הגדה השמאלית

במה ביקורתית לחברה ותרבות


מאת: ב-9 בינואר, 2016 24 תגובות
  • בתאריך 10/1/16 תתקיים הפגנת תמיכה בסרבנית המצפון תאיר קמינר

קוראים לי תאיר קמינר, אני בת 19, והשנה סיימתי שנת שירות של תנועת הצופים בשדרות. בעוד כמה ימים, אכנס כנראה לכלא. שנה שלמה התנדבתי בשדרות, עבדתי עם ילדים החיים באזור של מלחמה, ושם החלטתי לסרב לשרת בצה"ל. הסירוב שלי נובע מתוך רצון לתרום לחברה שלי ולהפוך אותה למקום טוב יותר והוא חלק ממאבק מתמשך למען שלום ושוויון.

תאיר קמינר, סרבנית מצפון מסרבות לכיבוש tairkaminerתאיר קמינר (צילום: מסרבות)

הילדים שעבדתי איתם גדלו בלב הסכסוך וחוו חוויות קשות מגיל צעיר, חוויות שעיצבו ברבים מהם שנאה גדולה, שאפשר להבין אותה, במיוחד כשהיא באה מילדים צעירים. כמותם, רבים מהילדים שגדלים בעזה או בשטחים, במציאות קשה אף יותר, לומדים לשנוא את הצד השני. גם אותם אי אפשר להאשים. כשאני מסתכלת על כל הילדים יחד, על הדורות הבאים של שני הצדדים ועל המציאות שבה הם גדלים, אני רואה המשכיות של טראומות וכאב. ואני אומרת: די!

כבר שנים אין שאיפה לתהליך מדיני, לא קיים ניסיון להביא שלום לעזה ולשדרות. אבל כל עוד הדרך הצבאית והאלימה נמשכת, אנחנו מייצרים בשני הצדדים דורות של שנאה שרק יחמירו את המצב. חייבים לעצור את זה. לכן אני מסרבת: כדי לא לקחת חלק פעיל במעשה הכיבוש השטחים הפלסטינים ובעוולות שנעשות לעם הפלסטיני תחת הכיבוש, כדי לא לקחת במעגל השנאה בעזה ובשדרות.

תאריך הגיוס שלי נקבע ל-10 בינואר 2016. ביום זה אתייצב בבקו"ם ואצהיר על סירובי לשרת בצבא, ועל כך שאני רוצה לעשות שירות אזרחי חלופי. בשיחות עם אנשים הקרובים אלי, האשימו אותי בכך שאני פוגעת בדמוקרטיה כשאני לא מקיימת את חוקי המדינה. אבל הפלסטינים בשטחים הכבושים חיים תחת שלטון ממשלת ישראל, על אף שלא בחרו בה. כל עוד ישראל תמשיך להיות מדינה כובשת היא תמשיך להתרחק מהיותה מדינה דמוקרטית. לכן, הסירוב הוא חלק מהמאבק לדמוקרטיה, לא פגיעה בדמוקרטיה.

אמרו לי שאני מתנערת מאחריות על ביטחונה של מדינת ישראל. אבל כאישה שרואה את כל בני האדם כשווים וחושבת שחייהם חשובים במידה שווה, אני מתקשה להאמין בטיעון הביטחון כל עוד הוא מופנה אך ורק ליהודים. במיוחד עכשיו, כשגל הטרור הולך ומתמשך, ניתן לראות שהצבא לא מגן אפילו על היהודים, כי אין דרך ליצור ביטחון בתוך מצב של כיבוש. ביטחון אמיתי יתקיים כשהעם הפלסטיני יחיה בכבוד ובחופש במדינה עצמאית לצד מדינת ישראל. היו שהביעו חשש לעתידי האישי במדינה בה לצבא חשיבות כה רבה. הציעו לי לשרת למרות עמדותיי או לפחות לא לסרב בצורה פומבית שכזו. אבל למרות כל הקשיים והחששות, בחרתי לסרב באופן גלוי, המדינה הזו, הארץ הזו, החברה הזו – חשובים לי מדי מכדי שאסכים לשתוק. גם לא חונכתי לדאוג רק לעצמי, כל חיי עד כה היו של נתינה ומעורבות חברתית.

הלוואי והסירוב שלי, אפילו אם אשלם מחיר אישי עבורו, יעזור להעלאת נושא הכיבוש לסדר היום הישראלי, כי ישראלים רבים לא מרגישים בכיבוש או שוכחים אותו בחיינו הבטוחים כל כך ביחס לחיי הפלסטינים, או לחיי ישראלים אחרים בנגב המערבי.

משכנעים אותנו שאין ברירה אחרת חוץ מהדרך הצבאית והאלימה, אך אני חושבת שזוהי הדרך ההרסנית ביותר, ויש דרכים אחרות. אני מבקשת להזכיר לכולנו שיש ברירה: משא ומתן, שלום, אופטימיות, רצון אמיתי לחיות בשוויון, בביטחון ובחופשיות.

משכנעים אותנו שלצבא אין קשר לפוליטיקה, אבל לשרת בצבא זו החלטה פוליטית בעלת משקל כבד, בדיוק כמו סירוב. אנחנו, הצעירים, צריכים לבחון אותה ואת המשמעות שלה לעומק, ולהבין את השלכותיה על החברה שלנו. כשאני עשיתי זאת, בחרתי לסרב. הכלא הצבאי מפחיד אותי פחות מאשר אובדן האנושיות של החברה שלנו.

אני לא רוצה לעשות דברים שאני לא עומדת מאחוריהם ולשבור שתיקה בדיעבד. אני מסרבת, וגם אתם צריכים לחשוב על זה.

תגובות
נושאים: מאמרים

24 תגובות

  1. איתן . הגיב:

    חזקי ואמצי

  2. חוטר פלנלית הגיב:

    אוי ואבוי. לעולם לא תדעי מה זה לטבול את הרובה בחצי חבית של שמן רובים קפוא בחורף. איך את מונעת מעצמך אתגר יהודי שכזה? צעד מתבקש – שיהיה שירות צבאי קצר עד כמה שאפשר.

  3. דניאל קלטי הגיב:

    יפה מאד, אך לטעמי, את מתונה וציונית הרבה יותר-מדי.

    קודם-כל, לכהניסטים המסיתים הקטנים בשדרות, לא מגיעה שום אמפאטיה וודאי וודאי, ששום עזרה. הם אוייבינו, הם הדעא"ש היהודי, הם הניאו-נאצים הקטנים, ההיטלר-יוגנד, הקוראים לרצח-עם, של כל הערבים, באשר הם ערבים. אין לתקשר עמם בשום דרך ומעל לכל, אין להשלות עצמנו, שישתנו אי-פעם: כאלו הם יהודי-שדרות, מרחם עד קבר. ה"רקטות", אינן אלא תירוץ עבורם – הם היו גזענים מסיתים, שונאי-ערבים ושונאי-אשכנזים, הרבה הרבה לפני, שנורתה הרקטה הראשונה או, אפילו, לפני שבכלל הגיעו לישראל.

    שנית, גם אין שום סיבה עלי-אדמות, שתעשי "שירות אזרחי" = עבודת-כפייה בחינם, או בשכר-רעב, ללא זכויות-עמלים מינימאליות (דוגמת הזכות לשבות, או להתפטר), תוך שתסייעי, בעצם-עבדותך-מבחירה-זו, לרשויות-המדינה המושחתות, להימנע מהעסקת כוח-אדם מיומן, תמורת שכר הולם ועם זכויות חברתיות הולמות.

    ובקיצור – יפה, אך אשמח מאד, לראותך עושה את כל הדרך והופכת לשמאלנית אמיתית, מיליטאנטית ובלתי-מתפשרת!!

    • אווה חדד הגיב:

      אם אתם מאשרים דברי בלע,שנאה ושיטנה (אפילו הפלסטינים לא יתבטאו כך!.).על תושבי שדרות,או אז אתם.חוטאים לצדק ולמוסר, מכאן והלאה,אם תפסלו תגובות אחרות.
      אז מה קלטי,יש לך.אמפטיה לחולדות ועכברים,יותר מאשר למזרחים בשדרות…
      אוי ואבוי.לשמאל שכזה…

      • אלי הגיב:

        אווה זו דוגמא קטנה מדוע השמאל הקטן אבד כל כל יכולת השפעה בצבור הישראלי.
        חוץ מלהסכים עם כל גחמה של הערבים הם לא מסוגלים להסכים לשום דבר אחר ובזים אחד לשני.
        קלטי היה בוטה, אבל את לא ממש דלוקה על אשכנזים …

        • אווה חדד הגיב:

          אין כל קשר בין המגיב דלעיל,שאיני רוצה כלל לנקוב בשמו,ובין שמאל ולא כלום.
          אין כאן עניין של חיבה או לאוו לאשכנזים. יש כאן לעומת זאת סלידה מוחלטת ממי שנהנים מכל הפרבילגיות שבעולם,ובכל זאת אתה שומע מהם יומם ולילה אכלו לי שתו לי.
          מעולם לא היה מצבם של האשכנזים טוב יותר מאשר כיום בישראל. כמובן שזה נובע בין השאר מניצולם של הפלסטינים ושל המזרחים.

    • צדוק התקוה הגיב:

      דניאל קלטי הנכבד התגובה שלך לגבי ילדי תושבי שדרות היא גזענית אתה הפרופיל של איש שמאל גזען במעטה של אדם מוסרי האוהב אדם [מסתננים ערבים] ואתם רוצים להתקרב לאנשי הפריפריה שיצביעו עבורכם הפכתי את התגובה שלך והינה התוצאה גם ילדי עזה הם דעא"ש האיסלמי הם הניאו-נאצים הקטנים, ההיטלר-יוגנד, הקוראים לרצח-עם, של כל היהודים הכופרים באשר הם יהודים . אין לתקשר עמם בשום דרך ומעל לכל, אין להשלות עצמנו, שישתנו אי-פעם: כאלו הם הערבים וילדיהם תושבי עזה

    • אמיתי הגיב:

      מר קלטי , תניח לנערה התמימה. אפשר להגיד כמה דברים על השקפת עולמה אבל
      לא מצאתי בה טיפת זדון או שנאה. היא יכולה לטעות וזה במרחב הטעויות שבני הנעורים
      עושים כאשר דעתם עדיין פשטנית , לא מגובשת ונשענת חזק רק על חינוך מבית.
      תקרא שוב את הפוסט שכתבת על תושבי שדרות ואולי תזדעזע.

      "כהניסטים המסיתים הקטנים בשדרות, ….. הם אוייבינו, הם הדעא"ש היהודי, הם הניאו-נאצים הקטנים, ההיטלר-יוגנד, הקוראים לרצח-עם, של כל הערבים, באשר הם ערבים. אין לתקשר עמם בשום ….. כאלו הם יהודי-שדרות, מרחם עד קבר. …. גזענים מסיתים, שונאי-ערבים ושונאי-אשכנזים,…"

      כאן מתחוורים דברי חז"ל שאמרו "מי שמרחם על אכזרים סופו שיתאכזר לרחמנים"

      גם עזרא נווי בצעירותו היה הומניסט , רחמן בן רחמנים ותראה לאן הגיע, כשבחיוך מרוצה מעצמו
      הוא מספר לאיזה מסכת עינויים הוא שולח ערבים שמוכרים קרקעות ליהודים.

      בקיצור תעזוב את תאיר קמינר ,לא מגיע לה שדווקא אתה מכולם ,תהיה המנטור שלה לחיים.

    • מאיר הגיב:

      בס"ד

      לדניאל קלטי ולכל שונאי בני עמנו: כל הקוראים ליהודים, בני עמם: ניאו נאצים, הם האויבים הגדולים של עם ישראל ! אתם פשוט, חלאות אדם, אנשים שאין לכם באמת אהבה אמיתית לעם ישראל שאתם חלק בלתי נפרד ממנו!

      נמאסתם!!!! תומכים ברוצחים-מחבלים ערבים השוחטים, כמעט מידי יום ביומו יהודים ושאינם יהודים: בתל אביב, ביפו, במרכז הארץ, בעתניאל, בחברון.

      אין לכם שום אהבה אמיתי לעם שלכם! מי שקורא ליהודים אוהבי עמם וארצם: ניאו נאמי, אין לו חלק בתוכנו !

  4. שירה הגיב:

    כשהייתי בת 18 לא יכולתי לכתוב ולחשוב אפילו מאית מהצורת חשיבה האינטיליגנטית והאמפטית של הילדה הזאת. גם אני לא התגייסתי לצבא (ובו זמנית הצבעתי לליכוד כמו שסבתא שלי היתה מצביעה) אבל הסיבה שלי הייתה שבאותו הזמן מצאתי עבודה מדהימה לגילי, בחברת יבוא, ורציתי להמשיך להרוויח את ה2500 ש"ח כל חודש (בשנת 1994 זה היה אחלה כסף ועוד לבת 18), ללמוד את המקצוע ולהתקדם. ניצלתי מחלה שהייתה לי בעבר והשגתי פטור מהצבא. היום אני מודה על המזל העצום שלא התגייסתי כי זה נתן לי צ'אנס בכל זאת להשתנות ולחשוב בצורה מורכבת יותר על המציאות, שאת הפרשנות השקרית ,עליה מכניסים לנו עם כפית, בתוספת סנקציות חברתיות קשות למי שמעז להטיל ספק. אני חושבת שגיוס לצה"ל היה מכניס עוד חומרים רעילים לתוכי ומרחיק ממני את האופציה, לצאת בסופו של דבר ממנהרת הצללים והשקרים.
    לתאיר נקודת פתיחה טובה משלי (בוודאי בזכות משפחה וחינוך אחר) וזה הדור שילחם בכל כוחו על השינוי (התודעתי קודם כל!) שפשוט חייב לקרות.

  5. ירון הגיב:

    רוב אזרחי המדינה השפוים בצד הנכון של המפה זה למה מה שהבחורה הזו מנסה ליצור בחיים לא יתקבל כמשהו לגיטמי

    מה שמצחיק שאנשים כמו הילדה הזו גורמים לאנשים כמוני שהם רק ימנים להפוך לקיצוני בדעותי

    השמאל בארץ שכח מזה שמאל

    • דניאל קלטי הגיב:

      מה, עכשיו גם הטוקבקיסטים מישיבות-ההסדר, הגיעו לכאן מטמקא?

      נו, לפחות אומר, שהאתר הזה פופולארי… אולי יצא מזה משהו…

  6. דני הגיב:

    איזה כיף ומעודד לראות שעוד יש אנשים במדינה שלא מפחדים לחשוב מחשבה עצמאית. למרות 12 שנים של מערכת חינוך שכופה עלינו לא לחשוב בצורה עצמאית, את הצלחת לחמוק ממלתעות התנין. מאחל לך שלעולם לא תפסיקי לחשוב … את יכולה לראות פה באתר דוגמאות אינסופר לאנשים משכילים מאד אבל שמזמן הפסיקו לחשוב (גם בכותבים וגם במגיבים). תגובתיהם תמיד דוגמטיות, תמיד באותו גוון, תמיד צפויות מראש, לעולם לא מרעננות, תמיד שוב חוזר הניגון, כאילו רובוט כתב אותן. אל תפלי לפח האינרציה, חשבי חשבי, הטילי ספק בכל תיאוריה, בכל פיסת מידע. אל תקבלי דבר כמובן מאליו. יישר כח!

  7. אלי הגיב:

    תאיר, אני מעריך את הכנות ואת האידיאליזם שלך. חלומך הוא גם חלומי: שלום בין העמים הישראלי והפלסטינאי, סוף לכבוש ואולי סוף…לצבא. אבל האם באמת הכל תלוי רק בנו או בעיקר בנו ?
    התנדבת לשנת שרות משמעותית בשדרות, עירה שספגה מטחי קסאמים במשך שנים רבות גם לאחר שצהל נסוג מהסנטימטר האחרון ברצועה. לא וזו לא היה בגלל "המצור" אלא בגלל שלטון החמאס השולט בעזה ונבחר בבחירות דמוקרטיות. החמאס כידוע לך אינו מסתפק בסיום הכבוש בעזה ויהודה ושומרון. לדדו של החמאס מדינת ישראל היא היא "הכבוש" ותוכניתו היא להקים מדינה פלסטינאית על בסיס החוק האיסלאמי מהים עד הירדן (ובהמשך כנראה גם כולל ירדן).
    תוכניתו של חמאס היננ ברורה והיא כתובה באמנתו שפורסמה בשנת 1987. מנהיגיו חוזרים ומצהירים על דבקותם בה.
    אני סבור שבחורה רצינית ואידיאליסטית כמותך צריכה לפעול ולהשפיעבתוך מסגרות החברה ולא כנגדן

  8. אמיתי הגיב:

    הו התמימות הקדושה…. אני זוכר שטיילתי בנאפל ושם נוהגים לשכור פורטרים, סבלים מהכפרים שעוזרים בנשיאת המטען האישי במהלך טראקים. כמובן רוב המטיילים הסבירים בוחרים להם פורטרים כי זה עוזר פיזית וזה גם מפרנס לא רע את הפורטרים. אבל תמיד צץ תמיד הישראלי החד מימדי שמתעקש שזה לא אתי לנצל את הנפאלים המסכנים… אז הוא סוחב כמו אהבל את כל הציוד שלו ויש נפאלי שבאותו היום לא יביא אוכל לילדים שלו. ככה זה כשמחנכים אותך לראות את המציאות בצורה חד מימדית
    זה מוכר "משא ומתן, שלום, אופטימיות, רצון אמיתי לחיות בשוויון, בביטחון ובחופשיות" כמובן שהכל נכון ורצוי , כמו שרצוי מאוד לשמור על אוכלוסיית קונדור האנדים שבהרי בוליביה . מה לעשות שלקיום שלנו פה יש עוד כמה מימדים. הבעייה בדרך כלל עם האופטימיים הניצחיים או האוטופיסטים שהעובדות לא מעניינות אותם . אותם לא מעניין ולא משנה כלל שהצד השני ממש, אבל ממש לא רואה עין בעין את הדברים כמותם.
    זה קשה לשמוע את זה ודורש כנות פנימית לקבל עובדת חיים עצובה כזו,תמימות קדושה לא מסייעת.

    • שירה הגיב:

      מה שאתה מתאר זו הדילמה שלי בכל יום ויום. אי אתן דוגמא. יש בעיר שאני חיה בה רשת משגשגת של אוכל טבעוני בריא ומסעדה טבעונית מעולה המרכז העיר. הם מופעלים על ידי סוג של דתיים שטבעונות זו אידיאולוגיה אצלם (אבל הם נוצרים). אני קונה הרבה אצלם והאמת שהייתי מעדיפה לקנות הכל אצלם אבל אז אני לא תורמת בכלום לכלום, בקניה. הם מספיק מבוססים ותומכים אחד בשני ולעומת זאת, יש את כל החקלאים שיושבים עם הסחורות שלהם ברחוב או בדוכנים או חנויות קטנות וסימפטיות שמוכרות הכל, אבל גם מוצרים מבעלי חיים שעברו כמובן, התעללות קשה ורצח.
      אם הייתי בטראק בנפאל הייתי לוקחת פורטר ומשלמת לו היטב. אולי ככה הייתי פותרת את הדילמה הזאת.
      מעל הבעיות הקטנות האלו של היום יום, נשארת עדיין רלוונטית המלחמה האמיתית. למה בכלל בחור נפאלי יכול להשיג אוכל רק אם הוא סוחב תיקים לתיירים? למה אנשים צריכים לשבת יום שלם במינוס עשר מעלות עם כמה יחידות כרוב, פטרוזיליה ומלפפונים כדי להשיג קצת יותר כסף מהנסיעה חזרה לכפר.

  9. טובה שיבר הגיב:

    ביום בו יסרבו פלסטינים לשרת בכוחות הביטחון שלהם או באירגוני ההתנגדות או אז נדע ששני העמים בשלים לשלום.
    גרמניה כולה נכבשה בידי הרוסים האמריקנים, הצרפתים והבריטים בתום מלחמת העולם ה2. ב"צבא הכיבוש" (או יותר נכון לומר ב"צבאות הכיבוש"…) שירתו מספר לא מועט של חיילים שהשקפת עולמם הייתה דומה, ואפילו זהה, לזו של תאיר ושל חבריה לדעה (פאציפיזם מתון, נגיעות של סוציאליזמוס וכד') מה היה מספרם של מסרבי הפקודה בקרב צבאות הכיבוש בזמן שגרמניה כולה הוגדרה כשטח כיבוש?
    אודה למי מהגולשים שיאיר את עינינו.

  10. גיורא הגיב:

    תאיר שלום,
    את חיה עכשיו כאן והרבה מדברים על "הכיבוש". אבל האם מישהו חשב לרגע מה היה כשלא היה "כיבוש". ב- 1948 הוצעה לפלשתינאים מדינה. גם ליהודים הציעו. קראו לזה "תכנית החלוקה". המציע היה האו"ם. היישוב היהודי בארץ קיבל את ההצעה ואז קמה מדינת ישראל. הערבים סרבו להצעה ,ולא זו בלבד, אלא שפתחו במלחמה במטרה מפורשת ומוצהרת של חיסול העם היהודי שנמצא כאן. ואז לא היה כיבוש. אם היו מנצחים, סביר להניח שלא את ולא אני היינו היום כדי לכתוב את הדברים האלה. ומה היה בין 1948-1967? אומרים שהטרור הפלסטיני היום נובע מהכיבוש ומתסכולם וייאושם של הפלסטינאים באין אופק מדיני. אבל עד 67 לא היה כיבוש הם חיו תחת שלטון אחיהם הירדנים. והיו אז מאות מעשי טרור נגד הישראלים שבאו משם. קראו להם "פידאיון" ב- 1958 אוטובוס אגד נסע לאילת ,הותקף במעלה העקרבים וכל נוסעיו נרצחו.
    צריך להיות ברור. הם לא רוצים אותנו גם בתל אביב עם או בלי מדינה פלשתינית. הם מייצרים טרור ,שהיה מתקיים גם אם הייתה הפרדה מוחלטת בינינו לבינם. הם לא מכירים בזכותך וזכותי לחיות כאן. לכן אין להם ,כמו שאומרים בשפה המשפטית אלא "להלין על עצמם".

    • שירה הגיב:

      המציאות יותר מורכבת ממה שאתה כותב. וזו אפילו לא "מציאות" או שתתחיל לנבור בהיסטוריה וללמוד ממנה על טבע האדם. מספיק ניסיון החיים שלך. מה אתה יודע על אנשים? מה אנשים רוצים? איך אנשים מגיבים במצבים מסוימים? הנסיון חיים שלי מלמד אותי שאנשים מאוד רוצים לסלוח והם מחפשים את ההזדמנות לסליחה. כשאין הזדמנות, הם מחפשים נקמה. גם אני כזאת. הרגשתי שמחה כשלוחם שוורים איבד לפני כמה חודשים את העין אבל אם הוא היה עכשיו לומד משהו ומתחיל להיות טבעוני ופעיל למען בעלי חיים הייתי רוצה שהוא יחזור לראות. לא הייתי שונאת אותו עד אינסוף ללא תלות במעשיו.
      מלמדים אתכם את זה ואתם אוכלים תלוקשים אבל אין לזה ולו חצי קשר לטבע האנושי שהתפתח ככה לפחות בחצי מיליון שנות אבולוציה(!).
      לכן, בחשיבה בוגרת מתקבל ניתוח אחר של המציאות. לא "הם לא רוצים אותנו לא אוהבים אותנו וכיוב". זו חשיבה שיש בה עיוות פסיכולוגי, איזו בעיה נפשית שהתעמולה בישראל שוקדת לפתח אותה ולא לרפא אותה.

      • דניאל קלטי הגיב:

        שירה – בדיוק.

      • אמיתי הגיב:

        שירה שלום, האמת העצובה היא ש"יצר האדם רע מנעוריו" . בד"כ כל אינדיבידואל או קבוצה שאין לה חוק והיררכיה מידרדרת לאנרכיה . בגלל זה החברה האנושית בנתה מסגרות בדמות , חוק , דת וכו' בכדי למנוע
        את ההתפרצות הטבעית של הרוע שטמון בבני אדם. אפשר לראות תהליכים כאלו בסיפור "בעל זבוב" , "חוות החיות" ועוד ,איך חברה תמימה וראשונית ,הופכת לחברה מרושעת, שמתעמרת בחלשים. דוגמא לא רחוקה
        אפשר לקחת מהמשטר הקומוניסטי שהתחיל עם כוונות טובות על שוויון ואחווה בין בני אדם וגמר עם משטר
        רשע שרצח כשלושים מליון בני אדם .
        הכשל החשיבתי שלך ושל עוד כמה כותבים פה באתר, שתמיד מאשימים אותנו ברוע הסביבתי וטוענים שרק אם היינו מוותרים , היינו יותר נדיבים אזי הכל היה טוב יותר. בפועל אנחנו חיים בסביבה שלא צריכה תירוצים שקשורים לכן-כיבוש או לא-כיבוש בכדי לרצוח מאות אלפים , לאנוס בברוטליות ולהתעמר בנשים שהן לא מהעדה הדתית שלך, לשחוט אנשים ולראות בזה מעשה אלוהי ועוד ועוד . זה באמת נחמד לקרוא אותך בהזדמנויות שונות ולהרגיש משב של אופטימיות צעיר, לצערי באיזור שלנו צריך מידה של ריאליות והבנה שאנחנו לא חיים באזור ,של שוחרי טוב.

  11. הצבי הגיב:

    כל. הכבוד, חזק ו אמץ
    יש אנשים חושבים על העתיד, בעלי מצפון, הכיבוש יביא סבל לשני העמים הישראלי והפלסטינאי. כן ירבו כמוך כדי לראות לעולם הרחב יש כאלה בישראל.

  12. צדוק התקוה הגיב:

    תאיר קמינר המעשה שלך כידוע לא עוזר ולא עוצר את השרות בצה"ל אם הינו חיים בשוויץ הייתי מבין אותך אבל כאשר אנחנו חיים באזור של פורענות ברברי שבו עורפים לאנשים ראשים כי הם כופרים ואותה דעה מקבלת חיזוקים בקרב הערבים באזור מה לעשות בלי צבא נעלם כולנו יכולת לשרת בחייל הרפואה או מורה חיילת זה שעשית שנת שרות בשדרות מוכת רקטות כנראה לא עזרה לך להבין את הבעיה שחייבים לשרת בצה"ל וחבל ה"כיבוש" יסתיים כאשר העולם הערבי יבין שאנחנו כאן נשארים

הגיבו כאן

אורך תגובה מקסימלי: 1000 תווים

הרשמה לעדכונים בדוא"ל

Subscribe via Email

מומלצים