הגדה השמאלית

במה ביקורתית לחברה ותרבות


מאת: ב-5 בנובמבר, 2010 18 תגובות

יש להניח שעד שהטור הזה יופיע בעיתון, החגיגות לרגל נצחון השמרנים בבחירות לקונגרס בארצות-הברית יהיו בעיצומן. ההסכמה הלאומית הישראלית בנושא האמריקאי מקיפה את כל חלקי המרכז הלאומני (קדימה, העבודה, וחלק מהליכוד) והיא בדרך כלל שקטה ומוצנעת, כדי שלא לעורר את זעמו של הנשיא המכהן ברק אובמה, הנתפס כאן כאויב. בימין שוררת שנאה גלויה כלפי הנשיא (שכמו כל קודמיו הוא פרו-ישראלי, אבל לא חושב כמו חבר במרכז הליכוד), ושמו הנוסף, "חוסיין", מהווה עילה נוספת להכפשות גזעניות. גם כאשר האירועים בשטח מצדיקים לגמרי את מדיניותו המתונה יחסית כלפי העולם המוסלמי, מנסים אנשי הימין כאן, כמו חבריהם לדעה בצפון אמריקה ובמערב אירופה, להשתמש בהם כדי להוכיח, כביכול, את כישלונו.

למרבה האירוניה, דווקא אלה שמנסים ללבות כאן מלחמת דת כבר יותר מעשרים שנה, מקימים קול צעקה מרה נוכח הניסיון הנפשע של קנאי הדת מאל-קאעידה לפגוע בבתי כנסת בשיקגו. בלבם הם חוגגים. מאז תום המלחמה הקרה מחפשים הישראלים, חמדני הקרקעות לא-להם בפלסטין, שטן קולקטיבי חדש, כדי שהעולם לא יתאחד מסביב להצעות שלום קבילות, שהוצגו מהצד הערבי פעמים רבות בעשור האחרון. אחרי שנסחטה הטיפה האחרונה מהלימון היבש הקרוי "האמנה הפלסטינית", עלה עתה נושא ההכרה במדינת ישראל כמדינה יהודית על סדר היום הלאומי (וביבי נתניהו מנסה לאכוף אותו גם על הקהילה הבינלאומית). אבל נתניהו כבר למד שקשה להתחמק מהחזרת שטחים ומפינוי התנחלויות רק באמצעות גימיקים זולים, ושגם דרישה מהרשות הפלסטינית להציב בפרלמנט שלהם את תמונתו של בנימין זאב הרצל לא תניב את הפירות המקווים.

חרף כישוריו האינטלקטואליים הבינוניים ביבי שאף מאז ומתמיד להתוות אסטרטגיה חדשה למערב העשיר כולו, ברוח הימין הקיצוני האמריקאי, שכולל את תומכי המשטר הישן של ג'ורג' בוש. "המלחמה בטרור" היא סיסמה כוחנית ישנה של נתניהו, שנועדה לעקר את הסוגיות הבינלאומיות הסבוכות מתוכנן המורכב, כולל רכיבים חברתיים, כלכליים, צבאיים ותרבותיים חשובים. מסיבות ביוגרפיות ידועות ביבי מזוהה עם תסמונת אנטבה, אחרי שאיבד במבצע משנת 1976 את אחיו, יונתן ז"ל. אבל אנטבה הייתה אסון לאומי שלנו, לא של הפלסטינים. את שחרור בני הערובה ניתן היה להשיג באמצעות משא ומתן עם החוטפים, בעזרת מתווכים בינלאומיים. יצחק רבין ושמעון פרס (שרבו אחר כך במשך שנים רבות על הקרדיט בעבור המבצע, שהצליח מבחינה צבאית) לקחו סיכון לא סביר. מטוסי ההרקולס שהשתתפו במבצע החילוץ היו פגיעים ביותר, רק בנס הם לא הופלו מעל טריטוריה עוינת. גם הלקחים היו ממאירים: החילוץ חיזק את התודעה הישראלית שהאויב הוא נחות, ושניתן לשנות מצבים פוליטיים מורכבים בעזרת תרגילי ג'יימס בונד מרהיבים ומבריקים.

זה בכלל לא מקרי שמנחם בגין התקבל כגיבור לאומי כאשר הגיע לשדה התעופה לקבל את חטופי אנטבה בדרכם הביתה. הצהלה הלא-רציונלית, הפופוליסטית והניאו-דתית לא תרמה דבר לאדריכלי אנטבה ממפלגת העבודה, אלא דווקא לבגין, ראש האופוזיציה. אם מדובר במעשי נסים, הרי שבגין מתאים הרבה יותר משני העסקנים החילונים, שאינם מאמינים בעל-טבעי. הזרם החצי משיחי, שזכה לגאות כזאת באמצע שנות השבעים, התחזק בינתיים לאין שיעור, ועוד נשלם מחיר גבוה על כך.

באווירה המתלהמת השוררת כאן בעת הזאת, התגמד קצת הניתוח ההגיוני והאופטימי יחסית של פרשת אל-קעידה ובתי הכנסת בארצות הברית. למעשה, אובמה נחל כאן ניצחון חשוב, והצליח לרתום ממשלות ערביות להכשלת המזימה הנתעבת נגד המתפללים היהודים. הסיפור הקטן הזה מתמצת בבהירות רבה את לוּז מדיניותו של הנשיא. אובמה איננו רדיקל גדול, המבקש לחולל שינוי חברתי וכלכלי אדיר בעולם, כדי לחסל בהדרגה את הפערים העצומים בין השבעים לבין הרעבים, שרק הם מבשרים אסון עתידי לכולנו. הוא מנסה לחזק משטרים שמרניים, ואולי להגביר קצת את נפח הסיוע הכלכלי למדינות צייתניות, כדי לייבש את הבִּיצות שמייצרות טרור. לכן הוא ראוי לתמיכתם של ליברלים מתונים, ששואפים לריסון האלימות בעולם, ומנסים לחפש בני ברית גם בקרב הציבור המוסלמי הגדול. אין למגמה הזאת הרבה קשר ל"שמאל" לסוציאליזם או אפילו לסוציאל-דמוקרטיה. אנחנו מוצאים בה רק שפיות הדעת, רצון חיים ושאיפה בריאה לשמר את העולם גם לדורות הבאים. אם זה מזיק לאינטרס של המתנחלים, זו לא מדיר שינה מעיני.

ההתנגדות לאיסלאם גואה באירופה, גם בשל נוכחותם הגלויה של מוסלמים בכל מקום, ואולי בשל חוסר טקט של כמה ממנהיגיהם. אבל גלי ההגירה היו תוצאה של תהליכים קולוניאליסטיים וכלכליים, הם אינם הפיכים ושום דיכוי, למעט נאציזם חדש ותאי גזים, לא יצליחו למגר מיליוני מוסלמים שיש בהם את כל הגוונים ואת כל קשת הדעות. מניתוח פשוט זה נגזרת מסקנה שגם היא פשוטה והגיונית: פיוס בין המערב לבין המוסלמים בתוך אירופה ומחוצה לה הוא כורח, ולא סתם הצעה של יפי-נפש, לעומת מערכת שלמה של רעיונות מנוגדים. מי שרוצה להשמיד את האיסלאם ואת המוסלמים הוא נאצי, וברור שכל  פתרון בנוסח אדולף היטלר יביא לאסון נורא לא רק על הקורבנות, אלא גם על המרצחים. יש להתנגד לדיכוי המוסלמים ולרעיונות פופוליסטיים להרוס את צריחי המסגדים או לכפות על נשים מוסלמיות להתלבש בסגנון מערבי. הדמוגרפיה מצווה על התקרבות, על הידברות, על מתינות ועל חיפוש בקיעים בקנאות משני הצדדים. לכן הדרך של אובמה, שאינה מתקרבת לאידיאלים של אנשי השמאל, עדיפה בהרבה על הטירוף הכוחני של הימין האמריקאי והקונסנזוס הישראלי, הימני מעצם הגדרתו.

אחרי וידויו של אביגדור אסקין על קשריו הענפים עם המנוולים הגזענים בדרום אפריקה ובמקומות אחרים בכל רחבי העולם, הגדיר השבוע הכותב המוכשר ביותר של הימין הקיצוני-חילוני בישראל, נדב העצני מ"מעריב", את עמדת מורדי האור בישראל נגד אובמה ונגד העולם המוסלמי כולו. בשפה גורפת מגנה העצני את המוסלמים בלא הבחנה, אפילו קורא להם "פשיסטים" (שיא החוצפה) ומשבח את רדיפת המוסלמים ברחבי אירופה, ואת השנאה כלפיהם גם בארצות הברית. כל התבטאות שמדיפה חוסר סובלנות כלפי האחר המוסלמי היא כשמן בעצמותיו. העצני תומך בגלוי בימין הפשיסטי והגזעני באירופה, ואף גורס: "המגמות האלה (המסכנות את התרבות המערבית מהתפשטות המוסלמים, ח.ב) כבר מניבות תמיכה פרדוקסלית מצד מפלגות ימין מובהקות מאירופה, אלה שנחשבו פעם לאנטישמיות"). ההתקרבות בין גזענים וניאו-פשיסטים לישראל נחשבת להישג בעיני העצני, שלא חש בכלל שהתופעה איננה "פרדוקסלית", אלא טבעית לגמרי. מצא מין את מינו.

* התפרסם ב"כל העיר".

תגובות
נושאים: מאמרים

18 תגובות

  1. בטטה הגיב:

    תבוסתו של אובמה היא תבוסתו הסופית של הניסיון להגיע לשלום באזורנו.
    לא רק בירושלים שתו לכבוד תבוסת אובמה גם בטהארן ובמערות אפגניסטאן נפתחו בקבוקי מיץ.
    לדעתי מות התקווה לשלום התחילה את הספירה לאחור למלחמת חיטין החדשה ולקרב הסופי לסילוק הצלבנים החדשים מארץ הקודש.את המחיר ישלמו כולם פרט למי שיספיק לעשות אקזיט ויברח.

    • דניאל קלטי הגיב:

      ככה זה בביצה.

      העולם אינו קיים; הכל נמדד, לפי איך ישפיע, על ישראל ופלשתין.

      ראיית-עולם של יבחוש.

  2. כלבויניק הגיב:

    לדעתי בטטה טועה.תבוסתו של אובמה אננה תבוסת השלום,PLZ,נא להכנס לפרופורציות. ולמרות שקיבל כמו ילד מפונק את הצעצוע הזה פרס נובל לשלום,האיש עדיין לא הביא שום קבלות.נכון הוא יודע לנאום ולהקסים את כולנו,אני זוכר כיצד אבנרי שאין חשדן ממנו,גם הוא נפל שבי בקסמו של האיש בתחילת הדרך.אך ככל שנוקפים הימים,מסתבר שע"מ לישם מהלכים במרחב,חייבים ידע פוליטי מעמיק ויכולות תמרון מדיני,ברמות שונות ורבדים משתנים (גלויים ונסתרים) ואת זה כנראה אין עדיין לילדון אובמה,עם כל הכבוד.דוקא עכשיו אחרי שנחל את מפלתו מידי האח הגדול והזעפן,מחנה הרפובליקנים,קימת אפשרות שיכנסו פחות מקלות לגלגלי הקורקינט שלו…אשרי המאמין,זאת משום שעכשיו גם הימין בארה"ב יהיה שותף להמהלכים ושושבין לכל כשלונון.אך הדרך לשלום כפי שאני רואה זאת,דורשת שתי מלחמות בינוניות,אחת איזורית בהנהגת הימין כנגד החזית האיסלמית (אירן-סוריה-חיזבאללה-חאמאס) והשניה אח"כ בהנהגת השמאל שיתפוס את השלטון מידי הימין (והיה ויכשל במלחמה זו,בשל מספר נפגעים יהודים,גבוה),כנגד ספיחי הימין הקיצוני שיסרבו להתפנות מהשטחים.כלומר לפחות שתי מלחמות,עד לשלום.
    קימת גם אפשרות יותר מסבירה,שהימין ינצח במלחמה הקרובה משום הגיבוי שארה"ב נותנת לישראל.או אז מי שיצטרך לעשות אקזיט,יהיו רק השמאלנים העיקביים (ע"ע יחסי עזמי ואביגדור).כלומר לא חיטין ולא חרטטין.

  3. טובה שיבר הגיב:

    לאחר עיון במצע החמאס, ולאחר קריאת המאמר קשה להבין כיצד אפשר לחשוב על סוג של דיאלוג או פשרה עם האיסלם הרדיקלי.

    נכון, לא כל המוסלמים מחזיקים בדעות המובעות במצע החמאס, אבל הדבר אינו פותר את הבעיה שבפניה אנו ניצבים כיום.

    עבור הפונדמנטליסטים האיסלמיים חגי סגל, ליברמן, חיים ברעם ואובאמה הם היינו הך: כופרים שיש להלחם בהם עד חורמה.

  4. דינו הגיב:

    כפי שעושה לא פעם גדעון ספירו, גם חיים ברעם סובר שמשא ומתן עם חוטפים הוא האופציה המועדפת ("שחרור בני הערובה ניתן היה להשיג באמצעות משא ומתן עם החוטפים") וכל נסיון חילוץ צבאי הוא טעות ואפילו אסון.

    העניין המוסרי העומד מאחורי הטענות הללו לא ברור לי כלל,
    שהרי ההיסטוריה הוכיחה שהחוטפים הם בדרך כלל טרוריסטים שלא יהססו להרוג,
    ולכן איני רואה שצריך להכיר בהם פרטנרים למשא ומתן.
    כך למשל סמיר קונטאר, כך במקרה טבח הספורטאים הישראלים במינכן, חטיפת נחשון ווקסמן, וכך בארוע חטיפת גולדוואסר ורגב (שם החטיפה בכלל התחילה עם הריגתם).
    התנהגות החוטפים בכל המקרים הללו מדברת בעד עצמה.
    לא רק זה, אלא שדרישות החוטפים הן לגבי שחרורם של כאלה שאינם יותר טובים מהחוטפים עצמם, ולכן אין מדובר במשא ומתן שדינו כדין חילופי שטחים למשל, אלא תשלום כופר אדיר לפושעים על מנת שלא יבצעו את פשעם.
    יש כאן פשע כפול: האחד הוא קבלת פושעים (חוטפים שהם בד"כ רוצחים) ככאלה שניתן לשקול את מימוש רצונם, והפשע השני הוא שחרור רוצחים שמן הסתם לא מיצינו עימם את הדין וגם יחזרו במהרה לבצע את מעשיהם הקודמים.
    פגיעה באותם חוטפים צריכה להיות משימה לא פחות חשובה משחרור בני הערובה.
    הצלחת מבצע אנטבה (לא סבירה ככל שתהיה) אמורה בצדק רב להתקבל בשמחה אדירה בישראל בדיוק כפי שאנשי חמאס שהצליחו לפגע בצה"ל הם גיבורים פלסטינים,
    ומעניין מה דעתם של ברעם וספירו על ההשוואה הנ"ל.

  5. הנרי שושן הגיב:

    מר חיים ברעם היקר מכוון שאני כפי שהיית מכנה אותי "פשיסט" לא נאור או יותר נכון ימני קיצוני {ואני כזה רק חילוני כן…}
    קראתי את דבריך בהישתאות רבה והייתי שמח אם היית טורח להשיב לי
    אובמה לא נפל בגלל רצונו להיגע לפשרות גדולות ואם אני לא טועה הוא לא ממש עשה הרבה בכדי לקיים שלום בשום מקום , הבחירות במינאמר הם פארסה גדולה, הכורדים מתים בהמוניהם עקב פלישה שנערכת בשעה זו {פלישה לחבל כורדי כאשר האמריקאים מעלימים עין } הפיגועים בבגדד רק גדלו וכינון ממשלה ב 2010 כמובטח לא קרובה אפילו, אז הכישלון היחיד שנמדד הוא ישראל ????
    למה ?? למה כול תלאות העולם מונחות על המצפון היהודי ישראלי?
    ברק אובמה נכשל כי הוא לא נשיא טוב לדעת האמריקאים
    ואם מדברים על דעות כיצד אתה מתיימר להבין הלך רוח של שוודי שלא מעוניין שיעשו לו "מנגל" מתחת לבית עיי חבורה של טורקים שבדרך מציקים לילדה בת 12 שלו ??
    זה לא עניין של קנאות או דמוגרפיה באירופה זה עניין שהמוסלמים שם פיתחו כר נוח של פעילות רדיקלית קיצונית וחזרה לאיסלם {אחד המאפיינים היותר ברורים בין יהודים לערבים זה שאנחנו לא מנסים לדחוף את הדת שלנו בעזרת סמטקס }
    פעילות אשר מציקה לגרמנים, לשוודים אפילו לשווצרים הנאורים

    אדוני
    הגדה השמאלית מתיימר להיות אתר "נאור" אשר מציק שיקולים דמוגרפיים, כלכליים רוחניים ותרבותיים להתנגדות ל"כיבוש" אז מה לעזאזל אתה עושה כאן ?

    • דניאל קלטי הגיב:

      ראיית-עולמם, של הנרי שושן ושל כל דומיו:
      "כמובן ובדרך-הטבע, שעורכי-מנגלים אינם אלא חיות שחורות שעירות, שיש לבער מעל פני-האדמה!!!!!!!!!!!!!אחד-אחד-אחד הם שחורים, הם מטמאים את אדמת כדור-הארץ, האמור להישמר, לבני-אשכנז הטהורים בלבד!!!!!!!!!!אחד-אחד-אחד מטמאים את אווירנו!!!!!!!!!!!!אחד-אחד-אחד מטרידים את בנותינו!!!!!!!!!אחד-אחד-אחד מוסלמים החוצה!!!! טורקים החוצה!!!! ערבים החוצה!!!! שחורים לא-יהודים החוצה!!!! שחורים כן-יהודים גם-כן החוצה!!!!! מזרחיים החוצה!!!!!! הומואים לריפוי!!!!! שמאלנים למחנות!!!!! יוצאו המנגלים אל מחוץ-לחוק עכשיו ומייד!!!!!!!!!!!!!!אחד-אחד-אחד"…

      זוהי המנטאליות, המאפיינת את הנרי שושן, את אביגדור ליברמן, את אנאסטסיה מיכאלי ואת כל שאר אנשי כנופיות "ישראל גזענתנו" ו"חירות".

  6. חיים ברעם הגיב:

    מר הנרי שושן,

    ההתבטאות שלך בדבר ה"טורקים" שעורכים מנגל ליד ביתו של שוודי ותוך כדי כך מציקים לבִּתו בת ה-12 אינן אלא נאציזם צרוף, והמשפט מנוסח ברוחו של ה"שטירמר".
    אז מה לך ולי? אם אתה טוען ששאיפתנו לנאורות אינה אלא יומרה, אז מדוע אתה רוטן נגד השתתפותי הפעילה בו?
    ההתנגדות לכיבוש בלי מירכאות איננה נובעת דווקא מהשיקולים שמנית, אלא בראש ובראשונה מטעמים מוסריים, שלא ניתן לחלוק אותם עם גזענים מובהקים כמוך.

  7. דינו הגיב:

    לדעתי אתה טועה בתגובתך להנרי שושן.
    אם טורקים באמת עורכים מנגלים ומטרידים בנות 12 בשבדיה הרי זו עובדה ולא נאציזם.
    זכור לי שבזמן לימודי ההנדסה שלי בחיפה כתבה אחת הסטודנטיות בעיתון הקמפוס על כך שהיא מוטרדת ברמה יומיומית ע"י סטודנטים ערבים השורקים לה ומעירים לה הערות סקסיסטיות. זכור לי גם שעיתון הקמפוס אינו "דר שטרימר" ואותה סטודנטית אינה נאצית.
    מדובר בעובדות פשוטות וברורות שאין להן שום קשר עם גזענות.
    הגזענות (לא ברור לי מדוע טרחת לציין דווקא "נאציזם") נגזר לא מאמירת העובדות אלא מהמסקנות והצעדים שננקטים עקב העובדות, אם אלו אכן צעדים גזעניים.
    הגישה שלך היא בעיני סימפטום לבעיה נרחבת יותר של חוסר קיצוני באובייקטיביות אצל מי שמנסה לקדם אג'נדה מסויימת , ומבטל כל עובדה שיכולה לשמש ארגומנט בידי הצד השני (גם אם לא בצדק).
    אם ציבור מסוים, נאמר מהגרים טורקים בשבדיה, מטרידים את מנוחתם של שבדים במנהגיהם ומעשיהם – אז צריך לומר זאת ולטפל בזה. צורת הטיפול כבר תיגזר מרמת הליברליות\הומניות של האזרחים והרשויות באותו מקום.

  8. חיים ברעם הגיב:

    דינו,
    אני בטוח שאפילו את יכול להבחין בין דיווח עובדתי, כולל שמות ותאריכים, על מעשה אלימות או הפחדה ספציפית נניח בשוודיה, לבין הנחת יסוד גזענית, שטירמרית, שה"טורקים" מאיימים על נערות בנות 12 בשוודיה, אגב עריכת מנגלים בחצרות בתיהם של אנשים שאינם רוצים בכך.

  9. הנרי שושן הגיב:

    מר ברעם היקר
    השמאל בישראל אמור להיות נאור יותר ופתוח יותר מהימין אבל נדמה שתגובתך הינה קיצונית מעט
    אינני נאצי, אף פעם לא הייתי שייך למפלגה הנאצית ולדעתי לסבתי תהיה בעיה עם התבטאותך בנושא

    תגובתי באתר הזה {שלעתים מזעזע אותי עד לעמקי נשמתי } הייתה כדי להבין טוב יותר את הצד השני {ולא דרך כוונות נשק} אבל ההתבטאות שלך פשוט מזעזעת, מכוון שהגדרתי את עצמי ימני {ואני שנית מציין אכן אני כזה} הופכת אותי מיידית למטרה לחיצי הרעל שלך ?

    האים אתה מודע שתשובה שכזאת לא יוצרת דו-שיח שאותו ניסיתי {לשווא מתברר} ליצור
    הרי המפה הפולטית\ חברתית \ השתייכותית שייכת לימין שלא נדבר שהחלק הימיני במפה מקצין
    האים זה לא הזמן לדבר איתנו ולא לבטל אותנו כאספסוף קיצוני ?
    אנחנו אחרי הכול הר וב במדינה דמוקרטית !!! להזכירך דמוקרטיה הינה שלטון הרוב לא המיעוט המוקצן
    כמו כן מכול דברי בנוגע למאמרך בחרת לבחור בדבר הכי שולי ולא רלבנטי הרי באובמה וכישלונתיו הנחרצים ליצור שלום בכול מקום בעולם עיסקנן לא בכמה חברה שעושים מנגל…

    מצטער שהטפתי כאן אני פשוט לא רגיל שקוראים לי נאצי

    בנוגע לטורקים והשוודים – אירופה תמיד התמידה במדיניות סובלנות ראויה לציון אתה לא חושב שאים הם מגיעים למסקנה להעלות מטורלל חצי נאצי לשלטון מאותת שמשהו כאן לא עובד ביסוד ?
    ואני ממש מסופק אם ה 960 אלף שוודים שהוכרזו כימנים טועים בגדול

    ועכשיו אם תרשה לפשיסט שיושב לידך כנראה באוטובוס או עושה מילואים עימך – "כיבוש" כמילה הוא דבר מכוער לא נאות ולא נכון – וראוי שילחמו כנגדו
    השאלה היחידה האים אתה באמת עושה זאת ?? האים בהכחשה התמידית שלך

    • הנרי שושן הגיב:

      מצטער "נפל לי המחשב"
      רציתי לציין שהאים בהכחשה התמידית , העיקבית והלא רצויונאלית לפעמים לקעקע את מדינת ישראל ואת מוסדותיה אתה חוטא ?

      האים המלחמה הטובה ביותר "בכיבוש" אינה אלה כיבוש ההמונים שממשיכים בכיבוש ?
      הרי אם תשכנע מספיק אנשים הממשלה תחזור אחורה, תוותר , תתפשר והכי חשוב תבין

      כרגע בתוכחות חוצבי הלהבות שאני קורא מידי פעם אני מסופק אם תקבל במה בכדי לבטל עוול
      אני אפילו מסופק אם תצליח לצבור 10 אנשים לשיחה

  10. חיים ברעם הגיב:

    ימני איננו נאצי, חלילה. קיימים ליברלים, ניאו-ליברלים, שמרנים, ניאו שמרנים, לאומנים דתיים, לאומנים חילוניים ואפילו החרדים אימצו לאחרונה את הלאומנות.
    אתה היחיד מבין מאות רבות של מגיבים שזכה כאן לכינוי הזה ממני. לא בגין דיעותיך, וגם לא בשל הזוועה שאוחזת בך כאשר אתה קורא את דברי האמת המופיעים כאן. אבל המשל על שוודים סתמיים, שמוטרדים קשות על ידי טורקים חסרי קלסתר שאפילו מאיימים על בנותיהם הקטנות היה שטירמרי, נאצי, בעצם מהותו.
    אז לפני שאתווכח עימך, מוטב שתחזור בך ותתנצל על הסיפור הנתעב הזה.
    אינך מכיר אותי, אבל אני מפרסם טורים ומאמרים בכל שבוע בעיתונות המסחרית כבר 31 שנים. רבים קראו, התווכחו והגיבו, מעטים יותר הסכימו והמאבק נמשך. אבל אם לא תשתחרר מהגזענות לא נוכל קיים איתך שיח כלשהו.

  11. הנרי שושן הגיב:

    אתה יודע מה אדוני , ניצחת!
    אין לנו באמת על מה לדון, אתה את הערכתך עליי דאגת לציין מספר פעמים
    אין אני גזען, ודי מחבב אני טורקים, אך הסבלנות שלי כלפי קיצונים שמלאנים כנראה שקצרה היא

    נכון להיום תגובתי תהיה שונה ומשפיעה יותר
    היא תהיה בקלפי בבחירות הבאות
    אני מבטיח לך שלא רק אני אצביע ליברמן אלה אלפים כמוני יעשו כזאת, וכאשר השלטון הזה יעלה אדוני אל נא תתייסר… הכול בזכותך

  12. ניצן אביב הגיב:

    מי אמר נדב העצני, לאומן ימני קיצוני, גזען נפשע ופאשיסט יודו-נאצי נתעב ונאלח – ולא קיבל?

  13. הלל הגיב:

    מר ברעם,

    אם יורשה לי להעיר לכבודו, תגובותיך למר שושן, הן הוכחה ניצחת לכך שבריונות ואלימות, גם אם הן מילוליות בלבד, אינן תורמות (בלשון המעטה) לטיעון שלך.

    מה שעומד ברקע התלונה ה"שוודית" הוא "השוואת -לחצים" טבעית בין חברה שמרנית מאוד לבין חברה ליברלית מאוד. אין לכך שום קשר לגזענות אלא לאנשים שמתקיימים בו זמנית בשני עולמות תרבותיים שקודי ההתנהגות בהם הפוכים במאה ושמונים מעלות

    צעירים מוסלמים ניחנים בדחף מיני חזק מאוד, בדיוק כמו צעירים "מערביים". עבור מהגרים מוסלמים בשוודיה, התרבות "בפנים" מטילה טאבו חזק על שחרור הדחף הזה בתוך הקהילה, גם ובעיקר על ידי דיכוי היכולת והאפשרות של נשים מוסלמיות בקהילה להענות לו. התרבות "בחוץ", מאידך גיסא, מקדשת חירות מינית של נשים.
    התוצאה הטבעית היא שהדחף משתחרר לכיוון שנראה לגיטימי.

    יש נשים מותרות ויש נשים אסורות, ולא רק אצל מוסלמים – מסתבר. ראה למשל סיפורו של חיים נחמן ביאליק "מאחורי הגדר".

    אלא שחברה ליברלית מפתחת סוג אחר של סייגים שבאים להחליף את הטאבואים המסורתיים, סייגים שמתבטאים בשפה בלתי מדוברת, שילדים מטמיעים מהסביבה הבוגרת בתהליך החיברות, ומהגרים (או אנשים שגדלו בקהילת מיעוט סגורה) לרוב אינם שולטים בה, כי בסביבה הבוגרת שבה הם חוברתו יש כללים אחרים לגמרי.

    הסייגים האלו קובעים היכן עובר הגבול בין חיזור להטרדה, היכן הגבול בין מחמאה לאיום, ולמי זכות המילה האחרונה ביחס למידת הקרבה שהוא מעוניין בה מצד מחזר/ת פוטנציאלי/ת. שפה בלתי כתובה שבה "מקומי" יודע שגופית ספגטי איננה מהווה שלט "פתוח" לכל זכר מזדמן שחשקה נפשו, אבל "לא מקומי" אינו מבין את זה.

    אותו "שוודי" היפותטי יתעב באותה מידה כנופיות של גלוחי ראש או צעירים מובטלים שיכורים "נורדים" שיציקו לנשים בשכונה שלו, בדיוק כמו שהוא יתעב כנופיות של צעירים מוסלמים שיעשו את זה. אבל אתה תקרא לו נאצי רק במקרה האחרון. למה?

    לאזרח ה"מהוגן" בשוודיה יש כללי התנהגות במרחב הציבורי. לא זורקים אשפה, לא מתגודדים ומרעישים, לא מציקים לנשים, לא שוברים והורסים מתקני שעשועים ורכוש ציבורי אחר. כן מותר לשתות עד דלא ידע. כן מותר להחצין הומוסקסואליות, כן מותר ללכת בלבוש חשוף.
    סביר להניח שלאזרח מהוגן במצרים למשל, יש כללים אחרים.

    הנקודה היא ש"האזרח המהוגן", בין אם הוא שוודי, ישראלי או טורקי, מתנגד לתופעות (בפרט קבוצתיות) שמפירות את מה שנראה לו כסדר הציבורי הנכון.

    אם ניישם את הכלל שלך, כל העולם נאצי (חוץ ממך כמובן. כי אתה מתנגד רק למה שמפר את הסדר הציבורי הנכון *בעיניך* שהוא הסדר היחידי הנכון באמת). ואם כל העולם נאצי, מה מיוחד בנאצים?

    זה המקום לחזור ולומר שהאינפלציה שאתה עושה בשימוש במונחים "פשיסט" ו"נאצי", מעבר לטריוויאלזציה שהיא עושה לתופעות האלו, מעוררת את החשד שאין לך באמת מושג מה זה פשיזם ומה זה נאציזם, וזה גם לא ממש מעניין אותך מעבר לאפשרות לטנף את מי שעומד בדרכך.

    החשד הזה מתגבר כשברור שאין לך שום חוש פרופורציה. כל יתוש בחברה הישראלית הופך אצלך לפיל, וכל נוכחות של פיל במרחב הלא ישראלי אתה מכחיש או טוען שאינה רלוונטית.

    ביקום הרעיוני שלך, שיח ג'נוסיידי בחמאס או אצל מנהיג איראן זה שום דבר. חסר משמעות מעשית. אבל אם רדיקאל "שוודי" התעטש, ראוי שירעדו אצלנו אמות הסיפים. קול אלהים דיבר אלינו מן הסנה הבוער. מינימום.

    שיח שנאה פראי עם תת-זרם של דה-לגיטימציה קיומית אתה "יכול להבין" כל עוד הוא נגד ישראל או נגד יהודים. אנחנו הרי הבאנו את זה על עצמנו במעשנו הקלוקלים (גם בשנות השלושים של המאה הקודמת "הוצאנו לגויים את העיניים". לא פלא שככה הם הגיבו).

    שיח שנאה נגד ערבים או מוסלמים? חס וחלילה. הרי מדובר לא רק בפשיזם, ולא סתם בגזענות, אלא בנאציזם טהור. אפשר להכליל על עשרות מליוני בני אדם חפים מפשע בגלל מעשים של מעטים? הרי גם המעטים האלה לא אשמים. בהגדרה, מי ששייך לעולם השלישי אינו אחראי לבחירותיו ומעשיו. הכל תגובה למעשי בני העולם הראשון.

    מה עם קצת חוש מידה?

  14. דניאל קלטי הגיב:

    אני מסכים לחלוטין עם כל דברי-חיים כאן, במאמר ובתגובות כאחת.

הגיבו כאן

אורך תגובה מקסימלי: 1000 תווים

הרשמה לעדכונים בדוא"ל

Subscribe via Email

מומלצים