השמאל הרדיקלי הפך בימים אלה לאויב ישיר או לשק החבטות של "השמאל ה"לגיטימי", כלומר "השמאל הציוני".
ראשון המסתערים היה האיש העומד בראש "המחנה הציוני", בוז'י הרצוג; בראש המפלגה הבורחת כמו מאש מכינויה כ"שמאל". מפלגה שברחה אפילו משמה שלה כדי להתרחק מן השמאל. פעם, בימים הרחוקים ההם, היא נקראה מפלגת "פועלי ארץ ישראל״ (מפא"י), אחר כך היא נסוגה אל (מפלגת) "העבודה", עד שהגיעה לחוף המבטחים הנוכחי – "המחנה הציוני". ׳גמרנו עם "פועלים" ו"עבודה", עכשיו אנחנו רק ציונים׳. וראש הציונים מאשים את שלי יחימוביץ, חברת מפלגתו שהיא – תחת השפעת השמאל הקיצוני – המליכה עלינו את ליברמן! הוא הרי חושש שהעם לא יאהב אותו ואת מפלגתו אם ידמה שהם "אוהבי" ערבים. והוא מן הסתם בטוח שאם יסית נגד ערבים ו״שמאל קיצוני״ ירכוש בחזרה את אהבת (קול) העם. הוא אולי גם מפנטז שהתחברות לנתניהו תנקה אותו לחלוטין מאהבת ערבים ושמאל ויכירו בו כציוני כשר.
והנה גם צבייה גרינפילד, שיש לציין שהייתה בעבר ח"כ מטעם מרצ, התריעה ב׳הארץ׳ על "נזקי השמאל הרדיקלי" (20.5.2016). במרצ, הפחד מהשמאל הרדיקלי הוא אנדמי, התרחקות מהשמאל הרדיקלי – הוא צו עליון. בבחירות האחרונות חששו מבריחת הקולות שלהם אל ה"מחנה הציוני", לכן הבטיחו לבוחרים שאל להם לחשוש, מרצ תעמוד לצד המחנה הציוני כאשר זה ייאבק בליכוד. אולי עכשיו, לאחר חיזוריו המבישים של בוז'י אחרי נתניהו, יבינו גם הליברלים במרצ, וגם אלה שהתפתו להצביע עבור מרצ כמפלגה שמאלית, מה מידת שיקול הדעת והריאליזם של מפלגה המזנבת אחרי המחנה הציוני. ובכל זאת, מרצ הצליחה כנראה בדבר אחד, היא גנבה כמה קולות שמאל מהרשימה המשותפת.
ומה הם "נזקי" השמאל הרדיקלי בעיני גרינפילד? לא ברור כל כך. גרינפילד נרעשת מכך שלשמאל הרדיקלי, שאינו גדול כל כך, השפעה גדולה על השיח הציבורי, מעל ומעבר לכוחו הפוליטי. כך למשל היא מקוננת על כך שמכון ון-ליר בירושלים "מקדיש כמדומה זה יותר מ-25 שנה מאמצים אדירים לקידום של האג'נדה של השמאל הרדיקלי". כך! לי זה מזכיר, ויסלחו לי על האסוציאציה הזו – את הסנטור ג׳וזף מקארתי מנופף בידו עם רשימה של, כביכול, 200 שמות של קומוניסטים בשרות החוץ האמריקאי, וקורא להתעוררות העם האמריקאי נגד הקומוניזם המשתלט. גרינפילד כמובן איננה סנטור ג'וזף מקארתי, אולם ברדיפת השמאל הרדיקלי יש סימני היכר משותפים ובראשם ההפחדה וההבהלה. כמו כן, זה מעט מוזר שהכותבת, המודאגת כל כך ממכון ון-ליר, לא מפנה את מרצה כנגד הימין המשתלט על מערכת החינוך של ישראל.
ג'וזף מקארתי, 1954 (מקור)
גרינפילד גם מזדעזעת מן הקסם שהשמאל הרדיקלי מהלך על חלק מהשמאל הציוני. היא מתלוננת על "הנהגת השמאל שלא העזו להפנות מחשבה ביקורתית אל המחנה פנימה, אלא "הניחו לשמאל הקיצוני להפוך ללא הפרעה לגורם כריזמטי ומשפיע". יתר על כן, מנהיגי השמאל "סיגלו לעצמם לעתים את האידיאולוגיה המנצחת". "ואלי גם משאלתם לשאת חן בעיני מי שנתפשו כצעירים עטויים ערכים אוניוורסאליים". דברים אלה יכולים להחמיא לשמאל הרדיקלי, שהוא כנראה לא כל כך מנותק כפי שרבים רוצים לתאר אותו, אך טרם שהשמאל הרדיקלי יטפח לעצמו על כתפו רצוי להבין שהכוונה כאן היא להחשיד ולהפחיד מפניו.
הכותבת מזדעזעת מכך שהשמאל הרדיקלי הוא אנטי ציוני. שוד ושבר! שלמה זנד לא מכיר בעם היהודי! מדבריה עולה כאילו זנד יוצא לחסל את היהודים בכל העולם. אכן, השמאל הרדיקלי לא מאמין במושג הערטילאי של "עם יהודי עולמי". האם יהודי אמריקאי, למשל, רואה את עצמו כשייך לעם עולמי שכזה? האם הוא בוחר נשיא יהודי עולמי, סנטורים יהודיים עולמיים. האם בשעת המלחמה הוא מתנדב לצבא היהודי העולמי, או פשוט מתגייס לצבא האמריקאי? למי הוא משלם את מיסיו, היכן הוא עובד, לאיזה בית ספר הוא שולח את ילדיו? ומה שפתו, תרבותו, שלו ושל ילדיו? נכון שחלק מהאמריקאים היהודים מרגישים זיקה ליהודים בישראל ובשאר ארצות העולם, ואולי יש בינם אפילו קרבת משפחה. אבל זה נכון גם לגבי אמריקאים ממוצא איטלקי, אירי, סיני, וכיוב׳. ליהודים הדת היהודית משותפת, אך כשם שהקתוליות לא עושה מהאיטלקים והצרפתים עם אחד, כך גם הדת היהודית אינה הופכת יהודים בארצות שונות לעם אחד.
החשיבות של תודעה אתנית בקרב אמריקאים נחקרה רבות. פטר נוביק, באחד הספרים המעולים בתחום זה*, מספר כיצד הקשר למוצא אתני הולך ונחלש מהדור השלישי והלאה. זה גם המצב היום כלפי יהודי אמריקה. רובם ככולם רואים עצמם כאמריקאים "גאים" הם לא "עולים ארצה". לא זו בלבד, אלא שמספר הישראלים המהגרים לארה״ב, ועושים כל מאמץ להפוך לאזרחים אמריקאים, גבוה לאין שיעור ממספר היהודים האמריקאים שמהגרים לישראל. וזאת למרות שליהודים אמריקאים יש זכות השיבה ואילו ליהודים ישראלים אין זכות ״שיבה״ לארה״ב. לו זה היה כך, אפשר היה להגיד, כדברי הבדיחה הישנה, שהאחרון שיוצא משדה התעופה שלא ישכח לכבות את האור.
גרינפילד מתגעגעת לציונות הישנה והטובה שמעולם לא הייתה. את הגושפנקה הציונית שואפים מרצ והמחנה הציוני לקבל על ידי הצטרפות ל"ימין שור" המשתולל בארץ. וכך מרצ מחזקת את ידם של המחנה הציוני כאשר אלה ייצאו נגד נתניהו, ונתניהו עצמו מנסה להיות ״פטריוט״ כמו בנט וליברמן, וביחד כולם נופלים לחיקו של כהנא זצ"ל. אך בסופו של עניין הכותבת המכובדת, כמו גם מנהיג המחנה הציוני, בבואם להתמודד עם השמאל הרדיקלי לא דואגים בעיקר פן יבולע לציונות. הם מפרשים את האנטי ציונות של השמאל הרדיקלי, בצדק, לא כאנטישמיות אלא כנחישות בהגנה על זכויות הפלסטינים, ומסיבה זו הם ראויים להוקעה. באווירת ההסתה המקובלת כיום, הסתייגות ופגיעה בזכויות הפלסטינים מאוד חשובה.
מרצ והמחנה הציוני מחפשות נישה בינן לבין הימין הציוני. הן מחפשות מרחב פוליטי בו יוכלו להתקיים מבלי לאבד את חבריהם ואוהדיהם, מציאת המינון המדויק של פטריוטיזם ציוני ולאומנות ציונית (כפי שכביכול מצאה בשעתו מפא"י ההיסטורית, אליה מתגעגעת גרינפילד). השומר הצעיר קרא לזה בשעתו סינתזה בין ציונות וסוציאליזם. אך הימים ההם חלפו, וכיום אין מרווח פוליטי בין כיבוש לבין נסיגה מלאה מן השטחים הכבושים, בין דיכוי ונישול של העם הפלסטיני לבין מדינה פלסטינית, בין נישול הפלסטינים לבין השבת האדמה שנגזלה. בין שלום למלחמה.
החיפוש הזה מעיד על כך שמרצ והמחנה הציוני איבדו את החזון הפוליטי שלהם. הנזק של השמאל הרדיקלי ממנו הם חוששים הוא מ"שבר אידיאולוגי עמוק זה שהתחולל משך שנים בתוך השמאל עצמו והרחיק ממנו המוני בוחרים". אך בסופו של עניין, גם המחנה הציוני וגם מרצ, בהסתייגותם מן השמאל הרדיקלי, מבקשים מחסה פוליטי אצל הימין הישראלי.
וכאן אנו מגיעים שוב אל השמאל הרדיקלי וההבדל בינו לשמאל הציוני. הוא אכן חיה מוזרה בפוליטיקה הישראלית. הוא אינו מוכן להתכופף ימינה, גם אם יאבד קולות בציבור היהודי. אכן השמאל הזה אינו "גמיש", "לא מכיר במציאות", מתעקש על עקרונות ומוכן להמשיך להיאבק נגד הכיבוש גם אחרי 50 שנה. זאת כאשר רוב הליבראלים הציוניים כבר ״הבינו״ מזמן שזה "בלתי מציאותי", כאשר אנשים טובים, שוחרי טוב, החליטו שעכשיו יש להיאבק למען זכויות שוות של הפלסטינים בתוך ישראל השלמה או הדו-לאומית.
השמאל הרדיקלי לעומת זאת ימשיך במאבקו נגד הכיבוש, בעד עצמאות פלסטינית, ובעד שלום. הוא אינו בודד במאבקו – רוב מדינות העולם ואוכלוסיית העולם תומכים במדינה פלסטינית. השמאל הרדיקלי מבין היטב שגורל הפלסטינים ייקבע בסופו על יד הפלסטינים עצמם. הם אלה שייקבעו את דרכי המאבק לשחרורם ולהקמת מדינתם.
- The Holocaust in American life. By Peter Novic. Houghton Mifflin Company. Boston – New York 1999
מאמר מאלף. עם זאת, אנשי השמאל ש"התפתו" לתמוך במדינה אחת לשני העמים לא התקרנפו. הימין והמרכז המיטו עלינו את הצרה הזאת, ועלינו להתמודד איתה. תמיד העדפתי את הפתרון של שתי מדינות אבל הוא בהדרגה הופך לפחות מציאותי. אם עלינו לבחור בין מדינת אפרטהייד לבין מדינה אחת דמוקרטית ברור שנאלץ לתמוך במדינה אחת, אולי בחריקת שיניים. כל היתר מקובל עליי לגמרי
המושג "עם יהודי עולמי" לא נמצא במאמר של צביה גרינפלד ולא בשום בשום מקום אחר ואני מניח שזו המצאה של הכותב שחיבר חלופה למושגים ההמקובלים בקרב היהודים שהשגורים שבהם הם "יהדות העולם" או "יהדות התפוצות", ובקרב הגויים "היהדות הבינלאומית".
בתשובה לכמה מהשאלות שמעלה הכותב, אז כן, היהודי האמריקאי אכן בוחר נשיא עולמי (הנוכחי הוא רון לאודר מבעלי ערץ 10). "כנשיא הקונגרס היהודי העולמי נפגש השגריר לאודר עם אינספור ראשי מדינות, ראשי ממשלות ונציגי ממשל במאמץ לקדם את המטרות הקרובות ביותר לליבם של היהודים ושל הקהילות היהודיות בעולם" (אתר הקונגרס היהודי העולמי). העובדה שהתקשורת בישראל לא מכסה את הפעילות הזו, אין לה דבר וחצי דבר עם מרכזיותו של האירגון בעולם.
וכן, היהודי האמריקאי מתגייס לצבא הישראלי בעת מלחמה (הוא חיל החימוש של הצבא). את ילדיו הוא שולח לבית ספר יהודי' ואם הוא "מוצלח", הוא עובד בהוליווד ובוול סטריט ובכל מקרה, לא תמצא אותו מגדל תירס או סויה בחגורת התנ"ך. לסיכום הערה זו על המאמר: למרות ההתבוללות, עדיין, חלק הארי של יהדות ארה"ב רואה עצמו "שייך ל"עם יהודי עולמי".
כ"שמאל ציוני" יש לי הערכה רבה, בעיקר אינטלקטואלית, לשמאל הרדיקלי, שאפילו מפרה פה ושם את השמאל הציוני ברעיונות ותובנות. האתר החשוב הזה הוא במה לכך, ואין ספק שיש לשמאל הרדיקלי השפעה מעבר לכמותו המספרית הזעומה, וחשיבות כגורם שמשמיע קול יחודי
יחד עם זאת, אכן, יש נאיביות, אידיוטיות שימושית, קיבעון מחשבתי וניתוק מהמציאות (לדעתי) בדברי השמאל הרדיקלי
התהליך הציוני הביא למחיקת ההבדלים בין הימין לשמאל הציוני. הוויכוח שנשאר ביניהם הוא על הדרך היעילה ביותר לשמור על "ההישגים" של הכיבוש, בין "הלא מתנצלים" לבין אלה שחושבים שאפשר לרמות את העולם כל הזמן ע"י "תהליך". מה שהתברר עד עכשיו שגם להבדלים האלו אין משמעות רבה. כל זמן שישראל נהנית מתמיכה מסיבית של ארה"ב ואירופה מצב הכיבוש והנישול יכול להמשך, אבל עד גבול מסויים שלא ניתן לחצות אותו.
ישראל לא מסוגלת לבלוע את הפלסטינים ולא להקיא אותם. במבט היסטורי ברור שהפלסטינים ישרדו את הקולוניאליזם הציוני. (מה שלא ברור אם היהודים ישרדו אותו). האידיאולוגיה הציונית לכן, מבוססת בשלב זה של התהליך, על מיתוסים ימניים-סמי פאשיסטים דתיים ןלאומנים ולא על הגיון. כל זמן שהיא מגובה ע"י עדיפות הכוח היא תמשוך אליה את הרוב האלקטורלי.
ההבדל בין השמאל הרדיקלי לשמאל הציוני הוא לכן עקרוני והקו החוצה אותו הוא ציונות או אנטי ציונות ולא ניתן לטשטש הבדל זה.
כתוצאה מהקולוניאליזם הציוני וההתנגדות לו נוצרו כאן שני עמים, אך שורש הסכסוך הוא לא לאומי, ואיו לו פתרון לאומי, הוא הקולוניאליזם הציוני. סיום הסכסוך לא יתכן על בסיס זה
אם כבר מדברים על יכולת שרידות אז קבל ד"ש
מהחיתים, פרעונים, יוונים, רומאים, פרסים, אשורים, ביזנטיים……
סליחה שאני מטריח אותך בתגובה נוספת למאמר זה, שכחתי להעיר על עוד משהו בו שקומם אותי: אני שמאלי רדיקלי לא פחות ממך, ובמקביל לגמרי טבעית השתייכותי למה שאתה מכנה "עם יהודי עולמי" (כבר מזמן לא התפלצתי מביטוי כמו מהביטוי הזה). האנלוגיה שאתה עושה בין קתולים בארצות שונות לבין יהודים בארצות שונות היא סתם התגרות, הדת/התרבות היהודית שונה במהותה ואתה יודע את זה, וגם אם לא תודה הזהות היהודית ה"עולמית" חשובה לך יותר מכל זהויותיך, למרות שאתה לא דתי. סתם התחכמת.
http://www.israblog.co.il/98991
שפי שלום ,
אני חושב שאף פעם לא מאוחר.גם בגילך , כדאי לפתוח סידור תפילה
ולראות מה יהודים קראו וייחלו במשך אלפיים השנים האחרונות, שלוש פעמים ביום.
.
להלן ציטוט מתוך תפילת שמונה עשרה שנאמרת בתפילת שחרית , מנחה וערבית.
"תְקַע בְשׁוֹפָר גָדוֹל לְחֵרוּתֵנוּ וְשָׂא נֵס לְקָבֵץ גָלֻיוֹתֵינוּ וְקַבּצֵנוּ יַחַד מְהֵרָה מֵאַרְבַע
כַנְפוֹת הָאָרֶץ לְאַרְצֵנוּ. בָרוּךְ אַתָה ה', מְקַבֵץ נִדְחֵי עַמּוֹ יִשְׂרָאֵל"
אחרי שקראת אני מניח, שאתה כבר לא תהיה בטוח כל כך,בקביעתך אודות מיתוס הציונות, ולא תחשוב ,שמדובר על הונאה. אלא כפי שאתה קורא, הציונות מבטאת משאלה של יהודים בכל התפוצות במשך אלפי שנים.
הציונות היא הכלי שבאמצעותו התפילה התקיימה.אכן חזרנו מהגלויות שבהם היינו, לחיי חירות
בארץ ישראל שהיא ארצנו.
חג שבועות שמח
שמואל כהרגלו מאיר את עיני הקוראים לכך שיש שמאל (חד"ש בהרשימה המשותפת) אך אין שמאל קיצוני כשם שהגרינפלד וחבריה למקלדת (שביט, גדי טאוב, עמוס רולניק…יש עוד) שוטפים בקיומו הדמיוני את מוחות הקוראים וגם את חלק מהמגיבים באתר זה.
נראה ש"האנרכיסטים" הנדבקים לכל פעילות של שמאל אמיתי – הם האחראים לכינוי בו משתמשים
הכותבים המשכילים בעיני עצמם
וכיום אין מרווח פוליטי בין מדינת האפרטהייד הישראלית לבין זו השוויונית, כלומר עם הזדמנויות, זכויות וחלוקות הוגנות, אפילו על בסיס בורגני; אין מרווח פוליטי בין דיכוי גזעני להסתרת המעמדי לבין דיכוי מעמדי חשוף, בין נישול הפלסטינים לבין השבת האדמה שנגזלה. בין שלום-בית מעמדי לבין מלחמת מעמדות מכרעת.
רק שמאל שלא נעים לו להוסיף וללכת ימינה מתבכיין על נטישת תחפושת פועלית, שמאלית, על-ידי מונעים אלקטורליים.
שמואל אמיר משווה בין האירים בארצות הברית לבין היהודים החיים בארה"ב וטוען שאין הבדל
האם המסקנה שלו ראויה בכלל להתיחסות ?
האם השמאל הרדיקלי שולל את זכות האירים למדינה כמו שהוא שולל את זכות היהודים למדינה?
האם האירים נרדפים על היותם אירים ?
האם האירים עברו לפני אך 70 שנה שואה שהכחידה שליש מהעם הזה ?
מוזר אבל גם אירלנד חוקקה חוק שבות ומאפשרת לאירים האמריקאים לחזור למולדת האם השמאל הרדיקלי אומר שאירלנד היא מדינת אפרטהייד ?
שמואל אמיר כמו זאנד מנצלים את העובדה שהמושג "עם" הוא מושג תודעתי אשר אינו גלוי לעין
ו"מוכיחים" שאין עם יהודי(רחמנא ליצלן) אבל למזלם הרע היהודי מתימן והיהודי מברוקלין
בתודעתם חשים שהם עם אחד ובגלל היותם עם נרדף ומדוכא (בגלל ההיסטוריה) הם חשים
סולידריות ומוכנים לעזור אחד לשני !
תודה שמואל, רק הבהרה קלה: מה שנחשב בישראל "רדיקלי" או "שמאל קיצוני" איננו אלא ליברליות מתונה לפי הקריטריונים הנהוגים במקומות אחרים בעולם. מה כל כך קיצוני בראיית כל תושבי המקום כבעלי זכויות בסיסיות לחיים של שוויון שאינם מותנים בדתם או במוצאם? מה קיצוני בקביעה הפשוטה, שאזרחים שגורשו או ברחו בזמן מלחמה והפכו לפליטים זכאים לחזור אל ביתם ואל רכושם? שאם כוחות משטרה וצבא רשאים להפעיל כוח נגד אזרחים, אותם אזרחים זכאים להשתתף בבחירת הגוף הפוליטי שהכוחות האלה סרים למרותו? אם יש משהו קיצוני או רדיקלי במקום הזה, זוהי התפיסה הגזענית של עליונות ה"יהודים" על כל מי שנברא בצלם ואינו חלק מהעם הנבחר, והכוחנות השוביניסטית הבלתי נתפסת שמשרתת את התפיסה הזאת. שותפים לה, למרבה הצער, חניכי הציונות ואוהדיה בימין וב"שמאל הציוני" גם יחד. אם להתנגד לJewish Supremacy זו אנרכיה… שיהיה.
לא צריך להיתמם. השאלה "מה קיצוני בקביעה הפשוטה, שאזרחים שגורשו או ברחו בזמן מלחמה והפכו לפליטים זכאים לחזור אל ביתם ואל רכושם?" טומנת בחובה הרבה יותר מאשר שאלה של השבת רכוש.
בדקי רק את העניין ה"פעוט" של הגדרת פליט פלסטיני, ותגלי ששאלתך יכולה להיות מנוסחת כך:
"מה קיצוני בקביעה הפשוטה, שארבעה מליון ערבים יכנסו יום אחד לתוך מדינת ישראל?"
וזה כבר תסריט מאוד קיצוני ולא נראה לי שתרצי להיות כאן ביום בו זה יקרה.
שיבת הפליטים היא בעיניי העולם הערבי (ובעיניי עוד נספחים) שם קוד ל"חיסול מדינת ישראל והחזרת המצב בפלסטינה לתקופה שלפני 48", לכן ההגדרה האקסקלוסיבית והצבועה של "פליט פלסטיני" שאין לה אח ורע בין כל פליטי העולם.
אין הסבר אחד להגדרה הנ"ל מלבד ההבנה ששיבת כל אותם "פליטים פלסטינים" לתחומי מדינת ישראל תחסל אותה לחלוטין. זה הרציונל וזו המוטיבציה מאחורי ההגדרה הזו.
ואכן, זה קיצוני ומפחיד.