אין גבול לציניות. ביום ראשון האחרון, ממש במקביל לחלוקת הודעות גירוש למבקשי המקלט, בשם "ההגנה על דרום תל-אביב" כמובן, אישרה הממשלה הבאתם של עוד 6,000 עובדים זרים לעבודה בתשתיות. האישור הזה מצטרף לעוד 16,500 עובדים זרים נוספים שאושרו לבניין. שלא לדבר על אלפים שייבאו כדי להחליף את מבקשי המקלט במלונאות במסעדות ובניקיון. ואיפה כל העובדים האלה יגורו לדעתכם אם לא בדרום תל-אביב? ואם היה קשה עד עכשיו לפקחי הבטיחות המעטים למנוע תאונות קטלניות בענף הבנייה – אז הנה עוד 22 אלף עובדים ו-0 תוספת של פקחים. תקצוב של עוד פקחים – רק ללכידת מבקשי מקלט ברחובות.
השבוע העיתונאית תמר בן יוסף כתבה בבלוג שלה ש"פרט קטן קפץ לעיניי בטור השבועי של סימה קדמון בידיעות אחרונות. מספר פקחי ההגירה שיוכשרו לגירוש הפליטים הלא-חוקיים הוא 140, היא כתבה. המילה 'פקחים' הקפיצה אצלי את הפיוז המיועד לתחום. מאה וארבעים, חשבתי לעצמי, פי שתיים מכל פקחי הבטיחות בעבודה במדינת ישראל. ניסיתי למצוא את הנתון המוסמך על פקחי עבודה באתר משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים. לא הצלחתי. כתבתי לשני נושאי תפקידים במשרד, לא קיבלתי תשובה. במקביל, פניתי לכמה מידידיי המומחים לתחום, והמספר המשותף שעלה הוא שישים עד שבעים איש. 70-60 פקחי שטח לבטיחות בעבודה, בכל ענפי המשק בישראל. ידע אמין, הנמצא בידיי, נוקב במספר של 45 פקחים לשנת 2009, אכן התקדמנו הרבה מאז. בענף הבנייה, הבעייתי מכולם, מועסקים היום 22 איש. אין כסף, זו התשובה הידועה. והנה, לגירוש כמה אלפי פליטים אומללים נמצא לפתע סעיף תקציבי שיממן 140 פקחים חדשים".
ולמה באמת שבמקום לגרשם, לא נאפשר למבקשי המקלט לעבוד בבניין? הרי רבים מהם כבר עושים זאת כעת, ותוך קיום חובתה של ישראל לבדוק את בקשות המקלט ולתת מעמד למי מהם שנמצא פליט? התשובה לכך פשוטה: כל מי שעוסק בהבאת עובדים חדשים גוזר קופון שמן. על העסקה של עובדים ישראלים ומבקשי מקלט שכבר כאן – לא משולמים דמי תיווך אסטרונומים לחברות כוח אדם שמפנקות אח"כ את המועמדים בפריימריז.
ותושבי דרום תל אביב? עליהם רק עושים עוד סיבוב. אף אחד בממשלה הצינית הזאת לא באמת סופר אותם. גם לא את העובדים הישראלים המוחלשים ביותר שנדחקים החוצה מעוד ועוד מקצועות.
ובאותו זמן שהממשלה מדברת על "הגנת דרום תל אביב", היא מקדמת הארכת החוזה של טייקון הגז קובי מימון להזנחת התחנה המרכזית בדרום העיר ולפגיעה בשכונות דרום תל אביב לעוד 24 שנים נוספות. הקמת התחנה הייתה עוול היסטורי לשכונות דרום תל אביב. פעילותה באמצע שכונות מגורים הינה אסון סביבתי וחברתי רחב ממדים הפוגע קשות בחיי תושבי שכונות נווה שאנן ושפירא. התחנה גורמת לזיהום אוויר כבד, וסביבה נוצר המרכז הגדול בארץ לסחר בנשים וסחר בסמים. משמעות הפעלת התחנה במתכונת הנוכחית לעוד 24 שנים היא עיכוב של שנים בפינוי התחנה והמשך הידרדרות המצב הקיים.
הדבר עומד גם בניגוד מוחלט לתכנית המתאר של תל אביב בה הוחלט על העברת מרבית פעילות האוטובוסים לצומת חולון והסבת התחנה לצרכי דיור ופנאי. מבחינה תחבורתית, בכלל לא צריך את המפלצת הזו של התחנה המרכזית. צריך לקדם חלופה אחרת צמודה לתחנת רכבת ולכבישים מרכזיים. את האוטובוסים צריך להעביר לשימוש ברחבי העיר, תוך הכשרת חניונים העומדים ריקים בנקודות שונות בעיר, כל זאת מבלי להסב נזק כה גדול לחייהם ובריאות של תושבי השכונות הללו שסובלים יותר מידי שנים. אבל כנראה שככה זה כשיש לך חברים טובים מאוד בממשלה. והעיקר שהם ממשיכים להסית ולאיים בגירוש מבקשי המקלט בשם תושבי דרום ת"א.
אבל הבעיות הגדולות ביותר של תושבי השכונות תישארנה איתנו כל עוד זה משתלם לחברים של ביבי וכחלון. פניתי לשר התחבורה ולראש עיריית ת"א רון חולדאי כדי לעצור את המהלך. אני גם יוזם דיון בכנסת בנושא. את כל האיוולות האלה חייבים למנוע.
לחשוב שהסיבה העיקרית לגירוש הפליטים נובע מאינטרסים כלכליים של חברות כוח אדם ופטרוניהם זו התעלמות מהסיבה העיקרית, שמירה על טוהר הגזע היהודי של המדינה היהודית. הפליטים אם תוכר זכותם כפליטים וישתלבו בעבודה הרי שבהמשך המאבק שלהם ושל תומכיהם יהיה על שוויון זכויותיהם כאזרחים ובכך המדינה הציונית לא יכולה להשלים. יעלה כמה שיעלה, העובדים הזרים מיובאים לתקופה מוגבלת וחוזרים לארצותיהם לפני שעולה שאלת הישארותם, אזרוחם. הפליטים לעומת זאת הם בבחינת "ונוסף גם הוא על שונאינו".