מאחורי היוזמה המבורכת של ערב שירה יהודית דוברת שלום וזכויות אדם עומד בחור צעיר העונה לשם ד"ר אורי וייס. אני מוצא לנכון להציג קצה קצהו של כרטיס הביקור הנושא את השם ד"ר אורי וייס. ידידי, ד"ר וייס כתב את עבודת הדוקטורט שלו בהנחיית חתן פרס נובל, ישראל אומן. באוניברסיטת תל אביב הוא השלים לימודי משפטים בהצטיינות, שם גם סיים תואר שני עם תיזה במשפטים בהצטיינות רבה ובמקום ראשון בהנחיית פרופסור עמרי ידלין. כשנבחר לשאת בטקס הסיום לדבר בשם הבוגרים, התמקד בקריאה שעלינו להפסיק להיות עם כובש ושולט על עם אחר.
תחילת ספר קהלת, בספר תנ"ך מסוף המאה ה-13 (מקור)
ד"ר אורי וייס גם שימש כחבר סנט האוניברסיטה העברית כנציג הדוקטורנטים העיוניים (תשע"א). היה מרצה אורח באוניברסיטת בון, מרצה באוניברסיטת חיפה. באוניברסיטת בר אילן מלמד בקורסים "משחקי פשרה" ו"במשפט, חברה וצדק חלוקתי". הוא נבחר על ידי פרופ' סטנלי פישר, בהיותו נגיד בנק ישראל, להיות אחד מארבעה כישרונות בכלכלה, שייצגו את ישראל בפגישת חתני פרס נובל וכלכלנים צעירים בלינדאו.
איש המדע הצרוף, איש האקדמיה של המלים היבשות המדברות כלכלה ומשפט, האיש שהציג את עבודותיו בכנסים ובסדנאות רבים, כמו הכנס האמריקאי למשפט, הכנס האירופי למשפט וכלכלה, בכנסים ובסדנאות אוניברסיטאיות בצרפת ובאיטליה, בגרמניה ובספרד, הוא הרוח החיה ויוזם ההתכנסות הראשונה של משוררים ישראלים בפאב בתל אביב ברחוב אלנבי 99 ביום שלישי הקרוב, 28 באוגוסט, תחת הכותרת "יהדות של שלום וזכויות אדם".
לאירוע המתוכנן כתב ד"ר וייס כמה מילות רקע. בין הדברים שכתב צדו אותי השורות הבאות: "זה אירוע, שבא להציג שירת מחאה – יהדות של שלום וזכויות אדם. המבקר הספרותי הנודע ברוך קורצוויל ביקר את אנשי הספרות העברית וחוקריה על נטישת ריב הערכים. על נטישת הריב על ערכי היהדות". הערב הזה ישמש במה ל"לא מעט שירים חזקים שמוחים על הפרשנות הרווחת ליהדות, על המקום שאליו לוקחים את הדת היהודית ואת המדינה היהודית". משוררים, שמבקשים לריב את ריב הערכים, שעלו על שרטון של לאומנות ושנאת האחר.
מול יהדות מכוערת, אותה הציג הרב נעם פרל בהתפייטות מבחילה ומבעיתה, כשערב המלחמה האחרונה דרש בשם תנועת בני עקיבא מראש הממשלה "לחצות את קו שלוש מאות ערלות פלשתים" והתבסס על נימוק "נקם בשם אלפי שנות היסטריה יהודית", מעל במת שירת יהדות של שלום ישירו משוררים ברובם צעירים שירה אחרת, את שירת החכם באדם בספר קוהלת פרק ט' "טוֹבָה חָכְמָה מִגְּבוּרָה… טוֹבָה חָכְמָה מִכְּלֵי קְרָב" (פס' 16-18).
אני מברך את ד"ר אורי וייס על יוזמתו להציב על סדר היום הספרותי שירה יהודית של שלום מול שירה, ששרה את שירת המלחמה ושליטה על עם אחר. אני מקווה, שלהתחלה צנועה זו יהיה המשך. וחשוב שיהיה המשך. תחת הכותרת הכאובה "השירים שכחו להיות יהודים" יקראו שירה יהודית שוחרת יהדות של שלום המשוררים : מי-טל נדלר, יובל גלעד, מרחב ישורון, יהודה עתי, אילה רינג, אורי וייס, טלי לטוביצקי, תמי קוז'ט, איתן קלינסקי ושלומית אורן בקטע ממחזה.
כה לחי וברכות על ערב, שכולו קרוב לודאי, יהיה תענוג צרוף לאלה שיגדשו את המקום. נקווה שיהיה לערב מבורך זה המשך ובעיקר איתן, בעיקר, שנזכה לראות בו גם משוררים ערבים קוראים משיריהם, עם תרגום ובלעדיו.
בהזדמנות זו הרשה לי לשלוח מבמתך זו, תנחומים למשפחתו, קרוביו וחבריו של המשורר סמיח אל קאסם, שהלך לעולמו לפני כחמישה ימים.
אותי תפסה ההודעה שלד"ר אורי וייס , שההתכנסות הבאה תוקדש לדתות מדברות שלום. גם אם אני רואה בדתות כגורם מניע למלחמות עקובות מדם ..
הערב עצמו היה מרשים.
זה היה ערב מרשים. אתם חייבים להמשיך.