הגדה השמאלית

במה ביקורתית לחברה ותרבות


מאת: ב-4 באפריל, 2015 11 תגובות

נלסון מנדלה אמר פעם כי "החינוך הוא הכוח היחיד לשינוי העולם." אבל האם גם ההפך הוא נכון? האם החינוך הוא גם כוח המונע שינוי, כוח המאפשר שימור הקיים, מקבע חוסר ידע וחוסר צדק הנתמכים בנורמות חברתיות שנטועות בהיסטוריה שאינה נחקרת לעומקה ולרוחבה?

עבורי, זוהי השאלה המרכזית ביחס לעתידו של הסכסוך הישראלי-פלסטיני. כיצד משמר משרד החינוך הישראלי, דרך שליטתו בתכני לימוד ההיסטוריה והחברה, את הנרטיביים הלאומיים, בתוך שהוא מחויב למלא את תפקידו כחלק ממערך הלחימה התמידי, המאפיין את החברה והמדינה – שבתום שנות לימודיהם מרבית הילדים ירצו לשרת בצבא? ומאידך, כיצד מתמודדת מערכת החינוך הפלסטינית, עוד בחיתוליה, עם בניית נרטיבים לאומיים וזהות לאומית בתכני הלימוד, מתוך שנים של כיבוש?

מתוך הסרט 'זו ארצי' (צילום: תמר ארדה) כיתה חינוך ילדים מורים classe-vide-מתוך הסרט

רק מספר שנים לאחר סיום לימודי נחשפתי לראשונה לנרטיבים שונים וסותרים להיסטוריה אשר למדתי בבית-הספר, והבנתי עד כמה חלקית, סלקטיבית, ומכווננת היו ההיסטוריה והחינוך שקיבלתי בילדותי.

בתי-הספר והמורים משמשים לרוב כגורמים מכריעים (במקביל לתא המשפחתי) בגיבוש הזהות של ילדים, וככאלה הם בעלי השפעה מכרעת על דימויים העצמי, זהותם, דעותיהם, והתנהלותם העתידית בעולם.

בסרט בחרתי לעקוב ולחשוף נדבך מתהליך זה של בניית הזהות, דרך המנחים והמובילים שלו – המורים. דרך אישיותם, מניעיהם, הדילמות אותם הם חווים, התכנים והערכים שהם מעבירים, והקשרים שהם טווים עם הילדים, אני עוקבת אחר האופן בו כל אחד מהם בוחר להתמודד עם המשימה המורכבת של החינוך ולימוד ההיסטוריה במציאות הסבוכה של המקום בו אנו חיים.

באמצעות התיעוד והחקירה לעומקם של חיי בית-הספר ומערך הלימודים כפי שמשתקפים דרך המורים הנבחרים ותפיסותיהם, אני מבקשת להציג ולשקף את מערכות החינוך הישראלי והפלסטיני בכל הנוגע לייצוג ולימוד הסכסוך והנרטיב הלאומי והזהותי, כחומר למחשבה לכולנו – על ההווה והאקטואליה, על העבר וההיסטוריה, וכמסקנה – על העתיד.

לימוד ההיסטוריה הלאומית בכל הנוגע לנושאים כואבים ושנויים במחלוקת מהווה תמיד סוגיה רגישה. ברור הוא, שההיסטוריה מהווה מושא לפרשנויות שונות, כאשר תפיסות סובייקטיביות הנובעות מהשקפות עולם ומערכות אידאלים שונות, מולבשות על הידע אליו נחשף הפרט ומשפיעות גם על הבנת מקורות הידע, סוגו, ונטייתו. כאשר מדובר בהוראת ההיסטוריה, השפעות אלה נעשות משמעותיות פי כמה.

כאשר מתבוננים בחברות בהן ההיסטוריה עדיין בהתהוותה, עדיין נכתבת מדי יום ביומו, חברות הנמצאות במצב מתמשך של מלחמה, עם סכסוך הטבוע עמוק בחיי היום-יום של שני עמים על רובדיהם השונים, הרי שהשאלות העולות לגבי הוראת ההיסטוריה והאזרחות בבתי-הספר נעשות אף סבוכות ומרתקות יותר. כזה הוא המקרה של מערכות החינוך הישראלית והפלסטינית.

מאז הקמתה הייתה מדינת ישראל נתונה במצב של מלחמה. וכך מערכת החינוך ובתי-הספר תפקדו מאז ומתמיד במסגרת תרבות המלחמה ומה שנגזר ממנה. לעובדה זו אינספור השלכות על המורים, על נושאי הלימוד, ועל הנורמות והמנהגים שהתגבשו במערכת החינוך. ההשפעה של מצב חירום וקונפליקט מתמשכים על החינוך הייתה ועודנה כה גדולה, עד כי נדמה שהיא נהפכה למובנת מאליה ומעט מאוד מורים מודעים אליה. הקונפליקט נהפך לעוד אחד מאותם דברים מובנים מאליהם, ומחויבי מציאות, אשר לא ניתן לערער עליהם.

כך, חלק מן המורים אותם אני מצלמת מופתעים תחילה למשמע שאלותיי – "למה אנחנו צריכים ללמד את ההיסטוריה של הצד השני, או של אחרים"? אותם מורים ספורים שעשו ניסיון לשנות מציאות זו, וללמד את ההיסטוריה של הקונפליקט על שני צדדיו והיבטיו – להבהיר את מושג הנכבה לעומקו – פוטרו ממשרותיהם או קיבלו מכתבי איומים מפורשים מהמשרד.

מן העבר השני, מערכת החינוך הפלשתינית מתמודדת אף היא עם דילמות ומגבלות רבות. ראשית, עקב היותה חדשה יחסית, שהתגבשותה כמערכת נפרדת ואוטונומית במידת מה החל בהסכמי אוסלו. שנית, גם היום מוטלים עליה איסורים והגבלות רבות, כאשר תכני ספרי הלימוד ותוכנית הלימודים שלה נתונים לפיקוח ישראלי ובינלאומי. זאת במקביל למצב המתמשך של האוכלוסייה, וספציפית הנוער הגדל בצל הכיבוש, מעורר דילמות בקרב המורים לגבי היכולת ללמד את ההיסטוריה משני צדיה, ולגבי האופן שבו הם יכולים להציג תכנים של דמוקרטיה וזכויות אזרח, אל מול המציאות המתסכלת.

הסרט אשר צולם במהלך 2013-2014 לא מציג, לצערי, תמונה אופטימית או ורודה לגבי המציאות שמייצרות מערכות החינוך בהווה, והשלכותיהן על דור העתיד. עם זאת, הוא מציג מורים ופרטים המנסים ללכת נגד הזרם, המנסים לעשות אחרת, ולשנות את המציאות. כמו גם את הפוטנציאל האדיר שגלום בחינוך וכיצד, עם חינוך להטלת ספקות ופתיחות אל השונה, נוכל גם לשנות את עתידנו בדורות הבאים.

ביום רביעי, ה8/4/15, תתקיים הקרנת טרום בכורה של סרטה של תמר ארדה, "זו ארצי".

תגובות
נושאים: מאמרים

11 תגובות

  1. ימות המשיח הגיב:

    לשם מה חינוך? לא להאמין אבל מסתבר שבישראל רק משיח עובד. אם משיח אחד הולך אז חובה לשים אחד אחר במקומו. הנה שני משיחים, מתוך רשימה די ארוכה, ורק לדוגמה – יחי המשיח.

    https://www.youtube.com/watch?v=JSlDNstA35g

    https://www.youtube.com/watch?v=qygGbXraTTo

    די מגעיל לא? אבל זה מה שיש.

  2. ק.א. הגיב:

    אין זו ארץ וכמובן שאין מה לדבר על דרך ארץ וחינוך מכיוון שזהו בסיס צבאי אימפריאליסטי שמתעטף בסמלים יהודיים ומדבר בשם עם יהודי היסטורי (שאינו קיים עוד). כל עוד הלהטוטנות והאקספרימנט הזה משרתים את האמפריה אז היא מניחה לתופעות כאלה ואחרות של ביוב לבעבע וגם לחגוג. שהחינוך איננו חינוך -אינה בעיה ישראלית בלבד. בכדי לשלוט האימפריה זקוקה לרוב גדול של מטומטמי מוח ולב. בתי הספר לכן אינם מורשים לעסוק בחנוך. גם לא בתי ספר פרטיים שהפכו לעסקנות ממולחת כמו כל תעשיה צרכנית אחרת. אני בספק גדול אם ישנו בית ספר אחד במערב שראוי לכינוי בית-ספר -לא רק משום שמדובר במזימה גלויה לטמטם את הציבור אלא גם משום שרוב בני האדם אינם מעוניינים בחינוך, אולי בתדמית לכל היותר. בתכלס השלטון התרגל להשתין על הציבור והציבור התרגל לספוג. בתמורה לזאת הוא מקבל בידור נמוך מהתקשורת המשתתפת ביודעין באותו התרגיל. התרמית הזו גלויה לעיני כל! ובכל זאת הציבור נשאר מבוהל ומסומם כה קשות שאינו יודע כיצד, וגם אינו מעוניין, לשנות מצב זה. מדובר במילכוד שאנו שרויים בו כבר שנים לא מעטות. וכעת הונאת ה"מלחמה בטירור" מטמטמת לנו ת'צורה.

  3. עלי הגיב:

    בעולם קימים 2 סוגים של אנשים איש של החיים ואיש של המוות
    איש של החיים דואג לבריאותו עושה ספורט ומטרתו בחיים לבנות
    איש של המוות מרושל בדרך כלל מעשן בפוזה של מהפכן ורואה תמיד את הרע בכל דבר
    איש של החיים אחראי מודע לזה שהחיים קצרים וצריך להספיק לתרום לעצמו ולחברה
    איש של המוות לא מוכן לתרום ותמיד מאשים את האימפריה בכל הצרות שלו
    זה הבסיס לכל הדברים
    ואחר כך בא הפטפוט על חינוך פוליטיקה כיבוש מלחמה בטרור וכל הבולשיט האחר

    • ק.א. הגיב:

      לעלי (ולדומיו), בעולם יש גם חיות (וגם כאלה שהולכות על 2).. זה לא טוב ולא רע. זה פשוט ככה. ישנם דברים כאלה. אנשים (הגונים) קוראים לזה 'עובדות'. אז מה הרעיון? שכל עוד הבטן שלך מלאה אז הכל זה "בולשיט"? הרי כל אידיוט יכול לשחק את המשחק הזה שלך, ואכן ככה זה באמת קורה. זה די משעשע שאתה – מתוך הפוזה הזאת, של "יאללה תזרום עם החיים", "אל תהיה כבד", וכו' – מדבר על תפיסת פוזה.. אז מה עושים? מה כבר אפשר לעשות -מגחכים כמו איזה אהבל וממלמלים שבצד השני "תופסים פוזה"… אולי גם רצית לזרוק לי שיש לי משקפיים עגולים?… ס ב ב ה עלי, בא נעשה עסק – אתה (כ"איש של החיים") תעמוד בצד ותגחך ואחרים יכתבו עובדות. בשם 'חופש הדיבור' אני מניח שאין ברירה אלא להיחשף לזה גם כאן. הנה, אני מקבל זאת וזורם עם זה ומבין שגם זה חלק מהחיים…

  4. דני הגיב:

    מציע לך לקרוא ספר נהדר של ברטרנד ראסל בשם unpopular essays שבו הוא כותב בצורה מבריקה על תפקיד המורה ומערכת החינוך. בשורה אחת, תפקידה העיקרי, אליבא ד-ראסל, של מערכת חינוך הוא לעורר סקרנות, חשיבה ביקורתית, ואי-קבלת הדברים כפי שהם מוצגים. זה כמובן מצריך מורים ברמה נאותה, בעלי ביטחון עצמי, שיהיו מוכנים לקבל פקפוק אינסופי בחומר שאותו הם מעבירים. החינוך במדינת ישראל מוכוון לקבלת ציונים טובים במבחני מיצב OECD ומבחני פיזה למינהם, ולכן הוא עקום לא פחות ממגדל פיזה. לדעתי, אפסה התקווה לתיקון-עולם במערכת החינוך בארץ, והאמת שאני לא מכיר מערכות חינוך אחרות במדינות אחרות, אבל מסופקני אם ראסל היה שבע נחת ממה שמתרחש שם. הרי פקפוק ומחשבה ביקורתית מנוגדות למערכת הערכים הבסיסית שעליה מושתתת תרבות המערב – צרכנות אינסופית, לא-ביקורתית ולא מודעת. תארו לכם איזה אסון כלכלי היה מתרגש על החברה המערבית אם שר החינוך היה ברטרנד ראסל?

  5. צדוק התקוה הגיב:

    הפלסטינים מחנכים את ילדיהם ואזרחיהם לשנאת יהודים, לאידיאולוגיה רווית דם וארס כלפי היהדות, ומעודדים את השמדתם כתרופה לכלל בעיות המין האנושי. כך טוענים איתמר מרכוס וברברה קרוק מן המכון "מבט לתקשורת פלסטינית", בדו"ח שהוצג היום (ג'), לקראת יום השנה ה-60 לשחרור מחנה אושוויץ, במשרד לענייני תפוצות וירושלים.

    תחת הכותרת "הרוג יהודי – תגיע לגן עדן", מתאר הדו"ח את מאמצי הרשות הפלסטינית לעודד שנאת יהודים בצורה שיטתית ומכוונת, הכוללת שלושה שלבים מדודים, שתכליתם לעודד, בסופו של דבר, הריגת יהודים.

    במשך שמונה שנים עקבו החוקרים אחר תכנים שהופיעו בטלוויזיה הפלסטינית ובעיתונות. הם מביאים דוגמאות רבות לדברי הסתה קשים של אישי ציבור וחינוך נגד היהודים והיהדות, וכן דוגמאות רבות לפסוקי קוראן ודברי הטפה של אנשי דת, היוצאים בקריאה גלוייה לפעול נגד היהודים ומצדיקים שנאת היהדות.

    על-פי החוקרים, השלב הראשון ביצירת האווירה האנטישמית נגד היהודים מגדיר מהן תכונותיו של יהודי. שלב זה מבקש להציג את היהודי כשונה וכמי שמיסודו הוא בעל תכונות של רוע. יהודים מוגדרים ומוצגים כבוגדניים, מושחתים, רמאים ולא נאמנים,

    • דני הגיב:

      במה זה שונה מאמירה של ראש ממשלה ״רוצו להצביע, הערבים מצביעים בהמוניהם״? או באמירה של נוסעת ישראייר ״למה אתה לא מוכר לה שוקולד, מה היא ערביה״? ומה שהקפיץ מדינה שלמה זה העובדה שהיא צעקה על הדייל ולא זה ש״ערביה״ זה קללה. תא׳כלס אני לא מוצא שום הבדל בין אמירות כאלה למה שאתה מתאר בתגובה שלך. זה נבלה וזה טרפה. התקשורת הישראלית מלאה בגזענות אינסופית כלפי ערבים, ובעלי צבע עור כהה (שים לב איך נראים התינוקות בפרסומות – ממש לא כמו התינוק הממוצע ברחוב). רק שערוץ 2 שלנו אורז את הגזענות קצת יותר יפה, ושם איזה שפריץ של או-דה-קולון, אז זה פחות מסריח (?). צא מתוך נקודת הנחה שאנחנו לא הרבה יותר טובים מ״הם״.

      • צדוק התקוה הגיב:

        דני אין עם לא גזעני כל עם גזעני אנחנו לא חיים בעולם של מלאכים הנקודה היא החינוך במערכת הפלסטינאית בספרי הלימוד הפלסטינים ישנם תכנים אנטישמיים. סקירות של מאות מספרי הלימוד הפלסטיניים העלו כי היהודים מוצגים כבעלי תכונות שליליות (כרמאים, כבוגדים, גנבים…) וכן כחיות כמו ארבה. מדינת היהודים מתוארת כפרובוקציה, והיא אינה קיימת בספרי הלימוד, הציונות מוצגת כתנועה גזענית קולוניאליסטית, היהדות מוצגת כחסרת קשר לארץ ישראל, והיהודים כאוסף של בעלי דת משותפת ולא לאום. אפילו בספרי לשון נכתב כי הצורך לבצע ג'יהאד ולשחרר את פלסטין מוטלת על צווארו של כל ילד. בספר שירה נכתב כי על הילדים ללחום ולהקריב עצמם במלחמת דם ואש, המוות יקרא והחרב שלהם "תשתגע מרוב הרג". חלק מספרי הלימוד הפלסטיניים החדשים כוללים ביטויים של שנאה ושל דמוניזציה כלפי ישראל, כלפי התנועה הציונית וכלפי היהודים, ובחלקם ניתן עדיין למצוא קריאות למאבק אלים בישראל, לרוב תוך הדגשת הפן הדתי של הסכסוך. ביטויים אלו באים לידי ביטוי בעיקר בספרי הלימוד החדשים לכיתות י"ב ובספרים המשמשים ללימודי הדת.

  6. דניאל קלטי הגיב:

    וואלה. ואם ילמדו, בבתי-ה"ספר" הישראליים, על הנכבה מנקודת-הראות הפלשתינית, אז זהו? הכל סבבה?

    זאת הבעיה, במערכת שטיפת-המוח הארורה הזאת? ההתעלמות מן ה"נרטיף" הפלשתיני?

    לא דיכוים המפלצתי של הילדים, בידי כנופיית המבוגרים ממשלה=הורים=מורים, לא רמיסת-זכויותיהם, לא אינוסם הרוחני, לא הדוסיות המתועבת בכל פינה אפשרית, לא כל הזוועות, שחד"ש חתומה עליהן *בדיוק* כמו בנט, דרעי, ליברמן ומרזל – רק העניין הפלשתיני!!

    ערבים ערבים ערבים ערבים ערבים ערבים ערבים ערבים. בדיוק כמו מצע "הרשימה המשותפת", בבחירות האחרונות.

    על החינוך בבתי-הספר, להיות פתוח, ליברלי, דמוקרטי, שוויוני, כמובן *גם* מספר, את כל האמת, על הנכבה ועל כל נושא אחר, אבל – לתקוף *רק* נושא זה, זה לשים פלסטר, על חלק זערורי בלבד, כמעט חסר-חשיבות, מן הבעיה כולה.

הגיבו כאן

אורך תגובה מקסימלי: 1000 תווים

הרשמה לעדכונים בדוא"ל

Subscribe via Email

מומלצים