על "זכותו" של האדם לחירות אישית, ואולי על "זכותו" של האדם הפלסטיני להיעצר, להיחקר ולהישפט ללא כל עדות והוכחה של מעשיו; על "זכותם" של קטינים לבלות את מיטב זמנם בכלא; ועל "זכותו" של אדם להיעצר סתם, ללא חקירה. כי על אוכלוסיית השטחים חל הדין הצבאי בלבד.
האמנות הבינלאומיות, שאושררו גם ע"י מדינת ישראל, קובעות שוויון של כל התושבים בפני החוק גם באזורים הנתונים לשלטון צבאי. בשטחים הכבושים יצרו הצבא והמחוקק הישראלי שתי מערכות, הדין הצבאי לפלסטינים והדין האזרחי למתנחלים. לדברי עו"ד לביב חביב: "הדין הצבאי חל רק על הפלסטינים. הישראלי – אם נחקר, לא נעצר, ואם נשפט, מצפה לו חנינה. אין שוויון, אין חוק ואין צדק ולא מתכוונים לצדק". יצוין שלפי האמנה הבינלאומית בדבר זכויות אזרחיות ומדיניות, "לכל אדם שמורה הזכות לחירות אישית ולביטחון אישי. לא יהא אדם נתון במעצר או במאסר שרירותיים".
הפגנה נגד הגדר בכפר מעסרה, 14 בספטמבר 2012 (צילום: אקטיבסטילס)
כמה משפטים שתועדו בחודש שחלף בבית הדין הצבאי יכולים להעיד על הנתיב הצדדי והחשוך שבו צועדת כבר שנים רבות מערכת המשפט הישראלית. הדין האזרחי החל על אזרחי מדינת ישראל והדין הצבאי החל על תושבי השטחים הפלסטינים למדו באותן פקולטות למשפטים ושניהם חוסים תחת שמיו של אותו בית משפט עליון. ובאזור אפל זה מבקרות חברות מחסום-וואצ' כבר מספר שנים, כדי לתעד ולהיות נוכחות.
יש לשים לב הפרטים הקטנים והמעייפים, אלה שמאפשרים משפט קטן עם אי צדק גדול. למשל: ההפללות. מה עושה עבדאללה עמירה, מוכר פלאפל מנעלין, בבית המשפט? חקירתו בינואר 2014 נשמעת כמו שיר של "האבנים המתגלגלות" – הוא נאשם בזריקת אבנים, הוא נאשם בפגיעה במכוניות, הוא נאשם בשפיכת שמן על ג'יפ צבאי וניתוץ חלונו, בזריקת בקבוקי תבערה ובירי רימוני גז על חיילים. לוחם בודד עשוי ללא חת מול הצבא, או הפללה לאחר חקירה חמורה והפחדה של בני כפר אחרים? מתברר שאין כל תיעוד צבאי ואין כל עדות לאירועים הקשים שאירעו לחיילים, והסנגור יבדוק תמיד איך יכולים אירועים כה קשים להיעלם מיומני האירועים הצבאיים, מי הם הרושמים, ומה הם רושמים ביומן האירועים, והיכן הם העדים? אך אף אחד לא שאל בבית המשפט, כיצד ובאיזה שיטות הגיעו בני הכפר למצב שבו העלילו על חברם מעשי גבורה כה דמיוניים.
ובהמשך לאותה שאלה: איך ומתי נחקרים קטינים, ולמה הם עדיין במעצר? רוב הזמן הם נותרים סתם במעצר, ללא כל חקירה, ללא הוכחות וללא סיבה, אולי עד שיפלילו קטינים אחרים. כך תמיד יהיו קטינים במעצר. האחים מוחמד ונור אלאדין סלימן מואשמים ביידוי אבנים ובקבוקי תבערה בכביש 443. האחד מודה והשני לא-מודה. שופט המעצרים שואל את החוקר למה לעצור אותם ל-5 ימים נוספים. הפתעה. רכבת המעצרים נעצרת לנשימה קלה: "הבאת העצורים גורמת להשבתת סיורי משטרה"… "יש קושי להביא את העצורים ממתקן הכליאה"… "יש אמנות בין המשטרה לבין שב"ס". ובעברית תקנית: קשה להביא את העצירים לחקירות כי מה זה כבר כמה ימי מעצר של נערים פלסטינים מול קשיי התחבורה של המשטרה? החוקר הוא זה שמציין שכאשר הוא מבקש 5 ימים, יש לו רק יומיים לחקירה ממש. האפשרות לשחרר את הנערים בערבות ל"חלופת מעצר" נשארת באוויר, כי המדינה צריכה וחייבת להחזיק קטינים במעצר.
למה נעצרים אזרחים פלסטינים?
לפי האמנה, "לא תישלל חירותו של אדם אלא מטעמים ובהתאם להליכים שנקבעו בחוק". האזרחים הפלסטינים, נעצרים לשם המעצר עצמו. חיילים פורצים באלימות לבתיהם בלילות, הם נעצרים לקול בכי ילדיהם המבוהלים, כדי להיחקר ולהפליל מישהו אחר שבתורו ייעצר, ייחקר ויפליל מישהו אחר, שאף הוא ייעצר, ייחקר ויפליל אחרים. כך ייעצרו בעיתם ויושמו במאסר רבים מבני העם הפלסטיני. עקב ההפללות כולם יחשדו בכולם. ומרוב ייאוש וחוסר אמון במערכת החוק הצבאי, רבים יודו במעשה המיוחס ואף יגיעו עד לעסקת טיעון, מחשש פן יישארו במאסר עד תום הליכי משפט ההוכחות הממושכים. המשפט הצבאי, שלפי האמנות הבינלאומיות אמור להגן על התושבים הנכבשים (הפלסטינים), הוא דחפור נוסף למחיקתם.
- אביטל טוך היא פעילה במחסום-וואצ'
*למה* נעצרים אזרחים פלסטינים?… מאחר ואין מדובר באירוע חד פעמי הרי שישנה כאן שיטה וטקטיקה. זוהי אותה הסיבה (הטקטית) שחתונות מופגזות ממל"טים באפגניסטן, זוהי אותה הסיבה שהאימפריה מבצעת ללא הפסק פשעי מלחמה: בכדי להטיל מרות אגב זריעת ייאוש, קורבנות, והרס חברתי במקומות שאינם ממושמעים וצייתנים – בכוח לרמוס כל התנגדות לביסוס ותחזוקה של דומינציה מלאה. מבחינתו של הנאציזם האימפריליסטי הזה מדובר בפעולות תחזוקה ותברואה תקופתיות כמו טיפול בחיידקים. לכן היה בחוגים הללו פעם חוכמולוג אחד שדיבר בגלוי על "ג'וקים בבקבוק". גם ראש הממשלה הנוכחי נתפס פעם בווידאו כמי שמדבר על סדרה ארוכה של מתן חוזר ונשנה של "מכות כואבות בראש". בנוסף לסיבה האסטרטגית הנ"ל מתעורת ההשערה שבמרוצת הזמן צייד בני האדם גם הפך לסוג של שעשוע חולני.
לכן הפרופ' לייבוביץ, שזיהה את הפונקציה הישראלית לטחון ולמחוק אותם נאלץ להודות שמנטליות נאצית רווחת בקרבינו ודרש כבר לפני עשרות שנים את הביטוי המפורסם שמשום מה עדיין לא נקלט דיו.
ישר כוח לאביטל וחברותיה השוקדות יום יום על משמר גחלת הצדק במדינתנו והמונעות מרוחות הסער של הכבוש המנוון, לכבותה בהבליהן.
למה נעצרים אזרחים פלסטינים?
משום שהם ערבים!!!.
שבתאי
מה שקרה זה שישראל התחזקה צבאית (וגם צבאה –צבא הכיבוש– חוזק על-ידי 'הידידה הגדולה' ארה"ב). כך גרמה עליונותה הצבאית של ישראל לפיחות ברצון הנהגתה לשלום צודק.
ובקיצור: הכוח היהודוני המוח היהודי. [[תגובה ברוח זו נשלחה ל"הארץ" שסירב לפרסמה]]
כנראה שב"הארץ" קוראים את הגדה השמאלית, והחליטו לפרסם את התגובה…
לרבנות יש מראית עין של הגדרה "חוקית" (או יותר נכון "חוקנית") ו ל נ ו ?
לכן אציע, כתשובה לשאלה (שעליה אין הסכמה כללית) "מיהו י ה ו ד י ?
יהודי הוא אחד שלא מכיר במדינה היודו-נאצית, ונלחם כדי להפוך אותה למדינה נורמלית!
ומי היא י ה ו ד י ה ?
י ה ו ד י ה היא אשה שלא יולדת תינוקות עם דפורמציה יודו-נאצית.
עכשיו השתמשו בהגדרה המוצעת והגדירו כל צמח וצמחיה שגדל על גבעות הגדה המערבית הכבושה ולחילופין: בקשו להוציא את עצמכם מההגדרה המקובלת ב"מדינה היהודית".
למרות שההגדרה אננה כוללנית וגורפת אלא פרטנית בלבד, אני קונה אותה ומאמצה אל לבי.