והארץ תרמוס, עוד לגזול ולקחת
ותפלוש לבילעין בשבילים עשנים
ואומה תעמוד אדישה ובוטחת
לטייח ברדיו ובעיתונים.
היא תפרוץ לבתים ותשלוף בליל סהר
אנשים ממיטות, הלומי אימה.
אז מנגד ייצאו באסם וג’וואהר
ואט אט יצעדו הם אל מול החומה.
בלי חגור ובלי נשק, ריקות הידיים
בנתיב יעלו הם, אח ואחות.
לא החליפו בגדם, לא מחו עוד במים
את עקבות יום הפרך והבלהות.
עייפים עד בלי קץ, נזירים ממרגוע
ונוטפים טללי נעורים ערביים.
דום השניים ייגשו ועמדו עד בלי נוע
ואין אות אם חיים הם או אם ירויים.
אז תשאל האומה שטופת זעם וקצף
ואמרה: מי אתם? איך הגעתם לכאן?
וענו לה: אנחנו מגש הכסף
שעליו לך ניתנה אדמת הנדל"ן.
כך יאמרו ונפלו לרגלה דוממים
והשאר יסופר בתולדות פלסטין.
תגובות
שיתנו את השיר לאריאל זילבר לחבר מנגינה
ברכות לעדי שחטר על שיר מצליף,בוטה וכואב.
לא יכולתי להתאפק והרי אני מצרף גם את מילות השיר המקורי ע"מ שלבד תמצאו את ההבדלים וגם את ההערכה לגדולתה וחריפותה של הפרפרזה של עדי בעימות מבריק עם הקיצ' המתנשא והפומפוזי,של אלתרמן:
"הארץ תשקוט, עין שמיים אודמת
תעמעם לאיטה על גבולות עשנים,
ואומה תעמוד – קרועת לב אך נושמת
לקבל את הנס, האחד, אין שני…
היא לטקס תיכון, היא תקום למול הסהר
ועמדה טרם יום עוטה חג ואימה.
אז מנגד יצאו נערה ונער
ואט אט יצעדו הם אל מול האומה.
לובשי חול וחגור וכבדי נעליים
בנתיב יעלו הם, הלוך והחרש
לא החליפו בגדם, לא מחו עוד במים
את עקבות יום הפרך וליל קו האש.
עייפים עד בלי קץ, נזירים ממרגוע
ונוטפים טללי נעורים עבריים…
דם השניים יגשו ועמדו עד בלי נוע
ואין אות אם חיים הם או אם ירויים.
אז תשאל האומה שטופת דמע וקסם
ואמרה: "מי אתם?", והשניים שוקטים
יענו לה: "אנחנו מגש הכסף,
שעליו לך ניתנה מדינת היהודים".
כך יאמרו ונפלו לרגלה עוטפי צל
והשאר יסופר בתולדות ישראל".
לשיר המקורי היה גם סיום:
"יהי זיכרם ברוך.
בזכותם אנו חיים"…
עדי בתבונה רבה לא צרף אותו לפרפרזה,משום שאננו שירה,כי אם ברכה מקובלת שאלתרמן במגושמתו היומרנית הדביק לנפיחת שירתו.וגם,משום שבמותם של באסם וגוהארה לא רק שלא צוו חיים לעם הפלסטיני,אלא נוספה עוד מצבה: ציון ואבן דרך בסאגתו הכואבת והמתמשכת.
נדמה לי שזה קצת יומרני וחסר טעם לטעון כי שיריו של אלתרמן נפוחים.
אני שותף מלא לביקורת על "מגש הכסף" שהפך לחלק מקאנון הפאשיזם הישראלי,
אבל מכאן ועד שחיטה מכוערת כזו של שירתו המופלאה שאין לה שניה המרחק גדול.
צודק "נפיחת שירתו" בדבריו.הייתי צריך להוסיף את המילה "לדעתי" .בכל מקרה ע"מ להבין מדוע שירתו של אלתרמן הינה נפיחתית בע-י-נ-י ולדעתי,רצוי לעין בשירתם של דור הביניים כנתן זך,ויזלטיר,יונה וואלאך ואחרים ע"מ להבין להיכן השירה הישראלית הלכה.נתן אלתרמן לידם נמצא רק במדור הפזמונאות.שיריו עמוסים בחריזה כבדה ובאנאלית,משקליו פשטנים,דמוייו מנופחים (מכאן הנפיחתיות) ומוגזמים תיאטרלית ושאובים מהפרוזה של ימיו,שפתו נמלצת ומאולצת לצורך חריזתה המגושמת שגם חוזרת על עצמה ללא הפסק. מי שרואה באלתרמן משורר גדול,אננו מבין כנראה את גודל השואה התרבותית שהנחיל זה על ראשנו.החל מהזוית הפוליטית בה גייס שירתו לטובת ההתנחבלות ושנאת האחים הערבים וכלה ברדידותה הטכנית.אולי ניתן לומר עליו (לדעתי),שהוא אבי הפזמונאות הישראלית וגם זאת לא בתור מחמאה גדולה במיוחד.
תודה על המחמאות אבל אחת לא מגיעה לי: אני חייבת להודות שלא הכרתי את שתי השורות המודבקות, וטוב שכך!
גם אני חיברתי פרפרזה חביבה אבל לפי מיטב המסורת של השמאל היא לא פורסמה משום שהיא לא מחמיאה לאנשי שלומנו. חבל. חשבתי שאפשר לפנו ללבכם אבל מסתבר שהוא עדיין שרוי בעידן הקרח. לא נורא, אפרסם במקומות אחרים….
עופר, שלום.
עוררת את סקרנותי. האם תסכים לשלוח לי את מה שכתבת?
Adi Shechter בפייסבוק.
תודה.
ואומה תעמוד אדישה ובוטחת
לטייח ברדיו ובעיתונים.
זה "אומה" זה? זו קבוצה גזענית אדישה – לגורל בני אדם, וגם של בניה/בנותיה – שנתמכת בידי הברית עם עשיות נשק ומיליארדי דולרים של ארצות הברית, שעליהם צריך להדפיס
IN THE DEVIL WE TRUST.
צודק. הבחירה לנגח את השלטון במגרש שלו אין פירושה שאני מסכימה עם הנחות היסוד שלו.
תודה עדי – פרפרזה חדה ונכונה.
תודה
תודה לעדי . רגשת אותי .
עדי, קבלי לחיצת יד ממי שהיה מורה לתנ"ך בבית הספר בו למדת.
תודה רבה, איתן. זה מחמיא לי מאוד. הלוואי שהנסיבות לא היו איומות כל כך.
עדי,
כדאי לך להוסיף את שיריו של שאול טשרניחובסקי – בת הרב ובת הרב ואימה , הם ישלימו לך את
התמונה כי מה שכתבת זהו רק פרק הפתיחה של הסאגה.
תודה על הרעיון הראוי!