הגדה השמאלית

במה ביקורתית לחברה ותרבות


מאת: ב-6 ביולי, 2017 9 תגובות

מי אמר את הדברים הבאים: "אני בהחלט בעד זה שסטודנטים ומרצים יקיימו דיונים בשאלות פוליטיות שונות. הרי בסופו של דבר בתור אנשי אקדמיה, וחלקם בתור אנשי רוח, ביכולתם ומתפקידם, ובמקרים מסוימים מחובתם, לעסוק ברעיונות כאלה, להסיק את המסקנות הנובעות מהם, ולהצביע בפני אחרים על מסקנותיהם אלה"?

לא תאמינו, היה מרצה צעיר, פרופ' לפילוסופיה שקוראים לו אסא כשר, והדברים נאמרו בעידן הנאורות של האיש, בראיון לעיתון ה"סטודנט", בפברואר 1982.

 

מסמך המכשיר סתימת פיות הקרוי גם "קוד אתי״

אותו אסא כשר, הזכור לטוב בטרם התקרנף, תמך בסרבני "יש גבול", ונחשב בשעתו לתלמידו המובהק של ישעיהו ליבוביץ'. בת זוגי מספרת שהשתתפה בשנות ה-70 של המאה ה-20 בקורס לוגיקה של אסא כשר באוניברסיטת תל אביב, וחלק מהפופולריות שלו נבעה מכך שתיבל את דבריו בדוגמאות פוליטיות אקטואליות.

מה עבר על האיש מאז ועד 2017, שהפך לפילוסוף החצר של שר החינוך "בניטו" וחיבר את המסמך המכשיר סתימת פיות הקרוי גם "קוד אתי"? למומחי הנפש פתרונים.

אסא כשר דגם 2017, אוסר על מרצים להתבטא בשיעורים בשאלות פוליטיות מעוררות מחלוקת, ובכך ממית את רוחה של האקדמיה, שנשמת אפה היא שיג ושיח בשאלות מעוררות מחלוקת. לפי כשר אסור למרצה לומר לתלמידיו ששלילת זכויות אדם ע"י דיקטטורה צבאית ישראלית מהעם הפלסטיני, נוגד את ההצהרה האוניברסלית של זכויות האדם שהתקבלה באו"ם ב-1948 כחלק מלקחי המשטר הנאצי.

בימים כתיקונם, לא היה ספק בליבי שהמל"ג (המועצה להשכלה גבוהה) היה דוחה את הקוד האתי המביש הזה פה אחד. אבל בעידן ההתקרנפות של שלטון בניטו את רגב, הכול ייתכן. יש לקוות שהקהילה האקדמית תצמיח מתוכה את סרבני הקוד הלא אתי, כפי שאנשי "יש גבול" סרבו ומסרבים לקחת חלק בקוד האתי שאסא כשר חיבר לצבא.

תגובות
נושאים: מאמרים

9 תגובות

  1. אסא כשר הוא ״קול העם״ הגיב:

    עברו שנים, ואסא כשר הטריף את עמדותיו — ולא רק הוא — אלא מרבית העם היהודי היושב בציון.
    נשאר רק לקוות שהעולם יכפה על ישראל לשנות את עמדותיה, לקבל את השלום המוצע, ואת החוק הבינלאומי, ולזנוח את ה-APRTHEID שהעתיקה מדרום-אפריקה.
    אלא שאם ממשלת נהנתניהו לא תעשה זאת, נצפה מהעולם שיכפה עליה קצת שפיות ויחס דמוקרטי הולם לפלסטינים וגם לאלה שלהם היא קוראת ״ערביי ישראל״.

  2. אסא כשר, רות גביזון -- והמבין יבין הגיב:

    הם ממש צמד חמד. זוג הפרופסורים מהאוניברסיטה העברית.
    כשר ממציא לנו ״קוד אתי״ וקובע מה מותר ומה אסור. . . ו״אשת המוסר הציוני״, הפרופסור גביזון, קובעת: "כל מי שחפץ שישראל תחיה בשלום עם שכניה חייב להכיר בכך שמרכיב הכוח, על היכולות הטמונות בו ועל הנכונות להשתמש בו, הינו מרכיב קריטי בחישוב האסטרטגי של סיכוייה של ישראל באזור".
    ועוד הוסיפה ״אשת המוסר הציוני״: ״אני מבטיחה ש כ א ש ר תהיה הישרדותה של מדינת ישראל עניין וודאי ומוגמר, או אז אפנה את כל משאביי למאבק למען מוסריותה של מדינת ישראל. . . אבל אני חושבת שמותר לאזרחיה – וחובה על מנהיגיה – לא להסתפק ברצון למנוע ככל האפשר הרג של אזרחים בצד השני, אלא לתכנן ולפעול כך שיגדלו סיכוייה של המדינה להמשיך להתקיים באזור הזה – ולהתקיים בצל כוחה . . . תרומה משמעותית ליכולת של ישראל לשרוד ולחיות בשלום עם שכניה יכולה להצדיק היקף של פגיעה שהוא גדול הרבה יותר מאשר פגיעה השקולה לזו שנפגעים אזרחי ישראל בעוטף עזה״.

  3. איתן הגיב:

    את תצלום דבריו של אסא כשר מעיתון "הסטודנט" בפברואר 1982 יש להעביר לכל מערכות העיתונים.

  4. עלי הגיב:

    הסיפור על המרצה הצעיר אסא כשר אשר היה מעיר הערות פוליטיות בהרצאות מצביע על חוסר הבנה וחוסר הגינות.
    האם אסא כשר לא זוכר שהוא היה נוהג להעיר הערות פוליטיות ? הרצון להוכיח התדרדרות מוסרית אצל מי שנתפס יריב פוליטי ולהשתמש בכל האמצעים כדי לפגוע בכבודו מראה על התדרדרות
    ועל התנתקות וקרע בדעות הפוליטיות בתוך החברה בישראל…(זו הסיבה שנוצר הקוד האתי…
    אחרת יש סיכוי למרד סטודנטים ואפילו לאלימות עד כדי שיתוק הלימודים)
    אני בעד כל דבר אשר מגביל כוח פוליטי כוח כלכלי או כוח מעמדי (כמו שלמעמד הפרופסור יש באוניברסיטאות)
    לא איכפת לי אם מגבילים את כוחם של הפרופסורים ונותנים גם לסטודנטים אפשרות להביע
    התנגדות בלי להיות למרמס על ידי פרופסורים שיכורי כוח (אשר שכחו שגם הם היו סטודנטים)
    מוטב שספירו יתן קצת כבוד לאנשים אשר חולקים על דעתו הפוליטית

  5. ק.א. הגיב:

    תודה לגדעון על ההפניה. נכנסתי לקרא את הראיון וראשית, מעניין שהתמונה בעמוד הכתבה נראית כמו תמונה משטרתית של חשוד (אולי מחבורת אלימלך זורקין). שנית, מן הכתוב שם לא קשה להיווכח בצורה הלא-מסודרת והחובבנית של ההתנסחויות של כשר עד כדי כך שאי אפשר ממש להבין מהי אכן עמדתו והוא נשמע (באזניים של היום) כפוליטיקאי נפוח ולא כאיש רוח. שלישית, דומני שבזמנו כל ישראלי שלא חטף שוק מייד עם השמעתה של המילה אש"ף (זכור לי שהמילה אש"ף עוררה תנודות עיניים מוזרות ותגובות חרדתיות) נחשב לאיש שמאל… ואכן אסא כשר מדבר שם בנחת ומבלי לצאת מדעתו כשהוא מזכיר ערבים ולכן מייד נתפס ע"י הישראלים השומעים אותו כאיש שמאל…. במחשבה לאחור האבסורד הזה ממחיש די יפה את מצבה של הנפש הישראלית (פרטית וקולקטיבית) שחונכה בעצם להיות ימנית, פרנואידית (מקום המדינה) האם השתנה משהו מאז? כנראה שכלפי פנים לא הרבה השתנה.

  6. ק.א. הגיב:

    עוד דבר שניתן לשים אליו לב הוא יחסו של כשר לליבוביץ. כשר טוען בראיון (כביכול בא להגנתו של ליבוביץ) ומסביר לקוראים (בסמכותיות?) שאל לנו להתייחס ברצינות רבה מדי לאמרותיו (הקשות) של ליבוביץ, משום שהוא – "מר ליבוביץ" (כך הוא מזכיר אותו) – מדבר רק "מתוך כאב"… כשר מוריד את ליבוביץ לרמת אדם שבור-לב וכואב (הזקוק לרחמים?) ולא אדם חושב הרואה דברים כהוויתם… האם רק אני שמתי ליחס המשפיל הזה?

    • רמי יובל הגיב:

      כל כוחו של לייבוביץ' היה בהתבטאות הישירה וחד משמעית שלו. לקרוא לדבר בשמו הראוי וללא כחל וסרק ובאומץ לב ולקבל תגובות קשות (אפשר לראות את הלפיד סניור מעליב את לייבוביץ' ביוטיוב). את זה עלינו לשנן שוב ושוב. זכורני שבשלום עכשיו לא אהבו את הביטוי גנבים כשמדובר ביהודים שהתנחלו באדמתם של הפלסטינים ("אדמות מדינה" או אדמות פרטיות) אבל לייבוביץ לא היסס לקרוא לילד בשמו והיום זה ברור ואפקטיבי.

  7. סיגל הגיב:

    תמיד היה קרנף וכוחני. רק שאז הימר על חנופה לשמאל … וגם כן, לתפיסתו המוגבלת.

הגיבו כאן

אורך תגובה מקסימלי: 1000 תווים

הרשמה לעדכונים בדוא"ל

Subscribe via Email

מומלצים