נולדתי בקייפטאון שבדרום אפריקה בתקופת האפרטהייד. זכור לי כיצד אמי היתה מספרת שבקייפטאון התושבים יותר ליברלים מאשר ביוהנסבורג, כי אצלנו המולאטים והשחורים יכולים לנסוע באותם אוטובוסים שאנחנו הלבנים נוסעים בהם, אם כי מותר להם לשבת רק במקומות מסוימים.
אני גם זוכרת, שהמחוז השישי שבו גרו המולאטים, הקייפ מאלאים (שהובאו בעבר הרחוק כעבדים ממלזיה), ההודים וההוטנטוטים היה אזור של שכונות עוני, שהתערבבו בין מגורי היוקרה. המאפיין את הקבוצות האתניות הללו היה שגוון עורם שחום יותר משל הלבנים. יום בהיר אחד, ללא התראה או סימנים מוקדמים, הם הועברו למקום אחר והאזור הפך לבן. השליטים הלבנים פשוט נכנסו, חד וחלק, והחרימו את אדמתם של השחורים. אותו הדבר קרה בשכונת סופיה טאון שביוהנסבורג. גם משם סולקו השחורים וההודים והיא הפכה בן יום לפרבר לבן. על אף שעברו עשרות שנים, לא שכחתי את גבעת ליים, לשם גורשו השחורים.
סגרגציה באוטובוסים, יוהנסבורג, דרום אפריקה, 1982 (מקור)
טרנספר זה היה חלק ממדיניות הגירוש ויצירת הבנטוסטנים (בנטו – כינוי כללי לשחורים בדרום אפריקה), מחוזות אוטונומיים כביכול מחוץ לאזורים העירוניים, שאפשרו למיעוט הלבן להשתלט על מרבית השטחים באין מפריע. אזורים אלה היו מבודדים לחלוטין, ללא תשתיות חשמל, ללא מים זורמים ומערכות ביוב. ביוהנסבורג, אליה עברנו במרוצת השנים, שלט האפרטהייד בעוצמה על כל צעד ושעל. לדוגמה, אוטובוסים נפרדים לשחורים וללבנים, אלה של הלבנים היו אדומים דו-קומתיים ולשחורים הוקצו אוטובוסים ירוקים ארוכים. ההפרדה היתה ברורה. לא הייתה שאלה מי נוסע במה, החוקים הקפדנים אסרו כל סוג של אינטגרציה בין הגזעים.
גם אזורי המגורים היו נפרדים והשחורים נדרשו לשאת תעודת מעבר כדי להראות שמותר להם לשהות למשך זמן מוגבל באזור האסור עליהם. מי שלא ציית להוראות – נאסר. מאות מתו בבתי סוהר ללא משפט. הכניסה לסווטו, עיר בפאתי יוהנסבורג שבה מתגוררים מיליוני שחורים, הייתה אסורה על הלבנים. גם זה היה אזור נחשל, מוזנח וללא כבישים ותשתיות ונתון תחת פיקוח מחמיר של חיילים חמושים וכלבים.
באותה תקופה היחס המספרי בין לבנים לשחורים היה 7 מיליון לבנים מול 24 מיליוני שחורים. בתי החולים ובתי הספר היו נפרדים. מערכת החינוך כמעט שלא הייתה קיימת עבור השחורים, ואם היתה חסרו בה האמצעים ההולמים. אף ילד שחור לא יכול היה ללמוד בבית ספר לבן. הם הוכרחו ללמוד את שפת האפריקנס, שפת השליט. השחורים, על אף היותם הרוב במדינה, היו אזרחים מדרגה שנייה בארצם שלהם, בלי זכויות וללא זכות הצבעה.
כל אלה זכרונות מתקופת ילדותי ונערותי. הגעתי ארצה לפני 38 שנים. ראיתי עצמי חלק מהחברה הישראלית, ימנית בהשקפתי הפוליטית. רקדתי בלהקות בת שבע ובת דורו. יצרתי עבודות מחול. חייתי בעולמי שלי. בשנה האחרונה אני עוברת תהליך של שינוי שתחילתו בארץ מולדתי, דרום אפריקה, והמשכו בישראל. לצערי, אני מוצאת יותר ויותר סימנים דומים. אני חשה בקרביים, שמדינת ישראל נמצאת כבר עמוק בתוך מה שהכרתי בדרום אפריקה. וכך, מהמקום הזה, החלטתי לחפש מקום מעשי בו אוכל להשפיע לשינוי מצב הדיכוי והאפליה בשטחים. כאשה, היה לי אך מובן שעלי להצטרף לחברות מחסום-וואצ' הנאבקות נגד הכיבוש והשלכותיו הקשות על חיי האוכלוסייה הכבושה.
ואשר לדרום אפריקה – אלמלא הלחצים שהופעלו עליה ממדינות העולם והחרם שהוטל עליה, אני מסופקת אם היה חל בה השינוי, ואפשר שנלסון מנדלה היה הולך לעולמו בבית הסוהר. ואצלנו בינתיים: כבישים עליונים ליהודים ותחתונים לפלסטינים; הקצאת מים שונה למתנחלים ולפלסטינים; גזלת קרקעות פרטיות לטובת המתנחלים נמשכת כבר עשרות שנים; פינוי מזורז של יישובים בדואים המתגוררים בבקעת הירדן מלפני 1967, גירוש והריסת בתיהם – מה שלא מאפשר להם קיום אנושי בסיסי ושליטה מלאה בתנועת הפלסטינים אל ומחוץ למרכזי החיים שלהם.
הצעתך, בוגי, לאוטובוסים נפרדים ליהודים ולפלסטינים, מוליכה אותנו היישר לזרועות האפרטהייד. אין מינוח אחר!
- סאלי אן פרידלנד פעילה ב"מחסום-וואצ'"

סאלי היקרה, אולי גם זכור לך,במקרה,כמה אוטובוסים עם נוסעים לבנים פוצצו השחורים,וכמה חוואים לבנים נשחטו ע"י שחורים, לפני התקופה שבה הוכרזה מדיניות האפרטהייד?
אולי תזכיר לנו אתה, קוסינובסקי? ותזכיר לנו מה בדיוק הקשר — האם מעשי טרור של אנשים המשתייכים לאוכלוסיה הנתונה למישטר דיכוי אכזרי מצדיקים את מישטר הדיכוי והאפליה הפוגע בכלל האוכלוסיה? האם הכיבוש מוצדק ושלילת זכויות אדם ואזרח וזכויות פוליטיות במשך עשרות שנים מוצדקים? לתשובתך אצפה, קוסינובסקי.
לרוני ברגמן
"משטר דיכוי אכזרי" ?? מעליב לענות על דבר השקר הזה..יש להם רשות פלסטינית יש להם אוטונומיה
מערכת חינוך משטרה שלטון עצמי זרימת כספים חופשית נציגות באו"ם ..
"שלילת זכויות אדם ואזרח וזכויות פוליטיות".. הם מצביעים לפרלמנט שלהם אבל בגלל הפחד של אבו מאזן לאבד את השלטון לחמס הם לא מצביעים ליו"ר הרשות ..
במחנות הפליטים בלבנון ובסוריה הם מוחזקים בתת תנאים מטעמים פוליטיים וכדי לטפח את זכות השיבה
העובדה שאינם מדברים על שיקום הפליטים מראה שכל מטרתם זה השמדת ישראל ולא מתן זכויות
אלמנטריות לאנשים.
הם סרבו לאוטונומיה ב-1977 אשר על פי דבריהם היתה הופכת למדינה ..הם סרבו להצעות קאמפ דויד ולאחר מכן להצעות אולמרט.. תוצאות הסירוב היו התמוטטות מחנה השלום הישראלי והתחזקות הימין כמו כן בוצעה ההתנתקות מעזה על ידי שרון ומה הם עשו בעזה ?
לפי החוק הבין לאומי גם "לכובש" יש זכויות החוק הבין לאומי אוסר מעשי טרור ומתיר רק הפגנות
בשטח הכבוש הפלסטינים בצעו פשעים כנגד האנושות בתחומי ישראל ..רובם תומך באמנת החמס ואם יתקימו בחירות רובם יצביעו לחמס (הפלסטינים ניסו לבצע הפיכה בירדן בגדו בכווית ועוד)
תוספת לרוני ברגמן
אני יכול למלא עשרה דפים המתארים את פשעי הפלסטינים למשל החבירה שלהם לשלטון הנאצי והיותם מכחישי שואה כולל מנהיגם אבו מאזן
ההסתה בכל התחומים בחינוך בספרות בטלויזיה ..תאמין לי 10 דפים ויותר
וכמו שאתה שואל שאלות גם לי 2 שאלות
האם מדינה פלסטינית בראשות החמס מטרתה להגיע לשלום ?
כיצד רצח נשים ילדים וחפים מפשע יכולה להתכנות מלחמת שחרור ? כאשר צעיר דוקר בחורה שעומדת בטרמפ 20 פעמים ללא רחמים זה איבוד צלם אנוש
זה לא מלחמה למען הזכויות זו גזענות
הקשר הוא פשוט
אתה רוצה לדבר, תניח את הסכין בצד.
מצער לתקן את דברי הגב' פרידלנד בעניין החינוך.
Bantu Education נתן לשחורים נתח דומה לזה שמערכת החינוך הציונית מקנה ל"ערביי ישראל". כל תלמיד מקבל כשישית מהסכום שאותו משקיעה ישראל בתלמיד "יהודי" (כולל רוסים ש"עלו" עם נשותיהם). זה היה בדיוק הנתח שאותו השקיעה ממשלת האפרטהייד בחינוך השחורים.
אשר לכותרת "האפרטהייד כבר כאן"
ב-2010 פירסם הגארדיאן הבריטי את הסוד שהסתירה ישראל על מכירת טילים וידע גרעיני למשטר האפרטהייד, בזלזלה באמברגו שהטילה מועצת הבטחון של האו"ם. צילומי המסמכים מצויים באתר הגארדיאן, ליד כתבה שנכתבה בידי כריס מק-גריל. על המסמך מופיעה חתימת שמעון פרס לצד זו של PW Botha.
מדהימה הזדהותו של שמעון פרס ("העבודה") עם האפרטהייד. במכתב שכתב לשר ההסברה של האפרטהייד Eschel Rhoodie לפני 40 שנה, ב-11 לנובמבר 1974, כתב פרס:
A vitally important cooperation between Israel and the South African (APARTHEID) government was initiated. We share a common hatred of injustice, and a close identity of aspirations and interests.
theguardian.com/world/2010/may/23/israel-south-africa-nuclear-documents
לשני תיקונים…
אני לא מבין מאיפה הבאת את הנתון על שישית השקעה על תלמיד ערבי לעומת יהודי
אני מציע שתקליק "כמה כסף שווה תלמיד ערבי בישראל" שם נעשה חישוב שלוקח
את הצפיפות בכיתות ומגיע למסקנה שתלמיד ערבי מקבל 70% מתלמיד יהודי !
צריך לזכור 2 דברים
לפי תגובת משרד החינוך קיימת תוכנית להשוות את רמת ההשקעה תוך 5 שנים
צריך לזכור את האפליה לטובת הסטודנט הערבי אשר מתקבל לאוניברסיטה בגיל 17
בעוד שהיהודי צריך ללכת לצבא ובזמן היותו סטודנט נאלץ לתרום חודש מילואים ולפעמים יותר.
כמה נתונים מענינים לגבי האזרח הערבי בישראל (2011 המשרד לבטחון פנים)
60% מהעברות במדינת ישראל מבוצעות על ידי ערבים (כולל עברות תנועה)
70% מהרציחות מבוצעות על ידי ערבים 67% מנסיונות לרצח זה ערבים
38% מהתקיפות החמורות 36% ממעשי השוד 52% מההצתות.
משטר האפרטהייד בדרום אפריקה נוסד ב-1948 המדינה היחידה שלא הכירה במשטר הזה
היתה מדינת ישראל בגלל הקשרים וההזדהות של הבורים עם האידיאולוגיה הנאצית
רק ב-1976 ישראל פתחה שגרירות והיחסים הקרובים נבעו מחשש שדרום אפריקה
תיפול תחת השפעת ברית המועצות והצבא הקובני במלחמה הקרה
מה בדיוק מדהים בתמיכת שמעון פרס בשילטון האפרטהייד? פרס היה ונשאר איש צבוע ונקלה. אסור לשכוח שבהיותו שר הביטחון בממשלת רבין הראשונה (1974-77) הוא תמך בכנופיית גוש אמונים ובניסיונותיה להתנחל בלב אוכלוסיה פלסטינית צפופה בגדה המערבית הכבושה, ועשה זאת לא מתוך אידאולוגיה אלא בגלל יריבותו הנכלולית עם רבין (שלא במיקרה הגדיר אותו "חתרן בלתי נלאה").
הזיות זה דבר מסוכן. ההתנחלויות קמו על אדמה פרטית ערבית או שבכל מקרה כזה הכריחו את המתנחלים להסתלק וראה גבעת האולפנה. גם ידוע שבדר"אפ היו גנרלים שחורים גם בצבא וגם במשטרה ממש כמו בישראל, שבג"צ הורה שם למכור בתים לשחורים בשכונות של לבנים כמו שהוא מורה למכור לערבים בשכונות של יהודים בישראל (היה רק מקרה אחד שהוא נאלץ להתערב בשאר המקרים זה היה מובן מאליו), שהיו חברי פרלמנט שחורים ושרים שחורים כמו ערבים בישראל. ממש אותו דבר. שם גם היה מותר לשחורים לקרוא לרצח לבנים וחסול המדינה ממש כמו שמותר לערבים לעשות בישראל.
ה"טרנספר" מעוגן (כאידיאל וכאידיליה) אצלינו במנטליות כבר עשרות שנים אם לא יותר. כלומר דווקא אנחנו הם הכלואים בפנטזיה הטרנספריסטית. כזכור, על הטרנספר אמר ראש מפלגת 'מולדת' (ט) "אם תרצו אין זו אגדה" … זה מה שחונכנו עליו ונדמה שרובינו ממשיכים לחלום על זה במודע או בתת מודע. בעיה טראומטית שקשה לנו להשתחרר ממנה. חבל מאד.
מפריע לי ה"לנו", "אותנו". מה זה קשור אלינו? זה "הם", "אליהם". אני טועה?
"לנו" הכוונה למי שעבר דרך המכבש מפס הייצור הישראלי המטמטם. אני מחשיב את עצמי בין המטומטמים אם כי התמזל מזלי להתנקות (במידה לא מבוטלת) מהזיהום. אבל הזכרון של התופעה קיים בי ואני מבין את המוגבלות של הציבור שאינו מבין על מה אני מדבר וגם אם הוא מאד רוצה להבין אותי – הוא עדיין מתקשה מאד. זו מנטליות שקשה להשתחרר ממנה אם בכלל. מן סוג של זיזלול פראי בכל מה שזז. זה די מובן שזה מתפתח באווירה תמידית של התכוננות קולקטיבית למלחמה שיכולה לפרוץ כל רגע … בצבא זה התבטא ב "לישון עם נעליים" אבל המנטליות הזה מוכנסת לכלל הציבור, לפני ואחרי הצבא.
כולנו עברו בפס היצור הזה וכשאתה יוצא ממנו, מתרחש נתק מוחלט בינינו לבינם. מבחינתי, הידיעות האלו שינו את החיים שלי מהקצה לקצה. מבחינת חברים, בחירת מקומות עבודה, נישואים, עברתי למדינה אחרת. לא נשאר לי שום דבר להכניס אותו ל"אנחנו" ולא נראה לי שיש משהו כזה (חוץ מאיזה שיוך מופשט לעם היהודי).
זו השאלה – האם באמת לגמרי יצאנו מזה? באמת במידה רבה (כפי שאת אומרת), לאחר הידיעה וההבנה, הרי שיצאנו מזה ואיננו יכולים להזדהות עם ה"דת" ההיא. אבל האמנו בזה – כל מה, או מי, שהיכרנו האמין בזה… להיות חלק מזה זה אינו דבר פשוט.
אגב, מה זה "שיוך מופשט"?
יש לך בוודאי משפחה ומכרים ששרויים די עמוק בזה, מן הסתם?… לדבר איתם על זה הרי אינך יכולה… במילים אחרות הפצע הזה עדיין קיים בחיינו, מה גם שהבעיה בשטח רק ממשיכה לגדול ולהסריח. גם אם אנחנו בורחים מהבעיה – היא ממשיכה להשפיע עלינו גם אם היתפטרנו "מהתפקיד".
פרט לדמיון זעיר אין קשר בין דרום אפריקה של האפרטהייד לבין ישראל.
ישראל היא המדינה היחידה בעולם אשר מועמדת להשמדה והפלסטינים ("השחורים")"המסכנים"
מקבלים תמיכה מ-23 מדינות ערביות ועוד 56 מדינות מוסלמיות.(וכעת גם מארה"ב ואירופה).
הבנטוסטן היחידה בסיפור היא מדינת היהודים הקטנה המוקפת באויבים חסרי רחמים
אשר אין בליבם שום רחמים (ואלוי אלינו הגודל בשטח של בנטוסטן )
הלבנים בדרום אפריקה תמכו בתורת הגזע של הנאצים וזו הסיבה שישראל נמנעה מקשרים איתם
כאשר כל העולם הכיר במשטר הגזעני הזה ובמשטר האפרטהייד (נוסד ב-1948)כולל מדינות אפריקה וכולל אירופה "הנאורה".
ישראל והציונות לא יתקפלו כמו הלבנים ולא יסכימו לחלוק את הארץ עם הערבים על פי התאוריות
של השמאל הרדיקלי ,הבז לסממן לאומי אצל היהודים אבל רואה בכל סממן לאומני אצל הערבים
מלחמה בקולוניאליזים ושאר ירקות..
מכיוון שישראל לא תתקפל לעולם ביחס לקיומה של מדינה יהודית כל הסיפור על אפרטהייד מטרתו ללכת עם הערבים ולהצדיק השמדה נוספת של שישה מליון יהודים (וזה כל הסיפור).
מי שמפיץ את סיפור האפרטהייד ביחס לישראל הוא פאשיסט וגזען !!
יש הבדל עקרוני בין משטר האפרטהייד שהיה קיים בדרום אפריקה לבין המשטר הציוני.
המיעוט הלבן שם לא יכול להתקיים ללא השחורים אז וגם עכשיו. קיומו מותנה בעבודה הזולה עד כדי עבדות של השחורים וגם על נישולם מנכסיהם הקרקעיים. משטר האפרטהייד היה אמור להבטיח מצב זה מבחינה פוליטית, הצדקתו נעשתה ע"י אידיאולוגיה גזענית.
הציונות לא התכוונה לנצל את הערבים, להיפך נישולם ממקומות העבודה היה דגל של הציונות מתחילתה (עבודה עברית). מטרתה היחידה של הציונות כלפי הערבים היתה נישולם, דחיקתם מאדמתם כדי להשאירה נקייה בשביל התיישבות יהודים והקמת מדינה דמוקרטית בשביל יהודים.. מטרה זו לא הוגשמה עד היום מאילוצים פוליטים ודמוגרפים (מחסור בחומר אנושי-יהודי), לכן ניצול הערבים והדרתם מזכויות דמוקרטיות עד כדי משטר אפרטהייד הוא מבחינת הציונים (ללא מסכות) מצב זמני עד שתתאפשר "הגשמת הציונות" במלואה. אחרת אי אפשר להסביר את מדיניות הממשלות למינהן שכאילו לא מובילות לשום מקום.
מה לעשות השמאל אוהב הלקאה עצמית מין מזוכיזם כזה הרי מה קורה בעולם אומרים הינה אפילו הישראלים אומרים שישראל מדינת אפרטהייד וזה רק מוסיף שמן למדורת השינאה בעולם כלפי ישראל ולעתים תקופות קהילות של יהודים חוטפות
תודה רבה על המאמר. כל דבר שקשור לדרום אפריקה קרוב לליבי. חלק ממשפחתי חיים שם והמדינה הזאת עניינת אותי כבר שנים, מה גם שיצאו ויוצאים משם סופרים נהדרים.
השינוי שעברת, מהימין לשמאל, זה שינוי שגם אני עשיתי. האמת קשה ועצובה, אבל יש לה ערך מוחלט.
מחסום ווטצ' עושות עבודת קודש. שמרו על עצמכן.
סאלי
אני מסכים עם העובדה שבדרום אפריקה הלבנים שגו בהתנהלות שלהם ובסופו של דבר נכפה השינוי עליהם ע"י העולם המערבי. אני גם מסכים שההתנהלות הנוכחית של הממשלה הנוכחית בטווח הרחוק תוביל אותנו לאותה תוצאה.
מה שאני לא מסכים אליו היא ההנחה שהדברים שקורים כאן הם תולדה של נסיון לשלוט על אוכלוסייה ערבית ולדכא אותה רק בגלל שהיא ערבית.
התהליכים שאנו עוברים בהקצנה הבלתי פוסקת בדעת הקהל הישראלית היא תולדה של הבנה שאין לנו ממש פרטנר בצד השני. שמעבר לדיבורים היפים מסתתרים רוצחים שמטרתם הנסתרת היא לחסל את הישות הציונית במדינה ואת יושביה היהודיים.