הגדה השמאלית

במה ביקורתית לחברה ותרבות


מאת: ב-13 בפברואר, 2011 21 תגובות

את שלוות היום והלילה בכפר הבידואי אל-עראקיב מפריעים לא רק חיילי מג"ב, בולדוזרים רועשים ודורסניים של קרן הקימת; מפריעים לא רק נערים מחברות כוח אדם המעמיסים מטלטלים על רכבי חברה שזכתה במכרז הפינוי , כשבגרון ניחר שרים "עם ישראל, עם ישראל , עם ישראל חי!!!". מסתבר, שמאחורי כל המכונה המשומנת שהחריבה את הכפר כבר 16 פעמים עומדת חברה של כת דתית אוונגליסטית חשוכה .

כן, כת אוונגליסטית המתפארת בכך שהיא מממנת בישראל פרויקטים הזויים של ארגוני ימין קיצוני במיליוני דולרים. הפעם הפגיעה קשה מנשוא כי היא פוגעת בכפר אל-עראקיב. הכת נטלה על עצמה לממן באמצעות קק"ל נטיעות של מליון עצים. בנוסף, מתחייבת הכת במימון מלא של כל ההוצאות בהכשרת הקרקע לנטיעות העצים ובהמשך נשיאה בכל ההוצאות של עיבוד, טיפול ושימור שהן הוצאות כספיות לא מבוטלות .

אני, שבילדותי נפל בחלקי כתלמיד בית הספר של זרם העובדים ע"ש משה הס בפתח תקוה להיות נציג בית הספר בטקס בירושלים לקבלת "דגל ירושלים" על הצטיינות בהרמת תרומות לקק"ל, עומד נכלם לנוכח השותפות של קק"ל עם תחנת הטלויזיה GOD TV הטלוויזיה של האל. אני, שזכיתי יותר מפעם אחת להקשיב לזוועה שמשדרת התחנה הזו יכול לתפוס את הקשר בין הימין הקיצוני בישראל ובן התנועה המפעילה את התחנה, אבל אינני יכול לתפוס כיצד מוסד ממשלתי נופל ברשתה.

כשהרב אילון, לשעבר חבר כנסת מטעם האיחוד הלאומי, הודה על קשריו עם התחנה והתנועה שמאחוריה, יכולתי להבינו על רקע המניעים הפוליטיים שיש לחבר כנסת, גם אם אינני מסכים. אבל קרן קיימת אינה מפלגה פוליטית. הפרדוקס הוא שקק"ל היא קבלן משנה של מינהל מקרקעי ישראל בתוקף מומחיותה וניסיונה העשיר בייעור. אך לצערי, היא הפכה לקבלן משנה של תנועה נוצרית אוונגליסטית חשוכה שנציגה בישראל, רורי אלק,  אינו מסתיר שכמייסד פרויקט הנטיעות הגדול שמובילה הרשת הוא מונע ממה שהוא  מכנה – "האל נתן לי הוראות… תכין את הקרקע לשובו של בני (ישו)…תטעו מליון עצים. אני מאמין שזה מה ששמעתי שרוחו של אלוהים ואני (רורי אלק) חולקים את המשימה הזו אתכם (קק"ל) ".

אני מתקשה לתפוס כיצד נוצר הקשר החם בין מוסד ממלכתי בישראל ובין תנועה דתית נוצרית קיצונית המטיפה לא רק לחזרתו של ישו לביתו בארץ ישראל, אלא מדגישה את המחוייבות שיש לה כתנועה להכין את הקרקע לבואו של ישו המשיח על חורבות העם בישראל. עד שחזון זה יוגשם על כל אוונגליסט לסייע לבנייה בארץ הזאת. מתוך המניע להחיות את חזונו של ישו הנוצרי על חורבותיו של העם היהודי (!!!) משקיעה התנועה האוונגליסטית סכומי עתק במיזמים רבים, שאחד מהם הוא רכישת מליון עצים לייעור שבוודאי עשויים לתרום לשימור הקרקע.

בעימות בין תושבי הכפר והשלטונות שפינו אותם מאדמתם בשנת 1951, מוכיחים תושבי הכפר במסמכים שהם פונו רק לצרכי חירום ומאז הם מבקשים לחזור אליה כי לא נעשה בה שימוש . יתרה מזאת, למפונים ב-1951 הודיעו שהפינוי הוא לתקופה קצרה והוא פועל יוצא של צורך ביטחוני. במשך למעלה מחמישים שנה לא נעשה בקרקע שהופקעה מהבידואים כל שימוש  וכדי למנוע את חזרתם החליטו לייער את המקום .

ולי הילד מפתח תקווה, שלפני כשבעים שנה ציידו אותו הוריו, אנשים קשי יום, בכל יום שישי, בתרומה כספית לקופת הקרן הקיימת בבית הספר ע"ש משה הס, לא נותר אלא להביע היום את כאבי על הקשר המזוויע בין תנועה ימנית נוצרית קיצונית בארצות הברית ובין מוסדות הקרן הקיימת בישראל . לכסף אין ריח אך תרומת המיליונים מצחינה ומבחילה כשהיא מגיעה עם כסות אידאולוגית אנטי-יהודית ופוגעת קשות באיש האדמה הבדואי מאל-עראקיב.  כל עץ של קק"ל על אדמת אל-עראקיב הוא אות קין על מצחה של מדיניות ההתנכלות לשליש מתושבי הנגב המבקשים לחיות את חייהם כאזרחים במדינת ישראל על כחמישה אחוזים משטחו של הנגב.

בנגב יש מקום לכולם: לחוואים יהודים, למושבים, לקיבוצים, לערי פיתוח, לערים וגם לשבטי הבידואים. אך אין מקום לשידוך הסרטני בין הקרן הקיימת לישראל ובין האוונגליסטים החשוכים המרפדים במיליוני דולרים תוכניות הזויות. בינתיים נהרס הכפר אל-עראקיב 16 פעמים ורוב תושביו מנהלים את חייהם במתחם בית הקברות הקיים במקום כבר למעלה ממאה שנים. בעוד הבדואים באל-עראקיב מעבירים את לילותיהם בכפור המקפיא בבית הקברות של הכפר האוונגליסטים מעבירים את לילותיהם בתוכניות חשוכות לבואו של ישו המשיח, והקרן הקיימת לישראל הפכה לזרוע ביצועית של אותה תנועה חשוכה.

בְּבֵית הַקְּבָרוֹת שֶׁל אֶלעָרָאקיב

שָׁרִיד אַחֲרוֹן לְמָה שֶׁהָיָה פַּעַם כְּפָר –

עָפָר וּגְלָלִים הָיוּ לִשְׁדֵה קְרָב

וְלָנוּ נוֹתָר לְסַפֵּר לְעַם

שֶׁאֵינוֹ רוֹצֶה לָדַעַת

שֶׁאֵינוֹ רוֹצֶה לִשְׁמוֹעַ

עַל עוֹד יוֹם קְרָב וְעֶרְבוֹ ,

שֶׁשָּׁכְלוּ מוּסָרִיּוּתָהּ שֶׁל מְדִינָה

שֶׁנָּפְלָה עַל חַרְבָּהּ

לְבוּשָׁה בִּבְלוּאֵי תְּבוּסָתָהּ

בְּבֵית הַקְּבָרוֹת שֶׁל אֶלְעָרָאקִיב .

בְּבֵית הַקְּבָרוֹת שֶׁל אָלְעָרָאקִיב

שָׁרִיד אַחֲרוֹן לְמָה שֶׁהָיָה פַּעַם כְּפָר –

גְּעִיָּה אֲטוּמָה שֶׁל כִּבְשָׁה תּוֹעָה

מַסְעִירָה שׁוֹבַך יוֹנִים הוֹמֶה מִתְיַפֵּחַ

מַבְעִיתָה בֶּכִי בְּזָוִית פִּי חֲרוּשֵׁי קֶמֶט

מְשׁוֹטֶטֶת בֵּין יְרִיעוֹת אוֹהֶל פָּרוּם ,

נְבוֹכָה מִזְדַקֶּרֶת כְּתִינוֹקֶת בִּזְרועות אֵם

מְבַקֶּשֶׁת רַק לַחֲלוֹץ שָׁד שֶׁל חַיִּים

מִתּוֹך חֶנֶק שַׁלְשֶׁלְאוֹת בּוֹלְדוֹזֶרִים

שֶׁחָנְקוּ  אֶת כָּל רִגְבֵי הַלֶּס

שֶׁבִּתְּרוּ אֶת כֶּל פֵּרוּרֵי הַחַיִּים

הַלְּבוּשִׁים הַיּוֹם בִּבְלוּאֵי תַּכְרִיכֵי תְּבוּסָה מוּסָרִית

בְּבֵית הַקְּבָרוֹת של אלעראקיב .

השיר נכתב בלילה של ז' באדר תש"ע שבו ישנתי עם אנשי הכפר בבית הקברות באל-עראקיב.

תגובות
נושאים: מאמרים

21 תגובות

  1. שלהי ווימאר הגיב:

    מפחיד מה שקורה פה.
    מי יתנני עוף לעוף מכאן

  2. ק.א. הגיב:

    הכת הציונית משתוללת. בחלקים מתרבים שלה ההשתוללות היא בגלוי במוצהר וללא כל בושה.
    בחלקים אחרים, מתמעטים והולכים, ההכחשה והבריחה מהאמת הנוראה מחזיקה עדיין מעמד.
    שיתוף הפעולה "הסרטני" המדובר כלל אינו תמוה בעיני. המכנה המשותף בינהם רב (תרתי משמע…) אולי אף עד כדי זהות. שמעתי זאת משען חירש סקרן במיוחד.

    • דרור מרמת גן הגיב:

      מעניין מאיפה צמחה השנאה הארסית הזו לתנועה הציונית,הגורמת לכותב לכנות אותה כ"כת"?

      מה שעוד משונה כאן הוא היפוך משמעות ההגדרות – כת היא,כידוע,קבוצת מיעוט ומכיוון שהציונים הם הרוב המכריע במדינת ישראל,אין מנוס מהמסקנה כי הכןתב הנכבד עצמו,הוא זה שמשתייך ל"כת".

  3. איתן קלינסקי הגיב:

    ידיד יקר , הכותב לי "מפחיד מה שקורא כאן" . אני לא שותף למסקנה שלך – "מי יתנני עוף לעוף מכאן".
    אסור לנו לעוף מכאן. חובה עלינו להתגיים כדי שמה שפחיד יומר במחר , שיקרמו בו עור וגידים המלים הטובות – "אחווה יהודית ערבית" .

  4. מלירן הגיב:

    אני לא מבין איך פולשים שהתיישבו על קרקע של המנהל ממציאים שם ומתיישבים
    אבל אם אני אקים צריף בת"א תוך שעה יעיפו אותי משם

  5. אורי אב הגיב:

    כן איבדנו כל בושה.נהפכנו לתנועה קולוניליסטית במקום תנועה ציונית.הקשר בין הימין לבין הכתות הנוצריות הוא מביש.אלה אותם אנשים שבמלחמת העולם השניה לא נקפו אצבע להציל יהודים.להיפך היו בעד הנאצים שמכשיריםמ להם את הדרך לשיבתו של ישו.זה רק מוכיח שהימין מזדווג עם קנאות וות דתית.הפעם הם והקרן קיימת מבזים את זכרם של אותם מליוני יהודים שנרצחו עי אבותיהם של האוונגליסטים.הבושה גדולה כפליים.,כי רבות מהאדמות שעליהם השתלטה קק"ל הם אדמות ,שנקנו עי יהודים מהגולה שלא הצליחו לבוא ארצה לפני השואה.בכלל הגיעה השעה לפרק את הארגון המנוון הזה ובוודאי לא לתרום לו.זקנתו מביישת את עברו

  6. איתן קלינסקי הגיב:

    למלי רן שלום

    אתה אינך יכול להקים צריף בתל-אביב. על אדמה שאיה שייכת לך.
    באל עראקיב חיו בידואים עשרות שנים לפני שקמה מדינת ישראל . בשנת1951 הם התבקשו על ידי הצבא לעזוב את המקום לפרק זמן קצר , כי המקום נועד לצרכים צבאים . במשך שנים לא נעשה בקרקע דבר, לכן מבקשים הבידואים לחזור לביתם ..
    במקום מצוי בית קברות המעיד שכבר לפני למעלה ממאה עשרים שנה קברו שם בידואים את מתיהם .
    נטיעת עצים לשמירה על הקרקע היא חשובה . אך תמוה שאחרי ששים שנה הוחלט לפתע על נטיעת העצים כדי למנוע שיבת הבידואים לאדמתם.
    ואסיים במה שכתבתי במאמר – יש בנגב מקום לכולם לחוואים , לבוקרים , לקיבוצים ,למושבים , לעירות פיתוח וגם לבידואים . יש לזכור שהבידואים הם 30% מתושבי הנגב , ומשאלתם שיתאפשר להם לבנות את חייהם על פי אורחות חייהם על פני כ-5% של השטח..

    • אביגיל הגיב:

      איך אתה יודע שאלו היו קברים בדוואים בני 120 שנה ???
      הרי הבדוואים נוודים לא?
      כיצד אתה יכול לקבוע כי הייתה אוכלסיה בדוואית בנגב לפני מ 120..?
      האים רהט, כסייפה , ערערה הם 5% בלבד משטח הנגב… ?
      והאים עיירות / ערים אלו קיימות בשביל אוכלוסיה בדוואית מדוע להתנחל על אדמת מנהל ?
      השבט שהתבקש בשנת 1951 להתפנות לא היה שבט אלערקיב אלא שבט טרבין…
      אז כיצד אנו יכולים להיות בטוחים כי מה שהקרן הקיימת לישראל עושה הוא לא נכון ?
      אני מאוד מאוד אוהבת אל העובדה שנוטעים עצים, שמייערים את המדינה הקטנה שלנו , שריפת הכרמל לעניות דעתי הייתה אחת מהאסונות האקולוגיים הגדולים של ישראל
      אז נטיעת עצים הינו דבר חיובי לא?

      • לאביגייל החיובית הגיב:

        אני מתאר לעצמי שכאחת ש"מאוד מאוד אוהבת אל העובדה שנוטעים עצים, שמייערים את המדינה הקטנה שלנו" מאוד מאוד תשמחי כאשר יעיפו אותך מביתך ויטעו שם עצים…

        • אביגיל הגיב:

          אני מניחה שאם הייתי פולשת לשטח ולא רוכשת אותו כחוק (עם משכנתא עד סוף 2028) אז כן הייתי מאוד מאוד שמחה שנטעו עצים תחת ביתי
          ההערה שלך מקוממת , מרגיזה , ויוצרת אנטגוניזם
          אני בעד עד מאוד להפסקת הכיבוש, אני מפגינה ומאוד מעורבת בתנועת שונות ליותר שיוון ולקדם אג׳נדות לשבות כגון שיוון נשים ומעוטים
          אני נגד הפקעת אדמה (של שני הצדדים;
          ומעל להכול ממש מעל להכול אני מוקיעה ומבזה כול פעולה לא חוקית
          ובשורה התחתונה פעילותם לא חוקית!

  7. "אל תעקרו נטוע" הגיב:

    ‎שלוש מילים חשובות. מעניין הפירוש שניתן להם. בשמאל השפוי התפרסמה ב-2006 הקריאה הבאה:
    ‎"ט"ו בשבט השנה עומד בסימן העקירה: מאות ואלפי עצי זית, מקור לחמן של מאות משפחות פלסטיניות, נעקרו והושחתו ברחבי הגדה המערבית ביד זדונית. ואין דין ואין דיין. בט"ו בשבט השנה נבוא כדי לטעת עץ תחת עץ ותקווה תחת ייאוש ושנאה", זה היה לשון ההזמנה שקראה להצטרף לאירוע נטיעות בכפר סאלם הפלסטיני".
    ‎לעומת הנוטעים במקום הזיתים שהשחית הימין המתנחל, קוראים המתנחבלים על אדמת פלסטין: "אל תחסלו ההתיישבות היהודית בא"י", וגם לטעת עצים ולהקים פארקים על כל יישוב ערבי שנהרס. כך קרה על הריסות אמוואס, ויאלו באזור חברון שם הקימה "הקרן הקיימת" את פארק קנדה… כך הם רוצים לעשות גם באל-עראקיב. — לא ניתן!!! אנו כמובן, נעמוד לצד בעלי הזכות לחיות בכבוד ולא להיות נרמסים ע"י בולדוזרים של "הקרן הקיימת" [לשם מה? – להרוס את השיוויון ולגזול את זכויות הילידים]. לא ניתן לעקור את הבדואים, הם אינם נטע זר כאן. יחד נגרש את היודו-נאציזם כדי לחיות באחווה יהודית-ערבית, בשיוויון ובשלום.

    • דרור מרמת גן הגיב:

      האם כנגד ביטויי השטנה "מתנחבלים" ו "יודו-נאציזם" אפשר להשתמש באתר הנכבד הזה בביטויים כגון "משת"פים" ו"בוגדים" כלפי אנשי שמאל?

    • דרור מרמת גן הגיב:

      מה הפירוש של : " לא ניתן!!! "?

      איך בדיוק לא תיתן להרוס את הבניה הבלתי חוקית באל-עראקיב?

  8. חיים ברעם הגיב:

    לאיתן,

    תודה מקרב לב על המאמר החשוב שכתבת כאן.

  9. אמנון נוימן הגיב:

    אל עראקיב לא תיפול באם כמותך ודומיך יצטרפו יחד יקימו תנועה ממשית ולא יסתפקו בכתיבת מאמרים אמיתיים נוגעים ללב, גם זה חשוב אך באם בזאת מתמצית הפעולה אויה לנו. למען אלעראקיב ועשרות אחרות כמוה יש לנהל מאבק להקמת מדינת כל אזרחיה, הזמן קצר והמלאכה מרובה והשטן וחרמשו החד עומד מוכן, ולא נאבד כולנו.
    אמנון

    • איתן קלינסקי הגיב:

      לאמנון נוימן שלום

      ההערה שלך לכתובתי בדבר הסתפקותי בכתיבת מאמרים יש בה יותר ממידה של טעם לפגם וזו בלשון המעטה ..
      בגילי , בעשור השמיני לחיי , אני מחייב את עצמי לפעילות , שהיא מעבר לכתיבת מאמרים . לצערי , אנחנו חלוקים בדעותינו , אני איתן בדעתי בדבר הפיתרון של שתי מדינות לשני עמים . כאשר ירושלים המזרחית תהיה בירת פלשתין וירושלים המערבית בירת מדינת ישראל , שחייבת לסיים את הכיבוש ולחזור לגבולות של טרם מלחמת 1967.., כן חייבת ישראל להכיר באחריות שיש לה לאסונם של פליטים פלשתינאים שנעקרו מבתיהם.

  10. הנרי הגיב:

    30 אחוז מהאוכלסיה בנגב… אמת
    86 אחוז מהפשיעה בנגב…. למה המאמר לא מציין את זה?
    הבדוואים מהשבט האהוב שלך אחרים ליבוא של נערות ממזרח אירופה לחיים של גהינום בארץ, מייבא סמים, נשק, מחבלים…. והוא רוצה לשכון לבטח על אדמתנו?
    שלא לדבר שבדוואים מעצם הוויתם נודדים הם אז אל איזה אדמה כולכם כאן באורגיית שיתוף ואחווה שמבוססת על היותכם בורים ועיוורים מצדק ממוצא
    נטיעות לא יחזיקו עם ״גאה״ זה הרחק… רק חקיקה נוקשה בליווי יד ברזל  

  11. אביגיל הגיב:

    הבדוואים שמשתכנים בחלקיה הדרומיים של מדינת ישראל … משתכנים בחלקיה הדרומים של מדינת ישראל, דהיינו תחת שיטחה של מדינה חוקתית
    כהגדרת מדינת ישראל כמדינה יש לה זכות לעשות מה שהיא רואה נכונה בקרקע הציבורית או הפרטית של המדינה, קרקע אחרת {בבעלות אנשים או ארגונים } אינה נחלתה של המדינה לפיכך אין ביכולת לפנות "פולשים" או מסתננים או חס וחלילה לנטוע עצים {לא ממש משנה מי מממן את זה ההערה על הפעילות של הקרן הימנית שמרנית נוצרית הייתה פופוליסטית ולא התמקדה במאמר עצמו שהינו עקירת שבט הבדוואים }

    השבט הבדוואי יכול לפנות ערכאות משפטיות כמו כול שאר האזרחים היושבים במדינתנו ולבחון ושם להגיש את עתירתו, מדינת ישראל עם כול נטייתה כלפי הימין , עדיין לא הגיעה לבית המשפט העליון בצורה מלאה, אולי שם הצדק ינצח ?

  12. בן צבי לאביגיל הגיב:

    את אולי לא מעורה בכל הפרשה הזו אבל הבדווים פנו לערכאות כבר בשנות ה-70 וזכו לאורך רוח מצד בתי המשפט ( כמובן שאין להם רישום בטאבו על האדמות ) במשפטים חוזרים ובהצעות פשרה ,
    ח"כ טאלב אסנע ומשפחתו ,למשל, זכו בכמה מאות דונמים כ"פיצוי " וגם יתר "חסרי הבית " מחזיקים וילות ברהט ( העיתונאי קלמן ליבסקינד ממעריב ערך תחקיר מקיף בענין – קראי אותו ותביני שאת הצד השני של המטבע לא נוטים כאן לחשוף) .
    יותר משמדובר פה על לוחמת זכויות יש כאן הפגנה פוליטית ותו לא . ( לא שמעתי שכותב המאמר הלך לישון עם משפחות מבית שאן שנזרקו לרחוב כי לא היה להם כסף לשלם משכנתא )

  13. לאביגיל הגיב:

    הם פנו ופנו לערכאות שונות ובכולן נדחתה טענתם על בעלות על הקרקע , יחד עם זאת המדינה הלכה לקראתם והיגיע איתם להסדרים , הלואי עלייך ועלי הסדרים כאלה , וכל זאת ללא הצגת שטר קנין על הקרקע , ( לכי תנסי לטעון שכיכר המדינה בתל אביב היא בעצם שלך ותרעישי עולמות כשידחו אותך ) .
    על מה הרעש את שואלת ? כפי שאת מבינה זו לא הפגנת הומניטריות אלא הפגנה פוליטית טהורה שבה הצד של כותב המאמר מביע את עמדתו , הוא לא היה הולך לישון 10 דקות עם יהודים שנזרקו מבתיהם ומחזיקים בהם כדין. יש 4 צדדים למטבע כאן מראים רק אחד .

הגיבו כאן

אורך תגובה מקסימלי: 1000 תווים

הרשמה לעדכונים בדוא"ל

Subscribe via Email

מומלצים