הגדה השמאלית

במה ביקורתית לחברה ותרבות


מאת: ב-14 באפריל, 2013 26 תגובות

פולחן המוות

שורות אלו נכתבות בעיצומו של שבוע המתים. זה עתה סיימנו את טקסי יום הזיכרון לשואה ובעוד ימים ספורים יתקיים יום הזיכרון לחיילים שנהרגו.

יום הזיכרון לשואה מרגש אותי ומרגיז אותי. מרגיזים אותי נאומי ראש הממשלה ונשיא המדינה שמגייסים את האירוע למטרותיהם הפוליטיות הנלוזות. שוב חוזרים על המנטרה בדבר סכנת השמדה מצד אירן, ומיד מוסיפים שלא כמו בזמן השואה עתה יש לנו צבא, ועוד פעם צבא ושוב צבא ונגן על עצמנו ורומזים שאם "העולם" לא יפעל, הכוונה היא כמובן לארה"ב, אנחנו (שוב) "נגן על עצמנו" כי יש לנו "צבא מפואר" ומיד באה נימה מפחידה "שבכל דור ודור עומדים עלינו לכלותינו" אבל הפעם יש לנו (שוב) צבא וכך הלאה. ישראל ממש דוחפת את ארה"ב למלחמה, והמעצמה הזו, שנכוותה קשות ממלחמות שניהלה ומנהלת, מנסה להרגיע את ישראל במנטרה "כל האופציות על השולחן" וממש מתחננת לישראל לתת סיכוי לדיפלומטיה. והאנטישמים? הם חוגגים אל מול הזנב שמכשכש בכלב.

בשורת הטקסים ביום זה חסר לי המימד האוניברסאלי. אורח שיבוא מכוכב לכת אחר לטקסי יום השואה בישראל יחשוב שהנאצים רצחו רק יהודים; שכל הסיפור של גרמניה הנאצית מתמצה במלחמה נגד היהודים. והרי זה סילוף גס של ההיסטוריה. אילו גרמניה הנאצית הייתה מתרכזת רק במלחמה ביהודים, יש להניח שמלחמת עולם לא הייתה פורצת, והפלישות לפולין, צ'כיה, רוסיה, סקנדינביה, יוגוסלביה, אפריקה לא היו מתרחשות. בגלל היהודים בלבד גרמניה לא הייתה מסתכסכת עם כל העולם. חשוב להדגיש: הנאצים היו קודם כל אויבי האנושות. תורת הגזע משולבת בשאיפות אימפריאליות חרגו מהעניין היהודי. הרייך בן אלף השנים אמור היה לשלוט באירופה ללא יהודים וללא צוענים וללא שחורים וללא קומוניסטים וסוציאליסטים וליברלים והומוסקסואלים ובעלי פיגור שכלי.

במלים אחרות, השואה היהודית היא ייחודית אבל לא יחידה בפשעי המשטר הנאצי ועל כן יש חשיבות בשילוב ההיבט האוניברסאלי במסגרת יום השואה. אלא שאת זאת בדיוק רוצים למנוע המופקדים בישראל על הנושא.

שהרי הלקחים האוניברסאליים מהשואה הם קודם כל שמירה על זכויות אדם, דמוקרטיה, כיבוד מיעוטים, סיוע לפליטים, מאבק בגזענות, וכל אלה הם מילים גסות בישראל הקולוניאלית של היום בה חוגגת הגזענות וההתנשאות כלפי שחורים וערבים.

בישראל גדל דור של בורים בכל הקשור למלחמת העולם השנייה. השואה הפכה לטיולי צעדה במחנה אושוויץ. הצבא שולף חיילים ממשימות הכיבוש והדיכוי ושולח אותם כמשלחת צה"ל למחנות ההשמדה, והם חוזרים משם מלאי מוטיבציה להמשיך במטלות שמירת הכיבוש והאפרטהייד בשטחים הכבושים.

כך עושים גם בתי הספר התיכוניים. בעידוד משרד החינוך, שולחים נוער לפני גיוס לאושוויץ ושם מקבלים שטיפת מוח על חשיבות הצבא היהודי כלקח העיקרי והם חוזרים משם מלאי מוטיבציה להתגייס לצבא. למרבה האירוניה, מחנה אושוויץ הפך לזרוע הסברה יעילה להעלאת קרנו של הצבא ולצידוק הגזענות הישראלית בידי המופקדים על החינוך בישראל. השנה עמד הרמטכ"ל בני גנץ בראש המיצג "אושוויץ כמקדם יוקרת הצבא". האבסורד במצעדי אשוויץ בא לידי ביטוי השנה, כאשר בנק לאומי שלח גם הוא קבוצת עובדים לצעדת אושוויץ והם נראו על מסך הטלביזיה עם שלט של הבנק, וכך הפך אושוויץ גם למקדם פרסומת מסחרית לאותו בנק שסירב להחזיר כספי נספים ליורשיהם.

מרגיזה אותי היחידה הצבאית הניצבת על במה בטקס המרכזי ברחבת יד ושם, שהרי מדובר בחיילים שנלקחו ממשימות כיבוש ודיכוי ועם סיום הטקס יחזרו למלא תפקיד של קלגסים. חיילי הצנחנים בטקס הם תזכורת שלקחי השואה לא נלמדו.

מרגיז אותי שמרבים לדבר בשם ששת המיליונים מבלי שאיש מהם יכול לענות. בתפילת אל מלא רחמים שחובר במיוחד לזכר הנספים בשואה – טקסט מרגש עד לקטע בו נאמר כי הם "הלכו לעולמם על קידוש השם" וכי "ה' הוא נחלתם". כך משתלטת הדת על החיים בישראל. החילונים לא נרצחו על קידוש השם ומיליון ילדים יהודים לא נרצחו על קידוש השם וה' לא היה נחלתם, כי הם טרם עיצבו השקפת עולם.

בני אדם נרצחו על מזבח אידיאולוגיה גזענית מטורפת בין שהיו יהודים או צוענים, וחבל להכניס כאן את האלוהים, שהרי אם הוא קיים הוא שתק כמו ממלא מקומו, האפיפיור. מדוע צריך להכניס את הדת לטקס שהוא חילוני במהותו? מה עוד ואילו ששת המיליונים היו חיים בישראל, חלק ניכר מהם לא היה מוכר כיהודים, בין משום שנישאו ללא יהודים בין משום שהאם לא יהודיה, רק האב, והם היו נקברים בחלקות נפרדות, כפי שקורה היום, למרבה הבושה, עם חיילים שהרבנות הטילה ספק ביהדותם. אם כבר מערבים את הרבנים הראשיים, האשכנזי קורא פרק מתהילים והספרדי אומר קדיש, מן הדין להזמין גם כומר לטקס שיאמר תפילה לזכרם של כל היהודים בספק שחטטני טוהר הגזע בבתי הדין הרבניים היו מטילים בהם דופי. מרגיז אותי שבטקס חילוני הנערך תחת כיפת השמיים, חובשים אנשים חילוניים כיפה כאילו מדובר בבית כנסת.

בעוד מנהיגי המדינה מדברים גבוהה בשם המתים, מתגלית ישראל בכל כיעורה ביחסה אל ניצולי השואה שהאריכו ימים. למעלה משליש מהניצולים ששרדו, חיים בעוני. המדינה, שקיבלה בשמם הררי כספים, ידה קמוצה אל מול צורכיהם. בכל שנה מבטיח ראש הממשלה בטקס המרכזי את המחויבות לרווחת הניצולים, והדברים נשכחים כעבור ימים. העוני והמחסור ממשיכים להכות בהם. הממשלה יוצרת את הרושם שהיא ממש מצפה למותם של אחרוני הניצולים ואז אפשר יהיה לקשקש את כל המנטרות בלי צורך ליישמן.

ביום השואה כל אחד מתייחד עם משפחתו שנרצחה, כך גם בביתנו. משפחתה של בת זוגי וחלקים ממשפחתי נרצחו בשואה. אולם בניגוד לרוב המכריע של יהודי ישראל, הקדשתי מחשבה לעוד קורבן של השואה, העם הפלסטיני, קורבן לא ישיר אלא עקיף. אין ספק בליבי כי השואה ואלפי פליטים יהודים במחנות העקורים בגרמניה, שרבים מהם ערגו לארץ ישראל, היוו מאיץ מכריע להחלטת החלוקה של האו"ם ב- 1947. הערבים שהיו עַם הארץ עִם רוב מסיבי, ראו איך ארצם משתנית בעקבות ההגירה היהודית. התנגדותם לשינוי הדמוגרפי, ששינה את אופי המקום היה טבעי, בדומה לתושבי רמת אביב, שכונה חילונית של המעמד הבינוני פלוס, שמתקוממים ומפגינים נגד הניסיון של חסידי חב"ד לשנות את אופי השכונה באמצעות הקמת גני ילדים חינם ו"פלישה" של פעילי חב"ד באכלוס דירות להשכרה.

אלמלא השואה מרבית יהודי פולין, גרמניה, צ'כיה, רומניה, הונגריה היו נשארים בארצם, כפי שמרבית יהודי אמריקה נשארו בארה"ב. ההגירה הציונית לארץ לא הייתה עולה על הזרזיף של תחילת המאה ה-20, ישראל לא הייתה קמה ב-1948 ויהדות מרוקו גם היא לא הייתה מגיעה. הנכבה לא הייתה מתרחשת. השואה יצרה טרגדיה בתוך טרגדיה ופיתרון לא נראה באופק.

ביום השואה הדמעות זולגות כמים. הסיפורים האישיים של הניצולים מתורגמים למספר הולך וגדל של סרטים ואני לא מפסיק לדמוע. בית לאומי לעם היהודי הוא שאיפה מובנת בעידן של מדינות לאום. הצרה היא שזכות זו מתנגשת בזכות של עם שישב ויושב כאן לפנינו.

כפי שהבטחתי בטורי הקודם אני ממשיך לזרוק אבנים דיגיטליות והפעם על מוסד יד ושם, שראשיו שתקו ושותקים אל מול אימי 46 שנות כיבוש.


65 שנות עצמאות

ערב יום העצמאות ה-65 מתקיים יום הזיכרון לחללי הצבא הישראלי. יום הזיכרון ויום העצמאות מצוינים בשני ימים עוקבים, בבוקר עצובים, בערב שמחים. יש מי שמבקשים להפריד בין שני הימים, אולם המסורת שנוצרה נשמרת גם השנה. ביום הזיכרון נערכים טקסי אזכרה בבתי הקברות הצבאיים ברחבי הארץ. שרים וקציני צבא בכירים מתפזרים בבתי קברות צבאיים ונושאים נאומים מלאי פאתוס, שמתוך היכרות אישית עם כמה מהם, אני יודע שהם לא מאמינים למלה אחת היוצאת מפיהם. "במותם ציוו לנו את החיים" ו"כאן קבורים מיטב הנוער" ו"צה"ל ימשיך להגן על ישראל מפני המבקשים להשמידה" וכמובן אי אפשר בלי הסכנה מאירן, וכיוצא באלה דברים, שחוזרים על עצמם מדי שנה והם הד מהנאומים שנישאו שבוע לפני כן ביום הזיכרון לשואה.

mesuot2004-550x301טקס הדלקת משואות אלטרנטיבי, יש גבול, 2004

מה שלא נאמר בטקסים אלה, היא האמת שעומדת מבוישת בקרן זווית. והאמת היא שחלק גדול, אולי הרוב, מבין הקבורים בבתי הקברות הצבאיים הקריבו את חייהם לא למען ביטחונה של ישראל אלא היו קורבנות הרפתקנות צבאית של ממשלות ישראל.

פעולות התגמול של שנות החמישים במאה ה-20 היו לפחות בחלקן פרובוקציה ישראלית; במלחמת סיני 1956 שימשה ישראל קרון נגרר בשירות שאיפות אימפריאליות של צרפת ואנגליה, שתי מעצמות שוקעות; במלחמת יוני 1967, בניגוד לאגדה, ישראל לא עמדה בפני השמדה, ואת פירותיה הבאושים אנו אוכלים מדי יום; מלחמת יום כיפור פרצה כתוצאה מסירוב ממשלת ישראל להיענות להצעות השלום של נשיא מצרים אנואר סאדאת; מלחמת השולל שיזמה ישראל בלבנון נשאה את היומרה המגלומנית ליצור סדר חדש בלבנון ולהמליך נשיא בובה של ישראל. הכישלון מהדהד עד היום, המחיר זרוע בבתי הקברות הצבאיים; ההתעקשות הישראלית להחזיק בשטחים הכבושים, להתבוסס בפשע המלחמה של הקמת התנחלויות ולשלוט על מיליוני בני העם הפלסטיני, עומדים ביסוד מלחמת השטחים הנמשכת בגלים זה 46 שנים, שגבתה את חייהם של אלפי ישראלים שבשפת הכיבוש המכובסת קרויים "קורבנות הטרור הפלסטיני". אני מעדיף את המינוח קורבנות ההתנגדות הפלסטינית, ששיטותיה לעתים מגונות, כאילו הועתקו ממחתרת האצ"ל שזרקה פצצות לבתי קפה ולשווקים הומי אדם. מבצעי פעולות אלו מוכרים כיום בישראל "כלוחמי אצ"ל" שהונצחו במוזיאונים. לא מחבלים ולא טרוריסטים.

ביום הזיכרון, שעה שנשמעת הצפירה בת הדקותיים וכל בית ישראל במרחב הציבורי עומדים ומרכינים ראש לזכר הנופלים, אני מרכין את ראשי לזיכרם, אבל גם לזכר אלפי הפלסטינים, קורבנות טרור הכיבוש הישראלי.


הכל מתחיל בגן

חבר הפנה את תשומת ליבי לתופעה שהטרידה אותו. בתו בת ה-5 הולכת לגן וההורים קיבלו מכתב לקראת מסיבת יום העצמאות. בין השאר נאמר במכתב:

"ביום זה על הילדים להגיע לבושים בחולצה לבנה (שמלה לבנה) אין צורך להביא אוכל מכיוון שנאכל בגן פלאפל. אנו זקוקים לשני מתנדבים לאפיית עוגה חגיגית ליום זה – אנא עדכנו אותי במייל. לכבוד חיילינו מגדוד נחשון אנו מבקשים מכל ילד להכין חבילה לחייל, בתוך החבילה ניתן לשים: מברשת שינים, משחת שיניים, גרביים, דאודורנט,חטיפים או כל דבר מפנק העולה בדעתכם. בנוסף אנא שימו בחבילה מכתב/ציור מילדכם, ניתן להוסיף מספר טלפון מכיוון שלעיתים החיילים מתקשרים להודות".

בגיל 5 כבר שוטפים את מוחם של הילדים בכל הקשור לצבא. כאן נזרעים זרעי הפורענות שבסוף קו הרצף ניצבים הפייגלינים ותורת המלך. התפקיד שלנו, שוחרי זכויות אדם ומתנגדי הכיבוש, לעשות כל מאמץ כדי לקטוע את קו הרצף, שבמקום חיילי כיבוש נקבל סרבני כיבוש, כמו נתן בלנק בן ה-19 שיושב עתה בכלא הצבאי כבר למעלה ממאה ימים משום שאינו מוכן לקחת חלק בפשעי הכיבוש. איזהו הגיבור? המסרב להיות פושע מלחמה. תארו לעצמכם כיצד הייתה מתפתחת ההיסטוריה אילו היו בגרמניה מיליון סרבני כיבוש ובישראל עשרות אלפים, שהיו אומרים לממשלתם "לא בשמנו ובלעדינו". הצרה היא, שגם שם וגם פה הרוב המכריע של הצעירים שועט בעיוורון לצבא, שם לשׁים אותם עד שמתקבל אדם אטום ואכזר שממלא כל פקודה. המסר שלי להורי הילדים בגן: אל תביאו שי לחיילים, כי הם לומדים להרוג ואנחנו רוצים שילדינו יחיו.


מפלטם של הנבלים

שלחתי למנכל בנק הפועלים את המכתב הבא:

לכבוד,
ציון קינן
מנכ"ל בנק הפועלים

הבוקר קיבלתי את עיתון הארץ עם שקית פלסטיק ובתוכה דגל ישראל אליו מודבקים פיסות בד המכילות פרסומת מסחרית של הבנק מלווה בכרוז לפיו הדגל הוא מתנה מבנק הפועלים לאזרחי ישראל. הבנק מודיע כי "עבורנו הדגל מייצג את האחווה והאחדות המאפיינות את בית ישראל" ומזמין אותנו, האזרחים, הנסחטים משלל העמלות והריביות, להניף את הדגל.

הפטריוטיזם הוא מפלטו של הנבל. ואתם נבלים גדולים וצבועים להחריד, שודדים את הציבור בעמלות מן הגורן ומן היקב, לא משלמים ריבית על חשבונות עם יתרות זכות אבל פושטים את עורם של הלקוחות בריבית על הלוואות ויתרות חובה בחשבונות עובר ושב. אתם מעליבים את הציבור אם אתם סבורים כי ממרום מגדלי היוקרה ומשכורות השחיתות של צמרת הבנק תוכלו לשכך את זעמנו בדגל עלוב שעולה לכם פרוטות וקרוב לוודאי גם מוכר כהוצאה עסקית בחישוב תשלום המיסים.

במקום לבזבז כספים על דגלים, תקצצו בהכנסות העתק ותוזילו את העמלות והריביות. היומרה שלכם לדבר על "האחווה והאחדות" בישראל לנוכח פערי ההכנסה השערורייתיים ובמקביל המשך הכיבוש והדיכוי של בני העם הפלסטיני בשטחים הכבושים, משולה לזריית מלח על פצעים. איזו אחווה ואחדות יש בין בעלת הבנק, המיליארדרית שרי אריסון, וחבורת המשתכרים מיליוני שקלים מדי חודש, לבין מקבלי שכר מינימום בחברות כוח אדם? איזו אחדות קיימת בין מתנגדי הכיבוש לתומכיו? היכן אתה מוצא אחווה בין גזענים ופשיסטים לבין שוחרי זכויות אדם?

הדגל לא מכפר על חטאיכם. אני מחזיר לך אותו גזור ארבע פעמים כדי שלא תוכל לעשות בו שימוש חוזר, כי זהו דגל מוקצה.

תגובות
נושאים: מאמרים

26 תגובות

  1. יונה ניצן הגיב:

    גדעון לא השתניתבמהלך השנים שאני מכירה אותך,עוד מימי אונ' חיפה העליזים
    יש הרבה מין הצדק בדבריך וכהרגלך אתה מקצין
    אבל על תגובתך לבנק הפועלים-מסירה את הכובע
    אבל אותו בנק הוא חלק מהתמונה הכוללת של התעמרות בניצולי השואה שכל כך נכון הבאת אותה כאן

  2. משה הגיב:

    "יש נבואה שלא עוזבת אותי; מה שיקרה לישראל, יקרה לכולנו. אם ישראל תיפול, שואה תיפול על כולנו." אריק הופר

  3. ק.א. הגיב:

    לרגל המועד,
    סרטו של יואב שמיר
    מסמך מזעזע – לראות ולהשאר פעור פה לנוכח הטירוף הממוסד המתמשך:
    מאיפה זה צומח??

    http://peoplesgeography.com/2010/02/01/watching-yoav-shamirs-defamation/

  4. ישראל זקוקה לגיבור של שלום הגיב:

    גדעון מיטיב לתאר את עיוות העבר לצורך עיוות ההווה. אבל אנו לא זקוקים לגיבורים מתים – אנו צריכים גיבורי שלום – לאנשים שיוצאו אותנו מהמבוך המאיים ומהפחדים שבהם משתמשים שליטינו כדי להסיתנו נגד שכנינו. אנו חייבים להמציא "משה" חדש – שימחה נגד העבדות והכיבוש שממדיו כמעט פרעונים. ייתכן שנצטרך להמציא "עשר מכות מצרים" חדשות כדי לשחרר אותנו ואת השכנים הפלסטינים מבשורות הגזל והמוות. כדי הנשק יחזור למחסני "ש", והאבן תחזור להיות סתם אבן.

  5. יובל רחמים הגיב:

    כחבר במשפחת השכול שמוזמן להיות סטטיסט בהצגה הזאת [קריית שאול] כבר 46 שנים, וויתר על ההזמנה מזמן, אני מאשר לכם שמהיום שעמדתי על דעתי הבנתי שאבי האהוב ורבים מ 23,000 חללי מערכות ישראל ואלפי הרוגי פעולות האיבה מתו בגלל גאווה וטמטום פוליטי של מנהיגנו, ולא "כי בכל דור ודור…" בכל רגע נתון, לאורך כל שנות קיומה של המדינה היתה בידינו הזדמנות לסיים את הסכסוך. גם היום יש והיא מבוזבזת בגלל אותו טמטום ואותה גאווה. מוכנים לסיבוב הבא?

  6. איל הגיב:

    שלום גדעון.
    האם אתה נגד צבא בכלל ?
    אני למשל בעד צבא הגנה לישראל כמשמעותו:צבא שצריך להגן על מדינת ישראל ולא צבא כיבוש.
    צבא שמגן על מדינת ישראל ולא על מתקני הגז של תשובה שלא נמצאים טריטוריאלית בשטחי ישראל.
    אכן יש סכנה מאיראן אלא שמפריזים בה כדי לזלול עוד ועוד תקציבי ביטחון.

  7. דני הגיב:

    לגבי יום השואה, רק רציתי להוסיף שעוד צביעות מזעזעת היא היחס שבו זוכים אותם קורבנות שחיים בקרבנו. חלקם חיים בעוני מכפיר, בלי יכולת לשלם על תרופות, חימום בחורף … עד שמצב זה לא יתוקן, אני פשוט לא יכול לשמוע שום נאום על מה שעשו לנו בשואה, בעוד אנחנו מסיימים את מה שהנאצים התחילו. אוי למדינה שאלה קברניטיה …

  8. ק.א. הגיב:

    הבנקים הגדולים גרועים מהטייטלים. לא מן הנמנע שהם, מסורתית, מאחורי כל העסק. המלחמה, ביחד עם הנפט, זה הביזנס הטוב ביותר שלהם. מן הסתם מי שיחפש בנתיב הכסף בוודאי ימצא שהם בדרך כלל מממנים את שני הצדדים, כדי ללכת "על בטוח".

    אגב, האם לא היה צריך לשלוח 2 חתיכות לבנק ו 2 חתיכות גם לעיתון (הארץ)?

    • דרור BDS הגיב:

      כשפתחתי את העיתון ופיסת הבד הזו השתרבבה ממנו הזדעזעתי עד עמקי נשמתי כפי שעגנון הצעיר הזדעזע מכבד האווז שניתן לו ע"י קרובת משפחתו בזמן המלחמה (עד הנה). היות וגם מפיסת הבד נטף נוזל בצבע אדום, לקחתי שקית אשפה ובניגוד לעגנון ולספירו לא התמהמתי וזרקתי את פיסת הבד לפח האשפה של ההיסטוריה.

      את בנק הפועלים יש לתבוע על ביצוע פשע שנאה ואת עיתון הארץ יש לתבוע על כך שעמד מנגד ולא מנע את הזוועה.

  9. פולחן המוות הציוני החליף את הרצון בחיים נורמליים הגיב:

    תודה גדעון ספירו. צדקת! הפטריוטיזם הוא מפלטו של הנבל, וישראל מוכיחה זאת מדי יום. כפי שאמר
    ג'ורג' קלמנסו: "‎מה ההבדל בין פטריוט ללאומן? — פטריוט אוהב את מולדתו והלאומן שונא את כל האחרים".

  10. דן הגיב:

    הכלבים נובחים והשיירה עוברת. הרי רק בזכות כוחו של צה"ל לא אירעה שואה שניה.

    • קובי הגיב:

      כוחו של צהל, אשר משרה אוירת "אובר-דאוז" בטחונית על כל מדינת ישראל, יוצר פה צבא שיש לו מדינה, ולא מדינה שיש לה צבא. שום אדם שפוי אינו מוכן לחיות במדינה תואמת צפון-קוראיה, ואם אין לך בעייה מוסרית ומדינית עם העובדה שמערכת כוח וכפייה חודרת לכל תחום בחיינו, אז אני מאחל לך לעשות "איחוד משפחות מנטלי" עם אחיך ואחיותך באיראן. בכותו של צהל, אשר הפך ל"צבא המתנחלים", ול"צבא הכיבוש", נגזרת על ישראל מלחמה אחת נוראית, עם כל העולם הערבי, כנבואת ליבוביץ, שאנו עדיין לא מסוגלים לחזות את תאריכה, אך כן את תוצאותיה המחרידות. "רק בזכותו של צה"ל לא אירעה שואה שנייה"? לא.
      כי רק בזכותו של צהל הכובש, המפלה והאכזר, שואה שנייה לעם היושב בישראל היא רק עניין של זמן.

  11. חיים ברעם הגיב:

    טור נפלא של גדעון ספירו. תודה

  12. אשר פרוליך הגיב:

    למערכת האתר: מחקתם את תגובתי למאמר הפוגע בזכרון חללים שבזכותם אנחנו חיים. הכתוב במאמר לא מבחין בין אלה שמתו בגלל טימטום או טעויות של המנהיגים והיו כאלה רבים,רבים מדי,אבל לטעון שכולם נפלו כך זו לא הגזמה,זה שקר וחרפה ךה כותב ולאתר שמפרסם זאת.
    יש גבול למה שהנייר סובל,לא רק למגיבים,גם לכותבי המאמרים.

  13. שירה הגיב:

    מעולה! אתה אמיץ לב ובזכות אנשים כמוך אפשר להרגיש איזושהי "גאווה לאומית".

  14. יעקב הגיב:

    הייתה תוקפנות ערבית מצד מדינות ערב מלחמת ששת הימים, מלבד האיומים של נאצר. סגירת נתיבי השיט היא התגרות, גיוס הצבא הוא התגרות. הפותחים בתוקפנות ומי שהכריז מלחמה היו מדינות ערב.
    מלחמת ששת הימים הייתה מלחמת מגן חוקית ומחייבת. היא הייתה הצעד הנכון ביותר והמצוין בשעתו.
    תוצאותיה שכוללים שליטה של 40 שנה בשטחים שנכבשו ושליטה במיליוני פלשתינאים הם טראגיים.

    לפני מלחמת יום הכיפורים, לא עמדה הצעה של סאדאת על הפרק, מדינות ערב תקפו. לא הציעו שלום…כמו גם לפני. אתה מוזמן לראות את פגישות הליגה הערבית מאז תום מלחמת ששת הימים ועד פריצת מלחמת יום הכיפורים.
    ההתפכחות של סאדאת לשלום הגיעה רק אחרי אותה מלחמה ארורה, ובעקבותיה.

  15. יולו הגיב:

    הפוליטרוק של האתר לא אהב את מה שכתבתי ………………סתימת פיות

  16. דוד עציון הגיב:

    לגדעון הממורמר,

    מה היית עושה עם הדגל לו היה מוגש לך לא על ידי בנק הפועלים אלא על ידי גוף אחר, נניח "הקרן החדשה לישראל"? האם היית תולה אותו? גוזר אותו?

    עם כל הפגמים, האם אין באפשרותך להבין שלשואה, למשל, יכולות להיות יותר ממסקנה אחת? שגם להיות עם חזק השולט על גורלו זה בסדר, ולא רק המסר האוניברסלי?

    האם מדינת ישראל היא כל כך רעה, דורסנית, ולא ראויה לכך שתושביה יזדהו איתה בעזרת סמלים כפי שזה קורה בכל העולם, מהרשות הפלסטינית ועד ונצואלה, ומארה"ב ועד ברית המועצות לשעבר?

    נסה להיות פחות ממורמר, יותר מקבל. זה יעזור לך גם לשכנע אחרים בדברים נכונים ואמיצים שאתה אומר.

  17. גדעון ספירו הגיב:

    לאשר פרויליך: יש לך בעיה חמורה בהבנת הנקרא. אני מציע לך בכל הרצינות לקחת קורס בנושא. איפה ראית בכל הטור משפט לפיו "כולם נפלו"לשווא? הנה המשפט מטורי: "והאמת היא שחלק גדול, אולי הרוב, מבין הקבורים בבתי הקברות הצבאיים הקריבו את חייהם לא למען ביטחונה של ישראל אלא היו קורבנות הרפתקנות צבאית של ממשלות ישראל".המלה "כולם" לא מופיעה אלא בדימיונך הפראי משהו. אז מי פה השקרן?

    לאיל; אני עורג לעולם ללא צבא, אבל אינני חי בעננים. כל עוד מתקיים צבא ב-180 או 190 מדינות (דומני שרק קוסטה ריקה ויתרה על צבא) אינני מצפה שדווקא ישראל תעשה זאת. לכן אסתפק בשלב זה אם הצבא יהיה כשמו הרשמי, צבא הגנה. לא צבא ששולט על עם אחר, לא צבא שיוזם מלחמות מיותרות אלא צבא שיגן על ישראל בגבולות הקו הירוק.

    לשירה ולחיים ברעם – תודה תודה.

  18. איש אמיץ הגיב:

    כל הכבוד לספירו שזכה לפיצויים מהמדינה על מעצר שוא

    איש אמיץ ולוחם – בא על שכרו

    http://www.haaretz.co.il/news/law/1.1993552#.UW-8KRIQwqs.gmail

  19. צדוק התקוה הגיב:

    גדעון ספירו פעם אחת אולי תכתוב כתבה חיובית על הציונים הגזענים תבקר בבית החולים לילדים שנידר תמצא שם ילדים פלסטנאים המקבלים טיפולים עי הגזענים הציונים מדובר בילדים משטחי הרשות מדובר בילדים מעזה [שישראל לא חייבת לטפל בהם ] היו גם ילדים שהגיעו ממדינות ערב שאין לישראל יחסיים איתם השבוע בערוץ 1 בתוכנית במבט שני שודרה בליליה ביום ד על ילד פלסטנאי מרפיח שחולה במחלה קשה ידיו ורגליו נקטעו הורי לא רוצים אותווהוא כאן בתל השומר יחד עם הסבא מקבל טיפול רפואי ילד קטן הלב כואב [ללא ידים ורגלים]ויהודי תורם 100 אלף ש"ח עבור הפרוטזות שלו [ערבי יכל לתרום לא?] והיליד צריך לעזוב את בית החולים והסבא אומר הישראלים טובים [הוא רוצה להשאר בישראל עם הילד] מטפלים בילד …………………… עם אכזר וגזעני הם היהודים שבת שלום מקווה שלא תמחוק את דברי ויש כאלה עשרות סיפורים הכי קל להשמיץ

  20. בצלאל פאר הגיב:

    פולחן החיים
    קיבוץ יום הזכרון לשואה שבוע לפני את יום הזכרון לחללי צה"ל שמתחלף לעת ערב לחג העצמאות הוא מקבָּץ אירועים נכון שמבהיר לישראלים שגם אם שרדנו את ההשמדה של "הפתרון הסופי" של הנאצים יש לעמנו תקווה ובטחון לשרוד, לבנות ולהצליח. וגם אם אנחנו נלחמים במבקשי נפשנו הערבים שרוצים להשמידנו, למחרת ממתין לנו הנצחון. נצחון שאינו תופעת טבע הכרחית, אלה הבנה, הערכות ותגובה נכונה שלנו לכלל האיומים שמסביבנו.

    לכן יכול ספירו להתרגז כי הוא יודע בליבו שיש לו את נתניהו שלא יתן לאיראנים להתחמש בגרעין ולהניח לספירו להמשיך בעיסוקו לפירוק המזרח התיכון (כלומר, ישראל) מנשק גרעיני. הרי זו תמימות, וכי מה חושב ספירו, שאם ישראל תתפרק מנישקה הגרעיני אם יש לה, אז איראן, מצרים, סוריה ותורכיה לא תתחמשנה בעתיד ? הרי למדנו שהסכמים במזרח התיכון הם רק נייר צ'מברלייני. אסור לנו לסמוך על מסמכים והסכמות, אלא רק על סמכותנו ועצמנו.

  21. צפור בודד הגיב:

    שים לב אתה בונה טיעוניך על הטענה שגם "אם יש לנו" נשק גרעיני לא נהיה "תמימים" ונתפרק ממנו, משום שהם (תורכיה, אירן, מצרים, סעודיה וכו') חארות שאינם מכבדים הסכמים ועל כן יתמידו הן בכל מקרה בהתחמשותן המגורענת.
    נו, מה אם כן מונע מאותן החארות האלה לחשוב בדיוק את אותו הדבר עלינו?…זהו, החלטת לספק לידם נשק תעמולתי חינם אין כסף? תמהני עליך.
    אני גם מציע לך לחשוב ברצינות מה יקרה אם לאירן, מצרים ועוד כמה באזורינו, כן יהיה נשק גרעיני? כאילו מה, מישהי מהן רוצה גוג ומגוג והשמדה טוטאלית?…אלא שכאשר יתקיים במרחבנו מאזן אימה, יתכן מאד שפיות גדולים ומתלהמים יסתמו ואצבעות הזריזות על ההדק תחזורנה לחטט באף ויתכן שגם השפיות תחזור למקומותנו. אז אולי נאלץ לנטוש זחיחותנו המתנשאת ויתכן שנימצא אפילו ר"ל, הולכים למו"מ רציונלי, עם פשרה כואבת אך משתלמת בצידו . מעולם לא יחלתי לסוג זה של פתרון , אך הוא עדיף פי כמה על דרכו של "העושה לבטחון מדינת ישראל" ביבי (כך ביקש שתראה אותו "ההיסטוריה", בראיון עם גאולה אבן נגף)

  22. צדוק התקוה הגיב:

    פולחן המוות
    הפלסטנאים של החמאס ושל הרשות [כולל חיזבאלה] מקדשים את פולחן המוות[70 בתולות מחכות לכל מוסלמי ב גן העדן] היהודים מקדשים את החיים יום זכרון לקורבנות רצח יהודים הוא לא פולחן המוות כמו שאדם [אולי לא אתה] ביום הזכרון של מות הוריו או מי שקרוב לו עולה להדליק נר בבית העלמין לזכר קרוביו או מניח פרחים כל תרבות יש לה את המנהגים שלה בנצרות עושים ארוחות שתיה בדרום אמריקה מבלים ליליה שלום בשתיה וארוחות על הקברים

  23. גדעון ספירו הגיב:

    לצדוק: דומני שאתה שוגה בהבנת תפקידו של עיתונאי או פובליציסט שעושים מלאכתם נאמנה. אינני חולק עליך שיש לישראל הישגים בתחומי המדע, הכלכלה, הרפואה ועוד. לממשלה ומוסדותיה יש אלף דרכים לפרסם את כל הטוב והיפה לטעמם. בשביל זה יש שרים, דוברים, משרדי יחסי ציבור, וכיוצא באלה דברים. תפקידו של העיתונאי, אם לא מכר את שרותיו, הוא להאיר את הפינות החשוכות והאפלות במדינה ובחברה במטרה לעקור אותן. יחד עם זאת אני גם מדווח על תופעות חיוביות ומרנינות, רק שבעיניך הן לא כאלה, כמו ארגוני זכויות אדם, סרבני כיבוש , תופעות שהעיתונות הממוסדת ממעטת לפרסם.

    • צדוק התקוה הגיב:

      גדעון שלום
      אני לא חושב שאם תבקר בבית החולים שניידר ותראה שם ילדים פלסטנאים המקבלים טיפול ויחס מבית חולים הציוני לא אומר שאתה "מכרתה את שרותיך "לציונים חלק מזכיות האדם לדעתי זה לראות איך מטפלים בילדים שלפי כל קנה מידה ישראל לא צריכה לטפל בהם אלה הרשות הפלסטנאית שיש לה בתי וחלים וכנ"ל החמאס בעזה [שגם רובם הגדול על הטיפול בהם אף אחד לא משלם]אם תפקידך להאיר את הפינות האפלות אז אצל הפלסטנאים יש הרבה פינות אפלות ואתה מסקר אצלהם רק את האפלות שישראל קשורה בהם כאשר אסיר פלסטנאי מת בכלא ישראלי מיד כולכם נזעקים אבל כאשר מת אסיר פלסטנאי בכלא פלסטנאי אני לא קראתי רשימה שלך למשל מותו של אימן סמארה, שמו של האסיר שמת בכלא יריחו הפלשתיני.שמת מעינוים שם זכויות אדם??לדעתי יש המון צביעות במה שמתקרא השמאל הנאור

הגיבו כאן

אורך תגובה מקסימלי: 1000 תווים

הרשמה לעדכונים בדוא"ל

Subscribe via Email

מומלצים