הגדה השמאלית

במה ביקורתית לחברה ותרבות


מאת: ב-13 באפריל, 2012 17 תגובות

כשנתיים אחרי הטבח בדיר-יאסין פגשתי שניים ממבצעיו על גג ביתנו ברחוב המלך ג'ורג'. גיבורי המחתרת בעבר הקרוב מאוד באו לתקן את הזפת, עבודה קוסמטית מעיקרה, ובילו את רוב זמנם בעישון ובעקיצות הדדיות, שלעתים היו די מצחיקות. שניהם באו ממשפחות אשכנזיות ותיקות בעיר, ונשאו שמות כמו איסר וזלמן, שכבר נעלמו מן העולם. הם התפארו בגלוי בחלקם בפשע המלחמה ליד שכונת גבעת שאול, וזה משך את תשומת לבי. הלאומנות שלהם הייתה צרופה, נקייה מכל הסיגים הרגילים של אמביוולנטיות יפת-נפש: לא הייתה חרטה, לא ייסורי מצפון, לא חיבוטי נפש ולא להג ציוני-סוציאליסטי מן הסוג המוכר. יכולתי לדמיין אותם משחקים כדורגל בראשים של הקורבנות (כפי שסיפרו אנשים שטענו שהיו שם). ייתכן שהסיפורים היו מוגזמים אבל לגבי דידי לא הייתה לוותיקי האצ"ל האלה תקנה.

palrefugeesפליטים פלסטינים, 1948

אימא שלי, שהעריכה מאוד עמל-כפיים, שלחה אותי אל הגג עם כוס קפה טורקי, וסיפרה לי שאבי עבד אצל דודיו בזיפות גגות מיד אחרי שעלה ארצה מאוקראינה. היא לא הרחיבה את הדיבור והעדיפה לצחוק בטוב לב (עד גבול מסוים) על מאמציו הנואשים של אבי להיות פועל, שהמשיכו גם בים המלח, אחרי שכבר השתקע בירושלים.

הפועלים, שהיו אמורים להיות עמיתינו בחזית העמלים, לא התפעלו במיוחד מהקריירה הפרולטרית של אבי. כל המפא"יניקים טוענים שהם היו בעבר פועלים פשוטים, אמרו, אבל למעשה הם תמיד חיפשו את השלטון. התקריות בין המחתרות השונות בתקופה שקדמה לקום המדינה היו עדיין טריות בזיכרון הקולקטיבי, וגם שני העמלים על הגג הדיפו שנאה. הם הכירו היטב את אבי, שהיה אז מזכיר ההסתדרות בעיר, ועשו את עבודתם בביתנו בחירוק שיניים. אבל את ראשם הם הרימו בגאווה גדולה ובכל משפט שהוציא מהפה הדגישו את הדרך הקשה שעברו "בימים האדומים" שאותם עשו באצ"ל. הייתי רק בן 11, ילד פוליטי מאוד שלמד לתעב את האצ"ל משחר ינקותו ממש. מטבע הדברים ששאלתי אותם על דיר יאסין. הדוד שלי משה אלקיים, שלחם בנאצים באירופה עם הצבא הבריטי והיה גם אחד התותחנים הראשונים של ההגנה, סיפר לי פעם, שטבח השיירה הגדולה של הדסה להר הצופים אירע בדיוק ארבעה ימים אחרי דיר יאסין. "כל ההרוגים שם נפלו בגלל מנחם בגין", כך אמר, "באצ"ל לא קיבלו את מרות המוסדות, סירבו לתאם איתנו פעולות וגם אוניות מעפילים רבות נתפסו בגללם". דודי היה מלא בוז כלפי האצ"ל ולא האמין גם ביכולתם כלוחמים. תמיד טען שהם הפסידו משלטים שההגנה מסרה לידיהם בשייח ג'ראח. אבל פועלי הזפת לא התרשמו מכל הטיעונים האלה. הם טענו שהיה כדאי לספוג "עשרה אסונות" כמו הטבח בשיירת הדסה כדי לבצע את "הפעולה" בדיר יאסין. "בגין סיפר לנו שמאות כפרים ערביים ננטשו בגלל דיר יאסין והערבים ברחו", טען אחד מהם, "שנינו היינו שם ומעולם לא הצטערנו אפילו על ערבי מת אחד".

אין צורך לומר שלא סיפרתי שום דבר בבית על השיחה הזאת. זה היה חלק מהאתוס שלנו: לא לדווח ובוודאי לא להלשין. ההיסוסים נבעו גם מזהותם של האצ"לניקים האלה כפועלים. תמיד ידענו שפועלים הם מלח הארץ, ושתפקידם של אנשי תנועת העבודה שהגיעו למשרות בכירות הוא לשרת אותם למען בניין הארץ וכדי שתהיה לנו חברה שוויונית. ואם אנשי העמל האלה הם אנשי אצ"ל, "פשיסטים" שבאו להרוס את כל מה שתנועת העבודה בנתה? במקרה כזה הם אנשים טועים, שחינוכם הבית"רי הנחיל להם "תודעה כוזבת". צריך וניתן לשכנע אותם, עד שיראו את האור. כל כך האמנו שהצדק המוחלט הוא נחלתנו ושאנשי בגין עברו שטיפת מוח דמגוגית בנוסח בניטו מוסוליני, עד שלא היה לנו ספק שהישגיו בקרב על התודעה היו זמניים. האם באמת חשבנו בגיל 11 במונחים כאלה? קשה לענות על כך. יתכן שלא השתמשנו אז בביטוי "תודעה כוזבת", אבל האמנו שניתן לשנות את תודעתם של פועלים מהימין, ולעזור להם לראות את האור.

הטבח בדיר יאסין נחשב לטראומה קשה בחוגים שלנו. לא היה לנו מושג על כך שגם אנשי ההגנה ביצעו מעשים כאלה בלוד ובמקומות רבים אחרים בדרך לטיהור האתני שהתחיל בסוף 1947 ונמשך עד 1950. השחיטה שבוצעה באנשים, נשים וטף נחשבה לפשע טיפוסי של הימין הלאומני, והאסוציאציות לפשיזם האירופי היו חד-משמעיות. בשכונה שלי (לפני שעברנו למרכז העיר) חיו ופעלו אנשי אצ"ל ולח"י רבים, אבל אנשי ההגנה בכל זאת שלטו בה ושכנים רבים סיפרו על הרכבים הפתוחים שבהם הובלו הניצולים מדיר יאסין בדרך למזרח העיר. חלקם נטבחו בדרך (בעיקר גברים) והיתר גורשו לשייח ג'ראח, בדיוק למקום שבו עברה שיירת הרופאים והאחיות מקץ ארבעה ימים. בשִׂיח שלנו נחלקו תושבי העיר ללוחמים, אנשי ההגנה ובני משפחותיהם מצד אחד, ולאספסוף שתמך באצ"ל מן הצד האחר. תמיד ידענו שהלוחמים בקטמון לא גזלו את הרכוש הערבי הגדול שהיה בבתים בשכונות היוקרה שנכבשו, בעיקר בקטמון, טלביה ובקעה, ושאת הביזה ביצע אנשים שלא לקחו חלק במלחמה ועברו בשיירות גדולות ברחוב אבן-ספיר ליד ביתנו ברחוב שפרעם עם מקררים, מקלטי רדיו ורהיטים. אימי התייחסה בבוז קר לבוזזים, וכאשר הגיעו אלינו אנשי אצ"ל מ"קרן הברזל" וביקשו תרומות היא גירשה אותם מהחצר שלנו בנחלת אחים גם כאשר איימו עליה בנשק. למען האמת לא שמענו בבית התבטאויות ששפעו אמפתיה לערבים, אבל גם לא שנאה או גזענות. התייחסו למלחמה כאל מערכה לקיום לא כמלחמת כיבוש. אבל הצביעות לא נעלמה מעינינו. היה ברור לנו שאנשי ההגנה הם האחראים העיקריים לכל מה שקורה במלחמה, אבל בצד השני של המפה, בימין הלאומני, ראינו קלגסים חסרי רחמים, שלא נושאים עִמם את הערכים ההומניסטיים שעליהם חינכו אותנו בבית, בבית הספר ובתנועה.

האם "הערכים" כדבר העומד בפני עצמו, שאין צורך להביא אותם לידי מימוש אלא להסתפק בעצם הדבקוּת ההצהרתית בהם, יספיקו כדי לְבַדֵּל את המחנה הנאור מהלאומנים? האם קיימת סיבה מהותית ולא רק אופנתית לעובדה שביטויים מופרכים כמו "טוהר הנשק" נעלמו כמעט מהמילון שלנו ומשמשים עתה בעיקר לכתיבת פרודיות עסיסיות אודות הצביעות של הדור שקדם לנו? אולי, אבל עצם העיסוק בערכים אנושיים מונע פשעים גדולים יותר נגד האנושות וחוסם עד גבול מסוים את האכזריות היום-יומית הכרוכה בכיבוש. יהיה חלקנו עם המתחרטים ולא עם השָׂשִׂים אלֵי קרב.

  • פורסם בכל העיר, 13 אפריל 2012
תגובות
נושאים: מאמרים

17 תגובות

  1. ע.ג. הגיב:

    האם התפיסה של ברעם השתנתה מאז ילדותו? ממש לא. עדין מי שמתנגד לו הוא מי שעבר שטיפת מח נסח בניטו מוסוליני, עדין היהודים אשמים בכל מעשה זועה של הערבים ועדין האמת האחת והיחידה היא אצל (אסור להגיד אצל אז נגיד בידי) בידי מי שחושב כמוהו. תתבגר כבר ברעם – אתה צודק לפעמים וטועה הרבה. כמו כל אדם אחר. למשל בספורי הזועה על דיר יאסין ובודאי בשקרים על רמלה ולוד. מה לעשות ובדיר יאסין השתתתפו גם אנשי שמאל (מהלח"י) והם הפריכו את ספור הרצח המכוון כשקר שמטרתו להבאיש את ריח האצ"ל בישוב היהודי.

  2. גד הרן הגיב:

    אין צורך להתלבט. רצח אזרחים או שבויים הוא מעשה פשע. מי שרוחץ בנקיון כפיו, או מנסה להצדיק רצח כזה, מאבד את זכותו להיחשב בן אנוש ובן תרבות. ואם בניו של העם היהודי, אוד מוצל מן השואה, לא מסוגלים לומר זאת בפה מלא, זה חילול השם. איזה שם? כל אחד והשם שלו.

  3. תמוז הגיב:

    מבחינת "הישגי" הישוב -בדיר יאסין הצליחו האצל והלחי להשיג מומנטום שגרם לעשרות אלפים של כפריים ותושבי הערים להמלט על נפשם,חלקם קונה את הבולשיט של מדינות ערב שתיכף יגיעו לכבוש את פלסתין בחזרה… המפאיניקס בעצימת עיין אחת ,שנראית היום כקריצה אימצו את הטקטיקה של "יורים ובוכים" לאורך השנים..יורשיהם הטבעיים המתנחבלים.השמיטו את בוכים וחזרו למקורות-הם משחקים כדורגל עם הראשים שלנו…

  4. nמאז שהם באו לתקן את הזפת המצב מזופת הגיב:

    מאז כל ממשלות 'המדינה היהודית' עושות 'עבודה קוסמטית', כביכול דמוקרטית. נראה שמנחם בגין צדק וברור שהטבח בדיר יאסין היה מתוכנן. כפי שאמרו הזיפתים: "בגין סיפר לנו שמאות כפרים ערביים ננטשו בגלל דיר יאסין והערבים ברחו". והיום יש לנו פשיסטים נטו שדורשים וחפצים לעשות מהדורה חדשה של דיר יאסין.

  5. yur numkj הגיב:

    טורים כמו שלך הם ההוכחה שלא חשוב הגיל העיקר הרצון להמשיך ולהתפתח מחשבתית.אפשר לחלוק על הדעות שלך אבל אי אפשר שלא להעריך את היכולת שלך לבחון את מה עומד מאחורי סיסמאות נבובות של טוב ורע שחור ולבן או ימין ושמאל.יופי.

  6. שירה הגיב:

    השנאה לערבים נבעה מפרעות הדדיים עוד הרבה מלפני קום המדינה. הערבים לא הסכימו לקבל את הפולשים החדשים בקלות. מצד שני, הפולשים לא עשו מאמצים להשתלב לא עם תושבי המקום ואפילו לא עם העלייה מהמזרח (התימנים היו הבדיחה של הישוב) והנה, ההתנשאות האשכנזית עלתה לנו ביוקר. אז השנאה או השנאה והפחד לא נבעה משום מקום אלא ממקום של רצון להפטר מהערבים שלא הקלו על החיים של המתיישבים.
    להגיע לרמה של טבח וגירוש כמו דין יאסין, זה משהו שהיהודים למדו ממקום אחר. לא סתם קורה שילד מוכה אם לא יטפל בעצמו, יהיה אב מכה.

  7. עופר הגיב:

    מעשי טבח בוצעו ב-48 על ידי משני הצדדים. כמובן שבשניהם כמעט כולם רובם בוצעו ע"י הגורמים היותר לאומנים :

    http://en.wikipedia.org/wiki/Killings_and_massacres_during_the_1948_Palestine_War

    • ע.ג. הגיב:

      הערך מסתמך על אוהבי ישראל ידועים כמו אילן פפה ובני מוריס (שחזר מאז בתשובה והבין שכתב שטויות) ולכן מכיל שקרים וחצאי אמיתות. למשל, המלחמה פרצה בין יהודים לערבים. כך סתם מעצמה. לא הערבים התנגדו להחלטת החלוקה והחלו במעשי רצח אלא מלחמת אזרחים (כך נכתב) הגיעה לבקור מעצמה. גם העדויות על מעשי רצח כביכול שבוצעו ע"י היהודים סובלים מאותו דיוק ויושר. זו אסמכתא ברך כמו מיין קמפף

      • מני הגיב:

        עד כמה שזכור לי. . .
        דויד בן גוריון "ניבא" כי הערבים יפתחו במלחמה
        וההגנה קידמה את פניהם בשמחה. . . מה שנכון:
        וכאשר המלחמה היתה עובדה פרצו ארצות ערב
        וניסו לכבוש את הארץ ואז בחורינו וכו'. . .

      • גבריאל הגיב:

        בני מוריס מעולם לא חזר בו ממה שכתב לפחות על לידתה של בעיית הפליטים הפלסטינאים שאותה עשה על ידי סקירה שקדנית של מקורות שנחשפו בארכיונים בריטיים. מבחינה עובדתית זוהי העבודה הכי מפורטת ומדויקת שקיימת עד היום. ודרך אגב, דוברים פלסטינאים רבים לא קיבלו את העבודה וטענו לאי דיוקים רבים שם. אפשר לומר שהעבודה הזו מפריכה את הגרסא הציונית הרשמית שכאילו רוב הפלסטינאים ברחו בהוראת מנהיגיהם, וגם חלק מגרסאות הפלסטינאים. באשר לדעותיו על המצב הפוליטי כיום, זה סיפור אחר לגמרי.

  8. מתנחל,קרית ארבע הגיב:

    השמאל הקיצוני עוסק באובססיביות באירוע שאולי היה ואולי לא היה לפני יותר משישים שנה ומתעלם מאזרחים תמימים,נשים ילדים ותינוקות שנרצחו על הפלשתינאצים מידי שנה בשנה.
    סבארו!פוגל!שבו!גביש!מעלה עקרבים!חברון בתרפ"ט!הדולפינריום!אימס!אוטובוס הדמים בכביש החוף!
    וזה רק טיפה,טיפה בים מהמוני מעשי רצח של אזרחים תמימים ולא חמושים על ידי הפרטנרים שלכם לשלום.
    אוטו אנטישמים בזויים שכמותכם.

    • רונן הגיב:

      מתנחל יקר, אולי תסביר לי בבקשה למה המדינה עדיין מסרבת (ראה לינק) לחשוף חלק מסמכים על דיר יאסין עד היום ? הרי אם לא קרה שם כלום,כמו שאתה מנסה לטעון, אז למה עדיין לשמור את המסמכים האלה בכספות סודיות ולא לתת להיסטוריונים גישה אליהם? הרי אפילו מתנחל כמוך יסכים שמסמכים ממלחמת השחרור לא יחשפו שום סוד צבאי.

      לינק להחלטת בג"ץ בקשר לפרסום התמונות, הדו"חות והעדויות מטבח דיר יאסין : שימו לב לנימוקים.

      http://elyon1.court.gov.il/files/07/430/103/p08/07103430.p08.htm

      • מתנחל מקרית ארבע הגיב:

        הבה נניח,כטענתך,שהיה טבח בדיר יאסין (נניח,לא שאני חושב ככה אבל נניח) זה מה שמעסיק אותכם? למה שלא תלכו,נניח לטבח בתרפ"ט? או מעלה עקרבים?נהריה?או לטביחת משפחת פוגל? מה עם סבארו? עם מלון פארק? מה עם אלפי טילים,קטיושות ופצצות מרגמה שנורו לעבר אזרחים במטרה להרוג אזרחים? (לא שלהרוג חיילים זה בסדר,אבל אפילו לשיטתכם שרואה בפלשתינים לוחמי חופש).
        תעסקו קצת במעללי הפלשתינים ידידכם במקום להתבכיין נגד המדינה המוסרית ביותר במזרח התיכון ובין המוסריות אם לא המוסרית ביותר בעולם כולו.

        • רונן הגיב:

          אני לא רוצה להכנס איתך לויכוח עקר על ההיסטוריה של הסכסוך, כי אם אנשים כמוך זה תמיד מדרדר למחוזות מטהפיזיים אז אני אענה לך ממש בקצרה.

          1 – אף אחד לא טען, לא טוען ולא ייטען שהפלסטינים מעולם לא ביצעו התקפות טרור פסולות שלא היו צריכות לקרות. לעומת זאת, הרבה אנשים בישראל, ואתה בתוכם, דווקא כן מכחישים את הפשעים שביצעו הישראלים והיהודים נגד הפלסטינים ועמים אחרים באיזור. לכן צריך לדבר על זה.
          2 – אנחנו ישראלים שדואגים לישראל, כי עם שלא יודע את ההיסטוריה שלו נידון לחזור עליה.

          • מתנחל מקרית ארבע הגיב:

            אני לא מתעלם ממעשי טבח שבוצעו על ידי יהודים (היה את המקרה של גולדשטיין למשל) אני חולק על כך שאפשר להשליך מהם ולו משהו על המדיניות הישראלית,אני חולק על כך שאפשר לומר שאנחנו טבחנו באזרחים כמו הפלשתינים,אני חולק על כך שאפשר לעשות איזושהי השוואה בין הווילה לגו'נגל.
            לעומת זאת הפלשתינים ביצעו מעשי טבח באזרחים כעניין יום יומי כשרק אפשרו להם,יש לנו עסק עם אומה אכזרית ותאבת דם.
            כל זה לא עניין של מטאפיזיקה אלא של מטמתיקה פשוטה.

  9. חיים ברעם הגיב:

    האנטישמים זה אתם, בשל שנאתכם לכל מי שלא דומה לכם ולא מסכים איתכם. אתם נכס להסברה הפלסטינית אבל אסון לכל סיכוי לשלום. אתה גר בקריית ארבע? אז מה לך ולנו?

  10. צחי הגיב:

    זה לא שאתה חיים שופע אהבה למי שחושב אחרת ממך, אז מי שגר בבית מזכוכית וגו'

הגיבו כאן

אורך תגובה מקסימלי: 1000 תווים

הרשמה לעדכונים בדוא"ל

Subscribe via Email

מומלצים