לקמינר שכבר ישנה מפלגה ערבית-לאומנית שמתנגדת לאש"ף וקוראים לה בל"ד. התחושה הקבועה שעולה לי כאשר אני קורא את ראובן קמינר היא שאויבי אויבי הם ידידי.
ובכן, אני בתור מתנגד לכיבוש אנני רואה באירן בעלת ברית למרות הקו האנטי אמרקאי המובהק שלה. מדובר במדינה ריאקציונרית שכופה על אזרחיה קנאות דתית, וממשיכה לדכא כל אופוזיציה ואיגודי עובדים.
ראוי שעיקר הלחצים יפונו על ישראל להפסיק את הבנייה בהתנחלויות, ולהכין תוכנית לפירוקן, ולנסיגת הכוחות בתיאום עם הרשות.
למה הכרה בישראל כמדינה יהודית הוא מכשול מלאכותי או מכשול כלשהו? האם הקמתה של מדינה עבור קבוצה מסוימת של ערבים שהחליטה לקרוא לעצמה פלסטינים היא בסדר אך קיומה של מדינה עבור יהודים היא לא?
כמובן שהמדינה צריכה להתייחס בשיוויון לכולם, אך היא הוקמה וקיימת כדי לספק בית לאומי לבני הלאום היהודי.
זה משלוח נסיוני במסגרת הסתגלות למערכת תגובות חדשה
ראובן
מן הראוי,שמפלגת חד"ש תפרסם את עמדתה הרשמית בנושא הדרישה הישראלית ממוסדות אש"ף להכרה בישראל כמדינת הלאום היהודי ואת התיחסותה לנושא.קמינר לא מפרט ורק מתיחס לסרוב בפלסטיני לעשות כך,כאל דבר המובן מאליו ומשאיר לנו את אפשרויות הניחוש.לדעתי זהו ענין חשוב בעיקר עבור תומכי חד"ש שיוכלו לישר בו קו.