פרויקט הקמתה של העיר חריש – בתוככי ואדי ערה, עלול להיות פרויקט הרה אסון ובלתי הפיך בנזק ובסכנה שלו ליהדות החרדית שמתוכננת להתיישב שם. אם מר אלי ישי – שר הפנים, מוכן היה להתפשר על 25 אלף תושבים בעיר העתידית הרי שמתחרו לכס יו"ר ש"ס, שר השיכון – אריאל אטיאס, חפץ להגדיל את העיר עד ל- 150 אלף תושבים. מאחורי מר אטיאס נושף שר הבריאות לשעבר מש"ס, הרב ניסים דהן, שהוא כיום גם יו"ר המועצה הממונה בחריש ה"קטנה" (פחות מאלף תושבים). ניסים דהן חפץ להיות ראש עיר גדולה ורחבה כמה שיותר ולשם כך הוא אינו בוחל בשום אמצעי, כולל גידופים והתרסות כלפי מתנגדי הרעיון – ביניהם תושביה היהודים הנוכחיים של חריש ובני הישובים הערביים באזור – בנוסח "אם לא מתאים לכם לכו למדינה של אבו מאזן". מר אטיאס לעומת זאת "הסביר" כי "החרדים הם חיל חלוץ לעצירת הערבים מלהתפתח".
טקס אזרוח היאחזות נחל חריש 1982 (צילום: ארכיון השומר הצעיר יד יערי)
אין ספק שאנשי ש"ס – משתפ"י הימין וחסרי ההשקפה התורתית של גדולי ישראל מהדור הקודם, מדרדרים את היהדות החרדית לעימות מסוכן עם האוכלוסייה הערבית וללא שום סיבה אובייקטיבית אמיתית לעימות זה. המגמה החילונית תמיד היתה להשתמש בחרדים כמקל חובלים נגד הערבים כאשר מדובר בנושא הדיור. מלכתחילה צמח הרעיון הזה כאשר כבר בראשית שנות ה-80 חשבו "קברניטי ישראל" על דרך לפתור את ה"בעיה החרדית" של העלייה המבורכת בגידול היהדות החרדית. דוד לוי – דווקא איש שומר שבת ומתון, היה הראשון, כשר השיכון, שדחף את הרעיון לבנות גטאות בטון לחרדים במקומות העימות עם הערבים כדי להרחיקם מלהתיישב בערי ישראל הרגילות. הפרויקט דאז נקרא העיר עמנואל ומאחר שגדולי ישראל דאז ובראשם הגר"מ ש"ך (שהתנגד אח"כ מאותן סיבות להתיישבות בעיר ביתר), התנגדו לפרויקט ההתיישבות החרדי בשטחים הכבושים הרי שרק קללה רובצת עד היום על עיר זו.
אך מאז ועד היום זרמו וזורמים מים עכורים ומצוקת הדיור, יוקר הדיור והרצון החילוני לסלק את החרדים ממרכז הארץ, יחד עם צמיחת עסקנים חרדים קטני השקפה והפיכתה של מפלגת ש"ס ללווין ציוני ולאומני ללא קשר לתורת ישראל, הפכו את החרדים ל"בשר תותחים" ציוני נגד הפלסטינים בשטחים הכבושים וכיום (בחריש ובכסיף) גם בשטחי ה"קו הירוק". היהדות החרדית נתונה לחסדי החילונים הקיצונים מצד אחד ומנגד שבויה בידי עסקנים קטנים בקירבה שאינם רואים תורתית את הנולד ומביאים נתונים שקריים לגדולי התורה, והתוצאה מכך הופכת להרת אסון מיום ליום.
בחריש מצפה לאוכלוסיה החרדית שק של צרות החל מבעיות אקולוגיות (בין תחנות כוח לעשן רעיל) ועד פיקוח נפש ממש עם אוכלוסיה ערבית שהמדינה החליטה לגזול ממנה אדמות פרטיות וציבוריות כדי לעצור את התפתחותה. אם יבנו בתי העיר החרדית בחריש מול בתי הכפר אום אל קוטוף הרי שרק קללות ועימותים יהיו פרי ה"דו קיום". אין ספק שגם הימין וגם השמאל הציוני ירקדו על הבעיות הללו ויצעקו לשמים כי זו ההוכחה שהצרות באות רק מהדת וכי החרדיות והאסלאם הקיצוני הם האשמים. בעיר כזו – שתיבנה על אדמות גזל ומריבה, אפשר יהיה לחנך ילדים כהניסטים אך בודאי שלא ילדים חרדים נורמליים שחפצים ללמוד תורה ולהתקדם בחיים כיהודים תורתיים. בעיר כזו יהפכו החרדים ללאומנים יותר – כולל קבוצות מתונות הבאות להתיישב רק משום זולות המקום, והערבים שמסביב יהפכו לשונאי היהדות למרות שבעבר האסלאם והיהדות חיו ברוב הזמן בהרמוניה בארצות האסלאם. עיר כזו איננה נותנת סיכוי לפיתוח עתידי של תושביה ומנגד חוסמת את פיתוח התושבים הנוכחים בישובים הערביים שמסביב. נוסיף לכך את הקיבוצים והאנטי דתיים באזור והרי היהדות החרדית באה מלכתחילה להתיישב במרכז של אבק שריפה פוליטי ותרבותי, עד פיקוח נפש ממש. גם גילויים של קברים עתיקים ומערות קבורה באזור הבניה המתוכנן, הוסתר מארגוני הקברים היהודיים ומגדולי ישראל.
אחת הדוגמאות לצביעות המנהיגות החילונית – ביחס למצוקת הדיור החרדית וליחס השרלטני כלפי אוכלוסיה זו – היא הדוגמא של מר מאיר ניצן, יו"ר הוועדה הממונה של העיר לוד ולשעבר ראש עיריית ראשל"צ בין השנים 1983 ל-2008. האיש הזה פיתח ובנה את הגדולה בערי המדינה בכל הנוגע לתנופת בניה בארבעים השנה האחרונות. האיש הזה, בתככיו המשונים, הכשיל את כל הניסיונות לבנות שכונות חרדיות בעיר ראשל"צ ובכללן שתיים שכבר עלו על מפת משרד השיכון והבינוי. האיש הזה, שלא מעט שערוריות שחיתות ומוסר הן הרקורד שלו, לא רצה חרדים בעירו ובכל שכונה שבה החרדים התרבו (כמו רמת אליהו ושיכון המזרח למשל) הוא דאג לשלוח לשם תושבים חדשים לא דתיים ובכללם לא מעט בעיתיים רק כדי שהחרדים לא יתרבו שם. והנה כיום, בעיר לוד, הוא זה המרצה בחום בפני חרדים על "ישוב הארץ" וזאת כדי למשכם ללוד לשם חסימת הציבור הערבי בעיר.
ניצן איננו לבד בסיפור וגם בעפולה ובנצרת עילית לא מעודדים את חסידות ויזניץ' משום האהבה לחרדים אלא משנאת הערבים. חסימה אחרת נגד חרדים ראינו לא מזמן בעיירה ירוחם כאשר מר עמרם מצנע היה מוכן לחסום את התפתחות העיירה, להשאירה נקודה מבודדת במדבר ורק לא להביא לשם אוכלוסיה חרדית נוספת. תראו כיצד תושבי בית שמש החילונית (עיירה נידחת עד שהחרדים יישבוה ופיתחוה) משתוללים כשהחרדים הופכים שם לרוב ומביאים קידמה לעיירה שהשוק היה מרכז הפעילות שלה בעבר. אבל כל אלה רוקדים על הגגות כשהחרדים נשלחים לחסום את הערבים במסגרת "פלישתים בפלישתים".
קשר ישיר בין החרדים לערבים – ולא ע"י המשת"פים של ש"ס או פוליטיקאים אחרים משמשי ממסד, היה פותח דרך אחרת לדו קיום ולשיויון בארץ הזו ולא עוד מצב שבו הממסד עורך "הפרד ומשול" בין שתי האוכלוסיות האותנטיות והילידות האמיתיות של ארץ זו.
שלל סיבות הלכתיות ותורתיות מכריעות את הכף היהודית-תורתית לא להתיישב בעיר זו ובראשן פיקוח נפש, גזל נוכרים, עימות עתידי שלא על דרך ישראל סבא וחוסר עתיד לעיר זו. לא מעט פרויקטים חרדים הפכו לכישלונות ובראשם אותה עיר פיגומים ורפאים ששמה עמנואל. הפעם הכישלון נראה עוד לפני שהונחו הפיגומים. את הפרויקט הזה צריך לעצור ולו כדי להוכיח ל"קונצנזוס הציוני" שהחרדים אינם מוכנים לשאת בעול "בשר תותחים" נגד הערבים כאשר גם האזור הלה נטול אפשרויות תעסוקה ופיתוח.
ההויה קובעת את התודעה ולא תורת ישראל
החרדים שהיו אנטי ציונים או לפחות אדישים למטרות הציוניות, לאחר שהושבו בשטחים הכבושים הפכו תוך דור אחד למתנחלים אולטרה ציונים כהניסטים.
"האיש הזה, שלא מעט שערוריות שחיתות ומוסר הן הרקורד שלו".
כוונתו של הכותב היא למאיר ניצן. חיפשתי ברחבי המרשתת אודות אותן "שערוריות שחיתות" (שכן על מוסר לא נתווכח כאן) ופניי הושבו ריקם.
האם ניתן לקבל פירוט, לכל הפחות חלקי, על אותן שערוריות?
כתושב ראשון מזה 36 שנה רובן המוחלט תחת מאיר ניצן שהיה ראש עיר 25 שנה ולא 40 כפי שנכתב פה "האיש הזה פיתח ובנה את הגדולה בערי המדינה בכל הנוגע לתנופת בניה בארבעים השנה האחרונות" הוא היה אחראי רק ל 25 אבל גם זה יפה .כשאני הייתי ילד היה כאן ראש עיר אחר..בקיצור היו לו קומבינות עם קבלנים,לא חדש,כמו הרבה ראשי עיריות, "קניון רוטשילד" השוכן ליד ביתי נבנה בניגוד ללא מעט היתרים , גלש למקומות האסורים לפי נוהל וזה על קצה המזלג.. העיתונות המקומית רוויה בסיפורים.שורה תחתונה הוא הלביש את ראשון שלמת בטון ומלט ופרץ ימה ונגבה צפונה וקדמה. טוב או לא? זו שאלה אחרת
מאיר ניצן, היה ראש-עירייה, מהרודניים ביותר שקמו כאן.
בתור רחובותי, אני מרבה להגיע לראשל"צ ולעבור בה – ותחתיו, היה שם שלטון-פחד.
הייתי מאושר, שבעטוהו סוף-כל-סוף הראשונים ומנגד, נחרדתי לשמוע, שחבריו המושחתים, מינוהו בלוד…
אורן ודניאל,
תודה על תגובותיכם אך אני מזהה בהן שמועות מעורפלות ותחושות כלליות.
נכתב כאן על אדם ציבורי ש"שערוריות שחיתות" הן הרקע שלו. כל מה שאני מבקש לדעת זה האם ניתן לקבל פירוט, ולו החלקי ביותר, אודות שערוריות אלה או שהאתר הזה מחשיב עצמו כבמה כל כך זניחה ושולית שבה ניתן להוציא דיבת אדם מבלי לתמוך בה בעובדות.
שוב תודה ואני מקווה לתגובות נוספות
איתי הירושלמי מוזמן לעבור על העיתונות המקומית של איזור השפלה (ביחוד עיתון "ערים"*) של אמצע שנות ה-80 וכל שנות ה-90 עד 2008 (עת נבחר דב צור במקום ניצן) ולגלות את כל אותן שערוריות כולל משפטו של ניצן בו יצא חייב בדין אך ללא "קלון"…הצמד ניצן- אולפינר (קבלן בניין ידוע) כיכב אז בכותרות. לימים פרצה גם שערוריית מזכירתו האישית של ניצן וטענותייה על יותר מהתעמרות (הפרשה "ניסגרה" באופן מתמיה). גם הצמד ניצן-דורית (מפקחת משרד החינוך) כיכב להפליא בשנות ה-80 וה-90 בעיתונות האיזור.
תודה על התשובה שמתקרבת יותר לבסיס סביר שעליו ניתן להניח את קביעתך מהמאמר.
בהזדמנות שאתה עונה לי באופן אישי אני רוצה שתדע שכאשר אני נמצא בויכוח עם אנשים שעבורם השמאל הקיצוני האנטי-ציוני הוא מהות ההומניזם, הצדק והטוב, אני מביא אותך כדוגמא המפריכה את טענתם. זאת הודות לדבריך המחליאים אודות העולים מחבר העמים וכל מי שחושב שיש זכות ליהודים לא-חרדים לשבת בארץ ישראל.
שתהיה לך שנה טובה עם לפחות מעט יותר אהבה בלבך,
איתי
ירושלים
שתי שאלות לכותב המאמר:
1. "תושביה האמתיים והאוטנתיים של האדמה הזאת"
כלומר- בעליה היחידים של ארצנו היא של החרדים ושל המוסלמים. כלומר? לדעתך טרנספר לחילוניים החוצה? לים?
2. המשתוללים האלימים והמסוכנים בבית שמש- הם דווקא החילוניים? האמנם?
מי לא מאפשר לחיילות לנסוע בתחבורה הציבורית ומשליך אותן מאוטובוס במכות וקללות והשפלות
של הנערות הרכות שמקריבות את נעוריהן לשירות הכלל?????????
אמהות הטליבן הרצחניות- לא מבית שמש?
ובכלל- הכינוי "חילוני" כתיוג לבני אדם פסול ככל תיוג.
ה"ילידים" בארץ הם באמת הערבים והחרדים. איש לא ביקש לטראנספר אחרים אבל כדאי שציוני טוב ידע מה שהלבן בדרום אפריקה וברודזיה ידע תמיד:שהוא קולוניאליסט.באשר לאלימות קצרה היריעה מלהרחיב על הקולוניאלים הציוני וידו הקשה. סיפור בית שמש בהוא בהחלט שטיפת מוח ציונית ותקשורתית.
רוב החרדים הגיעו אף הם בעליות לא"י החל מהמאה ה-19, לכן הן אינם יותר "ילידים" מהציונים.
כפי שכבר כתבתי מספר פעמים: התנועה הציונית אינה קולוניאליסטית משום שכל האימפריות הסתייגו ממנה בצורה כזאת או אחרת, כולל ארה"ב שבוודאי לא ראתה בציונות (עד 48) זרוע למימוש קולוניאליזם.
לכן הביטוי "קולוניאלים ציוני" פשוט אינו תקף.
באשר ל"אלימות הציונית": האסקלציה בא"י בין יהודים לערבים היתה נחלת שני הצדדים, כאשר דווקא הצד הערבי נקט אג'נדה קיצונית ומסוכנת הרבה יותר. ע"ע המופתי של ירושלים (ושל היטלר) חאג' אמין אל-חוסייני.
סיפור בית-שמש הוא בושה וחרפה לציבור החרדי והוא עוד אבן בחומה שבין חרדים לחילונים, באשמת החרדים בלבד.
הנסיון שלך לומר שהחרדים "מביאים קידמה" לבית-שמש מזכיר את אמירות ה"וילה(הציונית) בג'ונגל(הערבי)", מה גם שבשטח המציאות היא הפוכה והחרדים עושים בבית-שמש את מה שהם עושים בכל מקום בו הם מהווים רוב: השתלטות אלימה על המרחב הציבורי. גם כן "קידמה"…
אבל ללא התמיכה של האימפריה הבריטית מהצהרת בלפור ואילך ובעזרת הצבא והמשטרה הבריטת לא היה מתאפשר הקולוניאליזם הציוני ולכן הוא בנו החוקי (או הבלתי חוקי) של האימפריאליזם הבריטי. אלא שהציונים לא הסתפקו בחבל שנתן להם הבוס והחלו לנשוך אותו ולחפש בוס אחר (לעולם לא להשאר בלי עורף של מעצמה ההכרחי לכל קולוניאליזם)
היום זאת ארה"ב שבלי תמיכתה אין קיום למדינה הציונית, ובודאי לא לכיבוש בשטחים וכל התמיכה הזאת מותנית אך ורק באינטרסים של ארה"ב (ישראל כנושאת המטוסים הכי גדולה והכי זולה באזור)
בריטניה קפצה בתמיכתה קדימה ואחורה בצעד-תימני לא מעט לפני קום המדינה.
אל מול הצהרת בלפור ישנו הספר הלבן, מחנות מעצר הפליטים בקפריסין וגם תמיכה צבאית בערבים במקרים מסויימים (במיוחד בלגיון הירדני), תוך רצון ברור לפייס אותם (על חשבון מי? תנחש…).
מלבד כל זה יש הבדל גדול בין תמיכת המעצמה ברגע נתון (לצורך העניין: הצהרת בלפור) לבין מעצמה אשר בונה קולוניה ומיישבת בה נתינים שלה, דבר שבשום אופן לא קרה כאן.
ארה"ב תומכת בישראל בדיוק כמו שרוסיה (ובריה"מ לפניה) תומכת בסוריה. אני רק יכול להניח שלא תכנה את סוריה "קולוניה של רוסיה".
מ.ש.ל.
אגב, גם אם ישראל שומרת ומממשת באופן מלא את האינטרסים של ארה"ב – עדיין אין המצב מתאים להגדרה "קולוניה".
בדוק זאת במילון בבקשה.
אל תבלבל את המוח קאופמן. אני גדלתי בבית שמש, גרתי בה הרבה לפני שהגעת ולפני שרמת בית-שמש היתה בכלל בתכנון. לא רק שסיפור בית שמש הוא לא שטיפת מוח, אלא מה שהגיע לתקשורת הוא רק קצה הקרחון.
מתוך עניין וסקרנות- מיהו הרב הכותב, מה פועלו והתמחותו התיאולוגית?
כרגיל, גם כשאתה כבר כותב לעניין, אתה פשוט מוכרח להרוס.
כמו, למשל, כאן: "תראו כיצד תושבי בית שמש החילונית (עיירה נידחת עד שהחרדים יישבוה ופיתחוה) משתוללים כשהחרדים הופכים שם לרוב ומביאים קידמה לעיירה"… איזו קדמה – נשות-הטאליבאן?
איזו קדמה – יריקה על ילדה קטנה?
בגדול אתה צודק, בפוסט ראוי (לשם שינוי). בנושא אחד לא: בבית שמש החרדים לא הביאו כל קידמה אלא רק אלימות, קנאות וחושך.
אם המדינה רוצה לפתור באופן יזום את בעיות השיכון של החרדים, יש לעשות זאת בערים מבוססות כמו חיפה, ראשון לציון, אולי אשדוד. שילוב חרדים עם אוכלוסיה חלשה או כהתרסה מול הערבים – מתכון לצרות
שוב מצנצרים את התגובות שלי למאמרים של כבוד הרב.בגלל שינאתו העיוורת של הכותב לציונות בכלל,הוא מוכן לתמוך בכל אחד שיהיה אנטי-ציוני,אם זה חרדי,איסלמיסט מן השורה,או סתם אנטישמי מוצהר או חבוי.
מצפה ממערכת האתר שלא תפעל באותה דרך הנהוגה על ידי הרב המכובד.
אנטי צוינות היא השקפתו הבסיסית של כל אדם ישר
… ותיוג אלו שלא חושבים כמוך (למשל הציונים) כ"לא ישרים" היא השקפתו הבסיסית של כל נוכל.
גם הדברים שלי צונזרו ולא בפעם הראשונה.תמשיכו כך עם הספירואים למינהם ותנציחו את הימין המתון (ליבני וכ') במקרה הטוב או לצערנו את ביבי וחבורתו במקרה הרע אך הסביר. כידוע דיקטטורה רעיונית אינה נחלת הימין דווקא ולאדם סביר אין כל העדפה לסוג זה או אחר של חוסר סובלנות וסתימת פיות.
אף שינאה היא בעיניים פקוחות (שלא לדבר על שכל סתום)
אנטי ציונות היא השקפתו הבסיסית של שולל זכותו של קיום העם היהודי ככל העמים.
אנטי ציונות היא השקפתו הבסיסית של אנטי קולוניאליסט, ליברל או סוציאליסט
לידיעתך, הציונות היתה גם נחלתם של הליברלים וגם נחלתם של הסוציאליסטים.
אני מניח שישנם אנטי-קולוניאליסטים המתנגדים לציונות, אך הם משחיתים את זמנם לשווא
מפני שהציונות אינה קולוניאליזם….
כבודו מוזמן לעיין בהגדרות של המושגים הנ"ל ולהיווכח בעצמו.
ציוני אינו יכול להיות אדם ישר.
לעולם לא יודה שהציונות היא תנועה קולוניאלית מה שגלוי לכל אדם ישר. לצורך זה ישתמש בכל ההונאות האפשריות כולל הונאה עצמית כולל "עיון בהגדרות של המושגים הנ"ל" (כפי שמגדירים ציונים אם בכלל)
למה? אתה לא יכול להיות קיים ולתת לאחרים (שהיו כאן קודם!) להתקיים ביחד איתך או לצידך?
כתבת בדיוק רב את הגדרת הציונות, והייתי אומר שהרצל עצמו היה חותם על כל מילה.