"ידיעות אחרונות", הגדיר את האירוע בכותרת ענק: "מעצמת גז". האירוע המדובר התרחש בשבוע שעבר כשגז טבעי החל לזרום ממאגר "תמר" בים התיכון מול חיפה לאשדוד ומשם – אם הכל יתנהל כשורה בבסיס קליטה ומיון – לתחנות הכוח לייצור חשמל. נשיא התאחדות התעשיינים הסביר שמדובר במהפך בכלכלה וברוני הגז מישראל וארה"ב הפליגו בתועלת הצפויה ואף הציפו את מרקעי הטלוויזיה במשדרי פרסומת כדי להבהיר לעם במולדתו את גודל השעה. אילו רק היו הדברים פשוטים כל כך.
אסדרת הקידוח P-51 שעל חופי ברזיל (מקור)
השתיקה של עמיר פרץ
הגז הטבעי הוא סוג של דלק שיתרונו הגדול, בנוסף להיותו "ישראלי", הוא בכך שהוא מזהם פחות מסוגי דלק אחרים. ישראל התחייבה להקטין את פליטת החומרים המזהמים שלה בכחמישית בתוך 7 שנים. המעבר לשימוש בגז טבעי בייצור חשמל ואולי אף בהנעת כלי רכב יאפשר עקרונית להגיע ליעד הזה. עקרונית, אבל לא בהכרח מעשית. כי עמיר פרץ שומר על שתיקה. עמיר פרץ הוא השר להגנת הסביבה. אמנם רק ימים ספורים עברו מאז התיישב על כס משרתו הרמה אך היה מתבקש שיקום ויצעק בקול גדול ביחד עם שר האוצר. אלא שגם הלפיד שותק במקום לחתום על הצו.
יש צו הקובע את שיעור המס המוטל על סוגי הדלק הנמכרים בישראל. הצו האחרון, מינואר 2013, קובע כי המס על בנזין הוא 3 שקלים לליטר, המס על סולר הוא 2.8 שקל לליטר, קילו פחם ממוסה בארבע אגורות וקילו גז טבעי ב – 1.7 אגורות. השאלה היא האם יש הגיון בשיטה. מס על דלק אמור לשקף את הזיהום ששריפת הדלק יוצרת. בבחינת המזהם משלם. לאדם הפרטי הנוסע במכוניתו יש תועלת מהנסיעה, ולצידה נגרם נזק למי שאינו נוסע: הזיהום. זה אינו הנזק היחיד. מי שנוסע במכונית יוצר גודש בכבישים ומאט את התנועה, אולי גורם לתאונות ועוד. לפיכך על משתמשי המכוניות לשלם עבור כל הנזקים האלה. עבודה שכתב ד"ר מיכאל שראל ממשרד האוצר על מידת הנזקים הראתה כי המס על הבנזין לא מכסה את נזקי הנסיעה. ובפשטות: המס על הבנזין נמוך מדי.
ומה עם המס על גז טבעי?
נתמקד, לצורך העניין, בזיהום בלבד. גם משום שבעתיד הקרוב הצרכן העיקרי של הגז הכחול-לבן יהיו יצרני חשמל. זיהום היא מילה הכוללת פליטת גזים כמו פחמן דו חמצני, פחמן חד חמצני, חלקיקים, עשן ועוד. אמיר זלצברג מהמשרד להגנת הסביבה כתב כי אמנם מידת הזיהום שגורם רכב המונע בגז טבעי, נמוכה בכחמישית מהזיהום שגורם רכב הנוסע על בנזין אבל עם זאת, מידת הזיהום הכוללת דומה מאוד לזיהום שגורם רכב דיזל מודרני. מכאן שהמס על הגז הטבעי היה צריך להתקרב לסכום המס המוטל על סולר, כלומר מעט יותר מ – 2 שקלים ל"ליטר". כאמור המס היום הוא 1.7 אגורות לקילו גז טבעי. מתברר שהמס על גז טבעי בישראל הוא פשוט בדיחה. ועמיר פרץ שותק. כפי שקודמו בתפקיד עבר בשתיקה גם על המס המגוחך הזה וגם על המס המגוחך שמוטל על פחם שהוא המזהם מספר אחת. אם תרצו אפשר לומר את הדברים כך: ממשלת ישראל מסבסדת זיהום אוויר בתחנות הכוח לייצור חשמל. איך זה מתיישב עם התחייבות המדינה להפחית את הזיהום בכ-20%?
המס על הגז וקצבאות הביטוח הלאומי
כולם מדברים על התועלת שבשימוש בגז טבעי. לא מצאתי אחד שיקום ויאמר שיש בגז טבעי תועלת ובלבד שהמס המוטל עליו, יתחשב בזיהום שהוא גורם בהשוואה לדלקים מזהמים אחרים. את העניין הזה אופפת שתיקה סמיכה. זה כל זה תמוה במיוחד בהתחשב בכך שעל פי התקשורת יש לממשלה חור תקציבי גדול – מדברים על קיצץ קצבאות הביטוח הלאומי, הפחתות שכר לעובדי המגזר הציבורי, העלאת מע"מ ומס חברות, ועוד מסים מכאן ועד להודעה חדשה. אך מס על הזיהום, שיכול בקלות לסגור את כל החור במהירות שיא, כלל לא עולה לדיון.
- פורסם בבלוג של גדעון עשת
ג.עשת מלין (ובצדק) על כך שתשובה לא מחויב בתשלום יתרת מס הכרחית בעליל. ואני שואל איך זה יתכן שבמדינה קפיטליסטית (כן, קפיטליסטית) נאורה, יגזור אדם אחד קופון ולא חשוב מה גובהו, מהפקת ליטר גאז השיך למדינה ולאזרחיה?
כאן לא מדובר ב"סוציאליזם" כי אם ברווחתו ה"קפיטליסטית" של האזרח.
הרי את הפקת הגאז ניתן לפרק לגורמים קבלניים יצרניים מובהקים…
מדוע שמדינה קפיטליסטית ואזרחים קפיטליסטים יוותרו על בעלותם על הגאז?
כלומר במקום שהגאז יוזרם חופשית למיכליהן של המכוניות בישראל ואזרחים יצטרכו לשלם רק את המס הנכון עליו (זה שכולל את כל העלויות הקבלניות- יצרניות, להפקתו, אספקתו ולמניעת הזהום), תשובה משלם שבר של מס ואילו אנו משלמים ישירות לתשובה שגוזר קופון מכל ליטר.
לולא יום הזכרון היום, לא הייתי נזהר בכבודו של ביבי וממשיך לדוש בענין…אך עם כל הכבוד (ויש כבוד) לחבר עשת, ללכת ולהתרעם על שני דגי הרקק לפיד ופרץ זה אפילו לא לעג לרש….