הגדה השמאלית

במה ביקורתית לחברה ותרבות


מאת: ב-14 במאי, 2013 22 תגובות

כידוע, הימין זכה לניצחון בבחירות לכנסת בינואר השנה. עלינו לזכור שכוחו של הימין בארץ בנוי על יסודות איתנים הקשורים בתפקיד הסגולי שממלאת מדינת ישראל לצד ארה"ב במערכה של טיפוח ושמירה על ההסדר האזורי-העולמי. במילים אחרות, ישראל זוכה בסיוע צבאי, כלכלי ופוליטי מארה"ב ומהמערב בגין העזרה שהיא מספקת להם בשליטה בעמי המזרח התיכון הערבים ובפיקוח עליהם. תפקיד זה מחייב חיכוכים רבים עם ארצות ערב ובמיוחד עם הפלסטינאים. אין זה מפליא שמצב זה עיצב במידה מכרעת את השקפות העולם ואת התודעה של האוכלוסיה היהודית במדינת ישראל. כל דבר אפשרי נעשה כדי לצרוב בתודעתם את עיקרי השוביניזם. ישנם שמות רבים למצב זה: 'mind set' , 'תודעה כוזבת', והיעדר מודעות מעמדית.

130511socialjusticeהפגנה למען צדק חברתי בתל אביב, 11/5/13 (צילום: אקטיבסטילס)

יש לשמאל חולשות, ויש סיבה לחשוב שהוא היה יכול להתגבר עליהן ולהצליח יותר במאבק על התודעה. אך מי שחושב שהחברה הישראלית היא level playing field (תנאי תחרות הוגנים) טועה בגדול. בלשון אחרת, התנאים האובייקטיבים הם שמחזקים ומנציחים את כוחו של הימין וגם גורמים לנסיגה מתמדת של הקולות הליברלים שבמרכז החברה הישראלית.

מימוש רווחים בימין

הדיבורים על המילה היפה "משילות" אינם אלא כיסוי להכנת הציבור באופן רעיוני ופוליטי לצמצום דרסטי בדמוקרטיה הישראלית. התוכנית אינה חדשה. זכויות האופוזיציה ברחוב ובכנסת יצומצמו ע"י מהפכת-נגד חקיקתית שתכליתה להפוך את שלטון הימין למציאות בלתי הפיכה. כל הפרטים הם חלק מתוכנית גדולה ומרושעת. בינתיים, ה"משילות" עוברת תהליך חקיקה, אבל האיום הוא ברור ומוחשי. כרגע אבקש להתייחס להצעה של העלאת אחוז החסימה ל-4%.

יש צורך להעמיד אסטרטגיה שמאלית דמוקרטית אל מול האסטרטגיה האנטי-דמוקרטית של הימין. במה הדברים אמורים? יש לחתור במהרה וברצינות אל בלוק ציבורי פרלמנטרי שבמרכזו חד"ש ובל"ד. צעד כזה עומד במבחן רעיוני-פוליטי. הוא צעד סביר גם ללא קשר למזימת העלאת אחוז החסימה. אך בצל האיום, הדיון באיחוד הפרלמנטרי של חד"ש ובל"ד הפך לעניין דחוף וגורלי.

הציר המרכזי של הפוליטיקה הישראלית הוא המאבק נגד הכיבוש ונגד תפקיד ישראל באיזור. אין לטשטש את האמת הזו אפילו בימים הסוערים של המאבק החברתי המתחדש הבא עלינו לטובה. בחזית המרכזית של המאבק להצלת הדמוקרטיה ולסיכול הגזירות האנטי-דמוקרטיות בפוליטיקה ובחברה, ניצבת האוכלוסיה הפלסטינית בישראל. מול ההסתערות הלאומנית של השלטון יש למקסם את היכולת של האוכלוסיה הערבית להשיב מלחמה פוליטית. כמובן אין להתכחש לעובדה שקיימים הבדלים רעיוניים-פוליטים רציניים בין בל"ד לחד"ש, אך קיים כר נרחב של עמדות ואינטרסים משותפים, שהם קרקע מספיקה להתארגנות במסגרת משותפת.

הקמת מסגרת רחבה הבנויה על יסודות דמוקרטים עשויה למשוך אליה כוחות חדשים בציבור הערבי ובציבור היהודי יחדיו. יש להקדיש מחשבה עמוקה ליצירת מסגרת שתבטא את רצונות כלל הציבור הלוחם תוך כדי יצירת מרחב ליוזמה פוליטית בכל הדרגים. התארגנות לאומית דמוקרטית של פלסטינים ויהודים עשויה להוות תשובה הולמת להשתוללות האנטי-דמוקרטית מצד הימין הישראלי.

המאבק החברתי והתארגנות השמאל

מי שעוקב אחר הנושא ימצא בין התגובות בגין חידוש תנועת המחאה כאלה המחייבות התייחסות. אף כי ההפגנות של מוצאי שבת האחרונה נרשמו, בצדק, כהצלחה, עצם החזרה לרחוב כפי שנעשתה, כלומר עיקרי הצורה והתוכן של המאבק, מעוררים שאלות בקשר ללקחי הניסיון של קיץ 2011. הרבה שאלות הופרחו לאוויר ובצדק. כידוע, הישגי יולי 2011 נמחקו כלאחר יד ע"י השלטון. כל"הישגי טרכטנברג" ירדו לטימיון, והתרחקנו בצעדי ענק מהיעד של צדק חברתי.

ראוי לציין שתי מגמות רעיוניות-פוליטיות שמבקשות להתמודד עם הבעיות הקשות הניצבות בפני תנועת המחאה. הצעה אחת, שנשמעת מידידנו האנרכיסטים, ראויה במיוחד לתגובה. כמו כן, יש להתמודד עם חברים המבקשים לחזור על יולי 2011 כאידיאל שאין לבחון אותו מחדש בכל הנוגע למסרים ולדרכי הפעולה.

throw

בהקשר זה, אבקש מהקורא להתעמק בסטטוס של אסף קינצר ברדוגו שפורסם בפייסבוק ביום ראשון ה-12.5:

"משהו קטן על ההפגנה אתמול: אני חושב שהדבר העצוב ביותר בנוגע לאתמול, זה שמפגיני/ות קיץ 2011 לא עשו אפילו צעד אחד קטן קדימה. זה הרגיש כאילו הזמן עמד מלכת ואנשים נראו, דיברו והתנהגו כאילו עשו להם ריוויינד לקיץ 2011. זה היה מביך, אבל יותר מזה, מייאש. שוב השיח על השוטרים שהם חברים שלנו, שוב הויכוחים על המשטרה, שוב הקריאות המטופשות על חופש הביטוי, שוב הקריאות על שוטרים אלימים על כל דחיפה קטנה של שוטר. ברור יותר מתמיד, שאין לגיטימציה חברתית בישראל למאבק. אפשר לראות את זה על המבטים של המפגינים/ות בשנייה הראשונה שמישהו מקיש על תמרור או הופך פח זבל. ברור יותר מתמיד, שאם לא תקום התארגנות הרמטית ומצומצמת ביותר של אנשים שיהיו מוכנים לעשות מעשים שיש בהם ממש, הצעדות הללו, שנועדו לתת פורקן מלאכותי על מנת לעייף אנשים ולסכל פעולות של ממש, לא יובילו לשום מקום. התארגנות כזאת לא יכולה להיות אפשרית בסביבה שבה כל מפגין שני הוא שוטר בהווייתו, בסביבה שבה כל מפגינה שנייה היא סוהרת." (כל ההדגשות הן שלי)

אני מודה לאסף על בהירות מחשבתו אף כי היא מוטעית ביסודה. אסף טוען "שאין לגיטימציה חברתית בישראל למאבק" ולשם הוכחה הוא מביא ראיה על … מבטיהם של המפגינים כלפי כל מי ש"מקיש על תמרור או הופך פח זבל". בפתיחת המאמר עסקתי בבעית התודעה החברתית הישראלית. מדובר בנושא מורכב שאי אפשר לענות עליו בעזרת מטאפורה רדודה הבנויה על יחסם של מפגינים לאקט "ההרואי" של הפלת פחי אשפה. התפתחות של לגיטימיות זו או אחרת תלויה בהמשך המשבר הכלכלי ותבונתם של פעילי המחאה. על כן אי אפשר לענות בכן ולא לגבי קיומה של לגיטימיות חברתית בישראל למאבק.

אך לאסף יש פיתרון לבעיית התודעה הבלתי מספקת של ההמון והיא "התארגנות הרמטית ומצומצמת ביותר של אנשים שיהיו מוכנים לעשות מעשים שיש בהם ממש". זהו משפט המבטא בעת ובעונה אחת מידה גדושה של נבערות ויהירות שיחדיו מהווים תערובת מסוכנת. נדמה לי שקריאה זו עשויה בקלי קלות לשרת גורמים ממסדיים הפעילים נגד השמאל. אני בטוח שמדובר כאן ב"רומנטיקה מהפכנית" אך היא בכל זאת מסוכנת ובלתי רצינית. ובכן, מתוך ייאושו מגיע אסף למסקנה אומללה – חצי מהמפגינים שעימו הם שטופי מוח ע"י המשטר, אם לא סוכנים שלו. על כגון אלה אמרו חכמינו "העם לא בסדר, צריך לפזר את העם".

הכותרת למסר האנרכיסטי לקראת קיץ 2013 היא הילדותיות בהתגלמותה. "פחות זריקת רעיונות, יותר זריקת אבנים" (ראו את המסר הגרפי לעיל) – לזה קוראים האנרכיסטים פעולה ישירה. המרקסיסטים, לעומת זאת, יטענו שמדובר במחשבה עקומה ופעילות חלולה.

רעיונות חדשים

אילו נתבקשתי להגדיר את החיסרון הגדול של השמאל בשעה זו, הייתי קובע שחסרים לנו רעיונות חדשים. רעיונות אלה לא יבואו מכך שנטיח ראשינו בקיר ("פעולה ישירה"). יש להגדיר שוב את הבעיה שעימה אנו מתמודדים. אנו פועלים בתנאים חדשים. למרות כל עוצמתם נקלעו ההגמון האמריקאי ושותפיו המקומיים למצוקה. נסתיימו הימים בהם יכלו לסתום כל פירצה ע"י חתימה על צ'ק חדש. הכרחי שהמשבר הכלכלי הבינלאומי יתבטא גם אצלינו. ההתעוררות החברתית אינה מזויפת. היא תוצאה של ניסיון ההון להטיל את הגרעונות על הציבור ולפגוע ברמת החיים והשירותים של כלל העם. המאבק נגד תוכניות ההון והשלטון אינו אפיזודי, הוא ימשך עם עליות וירידות במשך זמן רב. במציאות קשה זו יש צורך ברעינות חדשים ודרכי פעולה מחושבות ומתוחכמות שיאחדו את כל קורבנות המדיניות האנטי-עממית.

תנועת המחאה החוזרת לרחוב תצטרך לתת את דעתה על מציאת דרכים חדשות למשוך אל שורותיה כוחות חדשים. ראשית כל, רצוי שיתבצע כל מאמץ להתחבר לשכבות העממיות בקרב האוכלוסיה הערבית והיהודית גם יחד, במרכז ובפריפריה. המחאה החברתית ללא זיקה הדוקה למגזרים הנ"ל, לא תוכל למלא את יעודה.

יש צורך מיוחד בחשיבה חדשה סביב נושא הארגון. אין צורך להסביר כמה מורכבת ורגישה סוגייה זו. אך אי אפשר לבנות תנועת מחאה יציבה בלי שלד ארגוני המבטא את המשכיות ערכיה וחייה הדמוקרטים. הפחד המורבידי של אלה שבוחלים בכל מבנה ארגוני מחוץ להפגנות ימנע מהתנועה לממש אסטרטגיה לטווח הבינוני והארוך. אותו פחד ימנע התפתחות של קאדרים שיצמחו מתוך המחאה ואשר יוכלו להצמיח הנהגה צעירה לוחמת.

לסיכום, תפקיד השמאל כרוך במחשבה בהירה על המאבק נגד המלחמה, הגזענות והכיבוש. מחשבה זו אמורה להתפתח לכדי השקפת עולם רדיקלית ולוחמת. במרכז השקפת עולם זו תהיה אסטרטגיה חדשה שתחבר בין כל קורבנות השלטון הישראלי הדכאני. אין קיצורי דרך אך יש ויש דרך לניצחון.

תגובות
נושאים: מאמרים

22 תגובות

  1. דרור BDS הגיב:

    קל לראות כי לא הבנת את משמעות דבריו של אסף קינצר ברדוגו. האיחוד של חד"ש עם בל"ד הוא רעיון עיוועים שכן הראשונים תומכים במשטר והאחרונים מתנגדים לו. אין ימין ושמאל – יש תומכי משטר ויש מתנגדי משטר. לכו תתאחדו עם מרצ.

  2. צפור בודד הגיב:

    ראשית יש להבדיל בין "שמאל" קיצוני לאנרכיזם. מישהו החליט להשתמש באנרכיסטים כמגן חי וע"כ כל פעולה בעלת אופי שמאלני (בטחוני או כלכלי) קיצונית, מיד מוגדרת כאנרכיזם. וגם קמינר שותף לחגיגה הזו.
    ובכלל הגיע הזמן לשחוט הפרה הקדושה הזו שנקראת "מהפיכה סוציאליסטית":
    המהפיכה מתרחשת בד"כ כאשר ההמונים המוסתים יוצאים לרחובות, מפילים השלטון הקיים ומביאים במקומו בריונות נוסח סטאלין, מאו, פול פוט, קאסטרו ואחרים ואח"כ…נד"ה (נצול, דיכוי והשפלה). אף מהפיכה אלימה לא הצליחה עד היום, נהפוך הוא: כל "המהפיכות" העלו רק דספוטים והפכו את הסוציאליזם למילת גנאי.
    לאנרכיזם תפקיד ברור בחבילה הסוציאליסטית. לא סתם מרקס (מעוות הסוציאליזם), נביאם של חלק גדול מהכותבים כאן, זרק את באקונין לכל הרוחות לקראת האינטרנציונל השני…
    ובכן לידיעתכם: רק בפרלמנט, דרך הדמוקרטיה, יכולה הסוציאל דמוקרטיה (המחוקק) לממש הרעיון הסוציאליסטי ולקדם הקומוניזם (המבצע). ולאנרכיסטים (השופט), תפקיד באוונאנגרד הסוצ' ולא בזה ה"מרקסיסטי". ולמרות שישנם "שמאלנים" רבים שרוצים לראותם משליכים אבנים ומעודדים אלימות ו"מהפכנות", זה לא יקרה!

  3. ק.א. הגיב:

    קמינר צודק ב 2 דברים (שהם למעשה אחד):

    1) אכן אין אנו שרויים ב "level playing field"
    2) "יש להגדיר שוב את הבעיה שעימה אנו מתמודדים"

    אבל מהי המשמעות של הדברים?

    אין אנו נמצאים כיום במציאות פוליטית כלל. במציאות פוליטית מתקיימים תנאים בהם לציבור ישנה, עקרונית, גישה אל האמת והוא רשאי לשקול לאן הוא רוצה להגיע. במציאותינו כיום כל האלמנטים של שקילה ובחינה נוטרלו ברובם. אנו נתונים במשטר כוחני של מגלומאניה חסרת גבול בו ההתקפה הראשית היא על האמת ויצירת גרסת אמת וירטואלית גלובלית. המאמץ הנדרש רק כדי לנסות לעכל "חדשות" (שהן תעמולה) הוא מעל למה שאנשים מוכנים או מסוגלים להשקיע. בלית ברירה הם מעדיפים או להתנתק או ללכת עם ברירת המחדל שהוכנה להם. יוצא מזה שהיכולת הפוליטית הממשית של בני האדם מנוטרלת והיכולת להתארגן בלי מטרה ברורה נחלשת מאד. האליטה הקרימינלית מושכת את הקרקע הפוליטית מתחתינו ומשאירה אוותנו על משטח חלק ומגורז, נטול חיכוך בו אי אפשר לנווט אלא רק ליפול. אין לה שום כוונה להניח לנו להחליף אותה והיא מערימה את כל הקשיים האפשריים, כולל תודעתינו. זהו מאבק מסוג חדש שלא היה כמותו מעולם על הפלנטה.

    • צפור בודד הגיב:

      האין דבריך (הנכונים), נשמעים כהעתק מדויק של תלונת הרקדן על הרצפה העקומה?…
      קל להאשים אוחזי הגה השלטון המושחתים, אך היכן ההנהגה הסוציאליסטית שתדרבן העם לרחובות וגם תציב עבורו אלטרנטיבה שלטונית אח"כ?
      היכן הסוציאל דמוקרטיה בפאזל הזה?
      איך אפשר להעביר המסר הסוציאליסטי אל שכבת המעסיקים הקטנים ועובדיהם, שלא לדבר על עובדי הקבלן, כאשר מוחם שטוף בחקינות זעיר בורגנות משמימה?
      אלו הן שאלות בסיסיות ומעשיות, שהתשובות עליהם יש לחפש היכן שאבדו ולא מתחת לפנס הגותי זה או אחר.

  4. טובה שיבר הגיב:

    קמינר הנכבד:
    מעבר לפלפלנות המרקסיסיטית המייגעת והשימוש בקלישאות חבוטות יש מציאות פשוטה וברורה שיש בה בכדי להסביר מדוע השמאל על גווניו השונים מתכווץ והולך ואילו הימין שותר על כוחו ואף מתרחב:
    ראשית, הדמוגרפיה:
    כאן פעלו שני גורמים עיקריים שהביאו לשינוי מוחלט ביחס שבין מאגרי המצביעים לשמאל ולימין. עד להקמת המדינה רוב רובו של הציבור בארץ היה ממוצא אירופי שהושפע מתנועות השמאל העולמי, חלקים ניכרים ממנו היו קשורים בצורה זו או אחרת לאידיאולוגיה שמאלית – חילונית והדבר הזה מצא כמובן את ביטוי ביחסי הכוחות ימין- שמאל עד להגעת העליה ההמונית מארצות האיסלם. עלייה שהפרה את היחסים האלה שהרי רוב רובם של המזרחיים לא היו קשורים כלל לתנועות השמאל, ושיעור הריבוי בקרבם היה גבוה בהרבה משיעור הריבוי בקרב הישראלים ממוצא אירופי.
    כל הדברים האלה הביאו לתוצאה הבלתי נמנעת: יותר ויותר מצביעים למפלגות הימין במקביל להצטמקות מאגר המצביעים לשמאל.
    שנית, האכזבה שחשו רבים בציבור הישראלי לנוכח העדר כל סיכוי לפתרון הסיכסוך הישראלי פלסטיני במהלך השנים 2000-2004 שגרמה לסחף חזק ימינה גם בקרב ישראלים חילונים ממוצא אירופי.

  5. שום בצל הגיב:

    הימין חזק כי השמאל, בוודאי השמאל הרדיקלי, מנסה למחוק את הליגיטימיות לזהות ציונית, תוך חתירה לרעיון עוועים של מדינה אחת (לפלסטינים), וזריקת רפש בלתי פוסק נגד הציונות.

    • צפור בודד הגיב:

      אני מתנגד בכל תוקף לדבריך, משום שמדינת ישראל הוקמה בעיקר ע"י סוציאליזם ציוני. החל מממשה הס והרצל והמשך בבורוכוב, גורדון, כצנלסון וכמובן ז'בוטינסקי ובן גוריון ועוד רבים וכלה בימינו אנו במפלגות השמאל הציוני על הנהגותיהן. אתה נטפל לקבוצה קיצונית בדעתה ושולית בהשפעתה ואינך רואה התמונה הכוללת ומנכס בעבורה הסוציאליזם ביראל כולה. בכך הינך מאיין (מלשון אין) הסוציאליזם הציוני ופועל למעשה כסוכן נאמן לאותם אירגונים רדיקאליים שוללי הציונות, שנואי נפשך…

  6. אשר זריהן הגיב:

    אם יעבור חוק ה"משילות" יש להחרים את הבחירות.
    כמו כן צריך להפסיק להיות נחמדים: כן, לזרוק אבנים!

  7. איתן הגיב:

    כרגיל השמאל ה"ערכי " שמיוצג כביכול ע"י מר קמינר ממזג בצורה פרוורטית שני מושגים סותרים אך קיימים בציבוריות השראלית . מדובר על מושג (או ערך ) הלאומיות היהודית ומושג (או ערך ) השיוויוניות והצדק החלוקתי .
    שני המושגים מתקיימים בנפרד או ביחד בציבוריות הישראלית וכוחם לא יפחת גם בעתיד – מי שמייצגת את השילוב שלהם היא מפלגת העבודה המתחדשת , שאמנם דוגלת ביציאה מהשטחים אך כבר לא עושה זאת מתוך נימה של תבוסתנות ושנאה עצמית .
    הליכוד , לצערי (למעט שר התקשורת הקודם מר כחלון ) נכשל בהבנת החשיבות שבשילוב שני המושגים , והעדיף להתמקד בשמירה חיונית על האינטרסים המדיניים של מדינת ישראל .
    השמאל הקיצוני , כבר ויתר מזמן על צידקת דרכה של הלאומיות הישראלית , ולכן זוכה כעת לקיטונות של בוז שמגיעות לו בצדק .
    המרכז (לפיד ) , מייצגים גישה של הגדלת השיוויוניות והצדק החלוקתי ע"י פירוק הקרטלים והמונופולים שהשתלטו על חיינו , תוך כדי השארת הפן הלאומי לימין בעיקר .

    • ק.א. הגיב:

      "הלאומיות היהודית"
      "צידקת דרכה של הלאומיות הישראלית"

      אולי תחליט, הלאומיות היא ישראלית או יהודית?

      אני לא הייתי מוותר על "צידקתם" אלא עליהם, כפי שהם משווקים.

      אגב, מה "יהודי" או "ישראלי" בלהיות חייל של האימפריה?
      קודם כל האימפריה תפסה בעלות על המושגים האלה עם הדגלים והרבנות הראשית.
      לכן כשאתה נלחם למען האימפריה נדמה לך שאתה נלחם למען הדבר הערטילאי הזה.
      נשאלת השאלה איזה יצר אתה ממלא כאן – את היצר הלאומי או את היצר המלחמתי?
      הונאה מוצלחת. נמשכת ונמשכת. ועל זה אתה לא רוצה לוותר (חלילה). סבבה לך.

      • צפור בודד הגיב:

        לאיתן ולק.א. הפלא ופלא אך אני מסכים עם שניכם. אתה איתן ממש הוצאת המילים בפי. אכן היום יותר מתמיד עומדת ראשה חושבת בראש המערך, כזו המוכנה להרים הכפפה הסוציאל דמוקרטית ואכן הגיע הזמן לשלב ידים בעולם הסוציאליסטי הקטן שלנו ופחות להעביר ביקורת ולנתק מגע ויותר להיות סלחן ולשתף פעולה. לדעתי הגענו כבר לקצה הדרך. צריך להיות עוור על מנת להתכחש להתלכדות המתבקשת. זו שתוציא ההמונים לרחובות וגם תציע אלטרנטיבה שלטונית וכן, עם משנה סדורה.
        ואילו אתה א.ק. מציין נכונה (על דרך השלילה), את המטרות אותן עלינו להציב וגם להשיג ולממש.
        מילים אחרות: לתת מהות אנושית וסוציאליסטית ליהדות ולישראליות.
        כלומר, להבין נכונה הרעיון הציוני, שבא בראש ובראשונה, לסיע בידי מעוט מדוכא בדרכי סוציאליזם ולא לנכסו לידי כידונאות קולוניאליסטית מתנשאת ופגניזם דתי חשוך (המשרתות אימפריאליזם ממוני תאוותן).

  8. צדוק התקוה הגיב:

    קמינר "תפקיד השמאל כרוך במחשבה בהירה על המאבק נגד המלחמה, הגזענות והכיבוש" נו…. ו מה עשה השמאל במשך כל השניים נלחם נגד המלחמות נלחם נגד הגזענות והכיבוש ומה יצא מזה כלום מר קמינר צריך להבין שרובו הגדול של הציבור היהודי אין לו שום חיבור לשמאל ויש לכך כמה סיבות הסיבה החשובה היא תמיכת השמאל בפלסטנאים תפיסה זו מנוגדת לרוב גדול של היהודים איך אפשר לתמוך באויב עבור היהודי [הישראלי ] הפלסטנאי הוא אויב הוא מבצע פיגועים רוצח יהודים ב67 יצאו [ מדינות ערב]במלחמה כוללת נגד ישראל זו התפיסה שקיימת בציבור היהודי ועם תפיסה כזו איזה מאבק רוצה מר קמינר? לאחד כוחות אולי בין חד"ש לבל"ד גם שם אין הרבה תמימות דעים דבר נוסף לא הבנתי ישראל שולטת בעמי מזרח התיכון?ובפיקוח גדול מר קמינר לא ידעתי עד שהארת את עיניי שישראל היא מעצמה אחרי ארצות הברית ורוסיה כל מה שרשמתה בכתבה שלך אני קורא כבר ארבעים שנה ודבר לא הישתנה למה? כי לשמאל אין גיסות אין לו תמיכה בקרב העם אפילו בקרב האוכלוסיות החלשות דווקא משם מקבל הימין את הכוח

  9. אלכס מסיס הגיב:

    אני מתקשה להאמין שמי שמאפיין את קסטרו כ"בריון" ("ציפור בודד") – שייך לשמאל הישראלי –
    יש לבודד אותו יותר

    • גופי הגיב:

      קובה, נכון להיום, מחזיקה במשטר הריכוזי והאנטי דמוקרטי ביותר בחצי הכדור המערבי, בצוותא עם ונצואלה. מצב זכויות האדם והאזרח שם הוא פשוט קטסטרופלי. ייתכן שהאמריקאים במדיניות המצור הנפשעת שלהם עודדו את ההסתגרות של הקובנים כלפי העולם החיצון, וייתכן שבעת הקמתו של המשטר הוא היה סביר בהחלט לעומת המשטרים הלטיניים האחרים שנוצחו בידי דיקטטורים פרו אמריקאים, אלא שכאמור לאחר תהליך הדמוקרטיזציה של אמריקה הדרומית אין לשלטון שם שום תירוץ להמשך קיומו.

    • גופי הגיב:

      וכן, המסקנה הבלתי נמנעת היא שקסטרו הוא פשוט דיקטטור ובריון, מעין ליברמן בעל נופך סוציאליסטי.

    • צפור בודד הגיב:

      מענין איך תגדיר את שורות המוצאים להורג שהעמידו פידל וצ'ה מיד לאחר המהפיכה הבונפרטיסטית שלהם (המילה "בריונות" כאן, משמשת כמחמאה). ואל תדאג האדון הצנזור מסיס, תמיד הייתי צפור בודד, אתה יכול לקחת מספר ולעמוד בתור של המבקשים לבודד אותי.

  10. דמוקרט בריבוע הגיב:

    קמינר כתב: הכרחי שהמשבר הכלכלי הבינלאומי יתבטא גם אצלינו. ההתעוררות החברתית אינה מזויפת. היא תוצאה של ניסיון ההון להטיל את הגרעונות על הציבור ולפגוע ברמת החיים והשירותים של כלל העם. המאבק נגד תוכניות ההון והשלטון אינו אפיזודי, הוא ימשך עם עליות וירידות במשך זמן רב. במציאות קשה זו יש צורך ברעינות חדשים ודרכי פעולה מחושבות ומתוחכמות שיאחדו את כל קורבנות המדיניות האנטי-עממית.
    מכל המאמר הקלישאי שנברא ברוח הסוציאליזם הכושל זו אולי צריכה להיות ההתייחסות הרצינית היחידה

  11. זה המאמר הכי פסימי שקמינר כתב הגיב:

    אם לא ניתן לשנות את המצב, כפי שתיאר ראובן קמינר ("במילים אחרות, ישראל זוכה בסיוע צבאי, כלכלי ופוליטי מארה"ב ומהמערב בגין העזרה שהיא מספקת להם בשליטה בעמי המזרח התיכון הערבים ובפיקוח עליהם") כי "עמישראל" (וגם רוב שליטי וקציני ארצות ערב) נתונים בצבת המלקחיים של הבקשיש (שהוא מילה טורקית-עותומנית) והתשר לקצונה, והנשק החינמוני וה"צ'ק החדש". . . הרי שלא ניתן, בעתיד הצפוי, להביא לשינוי שבו חפץ השמאל על כל גוניו. אז היכן מצויה התקווה? ב"מחשבה בהירה" שתשנה את דעת הציבור האמריקאי לגבי התמיכה הצבאית והמדינית במשטרים המדכאים בישראל, בסעודיה, ירדן, בחריין, כוויית, מצרים ובקטאר. ולכן אסכים עם המשפט המסכם של קמינר: "אין קיצורי דרך אך יש ויש דרך (ארוכה) לניצחון".

  12. אז מי, אם לא עזמי? הגיב:

    האם הבעיה של עזמי בשארה מצויה בכושרו האינטלקטואלי ובאופיו ההפכפך? כי לעזמי יש תמיד "אסטרטגיה חדשה"… וגם מלבושים יקרים ומרצדסים. §§ עזמי פרש ממק"י כי המפלגה לא היתה (לדעתו) מספיק דמוקרטית, ויסד את בל"ד שבא הוא שלט כדמוקטטור. ג'מאל זחאלקה וחנין זועבי הנחמדים נכנעו לו עד שהשב"כ הפיץ את הסיפור על מעלליו ובגידתו, והוא בחר לא לחזור ולעמוד לדין וללחום כגבר על צידקתו. §§ אז עזמי תמך באסד, ושימש כיועצו, עד ש… היום הוא יועץ לאמיר קטאר, ולמורדים שמתנגדים לאסד. השאלה היא האם עזמי בגד, ואם כך במי? ואולי היה עזמי מאז ומתמיד סוכן אמריקאי? – זו מחשבה לא נעימה, אבל הרי שליטי קטאר (שלהם משמש עזמי בשארה כיועץ) הפכו לחסידי "האופוזיציה הסורית" מיד לאחר שעבדאללה מלך סעודיה עשה כך, בתיאום עם ממשל ארה"ב. כך כתב אתמול ה-ft.com
    One person who influenced the emir’s thinking at the time is Azmi Bishara, an adviser to the emir and the crown prince, Bishara has become something of a court intellectual in Doha. He is said to have been involved in the formation of the Syrian National Coalition, and to have been

  13. אנג'לו איידן הגיב:

    חבר אלכס מסיס היקר,
    אתה תיווכח משך הזמן שהמצב בשמאל הישראלי הוא לא כפי שהבחנת עד כה. היום, בשמאל הזה, היד על העליונה, היכולת לבודד, היא לצד העוצמה הפוליטית נגד-מהפכנית: יותר אתה מהפכן, ויותר תמצא את עצמך מבודד בשמאל הזה בתקופה הנוכחית. בכדי להפוך את היוצרות, נחוצים תנאים לטובת התגבשותם של המבודדים לקולקטיב מתפתח והולך. אחד מהתנאים, ואולי החשוב שביניהם, חייב להטריד אותם עד התחשלותם, עד חסינותם, בפני פחד שהו. וזה, ההתעשתות הזאת, תוך כדי זהירות מפוקחת ומלומדת מהניסיון המטריד שחישל אותם. רק ככה הם יפסיקו להמתין לעזרה מגורמים בלתי-צפויים. רק ככה הם יאמינו נחושים שבדרך המהפכנית יהיו מסוגלים לנצח. אז, כאשר יתפתחו למהפכנים, הם יפסיקו לנהוג התבכיינות פונה לעבר אנשי העוצמה הפוליטית נגד-מהפכנית שבודדה אותם בבקשה להתעשת, כפי שהחבר קמינר לא מפסיק לנהוג.

  14. צדוק התקוה הגיב:

    אנגל'לו
    איזה מהפכנים ואיזו מהפכה אתה חי בסיסמאות לשמאל אין גייסות אין לו מנהיג הוא מפולג מי זה השמאל המהפכני אתה וחבריך חיים בסרט כאשר הילודה בקרב " המהפכנים" היא ילד וכלב אז אם מי אתה רוצה לעשות מהפכה אתם דור הולך ונעלם רק מה חזקים בסיסמאות ותאוריות

  15. אנג'לו איידן הגיב:

    לא היה אצלנו מצב מהפכני, שבו השמאל יכול להתגייס ביחד עם המונים תחת הדרכה מהפכנית לעבר הכיוון הפוליטי של ברית עם האסלאם האנטי-אימפריאליסטי. אבל היה מצב, שממשיך להתקיים, בו ניתן להתכונן לקראת מצב מהפכני אפשרי. הפעילויות המהפכניות במצב כזה מחייבות 1-לנהל תעמולה, 2-להכריז הכרזות 3-לקיים מאבקים, כולם נכונים בבחינות תיאורטיות, כולם ברורים מבחינה אידיאולוגית וכולם יעילים מבחינות ארגוניות (זה מחייב לימודים מפוקחים במרקסיזם-לניניזם ובניסיון מהפכני אחר).

    למשל: צריך להכריז בתמיכה הצהרתית בעד פעילות מהפכנית של כל התנגדות אסלאמית נגד המשטר הציוני; צריך להקים עיתון מחתרתי ועוד.

הגיבו כאן

אורך תגובה מקסימלי: 1000 תווים

הרשמה לעדכונים בדוא"ל

Subscribe via Email

מומלצים