האש בכרמל ובסביבתו כבר שככה, אבל האדמה עדיין שחורה וחמה, מעליה צל מותם של אנשים יקרים ומתחתיה מבעבע הרמץ, שבא להזכיר לנו את חלום היערות היפים ואת שברו. חילופי ההאשמות הממוסמכים כבר היו לנו לזרא, וזוהי רק ההתחלה. הממסד הישראלי מוצף ממש באנשים בתפקיד או שמא כבר בגמלאות, שידעו מראש את הצפוי לנו ואפילו שלחו פעם מזכר כלשהו, שתמיד מצטייר בעיני הממונים כאקט של טרחנות שיש להתייחס אליו באדישות אדיבה. לאיש לא אכפת את מי יצלבו הפעם, כדי לרַצות את הזועמים, להסיח את דעתם של האבלים ולבדר את צרכני התקשורת ההמונית. מאז הוקרב רמטכ"ל מלחמת יום הכיפורים דוד (דדו) אלעזר כדי להציל זמנית את עורם של גולדה מאיר ומשה דיין, הפך הציבור לחשדני מאוד כלפי ועדות חקירה, אבל הצמא לדם ולפורקן מתגבר גם על התסמונת הזאת. כמה רבי טפסרים ישלמו אולי את המחיר, אבל קשה אפילו לחלום על שינוי מהותי. האליטות בארץ מבקשות בסופו של דבר לשמור על המצב הקיים, שמשרת את האינטרסים שלהם ושל מיטיביהם. לכן הביקורת היא תמיד נקודתית: לא היו מטוסי כיבוי, לא שעו לתחינות הכבאים לתקציבים, ופקידי האוצר, בהשראת השר יובל שטייניץ, דרשו "רפורמות" לפני שיתנו "אפילו שקל אחד".
אפילו המדורים הכלכליים עתירי העמודים ביומונים הרהיבו עוז למתוח ביקורת על האוצר בנושא הכבאות, אבל לא טרחו לדבר על שינויים מבניים כלשהם ביחסי הון-שלטון ובשליטת המעסיקים העתידיים של פקידי האוצר בשוק הפרטי על ההחלטות שהם מקבלים עתה, כעובדי מדינה. לכן אין להם כוח מוסרי או עמדה רעיונית הולמת, שיאפשרו להם לשנות באורח קוטבי את סדרי העדיפויות, ולהציב את שיפור השירותים לביטחונם ולרווחתם של כל הישראלים כיעד חשוב יותר מהנחות והטבות לבעלי ההון.
כאשר שר האוצר סירב לתקצב את שירותי הכבאות כראוי הוא בעצם הצהיר, שהקופה שלו איננה מיועדת להציל את חיינו, שלא לדבר על שירותי הבריאות והחינוך שלנו. היא קיימת כדי להבטיח "צמיחה", למען חלק מזערי של הציבור בתוספת אבק רווחים גם למעמד הבינוני. בנימין נתניהו מושל בשם פילוסופיה חברתית פוליטית, שמטרתה חוסן כלכלי על חשבון הסולידאריות החברתית. ההסכמה הבסיסית של רוב הפרשנים לנושאי כלכלה עם הדרך הזאת, מחייבת אותם בעצם לקבל גם את עמדת האוצר בנושא הכבאות. הרי מדובר רק בחלק קטן מאוד מכלל המטלות הענקיות הכרוכות בביטחון. כלכלה רכושנית חופשית עד מופקרת איננה יכולה לדאוג לחברה בכלל, ובוודאי לא לחברה במצור. השריפה אולי היתה אסון טבע הקורה במדינות רבות, כפי שטען הדובר הבלתי רשמי של הממסד בן-דרור ימיני ב"מעריב", אבל חוסר האונים נוכח האש המשתוללת נובע מהעדפת האתוס הקפיטליסטי ומדחיקתם של כל רעיונות השוויון החברתי אל מחוץ לסדר היום הלאומי שלנו.
קיים אפוא קונפליקט בסיסי בין התעשרות המעטים לבין רווחת הרבים. הממסד החולש על המשק, בעלי ההון ופקידי האוצר, משרתים את ההתעשרות ובזים לרעיונות הדוגלים בשליטת החברה בתקציב ובחלוקתו. בשלב זה אין אנו מדברים על שליטה מוחלטת של הציבור בכל אמצעי הייצור והשיווק, אלא רק בגרסה צנועה יותר של צדק חלוקתי. גם אם אנשים פרטיים שולטים בהון, יש למצות את גביית המס מהם ולהפנות את הכסף לשירותים החברתיים, כדי שכיבוי האש, המאיימת על החיים ועל הרכוש, ייחשב ליעד נכון וראוי להקצאת המשאבים המתאימים. ראינו גילויים יפים של התנדבות ואפילו חירוף נפש בפרשה העגומה שפקדה אותנו השבוע, אבל קשה מאוד לקיים אותם לטווח ארוך. התגייסות חברתית כרוכה בסולידאריות בין בני אדם; אבל האתוס הניאו-ליברלי, שהוא כה דומיננטי בקרב האליטות כאן (כולל העיתונאים), מתעב את הסולידאריות ומקדש את מוטיב הרווח. עלינו לבחור בין החלופות פשוט כדי לשרוד.
הרעיונות שהותוו כאן יפים אולי לגבי כל חברה מתוקנת, אבל כאשר מדובר בישראל הם הופכים לדילמה מסוג להיות או לחדול. כדי לכבות באמת את האש, ולא לגרור אותנו לשורה ארוכה של אסונות שהחברה הישראלית הרכושנית אינה ערוכה, באורח מבני, לטפל בהם, צריך למנוע מראש מחומרי הבעירה מלהגיע אלינו. זה מחייב אותנו, למשל, להעמיד בראש סדר העדיפויות הפוליטי את שינוי היחסים הבלתי נסבלים בין האזרחים הערבים והיהודים, לפני שיפקוד אותנו אסון בלתי הפיך. יש להשתחרר מן האשליה שהכל בשליטה. היתה הפגנת הזדהות יפה של אוהדי הכדורגל מבני סכנין עם הנפגעים באסון, וייתכן שאפשר לקדם את שחרה של תקופה טובה יותר. אבל גם שיפור היחסים עם האזרחים הערבים כרוך לא רק בהבעת רצון טוב, אלא גם בהפניית משאבי עתק למגזר הערבי. האמונה העיוורת בכוחות השוק לא תועיל לנו, ולא תשרת את האינטרס החברתי הכולל שלנו גם בנושאים אחרים.
למדנו גם שישראל היא חלק מהקהילה הבינלאומית, ושהיא זקוקה לאחרים בעידן הגלובאלי הזה ולא רק בשעות חירום ומצוקה. הפסיכוזה של "עם לבדד ישכון" מסכנת את עצם קיומנו. אלפי אזרחים ישראלים הפנימו השבוע את הכרת הטובה לרבים שהגיעו לכאן מעבר לים כדי לסייע לנו בעת מצוקה. אולי הם קלטו את רדידותה של האיבה, שאנשי הימין טיפחו כאן כלפי כל אומות העולם, והיא התגברה מאוד בשנים האחרונות. ישראלים המבקשים לקדם גישה יותר הומניסטית כלפי בני אדם בכלל, ופתיחות רבה יותר כלפי זרים, שאבו עידוד מהתופעה הזו. מטוסי הכיבוי מטורקיה המוסלמית מסמלים גם תקווה לחידוש מערכת היחסים המסורתית והטובה עם העם הטורקי, ואין לזלזל במהפך הפסיכולוגי שפקד אלפי בני אדם. כל התקרבות לטורקיה מסייעת בעקיפין גם להדיפת רעיונות העִוועים לתקוף את איראן.
במצבה הנוכחי של ישראל, כאשר התמוטטות הביטחון נובעת ישירות מהדבקות ברכושנות בלתי מבוקרת, כל יוזמה לתקוף מדינה גדולה וחזקה באזור היא לא רק בלתי מוסרית אלא גם מטורפת. ישראל איננה מסוגלת כיום לנהל את הקונפליקטים שלה, שהם בלתי נמנעים ונובעים ממדיניותן של ממשלות ישראל. השלום, והמדיניות שנועדה לקדם אותו, אינם סתם עוד אופציה מדינית, שניתן לאמץ או לדחות. הסכמי שלום וה"וויתורים" הכרוכים בהם הם פשוט כורח קיומי.
הציבור שלנו הוא צייתן מאוד מבחינה פוליטית. אבל בכל המבחנים מאז 1973 נוכחנו לדעת, שכושר עמידתו בשעת חירום אינו מרשים במיוחד. כמו עמים אחרים ערב מלחמות (ראו את האנגלים ואת הגרמנים בשנת 1914, ערב מלחמת העולם הראשונה) רוב האזרחים מסרבים אפילו לדמיין את הקשיים והתלאות כאשר האש בוערת ממש מסביבנו.
* התפרסם ב"כל העיר".
היו הרבא מוקדים בהר אל לא מדברים על המגזר
http://www.youtube.com/watch?v=G-a7G20KQ8Y
זה הרגע רבותיי / לא לחכות יותר מדי / ולצאת עם הקלשון / בוא נצלוב פה מישהו / שר הפנים, המשטרה / החינוך, התחבורה / שר החוץ על מדורה / או את ביבי כפי שהוא / מי שלא שומר שבת / דנה – אם היא בן או בת / אפקט החממה זה טוב / גזים של פרות ברחוב / מי שפה שתל עץ / מי שלא שכר יועץ / חיל הים, חיל האוויר / זה לא הרגע להזכיר ש — / ווי דידנט סטארט דה פייר / זה צעיר נחמד / עם פח של נפט ביד, אז רגע — / ווי דידנט סטארט דה פייר / אלה חבר'ה או רק נער / ששרפו ת'יער..
אז מה עושים? קשה לבוא בטענות אך ורק לביבי ולקלגסי האוצר הצעירים. זהו הצייטגייסט: הפרטה, פרטנות, פרטי, אישי, פייסבוק, טוויטר, איי-פון. עגל הזהב החדש הוא 'האני' הפרטי, שפתאום כל כך מעניין ויש לחשוף אותו בפרהסייה, בכל רגע נתון, כשכל מעשיו הוא רומן בהמשכים, ב"ציוצים", בסטטוסים. סולידריות חברתית? זה אאוט. הפגנות, מצעדים, בריקדות (מה זה?), שלטי חוצות, דיונים, עצומות? אחרי איזה WWW זה בא? אני לא מוצא.
סולידריות זה חלומות באספמיה. צריך שאספמיה תנחות עלינו בקול גדול, תכאיב ותעקוץ, תגזול מאיתנו את המרחב הפרטי הכל כך סגור שאנו כלואים בו, שמספק לנו כרגע את כל צרכינו.
אני לא חושב שרק האליטות אשמות במצבנו הנוכחי. אנחנו אשמים לא פחות, ששיתפנו פעולה עם האמריקניזציה, ששילבנו בתוכה את הישראליות המכוערת, והנה אנו מקבלים טרנדים חדשים מחו"ל: האח הגדול, H&M, מקדונלדס, פערים חברתיים, הפרטה, הסתגרות, ערוץ 2, פרסומות לסלקום.
אם נישא עינינו אל עבר סקנדינביה, נראה חברה מתקדמת ושוויונית, שבה הבנות מתחילות עם הבנים, ואת רווחי הנפט והברזל מחלקים בין ההמונים. אם נישא עינינו קצת דרומה משם, אל עבר אירופה, נראה הפרטה, שליטת בנקים, עלייה מתמדת של גזענות ולאומנות חדשות, הפעם על בסיס "תרבותי-מערבי", ולא על בסיס דם וגודל גולגולת. אבל שם הסולידריות עוד קיימת (במובן מסויים), שכן האירופאים זוכרים על בשרם (נכון לרגע זה) את תשלום הדמים שהם שילמו בכדי להגיע לשלום ואחווה אירופאית.
מה אנחנו זוכרים? את לבנון השנייה כבר שכחנו, את גלעד שליט הכנסנו למעמקי ההדחקה הנפשית שלנו – הוא צץ לנגד עינינו רק בכותרות משנה זניחים ובין בר רפאלי ונועם טור, אי שם ביציאה מאיילון. צריך להבין שאנחנו, כנראה, לא אירופה ולא סקנדינביה. כנראה תשלום הדמים שאנחנו משלמים עוד לא קונה לנו את השלום והאחווה. אני נשמע פסימי, אבל אני אופטימי. קם פה דור שלא יודע את דוד (ב"ג), שלא ידע את משה (שרת) ואת לוי (אשכול), שלא ידע את יצחק ואת מנחם. את בובליל ואת מנו הוא יודע, וזה מספיק לו.
אנחנו צריכים שאספמיה תנחות עלינו בשביל שנתעורר ונבין שאנחנו תלויים בעזרה של האחר, שהמקדימה הלוגית שלה היא קבלת האחר, בשביל לשרוד.
כל עוד זה לא קורה, אפשר להמשיך לחלום ולצעוק בקול קורא שאף אחד לא שומע כי אין אליו לינק.
אנא סלח לי על דברי התוכחה השחורים. אני קורא לאחרונה בספר ירמיהו ולא יכול שלא למצוא דברים מדאיגים שרלוונטים לימינו אנו: לאנשים נוח להיות עיוורים, להתחבא במערה חמימה ולסמוך על כוח עליון שידאג להם. מי שמטיח בפניהם את עוורונם, נסקל באבנים, מתוייג כבוגד ועוכר ישראל, ומושם בכלא.
עוד לא הגענו לשם, עדיין, ולכן אני אופטימי.
שבת שלום
אני מסכים עם רוב דבריך, אך לא עם ההשוואה לסקנדינביה, וגם לא עד הסוף עם ירמיהו.
בסקנדינביה יש שיעור התאבדויות מטורף, למעשה יש שם את שיעור ההתאבדויות הכי גבוה בעולם. לא חסרות להם בעיות משל עצמם.
באותה סקנדינביה ה"נאורה" יש גם את מדינת שבדייה האנטישמית שאסרה על שחיטה כשרה.
לגבי ירמיהו, אותם אנשים עיוורים אינם אלה ששמים מבטחם בבורא עולם, אלא אלה שמאמינים בעצמם ומאמינים שדרכיהם הנלוזות הן הצורה שבה העולם צריך להתנהל. הוא לא בא בטענות כלפי אמונה כזו או אחרת אלא כלפי מעשים רעים. הוא בטענות כלפי גנבים, רוצחים, נואפים, נשבעים לשקר ועובדי עבודה זרה. בעוד שהיום נואפים ושקרנים כבר נהיה מקובל בחברה, גניבות ורציחות הן עדיין לא מקובלות ברוב החברה (קצת קשה לעשות הכללות במקרה הזה).
אכן לשם עדיין לא הגענו למרבה המזל.
שבוע טוב 🙂
מסכים עם אי ההסכמה. לקחתי את סקנדיביה כמודל לחברה שבה יש הנהלות ממשלתית וחברתית תקינה. אין לי שום רצון שישראל תהיה כמו סקנדינביה.
לגבי ירמיהו. לקחתי אותו כמודל לאיש שהולך נגד המוסכמות ונגד העיוורון של המיינסטרים, כמישהו שצועק וזועק באוזני האנשים על דברים שלא נוח להם לשמוע אותם, ומתוך זה הם קוראים לו בוגד. הדאגה שיש לי היא לא בכך שאנו קרובים לחורבן כי ביצענו את הרע בעיני האלוהים, אלא בכך שהחורבן הגיע בסופו של דבר, בזמן שלכולם היה נוח ונעים בכורסא, עד שהיה מאוחר מידי.
אבל אני אופטימי.
חיים מצביע כאן על הקשר הלא קדוש והמוכר כל כך,בין תפיסה כלכלית קלוקלת של השלטון,לבין איכויות רווחה נחותות המסופקות לצבור הרחב לטובת שכבת הנהנתנים הדקה.
מתוך דבריו נתן גם להבין את מה שלא אמר וזה שהעם,למרות המראות הברורים ואותיות האש החקוקות מעשנות על הקיר,עדיין ממשיך לנהות אחרי ההנהגות הקימות.כן,מפעם לפעם הפרה המשכוכית מתחלפת לה,אך הרועה נשאר אותו רועה.
מתוך כך נשאלת השאלה,מדוע? מדוע זה כך? מה גורם לציבור להמשיך וללכת כעדר אחרי מישהו שמוביל אותו (בלי מליצות),הישר לבית המטבחיים?
התשובה נמצאת בשני תחומים,האחד הוא,שכל פרט ופרט בקהל המצטופף,מפוחד עד עמקי נשמתו מהמצב שמחוץ לעדר ולכן ידחק פנימה בעזרת כובד גופו ובטישות קרניו,ע"מ לתפוס מקום טוב באמצע.והשני,שאין באמת שום אלטרנטיבה אחרת.אין עדר נוסף שאפשר כביכול להצטרף אליו ולשנות כוון ויעד.
כלומר,העדר בו נמצאים הוא מה שיש וההשתיכות אליו נותנת כוח ומחסה יחסיים,משום שכל השאר גרוע בהרבה.
אז כמובן,צריכה להשאל השאלה,מי נהנה מהמצב הזה ואיתה השאלה,מי יכול לגרום לו (למצב) בכלל להתרחש?
התשובה ע"פ המשל לעיל היא כמובן "הרועה".אך מי הוא אותו רועה?
פעם,אפשר היה להאשים את הבורגנות,אותה שכבת עשירים דקיקה ששלטה בכלכלות המדינות והמלכויות.אך היום בעידן תאגידי הענק והגלובליזציה,מי ששולט באמת הינן מכונות רווח אימתניות.כלומר מערכות של חוקים,כללי משחק,נוהלים,עשיות מוכתבות וכהנה "תורות כלכליות",המגובות בערימות אינסופיות של נכסים חומריים: חמרי גלם וכלי עבודה.שתפקידם אחד: מיכסום רווחי הקונגלומראט בכל מחיר ובלי תנאים,הכל הולך,הכל מתאים."ברווח טמונה ההישרדות".
אפילו הטייקוניה והבורגנות הופכים כאן לקלידים….והפוליטיקאים?…אלו מזמן כבר על תקן של בובות פלייסטיישן סהרורי,הנשלטות בעזרת המקלדת ע"י הרובוטריקים (תוכנות על אדירות השוכנות בתוך ערימות חומרה בלתי מתכלות,היכולות בכל עת לשנות צורתן וצרתן) התאגידיים האלה.
זו אמת קשה ששולחת אותנו ישירות למציאות של סרט בדיוני אפוקליפטי.אמת מרה,בה הגולם קם זה מכבר,על יוצרו.
והשריפה בכרמל?…ובכן,זו נוצרה בשל איזה גץ מקומי,שניתז מחיכוך נעלו המפלצתית של אטד הגלובליזציה הנ"ל ב"סלע קיומנו",סתם משהו קטן,ששרף לנו "במקרה",את כל עצי היער.
חיים כרגיל כל דבריך אמת לאמיתה. אך אליה וקוץ בה אינה משפיעה על איש ומדוע בפעם אחרת .ולגופו של המאמר ואני חוזר הטוב והמדוייק , אתה מצטעצע בבטוים נידושים ע"כתבלבים מלחכי פנכה למיניהם כגון "יחסי הון שלטון. חיים , היום בארץ השלטון הוא ההון הקובע בצורה מכריעה על מבנה השלטון והחלטותיו הכלכליות והפוליטיות לכן לבטוי יש חשיבות מירבית כולכם כולנו בגדה השמאלית עוסקים בבעיות חולפות , לכן לפי עניות דעתי א)יש לעסוק יותר בבעיות יסוד פוליטיות ביחס לעתיד . ב)להתארגן!!!!!!!!!!, אחרת דבריך כאבק נישא ברוח או כדברי המשורר " דמעות שנישנו מבכי אלפי שנים סר כוחם למוגג לבבות אבנים"
אמנון
אמנון, ההתארגנות החשובה ביותר היא ההתארגנות העולמית (כולל בישראל) למען BDS
http://boycottisrael.info/
אתה בטח מתכוון ל-Buycott Israel, הלא כן?
http://www.buycottisrael.ca/successes.php
מסכים עם אמנון בכל מילה.
כל כך מובן מאליו ובכל זאת להזכיר את זה שוב ושוב. לממשלה היום אולי אכפת מהמדינה אבל לא מהאזרחים שלה.עם כל הכאב חייבים להגיד את זה.
אני מסכים מאד לתגובת אני מסרב.
המסקנה שלי היא:
התפיסה של השמאל : מה שטוב לאזרח טוב למדינה !
התפיסה של הימין : מה שטוב למדינה טוב לאזרח !
לצערנו השינוי המהותי התחיל מיום המהפך הפוליטי בשנת 1977.
הפיתרון ה"חברתי" לכל בעיה – אנשי האוצר הרעים לא נותנים כסף.
כאילו שמחסור בכסף הוא הבעיה ולא מינהל מושחת , ניהול חובבני,שחיתות,בזבוזים, נפוטיזים ,שרים סקטוריאלים ושאר תופעות שנובעות כולם מהעובדה שכסף ציבורי שמקורו בכספי המיסים הוא כסף של אף אחד ושהוא מיועד לממן שירותים לגוף האמורפי שנקרא "אזרחים" וגם הוא לא מעניין אף אחד.
רק הפרטה של שרותי הכיבוי והעברתם לזכינים שיפוקחו על ידי הממשלה, יביאו לפיתרון אמיתי בדיוק כמו שקרה עם מע"צ שהפך מגוף מבצע לגוף מפקח על קבלנים פרטיים וכל נושא התשתיות והכבישים זינק מאז מימי הביניים למאה ה21.
כדאי גם לציין שמצבם של הכבאים הוא כלל וכלל לא רע מדובר בשכר שך 16 אלף שקל בממוצע ברוטו לחודש ועל ככל יום עבודה הם מקבלים שני ימי חופש , מה שמוכיח ששרות לקוי אינו קשור בהכרח לעובדים מזי רעב.
לכלבויניק – אכן מצער אותי שהכסף רועה את האנשים. בנושא הזה אני מסכים איתך.
כמו שנאמר בספר דברים – הַשּׁוֹחַד יְעַוֵּר עֵינֵי חֲכָמִים וִיסַלֵּף דִּבְרֵי צַדִּיקִם. אומנם הבעיה כאן איננה שוחד, אבל הבעיה היא שאנשים מחפשים כסף יותר מדי. למזלינו אנחנו חיים במדינה שבה אף אחד לא מת מרעב, הבעיה היא שבגלל שאף אחד במדינה לא מת מרעב רוב האנשים לוקחים את זה כמובן מאליו ולא מעריכים את האוכל שיש להם. כבר התערער הגבול בין צורכי יסוד (אוכל ומיים) לבין מותרות (טלויזייה ופלאפון). אנשים צריכים ללמוד לשמוח עם מה שיש להם ולא להתמקד ברצון ליותר. ברור שאנשים רוצים שיהיה להם קצת יותר, אבל השאלה היא האם בשבילם העיקר זה מה שכבר יש או שהעיקר זה מה שהם הולכים להשיג. אם העיקר הוא מה שהם הולכים להשיג אז הם אף פעם לא יהיו מרוצים בגלל שתמיד הם ירצו יותר, וכשיהיה להם יותר הם יתמקדו בזה שהם רוצים עוד יותר. אם העיקר זה שיש אז האנשים נהיים מרוצים מהחיים ומוכנים להשקיע הרבה פחות רק בשביל שיהיה להם קצת יותר. לכן אחד הדברים החשובים בחיים הוא להסתפק במה שיש לך ולא להתחיל לחפש יותר.
לגבי השאלה מי אשם בנזקים מהשריפה, יש שתי אפשרויות. אם בן-אדם הצית אותה אז הוא האשם היחידי בשריפה. אם היא נוצרה בדרך הטבע אז אי אפשר להאשים אף אחד בשריפה (אלא אם כן מאמינים שהשריפה היא עונש משמיים ואז מאשימים את החוטאים). לא ישי, לא נתניהו, לא קודמיהם ולא הכסף אשמים בשריפה. אחת הנטיות האנושיות שאני פשוט לא מצליח להבין הוא הצורך לחפש אשמים בכל דבר. לשאול מי אשם בשריפה זה בערך כמו לשאול מי אשם בצונמי או מי אשם ברעידת אדמה (אלא אם כן מישהו הצית את השריפה ואז הוא אשם).
אם אתם מחפשים מי אשם בזה שאין לישראל מטוסי כיבוי, אז בעצם כולם אשמים. אף אחד לא חשב שישראל צריכה מטוסי כיבוי, והעדיפו להשקיע את כספי המדינה בדברים אחרים (חשובים יותר או חשובים פחות).
הבן אדם היחידי במדינה שפנה אל ראש הממשלה בטענות לליקויים במערכת הכבאות הוא שר הפנים אלי ישי, ואם הוא לא הצליח לשכנע את ראש הממשלה הדבר דחוף אז כנראה שהדבר באמת לא נראה לראש הממשלה כל כך דחוף. אף אחד לא יכל לצפות את השריפה הזו מראש (פרט למי שהצית אותה במידה והיה אדם כזה). אם בין הסכנות שראו בתחילת השנה שנשקפות לציבור ראו את המחלות ואת תאונות הדרכים קצת מעל שריפות זה פשוט בגלל שעד עכשיו לא מתו יותר מדי אנשים בישראל משריפות. מה לעשות שיש סכנות שנראות הרבה יותר גדולות, וכנראה שבצדק. יש עוד המון סכנות לישראל, יש את הסכנה הגרעינית שתיפול עלינו פצצת אטום, יש סכנה שתבוא לישראל מגיפה גדולה וקטלנית, יש סכנה שיהיה צונמי שיחריב את תל אביב ואפילו יש את הסכנה שחייזרים יפלשו לישראל. השאלה היא איך מטפלים כמה שיותר טוב בסכנות הכי סבירות. אז השנה היתה שריפה ולא מגיפה או פלישת חייזרים, אף אחד לא יודע מה יהיה בשנה הבאה. אז עם כל הכבוד לבעיות השונות והמגוונות שיש במדינת ישראל, אף אחת מהן לא אשמה בשריפה.
לברק:
חלק א':
ראשית,עם כל הכבוד ל"שוחד המעוור עיני חכמים וגו'",לשוחד היום כבר אין תפקיד מוביל,גם לא ל"כסף" או ל"ממון",גם לא ל"באלאבתים" כלומר טייקונת הבורגנות.היום מי שמוביל את העולם הינה מערכת אל-אנושית (לא על אנושית כי אם כזו השונה לחלוטין מהאדם ומאוויו),כשם שאמרתי בתגובה הקודמת,היום פועלות בשטח מכונות הפועלות למען הרווח הכספי ומיכסומו ותו לא.את השגת המטרה הזו,הן עדיין מנהלות מתוך אילוצים אנושיים כביכול והן עדיין שבויות במערכות של חוקים ואתיקות,אך עיניך הרואות כיצד חומות הניכור,הפערים הכלכליים,השעבוד והניצול הציני שלא לדבר על השאריות האחרונות של הכבוד העצמי הולכים ונמוגים להם,יחד עם אובדן הצלם וההתבהמות.וכי מה? ארז טל באמת מעונין בדרדור חברתינו לתהומות הנשיה,הוא הרי רק סריס בהרמונו של הטייקון (ומה כבר מבין הטייקון מלבד ספוק צרכיו).אלא שהקונגלומראט אמר את דברו: משמע,התכנית הטלויזיונית "האח הגדול" היא היא הכי טובה למירב הרווחים מהפרסום שהוא עצמו שטיפת מוח צרכנית לטובת פנים אחרות שלו.ואם השחתת נפש העם תקדם את הרווחים,אזי זה מה שיעשה,הכל כמובן ב"מסגרת החוק" ו"בלי לפגוע בזכויות" הממשלה ושאר האחראים על האתיקטה מקבלי שכרם מ..אמרת נכון,אותו קונגלומראט ממש (דרך הוראות לטייקון כזה או אחר ואולי בשילוב של כמה מהם,לתמוך דווקא בו בריצתו לשלטון ולצ'פר את מקורביו,לא אותו,זה גלוי מדי.כלומר למה לעוור עיני חכם בשוחד,אם ניתן להתקין אויל משריש מלכתחילה בשלטון).
משמע נגמר כבר הספור של מלחמת בני אדם בבני אדם.גוג ומגוג הם ללא ספק שני קונגלומרטים אדירים (ראה את התאור שלהם בספר יחזקאל למשל),שעדיין משליכים זה בזה,בשלב הנוכחי,בני אדם כהשלך אבני קלע.כלומר על סף השפע האין סופי השמור לבן האדם בעזרת המכונות אותן יצר,הוא יעלם,אבוי לאותה צרה ויפנה מקומו לתוכנה נהנתנית שתוכל לנוע במקומו בתוך הסופרמרקטים האין סופיים ולקנות הכל,חינם אין כסף…
כבר עכשיו,זה המצב.ראה כמה שפע מצטבר במרכולי הענק ובבתי החרושת וראה את העוני והמצוקה רק כמה רחובות משם,בשכונות העבדים והצמיתים.
יש את טייקון א' ששולט בערוץ 22 ויש את טייקון ב' ששולט בערוץ 10 ויש את טייקון ג' שהוא הבעלים של מעריב ויש את טייקון ד' ששולט בידיעות אחרונות ויש עוד הרבה מאוד טייקונים אחרים ששולטים בדברים אחרים. הטייקונים אינם גוף הומוגני אחיד, הדבר היחידי שמשותף לכולם זה הכסף. אותו כסף שדיברתי עליו. שים לב גם שרוב הטייקונים לא התחילו את דרכם כטייקונים, אלא כחלק ממעמד הביניים. לא מאוד נפוץ שצאצאים של טייקונים ממשיכים להצליח כמו ההורים שלהם, אלא ברוב המקרים הטייקונים באים ממשפחות בינוניות (מעמד הביניים) והם פשוט אנשים שהצליחו מאוד בעסקים שלהם, כך שגם הרקעים שמהם הם באים לעיתים קרובות מאוד שונים. יש טייקונים חילונים (רובם) ויש גם טייקונים חרדים (לבייב). יש כמה בודדים מביניהם ששולטים בעיתונים וערוצי טלויזיה, אבל רובם הגדול לא. יש גם הרבה בני מעמד הביניים (בעיקר צעירים) שחולמים להיות טייקונים ומנסים להגשים את החלום, וגם הם מתרכזים בעיקר בכסף. יש גם את משפחות הפשע שגם הן מאוד עשירות בגלל העסקים הלא חוקיים שלהם, וגם המשפחות האלה ועובדי ארגוני הפשע שלהן מונעים בעיקר מתאוות בצע. כל אותה שחיטות בשלטון גם היא נובעת מתאוות בצע. כפי שהסברתי, תאוות הבצע לעולם לא יודעת שובע, כי גם אחרי שיש להם כסף הם עדיין לא מרגישים מאושרים אלא חושבים שמה שהם צריכים זה עוד כסף. אם הם היו מבינים שכסף זה לא מה שחסר להם בחיים אלא הם היו מסתפקים במה שיש להם אז כל השחיטויות והפשעים האלה היו נמנעים.
אני לא חושב שיש בתוכניות כמו "האח הגדול" משום השחתת העם, מי שטורח להסתכל על זה הם בעיקר אנשים שממילא אוהבים לראות תוכניות כאלה אף על פי שהן דיי מטופשות לדעתך (וגם לדעתי). ברור שחייבים להתיר את השידור של התוכניות האלה מתוך העיקרון הבסיסי של "חופש הביטוי", למרות שיש אנשים שלא אוהבים אותן. לדעתי יש גם תוכניות ריאליטי הרבה יותר גרועות מ"האח הגדול", כמו למשל "הדוגמניות" שזו תוכנית שהמטרה שלה היא לדבוק בסטיגמה של דוגמנית. אבל הקטע הוא שבמדינה דמוקרטית יש חופש ביטוי, ואם זה מה שהם רוצים לשדר אז זה מה שהם ישדרו, ואם זה גם מה שהרבה אנשים בוחרים לצפות בו אז זה רק מנציח את הזכות שלהם לראות מה שהם אוהבים (אף על פי שהתוכניות האלה דיי רדודות). דרך אגב, לפני שהיו את כל תוכניות הריאליטי האלה עדיין היתה התמכרות לטלויזיה, רק שלפני הריאליטי התמכרו בעיקר לטלנובלות.
לגבי זה שהתקשורת מקדמת את האינטרסים של הטייקונים, צריך לזכור שבין כל הטייקונים האלה יש הרבה מאוד אינטרסים מנוגדים, לכן טייקון אחד יכול להוביל קמפיין נגד אחרים. כבר ראינו למשל כמה התקשורת ביקרה את ארקדי גאידמק, וגם ראינו כמה התקשורת מבקרת את לבייב בקשר לאגרות החוב של אפריקה ישראל (ואני עדיין לא מבין למה אמורה להיות לו אחריות אישית על חובות של חברה בע"מ). בקיצור, התקשורת אומנם עושה מה שבעל הבית מכתיב להם, אבל יש מספיק בעלי בית שונים עם ניגודי אינטרסים ביניהם בשביל שזה יתאזן.
אגיב רק לנושא האח הגדול משום שאם אעשה זאת גם בשאר הנושאים אצרך להשכיר את האתר על בסיס יומי.
ובכן,תכנית "האח הגדול",היא הקוץ של הפרונקל,היא לב לבו של שטן המערכת הפרסום שוטף המוח והשקרי.הרייטינג שלה הוא הגבוה ביותר וכל כולה התגלמות עבודת האלילים במירעה,החל מסרסור הלונה פרק המלוקק הזה ארז טל,המעמיס עלינו באפן תקופתי כמו איזה הרפס אנושי,כל פעם תכנית חדשה שמפארת את השפה העליונה שלנו עם איזה פצע ממאיר שמפאר את הכסף או את הסלבריטאי או את שניהם גם יחד.הוא מזכיר לי כל הזמן איזו דמות של איש עסקים מפוקפק בסרטי פעולה סוג ז',או בקומיקס או אפילו ב WWF (הייתה פעם אצלם דמות כזו,אחד מושחת שהיה קונה מתאבקים "רעים" תמורת כסף,הוא תמיד הסתובב על הזירה ומסביבה עם חליפת עסקים ותיק גימס בונד עמוס בדולרים,איתו היה חובט בשעת האמת את יריביו ה"טובים" מאחור כמובן.אפילו המשקפיים שלו היו זהים לאלו של המפיסטופלס הישראלי )..והמשך בחבר ה"מתמודדים" עאלק ובמבחנים שהם עוברים,סלקציה סטייל,שוב בסגנון שטיפת המוח ההוליבודית.החקוי מתוך התבטלות מקבל כאן מימד חדש,קולוסאלי ממש.ועליבות הנפש מגיעה לשיאים (או תחתיות) שלא יאמנו.שיטת הסינון,"המנצח לוקח הכל" וכיו"ב באלה טיפוחי חריון אגו,תחמנות ומורוניות אנושית על רדידותה,המצליפה ממש בפני צופה תמים שנקלע אליה בעודו מזפזף,הופכות את התופעה למחלה אימונית.זכור כמה בני נוער צופים בה ומפנימים "עאכיה".ועוד המשך לתוך ה"וילה" הזו,"זירת ההתרחשות",שנראית כאילו נלקחה מסרט פשע בו מוצג ביתו של המאפיונר או סתם איזו זירה של סרט פורנו בעל יומרות הוליבודיות,עמוס בבריכה עם חדרים מסוידים ועמוסי היי טק עאלק,חללית סטייל.וכלה בגרוע מכל,אוסף האוהדים והאוהדות,עלובי הנפש,המכורים לסלבריטאים בגרוש האלה,המזילים ריר על כל הגיג שלהם והמשתדלים לרצות את אותם אנשי ההפקה המלוקקים ששולטים ביד רמה בכל פרץ צחוק,מחיאות כפיים,תגובה כזו או אחרת.האמת אלו האחרונים (האוהדים השרופים),הם הם האויבים האמיתיים של האנושות.כמו שאמר פעם מישהו הרבה הרבה יותר חכם ממני,ש"אין לו שום דבר נגד שלמה ארצי אלא רק נגד אלה שמדליקים אצלו בהופעה מצית"…
במשפט אחד תמצת את כל הענין.
ואתה ברק בא להגיד לי שהתכנית הזו היא תכנית "חביבה"…נו בטח.
הרי ביננו גם שובבי ציון,זחוחי המבע המקפצים על גבעות יו"ש עם כפותיהם הספורטיביות השמוטות להם על צד ואשר עוקרים להנאתם עצי זית הינם עבורך,קבוצה חביבה,הלא כן?
נו טויף,ענין של טעם,תגיד לי,נכון? ואתה יודע מה ברק,וואלה אתה צודק.זה רק ענין של טעם,לא יותר.
לברק
חלק ב':
אם נחזור ברשותך לענין השריפה בכרמל,גם כאן אתה טועה.משום שכל הספור של השר ישי ומפעילו הדגול ביבי עם נערי האוצר המשחקים לפניהם ועליהם ועימדם עמאשה בן שטייניץ,אננו שווה אף את הניר עליו הוא כתוב.
הפאשלה בהר הכרמל נבעה מכשל מהותי ומבני ששום תקציב משודרג לא היה מונע אותו.
ראה נא:
1.שבועיים לפני השריפה השתוללה באזור (אני גר ממש בתוכו) רוח מזרחית וחמסינית קשה מנשוא.
2.לכל בר דעת וגם כזה שאננו,היה ברור שעד לגשמים הראשונים,זהו הזמן הקריטי.כלומר כבאית אחת לפחות ב-ס-ט-נ-ד ב-י-י,אם לא באוניברסיטת חיפה אז בודאי בפטרול איטי בין החי-בר לעוספיא,על הכביש הראשי.או סתם לנוע במשך היום בין שלוש הנקודות הנ"ל,לא יותר מפעמיים שלוש
3.בבוקרו של יום תחילת השריפה,הגיע דווח ממטוס קל שחג מעליה למוקדן/ית של כבוי האש בחיפה.עד להגעת הכבאית למקום חלפו עברו שעתיים ועשר דקות יקרות מכל פז.האם אתה מסוגל לתאר לך איזו עוצמה אש תופשת במשך זמן כזה ובנתוני רוח,יובש,טופוגרפיה ובעיקר מצב צמחיה שכזה?
4.גם אם אלי ישי העלוב היה מגיס מפטרונו הנלעג עוד יותר,ביבי,שלוש מאות מילין שקלים ואת כולם משקיע רק בתחנת הכיבוי של שכונת כרמל מערבי (רח' היינריך היינה) שהיא כנראה הייתה "הכי קרובה" לשריפה (משום שי.יהב ר"ע חיפה,ביטל את תחנת הכיבוי שהייתה באוניברסיטה),לא הייתה מכובית השריפה.משום שאז,שעתיים שלוש לאחר שפרצה,רק מטוסי כבוי עם עשרות כבאיות היו יכולים לכל היותר לחסום נתיבה ההרסני בהמשך הדרך.הא ראיה,במו עיניך ראית כיצד טובי כוחות הכבאות העולמית נאבקו בה במשך ימים.
5.מדובר אם כן בכשל הדומה לכשל של מהנדס האחראי על הבטיחות בכור אטומי,או במפעל לזיקוק דלקים שנטש משמרתו,אפילו פקח טיסה שמתרשל וזונח עמדתו לא יגרום לאסון כזה מבחינת היקפו הגיאוגרפי.
לברק
חלק ג':
6.כלומר רשימת האחראים למחדל היא קצרה ופשוטה:
א.המקודן/נית כשל בטפול בשריפה בשטח אחריות חלקית
ב.מפקד תחנת הכיבוי כשל בטיפול בשריפה בשטח אחריות חלקית
ג.מפקד הכבאות האזורי כשל בקביעת נוהלי חירום בזמן ספציפי זה אחריות מירבית
ד.מפקד הכבאות הארצי כשל בקביעת נוהלי חרום בזמן ספציפי זה אחריות מירבית
ה.יונה יהב ראש עיריית חיפה שאחראי על רכס הכרמל ועל כל נושא הכבאות באזור (בדלית אל כרמל בעוספיה ובאוניברסיטה אין תחנות כיבוי) וזו הייתה אחריותו הבלעדית לדאוג לכך שהכרמל לא יוזנח בימים הקשים של החמסין הנוראי שקדם לשריפה.
אלא מאי,יונה יהב חזר מ"מסע" ארוך (כמה שבועות),שערכו הוא ואישתו הנהנתנית ברחבי ארה"ב,רק כמה ימים לפני פרוץ השריפה.אותו לא מענינות זוטות.הוא לבש את ז'קט הקרב,ענד משקפי שמש קרביות,ארגן חפ"ק (מזל שלא דרש גם חמ"ל) ויצא לקרב.כולו מלא צלצולי הקרבה ופוזה (ראית כיצד סיפר לכולם שגם הוא ובני ביתו היו נאלצים לנטוש את ארמונם הממאיר בשכונת דניה…איזה גיבורים ומסכנים).
וכאשר ראינו אותו ואת ביבי שם במסוק היה נדמה שאו טו טו השניים הולכים לעשות את מה שבאמת היה נדרש מהם באותו הזמן,כלומר לעמוד בפתח המסוק המרחף ולנסות לערוך לשריפה כבוי צופים,מה עוד יכלו שניהם לעשות ולא עשו.
וסיכום שני העינינים:
השריפה בכרמל היא משל יותם והאש שיצתה מאטד היא אש הגלובליזציה ששורפת כל חלקת עצי היער האנושי על פירות קידמתו.
לגבי חלקים ב' ו-ג', בגלל שהם באותו נושא אז אני אגיב עליהם ביחד :
לגבי חלק ב', יכול להיות שכבאי האש לא פעלו בצורה אופטימלית, ויכול מאוד להיות שהם צריכים לשנות את נהלי הכוננות שלהם. אם הכבאים חרגו מהנהלים ולכן השריפה יכלה להתפשט אז אפשר להאשים את הכבאים ברשלנות, אם הבעיה היתה בנהלים אז קצת קשה להאשים את הכבאים בשטח. אם האשמה הייתה בנהלים עדיין אין סיבה לטעון לרשלנות של קובעי הנהלים, שכן ייתכן שהנהלים מתאימים יותר להרבה מקרים אחרים והם לא התאימו באופן ספציפי למקרה הזה. אם מערך הכבאות מושחת ומעביר את תוספות התקציב למשכורות בכירים במקום לשיפור מערך הכבאות אז בהחלט יש כאן אשמה של אותו חלק מושחת.
בקשר לחמסין, יש בארץ חמסין בקיץ בכל שנה, ועדיין לרוב לא פורצות שריפות ענק.
לגבי חלק ג'
א) מניין לך שהמוקדנית לא שלחה התראה מייד? אולי ההתארגנות היתה איטית, או שהכוננות היתה במצב לא טוב באותה שעה. אני משער שהם מצפים יותר לשריפות במהלך היום מאשר בשעות הבוקר המוקדמות ולכן לקח יותר זמן לארגן את הכבאים לפעולה. להאשים את המוקדנית זה הכי קל. זה בערך כמו להאשים את ה-ש"ג, ואני יודע שאיפה שאני שירתתי הם היו החיילים שנשפטים הכי הרבה בבסיס.
ב) האם זו באמת אשמת מפקד תחנת הכיבוי שלקח לכבאים הרבה זמן להגיע? יכול להיות שקראו להם מהבתים שלהם, אולי לא היו מספיק כוננים. אולי הם התעכבו בגלל עומס תנועה. אי אפשר לדעת אם הוא יכל לפעול בצורה יותר טובה בהתחשב באמצעים שעמדו לרשותו באותה העת.
ג,ד) האם הם יכלו לקבוע נוהלי חירום יותר טובים? ואם כן, האם הם יכלו לדעת מראש שאותם נהלים יותר טובים?
ה) בהתחשב בזה שהיה תכנון של תחנת כיבוי אש באיזור הכרמל, ואותו תכנון בוטל מיוזמתו של איש זה אז אפשר לטעון שאם הוא לא היה יוזם את ביטול בניית תחנת הכבוי שהייתה סמוכה לאיזור אז האסון היה נמנע. אני ממש לא בקיא מה היו הסיבות לביטול הקמת אותה תחנה, אבל אם הן לא היו סיבות ראויות אז ייתכן שאכן יש לאיש הזה איזושהי אשמה.
זה שהוא טס לארצות הברית עם אשתו ממש לא קשור לשריפה ולכיבוי שלה. גם לראשי עיריות מותר ליסוע לחו"ל לפעמים.
לתשומת ליבכם, כל העניין של תחנות כיבוי אש הוא רעיון קפיטליסטי מיסודו שיזמו חברות לביטוח דירות שרצו לצמצם הפסדים מבתים שנשרפו. זו התפתחות קפיטליסטית לגמרי שפותחה על ידי בעלי הון בשביל ליצור רווחים. כשהיתה פורצת שריפה כבאים שהועסקו על ידי חברות הביטוח היו באים לכבות, ולרוב הם היו מכבים רק שריפות בבתים שמבוטחים אצלהם אלא אם כן היו בתים סמוכים שמבוטחים אצלהם והם רצו למנוע מהאש להתפשט. אומנם בשלב מסויים ממשלות החליטו לקחת את האחריות על כיבוי אש לעצמן, אבל ההמצאה הזו היא במקור קפיטליסטית לגמרי והיא באה לעזור לבעלי ההון.
כמו שאמרתי לך כבר במקומות אחרים,אתך לא חשוב מה אומרים,העיקר שיהיה ויכוח.אומר לך שמחר תזרח השמש,תגיד :"כן אבל…".
ובכן,אם הייתה כוונתך ליאש אותי,הריני להודיעך שהצלחת ובגדול.
ובכל זאת:
אם המוקדנית הייתה בסדר,אז האחריות לאיחור הנורא מוטלת על אנשי הכבאית ואם אנשי הכבאית פעלו בסדר,אז האחריות מוטלת על המוקדנית.אין אפשרות אחרת,אלא אם ירד המלאך גבריאל משמים עם חרב מתהפכת ועמד בדרכם לכבוי האש.נראה לך?
וזו כפי שאמרתי,רק אחריות משנית (חמורה רק מאחריותם של הילדים שעישנו במיזבאלה נרגילה).פקקי התנועה נוצרו בהמשך,שעות רבות לאחר פרוץ האש.בשעתיים הראשונות,ניתן היה לנוע בנקל על הכבישים בעיקר אם פותחים סירנה ומגיעים בזמן (מרח' היינריך היינה,"מגדל המים",שם ממקמת תחנת הכיבוי עד לעוספיא דרך,אחוזה,שכונת דניה,האוניברסיטה,החי בר וצומת בית אורן,מוביל כביש אחד (שד' מוריה שהופך אח"כ לרח' חורב),לי אישית ללא סירנה ובשעת הלחץ לוקח פחות מחצי שעה להגיע עד לעוספיא.על מה אתה מדבר?
אך נניח ואתה צודק,איך זה שכולם ישנו שם כבר חודש לפני האירוע ה"מכונן" ולא דאגו לכבאית בסטנד ביי באזור המועד כל כך לסכנה? מה,גם על זה יש לך מה להגיד?
ומי סידר ל-כ-ו-ל-ם את המיטות לחרופ הגדול,ניער את השמיכות וטפח על הכרים חילק לומבונים (סגר את תחנת הכיבוי באוניברסיטה) ויצא לטריפ בסאן פרנסיסקו על המים?
נכון מאד,האיש שלנו עם הבטל דרס מהחפ"ק,יונה יהב.
עכשיו אני ממתין ל:"כן אבל" שלך,זה כבר הפך אצלי למותחן,מהיכן תוציא עכשיו את הויכוח.
באמת,ישר כוח על היכולת הזו,בנושא הזה,אתה מספר אחד.
אם באמת לא היו פקקים אז נכון שהיה כאן מחדל או של המוקדנית או של הכבאים (או לצורך העניין נהלי הכוננות). אי אפשר בהכרח להאשים את שניהם (מההודעה הקודמת הבנתי שאתה מאשים את שניהם). אלא אם כן כל הכבאיות ניסו לעצור שריפה אחרת באותו הזמן, מה שלא מאוד סביר בשעה כזו מוקדמת באמצע נובמבר.
לגבי שאלתך על האיזור המועד לסכנה, במקרה הזה רק בדיעבד היה אפשר לאמר שהאיזור מועד לסכנה. במיוחד כל-כך מוקדם לפני שהשמש זרחה. בשעות כאלה בדרך כלל לא קורות הרבה שריפות, בגלל שעוד דיי קר. רק אם מישהו מצית את האש היא יכולה להתחיל בכזו שעה, ושום מקום לא מועד יותר ממקומות אחרים להצתה על ידי אדם (חוץ ממקומות שלא יכולים להישרף).
תיאורטית, יכול להיות שזו היתה הצתה מכוונת ובכוונה גם עשו הצתה במקום אחר בשביל להעסיק את מכבי האש בשביל שהם יתעכבו ויגיעו רק מאוחר מדי. שעות הבוקר נבחרו בגלל שאז הכוננות ירודה בגלל שזו שעה שיש בה מעט מאוד שריפות. וזה לא כזה מופרך בהתחשב בגל ההצתות שפוקד את הצפון לאחרונה. אולי זה חלק מגל ההצתות ובעצם אנחנו צריכים רק להודות למערכת הכבאות שהיתה רק שריפה אחת שהצליחה להתפשט.
הרי גם בטבעון היו כמה שריפות שפרצו בו זמנית בנוסף לשריפה במנרה, ולמרבה המזל מכבי האש הצלחו להשתלט על כולן.
הסכמתי איתך כבר על זה שביטול תחנת הכיבוי שהייתה אמורה להיות בכרמל ככל הנראה לא היתה רעיון חכם מצד ראש העיר.
אבל אי-אפשר לבוא בטענות כלפי מישהו על זה שהוא טס לחו"ל, הרי זו זכותו לטוס לחו"ל, וגם אם הוא לא היה טס לחו"ל זה לא היה מונע את השריפה.
אני לא אומר שאי אפשר לבוא אליו בטענות בכלל, אני רק אומר שאי-אפשר לבוא אליו בטענות על זה שהוא היה בחו"ל באותו הזמן. אי נסיעתו לחו"ל לא היתה עוזרת לטפל בשריפה ולא באמת הייתה סיבה טובה שהוא לא ייסע לחו"ל.
המשך הדיון:
אתה אומר שמותר ליהב לטוס לחו"ל.
ואני שואל לשלושה שבועות (זה היה ליותר זמן אבל תעזוב)? ועוד בשעה כזו?
לפחות היה משאיר הוראות ברורות.הרי הוא האחראי מספר אחד לגהות האש בכרמל ואין בלתי!!! איזה חוסר אחריות משווע,כסילות ניהולית,אוילות פקידותית בכירה..נגמרו לי הסופרלטיבים.
הרי היה צריך להעמיד תקנים,מנורות אדומות ונוהלים עוד שנים מקודם.מה,זו הייתה השריפה הראשונה בה הוא היה נוכח כראש עיר? מה,שכחנו את השריפות מלפני שלוש שנים וחמש שנים שכילו את החי-בר,חלקים נרחבים מהכרמל ואשר אפילו איימו על שכונת דניה?
האיש הזה לא שם קצוץ.הוא כל כך סימפטומלי למצבנו הכולל כאן בארץ.כיצד נבחר לשלטון,כיצד עלה לגדולה ואין לו לא תואר ולא הדר.הכל אצלו קשרים ותחמנויות,למין ימיו באוניברסיטה בתור סטודנט נצחי שיושב ומחזיק בתור יו"ר האגודה למשך איה נצח וחצי וכלה בישיבה כעסקן תחמנולוגי במסדרונות המערך ואח"כ במסדרונות "שינוי",יודע לקפוץ מגב סוס אחד למשנהו.איש בור ונבער שמעולם לא למד באמת.כך גם עם אישתו,אותה קידם לעמדות הוראה ודקנאט בכל תחומי הפסיכולוגיה באוניברסיטאות חיפה וסביבתה. האיש הזה הוא מכה ניצחת לחיפה בכל תחום ארכיטקטוני ואורבני אפשרי.הוא למעשה המית את חיפה.מלבד מצגות אינטרנטיות המפארות חזון משמים של רחבות אקרשטיין ושלל עמודי תאורה דקורטיביים,לא עשה דבר למענה.שלא לדבר על "שידרוגו" של גן הבהאיים,טלאי מנוכר בלב חיפה,הפתוח רק ברבע משטחו למבקרים.הוא הרס כל חלקה אפשרית,משוק הפישפשים,בואכה דרך העצמאות,חנק את רח' יפו,הפך את שד' בן גוריון לרח' העמוס במסעדות ללא תוכן מחד ורוקן מתוכן את לב העיר,רח' הרצל החלוץ, ארלוזורוב,נורדאו ובלפור מאידך.ובכלל כל רמת הדר גוססות אצלו.הכל מת ומשמים.ואיש הזה יש זמן לחגוג על חשבוננו שלושה שבועות ויותר בארה"ב.אתה אומר שהוא רשאי לטיל ואני שואל,על חשבוננו? ממתי יקיר העיר ראש העיר אמור לחגוג כל כך הרבה זמן ועל חשבוננו ב"עיר התאומה" סאן פרנסיסקו (איזו יומרה אויליונית,זה כמו להגיד שציפי שביט היא אחותה של שרון סטון)?
השריפה בכרמל היא חלק מהתמונה הכוללת שהאיש הזה מצייר לנו.לעולם השלישי נדמינו.הזוג המלכותי הזה כמו צ'אוצ'סקו ואישתו המדענית עאלק רק בקטן.
ואתה בא להגן עליו.
נו בטח,גם אם הייתי יוצא כנגד וענונו הייתי קם להגן עליו…מכירים אותך החבר ברק,מכירים, את חברבורותיך לא תהפוך.
מעולם לא אמרתי שהוא ראש עיר טוב או שהוא עשה אי-פעם משהו טוב לחיפה.
יכול מאוד להיות שהוא ראש העיר הכי גרוע שהיה אי-פעם בחיפה.
אני לא מגן על אף אחת מהטעויות שציינת לעיל.
כל מה שאני אומר הוא שאף על פי שהוא כנראה ראש עיר גרוע למדי (וזה מתבטא בכל מה שאמרת בהודעה שלך) אין בעיה עם זה שהוא טס לחו"ל.
גם ראשי עיר מאוד טובים טסים לחו"ל לפעמים.
גם אם כל שאר הביקורת שלך כלפיו נכונה (ואני לא טוען שהיא לא) עדיין זה שהוא בחו"ל זו לא סיבה לבוא אליו בטענות (ולפי דבריך יש הרבה סיבות טובות לבוא אליו בטענות).
זה שהוא מזניח את הכבאות וזה שהוא משקיע רק בחלקים מאוד ספציפיים על העיר ומתעלם מאחרים הן סיבות מצויינות לטעון שהוא ראש עיר גרוע, לעומת זאת זה שהוא טס לחו"ל זו לא סיבה. מעולם לא טענתי שהוא ראש עיר טוב, רק אמרתי שמתוך כל רשימת הדברים הגרועים שאתה מייחס לו, אחד מהדברים (זה שהוא טס לחו"ל) אינו באמת דבר רע. לא חלקתי על שאר הדברים הרעים שאתה מייחס לו.
לטוס לחו"ל לא הופך אותו לראש עיר רע, אבל יכולות להיות הרבה סיבות אחרות (כמו אלה שמנית) שהופכות מישהו לראש עיר רע.
גם אם מישהו מתנהג לא בסדר זה לא אומר שכל מה שהוא עושה הוא לא בסדר. אם בן-אדם נסע למרות שהאור ברמזור היה אדום זה לא אומר שזה שהוא שתה אחר כך קפה היה דבר רע.
אני לא מבין מה כל-כך נורא בלהסכים איתך על 80% ולהתווכח איתך על 20%, על זה שאם ראש עיר מזניח את העיר שלו חוץ מכמה שכונות בודדות אז זה אומר שהוא ראש עיר גרוע אני מסכים. על זה שאם ראש עיר טס לחו"ל אז זה אומר שהוא ראש עיר גרוע אני לא מסכים.
לגבי וענונו, אם היית אומר שהוא פגע בביטחון המדינה או ביחסי הציבור של המדינה לא הייתי מתווכח איתך על זה. אם היית אומר שרק בגללו אין שלום אז כן הייתי מתווכח איתך על זה.
לא אמרתי שהוא ראש עיר טוב. גם לא אמרתי שהזנחת העיר זה דבר תקין. רק אמרתי שלטוס לחו"ל זה דבר תקין ורוב ראשי העיר עושים את זה.
וואלה יש ביננו הסכמה ואם כבר תן לי להיות לארג' איתך,מותר לו גם לקחת כרית מתנפחת לטיסה לחו"ל,אתה יודע כזו ששמים על הצואר למרות שבמחלקה הראשונה,אין זמן לישון מרוב אוכל ושתיה…אבל ביננו,לא דברנו על כך שטס לחו"ל,אפילו לא לכזה זמן ארוך (מתי ראית שרים בממשלה לוקחים כזה פרק זמן ארוך של חופש?).
שיגמור את הקדנציות שלו-הבעיה היא שהן לא נגמרות וזה עוד ענין חמור במדינתנו ה"מתקדמת": ראש עיר יכול לקדנץ ללא הפסקה (נדמה לי שעשו בכנסת איזו קוסמטיקה חוקית למצב המביש הזה…תקן אותי)-ואז שיצא מבחינתי גם למסע של חיפוש שורשים ותפוחי אדמה בהודו למשך חצי שנה אפילו (רק שלא יתקע לנו בעמק הפארוואטי,אתה יודע,לא נעים…).
בכל אופן אשמח גם אם תהיה ביננו הסכמה על 50 אחוזים,עשית לי את השבוע,ת'נקס.