הגדה השמאלית

במה ביקורתית לחברה ותרבות


מאת: ב-11 באוקטובר, 2013 21 תגובות

רק לפני כחודשיים (23 באוגוסט 2013) כתבתי כאן על ראש העיר ניר ברקת, ובינתיים לא השתנה הרבה. מועד הבחירות הולך וקרב, והציבור הנאור בירושלים או מה שנותר ממנו זקוק לתזכורות מהותיות כדי למגר את הציניות, את השקרים, את הסילופים ואת הנטייה לטשטש את ההבחנה שבין זיקות אתניות-תרבותיות להכרעות בעלות אופי פוליטי ורעיוני.

bareketניר ברקת

אין מנוס משינון חוזר של האמיתות על אופייה המיוחד של ירושלים, לעומת הפוליטיקה הלוקאלית שיכולה אולי לאפיין את הבחירות בערים אחרות. בירושליםו לא בוחרים לראש העיר פועל ניקיון, מנהלן או אפילו ראש ועדת תרבות. לבחירה יש משמעות כלל ארצית, לאומית, סמלית ואף בינלאומית. לכן אין כל ערך לדברי כתבי החצר של ברקת, שמונים אחד לאחד את הישגיו האמיתיים והמדומים בתחום התרבות, הספורט וחיי הלילה בעיר. אין טעם לזלזל בנושאים האלה, ואם חלו שיפורים חשובים יש להכיר בהם ואף לשבח את האחראים להישגים. פירוט מדוקדק של מעשיו של ראש העיר וניתוח התוכניות לעתיד היו יכולים להניע אותנו לתמוך בברקת לראשות עיריית רמת-גן, כפר סבא ואפילו באר שבע, שבה מחוללת גיסתו אלונה ברקת נסים ונפלאות בתחום הכדורגל. ההתנגדות לברקת היא רעיונית נטו, ואיננה קשורה כלל לאישיותו או לתדמיתו העצמית. כיוון שהאיש הוא בן ברית מוצהר של הרב חיים דרוקמן, של שר השיכון אורי אריאל וגם של חוגים ניאו-כהניסטים קיצוניים יותר, אנחנו פטורים מעיון בתרומתו בנושאים עירוניים מובהקים. המונח "פוליטי" הוא חשוד בעיני אנשים, שכבר הושחתו על ידי האתוס הניאו-ליברלי ששולט כאן, אבל פוליטיקה היא סם החיים של הדמוקרטיה. המאבק למען דו-קיום בירושלים מחייב אותנו להצביע נגד לאומן קיצוני כמו ברקת, חרף היותו איש נעים הליכות שקרוב אלינו במה שעמוס עוז כינה פעם, בצורה אומללה, "חיתוך הדיבור". ברקת יכול לבנות דיסקוטקים, בתי קולנוע ומגרשי ספורט, אבל עמדותיו כלפי קבוצות המתנחלים החשוכות ביותר שפולשות לשכונות ערביות, ממררות את חיי התושבים המקוריים בהן ופוגעות באורח אנוש במוניטין של ישראל בעולם, פוסלות אותו לחלוטין.

יש לדחות על הסף את ההנמקה המתחסדת והמיתממת, שאנחנו עומדים לבחור ראש עירייה ולא ראש עיר, ולכן אַל לנו להידרש לדעותיו הפוליטיות ולזיקותיו הרעיונות של המועמד. אלה הם דברי הבל: בירושלים הפוליטיקה היא חזות הכול, ומי שתומך בגישה שוויונית כלפי כל תושבי העיר, חילונים, חרדים וערבים הוא פשוט מנוע מלהצביע בעד ברקת או בעד סיעות התומכות בו למועצת העיר. מי ששייך לשמאל או לציבור הליברלי בעיר אינו יכול לתמוך בברקת מבלי להתקרנף באורח בלתי הפיך.

מי שמחזק באמת את התמיכה בברקת בקרב הציבור החילוני הנאור יחסית הוא דווקא העסקן מגבעתיים משה ליאון, שהוצנח למערכת הבחירות הזאת מהמקום המוּצל, האלמוני שממנו הגיח, ושאליו ישוב בעוד שבועות אחדים. גימיקים אלקטוראליים תמיד נכשלים בירושלים. לפני שנים רבות התעקשו עסקני הליכוד על מועמדותו של הרב לואיס יצחק רבינוביץ' מדרום אפריקה, אבל לא הצליחו לשווק אותה לאנשי תנועתם בעיר שתמכו ברובם במכריע בטדי קולק. כך קרה גם לאנשי ליכוד אחרים עד שאהוד אולמרט הצעיר יחסית הביס את קולק הקשיש בשנת 1993. ארקדי גיאדמק, שחשב שאוהדי בית"ר יצביעו בעדו בהמוניהם ויכתירו אותו לראש עירנו (2008), נחל מפלה כבדה ולא הצליח אפילו לעבור את אחוז החסימה ולהיבחר למועצת העיר. גורלו של ליאון יהיה דומה. גם אם פטרוניו אביגדור ליברמן ואריה דרעי יגייסו את מלוא הפוטנציאל שלהם בעיר (והם לא יצליחו גם בזה) ליאון ישיג תוצאות מעליבות. מוטב לו לפרוש לפני ההצבעה כדי שלא להתבזות. נטע זר כמוהו, ספק ליכודניק, ספק דתי-לאומי, ספק חרדי, לא יביא את החרדים לקלפיות. ברקת, שמוקף בדתיים לאומנים קשוחים ובעסקני ליכוד משופשפים, יביס אותו בקלות. ליאון הוא דחליל, שנועד להפחיד את החילונים ולגרום להם להצביע לשותף הנאמן ביותר שיש למתנחלים האידיאולוגיים בקרב הציבור החילוני.

הטיעון החשוב ביותר נגד הצבעה בעד ברקת הוא לאומי-כללי ולא ממוקד רק בהתפתחויות הפוליטיות בעיר. התפקיד המרכזי של כל ישראלי נאור בשנת 2013 הוא לקעקע את הברית הטמאה שבין הבורגנות החילונית הלאומנית לבין המתנחלים האידיאולוגיים, שהיא תוצאה ישירה משיתוף הפעולה המתמשך שבין יאיר לפיד ונפתלי בנט. הברית הזאת, גם אם לא תחזיק מעמד לאורך כל הקדנציה של הכנסת הנוכחית מסיבות שונות, איננה מקרית. היא התממשה בגלל ההסתאבות המוחלטת של החילוניות של השׂבעים, שבמסווה של אדישות לפוליטיקה גבוהה דחקה את ההתנחלויות הממאירות מסדר היום הלאומי, אפשרה את התרחבותן בלי מחאה כלשהי, וממשיכה לסכן את עצם קיומה של ישראל. הניצחון הזה של לאומן מוסווה כמו לפיד הושג בשל הרפיסות הרעיונית של החילונים ונכונותם להיכנע לימין הדתי בכל הנושאים החשובים ובלבד שגם החרדים שנואי נפשם ייפגעו. הקואליציה המקומית בין ברקת לדתיים הלאומנים הייתה התקדים החמור והמסוכן לתסמונת שלפיד ובנט מייצגים בפוליטיקה הארצית. לא ניתן להביס את לפיד מבלי למחות נגד ברקת.

קשה מאוד לתקשר עם אלפי חילונים נאורים בעיני עצמם, שהפסיקו כבר מזמן לקרוא חומרים פוליטיים או לנסות להתמודד עם המציאות הקשה בכלים רעיוניים. בתל-אביב הגימיקים החליפו כבר מזמן את האידיאולוגיה אבל בירושלים קיימת בכל זאת התמודדות רעיונית, יותר מאשר במקומות אחרים בארץ. לכן יש למקד היטב את הטיעונים, להבין את התפקיד המכריע של המתרחש בעיר ואת ההשפעה הגדולה של ההנהגה העירונית על הפוליטיקה הארצית ואפילו על מעמדה הבינלאומי של המדינה. מצביעי שמאל וגם סתם ירושלמים נאורים חייבים להבין את משמעות ההצבעה בעד מועמד לאומני. מי שנותן את ידו לברקת מצטרף בעצם האקט הזה לברית עם הימין המתנחל הקיצוני ביותר. בנושא כזה לא תיתכן התלבטות כלשהי בקרב אנשי שמאל: ברקת פסול, ההצבעה בעדו היא טעות וגם פשע כלפי כל העמדות הרעיוניות שטיפחנו לאורך שנים רבות. מי שנשבע בשמו של הרב מרדכי אליהו המנוח, הלאומן הקיצוני ביותר מבין הרבנים הממסדיים, אינו שייך למחנה שלנו. אין שום מכנה משותף בין חסידיו של ברקת בישיבות הקיצוניות במזרח העיר, לבין אנשי מחנה השלום בעיר.

ההתקרנפות במרצ, שהביאה להסרת מועמדותו של פפה אללו לראשות העיר כדי לתמוך בברקת היא מדכדכת, ולכן אין להמליץ על אף מועמד. בבחירות האלה חשוב יותר להצביע נגד ברקת, ובכך להפגין גם נגד לפיד.

  • פורסם בכל העיר, 11 אוקטובר 2013
תגובות
נושאים: מאמרים

21 תגובות

  1. דניאל קלטי הגיב:

    מאמר מעולה ונכון, מסכים לחלוטין.

    זגזוגיה הפתולוגיים של "מרצ", כבר גורמים למיגרנה.

  2. בארץ הטמאה: המון בריתות טמאות שצריך למגר הגיב:

    איך נעשה זאת בכוחנו הדל והמתדלדל?
    ואולי צריך להסיק מכך את המסקנה שהסיקו רבים מהצעירים שהפנו גב ל"מדינה היודו-נאצית" והלכו להתגורר "מעבר לים" ואפילו בברלין שבה שלט (עד שהתאבד) אדולף היטלר? כי מה שברור לרבים זה שכדי להגן על מתנחבלי "יהודה ושומרון" מדינת ישראל הולכת בצעדים מואצים למצדה.

  3. יובל זיו הגיב:

    מר ברעם שלום,
    בעוד עשרה ימים אכנס לקלפי. במעטפה אחת אשים את הפתק של מרצ. לא את הפתק של רחל עזריה. הסיבה היא שאני מסכים עם הטיעונים שלך. הצבעה בבחירות המקומיות בירושלים היא יותר מבחירת ועד מנהל לעיר אחת. בנושא הפתק השני התעלמת, לצערי, מעובדה אחת. לירושלים יהיה ראש עיר. אגב, "יהיה" ולא "תהיה" ואכן סביר שהנבחר ייקרא "ראש עיר" ולא "ראש עירייה" כראוי (לדעתי). בהינתן העובדה הזאת, עלי כבוחר מוטלת החובה להחליט למי אני מצביע, מתוך האפשרויות הקיימות. הימנעות מהצבעה, או הצבעה בפתק לבן היא החלטה. החלטה משמעותית לא פחות מבחירה במועמד הפחות גרוע. בבחירות הקודמות בעיר החלטתי להצביע למועמד שידעתי שיש לו כוונות לבנות התנחלויות ולא היה לו ניסיון מעשי במשרד השיכון. בבחירות האלו אני מעדיף לבחור את המועמד הימני שלהערכתי מזיק פחות בנושאי ה"פוליטיקה הגדולה" אבל טוב יותר בנושאי ה"פוליטיקה הקטנה".

  4. עלי הגיב:

    הבחירות המוניציפליות הקרובות הן אינדיקציה למידת ההתנגדות כלפי הליכוד
    מקורה של ההתנגדות לליכוד היא המדיניות החברתית ההרסנית של נתניהו
    הפנית המבט של השמאל כלפי הבעיה הלאומית והלאומנית כפי שעושה ברעם משחקת לידיהם של אנשי הליכוד.
    התחושה שלי שהליכוד הולך לספוג מכה כואבת .
    מכה לליכוד בבחירות המוניציפליות תגרום להתחדשות תנועת המחאה החברתית
    ואולי תביא לתביעה לגטימית של האופוזיציה לקיום בחירות כלליות.
    הגדרת כמה עשרות מטורללים המשתלטים על בית בשכונה ערבית בירושלים כסכנה
    קיומית לישראל היא תפיסה מעוותת של המציאות
    הרוב מוחלט של הציבור היהודי מתנגד לקיצונים המטורפים האלה
    ומשום מה רק השמאל הקיצוני מיחס לתופעה חשיבות כלשהיא.
    (בדרך כלל הקמת קבוצות קיצוניות מטרתן ללכוד ולבודד את הקיצונים ע"י שרותי הבטחון)

  5. רבקה ירון הגיב:

    "שב ואל תעשה" שווה-ערך ל-"עשִׂיתָ, הגם שלא רציתָ." למעשה, בעל המאמר מציע לאפשר למשה

    ליאון לזכות בבחירות בלי כל התנגדות.

    אני יודעת מי הוא ניר ברקת. למעשה, כל ירושלמי יודע מי הוא ניר ברקת. לומר לבעל המאמר שיש לי

    פתרון? אין לי. המצב עגום. והתאריך כבר פה.

    בכל זאת: חבל על המאמר, שהוא טיפוסי לאנשי העבודה ודומיה – וללא-דומיה: ה"אל תעשה" גם

    ליכודניק)

    וחבל על הרושם השלילי שהמאמר משאיר אחרי קריאתו.

    רבקה ירון – ירושלים.

  6. מוסי ערמון הגיב:

    מסכים כמעט עם הכל, אלא שתושבי ירושלים אמורים לחשוב גם על עצמם מעבר למערכת הארצית-לאומית. הרי גם האזרח מגבעתיים שנדחף, על לא עוול בכפו, ע"י ליברמן, לא חשוד שיפקיר את הבירה לידי הערבים ותומכיהם… אז לפחות שהעיר תהיה יותר נקיה ומאורגנת עם יותר חיי לילה ופחות שחיתות. כי הרי ניר ברקת כבר גמר לעשות לביתו.

  7. יולו הגיב:

    חיים- מה שיפה בדמוקרטיה הוא השוויון המוחלט בין סוגי האנשים ,שבאים לקלפי כדי לבחור,
    גם הנאורים מדרגה ראשונה וגם הנאורים למחצה וגם הנאורים לשעבר,
    לאף אחד מהם אין מניית זהב במפעל הירושלמי לכן מתוך צניעות אני חושב שדרוג הנאורות במאמריך יוצר חוסר נוחות והוא מיותר ולא תורם דבר לניסיון להשפיע

  8. שלומית הגיב:

    כל מילה בסלע

  9. דרור הנאור מרמת גן הגיב:

    כדאי לבחון כמה אמירות בולטות במאמר הזה.

    "ההתנגדות לברקת היא רעיונית נטו, ואיננה קשורה כלל לאישיותו או לתדמיתו העצמית"

    "הטיעון החשוב ביותר נגד הצבעה בעד ברקת הוא לאומי-כללי"-

    מעניין שהכותב הנכבד רואה את עצמו כמייצג את "האינטרס הלאומי כללי" של מדינת ישראל. האומנם הרוב המוחלט של אזרחי ישראל הסולד מעמדותיו, איננו יודע מהו האינטרס האמיתי של מדינת ישראל היהודית? או שאולי כוונתו היא לאינטרס הלאומי הפלשתינאי?

    "קשה מאוד לתקשר עם אלפי חילונים נאורים בעיני עצמם"
    מעניין בעיניו של מי נחשב הכותב הנכבד ל"נאור" אמיתי ולא רק לנאור בעיני עצמו?

    "אין שום מכנה משותף בין חסידיו של ברקת בישיבות הקיצוניות במזרח העיר, לבין אנשי מחנה השלום בעיר".
    אכן כן, ל"אנשי מחנה השלום", שאפילו מר"צ כבר איננה נחשבת לכזו בעיניו של מר ברעם, יש מכנה משותף עם הציבור הפלשתינאי ולא עם רובו המכריע של הציבור היהודי.

  10. דוד עציון הגיב:

    אמנם אינני ירושלמי, אך אוהב את העיר ומבקר בה הרבה. מתחבר לדעתו של מוסי – אין לבחירות כל השפעה על הנושא המדיני, וממילא לא היה סיכוי לאף מועמד מרכז או שמאל. אני מרגיש שבתקופת ברקת יש שיפור בחיי התרבות והלילה, ובתחזוקת העיר. אין לי זכות בחירה, אך אילו היתה לי, הייתי בוחר בברקת, וכאשר יהיה שלום והעיר תחולק איכשהוא שוב, הוא יוכל להיות ראש מוצלח לחלק היהודי

  11. דפנה מוסקוביץ הגיב:

    הטהרנות שבשמה מדבר ברעם שגויה ומזכירה לי טעויות מההיסטוריה (כל אחד עם המקצוע שלו…)- כשהתנהל משפט דרייפוס, טענו חלק ממנהיגי המפלגה הסוציאליסטית הצרפתית שאין להביע כל עמדה בנושא, שכן המחלוקת היא בין קצינים ממשפחות אצולה לבין קצין יהודי ממשפחה בורגנית, והענין אינו נוגע כלל לבעיות הפרולטריון, שבהן על הסוציאליסטים לעסוק. המנהיג הדגול ז'אן ז'ורס חלק עליהם, ואמר כי יש להשמיע קול צלול בעד דרייפוס, למרות מוצאו המעמדי הבורגני. הטיעון שלו היה שאופן פעולתה של מערכת המשפט הצרפתית היא עניינה של המפלגה הסוציאליסטית, מעצם שאיפתה להגיע אי פעם לשלטון ולא למצוא מערכת זו במצב של השחתה.
    לעתים אין ברירה אלא להצביע בעד מועמד שאנו מתנגדים לו בתחומים מסויימים, אבל האלטרנטיבה גרועה שבעתיים. ברקת הוא הסיכוי היחיד של הציבור החילוני בעיר, המעוניין בנקיון כפיים, בקידום החינוך והתרבות ובמשיכת צעירים לעיר. הסדר מדיני הכולל פשרה בירושלים, אם יהיה, אינו תלוי בגישתו של ברקת למתנחלי מזרח העיר.

    • דניאל קלטי הגיב:

      אין כל הבדל, בין ימני אולטרא-קיצוני אחד לרעהו.

      וראש-עיריית ירושלים (יהיה אשר יהיה) בהחלט יכול, בקלות, לחבל בכל נסיון שהוא, להסדר-שלום עתידי…

      את מדברת כאחת מ"מחזקות-ציפי", שטענו, "העיקר לא ביבי", משל היה בין השניים, איזשהו הבדל (ולא היה).

      לאנשי-שמאל, אסור להצביע, בעד ימני מובהק – ומה-גם כאשר מדובר, בבחירות לראשות-עיריית כירושלים.

  12. רותי הגיב:

    למרות שהמישור הכלל ארצי המדיני הוא בהחלט חשוב, אני חושבת שקריאה לא לבחור בניר ברקת היא פשוט עלובה.
    נכון, אני לא מסכימה עם דעותיו של ניר ברקת או עם כל מה שהוא עושה, אז מה? עדיף שאני לא אצביע בכלל, ואתן למישהו גרוע בהרבה, מושחת המייצג את הפוליטיקה הכי מכוערת בארץ ושאינו קשור בכלל לעיר שלי, לנהל אותה כמו עוד משחק אינטרסים פוליטי??
    אני מעדיפה ראש עיר שאיכפת לו, שעובד למען משהו מתוך אמונה ורצון אמיתי לשפר, שיש לו סיכוי לשפר את חיי החברה הצעירה העובדת היצרנית בירושלים, שיכול לעשות פה משהו טוב. על הדרך הוא כנראה גם יעשה עוד דברים שפחות טובים לדעתי… אוקיי- אבל האלטרנטיבה גרועה בהרבה ותגרום לרבים מהאנשים השפויים בעיר הזאת להרגיש שאין עוד תקווה ולעזוב בסופו של דבר. ואז מה יישאר בירושלים חוץ מאנשים קיצוניים? איך זה יתרום למצב המדיני??

    לא לבחור זה בחירה- בחירה במועמד הגרוע יותר!!! חיייבם להצביע

  13. נא לפרסם לפני הבחירות ... הגיב:

    1. תושבי ירושלים (ואזרחי הארץ בכלל זה) חישבו גם על שלומכם
    2. יולו – הלוואי והיה זה כך, שבדמוקרטיה היה שוויון מוחלט בין האנשים — ולא כמו ב"דמוקרטיה האמריקאית" שם הכסף קונה את המעמד. (וכסף ציוני-מלוכלך קונה חברי קונגרס וסנטורים).
    3. לרבקה ירון: פתרון? אין גם לי. המצב עגום. ש…האחרון יכבה את האור בנתב"ג (NutBag)
    4. לעלי-אלי: ללא שניפטר מהבעיה הלאומית-הלאומנית יתעצמו "עשרות המטורללים"
    5. ליובל זיו: האם המועמד הימני באמת "מזיק פחות בנושאי הפוליטיקה הגדולה"???
    ואשר למרצ: כבר נאמר הכל על זגזוגיה.

  14. יאלה חן הגיב:

    מכל הפילוסופיות והדעות המפולפלות – אני מאמינה שרק אדם שפועל מתדר הלב, מצניעות ורצון אמיתי באיכות חיים יכול ליצור טוב בעיר שהוזנחה שנים כה רבות כמו רמת גן. צביקה ניר יביא את האור!!

  15. יובל זיו הגיב:

    כן

  16. אליהו קאופמן הגיב:

    חיים ברעם הואאחד השפויים האחרונים בשמאל שבאמת מחנה השלום קודם אצלו לפניני ההיבטים הפוליטיים האחרים , ובראשם המאבק בדת. מר"צ לא במקרה הופכת לשותפה ללאומנים ביותר כמדובר במיוחד בירושלים. יש כאן נקודה פוליטית ועוד אייך – אצל מר"צ, רק שהנקודה הפוליטית הזו איננה עדיפות לשלום ולשיויון הערבים אלא הנקודה שלהם היא נגד דת ישראל (ולא נגד ה"כפייה הדתית"…) ולשם כך ידחו זכויות הערבים ויתחזקו ברקת כיום ושמואל אליהו (בעבר) ל"רב העיר" בזכות היותם מתרס נגד החרדים. ראו למשל לאיזה השקפות הגיעה חברת עיריית י"ם ומר"צ לשעבר כרוני אלוני…

  17. שאלה לרב אליהו הגיב:

    לא! איני אוהד הברית של מרצ עם ברקת. אבל יש לנו בשמאל — וגם מחוצה לו – לחילונים ואנשי השלום בעיה עם האל שייצרו עזרא ונחמיה. האם אתה מסכים עם י.ה.ו.ה שנתן (כביכול) ל"זרע אברם" את מחצית המזרח התיכון (מִנְּהַר מִצְרַיִם, עַד־הַנָּהָר הַגָּדֹל נְהַר־פְּרָת)? ואם אינך מסכים, מה אתה אליהו קאופמן מתכוון לעשות כדי למחוק את ה"ברית" הטמאה הזאת מהתודעה ה"עמישראלית".

  18. רמי הגיב:

    ברקת, כך התרשמותי (צפיה בראיון טלויזיוני, עיון בראיון בהארץ ועוד) הוא מנהל מוכשר ושוחר שקיפות ויושרה בהקצאת משאבים. תכונות אלו באות לביטוי גם בהקצאת משאבים פחות מפלים (על הקצאה שוויונית כמובן שאין מה לדבר במדינה הזו) לשכונות הערביות. אכן, הלאומנות הקיצונית שלו ותמיכתו העקבית והחזקה בארגוני ימין העוסקים באינטנסיביות ביהוד ירושלים הערבית היא עניין רע מאוד, אבל צריך להתמודד אתה באמצעים שונים החל מהפגנות ודרך המערכת המשפטית וכמובן עיתונאות.
    ואולי מעז יצא מתוק וערבים שנסגרו בפניהם דלתות במזרח העיר ירכשו דירות וחנויות במערבה כי אין אמצעים חוקיים למנוע מהם זאת. אולי ברקת וחבר רעיו מרעיו בעצם מקרבים את הגאולה: עיר שוויונית אחודה בירת מדינה רב לאומית ומטבע הדברים חילונית. אני כמובן, לו הייתי ירושלמי (הייתי אבל קבלתי שליש על התנהגות טובה), לא הייתי מעז להצביע בעד כהניסט מובהק ועיוור כמו ברקת, אבל הבעתי דעתי הפרוגנוזית.

  19. אליהו קאופמן הגיב:

    והרי תשובתי: היהדות והאסלאם הן דתות שונות וכמו שאתה מצאת את נה שאתה מחפש כדי להוכיח כי הקרב נגד הדת (היהודית…) הוא העיקר הרי שגם אצל האסלאם ישנם כתובים "בעייתיים" נגד היהדות. והנ זה פלא וברוב השנים תחת השלטון המוסלמי – ובמיוחד באימפריה העותמנית ובספרד המוסלמית, חיו המוסלמים והיהודים בדרכי שחום והערכה והבעיות ה"כתובות" הושמו הצידה, משום שטבע המזרח לדו קיום ולסובלנות ולא לחיפוש המחלוקת בעוד שאצל המערב החילוני זה העיקר. וראה דוגמא נוספת: בשנים הרבות שבארצות אירופה נרדפו היהודים מ"סיבות דתיות" לכל דבר הרי שהנוצרים במזה"ת ובצפון אפיקה מעולם לא הרעו ליהודים.
    מר"צ היא מפלגה אירופאית שחיה על האי סובלנות שהביאו מוריה וראשיה מאירופה הגזענית והלא סובלנית.זו השקפה שרבים מתעלמים ממנה ולא במקרה , משום שישראל נועדה להיות האב טיפוס האירופאי הלא סובלני במסווה "ליבראלי" או "מתקדם". יש להבין כי דווקא העמים שהסוציולווגיה המערבית מגדירה אותם כ"חשוכים" הם (כמו העותצנים והספרדים המוסלמים) היו פתוחים וליבראלים יותר מנושאי ה"קידמה" שקר רצחו ורצחו למען "השלום" וה"אחווה"..

  20. בארצות הברית הטמאה הגיב:

    נגמרה ההשבתה. הנשיא הצליח למגר את "מסיבת התה"… עד להודעה חדשה. והוושינגטון פוסט פרסם גם ידיעה אחרת: רוב הילדים בבתי הספר הציבוריים בדרום ארה"ב הם עניים.
    גם נתניהו שואף להגיע ל"הישג כזה", וגם סר החינוך ("אין עתיד") פירון שרוצה ללמד את ילדינו מהי שואה מכיתה א'. מדוע? – כדי שהתלמידים יהפכו תליבאנים עד לשואה הבאה שנתניהו יביא לנו.

    washingtonpost.com/local/education/study-poor-children-are-now-the-majority-in-american-public-schools-in-south-west/2013/10/16/34eb4984-35bb-11e3-8a0e-4e2cf80831fc_story.html

הגיבו כאן

אורך תגובה מקסימלי: 1000 תווים

הרשמה לעדכונים בדוא"ל

Subscribe via Email

מומלצים